|
تست کرونای مدافع استقلال مثبت شد
با مثبت اعلام شدن تست کرونای محمد نادری، این بازیکن همچنان در قرنطینه به سر خواهد برد. محمد نادری، مدافع استقلال با مثبت شدن تست دوم کرونایش، کماکان در قرنطینه حضور خواهد داشت. طبق اعلام پزشک تیم فوتبال استقلال، تست اول کرونای محمد نادری منفی بوده و در صورت منفی شدن تست دوم این بازیکن، نادری مجوز حضور در تمرینات را به دست میآورد که این اتفاق رخ نداد.
ارسال به دوستان
بررسی وضعیت نقل و انتقالاتی قرمزها که شدیدا به دنبال بازیکن جدید هستند
پازل تکمیل میشود
پرسپولیس مدتهاست بعد از محرومیت آلکثیر و جدایی شجاع خلیلزاده و محمد نادری به دنبال جذب یک مهاجم و یک مدافع است. در این بین با توجه به اینکه پرسپولیس هر ۷ سهمیه لیگ برتری خود را استفاده کرده و البته ۳ جای خالی در فهرست بزرگسال خود دارد، شرایط ویژهای در نقل و انتقالات دارد. پرسپولیس یا باید بازیکن بزرگسال لیگ یکی بگیرد یا بازیکن ایرانی بزرگسالی که فصل گذشته در خارج از کشور بازی کرده است. البته پرسپولیسیها میتوانند بازیکن زیر ۲۱ سال لیگ برتری هم بگیرند، هر چند شرایطی هم وجود دارد که بتوانند بازیکن لیگ برتری بزرگسال جذب کنند.
* آلکثیر و رمضانی قربانی میشوند؟
در شرایط فعلی اگر پرسپولیس بخواهد بازیکن بزرگسال لیگ برتری بگیرد، باید یک یا دو بازیکن جدید و سهمیه لیگ برتری خود را از فهرست خارج کند. اگر پرسپولیس تصمیم داشته باشد فقط یک بازیکن لیگ برتری (مثلا یک مدافع) بگیرد، عیسی آلکثیر با توجه به محرومیت ۶ ماههاش از فهرست پرسپولیس خارج میشود اما اگر بنا باشد ۲ بازیکن بزرگسال لیگ برتری (یک مدافع و یک مهاجم) جذب شود، غیر از آلکثیر باید یکی دیگر از سهمیههای این فصل لیگ برتری سرخپوشان از فهرست کنار گذاشته شود که در آن صورت شانس کنار گذاشتن آرمان رمضانی بسیار بالا است.
* رحمتی بزرگترین مانع پرسپولیسی شدن فرجی
فرشاد فرجی، مدافع تیم شهرخودروی مشهد یکی از بازیکنان مدنظر پرسپولیس است. این بازیکن که با تیم مشهدی قرارداد دارد حتی اعلام کرده برای پرسپولیسی شدن حاضر است خودش پول رضایتنامهاش را بدهد. در این بین بزرگترین مانع برای این انتقال سیدمهدی رحمتی، سرمربی شهرخودرو است. رحمتی تاکنون اجازه نداده فرجی از جمع شاگردانش جدا شود و به پرسپولیس بپیوندد.
* شکاری نه، مهدیخانی
یکی دیگر از بازیکنانی که گفته میشد مدنظر پرسپولیس و یحیی گلمحمدی است، رضا شکاری، هافبک فصل گذشته تراکتور است. شکاری که چند روز پیش قراردادش را با تراکتور فسخ کرد حتی در چند مصاحبه هم گفته دوست دارد به پرسپولیس برود اما مسأله اینجاست که این بازیکن از اول هم مدنظر گلمحمدی نبوده و برنامهای برای جذب او وجود نداشته است. در این میان از مهدی مهدیخانی که در لیگ کرواسی فعالیت میکرد به عنوان آخرین خرید پرسپولیس در خط حمله یاد میشود.
* طاهرخانی گزینه جنجالی پرسپولیس
بعد از اینکه شاهین طاهرخانی، مدافع جوان استقلال قراردادش را با این تیم فسخ کرد صحبتهای زیادی درباره پیوستن این بازیکن به پرسپولیس مطرح شد. حتی صحبتهای تاییدنشدهای از توافق طرفین هم منتشر شد ولی هنوز هیچ چیز به طور رسمی اعلام نشده است. طاهرخانی ۲۳ ساله است و نمیتواند به عنوان سهمیه زیر ۲۱ سال به پرسپولیس بیاید و سهمیه زیر ۲۵ سال حساب میشود. در ضمن طاهرخانی فصل گذشته ۶ بازی لیگ برتری برای استقلال انجام داده و از این نظر هم سهمیه قطعی لیگ برتری است. یعنی اگر قرار به جذب طاهرخانی باشد او به عنوان یک سهمیه لیگ برتری حساب خواهد شد.
