|
نگاهی به اهمیت برنامههای صبحگاهی تلویزیون به بهانه خبر بازگشت «حالا خورشید» به آنتن شبکه 3
صبحانه ژورنالیستی!
محسن شهمیرزادی: برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور بعد از دوران رکود رسانه ملی در برنامههای صبحگاهی توانست نظر مدیران تلویزیونی را جلب کند و بعد از مدتی به عنوان یکی از پرطرفدارترین برنامههای تلویزیون در نوبت صبحگاهی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد؛ برنامهای که اگرچه در ادامه مجموعههای پرمخاطب صبحگاهی چون «صبح به خیر ایران»، «مردم ایران سلام»، «ویتامین 3» و... روی آنتن میرفت اما توانست استانداردهای تازهای را ایجاد کند که برنامههای بعد از آن مجبور به ادامه دادن آن مسیر و پیروی از آن استانداردها شدند. اکنون حالا خورشید بعد از استراحت حدود 6 ماهه بنا دارد بار دیگر به آنتن تلویزیون باز گردد. برنامهای در تراز ژورنالیسم تلویزیونی که اگرچه با ایرادات قابل توجهی هم مواجه بود اما راهاندازی مجدد برنامههای پرمخاطب صبحگاهی تلویزیون اقدامی تحسینبرانگیز به حساب میآمد. ارسال به دوستان
حالا خورشید برند برنامههای صبحگاهی
چند روز پیش خبری مبنی بر جمعآوری دکور برنامه حالا خورشید از استودیوی این برنامه در رسانههای مجازی منتشر شد. خبری که بسیاری از رسانهها آن را اقدام شبکه 3 برای حذف رشیدپور عنوان کردند، در حالی که پیش از این نیز رضا رشیدپور از استراحت چندماهه برای سری جدید این برنامه خبر داده بود. حتی در این رویداد روزنامه ایران عصر، با تیتری جنجالی آن را به مساله عادل فردوسیپور ارتباط داد و به صورت قطعی خبر داد رشیدپور از صداوسیما حذف شده است. اما چند روزی نگذشت که صفحه رسمی این برنامه از دست به کار شدن عوامل آن نوشت. برنامه حالا خورشید در مدتی که روی آنتن شبکه 3 رفت توانست به عنوان یکی از برنامههای تراز در عرصه ژورنالیسم تلویزیونی مورد توجه قرار گیرد. این برنامه اگرچه در طول پخش خود دارای ایرادات قابل توجهی بود و اشتباهات فراوانی را مرتکب شد اما در مقابل توانست با رویکردی منطقی و غیر تهییجی به مسائل و چالشهای مردمی بپردازد؛ رویکردی که موجب شد صبحانه مردم با رسانه ملی و برنامه حالا خورشید آمیخته و بسیاری از چالشهای مخاطبان در حوزههای مختلف مرتفع شود. «حالا خورشید» اگرچه یک برند به حساب میآید اما روند مواجهه این برنامه با مسائل میتوانست تبدیل به الگویی قابل تمجید جهت تولید برنامههای تلویزیونی دیگر شود که حتی از برند «حالا خورشید» نیز پیشی بگیرند. ارسال به دوستان
یادداشتی بر رمان «یکفصل در کوبیسم» نوشته «اعظم عبداللهیان»
دردسرهای زن بودن
پرستو علیعسگرنجاد: دنبال یکرمان خوشخوان، خوشفهم و کمحجم میگردید؟ حوصله زیادهگویی نویسنده و توصیفات پرپیچ و تاب را ندارید؟ میخواهید یککتاب زیبا و خوشقیافه را به عزیزی هدیه بدهید؟ قیمتش هم اگر مناسب باشد، عالی میشود؟ «یکفصل در کوبیسم» را حتماً جزو گزینههایتان قرار دهید! هنر «مجید زارع»، در همان نگاه اول روی جلد «یکفصل در کوبیسم» خودش را نشانتان میدهد. از همینطرح جلد خلاقانه هم بهراحتی میتوانید محتوای کتاب را حدس بزنید. آن قلب فانتزی نشسته روی جلد میگوید احتمالاً شما با یک عاشقانه ملایم طرفید و در عاشقانهها همیشه پای یک زن در میان است. اینبار البته اولینرمان «اعظم عبداللهیان» خیلی بیشتر از آنچه فکرش را میکنید، عاشقانه و زنانه است. از نام کتاب پیداست که قرار است مستقیم یا غیرمستقیم، شاهد پیوندی با نقاشی باشیم. چنین نیز هست. این رمان کمحجم در 110صفحه به روایت زندگی دختر گرافیست و نقاشی به نام «بهار» میپردازد که به اقتضای تحصیل در تهران، از شهرستان به پایتخت آمده و در یک خانه مجردی زندگی میکند. زندگی همسایههای او و فراز و نشیبهایی که طی رابطه با بهار پیدا میکنند، روایتهای فرعی کتاب را میسازند. روایت اصلی اما، رابطه کاری و سپس احساسی پیچیدهای است که بهار با یکی از همکاران جوان خود به نام «کیوان» پیدا میکند. همین رابطه است که منجر به حضور بهار در سلسلهای از درگیریهای ذهنی و دشواریهای اجتماعی میشود که همه آنها حول یک نقطه میچرخند: دردسرهای زن بودن. اشتباه نکنید! این از آن رمانهای فمینیستی غلیظ نیست که با جهتگیریهای شدید و زاویههای تند آزارتان بدهد یا کاری کند که همین 110صفحه را نیمهکاره رها کنید. اتفاقاً مساله نویسنده دقیقاً نقد همین نگاه تکجانبه و رسیدن به قضاوتی عادلانه و صحیح از دشواریهای یک زندگی زنانه در یک اجتماع متمدن بشری است. داستان با خلق یکتابلوی نقاشی معناگرا در باب عشق بهعنوان پروژه دانشگاهی بهار، هم در ذهن او و هم در جامعه او، مابهازای بیرونی پیدا میکند و با وقایعی که در ادامه پیش میآیند، پیوند میخورد. این پیوندها با همه آسیبها و دشواریهایی که به همراه دارند، نویسنده را به یکجهانبینی نو میرسانند که خود، بزرگترین اتفاق رمان و حتی سختترینتصمیم نویسنده برای خلق چگونگی پایان اثر است. قلم نویسنده که به مدد زن بودن، بسیار با فضای رمان همخوان و همراه است، سخت صیقلخورده و روان است. توصیفات بیش از آنکه به فضاهای بیرونی معطوف شوند، راه خود را به درون شخصیتها باز میکنند. آنها با جزئینگری و نکتهسنجی نویسنده، ذهن ما را بخوبی درگیر فراز و نشیبهای ذهن بهار و نگاه او به پدیدههای اجتماعی پیرامونش میکنند؛ چنانکه وقتی کتاب را به پایان میبریم، گویی هنوز در ذهن بهار ماندهایم، با او خاطرات کودکی و نوجوانیاش را مرور میکنیم و با او میاندیشیم که چه بر او گذشت و چگونه گذشت. به فراخور طرح و سپس شخصیتی که این بانوی نویسنده برای رمانش انتخاب کرده، نباید منتظر صحنهپردازیهای جذاب و لوکیشن داستانی عظیمی باشید. اگرچه تعدد فضاهای خارجی همچون یکخانه قدیمی، مترو، دفتر کار و خانه، چرخش متوازنی به فضاسازیهای داستان داده، اما «یکفصل در کوبیسم» بیش از آنکه رمان اتفاق باشد، رمان شخصیت است یا به بیان بهتر، یک رمان روانی و اجتماعی دقیق و باریکبینانه. «یکفصل در کوبیسم» که خروجی دیگری از مدرسه رمان شهرستان ادب است، از آنرمانهاست که ذهنتان را در رویارویی با پدیدههای اجتماعی و قضاوتهای شخصی شما در باب آنها به چالش میکشد، در عین حال، حوصلهتان را هم سر نمیبرد. ارسال به دوستان
شبکه 4 برای تابستان با چه برنامههایی میزبان مخاطبانش است؟
از «انگاره» و «قصه شب» تا «مسافران کهکشان» در شبکه 4
