|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چرا مهمترین برنامه سینمایی صدا و سیما کارکرد و اهمیت سابق را ندارد؟
حیف «هفت»!
احسان سالمی: برنامه تلویزیونی «هفت» مدتهاست دیگر در زمره برنامههای مهم تلویزیون جایی ندارد؛ برنامهای که تا همین چند سال قبل و در دورهای که بهروز افخمی مجری آن بود، در زمره برنامههای جریانساز تلویزیون به شمار میآمد و پخش هر قسمت آن با واکنشهای مختلفی در میان اهالی سینما روبهرو میشد اما آنچه حالا روی آنتن میرود، یک پسرفت آشکار برای «هفت» و تلویزیون است؛ تلویزیونی که زمانی به بحثهای سینمایی سمت و سو میداد و بر اتفاقات و مناسبات سینما اثرگذار بود ولی حالا دیگر اثری در این سینما ندارد و یکی از قدیمیترین برندهای آن نیز تبدیل به برنامهای کممخاطب شده که پخش آن در نیمهشبان جمعهها دیگر کمتر مخاطبی را پای تلویزیون مینشاند.
* وقتی هدف، کمکاری را توجیه میکند!
«هفت» در دوره فعلی ایرادات متعددی دارد که با وجود انتشار یادداشتها و گزارشهای انتقادی مکرر در این چند سال همچنان عزمی برای برطرف کردن آن دیده نمیشود. یکی از اصلیترین ایرادات «هفت» در این دوره جدید، نبود سردبیر محتوایی در این برنامه است؛ مسالهای که اتفاقا نقطه قوت این برنامه در دوره اجرای آن توسط بهروز افخمی بود. قوت اصلی «هفت» در آن دوره سوژههایی بود که برای برنامه انتخاب میشد و در مرحله بعد چگونگی ورود به موضوع و شیوه پرداختن به این سوژهها اهمیت داشت. چه بسا که «هفت» دست بر سوژهای تکراری میگذاشت اما آن را از منظر و زاویهای متفاوت مورد بررسی قرار میداد. آیتمهای نوشته شده در آن دوره نیز از جمله نقاط قوت این برنامه بود که متاسفانه در این سری از برنامه «هفت» به هیچوجه دیده نمیشود.
«هفت» در دوره سپرده شدن مسؤولیت آن به مجتبی امینی و محمدحسین لطیفی تبدیل به برنامهای کممخاطب و بیاثر شده است؛ این را میشود از عدم بازتاب برنامه در فضای مجازی و نبود بحث حول محتوای برنامه در محافل سینمایی دید. بله، همچنان هم این برنامه به واسطه شهرتی که از سابق داشته و البته در اختیار داشتن آنتن یکی از پرمخاطبترین شبکههای تلویزیون در میان شماری از سینماگران اهمیت دارد ولی قطعا آن اثرگذاری و جایگاهی را که پیش از این داشت ندارد. مسالهای که علاوه بر اثرپذیری از موضوعاتی مثل کاهش سطح کیفی آیتمها و میهمانهای دعوتشده به برنامه، به سیاست کلی سازندگان این فصل نیز بازمیگردد؛ آنچنان که گویا «هفت» فعلی صرفا تولید میشود تا تلویزیون برنامهای به نام «هفت» داشته باشد؛ حالا اینکه کیفیت آن در چه حدی است، اهمیت چندانی ندارد!
