|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از شرایط بازگشایی سینماها و وضعیت طرح اکران آنلاین همزمان با شیوع مجدد کرونا در کشور
سینمای تابستان داغ هست، نیست؟
عباس اسماعیلگل: هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و اکران نوروزی فیلمها که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد میشود، یکی از بحثهای اصلی، عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از سال گذشته و سنگینتر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگینتر میشود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه میشود؛ قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیتهای ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینههای سنگین آن امکانپذیر نیست یا استفاده از راهحلهای جایگزینی همچون اکران آنلاین؛ روشی که سالهاست در سینمای جهان هم در حال انجام است. شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ کشانده بود، چرخهای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود کار خود را پیش میبرد، با ماجرای کرونا به شکلی زمینگیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!
از سویی طی چند وقت اخیر که بسیاری از کسبوکارها مجددا در همین ایام کرونایی بازگشایی شدهاند، برخی اهالی سینما بر بازگشایی سالنهای سینمایی تاکید داشتند که در نهایت دستور بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شد اما با توجه به انصراف 2 فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف۲» 2 فیلم جدید جایگزین میشوند که این مسأله هم به رغم رعایت تمهیدات بهداشتی، با بازگشت موج دوم ویروس کرونا در کشور با چالش مواجه خواهد شد. اما از سوی دیگر در این ایام کرونایی طرح «اکران آنلاین» یا همان سینما در خانه به رغم همه کاستیها و مشکلات، مسیر روشنی را برای سینمای ایران ترسیم کرده است و طی این مدت فیلمهای مختلفی از سوی کارگردانهای مطرح سینمای ایران روانه «اکران آنلاین» شد که این مسأله به خودی خود به رونق این طرح افزود؛ ابراهیم حاتمی با «خروج» پیشرو این رونق محسوب میشود.
اما کافی است نیمنگاهی به آمار گردش مالی و حجم مخاطبان فیلمهای «اکران آنلاین» در اردیبهشتماه گذشته داشته باشیم که به اهمیت «اکران آنلاین» پی ببریم. طرح سینمای آنلاین با نمایش فیلم «خروج» آغاز به کار کرد که در ادامه این مسیر 4 فیلم «طلا»، «زیرنظر»، «میهمانخانه ماهنو» و «تیغ و ترمه» در اردیبهشتماه نیز به آن پیوستند. با گذشت یک ماه از شروع این طرح و در ادامه روند اطلاعرسانی از تعداد بلیتهای فروش رفته، در حدود نیم میلیون بلیت در مجموع ۲ پلتفرم در اردیبهشتماه خریداری شده است. این آمار که به صورت مستقیم به ازای هر خرید ثبت و به صورت تجمیعی از ۲ پلتفرم میزبان این طرح اعلام میشود، خبر از گردش مالی حدود هفت و نیم میلیارد تومانی برای سینمای ایران میدهد. در طرح اکران آنلاین که بلیت آن ۱۵ هزار تومان قیمتگذاری شده و هر بلیت تا 8 ساعت پس از خرید اعتبار تماشا دارد، متناسب با متغیرهای بازدید در شبکه نمایش خانگی، برای هر بلیت حداقل 5/2 تماشاگر در نظر گرفته میشود. بر این اساس میتوان بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تماشاگر را در مدت یک ماه از شروع طرح اکران آنلاین برای این 5 فیلم برآورد کرد. همچنین ۷۰ درصد درآمد فروش فیلمها بدون واسطه به صاحب اثر تعلق میگیرد. اما این میزان استقبال تماشاگران در مجموع ۲ پلتفرم در حالی رقم خورده که طرح سینمای آنلاین جز در هفته سوم اکران فیلم «خروج» و آن هم به صورت کاملا محدود، هیچگونه تبلیغ تلویزیونی نداشته و فیلمهایی که در صورت اکران سینمایی میتوانستند امکان تبلیغ تلویزیونی داشته باشند نیز متاسفانه حالا طی طرح اکران آنلاین از آن محروم شدهاند.
در اینکه طرحهایی چون «اکران آنلاین» و «سینما ماشین» به هیچ وجه نمیتوانند جای سالنهای سینمایی را برای مخاطبان و اهالی سینما بگیرند، هیچ شکی نیست اما شاید بد نباشد با توجه به بازگشت موج دوم کرونا به کشور نگاه جدیتری به طرح نوپای «اکران آنلاین» شود، طرحی که به رغم برخی انتقادات درستی که به نحوه انتخاب برخی فیلمها و همچنین نحوه صیانت از فیلمها در مقابل قاچاق آثار میشود، میتواند با حمایت و برنامهریزی همهجانبه اتفاقهای بهتری را در سینمای خانگی رقم بزند.
