|
سقوط 24 هزار واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات روز گذشته با 24 هزار و 292 واحد کاهش به رقم یک میلیون و 975 هزار و 551 واحد رسید. همچنین شاخص کل هموزن با 2 هزار و 401 واحد کاهش به رقم 512 هزار و 11 واحد رسید. در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه تعداد 10 میلیارد سهم به ارزش تقریبی 18 هزار میلیارد تومان معامله شد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛ چرا گزینه دولت برای وزارت صمت رأی نیاورد
غرور قربانی گرفت!
نمایندگان با 104 رأی موافق، 140 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع با انتخاب مدرسخیابانی به وزارت صمت مخالفت کردند
گروه اقتصادی: روز گذشته جلسه رای اعتماد مجلس به حسین مدرسخیابانی برای تصدی وزارت صمت برگزار شد. در این جلسه موافقان و مخالفان به بیان نظرات خود درباره گزینه دولت و برنامههای وی پرداختند. مدرسخیابانی هم در حالی به دفاع از عملکرد خود پرداخت که رئیس دولت حاضر به حضور در صحن مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود نشد. در نهایت مدرسخیابانی موفق به جلب رای اعتماد نمایندگان مردم نشد. این موضوع البته با واکنش کنایهآمیز مشاور رسانهای رئیسجمهور مواجه شد؛ جایی که حسامالدین آشنا با انتشار یک توئیت کنایهآمیز نوشت: غرور قربانی گرفت. 3 ماه پس از برکناری جنجالی رضا رحمانی از مسؤولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و انتخاب حسین مدرسخیابانی به سرپرستی آن، نوبت به تعیین تکلیف نهایی مدیریت این وزارتخانه رسید. روز گذشته موعد حضور مدرسخیابانی در مجلس برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس بود. تعلل دولت در معرفی گزینه خود برای تصدی مسؤولیت این وزارتخانه اما باعث شد جلسه رأی اعتماد مجلس به مدرسخیابانی مصادف با روز پایانی مهلت 3ماهه سرپرستی وی در وزارت صمت باشد. همین تعلل دولت هم البته اعتراض برخی نمایندگان و شائبه تعمدی بودن آن را در پی داشت. با این حال، جلسه رأی اعتماد به گزینه تصدی وزارت صمت آغاز شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را درباره توانمندیها و برنامههای مدرسخیابانی اعلام کردند.
***
موافقان چه گفتند؟
*با درایت، سختکوش و ناجی صنعت
محمد خدابخشی در دفاع از وزیر پیشنهادی صمت، گفت: شخصی که برای تصدی وزارت به مجلس معرفی شده است، فردی است که امتحان خود را در دوران تصدی قائممقامی وزارت صمت در حوزه بازرگانی و همچنین سرپرستی این وزارتخانه بخوبی پس داده است، از این رو مشکلات موجود و انتقادات همراهان متوجه دولت است و نه فقط این وزارتخانه. همه مسؤولیتها و انتظارات را نباید از وزارتخانهای خاص مطالبه کنیم. وی گفت: مدرسخیابانی توانمندی، درایت و سختکوشی خود را با اقدام عملی و پرهیز از حاشیه به اثبات رسانده و ۱۸ سال سابقه کارشناسی و مدیریتی در این مجموعه عظیم را ثبت کرده است. نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در بازه زمانی تحریم و فشارهای شدید بینالمللی برای انزوای ایران و مسدود شدن کانالهای بانکی که تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید با دشواری همراه بود و بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده بود، وی توانست با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی اقدام به احیای صنعت و پایداری تولید کند.
* باتجربه و دارای تحصیلات مرتبط
همچنین سیداحمد رسولینژاد گفت: در برخی از دورهها افرادی به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شدهاند که یک روز کار دولتی نداشتهاند اما وی در ۳۰ سال اخیر در تمام سطوح کار کرده و پله پله در بخشهای صنعت و بازرگانی مشغول فعالیت بوده است. وی گفت: مدرسخیابانی تحصیلات متالوژی از دانشگاه علم و صنعت دارد و مهندسی صنایع را نیز در همان دانشگاه اخذ کرده و سلامت و دیانت از ویژگیهای او است، از این رو توانایی لازم برای اداره وزارت صمت را دارد. نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه مشکلات در درون کشور زیاد است و ما برای همان طرح سوال از رئیسجمهور را مطرح کردهایم، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ میداد بخشی از ابهامات و سوالات رفع میشد، از طرف دیگر دولت یک تیم اقتصادی دارد، حال اینکه تمام مشکلات را متوجه یک فرد کنیم که تنها ۳ ماه سرپرست وزارتخانه بوده است درست نیست.