* خنثیتر از همیشه
مساله بیتوجهی به کیفیت «هفت» را میشود از چند بعد مورد بررسی قرار داد. نخستین مورد که پیش از این به آن اشاره شد، مربوط به فرم و محتوای آیتمهای ساخته شده برای هر قسمت است؛ آیتمهایی که به نظر میرسد با یک تحقیق ساده و سطحی و به شکلی سرسری نوشته و تولید میشود. بخش دیگر مربوط به شیوه اجرای محمدحسین لطیفی است. لطیفی که از جمله کارگردانهای نجیب و بااخلاق سینمای ایران است، در گفتوگو با میهمانهای برنامه سعی دارد از ایجاد هر نوع چالش یا بحثی پرهیز کند؛ آنچنان که بیشتر میهمانهای برنامه متکلم وحده هستند. این در حالی است که در دورههای قبلی در زمان اجرای جیرانی و افخمی و رشیدپور و حتی گبرلو، حداقلی از تلاش از جانب مجری برنامه برای شکلگیری بحثهایی صریح و بدون تعارف میان مجری و میهمان صورت میگرفت که ماحصل چنین بحثهایی قطعا بیش از بحثهای یکطرفه فعلی منجر به رشد سینمای ایران میشد.
مسیری که در «هفت» با جیرانی شروع شد و با گبرلو مدتی درجا زد، در دوره افخمی به بلوغی رسید که در آن رئیس سازمان سینمایی کشور در مقابل مجری برنامه «هفت» نشست و با سوالات صریح او روبهرو شد؛ این در حالی است که «هفت» در دوره فعلی حتی تجربه یک مورد از این بحثهای چالشی و جدی را ندارد. این اتفاق حاصل سیاستگذاری اشتباه سازندگان این برنامه و مدیریت فعلی شبکه ۳ در کنار عدم توانایی لطیفی در سوق دادن بحثها به سمت و سوی صریح و چالشی است که نتیجه آن تبدیل «هفت» به یک برنامه سینمایی خنثی و بیاثر است.
* از انتخاب هوشمندانه تا تلاش برای رفع تکلیف!
اما مساله عدم نظارت بر کیفیت «هفت» را باید در ارتباط با میز نقد این برنامه نیز مورد بررسی قرار داد. در شرایطی که از ابتدای راهاندازی برنامهای با اسم «هفت» در تلویزیون، بخش مهمی از شهرت و اعتبار این برنامه مرهون نقدهای صریح و بدون تعارف مسعود فراستی بود، حالا این بخش نیز از روزهای اوجش بشدت فاصله گرفته است. دلیل این اتفاق را هم باید در همان ماجرای عدم نظارت بر کیفیت خروجی تولیدشده جستوجو کرد. در شرایطی که «هفت» به طور واضح در دوره فعلی با فقدان جایگاه سردبیری روبهرو است، در حوزه نقد نیز هیچ سیاستگذاری مشخصی برای برنامه وجود ندارد.
انتخاب فیلمها برای نقد یا باید بر اساس قاعده جدید و بهروز بودن باشد یا بر اساس تناسب موضوع و محتوای فیلم با حوادث و اتفاقات روز ایران و جهان، اما در این دوره اخیر فراستی که مدیریت میز نقد را به طور کامل در اختیار گرفته، با کنار گذاشتن همه معیارها، صرفا بر اساس اینکه کدام فیلم را بتازگی دیده، آن را در برنامه نقد میکند!
بعضی انتخابها برای «هفت» آنقدر عجیب است که با هیچ منطقی دلیل انتخاب آن فیلم برای نقد را نمیتوان درک کرد. برای مثال در همین قسمت اخیر «هفت» سازندگان برنامه تصمیم گرفتند تا به یکباره سراغ نقد فیلم سینمایی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی بروند. این در حالی است که اگر بهانه سازندگان برنامه، تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کروناست، میتوانستند با در نظر گرفتن اتفاقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز به طور مثال انتخابات آمریکا را به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات رسانهای جهان انتخاب کنند و میز نقد «هفت» را به بررسی اثری در ارتباط با نظام سیاسی آمریکا یا انتخابات در آمریکا اختصاص دهند.
