|
گزارش «وطن امروز» از شب پر فراز و نشیب تلویزیون
استثمار برای تئاتر، پول کثیف برای سینما
گروه فرهنگ و هنر: شنبه شبهای تلویزیونی حالا چند هفتهای میشود که تبدیل به یکی از اوقات پرمخاطب و دیدنی تلویزیون بویژه برای طرفداران و دوستداران آثار نمایشی از سینما و شبکه نمایش خانگی تا تئاتر شده است. از یک سو شبکه سوم سیما که حالا چند هفتهای میشود مجله فرهنگی- هنری «کیوسک» را شنبهشبها روی آنتن میفرستد، فرصتی را برای بررسی تازهترین اخبار فرهنگی و هنری کشور برای علاقهمندان این حوزه فراهم کرده و از سوی دیگر شبکه چهارم سیما با تولید برنامه «شب تئاتر» و گنجاندن آن در کنداکتور شنبهشبهای این شبکه بالاخره موقعیتی را برای طرح موضوعات و معضلات جدی و اساسی حوزه تئاتر در یک برنامه تلویزیونی مهیا کرده است تا شنبهشبها تبدیل به شب محبوب دوستداران فرهنگ و هنر شود. ارسال به دوستان
کلامی زنجانی:
زندان و کتک، هدیه پهلوی به شاعران آیینی بود!
حاج ولیالله کلامیزنجانی از شعرای قدیمی آیینی به شمار میرود که بیش از 40 جلد کتاب را به چاپ رسانده است. این شاعر ولایی که در زمینه سرودن شعر آیینی و انقلابی سرآمد است در تازهترین گفتوگوی خود به تاثیر پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در توسعه شعر آیینی پرداخته است. در بخشی از این گفتوگو که «تسنیم» آن را منتشر کرده، استاد کلامی زنجانی در ارتباط با فضای خفقان شعر آیینی در دوران پهلوی گفت: «شعرایی که از متقدمین بودند و برای ما استادی کردند در محیطی زندگی میکردند که نهتنها حکومت آن زمان مشوق نبود، بلکه در مقابل آنها بود چون انقلاب سیدالشهدا(ع) که همان مبارزه با ظلم، فساد و بیبندوباری، دزدی و خودبزرگبینی است در مقابل اهداف آنها قرار میگرفت و صفات رذیله آنها مخالف اشعاری بود که شاعران میسرودند. چهبسا شاعرانی که در حکومت پهلوی برای هفت بیت غزل، 7 ماه زندانی میشدند اما باز شعر میگفتند. تشویق نمیشدند، بلکه تهدید میشدند و حتی در جامعه تحقیر میشدند». او همچنین درباره تاثیر انقلاب اسلامی بر توسعه شعر آیینی اظهار کرد: «انقلاب که شد؛ آنهایی که برای انقلاب شعر میگفتند، چون خمیرمایه انقلاب ما، انقلاب سیدالشهدا(ع) بود با تشویق مواجه شدند. تا اندازهای تشویق شدند که آن میزان که متقدمین عادت کرده بودند شعر برای سیدالشهدا(ع) بنویسند و کتک بخورند، نتوانستند شعر بنویسند و چلوکباب بخورند. به این عادت نداشتند. البته ریاضی یزدیها، سروی خراسانیها، اکبرزاده خراسانیها و حسان تبریزیها، اینها مراقب شعر آیینی بودند و بعد جمع شدند و مشوقی برای تشویق شعرا شدند. پس فرق این نسلها با نسل گذشته این است که آنها شعر مینوشتند و کتک میخوردند و اینها شعر مینویسند و تشویق میشوند. این است که گاه میبینیم شعری که آن زمان سروده شده است ماندگار است. مثلاً شعر منزوی اردبیلی؛ «یاد محنتهای زینب شعله بر دل میزند/ دست واویلا به سر مجنون و عاقل میزند/ چرخ گویی تشنه دیرین خون زینب است، سنگ بر راس حسینش در مقابل میزند/ این تجلی را بیا از دیده زینب ببین/ چون که او با یک تماشا سر به محمل میزند». اینها را میگفتند و کتک هم میخوردند. «آنکه مشتی آهنین با نطق آتشریز خود، بر دهان یاوهگویان کوفت محکم، زینب است/ منزوی هرگز مزن بیهوده لاف عاشقی، این حسین تنها یک عاشق دارد و آن هم زینب(س) است». ارسال به دوستان
معرفی کتاب «اربعین طوبی» نوشته سید محمدحسین امامیان
زائر کربلا در پناه عباس بن علی است
فاطمه افتخاری: پیش از شروع کتاب، همین که مخاطب کتاب را با طرح جلد سنتی و با نامهای مذهبی که روی آن نقش بسته است در دست میگیرد گویی به دنیای داخل کتاب سفر کرده است؛ کتابی که آن را باید نخستین کتاب با موضوع پیادهروی اربعین دانست. در این کتاب داستان «طوبی» دختری نوجوان روایت میشود که در کودتای 28 مرداد 1332 پدرش را از دست میدهد و در روزگار یتیمی به ازدواج تاجری عراقی در میآید و در بصره همسایه هوویی بداخلاق میشود. اوضاع بر وفق مراد نیست اما طوبی تصمیم میگیرد به جای فرار، بماند و فرزندانی تربیت کند که افتخار همسرش، عبدالله باشند. سالهایی توأم با شادی و مرارت برای طوبی سپری میشود تا اینکه ارتش بعثی صدام به ایران حمله میکند. پسران طوبی باید به ارتش ملحق شوند اما طوبی جنگیدن با خمینی(ره) را برای فرزندانش حرام میکند و... . ارسال به دوستان
اخبار
«قانون مورفی» نیامده صاحب شماره 2 شد! ارسال به دوستان
اخبار
بررسی جریان شعر و ادب معاصر در «شب شعر» شبکه 4 ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|