|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چرا سریالهای تلویزیونی از ژانرهای پرطرفدار سالهای نه چندان دور خود فاصله گرفتهاند؟
دلتنگ ژانرهای سابق
محمدرضا کردلو: با یک مطالعه طولی با توجه به تعداد بالای ملودرامهای تولیدشده در سالهای اخیر، میتوان یک گزاره را به شکل جدی مطرح کرد و آن اینکه طرحها و فیلمنامههایی که در سالهای اخیر در بخشهای نمایشی سیما به تایید میرسند و بعد در فرآیند تولید قرار میگیرند، ذیل یکی، دو ژانر محدود تعریف میشوند. تکرار در ژانر، تکرار سوژهها و تکراری بودن قصهها را به دنبال دارد. به همین دلیل است که بهرغم پخش بیش از 600 قسمت سریال پخش اول در 3 شبکه اصلی تلویزیون، شاهد تنوع فرمی و مضمونی نیستیم. طبیعت ملودرام هم توأم با تلخی است. سال گذشته همین تلخی بیش از اندازه یکی از سریالهای تلویزیونی موجب مجادلهای جدی در فضای فرهنگی- رسانهای کشور نیز شد. قابل تامل آنکه بخش زیادی از کارهای تاریخی نیز ملودرام است و این مسأله محدودیت ژانر را جدیتر میکند. نتایج محدودیت ژانر بیش از آنچه در این نوشته مطرح میشود، به تولید سریال در تلویزیون لطمه میزند و عملا باعث میشود تلویزیون از آثار متنوع خالی شود. به همین دلیل درصد مخاطب بسیاری از ملودرامهای سالهای اخیر از سریالهایی که در سالهای گذشته از تلویزیون پخش شدهاند، کمتر است. به عنوان مثال، سال گذشته با پخش «گاندو» که سریالی در ژانر جاسوسی- امنیتی بود، توجه بخشی از مخاطبان جوانتر به این سریال جلب شد و نوجوانان و جوانان نیز به مخاطبان ثابت سریالهای تلویزیونی اضافه شدند.
شرایط فعلی ژانر البته با وضعیتی که ما در گذشته در تلویزیون شاهدش بودیم قابل مقایسه نیست. تعداد ژانرها در گذشته بسیار بیشتر از امروز بوده و کارهای نمایشی در ژانرهای متعدد تولید میشده است. طی سالهای اخیر، محافظهکاری و البته خوف از حاشیهها باعث شده متن تولید آثار نمایشی به مخاطره بیفتد، چرا که هر مدیری زیر بار هزینههای ژانرهایی که ممکن است حساسیتبرانگیز باشد، نمیرود.
در همین ژانر معمایی و پلیسی، آثار مهمی در صداوسیما پس از انقلاب تولید شده است که از جهات مختلف قابل توجه است. آنچنان که بارها بازپخش شده و در نوبت بازپخش نیز از آن استقبال شده است. اگر بخواهیم از این کارها نام ببریم، مزد ترس1و2، کارآگاه علوی 1و2، مجموعه سرنخ، شلیک نهایی، کلانتر، پلیس جوان، خواب و بیدار و... سریالهایی هستند که از دوره تولید و نمایششان بیش از 15 سال میگذرد. طی این 15 سال تولید آثار پلیسی- معمایی بشدت محدود شده و جای این ژانر بشدت در تلویزیون خالی است. در ژانرهای دیگر هم وضعیت مشابهی حکمفرماست. تأسفبار اینکه تلویزیون بشدت از مسأله «نقد اجتماعی» فاصله گرفته و در این بین مانند گذشته سریالی در این حوزه ساخته نمیشود. به عنوان مثال آثاری مانند «درشهر»، «دوران سرکشی»، «بچههای خیابان» و... از جمله کارهاییاند که به نظر میرسد حتی تصور تولیدشان در دوره جدید ناممکن به نظر میرسد. در حالی که این آثار کارهایی بودند که با رعایت خطوط قرمز بخوبی میتوانستند مسأله آسیبهای اجتماعی را پررنگ کنند.