البته که در همین دوره، که سینماها در ظاهر تعطیل هستند، بالاخره هر هفته اثری تازه وارد چرخه اکران آنلاین میشود. هر چند این آثار از کیفیت چندانی برخوردار نیستند اما سازندگان «هفت» میتوانند با نقد همین آثار کمکیفیت، کمکی به ارتقای سلیقه مخاطبان و رشد کیفی سینمای ایران کنند یا حداقل برای انتخاب اثری از سینمای کلاسیک ایران و جهان، مناسبتهای تاریخی یا فضای اجتماعی و اقتصادی کشور را در نظر بگیرند و به شکلی «هوشمندانه»، نه صرفا برای «رفع تکلیف» به انتخاب فیلم برای نقد و بررسی بپردازند.
* فرصتهایی که با «هفت» از دست رفت
سالهاست جریان حزباللهی در فضای رسانهای در آرزوی داشتن برنامهای صریح و نقادانه در حوزه فرهنگ و هنر است؛ فرصتی که البته هنوز هم در رسانه ملی فراهم نشده است، با این همه «هفت» تریبونی بود که به واسطه حضور نیروهای جوان و انقلابی در شبکه ۳ سیما میتوانست برای طرح حرفهای جدی، موثر و جریانساز در اختیار جریان انقلابی قرار بگیرد؛ فرصتی که حالا به دلایل مختلف از دست رفته و مهمترین برند برنامههای سینمایی تلویزیون مدتهاست که تاثیر چندانی در فضای سینمایی کشور ندارد و دیگر هیچکس آن را جدی نمیگیرد.
اگر روزی پس از پخش هر قسمت «هفت» تا رسیدن جمعه بعدی، بخش عمدهای از فضای سینمایی کشور به نقد و بررسی حرفها و موضوعات مطرحشده در این برنامه اختصاص داشت، حالا مدتهاست که «هفت» تبدیل به برنامهای کماثر شده است. البته اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، در شرایط فعلی هیچ کدام از برنامههای سینمایی تلویزیون از کیفیت چندانی برخوردار نیستند اما انتظارات از «هفت» به واسطه قدمت بیشتر آن و البته حضور مدیران جوان در شبکه ۳ سیما بیشتر از سایر برنامههاست.
ارسال به دوستان
تقدیر مدیر حوزههای علمیه کشور از سازندگان مستند «آغازگر یک پایان»
آیتالله اعرافی: شهید صدر نابغه بود
در آستانه پخش تلویزیونی مجموعه مستند «آغازگر یک پایان» با محوریت زندگی و زمانه آیتالله شهید سیدمحمدباقر صدر، سازندگان این مجموعه مورد تقدیر ویژه آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور قرار گرفتند. به گزارش «وطن امروز»، مراسم اکران ویژه مجموعه «آغازگر یک پایان» به کارگردانی امید حسینزاده و تهیهکنندگی مهدی مطهر با حضور سازندگان مستند و امید موذنی، مدیر پژوهشگاه شهید صدر در دفتر آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور و مدیر حوزه علمیه قم برگزار شد و عوامل سازنده این مستند مورد تقدیر قرار گرفتند.
آیتالله اعرافی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فعالیتهای انجامشده در خانه مستند انقلاب اسلامی، به تشریح ابعاد شخصیتی عالم مجاهد شهید صدر(ره) و لزوم الگوسازی از آن عالم مجاهد برای حوزه و دانشگاه پرداخت. وی گفت: «نسبت من و شهید صدر همچون عاشق و معشوقی است که این عشق و علاقه از نوجوانی بنده با آشنایی با افکار و اندیشههای شهید صدر آغاز شد. همه عالم اسلام و حوزههای علمیه عراق و ایران از کتب و آثار شهید صدر همانند «فلسفتنا»، «اقتصادنا» و سایر کتب و آثار ایشان بهره بردهاند و من نیز از حدود ۱۴ سالگی عاشق این شخصیت بودهام».
