|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
درباره 3 فیلم سینمایی که این روزها در قاب اکران آنلاین به نمایش درآمدهاند
روزهای ضعیف اکران آنلاین
احسان سالمی / محمدرضا کردلو: اکران آنلاین طرحی بود که در واکنش به تعطیلی سینماها به واسطه شیوع ویروس کرونا در سینمای ایران اجرایی شد و هدف از آن خروج سینمای ایران از بنبستی بود که به واسطه کرونا و تعطیلی سینماها پدید آمده بود. اما این طرح در ادامه به دلیل قاچاق سریع آثار عرضهشده در این بستر از یک سو و همچنین ورود برخی آثار کمکیفیت از سوی دیگر با مشکلات متعددی روبهرو شد که باعث شکلگیری انتقادات بسیاری نسبت به این بستر تازه شد. به نظر میرسد حالا بستر اکران آنلاین بهانهای شده تا بسیاری از فیلمهای کمکیفیت تولید شده در سالهای اخیر که احتمالا با اکران در سینماها از شانس پایینی برای رسیدن به فروش قابل قبول برخوردار بودند، با حمایت دولت وارد چرخه اکران آنلاین شوند و از سد چرخه اکران سینماها و ماجراهای پخش و قرار گرفتن در نوبت اکران هم عبور کنند. اما اکران چند اثر ضعیف در مدت اخیر در بستر اکران آنلاین بهانهای شد تا نگاهی به برخی از این آثار داشته باشیم تا بیشتر توضیح دهیم که وقتی از ضعیف بودن آثار عرضه شده در اکران آنلاین صحبت میکنیم، دقیقا چه میگوییم.
***
ترمه زیر تیغ
سوژه «تیغ و ترمه» چیست؟ خیانت است؟ یا سوالهای دختری درباره پدرش (که در ادامه مشخص میشود پدرش نیست) که خیلی ناگهانی به ذهنش رسیده؟ واقعا سوژه فیلم چیست؟ کیومرث پوراحمد احتمالا میخواسته فیلمی بسازد و خودش را مشغول کند. فیلمنامه ناقص و بیمنطقی را دست گرفته و پیش رفته. فیلمنامهای که بارها ابتداییترین اصول را هم زیر سوال برده و به شکل عجیبی غیرمنطقی است. در «تیغ و ترمه»، شخصیتی به نام امیر وجود دارد که 20 دقیقه اول، حضوری فعال در فیلم دارد. در همین 20 دقیقه ادای عاشقها را درمیآورد، خیانت میکند و از قصه حذف میشود! ماجرا به 7 ماه قبل برمیگردد و انگار یک فیلم دیگر از نو در فلشبک فیلم قبلی ساخته میشود. فیلم گویا قرار است به سوالهای دختری درباره پدرش پاسخ دهد! در این مسیر هرجا قصه کم میآورد یک «خیانت+صدای رضا یزدانی» اضافه میکند(!) و ادامه میدهد! فضاهای سوررئال در قبرستان هم مصداق تام و تمام ریختن قیمهها درون ماستها بود و مثل کلیپهای رضایزدانی هیچ کمکی به پیشرفت داستان نکرد. قصه در حد فاجعه است و بازیها، به خاطر ناتوانی در بازی گرفتن بد و تصنعی است. ترمه «تیغ و ترمه»، که مانند باقی بازیگران فیلم بشدت بد بازی کرده است، حتی فاقد یک شخصیت و نقش است، قهرمان که پیشکش! و باز یک دختر خنثی و منفعل که همه میتوانند سرش کلاه بگذارند و دست به سرش کنند. حتی مادرش که اغواگر و عجیب و غریب است. فکر میکنم «مادر»ی به بدی و خیانتکاری او در سینما ندیدهایم؛ مادری که تقریبا خلاف نکرده ندارد و تنها دخترش را که امید فراوانی به کمکهای او بسته تنها میگذارد. از جامعه چه تصویری میبینیم؟ استاد نقاشی، مدیر برنامهها و گالریداری خیانتکار و هوسباز به نام امیر، زنی که به شوهرش خیانت کرده و دخترش را رها کرده و تنها در 5 دقیقه پایانی تبدیل به مادر میشود! مردی سیبیلو و مشروبخوار که زن دوستش را قاپزده و مردی که به خاطر این خیانتها خودکشی کرده! بدون انگارهای مثبت، تصویری امیدبخش و آیندهای که بشود به آن دل بست. اینها همه جامعهای است که در «تیغ و ترمه» میبینیم. از دل جامعهای خیانتکار که در «تیغ و ترمه» به نمایش درآمده است، نمیشود انتظار «خانواده» داشت. نکته البته بدی نمایش خیانت نیست. گاه میشود با نمایش خیانت، وفاداری را تثبیت و ترویج کرد، به شرط آنکه حداقلهای درام رعایت شود. تیغ و ترمه اما فاقد حداقلهای درام است؛ هیچ ندارد.
