|
قدردانی سرلشکر سلامی از مردم و ناجا برای تأمین نظم مراسم محرم
فرمانده کل سپاه در تماس تلفنی با سردار حسین اشتری از تلاشهای مجاهدانه و هوشیارانه ناجا در تامین نظم و امنیت مراسم سوگواری دهه اول محرم و همکاری مردم در این زمینه قدردانی کرد. سرلشکر حسین سلامی در این تماس گفت: همکاری و التزام عزاداران و هیأتهای مذهبی به رعایت توصیههای ستاد ملی مبارزه با کرونا بیانگر عزت، عظمت و کرامت ملت ایران و پایبندی آنان به صیانت از نعمت امنیت و سلامت جامعه بود.
ارسال به دوستان
درباره اختلاف آمریکا و سایر کشورهای شورای امنیت درباره تحریمهای تسلیحاتی چه کنیم؟
دست به دامان مجلس
گروه سیاسی: موضوع تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران همچنان یکی از اخبار اصلی رسانههای جهان است. مقامات آمریکایی معتقدند فارغ از نظر بقیه کشورهای عضو شورای امنیت، تحریمها 20 سپتامبر (30 شهریور) علیه ایران برمیگردد و هر کشوری که به این تحریمها بیتوجه باشد مورد تحریمهای یکجانبه آمریکا قرار میگیرد. اما دولت روحانی در مواجهه با بدترین سناریو یعنی تمدید تحریمهای تسلیحاتی که البته احتمال وقوع آن از بقیه سناریوها کمتر است چه واکنشی باید از خود نشان دهد؟
در 7 سال گذشته دولت روحانی عمده انرژی و سرمایه خود را در مسیر توافق با غرب (برجام) صرف کرده است. در دوران مذاکرات هستهای، حامیان توافق ادعا میکردند «هر روز تاخیر در توافق 100 میلیون دلار به اقتصاد کشور ضرر میزند» و اینگونه افکار عمومی را برای پذیرش برجام قانع کردند. اما پس از اجرای برجام دولت متوجه شد برخلاف تصور قبلی، بانکهای بزرگ با ایران همکاری نمیکنند و درآمدهای نفتی همچنان از دسترس ایران خارج است. با این وجود، در 28ماهی که برجام اجرا شد- 26 دی 94 تا 18 اردیبهشت 97- مهمترین توجیه دولت برای حضور در برجام، «افزایش فروش نفت» بود.
پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 97، دولت به «وعدههای اروپا» امید بست. اروپا وعده داده بود از ایران نفت میخرد و برای تسویه آن یک کانال مالی ایجاد میکند. با وجود اینکه توافق برجام بشدت نامتوازن شده بود اما دولت همچنان با تکیه بر وعدههای اروپا حضور خود در برجام و اجرای تعهدات هستهای را توجیه میکرد. اما با گذر زمان وعدههای اروپا پوچ از آب درآمد و شرکتها و بازیگران اقتصادی اروپایی یکی پس از دیگری با ایران قطع رابطه کردند و دولتهای اروپایی در برابر این اتفاق، اقدامی انجام ندادند. اروپا خرید نفت از ایران را به صفر رساند و در نهایت برای تسویه مالی تجارت با ایران، ابزاری به نام اینستکس ایجاد کرد. به مرور زمان مشخص شد اینستکس برای وقتکشی و امیدوار نگه داشتن ایران ایجاد شده است، نه برای تسویه تعاملات تجاری.
دولت با تاخیر و پس از یک سال، از 18 اردیبهشت 98 تا 15 دی 98 در 5 گام، «بخش کوچکی» از تعهدات هستهای خود را کاهش داد. با این وجود، اما هسته سخت و اصلی تعهدات برجامی یعنی بازرسی و نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی دستنخورده باقی مانده است. علاوه بر آن برخلاف ادعای دولت، بخشهای عملیاتی زیادی از برجام باقی مانده است که همچنان ایران متعهد به آنهاست. اگر بخواهیم به صورت کمی تعهدات باقیمانده برجامی ایران را محاسبه کنیم، 51 بند از 81 بند تعهد هستهای ایران در ضمیمه یک برجام (هم از جنس عملیاتی و هم از جنس بازرسی) باقی مانده است.
