|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از تقدیر رهبر انقلاب از سرودههای عاشورایی سعید بیابانکی و امید مهدینژاد در «رندان تشنه لب»
آتشی سرخ روشن است زیر خاکستری هنوز
عباس اسماعیلگل: محفل شعرخوانی «در حلقه رندان» که نخستین یکشنبه هر ماه توسط دفتر طنز و مؤسسه سپهر سوره هنر حوزه هنری انقلاب اسلامی، در محل حوزه هنری برگزار و اشعار شاعران طنزپرداز در آن خوانده میشود، هر سال با فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان با عنوان «رندان تشنهلب» برگزار و از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میشود که در آن، اشعاری در وصف این حماسه بزرگ قرائت میشود. در برنامه شب شعر «رندان تشنه لب» محرم امسال، ۱۳ شاعر از جمله سیدیوسفعلی میرشکاک، سعید بیابانکی، محمدحسین مهدویان، سیدجواد میرصفی، عباس احمدی، سیدشهرام شکیبا، امید مهدینژاد، ناصر فیض، احمد بابایی، احمد علوی، محمود حبیبیکسبی، هادی جانفدا و علی داوودی اشعار عاشورایی خود را خواندند. این برنامه شعرخوانی در تاسوعا و عاشورای حسینی از شبکه ۴ پخش شد اما در این میان شعرخوانی امید مهدینژاد و سعید بیابانکی مورد توجه و تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفت. شاید بد نباشد به این بهانه به ویژگی اصلی اشعار جدید سعید بیابانکی و امید مهدینژاد اشاره کنیم. به طور کلی میتوان گفت این اشعار تقدیر شده توسط رهبر انقلاب از یک ویژگی خاص و مشترک بهره میبرند و آن هم پرداختن به جنبه حماسی و حقطلبانه قیام عاشوراست، زیرا در شعر عاشورایی که زمان محتشم کاشانی در دوران صفویه به طور جدی شکل گرفت، شاهد سرودن اشعار تماما مرثیهای بودیم و شعرا از آن زمان بیشتر به جنبه عزاداری قیام عاشورا پرداختهاند که این اشعار را میتوان در زمره مقتلخوانی قرار داد. اما پس از انقلاب اسلامی و با پرورش شعرای معاصر، تا حدودی این وضعیت در شعر عاشورایی تغییر یافت و مقدمه این تغییر و تحول را در آثار شهید مطهری و علی شریعتی درباره قیام عاشورا شاهد بودیم که این بزرگان در آثارشان بیشتر به جنبه آزادیخواهی، حقطلبانه و اهداف قیام امام حسین(ع) میپرداختند. در ادامه، شعرا و نویسندگان مختلف هم در تأسی از آثار این اندیشمندان، سعی در خلق آثاری در رسای اهداف قیام عاشورا داشتهاند و طی سالهای اخیر اشعار قابل تاملی از سوی شاعران آیینی سروده شده است اما مسلما این تعداد شعر سروده شده در اشعار عاشورایی کفایت نمیکند. خوشبختانه در 2 دهه اخیر شاهد ارتقای سطح کیفی و کمی اشعار عاشورایی در وصف جنبههای حقطلبانه واقعه کربلا بودهایم که حتی این رشد کیفی به نوحهخوانی مداحان اهلبیت(ع) هم رسیده است. از این میان میتوان به نوحهخوانی متفاوت مداحان اهلبیت(ع) در مراسمهای عزاداری شهر یزد اشاره کرد که در آن مداحان، اشعاری را در وصف امام حسین(ع) و قیامش میخوانند که مخاطب با شنیدن آن در وهله اول احساس غرور و سربلندی میکند و البته در کنار آن به ذکر مصیبتهای متحمل شده اصحاب امام حسین(ع) در صحرای کربلا میپردازند. در مجموع باید گفت اینکه ذکر مصیبت در اشعار عاشورایی نمایان باشد، در اصل نکته منفی برای شاعران محسوب نمیشود و حتی ذکر مصیبت اصحاب امام حسین(ع) از الزامات این اشعار است اما شاعران بهتر است در این باره حد تعادل را رعایت کنند و ضمن پرداختن به مصیبتها، رگههایی از حقطلبی و بینش قیام عاشورا را برای مخاطب عرضه کنند که اشعار اخیر سعید بیابانکی و امید مهدینژاد بخوبی از این ویژگی برخوردار است، به عنوان مثال شعر مهدینژاد در بیتهای ابتدایی به ذکر سختیهای اصحاب امام حسین(ع) پرداخته است و در بیت آخر کاملا هوشمندانه با ذکر «لالهها سبز میکنند، خون گرم حسین را/ آتشی سرخ روشن است زیر خاکستری هنوز» به ابعاد حقطلبانه شعر عاشواریی اشاره کرده است، همچنین در هر 2 شعری که سعید بیابانکی در مراسم «رندان تشنه لب» قرائت کرد، با بیتهایی چون «دادخواهی، رادمردی، راستی، آزادگی/ تا ابد مرهون ایمان حسین بن علی است» به زیبایی هر چه تمامتر به جنبه حماسی اشعار عاشورایی اشاره شده است.
