|
شبکه نمایش خانگی چگونه با نمایش سبک زندگی لاکچری تبدیل به شبکه نمایش حسرتهای خانگی شد
فروشنده: سینمای مرفه / خریدار: طبقه متوسط
احسان سالمی: شبکه «نمایش خانگی» از همان ابتدای راهاندازی در ایران با دست گذاشتن بر قصههایی که فضای غالب آنها نمایش اختلاف طبقاتی بود، تصویری از جامعه را پیش چشم مخاطبانش قرار داد که حالا میتوان با قطعیت تولیدات این شبکه را عامل حسرت مخاطبان دانست؛ آثاری که شبکه نمایش خانگی را تبدیل به شبکه «نمایش حسرتهای خانگی» کرده؛ حسرتی که با دیدن تولیدات شبکه نمایش خانگی در جمع خانواده، در دل تکتک اعضای خانواده خانه میکند!
* پول بدهید و حسرت بخورید!
اگر در دستهبندی آن گروه از مخاطبان قرار میگیرید که سریالهای شبکه نمایش خانگی را از همان ابتدا تا به امروز دنبال کردهاید، حتما متوجه این موضوع شدهاید که فضای کلی سریالهای شبکه نمایش خانگی عموما با مفهوم «ثروت» و زندگیهای اشرفی گره خورده است. از سریالهای تاریخی همچون «شهرزاد» گرفته تا سریالهایی که قصههایی در حال و هوای امروزی دارند، عموما هر کدام به نوعی در فضایی به دور از زندگی اغلب مردم روایت میشوند. قصه سریالهایی همچون «ساخت ایران»، «ابله»، «رقص روی شیشه»، «عاشقانه»، «هیولا»، «ممنوعه»، «سالهای دور از خانه» و... همه در فضایی روایت میشوند که یک سر قصه به طبقه مرفه میرسد. فضایی «سوپر لاکچری» که هیچ شباهتی با زندگی ما مردم عادی ندارد؛ خانههایی ویلایی با متراژهایی بالا، ماشینهایی خارجی و گرانقیمت و تفریحاتی که احتمالا هزینه برخی از آنها، معادل با هزینه چند ماه پسانداز یک کارمند یا کاسب معمولی باشد. این موضوع را باید با در نظر گرفتن این نکته مورد بررسی قرار داد که مخاطب اغلب تولیدات شبکههای نمایش خانگی و تولیدات عرضه شده در VODها طبقه متوسط شهری هستند؛ طبقهای که گویا قرار است در کنار هزینهای که باید از وقت و پول خود برای تماشای این آثار صرف کنند، باید خود را برای حسرتهای ذهنی تحمیل شده بهواسطه تماشای مجموعههای عرضه شده در این شبکه نیز آماده کنند.
* از این فاصله طبقاتی ما تا فاصله طبقاتی آنها
«نمایش دردهای جامعه» یکی از کلیدواژههای سینماگران ایرانی در مواجهه با نقدها از تطابق نداشتن محتوای آثار سینمای اجتماعی ایران با شرایط واقعی جامعه است. این نبود تطابق گاهی با غلظت غیرواقعی نشان دادن معضلات اجتماعی در برخی آثار سینمایی خود را نشان میدهد و گاهی نیز همچون محصولات شبکه نمایش خانگی با تمرکز بیش از اندازه در نمایش سبک زندگیهای لاکچری از آن طرف بام میافتد. جالب اینکه استدلال سازندگان این آثار در مواجهه با دلیل اصرار بیش از حد آنها برای نمایش چنین فضایی آن است که میخواهیم با این کار، بخشی از فاصله طبقاتی در جامعه را نشان دهیم؛ گویی که شما برای نشان دادن خشونت، خودتان متوسل به خشونت شوید! حکایت نمایش افراطی این زندگیهای «سوپر لاکچری» و بلایی که بهواسطه آنها بر سر ذهن و روان مخاطب نیز میآید، حکایت به کار بردن خشونت برای فهماندن مفهوم آن به مخاطب است؛ مخاطبانمان را با نمایش انبوهی از خانهها و ماشینهای گرانقیمت در فشار آرزوی رسیدن به چنین جایگاهی له کنیم تا دقیقا متوجه شوند چقدر فاصله طبقاتی امری زشت و مذموم است!