پس از روشن شدن فریب اروپا، دولت روحانی برای توجیه اجرای برجام، بر قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل تمرکز کرد. شورای امنیت در سالهای پیش از برجام در چند قطعنامه، تحریمهای هستهای، تسلیحاتی و موشکی علیه ایران اعمال کرده بود. در قطعنامه 2231 که تاییدکننده برجام است، تحریمهای هستهای تعلیق و تحریمهای تسلیحاتی و موشکی تجمیع و تمدید شدند.
دولت ادعا میکرد قطعنامههای تحریمی لغو شده است و ایران از مزایای لغو این تحریمها استفاده میکند! بنابراین برای بهرهمندی از این امتیازات باید در برجام بمانیم. علاوه بر این روحانی 23 آبانماه سال گذشته یعنی ۲ روز قبل از افزایش قیمت بنزین به مردم وعده داد: «اگر برجام را یک سال دیگر نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و براحتی میتوانیم سلاح لازم را خرید و فروش و به دنیا صادر کنیم».
* صفر شدن امتیازات ایران در برجام
با نزدیک شدن موعد رفع تحریمهای تسلیحاتی در27 مهر 99 آمریکا تلاش کرد این تحریمها را تمدید کند. قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی در تاریخ 24مرداد99 از طرف شورای امنیت سازمان ملل رد شد. با این وجود آمریکا ادعا میکند طبق بند10 قطعنامه 2231 همچنان یکی از اعضای مشارکتکننده (عضو هیأت موسس) برجام است و این حق را دارد که مکانیسم ماشه را فعال کند.
مکانیسم ماشه به روندی در برجام و قطعنامه 2231 گفته میشود که مطابق آن، شکایت یکی از اعضای مشارکتکننده در برجام میتواند منجر به بازگشت همه قطعنامههای تحریمی سازمان ملل علیه ایران شود. آمریکا ادعا میکند بدون نیاز به بندهای 36 و 37 برجام و صرفا از طریق بندهای 10 و 11 قطعنامه میتوان این مکانیسم را فعال کرد و طی 30 روز همه قطعنامههای قبلی را بازگرداند. لذا آمریکا در تاریخ 30 مرداد 99 اعلامیهای را برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل به شورای امنیت ارائه کرد.
در اینکه مکانیسم ماشه فعال شده است یا نه، اختلافات جدی بین آمریکا، اروپا، روسیه، چین و ایران وجود دارد. اما این اختلاف فرصت بسیار خوبی برای ایران است تا در برابر بازگشت تحریمهای سازمان ملل بایستد. آمریکا اعلام کرده است که تحریمهای سازمان ملل 30 شهریور علیه ایران بازخواهد گشت. پذیرش این تحریمها از سوی کشورهای دیگر (اروپا، چین، روسیه و دیگران) وابستگی بسیار زیادی به رفتار ایران دارد. به هر حال، احتمال بازگشت قطعنامهها در روزهای آینده نباید از سوی ایران نادیده گرفته شود. درصورت بازگشت تحریمهای شورای امنیت، عملا امتیازات ایران از برجام به صفر خواهد رسید.
* انفعال ایران؛ جسارت بیشتر آمریکا
رفتار و واکنش ایران در این مقطع زمانی میتواند نقش مهمی در شکلگیری ذهنیت و ادراک طرف مقابل داشته باشد. نیکی هیلی (نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل) چند روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفته بود: «اگر ما از توافق خارج شویم، ایران خارج نخواهد شد» و موگرینی در روز خروج آمریکا از برجام، گفته بود روحانی تضمین داده است از برجام خارج نخواهد شد. بنابراین آمریکا زمانی از برجام خارج شد که مطمئن شده بود ایران دست به اقدام متقابل نخواهد زد. در موضوع بازگشت تحریمهای شورای امنیت نیز رفتار ایران بسیار اهمیت دارد.
