|
اتصال «بیمههای تکمیلی» به سامانه نسخهنویسی الکترونیک
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامیناجتماعی درباره مشکلات بیمهشدگان با بیمههای تکمیلی پس از توقف صدور دفترچههای بیمه کاغذی درمان و نسخهنویسی الکترونیک گفت: با تمام بیمههای تکمیلی هماهنگی لازم انجام شده و در چند روز آینده به سامانه ما متصل میشوند. دکتر شهرام غفاری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به طرح توقف صدور دفترچههای کاغذی بیمه درمان سازمان تامیناجتماعی که از ابتدای اسفندماه به اجرا درآمد، گفت: با اجرای نسخه نویسی الکترونیک نیازی به مراجعه به بیمه تکمیلی نیست.
ارسال به دوستان
توقف تزریق واکسن آسترازنکا در برخی کشورهای اروپایی
تزریق واکسن آسترازنکا ساخت شرکت چندملیتی انگلیسی - سوئدی در برخی کشورهای اروپایی در حالی متوقف شد که سازنده این واکسن مدعی است مجهزترین نظام سلامت دنیا را دارد. به گزارش «وطنامروز»، واکسن آسترازنکا که با همکاری دانشگاه آکسفورد و شرکت چندملیتی انگلیسی و سوئدی تولید انبوه و فروش آن به خیلی از کشورهای دنیا انجام شده بود، پس از تزریق در برخی کشورهای اروپایی تو زرد از آب درآمد، چرا که برخی کشورهای اروپایی استفاده از این واکسن را به علت نگرانیهایی که از لخته شدن خون در چند بیمار پس از تزریق ایجاد شد، متوقف کردند. به گزارش صداوسیما به نقل از خبرگزاری راپتلی، سازمان دارویی ایتالیا به عنوان اقدامی احتیاطی استفاده از این واکسن را فعلا متوقف کرده است. دهها نفر مقابل بیمارستانی در ایتالیا صف کشیدند تا واکسن آسترازنکا دریافت کنند اما مسؤولان بهداشتی این کشور سهشنبه گذشته اعلام کردند تزریق این واکسن برای ایمنی در برابر کرونا فعلا متوقف میشود. سرهنگ فرانچسکو ریزو، مدیر این بیمارستان به مردمی که در صف انتظار بودند، گفت سازمان دارویی ایتالیا به عنوان اقدامی احتیاطی استفاده از این واکسن را فعلا متوقف کرده است. اعلام این خبر پس از آن انجام شد که چند کشور اروپایی استفاده از این واکسن را به علت نگرانیهایی که از لخته شدن خون در چند بیمار پس از تزریق ایجاد شد، متوقف کردند. اگر چه هنوز رابطه تاییدشدهای بین این مساله با تزریق واکسن وجود ندارد اما تزریق واکسن تا بررسیهای بیشتر موقتا متوقف شد. سرهنگ ریزو به مردم منتظر دریافت واکسن گفت: ارائه این واکسن موقتا متوقف شده و پس از بررسیهای نهایی روی این واکسن نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.
* توقف استفاده از واکسن آسترازنکا در چند کشور اروپایی
دانمارک، نروژ و چند کشور اروپایی دیگر از پنجشنبه گذشته استفاده از واکسن آکسفورد-آسترازنکا را به طور موقت به حالت تعلیق درآوردند. تصمیم به تعلیق ۲ هفتهای استفاده از واکسن آسترازنکا در دانمارک پس از گزارش مواردی از لختگی خون در افراد واکسینهشده و مرگ یک نفر اتخاذ شد. یکی از مقامهای ارشد حوزه بهداشت و درمان نروژ نیز در یک نشست خبری اعلام کرد این کشور واکسیناسیون با واکسن تولیدی آکسفورد- آسترازنکا را به حالت تعلیق درمیآورد. وی این اقدام را پیشگیرانه توصیف کرد و افزود: منتظر اطلاعات هستیم تا ببینیم آیا ارتباطی بین واکسیناسیون و موارد لخته شدن خون وجود دارد یا نه؟ اتریش هم دوشنبه گذشته تصمیم گرفت پس از مرگ یک پرستار ۴۹ ساله در پی بروز اختلال انعقاد خون چند روز پس از تزریق دوز نخست واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن را متوقف کند. همچنین یک مورد آمبولی ریه در یکی از افراد واکسینهشده نیز در این کشور گزارش شده است. چند کشور اروپایی دیگر از جمله استونی، لیتوانی، لتونی و لوکزامبورگ نیز بلافاصله واکسیناسیون با این واکسن را به حالت تعلیق درآوردند. همچنین بنا بر گزارش دویچهوله، مقامهای آژانس دارویی اروپا در مجموع از ۲۲ مورد ترومبوآمبولی سخن گفتهاند که در آن لخته خون به طور کامل یا بخشی از رگ را مسدود کرده است و کارشناسان به بررسی تحقیقات و گزارشها در این باره ادامه میدهند. این در حالی است که دولت انگلیس همچنان از این واکسن دفاع و آن را ایمن و موثر توصیف کرده است.