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه شهید صدر مانند یک خورشید میدرخشد، خاطرنشان کرد: «شهید صدر چند ویژگی مهم داشتند که هم هر کدام جداگانه مهم است و هم مجموع این ویژگیها چهره برجسته ایشان را پرفروغتر میکند». آیتالله اعرافی در تبیین ویژگی اول شهید صدر گفت: «نبوغ شخصی ایشان خیلی مهم است، شهید صدر به معنای واقعی کلمه، نابغه بودند». وی در تبیین ویژگی بعدی شهید صدر با بیان اینکه ریشههای عمیق خانوادگی شهید صدر خیلی مهم است، چرا که آن عالم بزرگ از یک خاندان عالمپرور و بزرگ بودند، افزود: شهید صدر با توجه به آن نبوغ و ظرفیتهای خانوادگی به قلههای بزرگ علمی رسیدند و حتی از قله نیز عبور کردند و به عبارتی میتوان گفت که ایشان از مرزهای متعارف حوزه عبور کرده و قلمروهای فقه و اصول را توسعه دادند.
مدیر حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: «ایشان عالمی زمانشناس، جهانشناس و آشنا به تحولات فکری، معرفتی، اجتماعی و سیاسی در جهان بودند که یکتنه در مقابل چند موج عرضاندام میکردند. زیست اصیل حوزوی در اوج خود در ایشان تجلی کرده بود و سنتهایی همانند زهد، قناعت، تقوا، شجاعت، سادهزیستی و... که تار و پود حوزه از آن شکل گرفته بود در اوج خود در آن عالم شهید و مجاهد متصور بود».
امام جمعه قم با اشاره به فداکاریهای شهید آیتالله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: آنچه همه خوبان داشتند شهید صدر به تنهایی یکجا داشتند و به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمیرسد، چرا که آن عالم مجاهد همه چیز خود را برای انقلاب اسلامی فدا کردند. ما هنوز حق شهید صدر را ادا نکردهایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامهریزی کرده بودند هنوز شناخته نشده است و باید گفت که شخصیت ایشان در حوادث و وقایع پشت ابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان حوزه ایران و عراق خسارت میبیند.
مستند «آغازگر یک پایان» به کارگردانی امید حسینزاده و تهیهکنندگی مهدی مطهر پیرامون ابعاد شخصیتی شهید صدر به همت اعضای پژوهشگاه شهید صدر و سازمان هنری- رسانهای اوج در حدود ۲۰۰ دقیقه و در ۴ قسمت ۵۰ دقیقهای در عراق و ایران توسط خانه مستند تولید شده است که بزودی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش خواهد شد. این مستند علاوه بر نمایش مقاطع مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی علامه شهید آیتالله سیدمحمد باقر صدر، روابط ۲ کشور ایران و عراق و نقش شهید صدر در حمایت مردم عراق از انقلاب اسلامی ایران را به تصویر میکشد.
ارسال به دوستان
چاپ هفتم «یک روز بعد از حیرانی» در بازار نشر
چاپ هفتم «یک روز بعد از حیرانی»؛ روایت داستانی زندگی شهید مدافع حرم دهه هفتادی محمدرضا دهقانامیری، همزمان با سالروز شهادت این شهید عزیز توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، شهید مدافع حرم محمدرضا دهقانامیری ۲۶ فروردین ۷۴ در استان تهران دیده به جهان گشود. 21 آبانماه سال 94 با عنوان بسیجی تکاور راهی سوریه شد و همزمان با آخرین روزهای ماه محرمالحرام در نبرد با تروریستهای تکفیری در حومه حلب طی عملیات محرم خلعت شهادت پوشید و 25 آبان 94 در امامزاده علیاکبر چیذر به خاک سپرده شد. چاپ هفتم کتاب زندگینامه داستانی شهید مدافع حرم محمدرضا دهقانامیری به قلم فاطمه سلیمانی در قطع رقعی و 295 صفحه، همزمان با سالروز شهادت این شهید عزیز توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.