***
بهتزده شدن از «بُهت»!
«بُهت» عباس رافعی، از شدت بد بودن بهتآور است! شاید فکر کنید این اغراق است اما آنچه رافعی در تازهترین اثر خود پیش چشم مخاطب قرار داده، شایسته چیزی جز همین توصیف نیست؛ قصهای تکراری در ارتباط با ماجرای رحم اجارهای و خانوادهای ثروتمند که برای برآورده شدن آرزویشان در زمینه داشتن فرزند، با پرداخت هزینهای به یک خانواده فقیر، از آنها خواسته تا زیر بار اجاره رحم و فرزندآوری از این طریق بروند.
گذشته از این قصه بشدت کهنه و دستمالی شده، ضعف اصلی «بهت» را باید بازیهای ضعیف آن دانست؛ از مهتاب کرامتی گرفته که در یک دهه اخیر عموما نقشهایی سطحی و ضعیف را ایفا کرده تا علیرضا آقاخانی که به جرات میتوان «بهت» را ضعیفترین اثر کارنامه گزیدهکار او دانست. حتی رعنا آزادیور که بارها نقش زنان تحت ظلم را بازی کرده نیز در «بهت» نتوانسته توانایی چندانی در زمینه هنر بازیگری از خود بروز دهد.
«بهت» در واقع در بهترین حالت میتوانست یک تلهفیلم برای نمایش در ظهر جمعه تلویزیون باشد! چرا که هم از نظر فنی و هم از نظر شکل ظاهری که مبتنی بر قصهای با لوکیشنهای محدود است، بیشتر به تلهفیلمها شبیه است تا اثری برای نمایش بر پرده بزرگ سینما که مخاطبان بخواهند برای تماشای آن پولی پرداخت کنند. احتمالا به همین خاطر هم بوده که از سال 96 تا همین مدت اخیر که شرایط اکران آنلاین فراهم شده، در صف اکران باقی مانده است.
«بهت» سراسر کلیشه است و این کلیشهزدگی نه فقط در ایده و شیوه روایت بلکه در بازی بازیگران نیز به وضوح دیده میشود. برای نمونه باید به نقشآفرینی کلیشهای شخصیت «رضا» با بازی محمدرضا رهبری اشاره کرد؛ شخصیتی که چه در اوج بحرانها و چالشهای خانوادگی و چه در مواجهه با مشکلات کاری و حتی مساله بیماری همسرش، به طور کلی به یک شیوه واکنش نشان میدهد. نگاه فیلمساز به طبقه مرفه جامعه نیز اسیر همان نگاه کلیشهای است؛ طبقهای که همه چیز در زندگیاش دارد اما تا زمانی که بچه نداشته باشد، زندگیاش در آستانه فروپاشی است! به واسطه همین کلیشهزدگی هم هست که پس از تماشای «بهت» حتی چند دقیقه نیز ذهن مخاطب با اثر و محتوای نمایش داده شده در آن درگیر نمیشود، چرا که حالا دیگر ذهن مخاطبان سینمای ایران پر است از قصههایی مشابه این که بارها و بارها در سینما و تلویزیون تولید شده و پس از مدتی کوتاه فراموش شدهاند.
***
تولید مشترک بیهویت!
«مهمانخانه ماه نو» از جمله تولیدات مشترک چند سال اخیر سینمای ایران است که نمیتوان فلسفه تولید آن را فهمید! معمولا تولیدات مشترک با هدف معرفی هر دو فرهنگ و برای همافزایی فرهنگی تولید میشوند یا حداقل فایده آن استفاده از ظرفیتهای فنی و لجستیکی یکی از کشورها برای کشور دیگر است که شاید از لحاظ حرفهای و فنی به آن امکانات سینمایی و هنری دسترسی نداشته باشند اما مهمانخانه ماه نو هیچ کدام از این 2 ویژگی را ندارد؛ اثری که نه میتوان آن را ایرانی دانست و نه ژاپنی. ملغمهای ضعیف که با حضور یک کارگردان و بازیگر ژاپنی و تعداد زیادی بازیگر ایرانی ساخته شده اما از اساس فاقد کیفیتهای لازم برای نمایش در سینماهای ایران و ژاپن است.