در نتیجه باید گفت اکران آنلاین با تمام ریسکهایی که بر آن متصور است، راهی را باز میکند که دیگر موسسات و تولیدکنندگان فیلم هم نگاهی به این بازار داشته باشند و آن را جدی بگیرند، چرا که با پایین نگه داشتن هزینههای تولید و رعایت مختصات و ملزومات این بازار، میتوان چرخه توزیع برای تولید بعدی را در آن ایجاد کرد. کما اینکه اواخر فروردینماه با انتشار خبر پیشقدم شدن «خروج» ابراهیم حاتمیکیا برای اجرای این طرح تازه، برخی دیگر از صاحبان آثار نیز در گفتوگو با رسانهها از اشتیاق برای پیوستن به این طرح خبر دادند و طی چند وقت اخیر بسیاری از فیلمسازان، آثار خود را روانه اکران آنلاین کردهاند، همچنین بهرغم مخالفتهای ضمنی سالنداران سینما برای نمایش آنلاین فیلمها بدون اکران سینمایی، این فرصت میتواند منجر به سبک شدن صف اکران و در نتیجه تولید و نمایش فیلمهایی در سالن سینما شود که به اصطلاح برای پرده ساخته شدهاند و ملزومات آن را رعایت میکنند؛ اتفاقی که هم رضایت مخاطبان سینما و هم با افزایش فروش، رضایت سینماداران را به دنبال خواهد داشت.
* بدقولی مسؤولان تا عدم صبوری تهیهکنندگان
همانطور که پیش از این اشاره شد، ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از کشوقوسهای فراوان در نهایت اعلام کرد از ابتدای تیرماه سالنهای سینمایی با رعایت پروتکلهای خاص بهداشتی بازگشایی خواهند شد و پس از آن اوایل هفته گذشته بود که مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش از قطعی شدن اکران فیلمهای «خوب، بد، جلف: ارتش سری» و «شنای پروانه» از ابتدای تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: «در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت ارشاد، اکران 2 فیلم «خوب، بد، جلف: ارتش سری» و «شنای پروانه» مورد تأیید قرار گرفت و بعد از صحبت با صاحبان این 2 اثر، فیلمهای فوق برای اکران به ما معرفی شدند. لذا اکران هر 2 اثر از سوی شورا مورد تأیید و قطعی است». البته دیروز 2 فیلم مورد اشاره از اکران انصراف دادند و بازگشایی سینماها به 4 تیر موکول شد.
اکران این فیلمها در روزهایی که بازگشت موج دوم کرونا به جامعه موجب نگرانی مردم شده است، ریسک بزرگی برای تهیهکنندگان و سرمایهگذاران این فیلمها محسوب میشد و تهیهکنندگان این 2 فیلم را طی روزهای گذشته با تردیدهایی مواجه کرده بود که در این راستا سازمان سینمایی برای جلب رضایت صاحبان این 2 فیلم، امتیازاتی را برای آنها در نظر گرفت که از اهم آن میتوان به افزایش سالنهای نمایش و عدم محاسبه کف فروش تا 3 هفته اشاره کرد. همچنین بنا بر اعلام رسمی مصوب شده بود ۲۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض به همراه ۳۰۰ میلیون تومان وام 4 درصدی برای این 2 فیلم درنظر گرفته شود. همچنین قرار شد ۶۰ میلیون تومان نیز به تبلیغات آنان اختصاص یابد و قول مساعد همکاری شهرداری، خانه سینما و... برای فراهم شدن شرایط تبلیغی و اطلاعرسانی از دیگر توافقاتی بود که با تهیهکنندگان این آثار رقم خورد. موارد ذکر شده همگی از طرحهای تشویقی بود که سازمان سینمایی برای تهیهکنندگان این آثار در نظر گرفته بود اما در نهایت گویا موفق به جلب رضایت صاحبان این 2 اثر نشد.
