|
درباره قصه «آن 23 نفر» که قرار است نسخه سینمایی آن نیز ساخته شود
سینمای آن 23 نفر
گروه فرهنگ و هنر: عمده فیلمنامههایی که تبدیل به برترین آثار سینمایی جهان میشوند، همواره الهام گرفته از ادبیات داستانی پرقوت پیش از خودشان هستند. آثاری که روی پله رمانها و قصههای موفق و پر مخاطب ایستاده و فیلمنامههای درخشانی را خلق میکنند. این اتفاق کمتر در ایران رخ داده است و جز چند اثر موفق مثل قصههای مجید، نمونه درخور دیگری به چشم نمیآید. اگرچه ادبیات داستانی در ایران نیز همواره با فراز و نشیبهایی همراه بوده و بسیاری از رمانهای خارجی گوی سبقت را از رقبای هموطنمان گرفتهاند. در این میان اما زندگینامههای داستانی و خاطرات واقعی و کمنظیر از دوران دفاعمقدس توانستهاند اقبال طیف وسیعی از مخاطبان را به دست بیاورند و در بازار نشر یکهتاز شوند اما هنوز ارتباط بین ادبیات داستانی دفاعمقدس و فیلمهای سینمایی در این ژانر برقرار نشده است، فیلمهای دفاعمقدس همچنان پر نوسان با آزمون و خطا به مسیر خود ادامه میدهند و ادبیات دفاعمقدس صرفا در محدوده مخاطبان کتابخوان خود باقی ماندهاند. اینبار اما کتاب «آن بیست و سه نفر» بناست نخستین پل ارتباطی جدی بین ادبیات داستانی دفاعمقدس و ژانر سینمایی آن شود. ارتباطی که سازمان هنری - رسانهای اوج آن را کلید زده است و بنا دارد با همکاری مهدی جعفری سازنده مستند «23 نفر و آن یک نفر» این فیلم سینمایی را به جشنواره فیلم فجر برساند. فیلمی که پیشتولید آن انجام شده است و بزودی جلوی دوربین خواهد رفت. ارسال به دوستان
معرفی چند اثر پرظرفیت و برجسته در ادبیات دفاعمقدس
کتابها وقتی جنبه تصویری میگیرند جذابتر میشوند، رمانهایی که امروز بیشتر ماندگار شدهاند آنهایی بودند که فیلمها از آنها اقتباس شده یا روایتگر کامل آنها بودهاند.«ماجراهای پینوکیو» کارلو کلودی، «سفرهای گالیور» لموئل گالیور، «صد سال تنهایی» مارکز، «بیگانه» آلبر کامو، «ماجرای عجیب بنجامین باتن» اثر اسکات فیتز جرالد و «رهایی از شائوشنگ» استفن کینگ، کتابهایی هستند که فیلمهای آنها شاید بیش از خود آنها دیده شده باشد. اگرچه کتاب قوه تخیل را بیش از سینما درگیر میکند و ماندگاری آن در ذهن بیشتر است اما مخاطب آن به نسبت سینما محدود است و سینما مخاطب عام بیشتری دارد. در این میان اما میتوان این را مورد توجه قرار داد که کتابهایی که محصول روایت شاهدان عینی هستند ظرفیت سینمایی شدن بیشتری دارند. شاهدان عینی جزئیات بیشتری از آنچه اتفاق افتاده و نکات ریزتری از صحنهها، موقعیتها و احساسات را بیان میکنند و از این جنبه میتوانند الهامبخش کارگردانان باشند. در این زمینه اما سینمای دفاعمقدس ما دارای ظرفیت بالایی از سوی ادبیات دفاعمقدس است. کتابهای بسیاری که عمدتا روایتهای شاهدان عینی از وقایع جنگ است و فرصت خوبی برای سینمای ایران است که عمدتا مشکل قصه و سوژه و ایده جدید و نو دارد. در زیر تنها 4 کتاب برای نمونه آورده شده است.
«دا»/ سیده زهرا حسینی ارسال به دوستان
اخبار
یک انتصاب تازه در شبکه سوم سیما ارسال به دوستان
اخبار
«رندان تشنهلب» از عاشورا میگویند ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|