|
گفتوگوی «وطنامروز» با محمدعلی جعفری که تازهترین اثرش در نمایش کتاب با اقبال مخاطبان مواجه شد
عروسی لاکچری «قصه دلبری» نیست
مخاطبان «عروسی لاکچری» داستانخوانهای حرفهای هستند
محسن شهمیرزادی: نام محمدعلی جعفری بیش از هر زمانی با «قصه دلبری» بر سر زبانها افتاد. اگرچه این کتاب در فضای خاطرهنگاری روایت شده است اما خاستگاه جعفری جای دیگری بود. او را میتوان قبل از هر عنوانی، داستاننویس نامید که پیش از این «شغل شریف» و «خانه مغایرت» را بهعنوان آثار برجسته داستانی خود وارد بازار نشر کرده بود. پس از «قصه دلبری»، «عمارحلب» و «سربلند» که در فضای خاطرهنگاری روایت شدهاند، جعفری بار دیگر سراغ ادبیات داستانی و داستان کوتاه رفته است. «عروسی لاکچری» که به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده، در نمایشگاه کتاب تهران مورد اقبال قرار گرفت و به همین بهانه با این نویسنده جوان به گفتوگو پرداختیم. ارسال به دوستان
یادداشتی کوتاه بر کتاب «عروسی لاکچری»
قصههای کوتاهی که باید رمان شود
محمد حسینآبادی: اگر با ذهنیت کتابهایی همچون «قصه دلبری» و «عمار حلب» و «سربلند» سراغ خواندن «عروسی لاکچری» بروید، احتمالا نتوانید ارتباط چندانی با این کتاب برقرار کنید! کتاب جدید محمدعلی جعفری یک تجربه تازه در کارنامه کاری او است؛ نویسندهای که با وجود انتشار مجموعه داستان «شغل شریف» و رمان «خانه مغایرت»، بهواسطه خاطرهنگاریهایش از شهدا در میان بخش عمدهای از مخاطبان شناخته میشود. این کتاب مجموعهای از 5 داستان مختلف است که جز 2 مورد، بقیه قصههای آن حال و هوایی کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی در حال اکران «سامورایی در برلین» ساخته مهدی نادری
نچسب مثل «مرکوری» با صدای «شبپره!»
احسان سالمی: «سامورایی در برلین» دقیقا چیزی در مایههای شنیدن صدای شهرام شبپره روی تصاویری از «فردی مرکوری»، خواننده سرشناس گروه راککوئین است! یک ملغمه عجیب و غریب که نه قصه سرراست و مشخصی دارد و نه معدود موقعیتهای کمدی فیلم پتانسیل خنده گرفتن از مخاطبانش را دارد. ماجرای 3 خلافکار که ماموریت پیدا میکنند برای پس گرفتن سند یک زمین قدیمی راهی برلین شوند اما درگیر اتفاقاتی تازه میشوند. شاید اصلیترین مشکل «سامورایی در برلین» را باید مشخص نبودن قصه آن دانست؛ گویی فیلمساز با یک ایده یکخطی جذاب که همان حضور 3 خلافکار ایرانی در برلین است، تیمش را جمع کرده و برای ساخت فیلمی راهی خارج شده است و احتمالا با جملاتی شبیه به اینکه «هر چه بادا باد!» سعی کرده این ایده یکخطی را تبدیل به یک اثر سینمایی کند؛ بدون آنکه مشخص باشد این ایده قرار است چگونه شاخ و برگ پیدا کند و تبدیل به یک قصه کمدی شود. «سامورایی در برلین» نیز همچون اغلب کمدیهای سالهای اخیر سینمای ایران به جای خلق موقعیتهایی کمدی، بر پایه حماقتهای ذاتی شخصیتها و لودگی شکل گرفته پیرامون شخصیت آنها پیش میرود؛ روندی تکراری که احتمالا در طولانیمدت و با اشباع شدن فضای سینمای کمدی ایران از محصولاتی مبتنی بر لودهبازی، دیگر خریداری در میان مخاطبان سینمای ایران نخواهد داشت. معدود موقعیتهای در ظاهر کمدی فیلم هم چیزی فراتر از صحنه مصرف موادمخدر در آسایشگاه سالمندان و تاثیرات پس از آن یا