|
مازندران
رشد 6 درصدی حمل کالا از استان مازندران به سایر نقاط کشور ارسال به دوستان
صنعت تراکتورسازی ایران در آستانه ورشکستگی
تراکتورهای وارداتی، صنعت داخلی را شخم زدند!
در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران بهخاطر واردات تراکتور از کشورهای چین و هند با تعرفه 5 درصد؛ با چالشهای جدی و خطر ورشکستگی روبهرو شده است. در سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» یکی از وظایف مهم و ماموریت دولت و سایر قوا و حتی مردم این است که در راستای تحقق شعار سال در مسیر توسعه و پیشرفت کشور در عرصههای ملی، منطقهای و فرامنطقهای از هیچ تلاشی دریغ نکنند اما در عمل شاهدیم برخی صنایع بزرگ و مادر در سطح کشور و در رأس آنها در استان آذربایجانشرقی که به عنوان یکی از قطبهای اصلی اقتصاد کشور به حساب میآید، رو به تعطیلی و در حال زمین خوردن هستند. یکی از این صنایع بزرگ ما در خطه آذربایجان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران است که در سالهای اخیر و بویژه این روزها به خاطر واردات تراکتور از کشورهای چین و هند با تعرفه 5 درصد، با چالشهای جدی و خطر ورشکستگی روبهرو شده است، در واقع به نظر میآید برخی صنایع بزرگ و مادر استان آذربایجانشرقی که از جمله آنها میتوان به صنایع تراکتورسازی و ماشینسازی اشاره کرد، نفسهای آخر خود را میکشند. در این ارتباط برخی نمایندگان استان و بسیاری از کارشناسان و ناظران این عرصه بر این باورند مسؤولان بویژه وزیر صنعت و معدن باید در اسرع وقت فکری اساسی به حال و روز صنعت آذربایجان داشته باشند. نماینده مردم میانه در مجلس در اینباره در گفتوگو با فارس با تاکید بر اینکه بزودی جلسهای با وزیر صنعت و معدن درباره وضعیت، مسائل و مشکلات سر راه صنایع تراکتورسازی و ماشینسازی این خطه خواهند داشت، یادآور شده است هیچگاه از حق استان کوتاه نخواهند آمد و با مسائل مشکلساز در زمینه صنعت استان نیز مقابله جدی خواهد شد. یعقوب شیویاری فعال کردن صنایع راکد و در حال تعطیل آذربایجانشرقی بویژه توجه جدی به مسائل صنایع بزرگ استان را از جمله مهمترین اولویتهای استاندار جدید بیان کرده و اظهار داشته است: «موضوع تراکتورسازی و واردات تراکتور از هند و چین برای کشور و استان از اهمیت ویژهای برخوردار است که باید در اسرعوقت رسیدگی شود، زیرا مستقیما به اقتصاد استان ضربه میزند». احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از نمایندگان استان با تاکید بر اینکه «پایین آوردن تعرفه واردات تراکتور به 5 درصد در قیاس با واردات خودرو با تعرفه 55 درصد به نفع دولت بوده و در مقابل باعث تضعیف صنعت پایه استان آذربایجانشرقی شده»، گفته است استانی که به عنوان طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب میشود، چرا باید وضعیت صنعت مادر آن بحرانی باشد؟ نماینده مجلس همچنین با ابراز تاسف از اینکه دولت نگاه سیاسی به موضوع تراکتور دارد، یادآور شده است: مسؤولان دولتی در قبال مشکلات این صنعت مهم مسؤولیتپذیر نیستند و متاسفانه تلاش عدیدهای برای زمین خوردن آن دارند. زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با بیان اینکه استان آذربایجانشرقی به عنوان یکی از 7 استان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شده، گفته است: این موضوع برنامه منسجمی میطلبد تا توجه ویژهای از سوی مسؤولان به بخشها و ظرفیتهای استان از نظر صنعت، گاز و پتروشیمی و بویژه صنایع بزرگ و مادر شود. محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز اختصاص تعرفه 5 درصدی به واردات