|
دودو تا چهارتایی که منطقی نیست!
«این حجم از دانلودهای غیرقانونی درست همانند این است که مال ما را میدزدند. اگر این شرایط به همین صورت ادامه داشته باشد ما دیگر نمیتوانیم در بخش خصوصی به فعالیتمان ادامه دهیم». این بخشی از صحبتهای سیدامیر پروینحسینی یکی از تهیهکنندگان سریال پرستاره «ساخت ایران2» است که بخشهایی از آن خارج از ایران فیلمبرداری شده بود و طبعا هزینه بسیاری را به گروه سازنده تحمیل کرده بود. سریالی که در نهایت نیز مشخص نشد آیا توانسته هزینههای صرفشده برای ساخت خود را تامین کند یا نه. اما نکته جالب توجه در ارتباط با اغلب تولیدات شبکه نمایش خانگی عدم تناسب درآمد حاصل از فروش این سریالها با هزینههای صرفشده برای آنهاست. مجموعههایی که عموما با انبوهی از بازیگران شناختهشده سینما و تلویزیون تولید میشوند و همچنین علاوه بر هزینههای ناشی از حضور ستارهها، هزینههای مختلفی از بابت تبلیغات محیطی در شهرها و تبلیغات فضای مجازی دارند. به این موارد باید هزینههای تکثیر و توزیع نسخههای فیزیکی در شهرهای مختلف را هم اضافه کنید. هزینههایی که با هر منطقی آن را حساب کنید، بیش از فروش معمول و مرسوم این آثار است. موضوعی که سیدغلامرضا موسوی، رئیس شورای عالی تهیهکنندگان سینما نیز پیش از این به آن اشاره کرده بود: «با توجه به اینکه اخیراً اغلب این سریالها نتوانسته به تیراژ مورد نظر مالکان دست پیدا کند و در بیشتر موارد متضرر شدهاند، قضیه بسیار شبههبرانگیز است؛ به نظر میرسد اکثرشان ضرر میکنند». با در نظر گرفتن گزارههای مطرحشده از سوی دستاندرکاران عرصه تولید در سینمای ایران و همچنین در نظر گرفتن هزینههایی که عنوان شد؛ به نظر میرسد دلیل اصلی ورود برخی سرمایهگذاران به این عرصه ضررده چیزی فراتر از تولید یک محصول فرهنگی و هنری باشد! ارسال به دوستان
نگاهی به تحولات شبکه نمایش خانگی پس از عدم اقبال مخاطبان به ملودرامهای ضدهنجار
بازگشت هیولای کمدی!
محسن شهمیرزادی: در یک دهه اخیر، صنعت محصولات نمایشی در گذاری قابل توجه به سمت سریالسازی گام برداشته و مجموعههای ماندگاری در این سالها بویژه در هالیوود خلق شده است. از دل این صنعت شرکتهای کابلی و تحت وب چون «نتفلیکس» و «اچبیاو» بیرون آمدهاند که نهتنها در صنعت سریالسازی بخش زیادی از سهام بازار را در اختیار گرفتهاند که بتدریج قدمهایی را برای تصاحب بازار سینما نیز برداشتهاند. سریال اگرچه پیشینه زیادی در تاریخ رسانه دارد و مبدا آن نیز به برنامههای صبحگاهی تلویزیون بازمیگردد اما تا مدتها به دلیل محتوای نازل خود نزد سینماگران اهمیتی نداشت اما حالا سریالهای برجسته، جهانی از فلسفه و اندیشه را ارائه میدهند که از نظر قوت تکنیکی و غنای محتوایی طعنه به آثار برجسته سینما میزند و مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان با خود همراه کرده است. «بازی تاج و تخت» تنها یک مثال از میان صدها سریال برجستهای است که علاوه بر فروش بالا و آورده اقتصادی چشمگیر، بهعنوان یکی از پرمخاطبترین محصولات نمایشی در جهان شناخته میشود که انتشار هر فصل جدید از آن موجی از هیجان و واکنشها را در فضای واقعی و مجازی به راه میاندازد. در ایران اما مانند سایر شاخههای هنری و رسانهای، سریالسازی نیز وضعیت مبهمی دارد و واژه صنعت برای سریالسازی