سکانس مربوط به خواندن ترانه شهرام شبپره در میان مخاطبان آلمانی توسط کاراکتر هومن حاجیعبداللهی که او را به شکل فردی مرکوری درآوردهاند، نیست. جالب اینکه سومین ساخته مهدی نادری که نویسندگی آن را نیز خود برعهده داشته، حتی در زمینه پیش بردن قصههای فرعی نیز موفقیتی ندارد. ورود کاراکتری که میترا حجار ایفاگر آن است در مخاطب این حس را پدید میآورد که در ادامه قصه شخصیت او قرار است بر مسیر قصه تاثیرگذار باشد، در حالی که این حضور کوتاه آنقدر در جریان کلی فیلم بیتاثیر است که حذف شدن سکانسهای مربوط به نقشآفرینی کاراکتر میترا حجار از فیلم هیچ خللی در روند کلی قصه ایجاد نمیکند؛ گویی که فیلم از اساس چنین قصه فرعیای نداشته است! به این ضعفها باید، پایانبندی ضعیف فیلم را هم اضافه کرد؛ هر چند از آن قصه نیمبند فیلم، پایانبندی بهتر از این را هم نمیشد انتظار داشت. «سامورایی در برلین» قطعا آخرین تجربه سینمای ما در ساخت فیلمهایی خارج از مرزهای ایران نخواهد بود؛ مسیری که در این سالها طرفداران خاص خود را پیدا کرد و برای مثال در همین روزها، فیلم سینمایی «چهار انگشت» نیز با پیروی از همین الگو روی پرده رفته است؛ مسیری که در صورت استفاده درست میتواند کمکی جدی برای سینمای ایران بویژه در زمینه به تصویر کشیدن قصههایی تازه در ژانرهای کمتر تجربهشده سینمای ایران باشد؛ هر چند در حال حاضر علاقه شدید فیلمسازان ایرانی به درآمدزایی از ژانر طنز باعث شده نگاه سینماگران ایرانی به این ظرفیت جدید بیشتر محدود به استفاده از فضای بازتر آن برای تولید کمدیهای سطحی باشد. ارسال به دوستان
تازهترین خبرها از گوشه و کنار سینمای جهان
از پیشبینی انتخاباتی کلونی تا مادرخوانده چینی کن!
جرج کلونی یکی از بازیگران سرشناس سینمای آمریکاست که اتفاقا حضور فعالی نیز در عرصههای سیاسی دارد. کلونی که یکی از مخالفان جدی و سرسخت ترامپ، رئیسجمهور فعلی آمریکاست، در تازهترین گفتوگوی خود ضمن تاکید بر اینکه ترامپ در انتخابات رأی نمیآورد، گفت: «آن برتری اندکی که او در رقابت ریاستجمهوری سال ۲۰۱۶ به دست آورده بود کاملاً از بین رفته است، بنابراین به نظرم میتوان او را شکست داد». این بازیگر برنده جایزه اسکار البته به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز آماده نیست از هیچیک از کاندیداهای دموکرات برای ریاستجمهوری حمایت کند. او درباره این تصمیم گفت: «به نظرم بعد از مسنتر شدن، بخشی از درسی که آدم یاد میگیرد این است که احتمالاً بهتر است از حالا در رقابت حزبی از کسی حمایت نکرد. در این لحظه فعلاً باید صبر کنیم و ببینیم چه کسی نامزد باقی میماند تا واقعاً بتوان از او در انتخابات عمومی حمایت کرد». اما این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم کن، اخبار مختلفی در ارتباط با این جشنواره در رسانهها منتشر میشود، تازهترین خبر اینکه «ژانگ زئی»، بازیگر چینی فیلم سینمایی «گودزیلا: پادشاه هیولاها» به عنوان «مادرخوانده» جشنواره فیلم کن امسال انتخاب شد تا جایزه شوپارد را به برندگانش اهدا کند. بر اساس آنچه «ورایتی» منتشر کرده، در نوزدهمین سال اهدای جایزه شوپارد در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹، ژانگ زئی این جایزه را به 2 برنده