قصه «مهمانخانه ماه نو» درباره مادری به نام «نوشین» با بازی مهناز افشار است که با دختر خود «مونا» با بازی لاله مرزبان زندگی آرامی دارد اما سفر مردی ژاپنی به نام تاکیشی با بازی ماساتوشی ناگاسه، این زندگی آرام را با چالشهایی روبهرو میکند. جالب اینکه علاوه بر نامشخص بودن دلیل تولید فیلم، دلیل ارتباط دادن قصه اثر به ژاپن نیز برای مخاطبان نمایان نمیشود.
«مهمانخانه ماه نو» پر است از شخصیتهایی که کارکرد چندانی در پیشبرد قصه ندارند. بازی علی شادمان به عنوان دوست و در ادامه نامزد «مونا» و تلاش برای نمایش رابطه پنهان آن دو و مهاجرت آنها از ایران، هیچ تاثیری در مسیر قصه اثر ندارد. شاید مهمترین دلیل حضور این شخصیت در قصه را صرفا باید افزایش زمان فیلم دانست. ضعف بازی بازیگران به قدری است که حتی ماساتوشی ناگاسه که از جمله بازیگران قدیمی سینمای ژاپن به شمار میآید نیز در «مهمانخانه ماه نو» ضعیف ظاهر شده است. احتمالا به واسطه همین ضعف در قصه هم بوده که مهناز افشار که نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد، خود نیز پیش از آغاز اکران آنلاین آن، برای بازی در این فیلم از مخاطبان عذرخواهی کرد! مضحکترین بخش «مهمانخانه ماه نو» آنجاست که با باز شدن گره قصه و مشخص شدن ماجرای چگونگی به دنیا آمدن فرزند «نوشین» در ژاپن، فیلمساز به هیچ وجه نمیتواند از منظر منطقی مخاطبش را درباره چگونگی فرار یک زن تنهای ایرانی همراه با بچهاش از ژاپن اقناع کند. از آن سو نیز مرد ژاپنی که تا نیمههای فیلم تلاش بسیاری برای دیدن «مونا» میکرده، وقتی این فرصت را به دست میآورد به راحتی قید دیدن «مونا» را میزند؛ بدون آنکه مخاطب بفهمد آن همه علاقه چرا به یکباره ناپدید شده است(!)
ارسال به دوستان
سینمای جهان
اعتراض به «اسکار بیش از حد سفید»
کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه دیوید اویلوو گفت رأیدهندگان آکادمی اسکار فیلم «سلما» را نادیده گرفتند، زیرا نمیخواستند از فیلم حمایت کنند، پارامونت این فیلم را در دسترس همگان گذاشت. به گزارش ورایتی، اویلوو گفته است چون همه بازیگران فیلم با تیشرتی با شعار «نمیتوانم نفس بکشم» در افتتاحیه فیلم در لسآنجلس شرکت کرده بودند تا به کشتن اریک گارنر اعتراض کنند، اسکار چنین واکنشی نشان داد. اویلوو در مصاحبهای با «اسکرین دیلی» این سخنان را ادا کرد و حالا «ایوا دوورنی» کارگردان فیلم این مصاحبه را بازنشر کرده است. درام «سلما» که بر اساس زندگی «مارتین لوترکینگ» ساخته شد یکی از فیلمهای مطرح سال ۲۰۱۴ بود اما تنها در بخش بهترین فیلم سال و بهترین ترانه اورجینال نامزد کسب اسکار شد. یکی از دلایل شکلگیری جنبش «#اسکاربیشازحدسفید» که سال بعد به راه افتاد همین نامزد نشدن دوورنی برای بهترین کارگردانی و دیوید اویلوو برای بهترین بازیگر مرد بود. ۶ سال قبل، اکران «سلما» همزمان شده بود با قتل اریک گارنر که مانند جرج فلوید توسط پلیس کشته شد و او نیز گفته بود: « نمیتوانم نفس بکشم».
***
چین آماده بازگشایی سینماها میشود
مسؤولان چین در تلاش هستند سینماهای این کشور را بزودی بازگشایی کنند. مقامات این کشور بدون اشاره به اینکه آیا سینماها بهطور همزمان بازگشایی میشوند یا طبق شرایط ویروس کرونا در هر منطقه بازگشاییها انجام خواهد شد، اعلام کردهاند تاریخ انتشار و اکران فیلمها در سراسر کشور باید یکسان باشد. فیلم سینمایی «میان ستارهای» به کارگردانی کریستوفر نولان یکی از عناوین سینمایی هالیوود است که قرار شده در روزهای ابتدایی بازگشایی سینماها در چین اکران شود. مسؤولان یکی از مهمترین سینماهای زنجیرهای این کشور اعلام کردند نسخه DX 4 این فیلم سینمایی در تمام سینماها اکران میشود.
