|
یادداشتی بر گزیده اشعار «احد دهبزرگی» شاعر پیشکسوت شعر آیینی
عاشورا در ضمیر عاشقانهها
1- «احد دهبزرگی» از شاعران شاخص آیینی روزگار ما است که اشعار بسیاری در قالبهای دوبیتی و رباعی دارد، البته از مثنویها و بویژه غزلیات او نیز نمیتوان گذشت. دهبزرگی علاوه بر علاقه وافرش به سرودن اشعار مذهبی و آیینی و نیز اشعار دفاعمقدس و انقلاب، در حوزه برگزاری همایشها و جشنوارههای شعر عاشورایی، شعر دفاعمقدس، شبهای شعر دفاع و مقاومت و از این قبیل، سر پرشور و جان توانایی دارد؛ خود نیز دبیر ثابت ستاد شب شعر عاشورایی شیراز است که هر سال در شیراز به شکل باشکوه و تاثیرگذاری برگزار میشود و دارای برنامههای متعدد و گستردهای نیز هست. ارسال به دوستان
برگزاری ۷۵۰ نمایشگاه در آستانه سال تحصیلی جدید
توزیع گسترده نوشتافزار اسلامی- ایرانی در مدارس
قرار است به منظور سهولت دسترسی خانوادهها به تولیدات نوشتافزار اسلامی- ایرانی، ۷۵۰ نمایشگاه با این محوریت در سراسر کشور برگزار شود. به گزارش «وطن امروز»، نوشتافزار اسلامی- ایرانی در آستانه هفتمین سال فعالیت خود توانسته علاوه بر ارتقای کیفی آثار و افزایش میزان تولیدات خود از 500 هزار نسخه به 7 میلیون عدد تیراژ، علاوه بر جلب توجه خانوادهها، بیانگر ظرفیت کار در این حوزه باشد. با وجود این، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم میکنند؛ از واردات بیرویه اقلام مختلف نوشتافزار گرفته تا نبود طرحهای متناسب با مخاطبان کودک و نوجوان امروز. بنا بر بررسیهای انجام شده، عمده مشکلات تولیدکنندگان این حوزه در زمینههای شخصیتسازی، توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و دغدغهمند و ارزشی، نظارت و تبلیغات و ذائقهسازی خلاصه میشود. یکی از مشکلات تولیدکنندگان نوشتافزار اسلامی- ایرانی در سالهای گذشته، نبود چرخه توزیع مناسب جهت عرضه آثار و عدم استقبال برخی مدارس جهت استفاده از این اقلام توسط دانشآموزان است. به همین منظور، در سال جاری با همکاری مجمع نوشتافزار اسلامی- ایرانی و وزارت آموزشوپرورش قرار شده 750 نمایشگاه در سراسر کشور با محوریت نوشتافزار ایرانی و با محتوای بومی برگزار شود. خبرگزاری تسنیم در خبری از قول سعید حسینی، مدیر مجمع نوشتافزار اسلامی- ایرانی نوشت: «کاراکترهای غربی در سالهای گذشته از تنوع تولید و تبلیغات بسیاری برخوردار بوده است. همین کار را برای ما سخت کرده است و به یکی از دغدغههای اصلی تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده که آیا کالاها با طرحهای بومی میتواند به فروش رود یا خیر. ما با برگزاری نمایشگاههای اینچنینی به دنبال ایجاد بازار موازی نیستیم، بلکه میخواهیم بگوییم اگر کیفیت این کالاها خوب باشد، مردم این دست از کالاها را نیز خریداری میکنند. 20 سال این ذهنیت وجود داشته که کاراکتر ایرانی جواب نمیدهد، از سوی دیگر تجربههای تلخی همچون «دارا و سارا» نیز وجود داشت، به همین دلیل این نمونهسازی زمان میبرد. برگزاری نمایشگاه ایراننوشت در سالهای اخیر و استقبال خوب مخاطبان سبب شده عموم بازاریان به این نتیجه برسند که این نمایشگاه پرمخاطبترین نمایشگاه نوشتافزار کشور است». ارسال به دوستان
نگاهی به انیمیشن سینمایی «هتل ترانسیلوانیا 3» که این روزها در گیشه هالیوود میدرخشد
هالیوود و تلاش برای احیای خانواده
