|
گزارش «وطن امروز» از برنامههای تلویزیون در نوروز 98
کنداکتور سرگرمی
محسن شهمیرزادی: در حالی که عید نوروز، بهترین بهانه برای دید و بازدیدهای خانوادگی، مسافرت و تفریحهای خارج از خانه است، در همین هنگام تلویزیون تلاش حداکثریاش را برای پر کردن کنداکتورهای خود از برنامههای جذاب و پرهزینه به کار بسته است. این روند که هر ساله تکرار میشود، موجب شده در ایام مناسبتی چون نوروز، منتظر برترین برنامههای سیما باشیم. امسال نیز این تلاش به ثمر نشسته و صداوسیما در غیاب پایتخت و کلاه قرمزی، سریالها و برنامههای مناسبتی به ظاهر جذابی را برای مخاطبان نوروزی خود آماده کرده است. علاوه بر سریالهای «نون.خ»، «بر سر دوراهی»، «زوج یا فرد» و «شش قهرمان و نصفی» که از شبکههای یک، 2، 3 و 5 روی آنتن میرود، برنامههای ترکیبی متعددی از جمله «خندوانه»، «دورهمی»، «عصر جدید» و... نیز از تلویزیون پخش خواهد شد. وجه مشترک عمده آثار تلویزیونی فضای کمدی و مملو از سرگرمی است که جز یکی دو مجموعه، مابقی از آن بهرهمند هستند. به نظر میرسد در نوروز 98 علاوه بر سریالهای ساخته شده، توجه زیادی به برنامههای ترکیبی شده است و از همین رو مخاطبان در ترافیک برنامههای متعدد تلویزیونی درخواهند ماند. به بهانه نزدیک شدن به سال نو و آغاز کنداکتور نوروزی نگاهی خواهیم داشت به برنامههای سیما در نوروز 98 که در ادامه از نظر میگذرانید.
نون. خ
بر سر دوراهی
زوج یا فرد
شش قهرمان و نصفی
منهای سریال ارسال به دوستان
خالق نغمه «کربلا کربلا ما داریم میآییم» آسمانی شد
حاج علیاکبر شریعت، رزمنده 8 سال دفاعمقدس و خالق قطعاتی چون «کربلا کربلا ما داریم میآییم» و «قرارگاه کربلا» به رحمت ایزدی پیوست. به گزارش «وطنامروز»، حاج علیاکبر شریعت مشهور به حاج اکبر شریعت، رزمنده 8 سال دفاعمقدس و خالق آثار ماندگاری چون «قرارگاه کربلا» و «کربلا کربلا ما داریم میآییم» به دلیل بیماری و پس از چند روز بستری در بیمارستان بدرود حیات گفت. علیاکبر شریعت که بیش از یک ماه قبل یک سکته مغزی را پشت سر گذاشته بود، مدتی پیش با درد شکمی به بیمارستان فقیهی شیرازی مراجعه کرده و عمل جراحی سنگینی به خاطر آبسه عفونی روده داشت، چند روزی در آیسییو بستری بود و در نهایت به رحمت ایزدی پیوست. او درباره حضورش در جبهه گفته بود: «30 شهریور 63 در 35سالگی به جبهه اعزام شدم. 8 سال در جبهه در قسمت توپخانه بودم». شب عاشورای سال 63 علیاکبر شریعت مشغول نوحهخوانی و عزاداری است که با صحبت حاج آقا ربانی رئیس عقیدتی - سیاسی نیروی زمینی با فرمانده لشکر سرهنگ جوادی 3 روز به قرارگاه کربلا میرود و آنجا نوای «کربلا کربلا ما داریم میآییم» ماندگار میشود. این نوای حماسی هم در سال 63 در دل رزمندگان شور و غوغا ایجاد میکرد، هم بعد از آن که زیرصدای ثابت خیلی از برنامههای روایت فتح بود، به نسلهای بعد از جنگ کمک میکرد که تصویر واقعی از جنگ دیروز و جنگ امروز پیدا کنند. او تمام عمرش در خانه ساده و باصفایش زندگی کرد و برای تهیه داروهایش از هیچ کس انتظاری نداشت و حتی یک پرونده ایثارگری و جانبازی هم نداشت. حاج علیاکبر شریعت آنقدر خالص و بیادعا بود که خیلیها فکر میکردند او شهید شده است. ارسال به دوستان
یادداشتی بر رمان «روز داوری» نوشته سجاد خالقی
عدالتخواهی با طعم معما