ارسال به دوستان
تولید امپراتوری یک صدا
کارگردان مستند «امپراتوری یک صدا» از تولید این اثر با محوریت مرور کارنامه حرفهای نصرالله مدقالچی از پیشکسوتان عرصه صداپیشگی و دوبله خبر داد. به گزارش مهر، حسین رحمتی، مستندساز با اشاره به ساخت مستند «امپراتوری یک صدا» با محوریت زندگی نصرالله مدقالچی گفت: من ۹ سال پیش درخواستم را در این زمینه با استاد دوبله مطرح کردم ولی آقای مدقالچی شکستهنفسی میکردند و جای استادان خود را برتر میدیدند، تا اینکه سال گذشته ایشان را راضی کردیم. دلیلی هم داشت که به این کار راضی شد؛ اینکه در سالهای اخیر از طرف مسؤولان مربوط در عرصه هنر حوزه دوبله و دوبلورها مورد بیمهریهایی قرار گرفته بود. وی درباره وجه تمایز این مستند نسبت به دیگر آثار اظهار کرد: نصرالله مدقالچی در این مستند ناگفتههایی از زندگی و دغدغههایش میگوید و به نوعی آسیبشناسی دارد که اولین بار است دیده و شنیده میشود.
ارسال به دوستان
معرفی دبیران جشنواره تئاتر مقاومت
دبیران بخشهای هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در احکامی جداگانه معرفی و منصوب شدند. به گزارش روابط عمومی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، حمید نیلی دبیر این جشنواره، ایوب آقاخانی، امیرحسین شفیعی، داریوش نصیری، ناصر آویژه، سینا ییلاقبیگی و جهانشیر یاراحمدی را به ترتیب به عنوان دبیران بخشهای نمایشنامهنویسی، صحنهای، خیابانی، کودک و نوجوان، دانشجویی و سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت منصوب کرد. حمید نیلی پیش از این نیز توحید معصومی، جواد تمدنی، محمد روحالامین و امیرکلاته را به عنوان مدیران ستادی این جشنواره در سمتهای دبیر اجرایی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات، مدیر هنری و هویت بصری جشنواره و مدیر دبیرخانه معرفی کرده بود. هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سال جاری با دبیری حمید نیلی برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
رئیس انجمن سینماداران:
استقبال خوبی از بازگشایی سینما خواهد شد
با خبر بازگشایی سینماها به دستور رئیسجمهور، رئیس انجمن سینماداران که ضمنا نامهای را به مدیرعامل خانه سینما مبنی بر جدایی این صنف از خانه سینما نوشته است، در گفتوگویی از ضرورت حمایت دولت از سینماداران به اندازه حمایتی که از تولید فیلم میشود خبر داد. قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران با ابراز خشنودی از بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه اظهار کرد: به نظرم استقبال خوبی از سینماها خواهد شد، زیرا بعد از 4 ماه تعطیلی سینماها مردم علاقه بیشتری به تماشای فیلم در سالن بزرگ سینما و بر پردههای عریض و بزرگ آن دارند. به گزارش تسنیم، وی درباره احتمال کمک و حمایت دولتی برای 50 درصد دیگر سالنها که مورد استفاده قرار نمیگیرد، گفت: فعلا که در این مدت از طرف دولت کمک شایانی به ما نشده است؛ انتظار این بود همانطور که به فیلم و چرخه تولید آن کمک مالی میشود به سینما هم توجه شود.