متاسفانه نشانههایی وجود دارد که دولت روحانی در برابر بازگشت احتمالی تحریمهای شورای امنیت- هر چند این احتمال ضعیف باشد- در موضعی منفعلانه دست به اقدامی نخواهد زد. گروه بینالمللی بحران از یک مقام ایرانی نقل قول کرده است: «ایران با امید به تغییر در دولت آمریکا، سعی خواهد کرد کاری نکند که احتمال بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام را به خطر بیندازد». رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که در جریان مذاکرات هستهای ایران بوده، مدعی شده است: «حتی اگر آمریکاییها بزرگترین اشتباه خود یعنی استفاده از مکانیسم ماشه را انجام دهند، تصمیم ایران ماندن در برجام است. ما همچنان اینجا خواهیم بود اما ترامپ ممکن است چند ماه دیگر در کاخ سفید نباشد». باربارا اسلیوین، مسؤول میز ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک نیز در رابطه با پاسخ احتمالی ایران به بازگشت قطعنامههای تحریمی گفته است: «من فکر میکنم که ایرانیها کمی جیغ و داد خواهند کرد ولی همچنان قصد دارند برجام حفظ شود تا دولت بعدی آمریکا به آن بازگردد».
* لزوم اقدام متقابل از سوی مجلس شورای اسلامی
همانطور که ذکر شد، 51 بند از 81 بند تعهدات هستهای ایران در ضمیمه یک برجام (هم از جنس عملیاتی و هم از جنس بازرسی) باقی مانده است. مهمترین بخش تعهدات ایران در برجام، نظارتهای بیسابقه آژانس بر تاسیسات هستهای کشور بود، این نظارتها برای آمریکا از غنیسازی 20درصد هم مهمتر است. آمار محمدجواد ظریف از میزان این نظارتها تکاندهنده است. ظریف در نامه خود به شورای امنیت سازمان ملل گفته است: «از سال 2016 تا 2019، 92 درصد کل بازرسیهای آژانس، در ایران صورت گرفته است»! یعنی ایران 92 درصد تحت بازرسی آژانس است و همه کشورهای دیگر جهان 8 درصد!
در چنین شرایطی برای تغییر محاسبات طرف مقابل و جلوگیری از اجرای یکطرفه برجام، همه امیدها به مجلس است. مجلس شورای اسلامی میبایست قانونی جهت توقف همه تعهدات هستهای تصویب کند تا بازرسان آژانس اخراج شوند و دوربینهایش جمعآوری شود و به هر تعهد باقیمانده در برجام خاتمه دهد.
دولت روحانی حتی باید به بیعملی و نادیده گرفته شدن منافع ایران توسط کشورهای غربی که طی 7 سال گذشته گمان میکرد میتواند از طریق کشورهای غربی به منافعی دست پیدا کند، واکنش متناسب و درخور نشان دهد. تلاش آمریکا برای به بنبست کشاندن برجام عملا این فرصت را به ایران میدهد که بدون فشار بینالمللی به گسترش برنامه هستهای خود- که 6 سال در نتیجه برجام در شدیدترین محدودیتها قرار داشت- دست بزند. در این راه خلأ بیعملی و انفعال دولت باید توسط مجلس پر شود. مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید با رصد دقیق تحولات مربوط به اقدام آمریکا در راهاندازی مکانیسم ماشه، با بررسی احتمالات مختلف، سناریوی مناسب را در صورت تحقق هر یک از این احتمالات در دستور کار قرار دهد. بازگشت تحریمهای شورای امنیت و اجرایی شدن این تحریمها توسط آمریکا و تحریم کشورها و شرکتهای طرف قرارداد با ایران در زمینه مبادلات تسلیحاتی- هر چند دیگر کشورهای شورای امنیت معتقد باشند این تحریمها غیرقانونی است- یکی از گزینههای محتمل است. در صورتی که آمریکا مدعی شود به دلیل بازگشت تحریمها؛ شرکتها یا کشورهای طرف معامله با ایران با تحریم مواجه میشوند، عملا به معنای بالا رفتن ریسک معامله تسلیحاتی با ایران و احتمالا محقق نشدن این دسته معاملات است. مجلس با در نظر گرفتن این سناریو باید دولت را مکلف کند در صورت هر گونه اقدام کشورها علیه برجام و محقق نشدن امتیازاتی که قرار بود از قبل برجام نصیب ایران شود، تمام محدودیتهای برجامی برداشته میشود. این گام مجلس یک گام حیاتی برای حفاظت از منافع ایران است. باید دید نمایندگان تا چه حد در جهت تامین منافع هستهای ایران اقدام میکنند؟
ارسال به دوستان
سفر استانی رئیس مجلس به خوزستان جلوههای جدیدی از مدیریت و نظارت میدانی را نمایان کرد
میدانداری جهاد
گروه سیاسی: محمدباقر قالیباف هدف سفر 4 روزه خود به استان خوزستان را «نظارت میدانی» عنوان کرد. رئیس مجلس تلاش کرد با گفتوگوی مستقیم با مردم محروم نقاط مختلف این استان، از نزدیک چالشها، فرصتها و روند خدمترسانی به آنان را رصد کند.