مهدی صفری: «دیشب را در ساختمان نیمهکاره سر کرده بودند و حالا در اتاق یک مسافرخانه قدیمی جنوب تهران، انتظار قدم بعدی را میکشیدند. آرش همانطور گوشه اتاق کز کرده بود و زمین را نگاه میکرد. آبتین دلخور از سکوت همسفرش، بیهدف چند قدم در اتاق برداشت، بعد به طرف پنجره برگشت و آن را باز کرد. صدای موتور ماشینهای در حال عبور به داخل هجوم آورد. دوباره گفت: «با توام آرش، بیا نگاه کن. از اینجا تهران خیلی قشنگه». امروز کمتر نویسندهای، اقبالی به نوشتن داستانی در ژانر معمایی نشان میدهد و جای خالی برخی رمانهای ایرانی در قفسه کتابفروشیها خالی است. داستان «روز داوری»، داستانی پلیسی و ماجرایی است که خواننده را تا آخر با خود و برای کشف معما همراه میکند. آنچه در قسمت ابتدایی این متن خواندید، بخشی از این رمان است. قهرمان داستان، سرگرد آبتین مقدس، افسر پلیس است؛ او که دورههای افسری و تکاوری را در ارتش گذرانده، به دلایلی تصمیم میگیرد همکاری خود را با ارتش قطع و به پلیس ملحق شود. رمان از جایی آغاز میشود که آبتین را با چشمان بسته به محل نامعلومی میبرند و از او میخواهند فردی به نام آرش را دستگیر کند. این داستان به 2 بخش مجزا تقسیم میشود؛ در قسمت اول شاهد پیدا کردن سرنخی از مخفیگاه آرش، همکاری اعضای پلیس و پیگیریهای قهرمان داستان برای به دام انداختن آرش و انتقال آن به تهران هستیم که در کشاکش این انتقال ارتباط عاطفی میان آبتین و آرش به وجود میآید و با فراری دادن آرش از دست پلیس، داستان وارد بخش بعدی میشود. قهرمان داستان به دنبال پی بردن به دلایل بازداشت آرش و کشف حقیقت است و آشنایی او با دوستان جدید باعث کشف و شناسایی متهمان اصلی فساد سازمانیافته و مدیریتشده در خارج از کشور میشود. «روز داوری» با زاویه دید سوم شخص، زبانی یکنواخت دارد و ساده و صمیمی جلو میرود. هر چند به صورت خطی روایت شده است. قهرمان داستان برخی اتفاقات گذشته را بارها و بارها برای خود مرور میکند. اصلیترین اتفاقی که در گذشته افتاده، تصمیمی است که او گرفته و باعث از دست دادن همسرش شده است. از این بابت بینهایت شرمسار است و خود را مقصر مرگ همسرش میداند. قهرمان داستان، بشدت مقرراتی و قانونمند است و عمل به قانون را به هر چیزی مقدم میداند. شوخی نمیکند، نمیخندد و ترجیح میدهد با افرادی تعامل کند که همین خصوصیات و شخصیت را داشته باشند. امروزه عدالتخواهی، یکی از موضوعات اصلی گفتمان مردم کوچه و بازار شده است که دستمایه خوبی برای این نویسنده دغدغهمند فراهم کرده است. داستان در گرماگرم انقلاب سال 57 و همزمان با اعتصابهای سراسری اتفاق میافتد. آبتین شخصیتی حقطلب است و برای رسیدن به اهدافش در کنار انقلابیون فعالیت میکند و با بهرهگیری از تکنیکهای پلیسی و کمک دوستان جدیدش، به شبکه فساد نفوذ میکند و آن را درهممیپاشد. بهرغم پتانسیلی که موضوع داستانی داشته است، همگی کاراکترهای داستان، بهجز در دو صحنه کوتاه، مرد هستند و به همین دلیل میتوان این رمان را یک رمان کاملاً مردانه نامید. احساس میشود نویسنده قصه در فصل پایانی کمی خسته شده است و میتوانست برای نشان دادن در هم شکستن شبکه فساد، طراحی بهتری انجام دهد. در عوض در برخی فصلها داستان بسیار کند پیش میرود و از دیالوگهای دوطرفه زیادی استفاده شده است. نویسنده محترم میتوانست برای صیقل دادن داستان، بخشهایی را در بازنویسی خلاصه یا حذف کند. به خاطر عدم پیچیدگی نگارش و استفاده از متنی روان و پلات یکنواخت، این رمان در دسته رمانهای عامهپسند قرار میگیرد. ارسال به دوستان
اخبار
پایان اکران سال ۹۷ با فروش 10میلیاردی «قانون مورفی»
ارسال به دوستان
اخبار
رئیس پلیس پایتخت خبر داد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|