بویژه در شبکه نمایش خانگی چندان صحیح به نظر نمیرسد، چرا که پس از گذشت یک دهه از آغاز فعالیت رسمی شبکه نمایش خانگی، هنوز بسیاری از تهیهکنندگان اذعان دارند مجموعههای آنها زیانده بوده اما در عین حال از رونق این شبکه و حضور پرتعداد سلبریتیها در آن کاسته نمیشود. این مساله در حالی است که در نمودار سینوسی اقبال به شبکه نمایش خانگی، پس از شروع پرقوت با سریال ناتمام «قهوه تلخ»، تنها تعداد معدودی از سریالها مورد توجه مخاطبان این شبکه قرار گرفت و سهم سریالهایی که از ذائقه و میل مخاطب دور بود، بیش از محصولاتی بود که مورد توجه آنها قرار گرفت. شبکه نمایش خانگی فعالیت رسمی خود را با سریال موفق، کمدی و البته ناتمام «قهوه تلخ» مهران مدیری آغاز کرد. با توجه به چالش حل نشدنی کپیرایت محصولات، این سریال توانست از اقبال خوب مخاطبان و آورده اقتصادی آنها نیز بهرهمند شود. بعد از آن مدیری و بسیاری از کارگردانهای دیگر با کمدیهای اجتماعی توانستند جایگاه خود را در این شبکه مشخص کنند. داوود میرباقری با «شاهگوش»، محمدحسین لطیفی با «ساخت ایران 1» و... از جمله کارگردانهایی بودند که در فضای کمدی اقبال مخاطبان را در شبکه نمایش خانگی به دست آوردند. اگرچه تجربههای شکستخوردهای چون «عطسه»، «شوخی کردم»، «ابله» و... نیز در این فضا جریان داشت اما به نظر میرسید کمدی همواره رمز و راز اقبال مخاطب به سریالهای شبکه نمایش خانگی محسوب میشود. در ادامه روند تکامل نمایش خانگی به سمتی پیش رفت که رشد کمدیها در آن متوقف شد و پس از اینکه آثار تجربهگرا نیز با شکست مواجه شدند، ملودرام همانند سینمای ایران در شبکه نمایش خانگی نیز بهصورت وسیعی رشد پیدا کرد. جز مجموعههایی چون «قلب یخی» و «شهرزاد» که میتوان آنها را در زمره استثناها قرار داد، شبکه نمایش خانگی در یک دوره چندساله پر شد از ملودرامهای عاشقانه و اجتماعی که مزیت نسبی خود برابر تلویزیون را عبور از خط قرمزهای اجتماعی قرار دادند و در عمده آنها مساله خیانت و روابط عاشقانه پیچیده و دور از هنجارهای فرهنگی برجسته بود. سریالهایی چون «ممنوعه»، «عاشقانه»، «رقص روی شیشه» و... بخشی از ملودرامهای اخیر شبکه نمایش خانگی بهحساب میآیند که در دوران رکود کمدی برجسته شدند اما نتوانستند اقبال سراسری میان مخاطبان به دست آورند. در مقابل بسیاری از مجموعهها با هدف تجربهگرایی و ورود به مضامین نو در عرصه سریالسازی پا به شبکه نمایش خانگی گذاشتند که عمده آنها نیز با شکست مواجه شدند. این شکست در حالی بود که بسیاری از آنها ظرفیت بالایی برای اقبال مخاطبان و تنوع ژانر در عرصه سریالسازی داشتند اما عوامل دیگری از جمله ضعف قصه، چالش تبلیغات، در تضاد بودن با ذائقه شکلگرفته در میان مخاطبان و عدم سرمایهگذاری روی آنها و در نتیجه تعداد پایین قسمتهای تولیدشده موجب شد تجربهگراهای شبکه نمایش خانگی نیز با شکست مواجه شوند. سام قریبیان با مینی سریال «عالیجناب»، بهروز شعیبی با ملودرام اجتماعی «گلشیفته»، سعید ابوطالب با مستند مسابقه «رالی ایرانی» و فریدون جیرانی با ملودرام جنایی«نهنگ آبی» از جمله افرادی بودند که دست به تجربههای متفاوت در شبکه نمایش خانگی زدند که به نظر میرسد نتوانستند سرمایه آورده تهیهکنندگان خود را بازگردانند و اقبال نهچندان مناسب به این آثار