به گزارش «وطن امروز»، رئیس مجلس در یک سفر 4 روزه به استان خوزستان، از نزدیک در جریان مشکلات و چالشهای مردم این استان قرار گرفت. محمدباقر قالیباف در حالی به استان خوزستان سفر کرد و پای درددل مردم محرومترین نقاط این استان قرار گرفت که سالها بود این مردم مواجههای در این سطح با مسؤولان عالیرتبه کشور نداشتند. هدف نظارتی این سفر نیز به نوبه خود حائز اهمیت بود و شاید بتوان آن را نخستین سفر یک مسؤول عالیرتبه به یک استان محروم با هدف نظارت میدانی عنوان کرد. محمدباقر قالیباف در همین راستا در جمع مردم حصیرآباد اهواز گفت: به حضرتآقا عرض کردم ما به خط میزنیم و به اقصی نقاط کشور میرویم تا نظارت میدانی داشته باشیم. از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه کارگزاران و مردم یکی از مسائل محوری گفتمان انقلاب اسلامی بود. در منظومه فکری انقلاب اسلامی برخلاف مدلهای اشرافی حکومت، کارگزاران نظام حکومتی نه حائز مقام بالادستی، بلکه صاحب منصب خدمتگزاری هستند و خودشان را پایینتر از مردم میدانند. همین امر هم باعث میشود رابطه خود را با محرومترین گروههای مردمی قطع نکنند و از طریق همنشینی با مستضعفین، هیچگاه خط و هدف اصلی مسؤولیت خود را فراموش نکنند. این عنصر اصلی رابطه کارگزاران با مردم در منظومه فکری انقلاب اسلامی است؛ مسالهای که در دورههای مختلف تاریخ جمهوری اسلامی، گاهی به آن عمل شده و گاهی نیز از سوی مسؤولان به فراموشی سپرده شده است. اکنون در دورهای که سالهاست مردم رنجدیده خوزستان مواجههای با مسؤولان عالیرتبه نظام نداشتهاند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در سفری نسبتا طولانی سعی کرد این خلأ چندین و چندساله را پر کند. ایجاد حس یگانگی بین مردم محروم خوزستان و نظام، حداقل دستاورد این سفر خواهد بود؛ سفری که هدف اصلی آن «نظارت میدانی» عنوان شده است.
قالیباف بامداد سهشنبه از طریق فرودگاه آیتالله جمی آبادان وارد استان خوزستان شد و در نخستین روز بازدیدهای میدانی خود از شهرستانهای آبادان، خرمشهر، شادگان و بندر ماهشهر دیدن کرد. رئیس مجلس در دومین روز بازدیدهای میدانی خود در شهرستانهای بهبهان، رامهرمز، رامشیر، ایذه و مسجدسلیمان حضور یافت. قالیباف در سومین روز سفر از شهرستانهای اندیکا، دزفول، اندیمشک، شوش و شوشتر و اهواز بازدید کرد. رئیس مجلس همچنین در چهارمین و آخرین روز نظارتهای میدانی از استان خوزستان، از شهرستان سوسنگرد بازدید کرد و سپس وارد اهواز شد تا برنامههای نظارت میدانی خود را در اهواز ادامه دهد. رئیس مجلس شامگاه پنجشنبه در جمع مردم حصیرآباد اهواز اظهار داشت: وقتی به اهواز رسیدم، پا روی زمین نگذاشتم تا به حصیرآباد بیایم و امروز بنده نماینده مردم این منطقه هستم.