هدی محمدی: جدول فروش فیلمهای روی پرده هالیوود نشان میدهد که این روزها یک «انیمیشن» در میان فیلمهای پرفروش گیشه هالیوود خودنمایی میکند؛ انیمیشنی که انتظار میرود مخاطبان آن «کودکان» یا در نهایت نوجوانان باشند اما فروش بیش از 100 میلیون دلاریاش حکایت از این دارد که این فقط کودکان نیستند که هتل ترانسیلوانیا برایشان جذاب و دیدنی است؛ انیمیشنی که در قسمت سوم خود هنوز اقبال طرفدارانش را به همراه داشته است. قصه با یک فلاشبک به قرن نوزدهم آغاز میشود؛ از مبارزهای میان «دراک» که یک هیولای نیرومند است و «پروفسور ون هلسینگ» که یک شکارچی هیولاست. ادامه داستان در قرن بیستویکم است. دختر «دراک» یعنی «میویس» تصمیم میگیرد تمام ساکنان هتل را به یک تعطیلات در کشتی تفریحی دعوت کند. در طول این تعطیلات «دراک» عاشق«کاپیتان اریکا» میشود اما نمیداند او نوه پروفسور «هلسینگ» است و قصد جان «دراک» را دارد! داستان یک روایت ساده و بدون چالش جدی است. گاهی پند اخلاقی میدهد، گاهی مخاطب را میخنداند و گاهی او را نگران میکند. مثلا در جایی که کاپیتان سعی دارد دراک را بکشد اما موفق نمیشود، مخاطب براستی میخندد و نگران میشود اما نه استرس و هیجان شدیدی به مخاطب وارد میشود و نه حوصله مخاطب را سر میبرد. در مجموع میتوان صفت «متوسط» را به روایت این انیمیشن داد. اما همین داستان متوسط در گیشه صدرنشین شده و تاکنون در سراسر دنیا حدود یک میلیارد دلار فروش داشته است! از نظر فنی باید گفت که فیلم با 2 قسمت قبلی تفاوت جدیای ندارد اما با توجه به تعدد بیشتر شخصیتها در قصه این قسمت، بدون شک ساخت آن سختتر از قسمتهای پیشین بوده است. از لحاظ محتوایی نیز میتوان گفت اگر چه به نظر میرسد فیلم به نسبت 2 قسمت قبلی به موضوعات تازهای نمیپردازد اما مفاهیم خرد زیادی همچون خانواده، اهمیت والدین، عشق، تقبیح نژادپرستی و... را دربر میگیرد که آنچنان در داستان حل شده که شاید مخاطب در ابتدا متوجه این دربرگیری نشود! در نکوهش نژادپرستی میبینیم که در طول فیلم «دراک» به همه کمک میکند و تلاش میکند به هیچکس آسیبی نرسد. او در انتهای داستان حتی جان پروفسور «هلسینگ» را هم نجات میدهد و وقتی پروفسور از او میپرسد چرا این کار را کردی، میگوید: «انسان یا هیولا چه اهمیتی دارد؟ ما باید به یکدیگر کمک کنیم و در کنار هم باشیم». در میان مفاهیم مختلفی که انیمیشن به آنها میپردازد به نظر میرسد تاکید بسیاری بر مسأله «خانواده» شده است اما سوالی که ذهن ما را درگیر میکند این است که چرا هالیوود در آثار جدید خود تا این اندازه به خانواده به مفهوم سنتی آن میپردازد؟ از لحظهای که دختر «دراک» برای اینکه زمان بیشتری را با خانواده بگذراند یک مسافرت ترتیب میدهد تا جایی که «دراک» با «کاپیتان» ازدواج میکند. شاید خانواده مهمترین مفهوم مورد تاکید داستان باشد. این تاکید محدود به رابطه دراک و دخترش نیست، بلکه رابطه «میویس» و فرزندش، کاپیتان و پدربزرگش و حتی دراک و کاپیتان و سایر شخصیتهای داستان نیز به نحوی به خانواده اشاره دارند. در بین سایر شخصیتها، هیولایی را میبینیم که دوست ندارد همسرش قماربازی کند و نگران اوست. هیولای دیگری نیز با فرزندش به تعطیلات آمده و مدام از او مراقبت میکند و... . همه اینها تاکیدی بر اهمیت مفهوم «خانواده» است. به طور کلی خانواده ایدهآلی که در این انیمیشن به ما معرفی میشود نه یک خانواده مدرن، بلکه یک خانواده سنتی و با چارچوبهای سنتی است، خانوادهای که با ازدواج به وجود میآید. همان خانوادهای که نمود عینیاش در آمریکا به سختی یافت میشود. در پایان میتوان گفت که این روزها روی پرده نقرهای هالیوود مفهومی سربر آورده است که در جامعه آمریکا با سرعت تندی رو به افول و زوال است اما سینمای آمریکا سعی در احیای این مفهوم دارد. ارسال به دوستان
اخبار
چرا آلبوم محسن چاوشی مجوز نگرفت؟ ارسال به دوستان
سروده افشین علا در پاسخ ترانه ضدانقلابی «چهل سال»
یه جور میگی چهل ساله ارسال به دوستان
اخبار
خبرنگاران مستنددار شدند ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|