موجب شد آنها دیگر شانس خود را در این شبکه امتحان نکنند. از سوی دیگر نیز برخی مجموعهها از اساس ارتباطی با این فضا نداشتند و پیش از حضورشان نیز شکست آنها قطعی محسوب میشد؛ مجموعههایی چون «آشوب» که فضای سینما را با طول دادن سکانسها به شبکه نمایش خانگی کشاند یا «احضار» که بدیهیات ذائقه مخاطب ایرانی را نیز در نظر نداشت. پس از این فراز و فرود بار دیگر شبکه نمایش خانگی با موج جدیدی از سریالهای کمدی مواجه شده است. سریال «سالهای دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی اسپین آف مجموعه پرمخاطب «شاهگوش» است که قسمت نخست آن مخاطبان را نسبت به یک کمدی خوب امیدوار کرده است. مهران مدیری هم بناست بزودی با «هیولا» به شبکه نمایش خانگی بیاید که باید منتظر نشست و دید آیا این کمدی مهران مدیری پرمخاطب خواهد بود؟ اما چیزی که از تغییر روند محصولات شبکه نمایش خانگی قابل مشاهده است، بازگشت کمدیها به این شبکه است و حال باید دید تا چه حد مخاطب در عصر فقر طنز سالم، به این کمدیها اقبال نشان خواهد داد. ارسال به دوستان
درباره بخش بازار که یکی از نقاط ضعف سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است
جشنوارهای جهانی با بازار داخلی!
احسان سالمی: بازار فیلم اساسا یکی از مهمترین ارکان هر جشنواره فیلم است؛ رکنی که چه بسا برای بسیاری از شرکتکنندگان در این جشنوارهها از آثار نمایش داده شده در جشنواره و فیلمسازان حاضر در آن و سایر برنامههای جنبی اهمیت بیشتری داشته باشد. بازار فیلم علاوه بر آنکه موقعیتی برای معرفی تازهترین تولیدات سینمای یک کشور یا یک کمپانی فیلمسازی است، طبیعتا فرصتی برای معرفی و چهرهسازی از استعدادهای نوظهور نیز به شمار میرود. به این موارد باید پیوندهای فرهنگی و تجاری برقرار شده میان کمپانیها و شرکتهای تولیدکننده و پخشکننده فیلم را هم اضافه کرد. موضوعی که میتواند از منظر استراتژی تولید و پخش محصولات سینمایی نیز نقش بسزایی داشته باشد. حالا با در نظر گرفتن این پیشزمینهها بد نیست نگاهی به بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر امسال داشته باشیم. هر چند بازار فیلم در جشنواره امسال برخلاف سالهای قبل با حضور افراد بیشتری کارش را شروع کرد ولی نکته منفی در ارتباط با این بخش، نبود نشانی از بینالمللی بودن این بازار است، تا آنجا که برخی غرفههای این بخش در اغلب اوقات روز تعطیل است! البته عدم استقبال میهمانان خارجی صرفا محدود به بخش بازار نمیشود و به نظر امسال تعداد میهمانان خارجی جشنواره به نسبت سالهای گذشته بسیار کمتر شده و نشان چندانی از خارجیها بویژه فیلمسازان خارجی سرشناس در این رویداد دیده نمیشود و حتی برخی سینماگران سرشناس خارجی مثل «پل شریدر» هم در روزهای ابتدایی برگزاری جشنواره به جای حضور در پردیس چارسو که کاخ جشنواره به حساب میآید، مشغول گردش در شهر اصفهان و دیدن اماکن تاریخی این شهر بودند! برای نمونه خبرگزاری ایسنا در گزارشی به گفتوگو با یکی از نیروهای حاضر در یکی از غرفههای بخش بازار جشنواره امسال پرداخته است و از قول او آورده: «امسال در مقایسه با سالهای قبل از همکاران دیگر نیز میشنویم که هم حضور میهمانان خارجی کمتر شده و هم حضور شرکتهای ایرانی. کلاً امسال خیلی خلوتتر شده است، البته درباره شرکتهای