|
صادق صندوقی، تصویرگر پیشکسوت کتابهای درسی درگذشت
وداع با تصویرگر قصههای کودکی
گروه فرهنگ و هنر: صادق صندوقی از آن دسته هنرمندان مهجور دوران ما است که بسیاری از کودکان نسل دهههای 60 و 70 در عین آشنایی با آثارش، نام او را نمیشناسند. خالق بسیاری از تصاویر ماندگار کتابهای درسی و کتابهای داستانی مذهبی که کمتر کسی بعد از او توانست هنر بیبدیل او را در جانبخشی به قصههای زیبای قرآنی و همچنین قصههای سرشناس ادبیات جهان از جمله قصههای ژول ورن تکرار کند؛ هنرمند بیرقیبی که بدون توسل به ابزارهای مدرن و تکنولوژیهای کامپیوتری، با تصویرگریهایش روی جلد کتابها، بسیاری از کودکان و نوجوانان دهههای 60 و 70 را جذب کتاب خواندن کرد و در نهایت نیز در آخرین روز مردادماه امسال آسمانی شد. ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی
تنگه رویشها
سیدمجتبی طباطبایی: «تنگه ابوقریب» بیش از اینکه روایتی از دفاعمقدس باشد، خود جنگ است. جنگی که حرف از دفاع میزند، از صلح میگوید و برنده آن را فروشندگان اسلحه میداند. از حضور گردان عمار در آخرین روزهای جنگ میگوید و حماسهای که آنها میآفرینند. رزمندگانی که برای مرخصی آماده شدهاند، دوباره عازم خط مقدم میشوند. شاید نتوان قصه منسجمی برای آن در نظر گرفت اما «تنگه ابوقریب» برای مخاطبش خط مقدم جنگ را صادقانه روایت میکند. از نگاهی میتوان این نکته را نقطه قوت فیلم دانست. مخاطبی که جنگ را ندیده است همانند «علی» بین صدای انفجار و اسلحه کپ میکند و به صندلیاش میچسبد. «مهدی قربانی» نقش نوجوانی را بازی میکند که پدرش جانباز قطع نخاع همین جنگ است و 3 سالی از مجروحیتش میگذرد. او که میخواهد خط مقدم جنگ را ببیند وارد معرکه میشود. در میان شخصیتهای فیلم، برای عدهای که جنگ را ندیدهاند شخصیت «علی» قابل توجه است. نوجوانی که جنگ، دوربینش را میگیرد و اسلحه دستش میدهد. شور و شوق دوران نوجوانیاش را دارد. میخواهد خط مقدم جبهه را ببیند اما برای ماسک شیمیایی زدن هم آماده نیست. در تبلیغات گردان عکاسی میکند. به تدارکات میآید و آنجا مشغول میشود اما میخواهد در مقدمترین خط باشد و به کمتر از آن راضی نمیشود. وارد میدان میشود. جنگ به جایی میرسد که نگاه کردن از لنز دوربین برایش زجرآور است و «جواد عزتی» که نقش مجید- دانشجوی پزشکی- را بازی میکند هنگام حمل مجروح به او میگوید: در جنگ باید یاد بگیری از چیزهایی که خوشت نمیآید هم عکس بگیری! جنگ دوربین را از علی میگیرد. او به حمل مجروح مشغول میشود و صحنههای بسیاری را میبیند. روحیه پرسشگر نوجوانی همراه اوست؛ «چرا ما شیمیایی نمیزنیم؟ چرا برای آنها حلال است برای ما حرام؟ چرا وقتی جنگ است افرادی به عقب بازمیگردند؟» یا استدلالهای خودش را دارد. جریان فیلم از این دست شخصیتپردازیها بسیار دارد. «علی» جنگ را لمس میکند. متحیر میشود، میترسد، رشد میکند و آن شور نوجوانیاش رنگ و بوی بزرگسالی میگیرد. اسلحه به دوش از معرکه بیرون میآید و حس افتخار را به تماشاگران هدیه میکند. نگاه غرورآفرینی که تماشاگر از مقاومت گردان عمار پیدا کرده با تصویر پایانی و خروج اسلحه به دوش «علی» از میدان نبرد تکمیل میشود. روایت واقعی جنگ است که تماشاگران را بعد از اتمام فیلم به فکر فرو میبرد. تماشاگری که تا به حال چنین روایتی از خطوط مقدم جنگ را کمتر دیده است. کتاب انقلاب اسلامی ورق میخورد، رویشهای بسیاری مثل «علی» قابل دیدن است. رویشهایی که انقلاب و دفاعمقدس را ندیدهاند و دلشان از بعضی دیدهها، با انقلاب همراهتر است. ارسال به دوستان
نام جشنواره فیلم فرانسوی یک بار دیگر با فساد گره خورد
«کن» شکارگاه هیولای فساد هالیوود!