* مدافع، اولویت پرسپولیسیها
در شرایطی فعلی که پرسپولیس هم کمبود مدافع دارد و هم مهاجم، اولویت سرخپوشان جذب یک مدافع است. با توجه به کمبود بازیکن در این پست و اینکه محمد انصاری هم ۲ ماه دیگر شرایط بازی دارد، جذب یک مدافع در اولویت پرسپولیسیها است. هر چند یحیی بدش نمیآید همزمان یک مدافع و یک مهاجم جذب کند.
* پشتپرده خط خوردن مدافع استقلال
شاهین طاهرخانی که پس از جدایی از استقلال در لیست یحیی گلمحمدی قرار گرفت، در یک قدمی حضور در پرسپولیس قرار داشت اما یک اشتباه از سوی این بازیکن باعث شد گلمحمدی از جذب او منصرف شود. شاهین طاهرخانی مدنظر یحیی گلمحمدی برای پر کردن جای خالی شجاع خلیلزاده بود. پرسپولیس طبق اولویتهایی که سرمربیاش مشخص کرد، ابتدا سراغ ایمان سلیمی رفت اما از آنجا که قانون اجازه حضور این بازیکن در پرسپولیس را نمیداد (فسخ مشروط سلیمی با تراکتور فقط برای انتقال به تیمهای اروپایی اعتبار دارد)، باشگاه پرسپولیس با عبور از سلیمی، مذاکره با فرشاد فرجی را آغاز کرد. این بازیکن حتی حاضر بود مبلغ رضایتنامهاش را به شهرخودرو بپردازد تا پرسپولیسی شود اما مخالفت سیدمهدی رحمتی مانع انجام این انتقال شد و این بار یحیی گلمحمدی، از باشگاه خواست با شاهین طاهرخانی مذاکره کند. گفته میشود در حالی که مدیران پرسپولیس با مدافع سابق استقلال قرار ملاقات گذاشته بودند، طاهرخانی سر قرار حاضر نشد و به جای خودش ۲ مدیر برنامه را به باشگاه پرسپولیس فرستاد. این اقدام طاهرخانی دلخوری یحیی گلمحمدی را به همراه داشت و سرمربی پرسپولیس اعلام کرد از جذب این بازیکن منصرف شده است. شنیدیم ۲ مدیر برنامه طاهرخانی در مدت زمان کوتاهی که در باشگاه پرسپولیس حضور داشتند، پیشنهاد 4 میلیاردی به باشگاه ارائه کردهاند که بالاتر از سقف قرارداد 5/3 میلیاردی پرسپولیسیهاست و واکنش منفی سران باشگاه را به دنبال داشت. جالب اینجاست که وقتی از باشگاه با یحیی تماس گرفتند و به او اعلام کردند مدیر برنامههای شاهین طاهرخانی چنین درخواستی دارد، گلمحمدی همین که متوجه شد این بازیکن خودش در باشگاه حاضر نشده، از مدیران پرسپولیس خواست مذاکره را متوقف کنند. پرسپولیسیها توقع داشتند شاهین طاهرخانی خودش برای مذاکره به باشگاه میرفت.
* افزایش قرارداد بازیکنان و کادر فنی
یکی از دلایل اصلی مشکلات مدیرعامل سابق و کادر فنی و بازیکنان این تیم افزایش حق و حقوق برخی از آنها بود؛ نفراتی مثل شجاع خلیلزاده که در نهایت نتوانست با این موضوع کنار بیاید و از جمع سرخپوشان جدا شد. در همان مقطع بازیکنانی چون مهدی عبدی، محمدحسین کنعانیزادگان، سیامک نعمتی و چند بازیکن دیگر نیز خواهان افزایش مبالغ قراردادشان بودند اما مهدی رسولپناه راضی به انجام این کار نشد. رسولپناه حتی با افزایش رقم قرارداد برخی اعضای کادر فنی نیز مخالفت کرد؛ مقاومتی که در نهایت منجر به اختلافات شدید بین ۲ گروه شد. جدایی رسولپناه با حضور جانشین او یعنی جعفر سمیعی همراه شد. اگر چه در این مدت فعلا سکوت برقرار است و اظهارنظری در این باره انجام نشده اما این مشکل کماکان به قوت خود باقی است و برخی اعضای کادر فنی و همین طور گروهی از بازیکنان نسبت به تغییر مبالغ قرارداد خود نقدهایی داشته و به دنبال افزایش آن هستند. هر چند در حال حاضر وضعیت مالی باشگاه چندان مناسب نیست اما بعید به نظر میرسد مشکلی در این راه وجود داشته باشد. از باشگاه خبر رسیده تا پیش از اعزام تیم به قطر برای برگزاری دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا، قراردادهای مالی فصل جدید امضا خواهد شد.