ایرانی مهمترین دلیل مسائل اقتصادی است. امسال بازار را به لحاظ کیفیت حضور خارجیها خیلی مثبت ندیدم و حتی احساس کردم بعضی از آنها صرفاً برای دیدن ایران آمدهاند». اما به نظر میرسد علاوه بر کارشکنی برخی کشورهای منطقه برای عدم حضور فیلمسازان سرشناس در جشنواره فجر امسال، نزدیکی به زمان برگزاری جشنواره فیلم کن و تمایل بیشتر کمپانیها برای حضور در آن رویداد در مقایسه با فجر، یکی از مهمترین عوامل تضعیف بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر باشد. همچنین با وجود اینکه بسیاری از فیلمهای نمایش داده شده در این جشنواره و بخش بازار آن متعلق به جریان آلترناتیو سینمای هالیوود به شمار میرود ولی محدودیتهایی همچون نبود یک مکان مجزا برای برگزاری بازار جشنواره یکی از عواملی است که باعث میشود فرصت و موقعیت مناسبی برای معرفی آثار شرکتهای مختلف برای خریداران خارجی فراهم نشود. نابسامانی بازار ارز و گرانی وحشتناک ارز نیز در کاهش کیفیت این بخش در جشنواره امسال تاثیر چشمگیری داشته است به شکلی که دیگر نه از جانب خریداران ایرانی فیلمهای خارجی تمایل چندانی برای خرید فیلم وجود دارد و نه به واسطه محدودیتهای مالی در انتقال ارز به داخل ایران، از جانب خارجیها برای خرید فیلمهای ایرانی اشتیاقی به چشم میخورد. ارسال به دوستان
نمایش بیسابقهترین حضور چینیها در نمایشگاه کتاب تهران
معاون مدیرکل دفتر تبلیغات صادرات و واردات کمیته مرکزی جمهوری خلق چین در نشست تشریح برنامههای این کشور در نمایشگاه کتاب گفت: بیسابقهترین حضور در تاریخ چین را در نمایشگاه کتاب تهران خواهیم داشت. به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که آمریکا و متحدانش در حال اعمال بیسابقهترین تحریمهای اقتصادی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، حضور بیسابقه چینیها در نمایشگاه کتاب تهران یکی از اتفاقات مهم فرهنگی عرصه بینالمللی به شمار میرود. در همین رابطه نشستی خبری با حضور قادر آشنا قائممقام نمایشگاه کتاب تهران و مدیرعامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی، احمد شاکری مدیر بخش بینالمللی سیودومین نمایشگاه کتاب تهران، ژائو هییون معاون مدیرکل دفتر تبلیغات صادرات و واردات کمیته مرکزی جمهوری خلق چین برای تشریح برنامههای چین، میهمان ویژه سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد. احمد شاکری، مدیر بخش بینالمللی سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیز در ادامه این نشست با اشاره به حضور ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه پکن در سال2017 گفت: امسال چین در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با هیأتی نزدیک به 200 نفر و 94 مسؤول کپیرایت و ناشر حضور دارد و تراکم برنامههای کشور میهمان در 4 روز اول نمایشگاه است که بالغ بر 35 برنامه در داخل و 15 برنامه در خارج نمایشگاه پیشبینی شده است. چهارشنبه در نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران ساعت 10 صبح غرفه چین افتتاح خواهد شد و امیدواریم با حضور ناشران و آژانسهای ادبی بتوانیم حضوری متفاوت از چین را مشاهده کنیم. لین لیینگ، معاون مدیرکل شرکت صادرات و واردات ملی نشر چین گفت: ما نماینده چین در نمایشگاه کتاب تهران هستیم و شعاری که ما انتخاب کردهایم، آشنایی با کشور چین است. هدف ما از انتخاب این شعار این بود که ملت بزرگ ایران و چین زیباییهای یکدیگر را از طریق کتاب ببینند. ارسال به دوستان
