|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
سجده بنسلمان به پای گوساله سامری
محمدتقی جواهری: «الکساندر بلای» کارشناس صهیونیست اندیشکده ترومن در مقالهای جنجالی تحت عنوان «به سوی زندگی مسالمتآمیز سعودی- اسرائیلی» به نکات قابل تاملی اشاره کرده است: «عربستانسعودی و اسرائیل از سال 1962 و پس از انقلاب یمن، روابط مستمر مستحکم و گستردهای تحت عنوان «مقابله با دشمن مشترک» یا همان «جمال عبدالناصر» داشتند. من مصاحبهای با «آهارون ریمیز» سفیر سابق اسرائیل طی سالهای 1965 تا 1970 در لندن داشتم و او برایم برملا کرد ملک سعود و ملک فیصل دارای روابط عمیق و گسترده با اسرائیل بوده و همواره با سران وقت اسرائیل ارتباط داشتهاند». ارسال به دوستان
چرا اروپا قابل اعتماد نیست؟
میثم مهرپور: بالاخره فرجام برجام برای همگان هویدا شد و دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا همانطور که پیشتر نیز گفته بود به طور یک طرفه از این توافق خارج شد. این توافق اگر چه در ظاهر و باطن و به اذعان مقامات دولت حسن روحانی تقریبا هیچ عایدی برای اقتصاد ایران نداشت اما بر اساس تعهد و توافق شکل گرفته، طرفین خود را ملزم به پایبندی به آن میدانستند، موضوعی که با خروج علنی رئیسجمهور آمریکا از برجام شکل تازهای به خود گرفته است. با این حال حسن روحانی بعد از لغو برجام از سوی ترامپ از ادامه اجرای توافق با اروپا سخن گفته و تصمیم ایران درباره برجام را به ادامه مذاکرات با اروپا و چند هفته آینده موکول کرد. همین جهتگیری- یعنی عدم تصمیم قطعی درباره خروج یا عدم خروج ایران از برجام- به واسطه تداوم سیاست انتظاری و بلاتکلیفی ایران اشتباه دیگری از دولت ایران است، چرا که با خروج ترامپ از برجام 2 حالت برای تصمیمات دولت ایران در هفتههای آتی متصور است؛ حالت اول خروج ایران از برجام است که با فاصله زمانی چند هفتهای از تصمیم ترامپ انجام شود که خود این موضوع میتواند علاوه بر شوک روانی تصمیم ترامپ بر بازار ایران- که شوکی روانی و غیرواقعی است- شوک دیگری نیز با تصمیم طرف ایرانی برای خروج از برجام بر اقتصاد ایران وارد کند. ارسال به دوستان
حسابهای بانکی با همکاری بانک مرکزی کنترل میشود
آغاز رصد تراکنشهای مشکوک بانکی برای اخذ مالیات!
گروه اقتصادی: حسابهای بانکی با گردش سالانه ۵ میلیارد تومان، اکنون زیر ذرهبین سازمان امور مالیاتی است. کار رصد حسابها آغاز شده و تراکنشهای مشکوک بانکی به دقت دنبال میشود. به گزارش مهر، موضوع بررسی اطلاعات حسابهای بانکی اگرچه در ابتدای طرح، سر و صدای بسیاری ایجاد و برخی را نسبت به ورود سازمان امور مالیاتی به بررسی حسابهای بانکی نگران کرد اما به هر حال دولت میگوید باید از افرادی که گردش مالی بالا در حسابهای بانکی دارند، مالیات دریافت کند تا به نوعی عدالت مالیاتی برقرار شود. در ابتدای کار، بسیاری از مردم عادی که برای مصارف روزانه خود تراکنشهای بانکی انجام میدادند و گردش حساب بالایی نداشتند، تصور میکردند سازمان مالیاتی میخواهد به همان حساب با گردش ناچیز آنها نیز سرک بکشد و تا میتواند از آن مالیات بگیرد. همین موضوع و این نگرانیها بود که سبب شد سازمان امور مالیاتی، شرایط رسیدگی به حسابهای بانکی برای اخذ مالیات را اعلام کند. آنگونه که در دستورالعملها و بخشنامههای مرتبط با این موضوع آمده است، اخذ مالیات از حسابهای بانکی و سرک مالیاتی تنها درباره حسابهایی صورت