ارسال به دوستان
اخبار
استیناف النصر رد شد
درخواست استیناف باشگاه النصر عربستان در پرونده شکایت از باشگاه پرسپولیس به صورت کامل رد شد. به گزارش باشگاه پرسپولیس، درخواست استیناف باشگاه النصر عربستان در پرونده شکایت از باشگاه پرسپولیس به صورت کامل رد شد. با این اتفاق تیم فوتبال پرسپولیس به عنوان فینالیست قطعی لیگ قهرمانان آسیا از منطقه غرب خواهد بود و شاگردان یحیی گلمحمدی ۲۹ آذر در ورزشگاه الجنوب دوحه به مصاف نماینده شرق آسیا خواهند رفت.
***
راموس همتیمی جدید نیمار و امباپه؟
کابوس هواداران رئال روزبهروز به واقعیت نزدیکتر میشود. آ.اس پیشنهاد هنگفت و ردنشدنی پیاسجی به سرخیو راموس را فاش کرد. به گزارش «ورزش سه»، مشخص نیست بالاخره بین رئالمادرید و سرخیو راموس بر سر تمدید قرارداد توافق خواهد شد یا خیر و همچنان احتمال جدایی کاپیتان وجود دارد. سرخیو راموس از 4 ژانویه آزاد است با باشگاههای مدنظرش وارد مذاکره شود. هنوز پیشرفتی در مذاکرات تمدید او با رئال حاصل نشده و هر احتمالی درباره او را میتوان متصور بود. نشریه آ.اس خبر از علاقه پاری سن ژرمن برای جذب کاپیتان رئال مادرید داد. باشگاه متمول پاریسی از 4 ژانویه مذاکراتش با راموس را شروع خواهد کرد و به وی پیشنهادی 3 ساله با دستمزد خالص 20 میلیون یورویی ارائه خواهد داد که رد نکردنی به نظر میرسد. پیشنهاد 3 ساله پیاسجی در شرایطی ارائه خواهد شد که موضع سران رئال درباره راموس بدون تغییر مانده است. رئال حاضر نیست قراردادی ۲ ساله به کاپیتانش پیشنهاد بدهد. باشگاه مادریدی قراردادی یکساله با بند تمدید یک سال را به راموس ارائه داده و در آن دستمزد او بدون تغییر مانده است. راموس اگر فصل آینده بتواند تعداد مشخصی بازی برای رئالمادرید انجام دهد، قراردادش به شکل خودکار یک سال دیگر نیز تمدید خواهد شد اما او تا به امروز تنها به شرط تمدید ۲ ساله حاضر به ادامه همکاری با رئال است. رئال حالا خطر پیاسجی را جدیتر از همیشه میبیند و شاید تابستان بعد، سرخیو راموس به دوران 16 ساله حضورش در جمع کهکشانیها پایان دهد.
***
لیگ برتر والیبال تعطیل شد
با اعلام سرپرست کمیته مسابقات فدراسیون والیبال، لیگ برتر والیبال به صورت موقت تعطیل شد. شهرام عظیمی درباره آخرین تصمیمات برای تعطیلی یا برگزاری ادامه مسابقات لیگ برتر والیبال توضیح داد: نامهای از جانب ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ما آمد که طبق این نامه از شنبه هر آنچه مربوط به ورزش است اعم از مسابقات، اردوها و... به مدت ۱۴ روز تعطیل است. او افزود: البته در نامه همچنین ذکر شده است که این ۲ هفته هم قطعی نیست و ممکن است تعطیلی مجددا تمدید شود. سرپرست کمیته مسابقات فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که با این اوصاف آیا تعطیلی لیگ قطعی است، اظهار کرد: رایزنی ما با ستاد ملی مبارزه با کرونا بود که این نامه به دست ما رسید و مشخص شد که باید تعطیل شود. نامه را به روابط عمومی دادهایم تا اطلاعرسانی کند.