ارسال به دوستان
روایتی از ۳۸ سال سرنوشت مبهم حاجاحمد متوسلیان
ناگفتههای ۳۸ سال جاویدالاثر بودن سردار احمد متوسلیان و همراهانش جمعه ۲۳ آبان در گفتوگو با امیر متوسلیان از رادیو تهران پخش میشود. به گزارش «وطن امروز»، آرزو مددی-تهیهکننده برنامه «تهران میدان شهدا»- ضمن اعلام این خبر گفت: شبکه رادیویی تهران در برنامه «تهران میدان شهدا» ضمن تجلیل از خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران، با همسر شهید، فرزندان، والدین شهدا و ایثارگران گفتوگو و یاد و خاطره آنها را گرامی میدارد. برنامه تهران میدان شهدا که جمعهها از ساعت ۱۶:۴۰ روی آنتن رادیو تهران میرود این هفته در گفتوگو با برادر حاجاحمد متوسلیان، امیر متوسلیان، مستند زندگی و سرنوشت مبهم حاجاحمد متوسلیان را تقدیم مخاطبان میکند.
ارسال به دوستان
بررسی شرایط توزیع و اکران آثار دفاعمقدسی در «افق سینما»
برنامه «افق سینما» جمعه 23 آبان به بررسی شرایط توزیع و اکران آثار سینمای دفاعمقدس میپردازد. به گزارش «وطن امروز»، برنامه تلویزیونی افق سینما ساعت 16 جمعه 23 آبان میزبان علی آشتیانیپور، تهیهکننده و مدیر پخش سینما خواهد بود و به بررسی چرخه توزیع و اکران آثار سینمایی دفاعمقدس میپردازد. حمید بهمنی نیز در بخش «به همین نزدیکی» پیرامون مشکلات موجود در تولید سینمای دفاعمقدس با مخاطبان به صحبت خواهد نشست. اجرا و سردبیری برنامه افق سینما بر عهده سعید الهی، کارشناس سینما و رسانه بوده و تهیهکنندگی آن را علیاکبر کرد عهدهدار است.
ارسال به دوستان
نشست فعالان جبهه فرهنگی انقلاب برگزار میشود
نشست روایت هفته عهد به مناسبت سالروز تجدید عهد فعالان جبهه فرهنگی- اجتماعی انقلاب اسلامی با رهبر حکیم انقلاب برگزار میشود. به گزارش مهر، فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز دیدار با رهبر انقلاب نشست روایت هفته عهد را برگزار میکنند. این نشست امروز پنجشنبه ۲۲ آبان به صورت مجازی برگزار خواهد شد. در این نشست، به بازخوانی بیانات رهبر انقلاب در قالب توزیع محصولات هنری و رسانهای، توزیع آثار تولید شده توسط اعضای سراسری جبهه انقلاب و گردهمایی ملی مجازی با حضور مسؤولان، اندیشهورزان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب پرداخته میشود. آثار واصله به دبیرخانه هفته عهد، حاوی مجموعهای از فعالیتهای اثربخش فعالان مردمی در حوزههای فرهنگی و اجتماعی است که با نگاه تدوین دستاوردها در قالب یک سند ماندگار جهت الگوگیری و تجربهنگاری صورت میپذیرد. فعالان مردمی با ارسال فیلم یا صوت از فعالیت اثربخش انجام شده و ذکر موارد محوری مدنظر روایت عهد، در تولید یک اثر جمعی برای این گردهمایی، نقشآفرینی روایی دارند و از صاحبان آثار برگزیده و شایسته تقدیر خواهد شد.