2 شعر تقدیر شده عاشورایی سعید بیابانکی را در ادامه میخوانید:
برپا شده است در دل من خیمه غمی
جانم! چه نوحه و چه عزا و چه ماتمی
عمری است دلخوشم به همین غم که در جهان
غیر از غمت نداشتهام یار و همدمی
بر سیل اشک خانه بنا کردهام ولی
این بیت سست را نفروشم به عالمی
گفتی شکار آتش دوزخ نمیشود
چشمی که در عزای تو لب تر کند نمی
دستی به زلف دسته زنجیرزن بکش
آشفتهام میان صفوف منظمی
میخوانیام به حکم روایات روشنی
میخواهمت مطابق آیات محکمی
ذیالحجهاش درست به پایان نمیرسد
تقویم اگر نداشته باشد محرمی...
***
ماه شمعی در شبستان حسینبنعلی است
عقل خاری در بیابان حسینبنعلی است
بر ستیغ کوه نور آفتاب بامداد
برقی از چاک گریبان حسینبنعلی است
من که میگویم لبان تشنه رود فرات
تشنه لبهای عطشان حسینبنعلی است
دادخواهی، رادمردی، راستی، آزادگی
تا ابد مرهون ایمان حسینبنعلی است
اینکه او بر دست دارد کودکی شش ماهه نیست
آخرین سرباز میدان حسینبنعلی است
اینکه در ذلت نمان و اینکه با عزت بمیر
اولین درس دبستان حسینبنعلی است
چیست این آوای محزون رسته بر بالای نی
گوش کن این صوت قرآن حسینبنعلی است
اشکهای نم نم ما زیر این سقف کبود
بارش یکریز باران حسینبنعلی است
ای که پرسیدی در این عالم چرا آشفتهای
بانیاش زلف پریشان حسینبنعلی است
بر فراز نیزه هم لبخند باید زد به مرگ
شاهدم لبهای خندان حسینبنعلی است
هر که امشب عاشقانش را دمی مهمان کند
روز محشر نیز مهمان حسینبنعلی است
هر کسی دستش در این عالم به دامان کسی است
دست ما اما به دامان حسینبنعلی است
همچنین شعر عاشورایی تقدیر شده امید مهدینژاد نیز به این شرح است:
ای گیاه برآمده، ابتری، بیبری هنوز
ای درخت خزانزده، از گیاهان سری هنوز
ای سحاب، ای همه حجاب، همچنان سایهپروری
ای به خون شسته آفتاب، روشنیگستری هنوز
ای دل، ای توده هوس، کی میآیی به راه پس
صبح شد، ظهر شد، ولی بسته بستری هنوز
بعد عمری رفو شدن، نو شدن، زیر و رو شدن
در همان کاری ای فلک، سفله میپروری هنوز...
دشنهای در غلاف خون، بیرقی سبز سرنگون
میدرخشد در آفتاب تیغه خنجری هنوز
لالهها سبز میکنند خون گرم حسین را
آتشی سرخ روشن است زیر خاکستری هنوز
ارسال به دوستان
در گفتوگو با «وطن امروز» پیرامون نمایش مستندها در جشنواره تلویزیونی مستند عنوان شد
فرصتی برای «بیر عالم سوز»
گروه فرهنگ و هنر: مستند «بیر عالم سوز» از جمله آثار حاضر در چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند است که سهشنبه همین هفته روی آنتن شبکه مستند سیما رفت. پخش این مستند بهانهای شد تا گفتوگویی با محمدطه امیری، کارگردان این مستند داشته باشیم. امیری در گفتوگو با «وطن امروز»، درباره ساخت مستند «بیر عالم سوز» گفت: کمتر از ۲ سال پیش یکی از دوستانم که هرازگاهی خاطراتی را از حاجبهزاد پروینقدس بیان میکرد، پیشنهاد ساخت مستند درباره این جانباز را داد و در نهایت بعد از مطرح کردن موضوع با خانه تولیدات جوان شبکه ۳ و ارائه فیلمنامه اولیه اثر کار عملا آغاز شد، البته سفری به تبریز داشتیم تا از نزدیک با بهزاد پروینقدس دیدار کنیم و آنجا برای نخستین بار متوجه شدم ساخت این مستند چقدر سخت خواهد بود. وی با بیان اینکه برای این مستند نزدیک به 30 ساعت مصاحبه انجام دادیم، اظهار داشت: یک سال نیز روند ساخت این اثر به طول انجامید، نخستینبار «بیر عالم سوز» در جشنواره حقیقت سال گذشته اکران شد و بعد از آن در جشنواره عمار نیز به نمایش درآمد و امروز (سهشنبه) هم در جشنواره تلویزیونی مستند نمایش داده شده است.