مدیر شبکه 4 سیما در نشستی اقدامات تابستانه این شبکه را تشریح کرد. به گزارش «وطنامروز»، روز گذشته مسعود معینیپور در نشستی میزبان اهالی رسانه بود تا از برنامههای تابستانی این شبکه بگوید. معینیپور در این نشست با اشاره به برنامههای نمایشی این شبکه در ایام تابستان گفت: شبکه 4 جشنواره فیلم خواهد داشت و هر روز یک فیلم سینمایی پخش میکند. تابستان امسال 100 فیلم برتر جهان روی آنتن این شبکه خواهد رفت. وی با اشاره به دیگر برنامههای این شبکه در حوزه پرداختن به مسائل مهم و روز علوم انسانی اظهار کرد: پرداختن به مباحثی چون علوم انسانی یکی دیگر از برنامههای ما برای تابستان شبکه 4 است که هر روز ساعت 16 یک بسته درس گفتاری پخش خواهد شد. وی همچنین با اشاره به برنامه «قصه شب» که یکی از تولیدات جدید این شبکه هست نیز گفت: هر شب برنامهای تحت عنوان «قصه شب» خواهیم داشت که به خوانش رمانهای سرشناس جهان توسط چهرههای فرهنگی اختصاص دارد. «خیلی دور خیلی نزدیک» عنوان یکی دیگر از برنامههای مهم شبکه 4 برای تابستان امسال است که معینیپور از آن به عنوان مهمترین کار اندیشهای این شبکه در تابستان امسال یاد کرد. برنامهای با اجرای شهاب اسفندیاری که به گفتوگو با تعدادی از اندیشمندانی که سال گذشته به ایران سفر کردهاند، اختصاص دارد. «انگاره» نیز برنامهای ویژه زنان است که شبکه 4 سیما برای تابستان امسال با استفاده از تیمی از کارشناسان باتجربه در حوزه مسائل زنان به تولید آن پرداخته است. مدیر شبکه 4 از شروع سری جدید «زاویه» و بازگشت «معرفت» به آنتن، خبر داد و عنوان کرد: جمعهها ساعت 23 «مسافران کهکشان» روی آنتن میرود و درباره نجوم است. سری جدید «زاویه» نیز از این هفته پخش میشود. معینیپور که مدیر ستاد کتابخوانی و حفظ زبان و ادبیات فارسی رسانه ملی نیز هست، درباره تاثیر فضای مجازی بر زبان فارسی نیز گفت: فضای مجازی به ادبیات و زبان فارسی ضربهزده است و ما هم کمکاری کردیم ولی دست به کار شدیم تا زبان و ادبیات فارسی درست را به صحبت کردنها برگردانیم. باید دلمان به حال شخصیت و زبان ملی بسوزد. این تلاشها ابتدا از مجریان آغاز شد و بعد میهمانها و دوبلاژ و موسیقی و برنامهسازیها همه در راستای حفظ ادبیات زبان فارسی جلو خواهند رفت. اصحاب رسانه نیز باید دست به دست این ستاد بدهند و در این حوزه قدم بر دارند. ارسال به دوستان
خروج کاغذ نوشتافزار از دایره ارز ۴۲۰۰ تومانی
احتمال افزایش بیسابقه قیمت دفاتر مشق
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی - اسلامی با بیان اینکه کاغذ مورد نیاز تولیدکنندگان نوشتافزار مشمول ارز دولتی نمیشود، گفت: افزایش قیمت لوازمالتحریر به خانوادههای کمدرآمد فشار مضاعفی وارد میکند. به گزارش «وطنامروز»، سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی - اسلامی، در گفتوگو با تسنیم حرفهای مهمی در ارتباط با گرانی احتمالی نوشتافزار در آینده نزدیک گفته است. حرفهایی که به نظر میرسد یک هشدار مهم به مسؤولان این حوزه است. او در این گفتوگو در ارتباط با دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت کاغذ گفت: کاغذ مورد نیاز نوشتافزار از این پس مشمول ارز 4200 تومانی نمیشود، بنابراین حتی اگر بخواهیم کاغذ با نرخ آزاد دلار هم وارد کنیم، به این قیمت نمیرسد؛ یعنی قیمت کاغذ کاملاً غیرطبیعی و غیرمنطقی در حال افزایش است. قیمت کاغذ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، حدود 