|
ارسال به دوستان
تولیدکنندگان محصولات لبنی جریمه میشوند و به گرانفروشی ادامه میدهند
لبنیات و تخلفات!
گروه اقتصادی: تعلل ستاد تنظیم بازار در تعیینتکلیف قیمت لبنیات موجب شده برخی شرکتهای لبنی از این وضعیت سوءاستفاده کرده و به دلخواه محصولات خود را قیمتگذاری کنند. بازار لبنیات مدتهاست دچار آشفتگی شده و هر روز نیز دامنه این آشفتگی بیشتر میشود. از ابتدای سال قیمت محصولات لبنی از سوی شرکتهای تولیدی بارها بدون مجوز افزایش یافته است، این در حالی است که یک بار نیز مردادماه گذشته قیمت لبنیات به صورت رسمی گران شد اما این افزایش قیمت نتوانست رضایت شرکتهای لبنی را جلب کند و پس از مدتی آنها دوباره افزایش قیمت خودسرانه را در پیش گرفتند. رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی پیشتر در گفتوگو با میزان درباره چرایی افزایش خودسرانه قیمتها گفته بود: زمانی که بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان در قیمت هر کیلوگرم شیر و مواد بستهبندی تغییرات وجود دارد، هیچ کارخانهای سود آنچنانی ندارد که بتواند این موضوع را تحمل کند، بنابراین وارد زیاندهی میشود. وی تصریح کرده بود: برای جلوگیری از ضرر و زیان و ترازنامه منفی بلافاصله ما مسأله را منعکس میکنیم اما زمانی که روند تصمیمگیری کند و طولانی میشود، کارخانجات نمیتوانند چند ماه دچار ضرر و زیان شوند، بنابراین یک ماه صبر میکنند و اگر جوابی نگیرند به ناچار افزایش قیمت میدهند. تعلل ستاد تنظیم بازار و مدت زمان زیادی که این ستاد صرف تصمیمگیری و تعیینتکلیف قیمتها میکند موجب شده برخی شرکتهای لبنی به دلخواه قیمتها را تغییر دهند و ما شاهد تغییرات زیاد و حتی روزانه قیمت محصولات لبنی باشیم. از طرفی سازمان حمایت نیز به عنوان متولی نظارت بر بازار هیچگونه عکسالعملی نسبت به تخلفات مکرر ندارد. این در حالی که قیمت محصولات لبنی که در سایت ۱۲۴ که مربوط به قیمت کالاهاست ثبت شده، به هیچ عنوان در سطح بازار وجود خارجی ندارد و محصولات با قیمتهای بسیار بالاتر به فروش میرسند و این سازمان عملا کارایی ندارد و دستاندرکاران این سازمان نیز از هرگونه پاسخگویی طفره میروند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات سراسری- 1358ش ارسال به دوستان
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
هاتگرام و تلگرام طلایی فعلا مسدود نمیشوند
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که هاتگرام و تلگرام طلایی بعد از اتمام مهلت جدا شدن از تلگرام در پایان آذر فیلتر میشوند، گفت: مسدود نمیشوند بلکه باید بتوانند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهند. به گزارش فارس، ابوالحسن فیروزآبادی در جمع خبرنگاران در توضیح مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیامرسانهای داخلی و مقررات فعالیت پیامرسانهای خارجی اظهار داشت: طبق این سند پیامرسانهای خارجی دارای بیش از یکمیلیون کاربر باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشند، زیرا همچنان که پیامرسانها در اروپا حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را خارج کنند در ایران نیز نباید اطلاعات اجتماعی، اقتصادی و خصوصی مردم را از کشور خارج کنند. وی در پاسخ به این سؤال که این تعریف شامل شبکههای اجتماعی نیز میشود، گفت: تعریف پیامرسان در این سند شامل شبکههای اجتماعی است. دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که آیا با این تعریف فعالیت اینستاگرام در کشور غیرقانونی است، گفت: سیاست را توضیح دادم؛ اینکه اجرا در چه مرحلهای باشد، متفاوت است اما طبق این سند اینستاگرام باید در داخل کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان را خارج نکند. فیروزآبادی درباره فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی گفت: معتقدیم پلتفرمهای اطلاعاتی، رسانهای، بهداشتی، آموزشی، تجاری و پولی و بانکی باید در کشور بومی شوند. وی ادامه داد: پلتفرم رسانهای که شامل پیامرسان نیز میشود اکنون در کشور 50 میلیون کاربر دارد و امیدواریم تا سال آینده در زمینه بومیسازی این پلتفرم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: طبق سند به پیامرسانهای داخلی هاتگرام و ارسال به دوستان
تأکید نمایندگان مجلس بر استانداردسازی خودروها برای کاهش تصادفات
سالانه یکونیم میلیون خودرو به جادهها اضافه میشود