شاید برای درک بهتر آنچه در ارتباط با «لاکچرینمایی» در تولیدات شبکه نمایش خانگی گفتیم، هیچ چیز به اندازه آنالیز محتوایی چند مورد از تولیدات پرسروصدای این شبکه نتواند عمق فاجعه را به تصویر بکشد. تاکنون نزدیک به 30 محصول سریالی در شبکه نمایش خانگی کشور عرضه شده که از این میان تقریبا بیش از 50 درصد آنها با مسأله «لاکچرینمایی» همراه بودند.
***
* مانکن
اگر بخواهیم از همین نمونههای اخیر به بررسی این موضوع بپردازیم، بهترین مثال سریال «مانکن» است؛ مجموعهای با بازی بازیگرانی چون مریلا زارعی، امیرحسین آرمان، نازنین بیاتی، محمدرضا فروتن و لیندا کیانی که قصه آن در ارتباط با زنی ثروتمند است که به واسطه یک کینه قدیمی، پسر جوانی را در ازای پرداخت بدهیهای پدرش، وادار به ازدواج با خود میکند. «مانکن» که قصه آن اشاره به مسأله قاچاق مدلهای ایرانی به کشورهای عربی نیز دارد؛ تا همین قسمتهایی که تا به امروز پخش شده، همچون اغلب سریالهای مورد اشاره شبکه نمایش خانگی تمرکز زیادی بر نمایش خانههای بزرگ یا میهمانیهای مجلل داشته است.
***
* رقص روی شیشه
شدت لاکچریبازی «رقص روی شیشه» که جمعی از ستارههای سرشناس سینما در آن حضور داشتند به قدری بود که در زمان نمایش آن، اعتراضات بسیاری از سوی رسانهها و کارشناسان نسبت به فضای این سریال مطرح شد. تمرکز بیش از اندازه سازندگان بر نمایش زندگی لاکچری کاراکترها البته در نهایت نتوانست تاثیر چندانی در موفقیت این سریال داشته باشد و اینبار برانگیختن حسرت طبقه متوسط کار دست سازندگان این مجموعه داد تا «رقص روی شیشه» یکی از معدود سریالهای شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر باشد که در نهایت به شکلی ناقص پخش شد.
***
* عاشقانه
«عاشقانه» هم از آن دست سریالهایی بود که ستارههای بسیاری را دور هم جمع کرد. داستان این سریال، درباره چندین خانواده ثروتمند بود که بروز برخی مشکلات خانوادگی زندگی همه آنها را بهم میریزد. «عاشقانه» هر چند سعی کرده بود با نمایش مسأله ازدواج دختران جوان با مردانی ثروتمند در ظاهر مسأله فاصله طبقاتی و اثرات منفی ناشی از آن را مورد نقد قرار دهد ولی در عمل به ضد خود تبدیل شد و مخاطبش را با وضعیت بشدت مرفه شخصیتها، محل زندگی و امکانات زندگی آنها درگیر میکرد. این روزها خبرهایی در ارتباط با جدی شدن فرآیند ساخت فصل دوم این مجموعه رسانهای شده است.
***
* سالهای دور از خانه
اولین تجربه سریالسازی مجید صالحی در شبکه نمایش خانگی بسیاری را به این تصور انداخته بود که قرار است به تماشای اثری خانوادگی همچون «3 در 4» بنشینند ولی این سریال نیز در نهایت به همان بیراههای کشیده شد که نمونههای دیگر تولید شده برای شبکه نمایش خانگی به آن دچار شده بودند. اغلب اتفاقات «سالهای دور از خانه» در عمارتی ویلایی در شمال شهر تهران به وقوع میپیوست. «سالهای دور از خانه» نیز برای پیش بردن قصه خود بارها مجبور شد بر نمایش ماشینهای گران قیمت خارجی تمرکز کند تا سریال کمدی مجید صالحی برای شبکه نمایش خانگی نیز به همان بلای «عاشقانه» و «مانکن» دچار شود.