***
مخالفان چه گفتند؟
* قانون شکنی و بیتوجهی به قاچاق
عضو هیأترئیسه مجلس در مخالفت با حسین مدرسخیابانی برای تصدی وزارت صمت اظهار داشت: ما با خیابانیها اختلاف کارشناسی نداریم، بلکه مشکل ما این است که این افراد قانونشکنی میکنند و هیچ توجهی به اجرای قوانین ندارند. حسینعلی حاجیدلیگانی متذکر شد: 7 سال است طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت وظیفه داشت برای کالاها شناسه رهگیری ایجاد کند تا قاچاق کالا صفر و اشتغال میلیونی شود و همچنین ۲۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز کاهش یابد اما متأسفانه شناسه رهگیری و کد «یکتا» را اجرا نکرده و قانونشکنی کردند. عضو هیأترئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدرسخیابانی به جای آنکه مسؤولیت قاچاق کالا را به عنوان یکی از مسؤولان وزارت صمت بپذیرد، در برنامهای که به مجلس ارائه داده، عدد قاچاق را نصف کرده و این عدد برخلاف تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. سوال ما این است که آیا مساله قاچاق کالا با بازی با اعداد حل میشود؟
* ناتوانی از تنظیم بازار
نماینده مردم سبزوار هم در این باره گفت: مدرسخیابانی با فشارهای رئیس دفتر رئیسجمهور و جهانگیری، قائممقام وزارت بازرگانی شد و آنان در همه این مدت اصرار به تفکیک وزارت صمت داشتند. علیاصغر عنابستانی اظهار داشت: مدرسخیابانی و همکارانش ادعا میکنند ما قطعه برای ساخت خودرو نداریم؛ سوال ما این است که شما چه کاره بودید و چرا میگویید که قطعه نداریم؟ آیا نمیبینید که کف پارکینگها پر از خودرو شده و عدهای در حال احتکار قطعات خودرو هستند؟ وی ادامه داد: جای تأسف دارد که قیمت میلگرد از ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت لوازم خانگی در این 3 ماه حداقل ۴۰درصد افزایش یافته و از سوی دیگر، قیمت کالاهای اساسی بویژه لبنیات و حبوبات بسیار گران شده است. عنابستانی گفت: مدرسخیابانی در این دوران به تولید داخلی بشدت لطمه زده و صادرات هم کاهش بسیار زیادی داشته است.
***
دفاع مدرسخیابانی از سوابق و برنامههای خود
بعد از سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه وزیر پیشنهادی وزارت صمت، مدرسخیابانی پشت تریبون مجلس حاضر شد و به بیان دیدگاههای خود پرداخت و به برخی انتقادات که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود، پاسخ داد. وزیر پیشنهادی صمت گفت: از رویکردهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی و حضور میدانی در واحدها و شهرکهای صنعتی و معدنی است، استفاده از نخبگان علمی و دانشگاهی و صنعتگران برای بهبود معیشت و اشتغال مردم است که دشمنان آن را نشانه گرفتهاند. مدرسخیابانی گفت: از واردات کالاهای غیرضرور و دارای مشابه تولید داخل بشدت جلوگیری میکنم. در زمان قائممقامی وزارت صمت، ممنوعیت ۲۵۰۰ قلم کالای غیرضروری را تصویب کردم که جلوی خروج 4 میلیارد دلار ارز از کشور گرفته شد. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در حال حاضر 3 قلم کالا امکان ورود به داخل را دارد؛ کالاهای اساسی، ماشینآلات صنعتی تولیدی و مواد اولیه ضروری برای تولید داخل. همچنین 2 موضوع شفافسازی و تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استانها را در دستور کار دارم که در این راستا اخیرا برخی اختیارات شورای معادن را به شورای معادن استانها واگذار کردم. وی در ادامه ابراز کرد: امیدوارم افزایش تابآوری تولید داخل و رفع وابستگی به نفت که آرزوی دیرینه رهبر انقلاب است، محقق شده و در چاههای نفت برای همیشه بسته شود. آنهایی که میگویند مدرس خیابانی باعث کاهش صادرات شده است، بدانند زمانی که قائممقام بودم 3/41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با حجم ۱۳۵ میلیون تن کالا به ۱۰۰ کشور دنیا محقق شد. مدرسخیابانی افزود: صادرات ۵۷ میلیون تن زنجیره فولاد معادل ۹ میلیارد دلار زمانی که قائممقام وزارت صمت بودم، تحقق یافت. این در حالی است که به دلیل کرونا، آلمان و اسپانیا ۴۵ و انگلیس ۲۰ درصد کاهش صادرات داشتهاند. رشد اقتصادی چین پس از ۲۰ سال متوقف شده است اما کشوری که ۱۵ کشور همسایه دارد، نباید روند صادرات آن متوقف شود. ما به استانهای مرزی توجه بیشتری خواهیم کرد. راه افزایش تولید، توجه به استانهای مرزی و صادرات از این استانهاست. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مقایسه ایران در حالی که تحت شدیدترین تحریمهاست، با کشورهای دیگر اشتباه است، گفت: کرونا باعث شد این مقایسه ما با دیگر کشورها به صورت برابر انجام شود. ما نگذاشتیم در دوران کرونا، قفسه فروشگاهها خالی شود اما دیدیم که در دیگر کشور، فروشگاهها خالی شد و مردم بر سر دستمال کاغذی دعوا میکردند. همچنین در حالی که کشورهای دیگر، سر ماسکدزدی دعوا داشتند، ما توانستیم روزانه ۱۱ میلیون ماسک تولید کنیم و حتی صادرات گان و ماسک هم داشته باشیم ولی پس از موج دوم کرونا، متوقف شد. در حال حاضر نیز ظرفیت تولید روزانه ۲۲ میلیون ماسک را داریم. وی با بیان اینکه از دیگر برنامههای مهم من در وزارت صمت، تکمیل طرحهای نیمهتمام صنعتی و احیای واحدهای صنعتی متوقف شده است، افزود: در برنامه داریم تا پایان سال ۵۰۰ واحد صنعتی احیا شود که تاکنون ۴۳۰ واحد آن احیا شده است. مدرسخیابانی درباره صنعت خودروسازی گفت: غولهای خودروسازی که در دوره برجام به کشور آمدند، نخستین صنایعی بودند که با بازگشت تحریمها، کشور را ترک کردند. فکر میکردند میتوانند خودروسازی ما را تحریم کنند اما در 4 ماه ابتدای امسال ۱۴۰۰ دستگاه تولید خودرو داشتهایم. پس از 2 سال کاهش تولید خودرو، شاهد رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو بودیم. ایرانخودرو به تنهایی در 4 ماه امسال ۳۳ درصد رشد تولید خودرو داشت. همچنین تعهدات خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافت. همچنین ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی کف پارکینگی در حال حاضر به کمتر از ۸۰ هزار دستگاه رسیده است.
***
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با «وطن امروز»:
تنها راه باقیمانده برای انتخاب وزیر صمت، حکم حکومتی است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره دلایل رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: دلیل عمده مخالفتها ناظر بر سابقه اجرایی آقای مدرسخیابانی بود. در برخی موارد، وزرای پیشنهادی برای وزارتخانهها مانند هندوانه در بسته هستند و ممکن است در مقام وزارت خوب عمل کنند یا از پس وظایف خود برنیایند اما آقای مدرسخیابانی همانی بود که طی سالیان اخیر در سایر مناصب خود را نشان داده بود.