در حوزههای تاریخی بویژه تاریخ معاصر و دفاع مقدس هم تولیدات قابل توجهی در سالهای اخیر به چشم نمیخورد. در حوزه دفاع مقدس هم از نظر خود ژانر و هم از جنبه مضمونی و محتوایی بشدت ضعف وجود دارد. در 15 سال اخیر به غیر از «شوق پرواز» (که البته کار متوسطی بود)، کار قابل توجهی تولید نشده است و آثار مطرح دفاع مقدس به همان 15 سال قبل بازمیگردد. در چشم باد، خاک سرخ، بازگشت پرستوها، رقص پرواز، سفر به چزابه و سیمرغ از این جملهاند. در ژانرهای مربوط به تاریخ معاصر نیز انرژی عجیب و غیرمنطقیای در تولید سریالهایی متوسط به کارگردانی محمدرضا ورزی گذاشته شد که عمدتا کاریکاتوری، ضعیف و غیرماندگار بودند. یکی از هزینهبرترین آنها معمای شاه بود که کم مورد انتقاد رسانهها و اصحاب فرهنگ و هنر قرار نگرفت. این در حالی است که در گذشته بیشتر کارهای بازپخشی و ماندگار تلویزیون، آنهایی هستند که تاریخی بودند؛ تولیداتی که از سالهای آغازین دهه 70 تا اواخر دهه 80 تولید و نمایششان ادامه پیدا کرد. روزی روزگاری، تفنگ سرپر، شب دهم، روزگار قریب، کیف انگلیسی، مدار صفردرجه، شهریار و... از این جملهاند. ضمن اینکه 2 اثر موفق یوسف پیامبر و مختارنامه نیز که کارهای تاریخی به حساب میآیند و به بازپخشهای مکرر رسیدهاند، محصول همان سالها هستند. جالب آنکه در همه این سالها به واسطه ضعف در مدیریت ستارهها چهرههای موفق در تولید سریالهای طنز و کمدی به شکلهای مختلفی از تلویزیون فاصله گرفته و تولیدات سریالی در این حوزه توسط گروههای ضعیفتر پیگیری میشود و استثنائاتی مانند پایتخت نیز- که در فصل ششم مؤلفههای مثبت فصلهای قبلی را نداشت- نمیتواند به عنوان روند کمدیسازی در تلویزیون مورد توجه قرارگیرد.
در واقع تلویزیون، دستکم در یک دهه گذشته با هزینههای فراوانی که برای تولید سریال در ژانر ملودرام کرده، نتوانسته اثر ماندگاری حتی در همین ژانر تولید کند. این محدودیت ژانر هزینههای زیادی برای تلویزیون ایجاد میکند که تنها یکی از آنان کاهش مخاطب است. البته ژانرهایی که در این نوشته به آنها اشاره شد، تنها چند ژانری هستند که تلویزیون سابقه تولیدات موفق را با زمینه آنها دارد. به این ژانرها میتوان مثلا ژانرهای فانتزی، تخیلی، وحشت، ابرقهرمانی، ورزشی و... را نیز اضافه کرد.
