|
ارسال به دوستان
نگاهی به روند طولانی ساخت سریالهای فاخر در گفتوگو با مجید مولایی، از تهیهکنندگان سینما و تلویزیون
مصائب الف ویژه
مصطفی پورکیانی: یکی از تولیدات مهم تلویزیون برای مخاطبان، ساخت سریالهای الف ویژه و فاخر است که معمولا با صرف هزینههای بالا و با گروه تولید و بازیگران فراوان تهیه و تولید میشود. نکته مهمی که در زمینه ساخت چنین سریالهایی مطرح است، مدت زمان طولانی چندین سالهای است که صرف ساخت آنها میشود و در زمانهای که مخاطب در معرض انتخاب بهروزترین سریالهای متنوع ایرانی و خارجی است، ساخت چنین سریالهایی با همان روشهای مرسوم و قدیمی و زمانبر، منطقی و تجاری به نظر نمیرسد؛ اگر چه برای ماندگاری در تاریخ، ساخت چنین سریالهایی مهم است. از سویی گذشت زمان و فرسایشی شدن آن قطعا بر خروجی و کیفیت نهایی کار اثر میگذارد. به بهانه ساخت سریالهای فاخری مانند «سلمان» به کارگردانی داوود میرباقری و «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی با محوریت تجاریسازی و طولانی شدن زمان ساخت و تهیه سریالهای فاخر در تلویزیون، سراغ مجید مولایی، فیلمنامهنویس، کارگردان و تهیهکننده سینما و تلویزیون رفتیم تا در این باره نظرات وی را جویا شویم. مولایی تهیهکنندگی سریالهایی مانند نابرده رنج، هفتسنگ، چرخ فلک و بانوی عمارت را در کارنامه خود دارد. ***
* اصولاً زمان زیادی صرف ساخت سریالهای الف ویژه و فاخر در تلویزیون میشود. میرباقری مختارنامه را در ۸ سال ساخت و الان که یکی دو سال از شروع فیلمبرداری سریال سلمان میگذرد، گفته شده ۴ تا ۵ سال دیگر این سریال به کنداکتور پخش میرسد. به نظر میرسد در مقایسه با هالیوود و حتی ساخت سریال در کشورهای همسایه، ما زمان بسیار بیشتری را صرف تهیه سریالهایمان میکنیم تا جایی که ممکن است در زمان پخش، چه از نظر کیفیت و چه قصه و همراهی مخاطب، دیگر آن استقبال لازم را به همراه نداشته باشد. به نظر شما چه دلایلی باعث شده تا این اتفاق بیفتد؟
مهمترین دلیلی که باعث این اتفاق شده تا در سریالسازی در مقایسه با هالیوود وضعیت کاملا متفاوتی داشته باشیم، این است که ما ساخت سریالهایمان قائم به شخص است. مثلا ما از آقای داوود میرباقری میخواهیم تا سلمان را برایمان بسازد و گویا همه سریال سلمان به میرباقری ختم میشود یا مثلا تمام سریال موسی به حاتمیکیا، در حالی که در هالیوود ساخت سریال اساسا بر دوش یک فرد نیست. سریالسازی در این جایگاه، فرمت و ساختاری دارد که یک فرد قدرت و توانایی ساخت آن را به تنهایی ندارد. به عنوان مثال سریال «بازی تاج و تخت» در چند فصل و با کارگردانهای مختلف ساخته شد و آنها هم که در زمانبندی فصلهای آخر طبق برنامهریزی جلو نرفتند، با کاهش کیفیت از نظر مخاطبان همراه شدند. سریالی با آن حجم کیفیت و ساخت قطعا با برنامهریزی دقیق و گروهی ساخته خواهد شد تا مخاطبان خود را نگه دارد.
* معمولاً خواست و سلیقه مخاطب در ساخت چنین سریالهایی فراموش میشود.