ارسال به دوستان
مدل انتخاباتی آمریکا؛ تلفیقی از شبهدموکراسی با اپیستوکراسی ناقص
محراب نجعینژاد*: نظام انتخاباتی ایالات متحده با ویژگی و ساختاری بسیار متفاوت از آنچه مرسوم است، پیریزی شده است. نظام انتخاباتی ۲ مرحلهای که در انتخابات ریاستجمهوری مورد استفاده قرار میگیرد، در پوشش اهمیت به ایالتهای دارای جمعیت کمتر تبیین میشود. بر همین اساس استدلال میشود سیستم کالج الکترال یا مجمع برگزینندگان برای برابری نسبی حق رای ایالتهای بزرگ و کوچک وضع شده است. هر چند که برخی دیگر نیز با توجه به سابقه تبعیض نژادی در ایالات متحده، دلیل تعیین این سیستم رایگیری را جلوگیری از نقش رای مردم در ایالتهای با اکثریت جمعیت برده میدانند. تعداد آرای الکترال انتخابات ریاستجمهوری آمریکا ۵۳۸ عدد است که بر مبنای تعداد ۱۰۰ نماینده سنا، 435 نماینده مجلس نمایندگان و 3 نماینده از واشنگتندیسی که رسما ناحیه کلمبیا نامیده میشود، به دست میآید. برنده انتخابات ریاستجمهوری آمریکا نیز کسی است که بتواند حداقل ۲۷۰ رای الکترال را از آن خود کند. نمایندگان الکترال هر ایالت نیز با توجه به بند دوم بخش اول ماده 2 قانون اساسی ایالات متحده بر اساس قوانین هر ایالت انتخاب میشوند.
با توجه به همه مواردی که در سطور پیش ذکر شد، نظام انتخاباتی ایالات متحده، مختصات ویژه و بیمانند خود را دارد. به نظر میرسد این نوع نظام انتخاباتی را بتوان ترکیبی از دموکراسی ناقص و اپیستوکراسی ناقص دانست. اپیستوکراسی، اشاره به نظامی از حکومتگری است که در آن، زمامداری از آن دانایان و صاحبان معرفت است. نکته قابل توجه این است که در این سیستم، حق شرکت در تصمیمگیری سیاسی، مختص کسانی اسـت کـه دانش لازم را دارند و میدانند چه میکنند. در حقیقت، حق مشارکت در تصمیمگیری سیاسی به این بستگی دارد که آیا شما میدانید دارید چه میکنید یا خیر. بنابراین اپیستوکراتها، خواهان حق رأی بر پایه آگاهی هستند. این مساله از آنجا نشأت میگیرد که ما به آسانی فرض میکنیم نباید مجاز به تصمیمگیریهای مهم برای دیگران باشیم، مگر آنکه حداقل از درجه صلاحیت مناسبی برای انجام این کار برخوردار باشیم. بدین منظور، اپیستوکراتها از اصل صلاحیت یاری میجویند. این اصل در پاسخ به این سوال مورد استفاده قرار میگیرد که چه کسانی را باید در زمره دانایان به حساب آورد. البته باید میان اپیستوکراسی و تکنوکراسی تفاوت قائل شد. یک تکنوکرات کسی است که میداند دستگاهها چطور کار میکنند. آنچه اپیستوکراسی را متمایز میکند، این است که این نظام برای تصمیم درست در مقابل تصمیم از نظر تکنیکی بجا اولویت قائل میشود. اپیستوکراسی میکوشد پاسخی برای این سوال که باید به کجا برویم پیدا کند. تکنوکرات تنها میتواند به ما بگوید چگونه باید به آنجا برسیم. همچنین باید بین ۲ مفهوم اپیستوکراسی و آریستوکراسی تفاوت بسیار قائل شد، چرا که در سیستم آریستوکراسی، قدرت دولت مطلق و در دست طبقه ممتاز است و آن طبقه، حاکمیت را از راه وراثت در دست خود گرفته است و دیگر طبقات در دسترسی به مناصب حکومتی هیچگونه راهی ندارند. هر چند این دو سیستم، در مدلی تحت عنوان آریستوکراسی اپیستوکراتیک یا همان اشراف دانا قابل طرح است که نشأت گرفته از مدل «فیلسوف شاه» افلاطون است اما در این مبحث نمیگنجد.
ساختار سیاسی غیرمتمرکز و توزیع شده ایالات متحده آمریکا سبب شده است جریانها و تشکلهای بسیاری بتوانند روند پیچیده تصمیمگیری سیاسی در این کشور را تحت تاثیر قرار دهند و اینگونه دموکراسی را تضعیف کنند. به عنوان مثال یهودیان تنها حدود ۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل میدهند اما توانستهاند به تاثیرگذارترین اقلیت قومی در ساختار قدرت آمریکا تبدیل شوند. یهودیان آمریکا مجموعه چشمگیری از سازمانهای مختلف را برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی آمریکا به وجود آوردهاند که در این میان نقش «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل»(آپیک) به عنوان قدرتمندترین و شناختهشدهترین سازمان یهودی آمریکا بسیار شاخص است. در واقع سوال این است: آیپک در انتخاب اعضای کنگره و رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا چه نقشی ایفا میکند؟ در پاسخ به این پرسش فرضیهای که مطرح میشود این است: اکثر نامزدهای نمایندگی کنگره و ریاستجمهوری سعی میکنند نظر مثبت این سازمان را به خود جلب کنند و از حمایت های مالی و تبلیغاتی گسترده آن بهرهمند شوند و در عوض سازمان آیپک نیز با ارائه این حمایتها در پی هدایت افکار عمومی و دستگاههای سیاستگذاری خارجی آمریکا برای تحقق اهداف خود در حمایت از اسرائیل است.