ارسال به دوستان
مؤمنیشریف پس از ۱۰ سال از حوزه هنری رفت
مدیریت حوزه هنری به دادمان رسید
حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حکمی محمدمهدی دادمان را به ریاست «حوزه هنری» منصوب کرد. به گزارش «وطن امروز»، در بخشی از حکم رئیس تازه و جوان حوزه هنری آمده است: «بازخوانی موقف و مصاف کنونی و پیش روی نهضت، برای تحلیل جایگاه و ظرفیت حوزه هنری، در میانه میدان مبارزه فرهنگی، به کسی اجازه کمدقتی نخواهد داد. ما از امام راحلمان آموختهایم که «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقلدهنده اسلام ناب محمدی صلیالله علیه وآله، اسلام ائمه هدی(ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانهخوردگان تاریخ تلخ و شرمآور محرومیتها باشد و هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهداری مدرن و کمونیسم خونآشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد. برای برداشتن دومین قدم بلند بالندگی هنر متعهد، در این زمانه بشارتها و امداد الهی در شکستن هیمنه تمدنی ابلیسالابالسه، اجتماع روزافزون همم هنرمندان متعهد برای تقویت اراده مردم ضرورتی است، اجتنابناپذیر. اساساً «هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسانهاست» و رسالت الهی پیامبران جز این نبوده است. هنر و تبلیغ، «زوج بهیج»اند و هماره، هم افق و همگام. در زمانهای که روز به روز اهمیت و اثر هنر و رسانه، ضریبی فزاینده مییابد و فرصتهای نو به نو برای تبلیغ اسلام ناب خلق میشود، ضرورت پیوند و اتصال، و همراهی و همافزایی نهادهای مکتبی بیش از پیش، آشکار میشود. حوزه هنری کلمه طیبهای از جنس انقلاب اسلامی است که از 4 دهه پیش با همت و اخلاص هنرمندان صاحب عزمی بنا شد و به شجره طیبهای بدل گشت و ثمراتش را به عنوان سرمایهای بیبدیل، سترگ و ذیقیمت پیش روی جبهه گسترده فکری و فرهنگی ما قرار داد. در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، ضمن ابراز قدردانی قلبی و ارج نهادن به زحمات همه مجاهدینی که در پیشبرد حوزه هنری نقش و سهم مؤثر داشتهاند، ضروری میدانم از زحمات بیدریغ و مؤثر صدیق فرهیخته و مجاهدم، حضرت آقای مؤمنی شریف که به حق به احسان و شرافت و ایمان آراستهاند، به طور خاص و از سوی همه دلسوزان عرصه فرهنگ و هنر تشکر کنم و با اذن رهبری معظم انقلاب، جناب عالی را که بحمدالله از نخبگی، فرهیختگی و توانمندی مدیریتی لازم در عرصه فرهنگ و هنر برخوردار هستید، به ریاست آن نهاد ارجمند منصوب مینمایم؛ امیدوارم با ارتقا و تعالی سازماندهی و بهرهگیری از همه ظرفیتها در مسیر بالندگی بیش از پیش هنر متعهد موفق باشید».
محمدمهدی دادمان متولد 1367 در تهران است. او فارغالتحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و مشغول به تحصیل دروس حوزوی در حوزه علمیه علی بن موسیالرضا (مشکات) است. سال 84 مدال نقره المپیاد ادبیات را کسب کرد و از آن زمان تاکنون عضو بنیاد ملی نخبگان است. دادمان پیش از انتصاب به عنوان مسؤول حوزه هنری به عنوان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به کار بود. عضو هیأتمدیره و معاون محتوایی مؤسسه سفیرفیلم، عضو هیأتمدیره مؤسسه هنر و رسانه آینه، عضو هیأت امنای پژوهشکده شهید رضایی، عضو هیأتمدیره و قائممقام حوزه علمیه و عملیه نهضت، عضو هیأت مؤسس و مربی مرکز نوآوری فرهنگی امید، عضو شورای راهبردی جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانشجویی، قائممقام حوزه دانشجویی شریف، عضو شورای طراحی و مدیر دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی از جمله سوابق مدیریتی و تشکیلاتی محمدمهدی دادمان است. وی فرزند شهید رحمان دادمان، وزیر اسبق راه است.