بله! چون شرایط مخاطب بشدت در حال تغییر است و او مدام در حال دیدن فیلم و سریالهای متفاوت است؛ قطعا سلیقه مخاطب با 6-5 سال دیگر متفاوت خواهد بود. ما ناچاریم یاد بگیریم که در سریالسازی نگاه حرفهایتر و بهروزتری داشته باشیم و برای این کار لازم است قائم به فرد نباشیم و فرد را به یک سیستم و گروه سریالساز تبدیل کنیم؛ چه در حوزه فیلمنامه و چه در حوزه اجرا. متاسفانه ما در حوزه فیلمنامه نتوانستهایم بهروز باشیم که سریالی را که تولید میکنیم توسط متخصصان متنوع تولید شود؛ در هالیوود یک نفر مخصوص نوشتن پایلوت است، یک نفر فقط ادیت استوری میکند، نفر دیگر عهدهدار شخصیتپردازی و کاراکترهاست و نوشتن دیالوگها بر عهده فرد دیگری است و یک گروه فیلمنامه را تهیه میکنند که در نهایت توسط گروه کارگردانی این نوشته مدیریت میشود تا طبق برنامهریزی از پیش تعیینشده کار جلو برود. هیچکدام از این موارد در سریالسازی ما رعایت نمیشود و به همان سبک قدیمی گذشته در حال تهیه سریال هستیم. شما فکر کنید اگر خدای نکرده اتفاقی برای آقای میرباقری وسط ساخت سریال سلمان بیفتد، سرانجام این پروژه چه خواهد شد؟ این مدل سریالسازی در کارهای فاخر به نظر منطقی، درست و بهروز نیست.
* یکی از انتقادات تهیهکنندگان چنین سریالهایی ماجرای کمبود بودجه است که به گفته آنها زمان ساخت سریال را طولانیتر میکند. نظر شما چیست؟
معمولا در سریالهای فاخر، برآورد مالی دقیقی از ابتدا روی کاغذ نوشته نمیشود و شما نمیدانید مثلا ساخت سریال حضرت موسی با این عدد ساخته خواهد شد، چون درباره سریالی صحبت میکنید که قرار است در 6-5 سال ساخته شود و در این زمان وضعیت تورم، هزینهها و موارد اینچنینی اصلا قابل برآورد نیست. معمولا در این سریالها همیشه یک خط بودجه برقرار است و هزینه میشود تا ساخت سریال تمام شود که این هم ریشه در همان عدم برنامهریزی دارد. ما باید یاد بگیریم که این نوع پروژهها را با برنامهریزی و در زمانبندی مشخص و معقول و با تیم کارگردانی یعنی چند کارگردان و نویسنده به سرانجام برسانیم. اینها همه تجربههایی است که در هالیوود و حتی ترکیه انجام شده است. ما چارهای نداریم جز اینکه به سمت حرفهای شدن در تولید و اجرا حرکت کنیم.
* امکانات و زیرساختهای ما چقدر در طولانی شدن این پروژهها اثرگذار است؟
یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه ما درگیر آن هستیم و خود را بهروز نکردهایم و بسیار اهمیت دارد، استفاده از جلوههای ویژه رایانهای در ساخت سریالهاست. هنوز بخش زیادی از سریالهای الف ویژه ما در میدان و جلوی دوربین ساخته میشود. ما خیلی مسلط به امکانات استودیویی و ویژوال نیستیم. درصورتی که وقتی پشت صحنه سریالهای بزرگ را میبینیم، حجم زیادی از سریالهایی مانند «بازی تاج و تخت» با استفاده از همین تکنولوژیهای رایانهای ساخته میشود ولی ما خیلی از این ابزارها استفاده نمیکنیم؛ با اینکه برخی مدعی استفاده حرفهای از این امکانات هستند اما چون هنوز در بوته آزمایش قرار نگرفتهاند، کارگردانهای ما هنوز به آنها اعتماد ندارند و ترجیح میدهند تا همه چیز جلوی چشمشان و دوربین ضبط شود و همه اینها دست در دست هم میدهند تا ما نتوانیم یک پروژه جدی سریالسازی داشته باشیم.