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: خودروهای استاندارد سهم ۵۰ درصدی در کاهش تصادفات جادهای دارند. حسن خستهبند در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به آمارهای ارائه شده درباره افزایش 3 درصدی میزان تصادفات جادهای در 7 ماه اخیر، گفت: بر اساس آمارهای سالانه حدود یکونیم میلیون خودروی جدید توسط کارخانههای خودروساز تولید و روانه خیابانها و جادهها میشود، این در حالی است که وضعیت زیرساختی جادهای کشور در شرایط کنونی توان و گنجایش تردد این میزان خودرو را ندارد. وی ادامه داد: از طرف دیگر متأسفانه عملکرد دستگاههای مربوطه برای رفع نقاط پرخطر جادهها منطبق با برنامهریزیها و سیاستهای کلان نیست که علت اصلی بروز این مساله عدم تخصیص اعتبارات لازم برای بهسازی و رفع نقاط حادثهخیز در جادهها بوده است. وی گفت: به طور حتم اگر اقدامات لازم برای توسعه جادهها و رفع نقاط پرخطر انجام میشد، در صورت افزایش تعداد خودروها نیز شاهد افزایش آمار تصادفات جادهای نبودیم. خستهبند ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در کاهش آمار تصادفات جادهای، آموزش و فرهنگ رانندگی در جادههاست اما متأسفانه در این حوزه اقدامات لازم صورت نگرفته است. وی گفت: کماثر بودن جرایم و مجازات تخلف رانندگی نیز یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات جادهای است، زیرا اگر رانندگان بدانند در صورت بروز تخلف، مجازاتهای سنگینی در انتظارشان است، دست به اقدامات غیرمجاز نمیزنند، بنابراین رانندگان متخلف هم باید پیگیری قضایی شده و جرایم بسیار بالایی را پرداخت کنند. وی ادامه داد: متأسفانه غیراستاندارد بودن خودرو یکی از عوامل موثر و بسیار برجسته در بروز تصادفات جادهای است، از این رو اگر خودروهای استاندارد مطابق با مقررات جهانی ساخته شود، میتوان به کاهش نیمی از آمار تصادفات خوشبین بود اما امروز مافیای خودرو اجازه نمیدهد خودروهای استاندارد ساخته شود. همچنین دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با گران شدن بلیت قطار و هواپیما عملا بار ترافیکی و سفر مسافران به بخش حملونقل زمینی منتقل میشود که این مساله موجب میشود تعداد و حجم سفرهای جادهای به میزان قابل توجهی بالا برود. سیدکمالالدین شهریاری گفت: همچنین به علت تغییر نرخ ارز، قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو بالا رفته و این مساله موجب میشود رانندگان نسبت به زمان استاندارد، دیرتر قطعات خودروی خود از جمله لاستیک، لنت ترمز و قطعات دیگر را تعویض کنند و عملا عمر مفید قطعات به اتمام میرسد. شهریاری افزود: قطعا زمانی که اعتبارات نگهداری جادهها کاهش مییابد، کیفیت راهها نیز پایین میآید. ارسال به دوستان
انتقاد کارشناسان از سوزاندن سرمایه ملی
دولت به جلوگیری از سوختن گازهای فلر بیتوجه است
جمعآوری گازهای فلر یکی از اهداف از پیش تعیین شده برای صنعت نفت است تا در کنار کاهش مشکلات زیستمحیطی، تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهرهوری را به دنبال داشته باشد. به گزارش میزان، گازهای فلر حجم قابلتوجهی از گازهایی هستند که در فرآیندهای پالایشگاهی نفت و گاز در راستای افزایش سطح ایمنی و کنترل فشار در برجهایی مخصوص سوزانده میشوند؛ موضوعی که مشکلات زیستمحیطی مانند آلودگیهای مختلف و هدررفت سرمایه ملی را به دنبال دارد. بنا بر اعلام کارشناسان، با فرآوری دوباره این گازها میتوان محصولات دیگری استخراج کرد تا در صنعت پتروشیمی، شبکه انتقال گاز و تزریق به مخازن نفتی مورد استفاده قرار گیرد که رسیدن به این مرحله نیازمند تکمیل زنجیره تولید است. جهانبخش امیری، کارشناس حوزه نفت در گفتوگو با میزان درباره جمعآوری گازهای فلر گفت: حجم قابل توجهی از گازهای کشور بهعنوان گازهای فلر سوخته و از دسترس خارج میشود که در راستای افزایش بهرهوری، پروژههایی برای جمعآوری این گازها و تبدیل آن به فرآوردههای جدید تعریف شده است. وی افزود: متاسفانه تعدادی از این پروژهها در نیمه کار متوقف مانده که نتیجه آن ادامه سوختن گازهای فلر است. این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: وزیر نفت نیز تاکنون بارها بر ساماندهی گازهای فلر تاکید داشته تا سرمایه ملی به صورت آتش از دسترس خارج نشود و مشکلات زیستمحیطی هم به همراه نداشته باشد. در این باره، محمدعلی صادقی کارشناس صنعت نفت در گفتوگو با میزان به موضوع مدیریت اشاره و تصریح کرد: در بحث جمعآوری گازهای فلر باید ابتدا به مدیریت این حوزه توجه کرد که آیا این موضوع در اولویت مسؤولان قرار دارد یا خیر و در این زمینه وزارت نفت باید تصمیم بگیرد که آیا میخواهد در این موضوع سرمایهگذاری کند یا این حوزه را به دست بخش خصوصی میسپارد. وی افزود: عملکرد مسؤولان نشان میدهد در این زمینه اراده جدی دیده نمیشود و در اولویت برنامههایشان قرار ندارد. این کارشناس حوزه نفت تصریح کرد: محصولات ثانویهای را که حین تولید کالای اصلی تولید میشود میتوان با قیمت کمتر به فروش رساند تا در کنار مزایایی همچون پاکسازی محیط، کاهش آلایندگیها، افزایش راندمان، رضایت کارکنان و عدم فرسودگی سیستم، از درآمدزایی آن نیز استفاده کرد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|