ارسال به دوستان
تلویزیون
استقبال ۸۶ درصدی مردم از برنامههای سیما
نظرسنجی مرکز تحقیقات در نیمه دوم خرداد نشان میدهد ۸۶,۳ درصد مردم بیننده برنامههای سیما بودهاند و در میان سریالهای جدیدی که روی آنتن رفتهاند، مجموعه «سرباز» شبکه 3 توانسته بیش از ۲۰ درصد مخاطب به خود جذب کند. به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این نظرسنجی که در سراسر کشور انجام شده، «سرباز» با ۲۰,۴ درصد بیننده، توانسته رضایت ۳۵,۲ درصد از بینندگان را در حد «زیاد» کسب کند. سریال «پرگار» از شبکه یک با ۱۹,۹ درصد بیننده و «پدر پسری» از شبکه 5 با 7 درصد بیننده هم در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. ۶۷,۲ درصد از مخاطبان «پرگار» در حد زیاد از این سریال ابراز رضایت کردهاند. در این نظرسنجی، مجموعههایی که در حال بازپخش هستند نیز مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. بر این اساس، «ستایش ۳» در شبکه آیفیلم با ۲۴,۳ درصد، پربینندهترین سریال در میان این دسته از مجموعههای تلویزیونی بوده و توانسته رضایت ۹۲,۶ مخاطبانش را در حد زیاد به دست آورد. بزنگاه از همین شبکه با ۴,۶ درصد، افسانه جومونگ شبکه تماشا با ۴,۱ درصد، لحظه گرگومیش شبکه تماشا با ۳,۳ درصد، دلدار شبکه آیفیلم با ۲,۶ درصد و مادرانه شبکه آیفیلم با ۱,۳ درصد بیننده جزو 5 سریال تکراری دارای بیشترین تعداد بیننده هستند.
***
پایان نگارش نسخه سینمایی فیلمنامه حضرت فاطمه معصومه(س)
همزمان با تولد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر جدیدترین اخبار از وضعیت پروژه عظیم و فاخر حضرت معصومه(س) از سوی سازندگان آن اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، بعد از اعلام خبر ساخت پروژه سینمایی حضرت معصومه(س) به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی مجتبی امینی، سازندگان این پروژه از ساخت سریال این پروژه عظیم خبر دادند. جواد افشار، کارگردان و نویسنده پروژه حضرت معصومه(س) در این باره گفت: من به همراه حمید رسولپور پس از سالها تحقیق و پژوهش طی یک سال گذشته متمرکز روی فیلمنامه این اثر کار کردیم. با توجه به گستردگی موضوع، شخصیتها، داستانها، رویدادهای تاریخی و... با همفکری و اجماعنظر با تهیهکننده اثر به این نتیجه رسیدیم که برای پرداخت بهتر و گستردهتر شخصیت والای حضرت معصومه(س) و روایت جامع از شرایط تاریخی آن دوره، ساخت سریال را در دستور کار قرار دهیم و در کنار آن بتوانیم به تولید اثر سینمایی هم بپردازیم. در حال حاضر نگارش فیلمنامه سینمایی به پایان رسیده است و ما نگارش نسخه سریال را آغاز کردهایم.
***
پخش سریالی با بازی زندهیاد محمدعلی کشاورز از شبکه 4
مجموعه تلویزیونی «خورشید شب» از سهشنبه 3 تیرماه، به جای سریال «حلقه سبز» روی آنتن شبکه 4 سیما میرود. به گزارش «وطن امروز»، سریال «خورشید شب» به کارگردانی فریبرز صالح، سال ۱۳۷۴ تولید شد و بازیگرانی همچون علی دهکردی، داریوش ارجمند، امین تارخ، زندهیاد مهدی فتحی، زندهیاد محمدعلی کشاورز، آتیلا پسیانی و رضا رویگری در آن به ایفای نقش پرداختهاند. این سریال روایتی است از زندگی شیخ مفید عالم و فقیه قرن سوم و چهارم هجری که در واپسین روزهای زندگیاش، در محل تبعید، خاطرات ۶۹ سالهاش را از کودکی تا آن زمان مرور میکند. «خورشید شب» از سهشنبه ۳ تیرماه، ساعت12 بامداد از شبکه 4 سیما پخش میشود و ساعت 18 روز بعد بازپخش خواهد شد.