ارسال به دوستان
بازسازی «پادشاه عقرب» دواین جانسون
فیلم سینمایی «پادشاه عقرب» که از نخستین فیلمهای دواین جانسون در دنیای سینما محسوب میشود، بازسازی خواهد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورایتی، کمپانی یونیورسال پیکچرز با شرکت «سون باکس پروداکشن» متعلق به دواین جانسون و دنی گارسیا همکاری میکند تا فیلم سینمایی «پادشاه عقرب» محصول سال ۲۰۰۲ را دوباره بسازند. جاناتان هرمن که برای فیلم «مستقیم از کامپتن» نامزد اسکار شده بود، نویسندگی این اثر را بر عهده گرفته است. فیلم سینمایی «پادشاه عقرب» نسخه فرعی مجموعه فیلمهای سینمایی «مومیایی» بود؛ جانسون در سال ۲۰۰۱ در فیلم «بازگشت مومیایی» به عنوان پادشاه عقرب و یک شخصیت ضدقهرمان به بازی پرداخت. سال ۲۰۰۲ نیز فیلمی با محوریت همین شخصیت ساخته شد که ۱۷۸ میلیون دلار در گیشه فروخت و جانسون را به عنوان یک بازیگر نقش اول معرفی کرد. گفته میشود نسخه جدید فیلم پادشاه عقرب نه در دنیای گذشته، بلکه در زمان معاصر روایت میشود و دواین جانسون هم در این فیلم بازی نخواهد کرد.
ارسال به دوستان
همزمان با انتشار نخستین تصاویر
ترکیب بازیگران فیلم سینمایی «تکتیرانداز» تکمیل شد
امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی به عنوان بازیگران جدید فیلم سینمایی «تکتیرانداز» معرفی شدند، همچنین نخستین تصاویر فیلم مربوط به بازی کامبیز دیرباز در نقش شهید زرین منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، نخستین تصاویر از فیلم سینمایی «تکتیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری، کاری از انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح منتشر شد. در این فیلم سینمایی کامبیز دیرباز ایفاگر نقش شهید عبدالرسول زرین، بزرگترین تکتیرانداز جنگهای معاصر است. همچنین امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی به عنوان بازیگران جدید این فیلم سینمایی معرفی شدند. ابراهیم اصغری، تهیهکننده فیلم درباره روند تولید فیلم سینمایی «تکتیرانداز» گفت: «پس از گذشت ۲ ماه پیشتولید فیلمبرداری فیلم سینمایی «تکتیرانداز» یک ماه پیش در شهرک سینمایی دفاعمقدس آغاز شد و تاکنون ٣٠ درصد از صحنههای فیلم نیز فیلمبرداری شده است. گروه سازنده به کارگردانی آقای علی غفاری در حال فیلمبرداری صحنههای نبرد فیلم هستند». «تکتیرانداز» فیلمی قهرمانمحور است و برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تکتیرانداز دوران دفاعمقدس را در قالب یک داستان جذاب و اکشن روایت میکند. ارسال به دوستان
«راس مک الوی» در تلویزیون ایران از تجربههای مستندسازی خود میگوید
مستندساز مشهور آمریکایی میهمان شبکه مستند میشود
جدیدترین قسمت برنامه نردبان گفتوگویی متفاوت با مستندساز مشهور آمریکایی داشته و وضعیت مستندسازی در ایران را بررسی کرده است. به گزارش «وطن امروز»، نوزدهمین قسمت فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» جمعهشب روی آنتن شبکه مستند میرود. این قسمت از برنامه با حضور راس مکالوی، کارگردان و مستندساز مشهور آمریکایی دنبال میشود. او با حضور در برابر دوربین شبکه مستند و گفتوگو با حامد شکیبانیا به بررسی مستند در جهان پرداخته و وضعیت سینمای مستند ایران را مورد نقد و بررسی قرار داده است. راس مک الوی یکی از مطرحترین مستندسازان آمریکایی است که تاکنون مستندهای زیادی را تولید کرده است. راس مک الوی یکی از مستندسازان مهم آمریکایی است که به خاطر ساخت مستندهایی درباره خودش، خانواده و اطرافیانش شهرت دارد. او نخستینبار با ساخت مستند «حیاط خلوت» در سال ۱۹۸۴ تجربه جدیدی از تکگوییهای مستند را رقم زد و سپس با ساخت فیلمهایی مانند «مارش شرمن» (۱۹۸۶)، «زمان نامشخص» و «اخبار ساعت شش» (۱۹۹۶) این تجربه را ادامه داد. «نردبان» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش میکند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیهکنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتمهایی متنوع جمعهها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند میرود. «نردبان» در استودیوی فرهنگسرای ارسباران ضبط شده است. ارسال به دوستان
