|
گزارش «وطن امروز» از جایگاه مسأله فلسطین در سینمای استراتژیک ایران
در «بازمانده» ماندهایم
احسان سالمی: سینمای استراتژیک از آن دسته اصطلاحاتی است که بسیاری از مخاطبان سینما بارها نامی از آن در میان برنامههای تلویزیونی یا گزارشهای خبری روزنامهها و خبرگزاریها دیده یا شنیدهاند اما شاید تنها گروه اندکی از مخاطبان بدانند که معنا و مفهوم واقعی این اصطلاح چیست. اصطلاحی که غفلت سینمای ایران از آن باعث شده مصادیق آثار تولید شده در حوزه سینمای استراتژیک طی این سالها به زحمت به تعداد انگشتان 2 دست برسد! ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی «قاتل اهلی» تازهترین ساخته مسعود کیمیایی
اوزونبرون
حسین ساعیمنش: در نگاه اول، احتمالا با خودمان میگوییم این هم فیلم دیگری است از مسعود کیمیایی این سالها: مثل اکثر فیلمهای اخیرش روایت منسجمی ندارد، شخصیتهایش رفتارهای نامانوسی دارند و همین ایرادهای ریز و درشتی را عنوان میکنیم که مدتهاست دارند تکرار میشوند و خیلی فرقی نمیکند که درباره مثلا «متروپل» نوشته شده است یا «رئیس». میتوانیم دوباره همین موارد را ردیف کنیم تا در نهایت برسیم به آن حکم پایانی: اعلام کنیم که کیمیایی دیگر فیلمساز جذاب و مهمی نیست و فیلمهای جدیدش غیرقابل درک شده و نتوانسته است خودش را با سینمای جدید همراه کند. بعد هم در حالی که لابد فکر میکنیم فیلم را با خاک یکسان کردهایم یکی از دیالوگهایش را مثال بزنیم که مثلا «اوزونبرون تاثیر فرهنگی نمیذاره» و در نهایت در حالی که فکر میکنیم فیلمساز هفتادوچند سالهمان منتظر اظهارات مشعشع ما مانده تا مسیر فیلمسازیاش را معین کند، به او توصیه کنیم که اگر میخواهد فیلمش تاثیرگذار باشد و حرفهایش درباره پول کثیف و تاثیرش در جامعه و آنچه بر سر انقلاب و خون شهدا آورده شنیده شود، باید اول قصه درست و درمانی تعریف کند و شخصیتهای جذابی را به ما نشان دهد. بعد هم 2 تا متلک نثار حرفهای کارگردان درباره فیلم خودش میکنیم و دست آخر، به خیال اینکه به سقف رندی رسیدهایم، عنوان مطلبمان را میگذاریم «اوزونبرون» و یک نفس راحت میکشیم که حتی مسعود کیمیایی هم نمیتواند از زیر تیغ تیز نقدمان در برود! ارسال به دوستان
واکنش متفاوت هادی حجازیفر به یک حاشیه
شبیه آنهایی هستیم که انکارشان میکنیم!
انتشار اظهارنظر اخیر سحر قریشی در ارتباط با مخالفتش با حضور بانوان در ورزشگاهها و واکنش تند مهناز افشار به این موضوع اتفاقی بود که در چند روز اخیر مورد توجه بسیاری از رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی گرفت. اظهارنظری که علاوه بر مهناز افشار، موجب اعتراض و حمله برخی دیگر از سلبریتیها به سحر قریشی شد. اما هادی حجازیفر، بازیگر جوان سینما و تلویزیون که از سال گذشته و پس از حضور چشمگیرش در فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» تبدیل به یکی از پدیدههای سینمای ایران شده است، برخلاف برخی سلبریتیها واکنشی متفاوتی نسبت به این موضوع نشان داد. حجازیفر با انتشار یادداشتی در ارتباط با این موضوع نوشت: «ما چه بخواهیم چه نخواهیم شبیه آنهایی هستیم که انکارشان میکنیم. خانم سحر قریشی در یک گفتوگوی اینترنتی راجع به حضورش در استادیومهای ورزشی حرفهایی زده. من هم بهعنوان یک شهروند، مخالف حرفهای ایشان هستم اما آیا صرف مخالف بودن، اجازه هر حرف و توهینی رو میده؟ واقعیت اینه که تهمانده ارزشی چون «خود واقعی بودن» لای این شلوغکاریها از یاد میره. این هجمهها باعث میشه ما قبل از هر اظهارنظری به این فکر کنیم که بازخوردهای احتمالیاش چه خواهد بود و این یعنی ساختن شیک یک دروغگو و ریاکار جدید. آیا ابراز یک عقیده شخصی راجع به یک احساس درونی باید این همه عوارض داشته باشه؟ اما مهمتر از آنچه گفته شد واکنش شتابزده معدودی از دوستان سلبریتی به اینگونه اظهار نظرهاست. یک بررسی و مرور ساده نشون میده چطور واکنشها به یک پدیده، از خود پدیده سبقت میگیره. سلبریتیهایی که در بدبینانهترین حالت، برای ادامه حیات نمیتونن روی آفرینش و خلق شگفتی یا زیبایی جدید توسط خودشان حساب کنند، پس پناه بردن به «واکنش بموقع» میشود یک اقدام کاملا به صرفهشناسایی دقیق حساسیتهای جامعه و دست گذاشتن بموقع روی پدیدهها. این توانایی هرگز به معنای فرزانگی نبوده و نیست ولی تمام نشانههای کامل یک انسان فرصتطلب بودن را دارد. آیا خود آنها از این دست اظهارات مشعشع کم داشتهاند؟ آیا عملکرد و تاریخچه آنها موارد حساسیتبرانگیز و اشتباه کم داشته است؟ آیا خط استارت خود را فراموش کردهاند؟ زدن بیرحمانه افرادی که قابلیت دیده شدن را دارند ولی هیچ ادعای فرزانگی یا مصلح اجتماعی بودن را ندارند، شرافتمندانه است؟ نه نیست و آنها خوب میدانند باید دست روی آدمهایی بگذارند که جز خانواده و طرفدارانی که اهل رسانه نیستند، مدافعی ندارند. یک جامعه رشدیافته هرگز نباید بدون فراموش کردن ابهامها و گذشته افراد با تکرار و بازنشر این واکنشها به امید ادامه حیات نه چندان طیبه سلبریتیطور برخیها بیفزاید. باید با بیتوجهی، آنها را آگاه کند که برای ماندن، نیاز به بالا بردن آگاهی، در سطح نماندن و یادگیری دارند. ارسال به دوستان
اخبار
معاون امور هنری ارشاد تغییر کرد ارسال به دوستان
اخبار
بودجه سینما در سال 97 مشخص شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|