میگیرد که بالای ۵ میلیارد تومان در سال گردش مالی دارند. آنها هستند که باید حسابهایشان بررسی شده و مالیات از آن اخذ شود. سال گذشته بود که سازمان امور مالیاتی با انتشار دستورالعملی درباره نحوه بررسی حسابهای بانکی برای اخذ مالیات، اعلام کرد چنانچه جمع بدهکار یا بستانکار مجموع حسابهای بانکی اشخاص حقیقی در یک سال، بیش از ۵۰ میلیارد ریال شود، دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی موظف است نسبت به استعلام، دریافت و ارسال اطلاعات تراکنشهای مشکوک رسیده به ادارههای کل امورمالیاتی اقدام کند. در واقع سازمان امور مالیاتی اعلام کرد میخواهد از اختیار قانونی خود برای بررسی حسابهای بانکی در راستای برقراری عدالت مالیاتی استفاده کرده و در نهایت، وضعیت حسابهای بانکی افرادی که بالای ۵ میلیارد تومان در سال گردش مالی دارند را بررسی کند. در دستورالعملی که بر همین اساس منتشر شد، به صراحت گفته شده بود درباره افرادی که سابقه و پرونده مالیاتی ندارند، در صورت احراز نشدن کسب درآمد مشمول مالیات، به صدور برگه تشخیص مالیات نیازی نیست و فقط باید در این زمینه گزارشی تهیه و از طریق ادارات کل امورمالیاتی ارسال شود. البته پیش از آن، دولت پس از تلاشهای فراوان در قالب اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در تیرماه سال ۹۴ توانسته بود موضوع بررسی حسابهای بانکی را به قانون تبدیل کند. براساس تکلیف قانونی ماده ١۶٩ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، اصلاحی مصوب ٣١ تیر ١٣٩۴ برای شفافیت فعالیتهای اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایهای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد میشود. در تبصره ۵ این ماده نیز نحوه اجرای حکم ماده ۱۶۹ بویژه درباره حسابهای بانکی به تصویب آییننامه اجرایی موکول شده بود که این آییننامه در دی سال ٩۵ برای بررسی اطلاعات حسابهای بانکی ۵٠٠میلیون تومان به بالا تصویب شد اما در کنار مخالفتها و مقاومتها در برابر این آییننامه اجرایی، برخی بانکها با همکاری نکردن، در ارائه اطلاعات مشتریان خود نیز طفره رفتند اما به نظر میرسد با تازهترین تغییری که در کف مبلغ تراکنشهای مورد بررسی صورت گرفته، دامنه انتقادات به این ماده قانونی به میزان زیادی کاهش مییابد. در واقع با افزایش ۱۰ برابری مبلغ تراکنشها تعداد محدودی از حسابهای بانکی در قالب آییننامه اجرایی بررسی حسابهای بانکی جا میگیرند و تمام افراد حقیقی عادی از شمول آن خارج میشوند. نسرین جوادی، مدیر سامانههای نوین مالیاتی در این رابطه به مهر میگوید: راهاندازی سامانه بررسی تراکنشهای مشکوک، از جمله سامانههایی است که در قالب طرح جامع مالیاتی، از سوی سازمان امور مالیاتی راهاندازی شده و قرار است کار رصد حسابهای بانکی را با همکاری بانک مرکزی با قوت انجام دهد. وی میافزاید: در گذشته روال کار به صورت دستی انجام میشد و مشخص نبود روی اطلاعات حسابهای بانکی افراد، چه پردازشی صورت گرفته است اما اکنون سامانهای برای رصد تراکنشهای مشکوک بانکی راهاندازی شده و دیتاهای مختلفی در آن به ثبت میرسد و در واقع نتیجه بررسی ادارات نیز به صورت الکترونیکی در آن درج خواهد شد. به گفته جوادی، اطلاعات از 3 منبع مختلف دریافت و روی این سامانهها به ثبت میرسد و کادر مالیاتی سازمان امور مالیاتی، از آن به صورت طبقهبندی شده استفاده میکند؛ البته سازمان امور مالیاتی، این