از سوی دیگر نمیتوان نقش برجستهتری را به اپیستوکراسی در این انتخابات داد، چرا که باز هم الکترالهای برگزیده هر ایالت با رای مردم انتخاب میشود و در واقع صرفا بر اساس «اصل صلاحیت» مدنظر اپیستوکراتها انتخاب نشدهاند و این خود باعث میشود نوعی ناآگاهی غیرمستقیم در پروسه انتخابات وارد شود که همخوانی با ایده اپیستوکراسی ندارد. علاوه بر این در اکثریت قریب به اتفاق دورهها، رای الکترال در امتداد رای مردمی بوده است و تنها در مواردی خاص از جمله در سالهای 2000 و 2016 میلادی، رای الکترال با رای مردمی تفاوت داشته است. نکته اساسی که نباید فراموش شود این است که همچنان وزن شبهدموکراسی به صورت نسبی بیشتر از اپیستوکراسی ناقص در این سیستم انتخاباتی است، چرا که با وجود همه این فرآیندهای ذکرشده، باز هم خروجی این پروسه به انتخابی غیرمتداول مانند ترامپ میانجامد. بر اساس همه این قرائن و شواهد، میتوان این نوع نظام انتخاباتی را شبه دموکراسی اپیستوکراتیک یا دموکراسی اپیستوکراتیک ناقص دانست.
نتیجه چنین مدلی، عموما استیلای خاندانهای سیاسی است که در سطوح مختلف از ریاستجمهوری تا سنا و مجلس و فرمانداری ایالات متحده قدرت را در اختیار میگیرند. از مصادیق بارز آن خانوادههای آدامز، بوش، روزولت، کندی و کلینتون است که در دورههای مختلف در سطوح متفاوت حاکمیتی مشغول فعالیت بودهاند.
* کارشناس ارشد سیستمهای کلان اقتصادی- اجتماعی
-----------------------------------
منابع و مآخذ
1. Johnson, Donald. F. (2017). Picking the President.
2. Somin, Ilya. (2016). Democracy vs. Epistocracy.
ارسال به دوستان
اعلام شرایط کامل AFC برای انتخاب میزبان جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۲۷
کار سخت ایران
کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) پس از دریافت مدارک اولیه ۵ نامزد میزبانى جام ملتهاى ۲۰۲۷ شرایط مدنظر برای میزبانى از این رقابتها را اعلام کرد. مجموعه شرایط میزبانى رقابتهای جام ملتهای آسیا در جزوهای ٢٨ صفحهاى از سوی AFC به ٥ کشور نامزد از جمله ایران اعلام شده و نحوه برگزارى جام ملتهاى 2019 امارات به عنوان الگوى ایدهآل مورد توجه قرار گرفته است. در چشمانداز جام ملتهای 2027 بر ضرورت استفاده از امکانات مدرن و پیشرفته همچنین زیرساختهاى مجهز و منطبق با استانداردهاى روز فوتبال جهان تاکید شده است. توسعه صنعت توریسم در کشور میزبان و تقویت ارتباطات و تعاملات بینالمللى در حوزه ورزش همچنین مشارکت سایر بخشهاى کشور از جمله مسائلی است که در مسیر کسب میزبانى جام ملتهاى آسیا مورد تاکید قرار گرفته است. بر اساس شرایط جدید اعلام شده کشور میزبان باید حداقل ٨ ورزشگاه مجهز و پیشرفته با تمام شرایط مدنظر AFC را معرفى کرده و یک ماه قبل از آغاز رسمى مسابقات به کمیته برگزارى رقابتها و نمایندگان کنفدراسیون تحویل بدهد. حداقل ظرفیت مورد نظر این ٨ استادیوم 20 هزار تماشاگر است و البته ورزشگاه بازىهاى افتتاحیه و نیمهنهایى باید حداقل ظرفیت حضور 40 هزار تماشاگر را داشته باشد. استادیوم بازى فینال هم با ظرفیت حداقل 50 هزار تماشاگر مورد تایید قرار مىگیرد. در بخش امکانات تمرینى، AFC با توجه به حضور ٢٤ تیم در جام ملتها خواستار معرفى ٢٤ زمین مجهز با کیفیت چمن زمین اصلى مسابقات شده است. این زمینها نباید بیش از 30 دقیقه با محل اقامت هر تیم فاصله داشته باشد. همچنین لازم است تمام امکانات و زیرساختهاى استاندارد مورد نیاز در تمرین از جمله رختکن مجهز و کامل نیز براى این کمپهاى تمرینى در نظر گرفته شود. در حوزه امکانات اقامتى AFC خواستار معرفى حداقل 30 هتل 5 ستاره در کشور میزبان