کارگردان مستند «بیر عالم سوز» در ادامه با اشاره به نقش مثبت جشنوارههایی همچون جشنواره تلویزیونی مستند گفت: امسال نخستین تجربه حضور در جشنواره تلویزیونی مستند را دارم، البته مخاطب شبکه مستند هستم و کم و بیش نیز درباره این جشنواره شنیدهام. جشنواره تلویزیونی مستند از طرف سازنده اثر دست به تبلیغ اثر میزند و همین مهم باعث میشود مخاطب گستردهای پای آثار بنشیند و عموما نیز مخاطبان بعد از تماشای آثار مستند حس بهتری نسبت به آثار سینمایی دارند. به عبارت دیگر، در این جشنواره آثار مستند با مخاطبان عام روبهرو میشوند در حالی که در جشنواره حقیقت معمولا مخاطبان خاص پای آثار مینشینند و از طرفی هم مشخص نیست آثار چه زمانی به نمایش عمومی دربیاید. در اصل این جشنواره باعث میشود مستندسازان با ذائقه مردم ارتباط بیشتری برقرار کرده و شناخت بهتری پیدا کنند. وی تصریح کرد: مخاطبان آثار مستند میتوانند از طریق جشنواره تلویزیونی مستند به تماشای آثار گلچین شده بنشینند و با توجه به نخستین مواجههام با این جشنواره، میگویم بهرغم اینکه این جشنواره زرق و برقهای جشنوارههای دیگر را نداشته و سالن خاصی برای کارگردانان ندارد اما برآیند مثبتی را برای کارگردانان، شناخت مخاطب و دیده شدن آثار به ارمغان میآورد. کارگردان مستند «بیر عالم سوز» اظهار داشت: نخستین اثرم در جشنواره عمار اکران شد و همین مساله باعث شد در این حوزه باقی بمانم و جشنواره تلویزیونی مستند هم برای دیگر مستندسازان همین نقش را ایفا میکند، چرا که از این طریق مستندساز میتواند اثرش را به نمایش درآورد و در معرض قضاوت مخاطب قرار دهد و طبیعتا انگیزهای برای تداوم فعالیت مستندسازان میشود، البته در این میان قطعا تشویقها و نقدهایی که نسبت به آثارش میشود میتواند دلیل محکمی برای مستندساز شود تا بتواند مسیر خود را انتخاب کند. امیری با بیان اینکه مهمترین مولفه این جشنواره برقراری ارتباط با مخاطبان است، افزود: طبیعتا طراحی برخی آیتمها میتواند در این زمینه اثرگذار باشد؛ به طور مثال دستاندرکاران این جشنواره میتوانند به میان مردم رفته و واکنشهایشان را نسبت به آثار بگیرند. همچنین جشنواره باید پرسروصداتر باشد و به جشن نزدیکتر باشد تا مخاطب را به خود جذب کند. میتوان کمپینهای ساخت مستند با ابزار ساده را راه انداخت و در سال بعد به مستند برتر جایزه داد تا از این طریق استعدادهای جوان را نیز شناسایی کرد.