ارسال به دوستان
اخبار
کاهش محسوس دمای هوا و بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی کشور
مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به کاهش محسوس دمای هوا در کشور گفت: از امروز (۲۳ اسفند) در شمال شرق، شرق، استانهای ساحلی دریای خزر، برخی مناطق سمنان، شرق اصفهان و ارتفاعات کرمان بارش برف و باران دور از انتظار نیست. صادق ضیاییان در گفتوگو با ایسنا گفت: طی روزهای پیش رو بارش در خراسان رضوی و ارتفاعات گلستان شدت بیشتری میگیرد. ضیاییان در ادامه با بیان اینکه بارش در مناطق سردسیر و کوهستانی به صورت برف و کولاک، در مناطق مستعد به صورت تگرگ و در سایر مناطق به شکل باران، رگبار و رعد و برق است، تصریح کرد: این سامانه بارشی اواخر وقت روز شنبه از کشور خارج میشود. وی با اشاره به اینکه از روز یکشنبه تا سهشنبه (۲۴ تا ۲۶ اسفند) جوی آرام در بیشتر مناطق کشور حاکم است، اظهار کرد: از فردا کاهش محسوس دمای هوا- بین شش تا ۱۲ درجه سانتیگراد- در نیمهشمالی کشور و طی روزهای شنبه و یکشنبه (۲۳ و ۲۴ اسفند) کاهش ۴ تا ۸ درجهای دما هوا در شرق کشور رخ میدهد، همچنین از روز دوشنبه (۲۵ بهمن) دمای هوا در مناطق ذکرشده افزایش مییابد.
***
ورود ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا به کشور
سخنگوی سازمان غذا و دارو از ورود ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از مبدأ کوبا به ایران خبر داد. دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به بارگیری و ارسال ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از مبدأ کوبا گفت: این محموله از واکسن جهت انجام مطالعه بالینی فاز ۳ واکسن مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران از مبدأ هاوانا و از مسیر ونزوئلا بارگیری و ارسال شد. جهانپور ادامه داد: کارآزمایی بالینی فازهای یک و ۲ این واکسن تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا با موفقیت انجام شده و با توجه به نتایج مطلوب فازهای یک و ۲، طبق تفاهم قبلی و در ادامه همکاریهای قبلی و پلتفرم مشترک انستیتو پاستور ایران و مؤسسه فینلای کوبا، فاز ۳ مطالعه بالینی همزمان در ۲ کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در ۲ کشور آغاز خواهد شد.
***
کشته و زخمی شدن ۱۹ نفر در تصادف بروجرد - اراک
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی لرستان از کشته و زخمی شدن ۱۹ نفر در تصادف جاده بروجرد- اراک خبر داد. دکتر صفدری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طی تماس در ساعت ۵:۲۰ صبح ۲۱ اسفندماه (پنجشنبه گذشته) با مرکز دیسپج اورژانس استان مبنی بر وقوع یک مورد تصادف بین یک دستگاه اتوبوس و تریلی در ۱۰ کیلومتری بروجرد، بلافاصله 6 کد آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شد. وی اضافه کرد: در این حادثه ۱۷ نفر مصدوم شدند که پس از انجام اقدامات لازم توسط کارشناسان فوریتهای پزشکی به بیمارستان شهید چمران بروجرد انتقال یافتند. رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی لرستان بیان کرد: متاسفانه در این تصادف ۲ نفر از سرنشینان نیز به علت شدت جراحات، در دم جان باختند.