حسینعلی حاجیدلیگانی با اشاره به سوابق اجرایی مدرسخیابانی اظهار داشت: ایشان نزدیک به 18 سال مدیر یک اداره بوده است و یکباره با پیشنهاد آقای واعظی به آقای رحمانی، وزیر سابق صمت به عنوان قائممقام در امور بازرگانی معرفی میشود. بعد از برکناری آقای رحمانی از وزارت صمت، ایشان به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب و بعد هم به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی شد. وی ادامه داد: بر اساس مذاکرات صورتگرفته بنا بوده است شخص دیگری برای تصدی این سمت پیشنهاد شود اما این شخص به آقایان روحانی و واعظی میگوید با توجه به عدم رأیآوری من برای این سمت، شما آقای مدرسخیابانی را پیشنهاد دهید و بنده هم ایشان را کمک خواهم کرد. در 15 ماهی که آقای مدرسخیابانی مسؤولیت امور بازرگانی را بر عهده داشته است ما شاهد بیثباتی قیمتها در بازار، عدم اجرای درست قوانین و عدم مدیریت درست واردات کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و کالاهای استراتژیک مانند خوراک دام و طیور بودیم. نماینده مردم شاهینشهر، میمه و برخوار افزود: با بررسی سوابق آقای مدرسخیابانی به این نتیجه رسیدیم که ایشان مدیر توانمندی نیست. اگر ایشان میخواست مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ما شود و نظر مرا در این مورد جویا میشدند، به آنها میگفتم که ایشان توانایی مدیریت این اداره را هم نخواهد داشت چه رسد به اداره وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت! حاجیدلیگان-ی درباره سرنوشت این وزارتخانه پس از پایان یافتن فرصت 3 ماهه برای معرفی وزیر به مجلس بیان کرد: رئیسجمهور برای معرفی وزیر بعدی دیگر فرصتی ندارد. آقای رئیسجمهور تنها یک فرصت 3 ماهه برای معرفی افراد مختلف به مجلس جهت دریافت رأی اعتماد دارد که متاسفانه ایشان معرفی کاندیدای خودشان را برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به هفته پایانی موکول کرد. فرصت باقیمانده برای معرفی وزیر هم تا ساعت 24 امروز (دیروز چهارشنبه 22 مرداد) است و پس از آن، این وزارتخانه بیصاحب خواهد بود. تنها راهی که برای برونرفت از این وضعیت وجود دارد این است که رئیسجمهور از اختیارات رهبری استفاده کند و هیچ راه دیگری هم موجود نیست. وی درباره غیبت رئیسجمهور در جلسه رأی اعتماد وزیر صمت گفت: آقای روحانی از قرار گرفتن در فضای پاسخگویی میترسد و نیامدنش به مجلس هم به دلیل نداشتن پاسخ به نمایندگان مجلس است و دلایلی مثل نیامدن به دلیل احتمال شیوع کرونا بهانهای بیش نیست.
***
[حاشیههای غیبت روحانی در جلسه رأی اعتماد]
غیبت روحانی در جلسه رای اعتماد مجلس اما حاشیههایی را به همراه داشت. نماینده مردم محلات و دلیجان در تذکر شفاهی با اشاره به تبصره 1 ماده 204 و همچنین بند 1 ماده 22 آییننامه داخلی مجلس گفت: ماده مذکور به صراحت اعلام کرده رئیسجمهور هنگام معرفی وزیر پیشنهادی باید در مجلس حضور داشته باشد. علیرضا سلیمی با بیان اینکه بر اساس آییننامه، اختیاری برای رئیسجمهور درباره حضور یا عدم حضور در مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی وجود ندارد، بلکه ایشان مکلفند در مجلس حاضر شوند، تصریح کرد: گفته میشود ستاد ملی کرونا به ایشان توصیه کرده در مجلس حضور نداشته باشد، حال شمایی که به یک میلیون دانشآموز میگویید در آزمون کنکور شرکت کنند، آیا خون شما از آنها رنگینتر است؟ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سلیمی گفت: آقای امیری، معاونت امور مجلس ریاستجمهوری درباره عدم حضور آقای روحانی، نامهای به بنده نوشتند که آن را متذکر میشوم. همچنین نامه رسمی دفتر ریاستجمهوری هم چند روز قبل برای بنده ارسال شده و هیاترئیسه در جریان این موضوع قرار گرفتند که رئیسجمهور از ستاد ملی کرونا درباره حضورش در مجلس استعلام کرده اما آنها به جهت شرایط کرونا، مصلحت ندیدند. در نهایت زمان رایگیری فرا رسید که نمایندگان مجلس با 104 رأی موافق، 140 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 254 آرای ماخوذه، با تصدی حسین مدرسخیابانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند. غیبت روحانی و مخالفت نمایندگان با مدرسخیابانی برای تصدی وزارت صمت اما با واکنش حسامالدین آشنا مشاور رسانهای رئیسجمهور مواجه شد. آشنا در توئیتی کنایهآمیز نوشت: «غرور قربانی گرفت». اشاره مشاور رئیسجمهور به «غرور» به نوعی اشارهای به روحانی بود که حاضر نشد برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود به مجلس برود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از یک ترفند جریان تحریف گزارش میدهد
روتوش تحریم با تحریف FATF
عرفان سعادتیفر: با تحرک دولت در برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای چین و روسیه، جریان حامی FATF این بار نیز قصد دارد با تحریف واقعیت، باز هم اقتصاد کشور را نسبت به تصمیمات سیاسی FATF شرطی کند.