ارسال به دوستان
تلویزیون
پخش سریال «بوم و بانو» از شنبه ۱۵ شهریور
سریال «بوم و بانو» به تهیهکنندگی آرمان زرینکوب و کارگردانی سعید سلطانی از شنبه ۱۵ شهریور از شبکه ۲ سیما روانه آنتن خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، «بوم و بانو» همکاری جدید سعید سلطانی و آرمان زرینکوب پس از سریال «ستایش» محسوب میشود. سریال تاریخی «بوم و بانو» مقطع دوره پهلوی را به نمایش میکشد و کاری در حوزه تاریخ معاصر به شمار میآید. این مجموعه به نویسندگی شعله شریعتی و اعظم بهروز روایتگر داستانی عاشقانه و تاریخی است. سریال «بوم و بانو» کاری است از گروه فیلم و سریال شبکه ۲ سیما که شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۱:۳۰ پخش میشود.
***
آغاز فصل پنجم «کتابباز»با تغییرات تازه
پخش فصل پنجم «کتابباز» با اعمال تغییراتی از ۱۵ شهریور آغاز خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، پنجمین فصل از برنامه تلویزیونی «کتابباز» با اجرای سروش صحت، از شنبه هفته آینده، با تفاوتهایی نسبت به فصلهای پیشین روی آنتن خواهد رفت. این فصل از برنامه «کتابباز» هر هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ در شبکه نسیم پخش و روز بعد در ساعات یک، ۸:۳۰ و ۱۴ بازپخش میشود. «کتابباز» که آخرین بار در ماه رمضان سال جاری هر روز روی آنتن شبکه نسیم بود، از سال ۹۵ تاکنون در 4 فصل به کارگردانی و تهیهکنندگی محمدرضا رضائیان روی آنتن رفته و فصل پنجم آن نیز در ۱۰۰ قسمت تولید و پخش خواهد شد. حمید مراوندی مجری طرح و افشین صادقیزاده سردبیر این برنامه تلویزیونی هستند.
ارسال به دوستان
بیش از 2000 هیأت در طرح «خیمههای رسانهای محرم» شرکت کردند
معاون امور حقوقی و تدوین مقررات ساترا از هیأت آنلاین بازدید کرد. به گزارش «وطن امروز»، در این دیدار که با هدف قدردانی از اقدامات این رسانه در دهه اول محرم جهت پوشش مراسم هیأتهای آنلاین برگزار شد، اعضای هیأت امنای هیأت آنلاین درباره دغدغهها و مشکلات در این مسیر توضیحاتی ارائه کردند. مهدی شاملو، عضو هیأت امنای هیأت آنلاین با اشاره به مشکلات هماهنگی میان اپراتورها، هیأتها و آموزش به آنها، درباره نحوه پوشش آنلاین مراسم، اظهار کرد: در ایام محرم برای ایجاد همکاری بینبخشی و هماهنگی با دستگاهها و نهادهای متولی در جهت تسهیل دسترسی مردم به سرویس هیأت آنلاین جلساتی را برگزار کردیم که خوشبختانه خروجی این تلاشها استقبال مردم از پخش آنلاین مراسم عزاداری بوده است. ما همچنین شاهد استقبال هیأتها از طرح خیمههای رسانهای بودیم تا جایی که آمار هیأتهای حاضر در این طرح از 2 هزار هیأت عبور کرد. شاملو در ادامه با تاکید بر اینکه برنامههای هیأت آنلاین محدود به محرم نیست، توضیحاتی درباره برنامههای آتی این رسانه برای پوشش مراسم مذهبی در ایام و مناسبتهای مختلف ارائه کرد.
ارسال به دوستان
«سوره اشک» حوزه هنری با تولید 9 نماهنگ عاشورایی ادامه مییابد
9 نماهنگ عاشورایی به مناسبت ایام عزای سید و سالار شهیدان توسط مرکز موسیقی و معاونت سینمایی حوزه هنری در دست تولید و انتشار است. به گزارش «وطن امروز»، این نماهنگها که از یک ماه پیش وارد مرحله تولید شده، بخشی از مجموعه هنری پویش «سوره اشک» است که حوزه هنری انقلاب اسلامی تولیدات هنری خود به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم را در قالب این پویش تولید و منتشر کرده است. این نماهنگها با صدای خوانندگانی مانند حمید غلامعلی، مجید اخشابی، قاسم افشار، غلامرضا صنعتگر و... بر اساس اشعاری از فاضل نظری، میلاد عرفانپور، محمدحسن جمشیدی و... در قالبهای مختلف تصویری مانند پویانمایی و رئال تولید میشود که قرار است انتشار این آثار به مرور تا اربعین حسینی انجام شود. گفتنی است حوزه هنری انقلاب اسلامی دهها تولید هنری در قالبهای مختلف را در قالب پویش «سوره اشک» به مناسبت محرم 99 در حال تولید دارد که انتشار این آثار تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.