***
پویش «شهید مهربان من» رونمایی شد
به مناسبت ۲۲ اسفند روز ملی بزرگداشت شهدا، آیین رونمایی از پویش «شهید مهربان من» در گلزار شهدای صالحآباد استان ایلام با حضور خانوادههای معظم شهدا، استاندار، فرمانده سپاه پاسداران، امام جمعه، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیرکل کمیته امداد و نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی و با سخنرانی حجتالاسلام یوسفعلی شکری، نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای این مراسم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک به مناسبت سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام و روز بزرگداشت شهدا با بیان اینکه امام راحل برای بزرگداشت شهید، خانواده شهدا و فرهنگ شهادت، بنیاد شهید را تأسیس کردند، اظهار داشت: تکریم و بزرگداشت شهدا در واقع تکریم کسانی است که جان خود را فدای آزادی، استقلال و امنیت جامعه کردند. در ادامه این مراسم امیر قلیچخانی، دبیر پویش «شهید مهربان من» با بیان اینکه روزی که امام خمینی(ره) بنیاد شهید و امور ایثارگران را تأسیس کردند، فرزندان شهدا خردسال بودند، عنوان کرد: اکنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از جنگ تحمیلی، فرزندان شهدا با صبر و استقامت و همگرایی با یکدیگر برای ایرانی سربلند و آباد تلاش خواهند کرد. وی با تشریح طرح پویش شهید مهربان من که از استان ایلام کلید خورد، گفت: در این طرح به ازای هر شهید، افراد خیر سرپرستی یک کودک یتیم و بیبضاعت را عهدهدار خواهند شد.
***
آغاز ساخت ۱۱۰ واحد مسکن برای مددجویان زلزلهزده سیسخت
ساخت ۱۱۰ واحد مسکن برای مددجویان زلزلهزده سیسختی آغاز شد. در سفر سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد به استان کهگیلویهوبویراحمد، ساخت ۱۱۰ واحد مسکن برای مددجویان زلزلهزده سیسخت آغاز شد. رئیس کمیته امداد در مراسم کلنگزنی احداث واحدهای مسکونی برای زلزلهزدگان که با حضور استاندار کهگیلویهوبویراحمد و تنی چند از مسؤولان محلی برگزار شد، گفت: در نشست با مدیران استانداری و بنیاد مسکن مقرر شد ساخت ۱۱۰ واحد مسکن که در زلزله اخیر سیسخت به طور کامل تخریب شده بودند، آغاز و تا تیرماه ۱۴۰۰ به اتمام برسد. وی با بیان اینکه متراژ متوسط این واحدهای مسکونی حدود ۷۰ متر در نظر گرفته شده است، افزود: برای ساخت هر یک از این واحدها ۱۸۵ میلیون تومان اعتبار پیشبینی شده است که ۵۵ میلیون تومان آن به صورت بلاعوض و ۱۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه است.