***
* ممنوعه
«ممنوعه» یکی از سریالهای جنجالی شبکه نمایش خانگی است که فارغ از محتوای بشدت بد و غیرقابل دفاعش، در زمینه نمایش زندگیهای لاکچری نیز دست کمی از سریالهایی که به آنها اشاره کردیم، ندارد. کاراکتر امیر جعفری به عنوان فردی بشدت ثروتمند در کنار پسرش میلاد کی مرام و نامزد پسرش بهاره افشاری نمادهای «لاکچری بازی» در این سریال هستند. اینجا هم با خانههایی بزرگ و ویلایی، انبوهی از خدم و حشم و ماشینهای گرانقیمت روبهرو هستیم. این سریال نیز سعی کرده نگاهی به معضلات طبقه مستضعف داشته باشد ولی تمرکز بیشتر بر نمایش زندگی اشرافی کاراکترها باعث ماندگاری بیشتر این وجه از سریال در ذهن مخاطبان میشود.
***
* ساخت ایران
بخش عمدهای از قصه این سریال در خارج از ایران میگذرد. «ساخت ایران» که در 2 فصل و با 2 کارگردان مختلف تولید شد نیز در زمینه نمایش زندگیهای لاکچری، خانههای گرانقیمت ویلایی و ماشینهای خارجی دست کمی از سایر موارد ذکر شده ندارد. نکته اینجاست که روایت بخشهایی از قصه سریال در خارج از ایران باعث شد این سریال در برخی موارد به شکلی ناخواسته درگیر همان مسأله نمایش سبک زندگی لاکچری شود. ساخت ایران بویژه در فصل دومش که در یکی از کشورهای آسیای شرقی ضبط شد، اسیر نمایش مکانهای مجلل و سبک زندگیهای مرفه شده بود.
ارسال به دوستان
تخلفی در تمدید اکران «رد خون» نداشتیم
سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد ادامه اکران «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان تخلف نیست. به گزارش مهر، غلامرضا فرجی در پاسخ به ابهامات مطرح شده درباره تخلف در تمدید اکران فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سرگروه برای هفته دهم توضیحاتی ارائه کرد. فرجی در این باره گفت: آییننامه شورای صنفی نمایش، بندی دارد که در آن عنوان شده است فیلمهای انقلابی و دفاع مقدسی میتوانند بدون محدودیت، بیشتر از سقف پیشبینی شده یعنی بیش از ۸ هفته به اکران ادامه دهند. ضمن اینکه فیلمهایی که در چرخه اکران در شرایط خاص و ویژه قرار داشتند، یعنی در ایام محرم و صفر به نمایش درآمدند، یک هفته بیشتر فرصت اکران دارند و با این توصیف، «ماجرای نیمروز؛ رد خون» تا سقف ۱۰ هفته فرصت نمایش دارد. وی همچنین درباره آغاز اکران فیلم سینمایی «لیلاج» به کارگردانی داریوش یاری از چهارشنبه این هفته بدون اعلام رسمی شورا هم گفت: ما زمان اکران فیلمهایی را که در شورای صنفی نمایش مصوب میشود، اعلام میکنیم اما گاهی در شورا عنوان میشود که یک فیلم «میتواند» اکران شود؛ در این شرایط و با توجه به وضعیت موجود صاحب فیلم ممکن است دست به اکران اثرش نزند به همین دلیل ما زمان اکران این فیلمها را به طور دقیق اعلام نمیکنیم.
ارسال به دوستان
کتاب
«الی الحبیب» راهی بازار نشر شد
کتاب «الی الحبیب» مجموعه خاطرات خانواده و همکاران شهید بابایی است که به قلم «علی آسترکی» گردآوری و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، شهید علیرضا بابایی متولد ۱۳۵۱ و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تحول، نویسنده و پژوهشگر، مدرس و کارمند دانشگاه اراک بود که پس از تلاشهای بسیار، در راه دفاع از حریم اهلبیت عصمت و طهارت در ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در فلوجه عراق بر اثر گرفتار شدن در تله انفجاری تروریستهای تکفیری به درجه رفیع شهادت نائل شد.