ارسال به دوستان
انفجار بندر بیروت سوژه ساخت سریال شد
سریال 5 قسمتی «عنبر ۱۲» با موضوع انفجار بندر بیروت و خرابیهای حاصل از آن در لبنان ساخته میشود. به گزارش «وطن امروز» به نقل از المیادین (شبکه خبری لبنان)، شرکت فیلمسازی صباح اعلام کرده است این پروژه پنج قسمتی را خواهد ساخت. در این سریال درباره علل و پیامدهای انفجار بیروت صحبت خواهد شد. تصویربرداری این سریال قبل از اتمام سال میلادی جاری شروع خواهد شد. فیلمنامه را باسم باریش مینویسد و امین دره آن را کارگردانی خواهد کرد. به احتمال زیاد متن فیلمنامه قبل از پایان سال 2020 آماده میشود و گروه تصویربرداری را شروع خواهند کرد. این سریال خسارتهای مالی و جانی مردم لبنان در انفجار 4 آگوست بندر بیروت را به تصویر میکشد. گفته شده داستان این فیلم نیز بر اساس واقعیت خواهد بود، زیرا این کارگردان یکی از افرادی است که در این انفجار متحمل خسارتهای زیادی شده است.
ارسال به دوستان
اکران «دیدن این فیلم جرم است» در آبانماه
مانعی که بالاخره برطرف شد!
محمدرضا شفاه، تهیهکننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان از برنامهریزی برای اکران عمومی این فیلم در سینماهای کشور از آبانماه امسال خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» از جمله آثاری بود که در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما اکران آن پس از جشنواره با موانعی روبهرو شد. حالا اما محمدرضا شفاه، تهیهکننده این فیلم در گفتوگو با «مهر» درباره آخرین وضعیت نمایش این فیلم سینمایی گفته است: «ما دوست داریم این فیلم هر چه زودتر دیده شود اما موقعیت امروز موقعیت سختی است. با این وجود قصد داریم این فیلم را در سال جاری به نمایش بگذاریم. اکران آنلاین گزینه اول ما نیست ولی به آن فکر میکنیم. در واقع ترجیح ما این است که «دیدن این فیلم جرم است» را ابتدا در سینماها به نمایش بگذاریم ولی به هر حال همه از وضعیت کنونی سیستم اکران مطلع هستند و میدانند که چقدر پیچیده شده است. با این حال تلاشمان را میکنیم که در صورت مساعد شدن شرایط، فیلم را آبانماه همین امسال اکران عمومی کنیم چون این نگرانی وجود دارد که اگر در این مقطع «دیدن این فیلم جرم است» را به نمایش نگذاریم، ممکن است بعدا با موانعی روبهرو شود، ضمن اینکه امکان دارد حرف فیلم دیگر حرف بهروزی نباشد». این تهیهکننده با اشاره به مشکلاتی که در مسیر اخذ پروانه نمایش «دیدن این فیلم جرم است» وجود داشت و اکران عمومی آن را تا این اندازه به تأخیر انداخت هم توضیح داد: «به نظرم سازمان سینمایی و دستاندرکارانش، آن زمان حافظ منافع برخی گروههای سیاسی بودند که بخشی از این حمایتها متوجه رئیس وقت مجلس شورای اسلامی بود». ارسال به دوستان
خاطرات شهید نژاداکبر از شهدای عملیات کربلای 5 منتشر شد
«شکار مرغابیها» در بازار نشر
«شکار مرغابیها»، خاطرات سردار غلامعلی(جواد) نژاداکبر جدیدترین اثر نویسنده کتاب «از ام الرصاص تا خانطومان» (برگزیده جشنواره شهید همدانی) توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، غلامعلی (جواد) نژاداکبر سال 1340 در خانوادهای مذهبی در شهر بابل روستای «بیشهسر» دیده به جهان گشود. سال 1359 با شروع جنگ تحمیلی، آقاجواد از نخستین نفراتی بود که کوله جنگ را به دوش کشید و راهی مریوان شد. دومین اعزام آن شهید بزرگوار سال 1361 و حضور در عملیاتهای طریقالقدس، بیتالمقدس، فتحالمبین، والفجر 8 و کربلای 5 بوده است. آقاجواد در منطقه هورالعظیم از ناحیه شکم بشدت مجروح شد و پس از چند ماه استراحت، دوباره به مناطق درگیر جنگ بازگشت و این بار خدمت را در قالب فرماندهی گردان مسلم و سپس فرماندهی گردان صاحبالزمان(عج) و بعد جانشینی تیپ ادامه داد تا اینکه در ادامه عملیات عظیم و مهیب کربلای 5 به تاریخ 12 اسفند 1365 در منطقه شلمچه به همرزمان شهیدش پیوست. کتاب «شکار مرغابیها» خاطرات سردار غلامعلی(جواد) نژاداکبر اثر مصیب معصومیان در قطع رقعی و 216 صفحه همزمان با ایام محرم توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است. ارسال به دوستان