ماجرای فساد اخلاقی هالیوود که سال گذشته با طرح نام هاروی واینستین، تهیهکننده سرشناس هالیوودی برای نخستین بار به شکلی جدی در رسانههای جهان بازتاب پیدا کرد، با ورود نامهایی تازه تبدیل به یک دومینوی رسوایی برای هالیوود شد. به گزارش «وطن امروز»، اما نکته جالب توجه در این میان نقش جشنوارههای فیلم مطرح دنیا از جمله «کن» به عنوان شکارگاهی برای صید طعمهها برای چهرههای فاسد هالیوود است. چند وقت پیش بود که آزیا آرجنتو، بازیگر ایتالیایی سینما و یکی از قربانیان فساد اخلاقی واینستین در اختتامیه هفتادویکمین جشنواره فیلم کن مدعی شد جشنواره فیلم کن شکارگاه واینستین بود و حالا این ادعا توسط لومان، بازیگر زن آلمانی نیز تکرار شده است تا این بحث شکل جدیتری به خود بگیرد. او تعریف میکند در سال 2006 قصد داشته از حرفه مدلینگ به بازیگری روی بیاورد و واینستین با وعده نقش دادن به او در فیلمهایش، لومان را به عنوان میهمانش به جشنواره کن دعوت کرد. بنا به اظهارات لومان، زمانی که در کن ملاقات کردند واینستین رفتاری جذاب و دوستانه در چند برخورد اول نشان داد، همزمان به او مشاوره داد و اعتمادش را به خود جلب کرد. تهیهکننده سرشناس «واینستین کمپانی» به او وعده داده بود چند نقش در فیلمهای جدیدش مناسب او است اما از آنجایی که فیلمنامهها محرمانهاند باید در دفتر کارش ملاقاتی انجام شود. بنا به شکایت لومان، این دیدار در سوئیت واینستین در هتل کن اتفاق افتاده و او بلافاصله با کنار گذاشتن رفتار حرفهایاش خودش را به زور به لومان تحمیل کرده است. لومان مدعی است بعد از این حادثه، در ملاقاتی دیگر واینستین او را گوشهای گیر انداخته و به محافظان امنیتیاش گفته اجازه ندهند او برود مگر آنکه قول بدهد درباره این قضیه دهانش را بسته نگه دارد! لومان از واینستین به اتهام تخطی از قوانین قاچاق انسان، حمله جنسی، ضرب و جرح و آزار و اذیت شکایت کرده است. ارسال به دوستان
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی - اسلامی خبر داد
شخصیتهای «فیلشاه» در صدر فروش «ایراننوشت»
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی - اسلامی با اشاره به استقبال مردم از شخصیتهای ایرانی لوازمتحریر ایرانی- اسلامی گفت: تاکنون شخصیت کاراکترهای «فیلشاه» در صدر فروش نمایشگاه نوشتافزار است. به گزارش «وطنامروز»، ششمین نمایشگاه ایراننوشت در حالی کار خود را آغاز کرد که استفاده از کاراکترهایی جدید در طراحی محصولات ارائهشده در نمایشگاه امسال با استقبال مخاطبان روبهرو شد. سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی - اسلامی در همین زمینه به فارس گفت: تاکنون بازخورد خوب بوده و به نظر میآید تعداد مخاطبان نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد تولیدات ایرانی، بازار لوازمتحریر کشور را تشکیل میدهد و تلاش میشود این میزان افزایش یابد. بررسیها نشان میدهد بیشتر کاراکتر تولیدات لوازمتحریر داخلی کشور، خارجی است و کمتر از ۱۰ درصد کاراکترهای تولیدات داخلی لوازمتحریر، داخلی است البته این رقم طی چند سال پیش عدد صفر بوده است. وی با بیان اینکه اقدامات ما از سال ۹۱ برای فروش نوشتافزار ایرانی - اسلامی و فرهنگسازی کاراکترهای داخلی آغاز شد، گفت: در آن زمان، با شکست طرح دارا و سارا، ذهنیت نسبت به کاراکتر داخلی منفی بود اما الان فضا تغییر کرده است. مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی - اسلامی با بیان اینکه مالکیت معنوی کاراکتر فیلشاه را گرفتیم و در اختیار تولیدکنندگان لوازمتحریر قرار دادیم، افزود: در حال حاضر کاراکترهای فیلشاه، حسنا کوچولو، شاهزاده روم، اتل متل یه جنگل، ململ و دیرین دیرین از جمله کاراکترهای لوازمتحریر این نمایشگاه است. برآوردها تاکنون نشان میدهد در حال حاضر کاراکتر فیلشاه مورد استقبال تعداد زیادی از مخاطبان قرار گرفته و در صدر فروش است. نمایشگاه لوازمتحریر ایرانی - اسلامی هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب آماده استقبال از مخاطبان است. ارسال به دوستان