ارسال به دوستان
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: رنگبندی شهرها بر اساس ویروس انگلیسی تغییر کند
افزایش بستری بیماران کرونایی کمتر از ۱۰ سال در تهران
مشاهده ویروس جهشیافته کرونا در خیلی از استانهای کشور و افزایش میزان بستری بیماران کرونایی کمتر از 10 سال در تهران موجب شده ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی بیش از پیش شود. به گزارش «وطنامروز»، زنگ خطر شیوع ویروس جهشیافته کرونا در کشور به صدا درآمده است و کارشناسان بهداشت نگران هستند در صورت عادیانگاری و بیتوجهی به این بیماری خطرناک بویژه در روزهایی که خیلیها برای مسافرتهای نوروزی بار سفر بستهاند، مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کند. در همین باره، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران تاکید کرد: آثار سفرها و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در خریدهای نوروزی از هفته سوم فروردینماه آشکار خواهد شد. دکتر نادر توکلی با اشاره به اینکه ظرف ۲ هفته اخیر در حال تجربه روند ثابت شیوع بیماری در تهران هستیم، گفت: ۲۶۰ تا ۳۰۰ مورد بستری روزانه در بیمارستانهای استان تهران داریم و موارد سرپایی هم ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ نفر هستند. وی افزود: بستری بیماران در آیسییو نسبت به گذشته مقداری بیشتر شده است و میتوان گفت آنهایی که بستری میشوند بدحالتر هستند. از طرفی درصد بستری افراد زیر ۱۰ سال به ۱۱ درصد رسیده است؛ در حالی که در ماههای قبل این درصد کمتر بود. یک نکته خوب این است که در اسفندماه نسبت به نیمه دوم بهمنماه میزان مرگومیر کاهش یافته است. توکلی اظهار کرد: به نظر میرسد با توجه به نزدیکی به عید وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در صنوف و بازار بشدت در حال افت است و این خطر بزرگی است که اثرات آن را در هفته سوم فروردین خواهیم دید. وی افزود: از طرف دیگر با آغاز سفرهای نوروزی همه انواع این بیماری (اشکال مختلف کرونا از نوع کلاسیک تا جهشیافته) را در تهران خواهیم دید؛ زیرا سفر از مبدأ یا به مقصد تهران به عنوان پایتخت میتواند آمار بالایی داشته باشد. وی در ادامه تاکید کرد: از مردم میخواهیم جز در موارد ضروری اقدام به سفر نکنند. وی بیان کرد: مواردی از ابتلا به ویروس جهشیافته کرونا در استان تهران هم مشاهده شده است. مبتلایان به این نوع از ویروس برای دریافت خدمات بیمارستانی تفاوت چندانی با دیگران ندارند اما به نظر میرسد بخشی از افزایش بستری افراد زیر ۱۰ سال با کرونای انگلیسی مرتبط باشد. وی با تاکید بر اینکه بر برگزاری مراسم چهارشنبهسوری نظارت ویژهای خواهد شد، افزود: تاکید ویژه ما عدم برگزاری این مراسم آیینی به شیوه سالیان گذشته است. وی با اشاره به اینکه بروز موج چهارم بیماری باعث افزایش مراجعه بیماران سرپایی شد، به ایسنا گفت: اما خوشبختانه در بخش بستری این موج اتفاق نیفتاد و پیشبینی ما آمار مبتلایان بعد از سفرها و خریدهای نوروزی است که خود را از هفته سوم فروردین نشان خواهد داد.
* رنگبندی شهرها بر اساس ویروس جهشیافته تغییر کند
متاسفانه وجود ویروس جهشیافته چموش، خشن، تهاجمی و بیرحم انگلیسی اکنون سناریوی دیگری را در کشور رقم زده است که در صورت بیتوجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام مسافرتها احتمال شیوع گسترده آن در کشور وجود دارد. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نسبت به چرخش سویههای مختلف ویروس کرونا در کشور با سفرهای نوروزی و همچنین خطر شکلگیری موج جدید این بیماری در هفته سوم فروردینماه و با بازگشت مسافران نوروزی هشدار داد. علیرضا زالی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور، گفت: هنوز افرادی هستند که توان خرید ماسک ندارند. وی ادامه داد: موضوع دیگر سطح بالای تناقض در گفتار است، همانند آنچه در بازگشایی مدارس در مهر و بهمن شاهد بودیم. اکنون نیز زمان اندکی به پایان سال باقی مانده است اما هنوز تکلیف سفرهای نوروزی به طور دقیق مشخص نیست. در اپیدمیها ممکن است نامهربانی هم وجود داشته باشد اما قطعا این موضوع برای نجات جان آدمهاست. زالی درباره سفرهای نوروزی نیز گفت: مسافران در سفر به شهرهای مختلف در معرض انواع سویهها با شدتهای مختلف ویروس قرار میگیرند. هفته سوم فروردین هم مسافران بازمیگردند و مانند آن است که با شبیخون ویروس مواجه شویم، بنابراین میتوان پیشبینی کرد که در هفته سوم فروردین با بازگشت مسافران در استان تهران با امواج بیماری مواجه خواهیم شد. زالی با اشاره به وجود و چرخش ۲ ویروس کلاسیک (ووهان) و جهشیافته انگلیسی در کشور گفت: تعدادی از مردم به دنبال ابتلا به نوع قبلی ویروس (ووهان) در موجهای قبلی این بیماری، نسبت به آن مصونیت یافتند اما این افراد امروز مقابل ویروس جهشیافته مصون نیستند و مبتلا میشوند. ویروس جهشیافته میتواند مصونیت نسبی افرادی را که در ۳ موج قبلی مبتلا شدهاند در هم شکند. وی افزود: بنابراین مردم در زمانی میخواهند بار سفر نوروزی ببندند که مکانیسم و پدیده جدیدتری از ویروس اتفاق افتاده است. زالی همچنین درباره رنگبندی شهرها گفت: تمام رنگبندیهای صورت گرفته بر اساس سناریوی ویروس کلاسیک است و این رنگبندیها در ویروس جهشیافته باید تغییر کند.