7 برابر شده است؛ این در حالی است که دلار 3 یا 4 برابر افزایش قیمت داشته است. بر این مبنا، قیمت فعلی کاغذ منطق ندارد و ناشی از عملکرد سوداگرانه و فضای احتکار است. وی با بیان اینکه در این شرایط به مصرفکننده هم فشار وارد میشود، گفت: قیمت دفتر امسال در مقایسه با سالهای گذشته چندین برابر شده است. حسینی با بیان اینکه ما برای تأمین لوازمالتحریر اقشار ضعیف جامعه نگران هستیم، افزود: برای کاهش قیمت محصولات اقداماتی انجام دادهایم. نامهنگاریهایی با وزارتخانههای ارشاد و صنعت انجام دادهایم اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. تلاش داریم در حد خود سود را کاهش دهیم و محصولات را ارزانتر عرضه کنیم اما شرایط سخت است و با این موارد نمیتوان مشکل را برطرف کرد. ارسال به دوستان
اختتامیه جایزه قلم زرین 13 تیر برگزار میشود
تقدیر از حدادعادل به عنوان چهره ادبی سال
غلامعلی حدادعادل در این دوره از جشنواره قلم زرین به عنوان چهره ادبی سال در روز پنجشنبه 13 تیرماه تقدیر میشود. به گزارش فارس، رحیم مخدومی، دبیر هفدهمین دوره جشنواره قلم زرین درباره تازهترین خبرها پیرامون این رویداد ادبی اظهار داشت: آیین پایانی دوره هفدهم جشنواره قلم زرین روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه از ساعت ۱۷ در باغ کتاب تهران برگزار میشود. وی به معرفی چهره ادبی سال اشاره کرد و گفت: «غلامعلی حدادعادل» به عنوان چهره ادبی سال روز پنجشنبه تقدیر خواهد شد. در بخش شعر بزرگسال از میان ۳۹۳۸ کتاب شعر بزرگسال تنها ۱۳۱ عنوان کتاب حائز معیارهای جشنواره بود و به مرحله داوری راه یافت. اسامی نامزدهای این بخش به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: «آنجا که نامی نیست» اثر یوسفعلی میرشکاک از انتشارات شهرستان ادب، «از پیله تا پروانگی» اثر محمدرضا روزبه از انتشارات شهرستان ادب، «چاپ بیروت» اثر علی داوودی از انتشارات شهرستان ادب، «حاشا» اثر رضا یزدانی از انتشارات شهرستان ادب، «رارا» اثر پانتهآ صفایی از انتشارات فصل پنجم، «سالهای بیترانگی» اثر محمدرضا ترکی از انتشارات شهرستان ادب، «مرا صدا کردی» اثر لیلا حسیننیا از انتشارات شهرستان ادب و «ملاحظات» اثر امید مهدینژاد از انتشارات شهرستان ادب. جشنواره قلم زرین که با این انتخاب، هفدهمین دوره خود را آغاز میکند، با سابقهترین و منظمترین جشنواره ادبی غیردولتی کشور است که همه ساله ۱۴ تیرماه(روز ملی قلم) برگزار میشود و در 5 رشته داستان (بزرگسال و کودک و نوجوان)، پژوهش و نقد ادبی و شعر (بزرگسال و کودک و نوجوان)، برگزیدگان خود را معرفی میکند و مورد تقدیر قرار میدهد. ارسال به دوستان
بازگشت قزوه به هند
علیرضا قزوه که پیشتر مدیر مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند بود، دوباره برای فعالیتهای جدید به هند بازگشت. قزوه این بار با عنوان «وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلینو» آغاز فعالیت کرده و به معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و ارتقای جایگاه زبان فارسی و تکیه بر مشترکات فرهنگی اقدام خواهد کرد. ارسال به دوستان
اخبار
تلاش شبکه کودک برای کاهش تعداد تبلیغاتش ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|