ارسال به دوستان
درخواست رنگینپوستان صنعت سرگرمی بریتانیا برای رفع تبعیض
بیش از ۳۵۰۰ نفر از اعضای صنعت فیلم و تلویزیون بریتانیا با امضای نامهای سرگشاده از سازندگان برنامهها خواستند تعهدی استراتژیک به تغییر چشمانداز و بهتر شدن این صنعت کمک کنند. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، نامهای که صنعت سرگرمی بریتانیا را مخاطب قرار داده است یک هفته پس از آن منتشر شد که انجمن فیلم سیاه آمریکا نامه مشابهی را برای هالیوود منتشر کردند. سازماندهندگان این نامه شامل نیشا پارتی تهیهکننده، میرا سیال بازیگر و نویسنده، ایندرا وارما بازیگر، تانیکا گوپتا نمایشنامهنویس، پوجا گایی بازیگر- کارگردان و آنیتا رانی مجری است. نامه انجمن فیلم سیاه آمریکا هفته پیش به امضای صدها تن از حامیان سیاهپوستان منتشر شد و حالا در نامه فعالان صنعت سرگرمی بریتانیا آمده است: صنعت فیلم بریتانیا نیز از همان فقدان تنوع در جلو و پشت دوربین رنج میبرد و ما گروهی از زنان رنگینپوست که در این صنعت کار میکنیم میخواهیم بیشتر بر نگرانیهایی که در بریتانیا داریم، توجه شود. این نامه یادآوری کرده که تنها ۵ درصد از تهیهکنندگان که سال ۲۰۱۹/2018 توسط مؤسسه هنر بریتانیا حمایت شدند، رنگینپوست بودند.
ارسال به دوستان
«نوروز رنگی» علی مسعودی برای سال ۱۴۰۰
ماجرای تعهد ۱۰ ساله یک کمدین
علی مسعودی- نویسنده و کارگردان تلویزیون- سریال «نوروز رنگی» را برای نوروز ۱۴۰۰ در مرکز سیمافیلم میسازد. به گزارش «وطن امروز»، مسعودی بتازگی نگارش مجموعهای تلویزیونی با نام موقت «نوروز رنگی» و با مضمونی کمدی را برای نوروز سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است. این مجموعه در فضای روزهای پایانی اسفندماه یکی از سالهای دهه ۶۰ میگذرد که هماینک نیمی از آن نوشته شده و با فراهم شدن شرایط، وارد پیشتولید خواهد شد. مسعودی که این شبها سریال «آخر خط» را روی آنتن شبکه سوم سیما دارد، در گفتوگو با مهر درباره تعهد ۱۰ ساله بازیگر مجموعه «آخر خط» به تلویزیون گفت: من وقتی این خبر را شنیدم بسیار خوشحال شدم، چرا که این روند را بسیار درست میدانم و معتقدم قبل از اینها باید این قبیل کارها انجام میشد. افراد زیادی هستند که از طریق تلویزیون معروف میشوند ولی برخیشان بعد از معروفیت کارهایی میکنند که خیلیها را دچار زحمت میکنند و چه بسا پروژههایی که به واسطه برخی کارهای آنها آسیب میبیند. به نظر من بستن قرارداد حرفهای مدتدار چاره کار است که البته چیز نو و جدیدی هم نیست. ارسال به دوستان
سینماها در روز اول بازگشایی چقدر مخاطب داشتند؟
سانسهایی با حداکثر 6 مخاطب!