شده تا براى ٢٤ تیم شرکتکننده، میزبانى از ستاد برگزارى مسابقات، عوامل اجرایى AFC، تیمهاى داورى، میهمانان ویژه و شخصیتهاى رسمى بینالمللى در نظر گرفته شود. فاصله این هتلها با کمپهاى تمرینى و ورزشگاههای محل برگزارى مسابقات باید منطبق با استانداردهاى ذکر شده باشد. شرایط و ویژگىهاى فرودگاههاى بینالمللى یا داخلى در شهرهاى میزبان مسابقات نیز بخش دیگرى از الزامات را در بر مىگیرد که بر اساس آخرین استانداردهاى بینالمللى حوزه حملونقل و گردشگرى تنظیم شده است. ایران، هند، عربستان، قطر و ازبکستان نامزد میزبانی این بازیها هستند. میزبان نوزدهمین دوره جام ملتهای آسیا سال 2021 معرفی خواهد شد. با توجه به مجموعه شرایط اعلام شده، فوتبال ایران کار بسیار دشواری برای کسب میزبانی جام ملتهای 2027 دارد و باید دید در مدت زمان باقیمانده تا فاصله اعلام میزبان، تلاشی برای بهبود شرایط و امکانات خواهد شد یا خیر. ارسال به دوستان
شوخی دولت با ملت
محسن جندقی: شاید دولت دارد شوخی میکند و ما خبر نداریم اما اگر مزاحی در میان نیست محض رضای خدا یک مسؤول توضیح دهد چرا با وجود اینکه قرار است در محدودیتهای جدید، بسیاری از مشاغل فعال باشند، واژه «تعطیلی» آن هم فراگیر به کلمه کلیدی مسؤولان تبدیل شده و از طرفی چگونه قرار است منع آمدوشد از ساعت 21 تا 4 صبح در شهرهای قرمز کرونایی اجرا شود و اگر دولتیها واقعا همان برنامه محدودیتهایی که اعلام کردهاند را قرار است اجرا کنند باید در به کار بردن واژه تعطیلی ـ آن هم فراگیرـ تجدیدنظر کنند.
دیشب بعد از جلسه فوقالعاده ستاد ملی مقابله با کرونا که «جلسه بررسی نهایی دستورالعملهای طرح جامع اعمال محدودیتهای پویا در مقابله با کرونا» نامیده شد، سخنگوی ستاد، مصداق محدودیتهای شدید را اعلام کرد. مهمترین موضوعی که مشخص شد این است که در واقعیت قرار نیست اصلا تعطیلیای را شاهد باشیم. طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مشاغل سطح یک که مشاغل ضروری هستند مانند نانواییها، کادر پزشکی، آتشنشانیها و فروشگاهها میتوانند فعالیت کنند و در کنار آنها کارمندان هم باید بر سر کار حاضر شوند (در شهرهای قرمز یکسوم کارمندان). حتی بانکها به فعالیت خود ادامه میدهند و بورس نیز فعال است. رستورانها هم میتوانند به صورت غذای بیرونبر خدمات بدهند و کارخانهها نیز همچنان کار میکنند(!) آیا این بود تعطیلی؟! تعطیلی فراگیر این بود؟! واقعا دولت با ما شوخی میکند یا معنی تعطیلی را نمیداند؟ البته یک احتمال قریب به یقین هم وجود دارد و آن اینکه بعد از انتقادات و اعتراضات متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت درباره عدم تعطیلی و هشدار درباره تبعات بیتوجهی به این موضوع دولتیها تصمیم گرفتهاند کلمه «تعطیلی» را لوث کنند. اگر این احتمال حقیقت داشته باشد باید به حال آن مشاوران آشنا و غیرآشنا تأسف خورد، چرا که وارونه جلوه دادن تعطیلی و خلط مبحث با موضوع محدودیتهای جدید میتواند بیش از پیش اعتماد مردم را از بین ببرد. وقتی روحانی بیانیه 8 مادهای صادر میکند و بسیج همگانی برای مقابله با کرونا اعلام میکند و همه نهادها را برای مغلوب کردن موج سوم کرونا فرامیخواند و محدودیتهای جدید را تعطیلی فراگیر میداند، طبیعی است همگان فکر کنند واقعا همه جا تعطیل است. وقتی تقریبا هیچ جا تعطیل نیست و کارمندان در حال کار کردن هستند و بانکها فعالیت میکنند و محدودیت آنچنانی و خاصی قرار نیست اعمال شود. پس این همه شلوغکاری و فریاد «تعطیلی فراگیر» سر دادن بهر چیست؟ کاش حداقل برای کاهش شدت شوخی در این روزهای کرونایی کلمه «فراگیر» را در کنار تعطیلی قرار نمیدادند.