کرونا فرمانده رژه تاریخی همافران را از ما گرفت
گوینده سحرهای ماه رمضان درگذشت
محمدحسین نورشاهی از گویندگان پیشکسوت رادیو ایران بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. به گزارش «وطن امروز»، او همکاری خود با رادیو را از سال 1358 آغاز کرد و از نویسندگی تا سردبیری و گویندگی را در رادیو بر عهده داشت. او را رادیوییها به عنوان صدای سحر رادیو میشناسند؛ گویندهای که پای ثابت برنامههای مذهبی و دینی بویژه سحرگاه ماه مبارک رمضان بود. محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران به برنامههای این گوینده پیشکسوت اشاره کرد و گفت: مردم سالها صدایش را در برنامههای مذهبی بویژه برنامههای سحر و «به افق آفتاب» شنیدهاند و با آن خاطره دارند و آخرین بار در رادیو «صورت ماه» را اجرا کرد. نام نورشاهی را میتوان صدای ماندگار رادیو گذاشت چون در سالهایی که رادیو رسانه برتر بود، خاطرات خوشی از صدا و کلامش به یادگار مانده است.
وی تأکید کرد: این صدا جزو صداهای ماندگار رادیو است. به نظر من خاطره خوشی از این صدا به یادگار مانده و حتما مردم قدردان لحظاتی هستند که نورشاهی برایشان گویندگی کرده است. در فردا روزی که محضر خدا میرسد، دستگیرشان خواهد شد این صدا، خاطره و فضایی که داشته است. مدیر رادیو ایران با اشاره به تجلیل از نورشاهی در رادیو، افزود: «مرحوم نورشاهی در رادیو ایران یکی از فعالترین مجریان بود و حیف شد که کرونا، عزیز دیگری را از رسانه ملی گرفت. نخستین نفری بود که میخواستیم با آرام شدن کرونا، تجلیلشان را برگزار کنیم اما اجل مهلت نداد و ما کمافتخار شدیم. غفران و رحمت الهی برای این عزیز و صبر جزیل برای خانوادهشان را آرزومندم».
زندهیاد نورشاهی گوینده برنامه «قرار بیقراران» رادیو ایران در سحرهای ماه مبارک رمضان بود. همچنین در برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی از جمله «همراه با مردم، همگام با مسؤولین» به اجرای برنامه میپرداخت. اما یکی از مهمترین فعالیتهای نورشاهی حضورش در رژه همافران در ۱۹ بهمنماه سال ۱۳۵۷ در مدرسه رفاه محضر حضرت امام است. خودش در این باره گفته است: «خیلی خودجوش قرار شد روز جمعه ۱۹ بهمن در مدرسه رفاه رژه برویم. موضوع دهن به دهن گشت و از صبح آن روز همافران به مرور با لباس شخصی و ساک به دست به مدرسه علوی که روبهروی مدرسه رفاه بود، آمدند و در آنجا لباسهای فرم را پوشیدند. سپس از مدرسه علوی به سمت مدرسه رفاه حرکت کردیم و پس از سازماندهی مناسب افراد، جلوی پنجره محل حضور امام ایستادم و فرمان رژه دادم. یک، دو سه، چهار، قدم رو، نظر به راست، خبردار و... همینطور گروهان به گروهان حیاط کوچک مدرسه رفاه را همافران دور میزدند. ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در این رژه حضور داشتند که ۹۵ درصد همافران و ۵ درصد هم درجهداران بودند و ۴ یا ۳ افسر هم در بین ما حضور داشتند. بعد هم اعلام کردم آقایان رویتان را برنگردانید میخواهند از پشت سر عکس بگیرند و «حسین پرتوی» عکاس کیهان هم آن عکس تاریخی را از آن لحظه گرفت».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|