***
بعد از قرار گرفتن نام ایران در فهرست اقدام مقابلهای FATF در تاریخ 2 اسفندماه 98، رسانههای حامی FATF شرایط را طوری توصیف کردند که اقتصاد ایران دچار صدماتی خواهد شد. اگر چه رئیس بانک مرکزی، اعضای هیأت دولت و مجلس در نطقهایی جداگانه بیتأثیر بودن این اقدام را بر شرایط اقتصادی کشور اعلام کردند، با این حال حامیان FATF اخیرا با دستاویز قرار دادن بخشنامه جدید واحد اطلاعات مالی کانادا، سعی در بهرهبرداری رسانهای از آن دارند. این بخشنامه به واحدهای اطلاعات مالی برخی کشورها ابلاغ شده است. یکی از واکنشهایی که نسبت به این اقدام بسیار خبرساز شد، اظهارات مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بود که در این باره گفته است: «الان ما 2 مشکل اساسی در سیستم بانکی داریم؛ یکی تحریمهای آمریکاست که هر کشور همکار با ایران را در تور تحریمهای خود قرار میدهد. مشکل دوم؛ موضوع FATF است که نپذیرفتن شرایط آن موجب این مشکل است» و «در حال حاضر عملا هیچ مبادله بانکی با روسیه و چین نداریم و اگر فردی با پاسپورت ایرانی در این کشورها درخواست خدمات بانکی کند، مانند بیشتر کشورهای دنیا از ارائه آن خودداری میشود». این اظهارات باعث شد تا دوباره موضوع حمایت از پذیرش FATF ضریب رسانهای بالایی بگیرد. همچنین باعث شد توجهات را به این سمت جلب کند که با قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF، در آینده چین و روسیه نمیتوانند به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند.
* بخشنامه جدید واحد اطلاعات مالی کانادا؛ واقعیت چیست؟
بخشنامه واحد اطلاعات مالی کانادا بیانگر این است که تراکنشهای مرتبط با ایران پرریسک شناخته شده و بانکها باید جزئیات اطلاعات این تراکنشها را استخراج کنند و به واحد اطلاعات مالی گزارش دهند. با این حال افرادی که قصد دارند با پاسپورت ایرانی تراکنشهای غیرمرتبط با ایران انجام دهند، از این بخشنامه مستثنا شدهاند، بنابراین، این ادعا که «در اثر قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF، به افراد ایرانی خدمات بانکی ارائه نمیشود» صحت ندارد. واقعیت این است که رعایت استانداردهای FATF، تنها یک سلسله توصیه برای احتیاط بیشتر است نه الزام به قطع خدمات بانکی.