وی ضمن بیان آنکه ما مدیون خوزستان هستیم، افزود: تکلیف شرعی، انقلابی و انسانی ما در مجلس رفع مشکلات مردم بویژه مناطق محروم است. محمدباقر قالیباف همچنین صبح روز گذشته در جریان نظارت میدانی بر حوزههای انتخابیه استان خوزستان، از شرکت لولهسازی اهواز بازدید کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت فعالیت شرکت لولهسازی اهواز گفت: هر چند برخی کشورها به دلیل محدودیتها و تحریمهای اعمالشده علیه ایران، مانع از دسترسی کشورمان به محصولات مرتبط با صنعت نفت، گاز و انتقال آب شدهاند اما این محدودیتها موجب به وجود آمدن فرصت مناسبی برای شرکتهای دانشبنیان داخلی و بروز ظرفیتهای بومی در تولید محصولات این حوزه شده است.
رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: در دوران جنگ تحمیلی شرکت لولهسازی اهواز توانست در عملیات والفجر ۸ روی رودخانههای بهمنشیر و اروند پل مناسبی را در کمترین زمان ایجاد کند و امروز نیز در جنگ اقتصادی توانسته نقش مهمی را برای انتقال نفت و گاز به نقاط مختلف کشور ایفا کند.
وی با یادآوری اینکه در گذشته این شرکت دچار مشکلات مالی و ورشکستگی شد اما با مدیریت صحیح مسؤولان استانی دوباره فعال شده است، تصریح کرد: ما نیز در مجلس تلاش خواهیم کرد این حرکت پایدار بماند. قالیباف در رابطه با برآیند نظارت میدانی بر حوزههای انتخابیه خوزستان گفت: بنا نیست تصمیم جدیدی گرفته شود، بلکه تصمیمات قبلی را برای به ثمر رسیدن پیگیری خواهیم کرد تا مشکلات سر راه آنها حلوفصل شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چند امکانات زیادی در استان خوزستان وجود دارد اما به دلایل مختلف مردم از این امکانات به طور مناسب برخوردار نیستند، افزود: در نظارتهای میدانی بر شهرستانهای استان، اشتغال جوانان، تامین آب شرب، کشاورزی و فاضلاب شهری از جمله بیشترین دغدغهها و مطالبات مردم به شمار میرفت که امیدواریم با برنامهریزی صحیح استانی این مسائل برطرف شود.
* گفتوگوی صمیمانه رئیس مجلس با کارگران
بر اساس این گزارش در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از شرکت لولهسازی اهواز، برخی کارگران این واحد تولیدی با قالیباف دیدار صمیمانه و چهره به چهره داشتند.
این کارگران در این دیدار از دغدغههای خود در راستای عدم اجرای صحیح طرح همسانسازی حقوق در شرکت لولهسازی اهواز گلایه کردند که پس از اظهارات رئیس مجلس در این رابطه، مقرر شد مسؤولان مربوط تلاش کنند این مشکلات حل شود.
* برگزاری جلسه نهایی نظارت از خوزستان
عصر روز گذشته همچنین جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان خوزستان با حضور رئیس مجلس، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، نمایندگان و مقامات این استان در استانداری خوزستان برگزار شد.
رئیس مجلس در اظهاراتی در این جلسه گفت: گاهی در نقد این سفر به من میگویند چرا در این سفر پروتکلها را رعایت نکردی؟ نمیتوان مشکلات را دید و حرف مردم را نشنید. وی با بیان اینکه ما تجربه دفاعمقدس را داریم، اگر در صبح عملیات رزمنده، فرماندهاش را کنار خودش نمیدید، احساس امنیت نمیکرد، گفت: در این ایام سخت کرونا وقتی به مردم قول دادیم با آنها باشیم، باید در کنار آنها باشیم و با آنها زندگی کنیم. مردم را 2 چیز رنج میداد؛ یکی مشکلات و دیگری تبعیض.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه اولویت ما در مجلس نظارت و در مرتبه بعد قانونگذاری است، اظهار کرد: نظارت ما از جنس نشستن در تهران نیست. ما به دنبال نظارت میدانی و سیستمی هستیم. نهاد مجلس، کمیسیونها، هیأترئیسه، رئیس و معاونان مجلس باید در خدمت تکتک نمایندگان برای حل مشکل مردم باشد. رئیس مجلس با اشاره به برخی مشکلات ریشهای مردم استان خوزستان اظهار کرد: گاهی امنیت ملی برای یک روستا آب آشامیدنی آن روستاست. نمیشود به مردم آن روستا بگوییم آب نخورید که ما کار مهمتری داریم. نمیتوانیم به بهانه کارهای ملی، از کارهای ضروری محلی پرهیز کنیم.