رسول صدرعاملی، تهیهکننده «شنای پروانه» تنها 2 روز مانده به شروع اکران با اعلام انصراف از اکران همه معادلات را بهم زد. صدرعاملی اینچنین گفته است: «با توجه به اینکه قرار بود شرایط و تمهیداتی برای اکران این فیلم فراهم شود و تاکنون فراهم نشده است، فعلا از اکران فیلممان معذوریم. همچنین طی 2 هفته گذشته جلساتی با دکتر انتظامی رئیس سازمان سینمایی، دکتر حناچی شهردار تهران و اعضای هیأتمدیره خانه سینما جهت فراهم آوردن شرایط اکران داشتیم تا حمایت جدی از اکران این 2 فیلم (شنای پروانه و خوب، بد، جلف) انجام شود اما حالا که کمتر از 2 روز به اکران فیلم باقی مانده است، هیچ خبری از حمایتها نیست بنابراین با توجه به اینکه هیچ کدام از قرارها به سرانجام نرسیده است، فعلا از اکران فیلم معذوریم».
همچنین صدرعاملی درباره جزئیات قول و قرارها توضیح داد: «اولا قرار بود فقط 2 فیلم «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» و «شنای پروانه» ظرف 3 هفته اول اکران شود و همچنین شهرداری تهران یک حمایت جدی جهت اطلاعرسانی فیلمها داشته باشد؛ مثلا در میادین شهرها گیشههای نمادین نصب کند و از سوی دیگر هنرمندان هم با همکاری خانه سینما جهت تبلیغات فیلمها همکاری کنند تا بتوانیم طبق پروتکلهای بهداشتی ظرفیت 50 درصدی سالنها را پر کنیم و همچنین انجمن سینماداران هم هزینه 50 درصد تبلیغات فیلمها را برعهده بگیرد. این تمهیدات برای این بود که علاوه بر پروتکلهای بهداشتی مردم به سینماها بیایند تا به امرار معاش خانواده سینما که فقط عوامل پشت و جلوی دوربین نیستند هم کمک شود. خانواده سینما، کارکنان سالنهای سینما را هم در برمیگیرد که در این چند ماه اخیر به دلیل کرونا از لحاظ معیشتی با مشکلات مختلفی روبهرو بودند».
درست 24 ساعت پس از اظهار نظر تهیهکننده «شنای پروانه»، محسن چگینی، تهیهکننده فیلم «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» هم از اکران این اثر همزمان با بازگشایی سینماها انصراف داد. چگینی اینچنین گفته است: «به علت همان دلایلی که آقای رسول صدرعاملی تهیهکننده فیلم «شنای پروانه» از اکران فیلمشان همزمان با بازگشایی سینماها در اول تیرماه انصراف دادند، ما نیز از نمایش فیلم خود در این زمان انصراف میدهیم. زمانی که هیچ کار و تبلیغی برای اکران فیلم انجام نشده است، ما چگونه باید در این شرایط فیلم خود را اکران کنیم».
با این اوصاف اکران فیلمهای «خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» و «شنای پروانه» در سبد اکران کرونایی سینماها در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
فارغ از اینکه بالاخره تهیهکنندگان «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» و «شنای پروانه» به اکران فیلمشان رضایت میدهند یا نه، باید این معضل بهوجود آمده را از 2 منظر متفاوت بررسی کرد؛ یک طرف قضیه برمیگردد به تعهدات و وعدههایی که سازمان سینمایی وزارت ارشاد به فیلمهای اکرانشده داده است، وعدههایی که انگار بسیاری از آنان رنگ واقعیت به خود نگرفتهاند و میطلبد مسؤولان وزارت ارشاد هر چه سریعتر شرایط اعلامشده را به بهترین شکل ممکن برای اکران فیلمها فراهم کنند. اما طرف دوم ماجرا به خود اهالی سینما برمیگردد که شاید بهتر باشد با توجه به شرایط خاص جامعه به لحاظ اقتصادی و محیطی و محدودیتهای موجود، سعه صدر و تعامل بیشتری به خرج دهند تا قدم به قدم و با گذشت زمان همه تعهدات و وعدههای مسؤولان برای اکران فیلمها فراهم شود. در نهایت با اعلام سازمان سینمایی، سینماها با ظرفیت حداکثر 50 درصد با ادامه اکران فیلمهای در حال نمایش ابتدای اسفند سال گذشته آغاز به کار خواهند کرد.