نگاهی به برخی از داغترین خبرهای سینمای جهان
از یکهتازی کاپیتان مارول در گیشه تا شکایت پولانسکی از اسکار
محمد حسینآبادی: در روزهایی که بسیاری از مخاطبان سینما در انتظار انتشار نسخه تازه فیلم سینمایی «انتقامجویان» هستند، یکی دیگر از ابرقهرمانهای هالیوودی در حال رکوردشکنی در گیشه سینماهای جهان است. «کاپیتان مارول» محصول جدید والتدیزنی و مارول است که با 1/9 میلیون دلار فروش توانست به جمع 5 فیلم پرفروش سینماها در هفته اخیر برسد. کاپیتان مارول تاکنون توانسته بیش از یک میلیارد دلار در 7 هفتهای که روی پرده سینما به نمایش درآمده در سطح جهان فروش داشته باشد و به یازدهمین فیلم ابرقهرمانی تاریخ از لحاظ میزان فروش تبدیل شود. از بازیگران این فیلم میتوان به بری لارسون، ساموئل الجکسون، بن مندلسون، جایمن هانسو، لی پیس و لاشانا لینچ اشاره کرد. از سوی دیگر در حالی که تنها چند روز به اکران آخرین قسمت از مجموعه فیلم «انتقامجویان» باقی مانده، کمپانی مارول پوستری جدید از این فیلم را منتشر کرده است که بحثهای بسیاری میان هواداران این مجموعه پرمخاطب در ارتباط با سرنوشت 6 قهرمان این فیلم به راه انداخته است. در این پوستر 6 ابرقهرمان باقیمانده این مجموعه شامل بروس بنر (هالک)، شاهین چشم، مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، عنکبوت سیاه و ثور را به تصویر کشیدهاند. اما خبر جالب توجه دیگر این روزهای سینمای جهان، خبر شکایت رومن پولانسکی، کارگردان نامدار سینما از آکادمی اسکار به دلیل اخراج او از این آکادمی و تلاش او برای بازگشت به آکادمی اسکار است. پولانسکی ماه مه سال ۲۰۱۸ همراه بیل کازبی از آکادمی اسکار اخراج شدند و این پس از بالا گرفتن رسوایی اخلاقی هاروی واینستین انجام شد که اعضای آکادمی تصمیم به رعایت جدی استانداردهای خود گرفتند. این در حالی است که کارگردان «بچه رزماری» پس از اینکه در دهه ۱۹۷۰ به جرم ایجاد ارتباط جنسی با دختری زیر سن قانونی مجرم شناخته شد آمریکا را ترک کرد و از آنجا که تحت تعقیب قضایی واقع شد، دیگر هرگز به آنجا بازنگشت. وکیل پولانسکی شکایتی ارائه کرده که از قاضی میخواهد آکادمی را وادار کند موکلش را به عضویت در این آکادمی بازگرداند. استدلال این وکیل این است که آکادمی به پولانسکی فرصتی برای ارائه دلایلش نداده است. فیلمهای پولانسکی تاکنون ۲۸ بار نامزد جایزه اسکار شده و شخص او نیز ۶ بار نامزدی اسکار را کسب کرده است. او سال ۲۰۰۳ برای فیلم «پیانیست» برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان هم شد. البته در سوی دیگر ماجرا و در واکنش به این شکایت یکی از سخنگویان آکادمی اعلام کرده اخراج پولانسکی منصفانه و منطقی بود و آکادمی بر تصمیمی که گرفته استوار است. هاروی واینستین هم سال پیش پس از انتشار گزارشهای افشاگرانه نیویورکتایمز و نیویورکر درباره سوءرفتار جنسی از آکادمی اخراج شد. ارسال به دوستان
«به من گفتند تنها بیا» آمد
ارسال به دوستان
اخبار
توسعه بافت شهری مشهد سوژه برنامه «به اضافه مستند» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|