قالیباف با بیان اینکه به دنبال مچگیری از مدیران نیستیم و هر مدیری که امین و قوی باشد به او شجاعت تصمیمگیری میدهیم، تاکید کرد: پروژه ۳۰ سال و ۲۰ سال معطل مانده، هیچ جای دفاعی ندارد. ابدا معنا و مفهوم ندارد. مجلس شورای اسلامی بر این مسائل نظارت میکند. قالیباف با اشاره به اقدامات مجلس در جهت شفافیت و پاسخگویی گفت: در همین هفته در مجلس سایتی را بالا میآوریم و تصمیمات این سفر در حوزه اجرایی و تقنینی را شفاف اعلام خواهیم کرد. در این سایت همه بحثها ثبت و ضبط میشود تا کار مهمی در راستای هوشمندسازی و شفافسازی انجام شود. همه مردم با زمانبندی خواهند دید که چه کاری قرار است انجام شود. وی افزود: ما از ۴۰ روز پیش پیگیر این تصمیمات بودهایم. 3 نوبت در تهران با استاندار جلسه گذاشتیم. بنده با وزرای مربوط جلسه داشتم و جمعبندی کردیم و با مجمع نمایندگان استان به توافق رسیدهایم. قالیباف با اشاره به اظهارات برخی افراد درباره تاثیر تحریمها در پیشبرد امور و وظایف گفت: عرضه و شجاعت نداشتن خودمان را به حساب تحریم نگذاریم. وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه برای کاری نکردن از کسی توضیح نمیخواهند ولی اگر کار کرد باید روزانه به ۲۰۰ نفر جواب پس بدهد. در بخش مسائل اجتماعی برای نقاط مناطق آسیبپذیر در ۱۷ شهرستان خوزستان برنامههای ویژه داریم که در سایت اعلام خواهیم کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
دستگاههای نظارتی باید به نحوه هزینهکرد ارزهای دولتی ورود کنند
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، ارزهای دولتی که برای تامین کالاهای اساسی تخصیص یافته به نحو صحیح هزینه نمیشود و دستگاههای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند. سیدنظامالدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس گفت: با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب ارزهای دولتی که باید برای تامین کالاهای اساسی تخصیص یابد درست هزینه نمیشود و باید مجلس، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر نهادهای نظارتی به طور جد به این موضوع ورود کنند. وی افزود: باید همگان بدانند آنچه رهبر معظم انقلاب عنوان میکنند یک توصیه از سوی یک مسؤول نیست، بلکه سیاستهای کلی نظام است که از سوی معظمله بیان میشود. عضو کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: متاسفانه با وجود تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از واردات بیرویه کالاها بویژه کالاهای غیرضرور ما شاهد عدم تحقق این امر هستیم و میبینیم با وجود امکان تولید کالایی در کشور، آن کالا توسط واردکنندگان به کشور وارد میشود. موسوی خاطرنشان کرد: زمانی یک کشور به رشد اقتصادی میرسد که تراز تجاری آن مثبت باشد و صادرات در این کشور بر واردات فزونی یابد. وی افزود: مسؤولان باید دقت لازم را در نحوه هزینهکرد منابع ارزی آن هم در شرایط خاص کنونی کشور داشته باشند و از هر گونه هزینهکرد بیمورد منابع ارزی و واردات غیرضرور پرهیز کرد.