ارسال به دوستان
کتاب
«چشم روشنی» به بازار نشر رسید
چاپ هفتم کتاب «چشم روشنی» به همراه پویش مطالعاتی شمسه با جوایز میلیونی از سوی نشر شهید کاظمی روانه بازار کتاب شد. بهگزارش «وطن امروز»، چشم روشنی، روایت داستانی خانم طالبی از زندگی جانباز شهید سیدجواد کمال است؛ عاشقانههایی که در این کتاب با زبان داستان، حال و روز همسران جانباز را روایت میکند و تصویری متفاوت از این قهرمانان ملی نشان میدهد. کتاب که در آن میتوان طعم عشق را چشید، روایتی از زندگی سراسر صبر و استقامت یک همسر شهید که الگوی خود را عقیله بنیهاشم قرار داده است. چاپ هفتم کتاب «چشم روشنی» روایت داستانی زندگی جانباز شهید سیدجواد کمال از زبان همسر به قلم کوثر لک در قطع رقعی و 170 صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.
***
کتاب جدید حمید حسام رونمایی میشود
مراسم رونمایی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» جدیدترین اثر حمید حسام امروز در مجتمع شهدای سرچشمه برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، مراسم رونمایی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نوشته حمید حسام شامل خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی) مادر شهید ژاپنی سالهای دفاع مقدس، امروز یکشنبه اول تیر در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار میشود. کونیکو یامامورا، تنها مادر شهیدی است که اصالتی ژاپنی دارد و فرزند شهیدش جوان 19 سالهای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتهای زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبههها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید. مراسم رونمایی از این کتاب امروز یکشنبه اول تیر از ساعت ۱۰ صبح در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار میشود.
ارسال به دوستان
تمدید مهلت ارسال آثار جشنواره تئاتر مقاومت
مدیر بخش خیابانی و محیطی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از تمدید مهلت ارسال این بخش تا دهم تیرماه خبر داد. بهگزارش «وطن امروز»، داریوش نصیری، مدیر بخش خیابانی و محیطی این جشنواره با اعلام این خبر گفت: با توجه به درخواستهای مکرر همکارانم و هنرمندان حوزه تئاتر خیابانی و محیطی و با هماهنگی ستاد برگزاری و اجرایی جشنواره هفدهم، مهلت ارسال آثار در این بخش تا دهم تیرماه تمدید شد تا فعالان و هنرمندان تئاتر خیابانی در سراسر کشور بتوانند طرحهای نیمهتمام خود را تکمیل و از طریق سایت جشنواره به نشانی www.rtfestival.ir ارسال کنند. هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سال جاری با دبیری حمید نیلی برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
تیزر فرهنگی «اونا» به مناسبت روز دختر آماده پخش شد
تیزر فرهنگی «اونا» به مناسبت روز دختر در باشگاه فیلم سوره تولید شد. به گزارش «وطن امروز»، تیزر فرهنگی «اونا» به کارگردانی محمد پایدار و تهیهکنندگی محدثه پیرهادی به مناسبت میلاد حضرت معصومه سلامالله علیها و روز دختر جلوی دوربین رفت. این اثر کوتاه که بازیگران اصلیاش 2 بازیگر خردسال هستند، هماکنون مراحل فنی خود را طی میکند و بزودی از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پخش خواهد شد. گفتنی است تیزر فرهنگی «اونا» ششمین اثر کوتاهی است که باشگاه فیلم سوره در 3 ماهه ابتدایی سال 99 تولید و پخش کرده است؛ فیلم کوتاه حمیت پارسی و پرستار و تیزرهای فرهنگی تعقیب و بانی از این جمله هستند. سایر عوامل تیزر فرهنگی عبارتند از: تهیهکننده: محدثه پیرهادی، کارگردان: محمد پایدار، نویسنده: احمد حیدریان، مدیر تولید: میلاد لک، طراح صحنه و لباس: سپیده بلوند، فیلمبردار: پوریا پیشوایی، بازیگران: رادمهر رزمجو، نورا سلگی، فرزانه وهابزاده و سیدمیلاد حسینی و بازیگردان: یاسین پورعزیزی.