* کنترل کرونایی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی
مرزهای مهم هوایی، زمینی و دریایی کشور با هدف جلوگیری از ورود مبتلایان به کرونا به کشور کنترل میشود. رئیس جمعیت هلالاحمر از کنترل 30 مرز زمینی، هوایی و دریایی کشور برای غربالگری کرونا خبر داد و گفت: این طرح از 25 اسفند تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت. کریم همتی با اشاره به جزئیات کنترل مرزهای کشور در آستانه تعطیلات سال نو، اظهار داشت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا در کشور، جمعیت هلالاحمر مأمور شده کنترل مبادی ورودی کشور را از نظر کرونا بر عهده بگیرد. وی با بیان اینکه 30 مرز در کشور انتخاب شده است، یادآور شد: 18 مرز زمینی، 9 مرز هوایی و 3 مرز دریایی شامل طرح کنترل مرزها قرار دارند که این کار با مشارکت وزارت بهداشت و وزارت راهوشهرسازی انجام میشود.
***
کرونا جان 53 نفر دیگر از هموطنانمان را گرفت
آمار جانباختگان ناشی از «کووید-19» در کشور طی یک شبانهروز به 53 نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به فوت ۵۳ بیمار «کووید-19» در یک شبانهروز گفت: از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۸۰۸۸ بیمار جدید شناسایی شدند. سیماسادات لاری اظهار کرد: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، در این مدت ۸۰۸۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی، متاسفانه در طول این مدت، ۵۳ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۶۹ نفر رسید. لاری در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۸۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند، همچنین ۳۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
ارسال به دوستان
مهدی چمران در گفتوگو با «وطنامروز»: شبکه حملونقل عمومی پایتخت در دوره کنونی نهتنها پیشرفتی نداشته، بلکه پسرفت هم داشته است
حملونقل عمومی پنچر
مصطفی خدابخشی: شبکه حملونقل عمومی به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در مدیریت شهری، این روزها در پایتخت، احوال خوشی ندارد. تهران به عنوان شهری با درهمتنیدگی بالای جمعیت، نیازمند یک شبکه حملونقل به هم پیوسته سطحی و زیرسطحی است تا از طریق آن جابهجاییهای روزانه شهروندان بدون خلل به انجام برسد.
اما آنطور که از آمار و ارقام و مشاهدات میدانی برمیآید، طی ۳ سال و نیم گذشته نهتنها تهران در این حوزه رشد چندانی نداشته بلکه توقف و در پارهای از موارد برگشت به عقب نیز داشته است. این سکون و بیتحرکی در شبکه حملونقل عمومی در شرایط کرونایی که میبایست مردم بیش از گذشته نسبت به ایجاد فاصله اجتماعی اهتمام داشته باشند، آزاردهنده شده و مردم بیم آن را دارند که با استفاده از اتوبوس و مترو درگیر بیماری نفسگیر کرونا شوند. برای بررسی چرایی عدم پویایی و تحرک مدیریت شهری در بهبود وضعیت حملونقل عمومی، گفتوگویی را با مهندس مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران ترتیب دادیم.