ارسال به دوستان
با صدور اطلاعیهای از سوی وزارت ارشاد اعلام شد
آغاز فعالیتهای هنری از ابتدای تیرماه
ستاد ملی مقابله با کرونا با بازگشایی سالنهای سینما، تئاتر و موسیقی از اول تیرماه موافقت کرد. به گزارش «وطن امروز»، در پی درخواست سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه خود با بازگشایی سالنهای سینما، تئاتر و موسیقی مشروط به رعایت دستورالعملهای بهداشتی، استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت در اختیار از اول تیرماه موافقت کرد. همچنین آموزشگاههای قرآنی، هنری، ادبی و سینمایی نیز با رعایت دستورالعملهای بهداشتی از ۲۴ خرداد مجاز به فعالیت شدند.گفتنی است پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامههایی جداگانه خطاب به وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور بر تسریع لزوم بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری با هدف توجه به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر و جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کسب و کارهای فرهنگی و هنری تاکید کرده بود. اما این بازگشایی با برخی از دستورالعملهای بهداشتی مواجه شده است که در برخی از مهمترین دستورالعملها اینچنین آمده است: در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۵۰ درصد مجاز است، لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان و حضور در سالن انتظار، فاصلهگذاری ایمن رعایت شود، ضدعفونی کامل سینما و سالنها طبق دستورالعمل اعلامی وزارت بهداشت هر روز یک بار الزامی است. ارسال به دوستان
اکرانهای جدید «سینماماشین» در راهند
از «کشتارگاه» تا «سراسر شب»
پس از نمایش موفق تعدادی از آثار در «سینما ماشین»، هفته جاری نیز قرار است 2 فیلم سینمایی جدید در این طرح اکران شوند. به گزارش «وطن امروز»، قرار است 2 فیلم سینمایی «سراسر شب» ساخته فرزاد موتمن و «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی در طرح «سینماماشین» به نمایش درآیند. منوچهر صفرخانی، مدیر اجرایی این طرح گفت: با ادامه شیوع ویروس کرونا، برای کمک به اقتصاد سینما امیدواریم با حمایت مسؤولان بتوانیم طرح «سینماماشین» را در تمام نقاط ایران راهاندازی کنیم؛ طرحی که حتی پس از بازگشایی سینماها نیز میتواند مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته به کار خود ادامه دهد و برای صاحبان فیلمها نیز درآمدزایی داشته باشد. این تهیهکننده و کارگردان درباره شهرهایی که تاکنون این طرح در آنها اجرا شده است نیز گفت: خوشبختانه برخی مراکز دولتی و خصوصی در شهرهای مختلف کشور که در ساعتهای پایانی شب فضای بلااستفاده برای «سینماماشین» دارند از این طرح استقبال کردهاند. تاکنون این طرح در تهران در نقاطی مانند پارک ارم، مجموعه ورزشی تختی، فرهنگسرای خاوران و در استان البرز در مجموعه ورزشی انقلاب اجرا شده و طی هفته جاری در استانهای قزوین، اصفهان، گیلان، مازندران، فارس و آذربایجان شرقی نیز اجرا خواهد شد.
ارسال به دوستان
شروع کار مجتبی راعی در دوران کرونایی
تصویربرداری «جشن سربرون» به امامزاده داوود رسید
سریال تاریخی و فاخر «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیهکنندگی حسن نجاریان با رعایت موازین بهداشتی وارد فاز جدید تصویربرداری بخش کوهستانی و چادرنشینی شد. به گزارش «وطن امروز»، حسن نجاریان، تهیهکننده سریال «جشن سربرون» با اعلام این خبر گفت: اواخر هفته گذشته سکانسهای آتشسوزی قلعه در بخش زرنان را به پایان رساندیم و با موافقت بنیاد مستضعفان توانستیم زمینهای امامزاده داوود را برای تصویربرداری در اختیار گرفته و اجاره کنیم. وی ادامه داد: در این بخش که با انتخاب اصغر نژادایمانی طراح صحنه طراحی و آماده شده، بخش چادر مجموعه که بخش کوهستانی و گستردهای از کار را به خود اختصاص میدهد، تصویربرداری میشود. آقای راعی جلسات متعددی با ایرج عاشوری، مدیر تصویربرداری و محمد مختاری، مدیر صدابرداری داشتند تا صدا و تصویر مورد نظر با کیفیت مناسب در این بخش ضبط شود. برای این بخش از کار، ژاله زکیزاده طراح لباس، لباسهای بخش کوهستانی بازیگران را آماده کرده و با طراحی جدید گریم مجید اسکندری طراح گریم صورت بازیگران با شرایط جوی آماده شد. نجاریان در ادامه گفت: در این بخش با حضور مستمر ۲ کاراکتر داستان بهادر با بازی حسین محجوب و سرخو با بازی نادر فلاح و بازیگرانی چون لاله اسکندری، میرطاهر مظلومی، محمود پاکنیت، مهدی فقیه و دیگر دوستان جلوی دوربین میرود. «جشن سربرون» مجموعهای ٣٠ قسمتی به تهیهکنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است. این مجموعه به سفارش سیما فیلم تولید میشود و به روایت دوران قبل از مشروطه میپردازد. حسین محجوب، محمود پاکنیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه و سیدصدرالدین حجازی از بازیگران شناخته شده این مجموعه تلویزیونی هستند. در خلاصه داستان «جشن سربرون» آمده است: «بهادر»، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینهها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری جهانپسند دختر زیبا و کم سن و سال بهادر میآید، غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهانپسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت میکند. زخمهای کهنه سر باز میکند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت میکنند. درگیری ابعاد بزرگتری مییابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز میکند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|