مکانیزم را در اختیار ندارد که اطلاعات حساب همه را داشته باشد، بلکه صرفا بر اساس حکم رسیدگی، به اطلاعات دسترسی دارد. وی اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی تفاهمنامهای امضا کرده که بر اساس آن، بسترهای دریافت اطلاعات حسابهای بانکی مشخص شده است، ضمن اینکه قرار بر این شد بانک مرکزی اطلاعات را از بانکها دریافت کرده و تجمیع کند و بر اساس آییننامه مشترک، نسبت به ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی اقدام کند. البته ما حد آستانهای را برای بررسی و رصد حسابهای بانکی مشخص کردهایم. وی گفت: برای اشخاص حقوقی، آستانهای در بررسی حسابهای بانکی وجود ندارد و حساب آنها چک میشود اما درباره اشخاص حقیقی، سقف گردش مالی ۵ میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده که اطلاعات حساب آنها دریافت شده و حتی آنهایی که تراکنشهای مشکوک بانکی دارند نیز شناسایی و بررسی میشوند. جوادی گفت: بانکها اجازه ندارند اطلاعات حساب افرادی که در سال بالای ۵ میلیارد تومان گردش مالی دارند را به سازمان امور مالیاتی ندهند، ضمن اینکه همه بانکها نیز تفاهمنامه را امضا کردهاند و بنابراین همه باید اطلاعات بدهند، در غیر این صورت منابع مالی به سمت بانکهایی خواهد رفت که اطلاعات حسابها را به سازمان امور مالیاتی نمیدهند. وی افزود: البته هنوز در رابطه با ماندهحسابها اطلاعاتی از بانک مرکزی گرفته نشده اما بر اساس آستانه تعیینشده، اطلاعات حسابها دریافت شده است. ارسال به دوستان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:
مناطق آزاد کشور به جای ارزآوری، ارزبَر است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشورمان به جای آنکه ارزآور باشد، ارزبَر است، گفت: فلسفه مناطق آزاد این است که هر میزان ارز از کشور خارج کنیم، حداقل باید بتوانیم 2 برابر آن ارز به کشور وارد کنیم. مهرداد بائوجلاهوتی در گفتوگو با فارس گفت: مناطق آزاد، محدوده محصور و مشخصی دارد تا افراد با اخذ مجوز، در این سرزمین سرمایهگذاری کرده و امکان واردات و صادرات برای آنها تسهیل شود. منظور از واردات، واردات مواد اولیه یا کالاهای واسطهای است تا با وجود استثنائاتی که در این مناطق وجود دارد، کارخانهدار برای پیشبرد تولیدش، شرایط آسان و بدون دغدغهای داشته باشد و پس از تولید نیز بتواند صادرات انجام دهد. وی افزود: مناطق آزاد کاملاً به محلی برای واردات تبدیل شده و تنها چیزی که در آنها نمیبینیم، تولید است. طبق آمار موجود، واردات کالا از مناطق آزاد 2 تا 6 برابر صادراتی است که در این مناطق صورت میگیرد. بائوجلاهوتی عنوان کرد: ساختار فعلی مناطق آزاد کشورمان باید با دقت بررسی شود، چرا که اگر ما سرزمینی را تعریف کنیم که فقط ارز از کشور خارج کند، این معنی ندارد. وی افزود: در واقع فلسفه مناطق آزاد این است که هر میزان ارز را از این مناطق به خارج از کشور منتقل کنیم، حداقل بتوانیم دو برابر این ارز را به کشور وارد کنیم اما از آنجا که در این مناطق بحث تولید دنبال نمیشود و تنها بحث تجارت وجود دارد، فقط خروج ارز را میبینیم و در واقع این مناطق به جای آنکه ارزآور باشد، ارزبَر است. وی اظهار داشت: فلسفه مناطق آزاد این نیست که تنها دور آن را حصار بکشیم و بگوییم از هفت دولت آزاد باشد، بلکه «تولید و صادرات کالاهای صنعتی» یکی از اهداف تشکیل این مناطق است و این یعنی ورود ارز در این مناطق