تراکتور را یک حرکت کاملا ضداقتصاد مقاومتی بیان میکند که معنایی جز رفتار خلاف شعار سال نمیتوان به آن داد. وی میگوید: «وقتی مجموعه عظیم تراکتورسازی که توانسته پس از سالها به خودکفایی برسد و قطعاتی را که قبلا از خارج وارد میکرد به صورت بومی بسازد، چرا باید برای نابودی آن تلاش شود». وی این را هم گفته که مجموعه تراکتورسازی که برای افراد بسیاری در سراسر استان شغل ایجاد کرده است، چرا باید اینگونه تضعیف شود؛ قطعا تمام نمایندگان استان و ستاد اقتصاد مقاومتی به این موضوع حساس بوده و پیگیر خواهند بود. افزون بر آنچه گفته شد، همچنین بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان برای ریلگذاری در جهت تحقق راهبرد مورد نظر مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از صنایع و ایجاد تولید و اشتغال در کشور بر این باورند که هنوز دستاندرکاران و مسؤولان که دارای سلایق و برنامهریزیهای مختلفی هستند، برای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور که تولید و اشتغال ملی هم در این مجموعه قرار دارد، به فهم و درک مشترکی دست پیدا نکردهاند. این فعالان حوزه اقتصاد، واردات کالاهای بیکیفیت، نبود نظارت کافی، نفوذ گروههای مافیایی در برخی مراکز، نبود روشها و ساختار مناسب برای اجرای دقیق سیاستهای اقتصادی و جذب سرمایهگذاران، بخشینگری در مسائل اقتصاد، نبود آمایش سرزمینی، نگاه سلیقهای به مسأله اقتصاد و... را از دیگر مسائل و چالشهایی عنوان میکنند که سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید کشور قرار گرفته که ضروری است 3 قوه به این مسائل توجه داشته باشند. بنا به این گزارش، در این برهه، بدون شک توجه به منویات رهبر انقلاب درباره چگونگی رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است. ارسال به دوستان
درباره فریدونیسم
حسین قدیانی: اگر تا پیش از مناظرات انتخاباتی همین انتخابات چند ماه پیش، توده مردم کوچه و بازار، فقط شنیده بودند که برخورد با مفسدان اقتصادی دانهدرشت، چه هزینههای سنگینی برای قوه قضائیه دارد، متأسفانه بعد از آن مناظرات، همه آن «شنیدهها» منضم به «دیدهها»یی شد که دیگر برای آحاد مردم، جای هیچ شک و تردیدی باقی نگذاشت که برخورد با فساد چگونه میتواند در وادی «گردنکلفتی» رگ گردنها را کلفت کند و چگونه میتواند در وادی «مظلومنمایی» بغض گلوها را سبب شود و چگونه میتواند در وادی «فرافکنی» باعث شود از مردمبهترینها، همینطور چشم بدوزند در چشم ملت و جلوی دوربین رسانه ملی، از مظلومیت دختر وزیری سخن بگویند که تازه وقتی بیکار میشود، میشود پرنسس! و اگر نه، بیزینس! پس خطاب را به قاعده ژورنالیسم باید اینگونه قرار دهم که مردم عزیز ایران! یادتان است دولتی که برای بیکاری کارگر و کارمند و جوان تحصیلکرده شما هرگز احساس شرم نکرد و رسما گفت ما به عنوان دولت، شرمنده مردم نیستیم، چگونه خجالتزده دختر وزیر خود شد؟! و چگونه با احساس شد؟! و چگونه دلرحم شد که 200 میلیون تومان، شد مبلغی ناچیز؟! و چگونه احساساتی شد که واردات تخلفآمیز پوشاک شد کاری آبرومند؟! پس عجیب نیست دولتی که در شب واریز پول خود مردم به حساب مردم، عزا میگیرد و اندک ترسی هم از اعلام این عزاداری در رسانهها ندارد، مواجهه اینگونه داشته باشد با فساد و مفسد! در موضوع «حقوقهای نجومی» زبان سران دستگاه قضا مو درآورد از بس که از حضرات خواستند خود دولت، صاحبان این فیشها را به قوه قضائیه معرفی کند! ارسال به دوستان
شهرستان
بهرهبرداری از جایگاه عرضه سوخت مایع در مینودشت ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|