***
* آقای مهندس! همزمان با آغاز دور پنجم مدیریت شهری، شعارهای بسیاری درباره داشتن راهبرد و تحولات اساسی در شهر داده شد اما متأسفانه دیدیم که در این دوره اتفاق خاصی رخ نداد و مردم ثمرهای از این دوره مدیریت شهری ندیدند.
مدیریت شهری میبایست از برنامه و راهبردی مشخص جهت پیشرفت و تحول زندگی شهری به منظور ایجاد فضایی مناسب برای شهروندان برخوردار باشد. شهر به عنوان یک موجود زنده شناخته میشود که اگر نسبت به آن بیبرنامه باشیم و نتوانیم اقدامات عمرانی مناسب را در آن به مرحله اجرا بگذاریم، میبایست تبعات منفیاش را در آینده بپذیریم. متأسفانه در دوره پنجم مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری نتوانستند آنچنان که شایسته است، اقدام کنند و عملا مشغول اجرای کارهای روزانه و معمول شهرداری و شورا شدند.
* یعنی به این ترتیب شهر بشدت تشنه مدیریت عملمحور است.
بله! در حوزههای مختلف میبایست فعالیتهای مؤثری صورت میگرفت که متأسفانه شاهد آن هستیم که امور به طور شایسته پیگیری نشد و به مرحله اجرا درنیامد.
* عدم اجرای امور در مباحث عمرانی بیشتر به چشم آمد.
در دوره قبل عملا تمام اتوبانها ساخته شدند و فقط تعداد کمی از آنها به پایان نرسید. در آن مواردی هم که به پایان نرسید، میزان پیشرفت پروژه رقم بالا و قابل قبولی بود. متأسفانه برای نمونه باید بگویم به دلیل کمکاریهای صورتگرفته، بزرگراه یادگار امام(ره) با وجود اینکه درصد کمی تا اتمام پروژه داشت تاکنون هیچگونه پیشرفتی نداشته و طی این سالها رها شده و پروژه نتوانسته به مرحله پایانی خود برسد.
* آقای مهندس! مجموعه فعالیتهای صورتگرفته در حوزه شبکه حملونقل عمومی را در ۳ سال و نیم گذشته چگونه ارزیابی میکنید؟
در مدیریت شهری چهارم تمرکز روی موضوع حملونقل عمومی بویژه شبکه اتوبوسرانی و مترو بود. در این حوزه در دوره کنونی نهتنها پیشرفتی صورت نگرفته بلکه ما شاهد کاسته شدن از تعداد اتوبوسها نیز هستیم. باید به این نکته توجه داشت که 5/2 درصد هزینه خرید اتوبوس برعهده دولت و 5/17 درصد برعهده بخش خصوصی یا شهرداری است. متاسفانه دولت کمک چندانی به شورای پنجم نداشت و همین موضوع باعث شد شاهد ورود حتی یک دستگاه اتوبوس به شبکه حملونقل عمومی نباشیم؛ هر چند که طی چند روز گذشته با همت آقای سیدمناف هاشمی مبلغی تهیه و بیش از 100 اتوبوس خریداری شد.
* تحریمها نیز در نواقص موجود در این بخش میتواند مؤثر باشد؟
اتوبوسهای مربوط به حملونقل عمومی، تماما در داخل کشور تولید میشود و تحریمها در موضوع خرید اتوبوس نقش چندانی ندارد. تنها موارد مورد استفاده که لازم است از خارج کشور تهیه شود، مربوط به گیربکس و موتور است. مابقی مراحل تولید در داخل کشور به انجام میرسد.
* جناب چمران! مترو هم متأسفانه حال و روز بهتری ندارد.
مجموعه گستردهای از فعالیتهای صورتگرفته در متروی تهران مربوط به دوره چهارم مدیریت شهری است و عملا میتوان گفت در این دوره در حوزه شبکه حملونقل ریلی درونشهری اقدام خاصی صورت نگرفت. در همان ابتدای روی کار آمدن مدیریت پنجم شهری، ما شاهد بودیم که اجرای یکی از پروژههای مترو را متوقف کردند و مجددا بعد از چند وقت اعلام کردند این طرح میبایست راهاندازی شود. درباره خط ۶ که شهر را از جنوب تا شمال غرب به یکدیگر پیوند میدهد، همین موضوع پدید آمد و ما میبینیم که این خط هیچگونه پیشرفتی نداشته و به حال خود رها شده است. این در شرایطی است که 90 درصد کار در این خط به اتمام رسیده و میبایست طی این 4 سال آن 10 درصد نیز به اتمام میرسید که متاسفانه این کار نیز تاکنون به ثمر نرسیده است.