***
رهبر انقلاب بحرین:
رهبر ایران حسین زمان است
رهبر انقلاب بحرین طی سخنرانی خود به مناسبت عزاداری محرم، رهبر انقلاب اسلامی ایران را حسین زمان دانست که در برابر یزیدیان زیادی به پا خاسته است. آیتالله «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان و انقلاب بحرین، خواستار حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه شد و گفت که رهبر انقلاب ایران، حسین زمان هستند. آیتالله عیسی قاسم دیروز جمعه طی سخنرانی خود به مناسبت ایام محرم در جمع اهالی استان زنجان گفت که ایران اسلامی امروز از نعمت رهبری ولی فقیه برخوردار است و یاری و ولایت ایشان، یاری و ولایت امام حسین(ع) است. وی خاطرنشان کرد: «ایران اسلامی امروز از نعمت رهبری ولایت فقیه برخوردار است که نصرت و یاری رساندن به اسلام همان نصرت و یاری وی (امام حسین علیهالسلام) است، و صدق ولایت و سرسپردگی به امام حسین علیهالسلام فقط با ولایت صادقانه نسبت به ایشان صحت مییابد. ایشان حسینی است که امروز در جهان در مقابل هزاران یزید ایستاده است».
***
دیدار و گفتوگوی سفیر ایران با معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه
در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر صنعت و تجارت روسیه راههای اجرای توافقات در حوزه صنعت و تجارت و تسهیل ارتباط و همکاری شرکتهای صنعتی ۲ کشور مورد بررسی قرار گرفت. کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه روز پنجشنبه ۱۳ شهریور با «ریزانسف» معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار راههای اجرای توافقات کارگروه همکاریهای صنعتی در زمینههای تحقیقاتی و پژوهشی، انتقال تکنولوژی، تولیدات مشترک، بومیسازی محصولات صنعتی، همکاری شرکتهای خودروسازی و تسهیل ارتباط و همکاری شرکتهای صنعتی ۲ کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
***
سخنگوی وزارت خارجه چین:
تلاش غیرقانونی آمریکا علیه ایران موفقیتآمیز نخواهد بود
سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا گفت تلاش این کشور برای به کار بردن مکانیسم بازگردانی تحریمها علیه ایران، غیرقانونی بوده و موفقیتآمیز نخواهد بود. «هوا چونینگ» با اشاره به اتفاق نظر در جلسه روز سهشنبه کمیسیون مشترک برجام درباره عدم برخورداری آمریکا از حق به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریمها علیه ایران، درباره موضع هیأت چینی در این نشست گفت: طرف چینی اشاره کرد آمریکا تعهدات بینالمللیاش را نادیده گرفت، به طور یکجانبه از برجام (توافق هستهای) خارج شد، تحریمهای غیرقانونی یکجانبه (بر ایران) اعمال کرد، اعمال زوری گسترده علیه ایران داشت و از هیچ تلاشی برای ایجاد موانع بر سر راه اجرای برجام توسط دیگر کشورها دریغ نکرد. این منشأ اصلی تنشها در وضعیت پیرامون توافق هستهای ایران است. تلاش غیرقانونی آمریکا در سازمان ملل با مخالفتی گسترده روبهرو شده است و به موفقیت نخواهد انجامید.
***
تولید بیش از ۳۸ هزار قطعه نظامی توسط وزارت دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه افتتاح نمایشگاه نهضت قطعهسازی وزارت دفاع طی سخنانی اظهار داشت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران تلاشهای زیادی برای ضربه زدن به ایران انجام میدهند که یکی از آنها تلاش برای غیرفعال کردن کارخانههای ایران است. سرتیپ امیر حاتمی خاطرنشان کرد: آنها تلاش میکنند با نفروختن قطعات مختلف این کار را انجام دهند. یکی از کارهایی که در کشور به جد دنبال شده تامین قطعات برای صنایع مختلف کشور است که وزارت دفاع به دلیل آنکه زودتر از بقیه مورد تحریم واقع شد، در این حوزه پیشقراول است. وی افزود: امروز به لطف خدا بیش از 38 هزار قطعه را تولید میکنیم که در این نمایشگاه 3 هزار قطعه را به نمایش گذاشتهایم. فقط در حوزه مواد فلزی و غیرفلزی ما نیازمند بیش از 4 هزار نوع ماده بودیم که برای یک سال بیش از 200 میلیون دلار صرفهجویی ارزی با ساخت این مواد شده است. امیر حاتمی تصریح کرد: در این نمایشگاه میخواهیم بگوییم نهضت قطعهسازی در نیروهای مسلح نمود عینی دارد. در این نمایشگاه همچنین یک گیربکس دریایی برای استفاده در انواع شناورها نیز رونمایی شد که ما را یک گام به اهدافمان نزدیکتر میکند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|