با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای سختگیرانهتر، تقریبا ایران روابط رسمی بانکی با کشورهای جهان ندارد و روابط مالی ایران در فضای غیررسمی در جریان است. بیشترین مشکل بانکی ایران مربوط به تحریمهای آمریکا است، با فرض پذیرش کامل FATF نیز تحریمهای بانکی آمریکا مانع ایجاد روابط مالی ایران با سایر کشورها میشود. با این حال ایران و روسیه مبادلات مالی خود را از طریق میربیزنس بانک انجام میدهند؛ این بانک با تمام بانکهای روسیه به غیر از VTB Bank ارتباط دارد. همچنین اخیرا Sberbank با شرط قرارداد روبلی، مراودات مالی با ایران را حمایت میکند و این روند در حال حاضر ادامه دارد. ایران و چین نیز با بانک کونلون چین در دورههای قبلی تحریمها تسویه مالی نفت با کالاهای وارداتی را انجام میدادند که در اواخر آذرماه 97 این تراکنشهای بانکی محدود به تراکنشهای بشردوستانه شد. این اقدام پس از خروج آمریکا از برجام و قبل از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF انجام شد. فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در این باره میگوید: «این اتفاق تازهای نیست، بانکهای چینی از سال ۲۰۱۲ با ایرانیها کار نمیکنند و تنها «کونلون بانک» چین با ایران مراوده داشته است».
به عبارت دقیقتر رد یا قبول FATF تأثیری بر روابط بانکی ایران ندارد، چرا که اقتصاد ایران در شرایط تحریمی بوده و روابط بانکی در فضای غیررسمی انجام میشود؛ از طرفی FATF نشان داده است که یک فضای کاملا سیاسی داشته و هدف آن محدود کردن روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر است. سیف، رئیس سابق بانک مرکزی درباره تحریمهای بانکی آمریکا میگوید: «مثلا یک بانک سوییسی که پذیرفته بود با ایران کار کند، آمریکاییها با آن بانک تماس گرفته و گفته بودند نباید با ایران کار کنید، در غیر این صورت با ما طرف میشوید. یک بانک دیگر در آلمان بود و آمریکاییها تماس گرفته و گفته بودند شما با ایران همکاری میکنید، درست است که با بانکهای آمریکایی ارتباطی ندارید اما اگر به این رویه ادامه دهید بانکهای کارگزار شما را ملزم میکنیم با شما کار نکنند».
* شرطی شدن اقتصاد با تحریف FATF
برخی حامیان FATF نیز اکنون معترفند که قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه مشکلی در روابط اقتصادی ما با سایر کشورها به وجود نمیآورد؛ به عنوان مثال همتی، رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ 2 اسفندماه 98 نسبت به قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF واکنش نشان داد و گفت: «قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد». علاوه بر این، وی در اظهارات خود اذعان داشت: «آمریکا و رژیم صهیونیستی از FATF علیه ایران بهرهبرداری میکنند و رفتار FATF در قبال ایران سیاسی است». روحانی نیز در جلسه هیأت دولت اذعان کرد که محدودیت تحریمهای آمریکا خیلی شدیدتر و بیشتر از محدودیتها FATF است. با این حال به دلیل فضاسازیهای رسانهای جریان غربگرا در سالهای اخیر، اقتصاد ایران نسبت به مذاکرات و توافق با غرب شرطی شد.
ارسال به دوستان
اخبار
بنزین تکنرخی با تغییر سهمیهبندی
وزیر نفت در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت با اشاره به طرح مطرحشده توسط برخی نمایندگان برای تغییر روش سهمیهبندی بنزین گفت: در طرح مجلس پیشنهاد اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه مطرح شده که به معنای ۷/0 لیتر در روز است. بیژن زنگنه اظهار داشت: در این صورت میزان بنزین سهمیهای عددی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود که با میزان فعلی برابر است. در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز میشود.
***
رشد 40 درصدی قیمت خانه و اجارهبها طی یک سال منتهی به بهار 99
مرکز آمار ایران نتایج طرح اطلاعات قیمت و اجاره مسکن شهر تهران در فصل بهار ١٣٩٩ را منتشر کرد که بر اساس آن قیمت فروش یک مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در بنگاههای معاملات ملکی (معادل ۲۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان) نسبت به بهار سال گذشته 4/50 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران با ۱۲ سال عمر بنا معادل ۱۸ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان بوده است که نسبت به زمستان گذشته 8/22 درصد و نسبت به بهار ۹۸ نیز 8/43 درصد افزایش دارد. همچنین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی در تهران در بهار امسال ۵۵ هزار و ۷۳۰ تومان بوده است که نسبت به فصل قبل 8/9 درصد و نسبت به بهار سال گذشته 4/38 درصد افزایش داشته است.