* مشکل از کجا بود؟ تونلسازی انجام نشده بود یا کسری بودجه عامل این موضوع شد؟
تونلسازیهای متروی تهران در دوره چهارم به انجام رسید و هماکنون تنها نیاز به ایستگاهسازی و تعدادی اقدامات فرعی است. در این زمینه نیز کار خاصی صورت نگرفت و صرفا طی روزهای گذشته ۲ ایستگاه افتتاح شد. باید گفت در این زمینه هنوز اهتمام ویژهای مشاهده نشده است.
* آقای مهندس! با شیوع کرونا مردم هنگام استفاده از شبکه حملونقل عمومی دلنگرانی دارند. آیا میتوان بخشی از کمکاریها در این حوزه را مربوط به کرونا دانست؟
شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را برای کشور بویژه تهران ایجاد کرده است. کرونا بهانهای است برای اینکه مجموعه خدمات در حوزه حملونقل عمومی افزایش یابد و شبکه مترو در شهر تکمیل شود. یکی از مراکز تجمعی که میتواند برای مردم خطرآفرین باشد، همین مترو و اتوبوس است، چرا که در آن مردم نمیتوانند از یکدیگر فاصله بگیرند. در چنین شرایطی که حفظ سلامت مردم امری ضروری و جدی است، سهمی از بودجه مبارزه با کرونا از سوی دولت به شبکه حملونقل عمومی اختصاص پیدا نکرد که اگر این کمک صورت میگرفت، شاید مدیریت شهری میتوانست تعدادی اتوبوس خریداری کرده و وارد شبکه کند.
* با این اوصاف دوره ششم مدیریت شهری فارغ از اینکه چه جریانی حاکم بر آن شود، دوره سختی را پیش رو خواهد داشت بویژه در موضوع شبکه حملونقل عمومی.
بله! درست است! نبود کارنامه مناسب در دوره پنجم باعث خواهد شد تا دوره ششم مدیریت شهری دورهای سخت باشد. در شبکه حملونقل باید سرمایهگذاری شود و دولت نیمی از هزینههای مترو را پرداخت کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که حجم بالایی از هزینههای مترو در کشورهای دیگر توسط دولت تامین میشود، چرا که شهرداریها و بخش خصوصی توانایی فراهم کردن این سطح از هزینهها را ندارند. دولت باید به حملونقل عمومی بویژه مترو بها داده و سرمایهگذاری لازم در این بخش انجام دهد و در مقابل شهرداری از تقویت شبکه حملونقل نترسد. اگر دولت 400 الی 500 میلیارد تومان به حملونقل عمومی اختصاص دهد، بخش مهمی از نیازهای این شبکه مرتفع خواهد شد، البته باید این را گفت که این مبلغ به عنوان کمک نیست بلکه سهم حملونقل عمومی در بودجه است و دولت باید حق شهرداری را در این بخش بدهد تا در کنار آن رشد حملونقل محقق شود. اتوبوسهای دوکابینی که هماکنون در شهر در حال تردد هستند، فرسوده شدهاند، لذا میبایست برای بهبود شرایط در این بخش تصمیمی جدی گرفته شود.
* آقای مهندس! به عنوان سؤال آخر، آیا بخشی از کمبودهای موجود در شبکه حملونقل را نمیتوان مربوط به تغییر مکرر مدیریت کلان شهرداری دانست؟
در دوره پنجم مدیریت شهر شاهد بودیم که ۳ شهردار به خیابان بهشت راه یافتند و این تکرر در تغییر مدیریت شهر زمینهساز توقف امور شد. این رویه نهفقط در تهران، بلکه در هر شهر دیگری رخ دهد، شهر با چالش روبهرو شده و تحکیم مدیریت حاصل نمیشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|