ارسال به دوستان
روایتی از یک فاجعه در «میوهها روی درخت ماندهاند»
مجموعه مستند «میوهها روی درخت ماندهاند» به کارگردانی علی خسروی با موضوع علل و عوامل وضعیت فعلی بخش کشاورزی ایران آماده نمایش شد. به گزارش «وطن امروز»، مجموعه مستند «میوهها روی درخت ماندهاند» نخستین مستند است که به بررسی تحلیلی صنعت کشاورزی و همچنین ارائه راهکار در هر کدام از بخشها میپردازد. این مستند در 8 قسمت 25 دقیقهای آماده نمایش شده است. 6 قسمت از این مجموعه مستند مربوط به کشور ایران است و این پرسش بنیادی مطرح میشود در کشوری که بیش از 12 هزار سال پیشینه کشاورزی دارد چرا امروز با چنین وضعیتی در این بخش مواجه شده است. همچنین 2 قسمت از مجموعه «میوهها روی درخت ماندهاند» به نحوه کشاورزی در 2 کشور پیشروی این عرصه میپردازد؛ در قسمت هفتم به موضوع موفقیت کشور ترکیه در برندینگ و بازاریابی محصولات کشاورزی این کشور و در قسمت هشتم به شیوع تدریس کشاورزی در دانشگاه واخنینگن هلند به عنوان مهمترین و معتبرترین دانشگاه کشاورزی دنیا پرداخته شده است. مجموعه مستند «میوهها روی درخت ماندهاند» با کارگردانی علی خسروی و تهیهکنندگی احمد شفیعی تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری- رسانهای اوج است.
ارسال به دوستان
گالکسی قطع «پرستیوی» و «آیفیلم» انگلیسی را آغاز کرد
شد آنچه نباید میشد!
ماهواره گالکسی 19 از شامگاه جمعه 30 خرداد قطع موردی پخش شبکههای «پرستیوی» و «آیفیلم» انگلیسی را شروع کرد. به گزارش «وطن امروز»، از چند وقت قبل و پس از آنکه برخی شبکههای برونمرزی صداوسیما به واسطه عدم دریافت ارز مورد نیاز برای فعالیت این شبکهها از سوی ماهوارههای پخشکننده با مشکل روبهرو شده بودند، خبرهایی در ارتباط با احتمال تعطیلی برخی دیگر از شبکههای برونمرزی سیما از جمله «پرستیوی» و «آیفیلم» انگلیسی به گوش میرسید که روز گذشته متاسفانه این گمانهزنیها به واقعیت تبدیل شد. بر اساس آنچه روابط عمومی معاونت برونمرزی رسانه ملی به رسانهها اطلاع داده، بهرغم پیگیریها و تلاش برای مذاکره و تمدید مهلت پرداخت بدهی ارزی صداوسیما به این ماهواره، گالکسی 19 جمعه 30 خردادماه، پخش پرستیوی را به مدت یک ساعت و دیروز از ساعت 14 به وقت تهران به مدت 3 ساعت قطع کرد. گالکسی 19 آمریکای شمالی و مرکزی را پوشش میدهد. تاکنون اقدامی از سوی نهادهای مسؤول تخصیص بودجه ارزی صداوسیما و معاونت برونمرزی در این باره نشده است. ماهوارهها ابتدا قطع پارهوقت و کوتاهمدت را در دستور کار قرار میدهند و آرامآرام وارد قطع ۲۴ ساعته شبکهها میشوند. البته پاکست، کانال اردوی شبکه سحر را از ابتدا، به صورت ۲۴ ساعته قطع کرد. با آنکه پاکست، «آیفیلم» انگلیسی را تهدید کرده بود که از روز جمعه ۳۰ خرداد قطع میشود اما تا این لحظه هنوز قطع نکرده، البته در صورت عدم اقدام برای رفع بدهیهای ارزی، باید منتظر قطع این شبکه خارجی تلویزیون همچون گالکسی ۱۹، از ماهواره پاکست هم باشیم. ارسال به دوستان
آلن دلون پس از یک سال سکوتش را شکست
تجلیل از یک دوست
بازیگر سرشناس سینمای فرانسه سکوت یکسالهاش پس از سکته مغزی را شکست و از بهبودیاش خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، آلن دلون که از ژوئن ۲۰۱۹ دچار سکته مغزی شده بود هیچ صحبت مطبوعاتی در این دوره انجام نداده بود اما این بازیگر ۸۴ ساله سرانجام سکوتش را شکست و از غم از دست دادن «روژه بورنیش» که سهشنبه در ۱۰۱ سالگی درگذشت، به حرف آمد. خبرگزاری فرانسه با تایید اینکه این نخستین بار است که این بازیگر سرشناس پس از دریافت نخل افتخاری جشنواره فیلم کن با خبرنگارها صحبت کرده، از قول دلون نوشت: این کار را برای بورنیش میکنم. نمیخواستم فقط چند خط در روزنامهها درباره