مساله دیگر موضوع حکومت نظامی کرونایی است؛ قرار است از ساعت 21 هر شب تا 4 صبح رفتوآمد ممنوع شود و طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا متخلفان بیشتر از طریق دوربینها جریمه خواهند شد. در این میان چند سوال به وجود میآید: اول اینکه دوربینها چگونه تشخیص میدهند که حضور صاحب خودرویی که در ساعات ممنوعه در شهر رفتوآمد میکند، موجه است یا غیرموجه. قطعا حضور پزشک، پرستار، خبرنگار و آتشنشان که در حال خدمت شبانهروزی هستند در خیابان موجه است اما چگونه این موجه بودن تشخیص داده میشود؟
اصلا شاید خیلیها بیمار شوند و باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند، چگونه قرار است این موارد اضطراری و ضروری تشخیص داده شود؟ اصلا باید پاسخ داده شود که چرا از ساعت 21 به بعد باید منع رفتوآمد برقرار شود؟ آیا کرونا قبل از 21 سراغ شهروندان نمیآید؟ آیا کسی قبل از ساعت 21 به میهمانی نمیرود و امکان انتقال کرونا را ندارد؟ اصلا چه ارگانی قرار است در خیابانها گشت بزند و مانع عبور و مرور مردم شود؟ به نظر میرسد دولت برای مقابله با کرونا دچار یک دوگانگی اساسی شده است؛ از یک طرف با نظر متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت برای تعطیلی ۲ هفتهای و واقعی مخالفت میکند و با شانتاژ رسانهای میخواهد عبارت تعطیلی فراگیر را به جای محدودیتها جا بزند و از طرفی به صورت غیرمنطقی شهر را فریز کرده و نفس شهر را بگیرد و لاک داون ساعتی را به جای لاک داون 24 ساعته اعمال کند!
اگر این طرحها مانند همان طرح «جریمه افراد بیماسک» باشد باید گفت دولت باز هم کشور را درگیر طرحی میکند که شاید کمی از اعداد مرگومیر کرونایی بکاهد اما ما را از وضعیت بحرانی و فاجعه خارج نمیکند. از طرح جریمه افراد بیماسک و اعلام شبای وزارت بهداشت برای جریمه مردمی که در خیابان ماسک نمیزنند چیزی جز جریمه خودروها و شوخی مردم با طراحان این طرح نمانده است. راستی! اگر معنای تعطیلی فراگیر این است که دولت مدعی است، نام تعطیلی شبیه تعطیلی جمعهها چیست؟ تعطیلی خیلی خیلی خیلی فراگیر؟
ارسال به دوستان
پردهبرداری از «عملیات فریب» مکرون!
حنیف غفاری: «امانوئل مکرون» رئیسجمهور فرانسه در گفتوگو با نشریه «گرند کانتیننت»، به تشریح دکترین خود در قبال تحولات مختلف سیاست داخلی و خارجی کشورش پرداخته است. او در بخشی از مصاحبهاش که مربوط به ایران و برجام است، تاکید کرده است:
«وابستگی ما ( انگلیس، آلمان و فرانسه) به آمریکا برای ما دردسرساز بوده است. متأسفانه پیامدهای کامل این موضوع را در قضیه مذاکرات ایران درک کردیم. ما کشورهای اروپایی همچنان میخواستیم در چارچوب آنچه برجام مینامیم باقی بمانیم اما با خروج آمریکا، هیچ شرکت اروپایی از ترس تحریمهای ایالات متحده نتوانست به تجارت با ایران ادامه دهد؛ از این رو وقتی درباره حق حاکمیت یا استقلال راهبردی سخن به میان میآورم، تمام این مسائل را در نظر گرفتهام!»