***
تمدید جشنواره ادبی «یک داستان، یک نمایشنامه»
دبیر علمی جشنواره ادبی «یک داستان، یک نمایشنامه» از تمدید مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذرماه سال جاری خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، ابوالفضل درخشنده در گفتوگویی اعلام کرد: پس از دریافت آثار با حضور خود نویسندگان مراحل داوری و انتخاب برترین داستانها برای چاپ در مجموعه داستان کوتاه آغاز میشود. در این فرآیند حضور خود نویسندگان در هیأت داوران جهت بررسی کاملتر نقاط قوت و ضعف احتمالی مورد توجه قرار گرفته است تا این جشنواره بتواند قدم مهمی در پیشرفت قلم نویسندگان شرکتکننده داشته باشد. محورهای جشنواره شامل آگاهسازی جامعه جهانی در حمایت از کودکان آسیبدیده از جنگ و ترویج فرهنگ صلح جهانی، آگاهسازی جامعه جهانی در حمایت از کودکان کار، رونق تولید و حمایت از کالای داخلی، افزایش معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و روایتگری داستانهای حماسی معاصر است. برای شرکت در جشنواره هر چند محدودیتی در تعداد و فرم آثار ارسالی وجود ندارد اما آثار نباید قبلا در جشنواره دیگری شرکت کرده یا منتشر شده باشند.
ارسال به دوستان
تغییر و تحول در یکی از زیرمجموعههای صداوسیما
«رمضاننژاد» رئیس مرکز سیمافیلم شد
«جواد رمضاننژاد» با حکم معاون سیما رئیس مرکز سیمافیلم شد. به گزارش «وطن امروز»، طبق تصمیمگیری معاون سیما، جواد رمضاننژاد که پیش از این قائممقامی مرکز سیمافیلم را برعهده داشت، ریاست این مرکز را برعهده گرفت. رمضاننژاد از مدیران جوان تلویزیون است که مدتی پیش به واسطه برخی حواشی از مدیریت شبکه 5 سیما برکنار شد. براساس آنچه «فارس» نوشته، مراسم تودیع حسین کرمی رئیس سابق مرکز سیمافیلم و معارفه جواد رمضاننژاد امروز - سهشنبه 5 آذرماه- در سالن آمفی تئاتر ساختمان معاونت سیما برگزار خواهد شد. رمضاننژاد متولد سال 1356 در شهر تهران و دارای دکترای علوم ارتباطات اجتماعی است. وی مدتی عهدهدار مدیریت شبکه 5 بود و پیش از آن نیز مدیریت شبکه افق را برعهده داشت و قبل از آن هم مدیر گروه مستند شبکه 4، عضو شورای طرح و برنامه شبکه 4، عضو شورای راهبردی مرکز سیمافیلم، عضو شورای بررسی طرح برنامههای مستند سیما، مدیر مجتمع آموزشی شهید آوینی مرکز بسیج صداوسیما، سردبیر بخشهای خبری مختلف رادیو و تلویزیون و... بوده است. حسین کرمی پس از ریاست سیمافیلم، بهعنوان مشاور معاون سیما به کار خود ادامه خواهد داد.