جوان امسال اهدا میکند. جایزه شوپارد که از سوی برند شوپارد ایجاد شده هر سال 2 جایزه ویژه به بازیگران در حال ظهور (زن و مرد) اهدا میکند. برندگان این جایزه را یک گروه کارشناس تعیین میکنند تا از 2 بازیگر جوان در مسیر کاریشان حمایت شود. این جایزه از سال ۲۰۰۱ ایجاد شده و هر سال در جشنواره فیلم کن توسط یک اهداکننده که از وی به عنوان «مادر خوانده» یا «پدرخوانده» یاد میشود، اهدا میشود. سال پیش «دایان کروگر»، بازیگر آلمانی اهداکننده این جایزه به جو آلوین و الیزابت دیبیکی بود. شارلیز ترون، التون جان، رابرت دنیرو، شانپن، کیت بلانشت، جولین مور، جود لاو، گوینت پالترو، ژولیت بینوش و هلن میرن از جمله پدرخواندهها و مادرخواندههای پیشین کن بودهاند. ارسال به دوستان
نگاهی به تحولات سینمای ایران در ماه رمضان
خواب بهاری گیشه در فصل رونق تلویزیون
همانطور که پیشبینی میشد، ماه رمضان و کنداکتور پرتراکم تلویزیون، باعث کاهش اقبال مخاطبان از گیشه رمضانی شد تا فیلم کمدی «سامورایی در برلین» به عنوان پرفروشترین فیلم گیشه در 2 روز نخست تنها 40 میلیون تومان بفروشد. همچنین فیلم «نبات» با 11 میلیون و «به دنیا آمدن» و «خانه دیگری» هر کدام با 3 میلیون تومان در رتبههای بعدی قرار گرفتند. «وکیل مدافع» نیز تنها توانست 850 هزار تومان فروش داشته باشد. این درحالی است که تداوم اکران فیلمهای نوروزی موجب شده فروش فیلمهای نوبت جدید اکران ماه رمضان تحت تاثیر قرار بگیرد. علاوه بر این، فیلمهای نوبت بعدی اکران در عید فطر بزودی سرخواهند رسید و به نظر میرسد فیلمهای حاضر روی پرده یکی از پایینترین فروشها را در گیشه 98 داشته باشند. از سوی دیگر شورای پروانه نمایش در جلسه اخیر خود مجوز نمایش ۳ فیلم «ایده اصلی» به تهیهکنندگی و کارگردانی آزیتا موگویی با موضوع اجتماعی، «زهر مار» به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی جواد رضویان با موضوع کمدی اجتماعی و «روسی» را به تهیهکنندگی علیاکبر ثقفی و کارگردانی امیرحسین ثقفی با موضوع اجتماعی صادر کرده است. 2 فیلم «ایده اصلی» و «زهرمار» پیش از این در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند و با اقبال بسیار پایینی مواجه شدند. بدین ترتیب آنچه که از ترکیب فیلمهای حاضر در نوبت بعدی اکرانها مشاهده میشود، این است که قطعا میزان فروش سینماها به نسبت ابتدای سال کاهش خواهد یافت. فیلمهایی که بناست روی پرده بروند، عمدتا از کیفیت کافی برخوردار نبوده و این مساله در کنار افزایش قیمت بلیت سینما، قطعا بر میزان مخاطب سینما در بهار و تابستان 98 اثر خواهد گذاشت. ارسال به دوستان
انتشار آلبوم «نخلستان» با صدای استاد سازگار
موسسه فرهنگی و هنری «نخل میثم» به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان آلبوم صوتی «نخلستان» را منتشر کرد. این آلبوم شامل مناجاتهای ماه مبارک رمضان است که با صدای این شاعر و مداح اهلبیت در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. پیش از این مجموعه پادکستهای فاطمیه با صدای این شاعر اهلبیت منتشر شده است. ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از دیوارنگاره رمضانی میدان ولیعصر(عج) ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|