کلیت اظهارات رئیسجمهور فرانسه کاملا صحیح است! وابستگی راهبردی، امنیتی و اقتصادی بازیگران اروپایی(خصوصا تروئیکای اروپا) به ایالات متحده و تعلقات درونآتلانتیکی آنها به واشنگتن، منجر به تبدیل «قاره سبز» به حیاط خلوت آمریکا شده است. اما بیان این جملات، آن هم در این برهه زمانی خاص توسط امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه چیزی جز یک «عملیات فریب» علیه کشورمان محسوب نمیشود! فرانسویها مانند ژرمنها و انگلیسیها، برای اجرای مراحل جدید بازی تاکتیکی خود علیه موجودیت کشورمان آماده میشوند. بدیهی است «خودانتقادی مکرون» یا انتقادات وی از استراتژیها و راهبردهای کلانی که آمریکا و اروپا هر دو به نوعی پذیرفتهاند، مقدمهای برای پیشبرد این «بازی تاکتیکی از پیش تعیین شده» بوده و بر عکس آنچه مخاطبان در نگاه اول تصور میکنند، نشانهای از «عزم اتحادیه اروپایی» برای استقلال از آمریکا نیست.
بهتر است مکرون به مخاطبان خود توضیح دهد اگر او واقعا سودای استقلال از آمریکا را در سر دارد، چرا سال 2017 میلادی و در حالی که به تازگی پس از غلبه بر «مارین لوپن» راهی کاخ الیزه شد، به ترامپ و نتانیاهو درباره «بسط برجام» و گنجاندن «موضوع موشکی ایران» و «محدودیتهای منطقه علیه کشورمان» در توافق هستهای تعهد داد! بسیار خوب بود که مکرون به جای بهکارگیری الفاظ و طرح ادعاهایی که به قواره وی نمیخورد و جایی نیز در تفکرات واقعی وی ندارد، کمی درباره محتوای مذاکرات مستقیم خود با رئیسجمهور آمریکا و نخستوزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک (سپتامبر سال 2017 میلادی) توضیح میداد!
مکرون پس از خروج ترامپ از برجام نیز «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجهاش را موظف کرد در ارتباطی مستقیم و مستمر با «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ، تاکتیکهای همافزایی کاخ سفید و کاخ الیزه ذیل استراتژی «مهار حداکثری ایران» را با وی مرور و بهروزرسانی کند. محصول آن مذاکرات مستمر، طراحی ساختاری به نام «اینستکس» بود. ساختاری مبهم، غیرکاربردی و انتزاعی که هدف از طراحی آن، «خرید زمان از ایران» و «حفظ تعهدات برجامی» کشورمان بود؛ بدون آنکه تهران منفعتی از این موضوع ببرد!
در حال حاضر مکرون و مرکل خود را برای فاز جدید بازی مشترک خود و واشنگتن علیه ایران آماده کردهاند. رئیسجمهور فرانسه در این مسیر، روی به «انتقاد از راهبردهای سیاست خارجی اروپا» آورده است تا به این وسیله، خود و همراهانش را جهت «استقلال از آمریکا در نظام بینالملل» مصر نشان دهد، حال آنکه این «خودافشایی استراتژیک» دقیقا جزئی از همان «بازی تاکتیکی ضدایرانی مشترک آمریکا/ اروپا» علیه ایران محسوب میشود. مکرون بخوبی میداند فرانسویها به جهت اقدامات خائنانه و ضدایرانی خود، باید به خلق «تصویری جدید» از خود نزد افکار عمومی ایران بپردازند. این تصویر کاذب، قرار است جایگزین «واقعیت ماهوی اروپاییان» شود به گونهای که اراده اروپاییان مبنی بر فاصلهگیری از آمریکا و تامین منافع اقتصادی ایران را نزد شهروندان کشورمان باورپذیر کند.
بدون شک طی روزها و هفتههای آینده، باید خود را برای شنیدن چنین جملات فریبندهای آماده کنیم! در این میان، تفاوت اصلی افرادی مانند «مکرون» و «لودریان» با «لوران فابیوس» وزیر اسبق خارجه فرانسه (که نقش پررنگی در جریان مذاکرات منتهی به برجام داشت)، این است که فابیوس تعلق خاطر مستقیم خود به لابی صهیونیسم در پاریس را کمتر پنهان میکرد اما مکرون اصرار دارد خود را «ناپلئون دوم» بنامد؛ فردی که مدعی تلاش خود برای احیای «استقلال تمامعیار فرانسه» در نظام بینالملل است! در این میان، علاوه بر لابیهای آمریکایی در فرانسه، لابیهای «صهیونیستهای محافظهکار» و «صهیونیستهای سوسیالیست» در این کشور، مکرون را مانند عروسک خیمه شببازی به این سو و آن سو کشانده و حتی به جای وی «سخن» میگویند! در هر حال، مکرون اکنون به جای یک «مدعی احیای برجام»، باید در کسوت یک «متهم انهدام توافق هستهای»، نسبت به اقدامات خود علیه کشورمان پاسخگو باشد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|