اعتراض ۲ کارگردان سینما به انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام در نشریه فرانسوی
نامسلمانها هم از هتک حرمت پیامبر ناراحتند
کارگردان فیلمهای «رستاخیز» و «دوئل» در واکنش به تکرار انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام، گفت: این اسائه ادب تنها به پیامبر ما مسلمانان روا داشته نشده است، حتی غیرمسلمانان نیز نسبت به این رخداد تلخ، عکسالعمل خواهند داشت. به گزارش تسنیم، مجله هتاک فرانسوی «شارلی ابدو» بار دیگر کاریکاتورهای توهینآمیز علیه پیامبر اسلام را منتشر کرد. برخی رسانههای اروپایی مثل یورونیوز این خبر را منتشر کردند که نسخه الکترونیکی شماره جدید «شارلی ابدو» این کاریکاتورهای توهینآمیز را روی جلدش قرار داده و از چند روز گذشته در دسترس قرار گرفته و امروز قرار است نسخه کاغذی جدید این مجله توزیع شود. پیش از این هم در روزنامه دانمارکی و شارلی ابدو این اهانت صورت گرفته بود. احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» و خالق آثاری همچون «دوئل»، «سرزمین خورشید» و «کیمیا»، در واکنش به این اهانت گفت: تصورم بر این است که این اهانتهای ادامهدار نیازمند عکسالعمل جمعی است. این توهین فقط به پیامبر اسلام نیست، بلکه اهانت به تمام ادیان و پیامبران الهی است. من به عنوان یک ایرانی مسلمان وظیفه خود میدانم که نسبت به این اهانت عکسالعمل داشته باشم اما ضروری است که نخبگان، دانشمندان، فرهیختگان، صاحبنظران و هنرمندانی که صدای آنها پژواک جهانی دارد نسبت به این جفای بزرگ، سکوت اختیار نکنند. درویش با اشاره به اینکه همه نسبت به جایگاه پیامبر اسلام حساسند، تأکید کرد: نام این رفتار را آزادی فکر و بیان گذاشتهاند اما به بنیان اصلی معارف الهی و خاتم پیامبران، توهین میکنند. این اسائه ادب تنها به پیامبر ما مسلمانان روا داشته نشده است، حتی غیرمسلمانان نیز نسبت به این رخداد تلخ، عکسالعمل خواهند داشت. اینها مسألهشان اسلام و پیامبر نیست، مسألهشان اصل دین و دیانت است. اینها مؤلفههای الهی را نشانه گرفتهاند؛ امروز پیامبر اسلام را زدهاند، فردا سراغ دیگر ادیان و اندیشههای الهی میروند.
همچنین محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: واقعیت این است که توهین به ادیان در برخی نشریات و رسانههای غربی که بیشتر اروپایی هستند سابقه دارد و حتی آنان متأسفانه در فیلمهایشان به پیامبران الهی با شوخی توهین میکنند اما این توهین و کاریکاتور مانند کاریکاتور دانمارکی، مدلی از وقاحت آخرالزمانی است، زیرا در نشانههای آخرالزمان میتوان اشاراتی مبنی بر اهانت به ساحت مقدس پیامبران الهی پیدا کرد. به نظر من این مورد مشابه ندارد و از جنس تمسخر نیست، بلکه مدلی از وقاحت است که شبیه آن وجود ندارد. باید گفت که بیتفاوت گذشتن از کنار این مدل هتاکی اصلا کار صحیحی نیست و نباید سکوت کرد. فکر میکنم قبلتر هم مقابل این پدیده شیطانی عملکرد و مقابله خوبی را از طرف مسیحیان و حتی یهودیان شاهد بودیم که آن را محکوم کردند. به نظرم باید به طور جدیتر با این موضوع مقابله شود و آن را به گوش جهان رساند. این حرکت زشت جریحهدار کردن روحیه انسانهای زیادی در جهان است و اساسا رفتار متمدنانهای نیست.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|