ارسال به دوستان
تازهترین خبرها از مهمترین جشنواره فیلمهای مستند کشور
آثار مستند 39 کشور جهان روی پرده سینماحقیقت
از جمع 55 فیلم مستند تولیدی 39 کشور خارجی که در بخشهای مختلف بینالمللی سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت روی پرده میروند، آلمانیها با 8 فیلم در صدر جای گرفتند. به گزارش «وطن امروز»، این روزها با نزدیک شدن به ایام برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، هر روز خبرهای تازهای در ارتباط با این رویداد رسانهای میشود. بر این اساس، روز گذشته تعداد آثار خارجی حاضر در این دوره از جشنواره از سوی روابط عمومی این جشنواره اعلام شد. در جشنواره امسال از 39 کشور خارجی خواهان حضور در این جشنواره در مجموع 55 فیلم مستند در این جشنواره نمایش داده میشود که آلمانیها با 8 اثر بیش از سایرین خواهان حضور در این دوره از جشنواره بودهاند. پس از آلمانیها، مستندسازان کشور فرانسه با 7 فیلم در رتبه دوم این فهرست جای گرفتند. ایتالیا و آمریکا نیز 6 فیلم در این دوره جشنواره دارند. از کشورهای هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی و قطر، 3 فیلم در سینماحقیقت به نمایش گذاشته میشود. مستندسازان روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان و مجارستان هم با 2 فیلم در جشنواره امسال حضور دارند. ارسال به دوستان
ادامه اکران موفقیتآمیز انیمیشن ایرانی
«فیلشاه» در ۴۰۰ سالن روسیه به نمایش درآمد
اکران انیمیشن بلند سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و از ساختههای گروه هنرپویا در ۴۰۰ سالن سینمای روسیه آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، نمایش فیلم «فیلشاه» پس از دوبله به زبان روسی و طی مراحل فنی از پنجشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) در روسیه آغاز شده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت. بر اساس این خبر، کارشناسان سینمایی روسیه از استقبال مخاطبان «فیلشاه» در روزهای نخست اکران آن در این کشور خبر دادند و معتقدند این استقبال میتواند زمینهای برای اکران فیلمهای ایرانی در این کشور باشد. همچنین طبق اعلام بنیاد سینمایی فارابی قرار است «فیلشاه» علاوه بر سینماهای روسیه در سالنهای 4 کشور بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان هم روی پرده برود. داستان «فیلشاه» در جنگلی رقم میخورد. رئیس گله فیلها صاحب فرزندی میشود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد اما برخلاف تصور همه «فیلشاه» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گندهاش همیشه سبب تخریب و خرابکاری میشود…. این انیمیشن در اصل درباره اصحاب فیل و حمله ابرهه به خانه کعبه است که در نهایت به ولادت حضرت محمد(ص) ختم میشود. گفتنی است، پیش از این حامد جعفری، تهیهکننده «فیلشاه» درباره دوبله انگلیسی و دیگر زبانهای این انیمیشن گفته بود: برخلاف دوبله به زبان فارسی که هنرمندان شاخصی در کشور دارد که به ارتقای سطح آثار مختلف داخلی و خارجی کمک میکنند، متأسفانه ظرفیت ویژهای برای دوبله به زبانهای دیگر در کشور فراهم نیست، لذا ما پس از آماده کردن نسخه فارسی «فیلشاه» با کمک دوبلورهای خوب کشورمان، فرآیند دوبله به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و عربی را در کشور لبنان انجام دادیم. ارسال به دوستان
ویژهبرنامه «شب روایت» برای جایزه ادبی جلال
هجدهمین قسمت از برنامه «شب روایت» به برگزاری دوازدهمین جایزه ادبی جلال آلاحمد اختصاص دارد. به گزارش «وطن امروز»، این ویژهبرنامه امشب از ساعت ۲۲ به مدت 2 ساعت روی آنتن میرود. در این قسمت مسعود دیانی مجری و سردبیر برنامه با علیاصغر عزتیپاک، نویسنده و مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، به بررسی عملکرد این بنیاد در برگزاری جایزه جلال میپردازند. آیتم «سرنوشت» با اجرا و قلم مسعود دیانی مجری و سردبیر برنامه، «ادبیات مسئله» و بررسی جایزه ادبی جلال آلاحمد و آیتم «لذت متن» همراه با علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانههای کشور و خوانش کتاب «ادب و هنر امروز ایران» از آثار جلال آلاحمد از جمله بخشهای این هفته «شب روایت» است. «شب روایت» به تهیهکنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه 4 سیما است که سهشنبهها به صورت زنده پخش میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|