با انتشار گزارش رسمی سازمان سینمایی درباره وضعیت بلیتفروشی در 4 درگاه معرفیشده تحت سامانه «سمفا»، ابهامات درباره میزان واقعی استقبال مخاطبان از بازگشایی سینماها جدیتر شد. به گزارش مهر، یک روز پس از بازگشایی پر حرف و حدیث سینماهای سراسر کشور، سازمان سینمایی در راستای تحقق شعار شفافیت، گزارش آماری میزان استقبال از سینماها در روز نخست را منتشر کرد. در این آمار فروش بلیتهای 2 فیلم «خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری» و «شنای پروانه» به دلیل پیشفروش توسط شرکت پخش و ادامه آن در سامانه به چشم میخورد. سهم بسیار بالای 2 فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری» از بلیتفروشی روز اول سینماهای کشور در حالی است که این 2 فیلم از اکران انصراف داده بودند و طبق آخرین تصمیمگیری قرار است از چهارشنبه این هفته اکران خود را آغاز کنند و به همین دلیل آمار بلیت ثبتشده برای این 2 فیلم را نمیتوان به معنای حضور مخاطب در سالن سینما در روز اول بازگشایی سینماها قلمداد کرد. سازمان سینمایی هم توضیحی درباره سرنوشت بلیتهای پیشخرید شده برای سکانسهای این 2 فیلم در روز اول تیرماه ارائه نکرده است. بنا بر آمار تفکیکی اعلام شده، بیشترین بلیت فروختهشده برای یک سکانس اکران در همه سینماهای کشور در روز اول ۶ قطعه بلیت بوده و باقی سکانسها غالباً آماری کمتر از ۳ بلیت داشتهاند و مشخص نیست آیا برای این تعداد، اکران فیلم صورت گرفته است یا بنا بر قاعده سینماداران به دلیل نرسیدن به حد نصاب، اکران در آن سکانسها لغو شده است. ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «پرچمدار کوچک من» نوشته فریده الیاسی
یک الگوی خوب برای تربیت فرزند
زهرا چرمی*: «آن قدری که بچه از مادر چیز میشنود از پدر نمیشنود. مادرها مبدأ خیراتند و اگر خدای نخواسته مادری باشد بچه را بد تربیت کند، مبدأ شُرورند. آن چیزی را که در بچگی از مادر میشنود یا میبیند، آن نقش میبندد در قلبش و تا آخر همراهش هست!» (صحیفه امام، ج۹ ص۱۳۶)
همه ما معتقدیم بذر حب ائمه اطهار علیهمالسلام از کودکی و چهبسا قبل از تولد، توسط والدین بویژه مادر (با توجه به روایات و همچنین دستاوردهای علمی جدید نیز شاهد بر این مدعاست) در وجود ما کاشته میشود.
از آنجایی که تمام مادران سرزمینم را خلاق و مبتکر در تربیت دینی فرزندانشان میدانم، یقین دارم که هر کدام برای ایجاد شوق و حب بیشتر دلبندشان به ائمه، داستانی در سینه دارند ولی متأسفانه تا امروز ندیده بودم به صورت منسجم در جایی ثبت شود و به عموم ارائه شود تا الگویی باشد برای دیگران؛ کار زیبایی که حال در کتاب «پرچمدار کوچک من» شاهد آن هستیم.
در این کتاب علاوه بر آشنایی با نحوه استفاده مادران از ابزار بازی و قصه در مواجهه با کودکان در موقعیتهای مختلف، سبک زندگی انقلابی و عینی مادرانی آمده که فعالیتهای اجتماعی آنها را از نقش تربیتی بازنمیدارد و اعتقاد قلبی به رشد مادر و کودک در کنار هم دارند.
گاهی یک جمله یا یک صفحه مطلب، زندگی آدم را عوض میکند یا تلنگری میشود تا افق دیدت بازتر شود و بتوانی به ابتکارات خوبی برسی و این کتاب، نمونه یک الگوی خوب است.
البته مبنای این کتاب، جمعآوری نمونه تربیتهای موفق حسینی در ماههای محرم و صفر است ولی با نگاه غیرمناسبتی میتوان این تجربیات شیرین را دستمایهای برای پیشرفت و تحول در مبنا و روشهای فرزندپروری دینی برای تمام ماههای سال بدانیم.
لازم به ذکر است کتاب 78 صفحهای «پرچمدار کوچک من»؛ تجربههای خلاق مادران برای تربیت حسینی کودکان به همت انتشارات «راه یار» راهی بازار نشر شده و علاقهمندان علاوه بر کتابفروشیها میتوانند از طریق سایت
Ammaryar.ir اقدام به تهیه آن کنند. نسخه الکترونیکی کتاب نیز از طریق سایت و برنامه کتابخوان «طاقچه» در دسترس است.
* معاون اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان زنجان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|