تغییر در مدیریت شبکه آموزش سیما
مسعود احمدیافزادی با حکم معاون سیمای رسانه ملی به مدیریت شبکه آموزش سیما رسید. به گزارش «وطنامروز»، مرتضی میرباقری، معاون سیما با صدور حکمی مسعود احمدیافزادی را به سمت مدیریت شبکه آموزش منصوب کرد. بر اساس این گزارش، پیش از احمدیافزادی، حسین ساری این مسؤولیت را بر عهده داشت. مسعود احمدیافزادی سوابق متعددی در سطوح مختلف مدیریتی رسانه را در کارنامه کاری خود دارد. مدیریت شبکه 5 تهران، مدیریت شبکه شما، مدیریت شبکه جوان و مدیرکلی مراکز البرز، گلستان و اصفهان از جمله سوابق وی در رسانه ملی محسوب میشود. احمدیافزادی همچنین با سابقه سالها تدریس در دانشگاهها و مراکز علمی، دارای مدرک دکترای ادیان و عرفان تطبیقی بوده و بخشی از تحقیقات دوره دکترای خود را در دانشگاه هایدلبرگ آلمان گذرانده و عضو انجمن محققان علوم آلمان و عضو بنیاد حکمت اسلامی صدرا نیز بوده است. وی همچنین دارای آثار و مقالات علمی قابل توجه و منتشرشدهای در زمینههای دینشناسی تطبیقی و عرفان و حوزههای رسانهای است. ارسال به دوستان
کتاب
انتشارات اسم منتشر کرد
نشر اسم رمانی دیگر از هاوارد فاست را با عنوان «مهاجران» و با ترجمه فریدون مجلسی روانه بازار کتاب کرد. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای کتاب در معرفی «فاست» آمده: هاوارد فاست بیگمان یکی از بهترین، پیشروترین و پربارترین نویسندگان معاصر آمریکا و جهان بود. فاست مردی خودساخته و انسانی وارسته و مبارز و شیفته آزادی و حق و عدالت بود. او از میان توده مردم برخاست و با دردها، نیازها و آرمانهایشان آشنا بود. سرشت و سیرتی انسانی داشت که بازتاب آن در همه آثارش دیده میشود. فاست در سال 1914 در نیویورک به دنیا آمد و در نوجوانی به نویسندگی پرداخت، بیشتر داستانهایش در زمینه تاریخی و بویژه درباره تاریخ آمریکا و انقلاب آن کشور است و در نگارش زندگینامههای داستانی بر مبنای واقعیت تاریخی بسیار زبردست بود. اما «مهاجران» رمانی است نوشته فاست که به مشکلات و زیروبمهای زندگی دان لاوت، فرزند یک خانواده فقیر ایتالیایی که والدینش در آخرین دهه قرن نوزدهم به آمریکا مهاجرت کردند، میپردازد. در این داستان تصویری روشن از 2 واقعه بزرگ تاریخی، یعنی زلزله و آتشسوزی مهیب 1906 سانفرانسیسکو و بحران بزرگ اقتصادی 30-1929 آمریکا که در جهان آن روزگار تاثیری ژرف گذاشت ارائه شده است، این کتاب در شمار پرفروشترین کتابهای جهان قرار دارد و از پرطرفدارترین آثار فاست به شمار میرود. ارسال به دوستان
«هزارپا» 30 میلیاردی شد
ارسال به دوستان
رونمایی از «نقابها» در پاتوق کتاب فردا
ارسال به دوستان
صدرعاملی در نشست چهل شاهد:
خوشحالم که آمدن امام(ره) را ثبت کردم
نشست تخصصی «چهل شاهد» با موضوع بررسی ۴۰ سال عکس انقلاب اسلامی و دفاعمقدس و با حضور رسول صدرعاملی، قاسم محمدی از عکاسان پیشکسوت انقلاب اسلامی و ساسان مویدی و علی فریدونی از عکاسان پیشکسوت دفاعمقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برگزار شد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|