باید بیشتر از خروج ارز باشد در حالی که در حال حاضر، عکس این موضوع اتفاق میافتد؛ این مشکل تنها محدود به یک یا چند منطقه آزاد خاص نمیشود و باید در کل مناطق آزاد کشورمان اصلاح ساختاری اساسی صورت گیرد. این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر منطقه آزاد کیش حدود 5-4 کارخانه در گوشه و کنار دارد که تقریباً 2درصد در تولید سهم دارند و 98درصد مابقی مربوط به بخش تجارت است. این موارد نشان میدهد مناطق آزاد با وجود آنکه حدود 3 دهه از عمرشان میگذرد اما همچنان در حال واردات هستند. به گفته بائوجلاهوتی، طبق آمارهای موجود، حدود 6 تا 10درصد واردات کل کشور از طریق مناطق آزاد صورت میگیرد اما این مناطق تنها یک درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده است. بائوجلاهوتی بیان کرد: این شرایط موجب میشود تولید کشور به سمت تعطیلی پیش رود. ارسال به دوستان
تشدید رقابت سودی در بانکهای خصوصی
نرخ سود برخی بانکها ۲۱ درصد شد
جستوجو بین شعب بانکهای دولتی و خصوصی نشان میدهد بار دیگر برخی خصوصیها پیشتاز تخلف از دستور بانک مرکزی شده و سودهایشان را بالا بردهاند. به گزارش تسنیم، در هیاهوی نوسانات بازار طلا و ارز در اقتصاد ایران، تعدادی از بانکهای خصوصی در نقاط مختلف تهران و سایر شهرها، تلاش دارند سهمی از نقدینگی سرگردان مردم داشته باشند. تعدادی از بانکهای خصوصی که این روزها به راحتی از مصوبه شورای پول و اعتبار و دستور بانک مرکزی تخطی کردهاند به سپردهگذاران سودهای بالای 21 درصد میپردازند. این در حالی است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپردههای یکساله 15 درصد و سپردههای کوتاه مدت 10 درصد تعیین شده و بانکها ملزم به اجرای این مصوبه سودی هستند. گشت و گذار خبرنگار تسنیم در شعب بانکهای خصوصی و دولتی نشان میدهد اکثر بانکهای دولتی و خصوصی بزرگ، به دستور بانک مرکزی پایبند هستند ولی تعدادی از بانکهای خصوصی تلاش دارند با سودهای بالاتر سپردهها را جذب کنند. برخی از این بانکهای خصوصی در طرحهای خاص خود سودهای بالای 21 درصد را به مشتری پیشنهاد میدهند؛ این بانکها میگویند سود 21 درصدی هر ماه به حساب مشتری واریز میشود البته تعدادی از این بانکها برای پرداخت سود سپرده 21 درصدی، محدودیتهایی را در نظر گرفته و به مشتری میگویند اگر بیش از 100 میلیون تومان در این بانک سپردهگذاری کنید سود بیشتری به حسابتان واریز میشود. یکی از این بانکها به مشتریان خود پیشنهاد میدهد که با سپردهگذاری در صندوق سرمایهگذاری این بانک، سود 20 درصدی دریافت کنند البته مسؤول شعبه این نکته را هم یادآور میشود که سود صندوق تضمینی نیست و تا شهریور 20 درصد را تضمین میکنیم ولی بعد از آن ممکن است 20 تا 40 درصد پرداخت کنیم! بانک خصوصی دیگری که همواره در مسابقه سودی پیشتاز بوده است و بارها از بانک مرکزی تذکر گرفته، این روزها سود 21 درصدی به سپردههای یک میلیون به بالا میپردازد. یکی از بانکهای خصوصی هم به مشتریان میگوید: سودهایی که پرداخت میکنیم بد نیست و حتماً به تجربه آن میارزد! در این بانک هم سود 21 درصدی پرداخت میشود. رقابت سودی بانکهای خصوصی در حالی بار دیگر شدت گرفته است و بازار سودی نظام بانکی را بهم ریخته که بانک مرکزی قبلاً به بانکها هشدار داده بود نباید از مصوبه شورای پول و اعتبار تخطی کرده و سودها را بالا ببرند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|