***
دریافت سود تسهیلات با نرخ بیش از تعرفه بانک مرکزی ممنوع است
بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور که بتازگی صادر شده است، سود مازاد از تعرفه بانک مرکزی در رابطه با تسهیلات بانکی قابل مطالبه نیست. در رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور آمده است: قوانین موضوعه حاکم بر مقررات پولی و بانکی کشور بویژه مواد 1-11 و 37 قانون پولی و بانکی کشور و ماده 20 قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک مرکزی را مسؤول حسن اجرای نظام پولی و بانکی کشور و تعیینکننده حداقل و حداکثر سود بانکی قرار داده است و با عنایت به اینکه مطابق ماده 1 قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب 22/10/83 نظارت بانک مرکزی شامل تمام بانکها اعم از دولتی، خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری است و از طرفی مصوبات بانک مرکزی جزو قوانین آمره بوده و بانکها موظف به رعایت آن هستند، در نتیجه قراردادهای تنظیمی راجع به سود تسهیلات که بدون رعایت مصوبات بانک مرکزی باشد، نافذ نخواهد بود.
***
مدارک لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شد
مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران نحوه زمانبندی مراجعه مشمولان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانکها و مدارک مورد نیاز را اعلام کرد. خلیل محبتخواه ضمانت بانکی لازم برای دریافت این تسهیلات را گواهی کسر از حقوق، گواهی استفاده از مستمری نهادهای حمایتی، سهام عدالت و در غیر این صورت چک و سفته اعلام کرد و ادامه داد: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداقل یک فقره از این موارد ذکر شده را دارا باشند اما اگر هیچ یک از موارد فوق شامل گواهیهای کسر از حقوق، مستمریبگیری یا سهام عدالت را نداشته باشند، درباره تسهیلات ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی باید یک ضامن اعلام کنند و برای تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی نیازی به ضامن نیست و با چک و سفته میتوانند این تسهیلات را دریافت کنند. بانکها نیز موظف به مطالبه ضمانت این تسهیلات صرفا بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا هستند و نباید بیش از آنچه این ستاد اعلام کرده، مطالبه ضمانت کنند. مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران مدارک لازم برای ارائه به بانک را اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، قرارداد اجارهنامه رسمی ۴ مرداد به بعد همراه با کد رهگیری، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت یا مستمریبگیری به همراه شماره حساب یارانه متقاضی اعلام کرد و گفت: در غیر این صورت مستأجر مشمول دریافت این تسهیلات باید سفته ارائه دهد. وی افزود: آن دسته از متقاضیانی که نتیجه بررسی وضعیت آنها منفی شده است، میتوانند اعتراض کنند اما هنوز سازوکار اعتراض تدوین نشده که در اسرع وقت به اطلاع متقاضیان و ثبتنامکنندگان خواهد رسید.
***
درخواست تشکیل صندوق دارا دوم ثبت شد
معاون برنامهریزی وزیر نفت گفت: درخواست تاسیس صندوق سرمایهگذاری قابل معامله ETF پالایشی در سازمان بورس ثبت شد. هوشنگ فلاحتیان در گفتوگو با مهر درباره اقدامات انجام شده برای تأسیس صندوق سرمایهگذاری قابل معامله ETF پالایشی و زمان به سرانجام رسیدن این اقدامات گفت: ارزیابی دقیقی برای زمان به سرانجام رسیدن اقدامات نداریم اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی را به عنوان نماینده وزارت نفت برای انجام اقدامات لازم جهت تأسیس صندوق معرفی کردهایم. وی تصریح کرد: هر چند فرآیند تأسیس صندوق زمانبر است اما با توجه به انتظار عمومی، تلاش میکنیم سریعتر انجام شود. وی تصریح کرد: طبق ساز و کار موجود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی باید درخواست خود را به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کند که امروز ۲۲ مرداد(دیروز) این درخواست به سازمان بورس ارسال شده است. طبیعی است این سازمان مستندات و فرمهایی را از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مطالبه میکند که با تلاش همهجانبه سعی میکنیم هر چه سریعتر این اقدام عملیاتی شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|