او نوشته شود. میخواستم به او ادای احترام کرده باشم. ما خیلی به هم نزدیک بودیم، دوستان ۵۰ ساله. امروز صبح که خبر درگذشتش را شنیدم خیلی غمگین شدم. با وجود اینکه از ۱۰۰ سالگی هم عبور کرده بود، انتظار شنیدن این خبر را نداشتم. او یک مرد بزرگ بود، یک پلیس بزرگ، بالاتر از همه پلیسها. او بورنیش بود. او همان جور زندگی کرد که میخواست و در طول عمرش نوشت و برای سینما کار کرد. آلن دلون که سال ۱۹۷۵ بازیگر فیلم «داستان یک پلیس» بود، همچنین گفت میخواهد از بورنیش تشکر کند زیرا این فیلم را ساخت. این بازیگر در نهایت در مصاحبهاش با خبرگزاری فرانسه از سلامتی خودش هم خبرهایی داد و گفت: بهتر هستم اما خیلی وقت برد. ارسال به دوستان
بهرام عظیمی در «هفت»:
انیمیشنهای مشابه هالیوود ۴ هزار میلیارد هزینه دارند
شصتوششمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» با حضور نمایندگان صنوف سینمایی، خبرنگاران، فرنوش عابدی و بهرام عظیمی (کارشناس و کارگردان انیمیشن) روی آنتن رفت. به گزارش «وطن امروز»، در میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی که با حضور دانش اقباشاوی، یوسف صمدزاده و پویان کفیلی برگزار شد، درباره مشکلات صنوف سینما مباحثی مطرح شد. دانش اقباشاوی، رئیس انجمن برنامهریزان سینما گفت: ما هنوز برای شغل سینما در سازمان و وزارت کار و رفاه اجتماعی کد نداریم. باید از پایین به بالا به مشکلات نگاه کرد. وقتی بحث حمایت میشود-که یکی از بندهای اساسی اساسنامه است- انگار میخواهند به صنوف هدیه دهند، در صورتی که این حق اعضای صنوف است. در همه جای دنیا تضاد منافع دولتی با مشاغل گوناگون این مشکلات را به وجود میآورد. باید به بخشهای ضعیفتر سینما توجه کرد تا تولید با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد. وی با بیان اینکه خانه سینما ظرفیت و فرصت مناسبی است که کار ارزشمند انجام بدهیم و ما باید با بلندنظری و تلاش خواستههایمان را شفاف و حداکثری بیان کنیم، اظهار داشت: من به گوش خودم شنیدم که گفتند مگر اینجا کمیته خیریه یا مرکز کاریابی است! ما فقط میگوییم طبق اساسنامه عمل کنید. ما اگر باور نداشته باشیم آن چیزی که قرار است به بچهها تعلق بگیرد حق آنهاست نه هدیه، کار درست میشود.
در میز دوم برنامه «هفت» به بهانه موفقیتهای بینالمللی انیمیشن «ملکوت» ساخته فرنوش عابدی که با حضور کارگردان اثر و بهرام عظیمی برگزار شد، درباره مشکلات حال حاضر انیمیشن صحبتهایی انجام شد. بهرام عظیمی در این باره گفت: یکی از مشکلات حال حاضر سینمای انیمیشن این است افرادی که تخصص دارند مهاجرت کردهاند و ما نیروی متخصص زیادی نداریم و این افرادی هم که هستند حمایت نمیشوند. سال گذشته 2 انیمیشن همزمان اکران شد؛ یکی خوب و یکی بد، ولی اثر بد دیده شد! در حال حاضر شرایط بهتر شده اما باید بدانی میخواهی چه بسازی. وقتی آدم میخواهد کار بینالمللی بسازد باید به محتوای فرهنگ خود توجه کند. بزرگترین مشکل ایرانیها در انیمیشن در بخش اکران و حمایت است. اینجا ملاک این نیست که چه ساختی، بلکه این است که چه کسی هستی و به کجا وصلی! در انیمیشن خیلی این مسأله سخت است که چند سال زحمت بکشی و در یک ماه خراب شود، آن هم موقع اکران. بزرگترین مشکل انیمیشن ایران الان کمبود نیروهای انسانی متخصص است. چون همه رفتند. زیر 4 هزار میلیارد تومان هزینه ساخت انیمیشن هالیوودی نمیشود. هنوز در ذهن مدیر ما این است که رقابت کنند با انیمیشنهای جهان. در ادامه فرنوش عابدی درباره جدیدترین اثر خود ادامه داد: در تدارک ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام «عمو نوروز» هستم که امیدوارم اثر خوب و قابل قبولی شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|