***
آخرین اخبار از «سلمان فارسی»
تولید سریال «سلمان فارسی» که به کارگردانی سیدداوود میرباقری زمستان ۹۸ کلید خورد همچنان ادامه دارد و بنا بر پیشبینیها فیلمبرداری آن حدود ۵ سال طول خواهد کشید، البته فیلمبرداری سریال سلمان فارسی که در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم آغاز شده بود، با فراگیر شدن ویروس کرونا، دچار تغییراتی شد، چنانکه لوکیشنهای داخلی مانند منطقه مجن شهرستان شاهرود و شهرک سینمایی نور، جایگزین لوکیشنهای خارجی در ترکیه شد و فیلمبرداری هم پس از مدتی توقف از دهم مردادماه از سر گرفته شد. عوامل این سریال از ابتدای تیرماه راهی مازندران شدهاند تا بخش مربوط به دریا را جلوی دوربین ببرند، همچنین از ابتدای سال جاری، گروه سازنده سریال «سلمان فارسی» به منظور لوکیشنیابی به چند کشور از جمله لبنان، سوریه، ترکیه و ارمنستان سفر کرد و بعد از ارزیابی نهایی و با در نظر گرفتن همه جوانب، سفرهای خارجی بهمنظور تکمیل فصل بیزانس سریال در سال جاری انجام میشود. البته همزمان با فیلمبرداری در شهرک سینمایی نور و ساخت تجهیزات در شهرک سینمایی غزالی، ساخت دکورهایی در منطقه آبسرد دماوند نیز آغاز شده است. بر اساس پیشبینیهای صورتگرفته تا پایان سال جاری، فیلمبرداری فصل «بیزانس» سریال به اتمام میرسد و فیلمبرداری فصل ایران دوران ساسانی آغاز خواهد شد. بازیگران ایرانی و خارجی از کشورهای یونان، مراکش و تونس در این سریال بازی خواهند کرد و بازیگران شناختهشدهای در آن به ایفای نقش میپردازند که تاکنون فقط از گریم چند نفر از آنها رونمایی شده است. همچون آثار قبلی میرباقری بازیگران متعددی در این سریال نقشآفرینی خواهند کرد و ۱۵۰۰ شخصیت در سریال پیشبینی شده است. در طول یک سال گذشته از گریم شخصیتهایی با بازی بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، مرحوم چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه و علیرضا مهران رونمایی شده است اما تاکنون از گریم علیرضا شجاعنوری به عنوان بازیگر نقش سلمان فارسی رونمایی نشده است. سریال سلمان فارسی همانطور که از اسمش برمیآید، زندگی سلمان فارسی، از اصحاب پیامبر اسلام(ص) را در ۳ مقطع روایت میکند، تولد و جوانی او در ایران باستان دوران ساسانیان، مهاجرت او به بیزانس و بخش عمدهای از زندگی او که در آن دوره میگذرد و بخش سوم گرویدن او به دین اسلام و قصهای که در حجاز میگذرد. ارسال به دوستان
محمدرضا سنگری دبیر علمی کنگره شعر دفاعمقدس شد
2 بخش ویژه برای جایزه ادبی یوسف
دکتر «محمدرضا سنگری» با حکمی از سوی سردار کارگر به عنوان دبیر علمی بیستوسومین کنگره سراسری شعر دفاعمقدس معرفی شد. به گزارش «وطنامروز»، نشست رونمایی پوستر ۲ رویداد ملی «بیستوسومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «دهمین دوره جایزه ادبی یوسف (جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس)» با حضور امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس و سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاعمقدس برگزار شد. بر اساس این گزارش، از سوی سردار «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس احکامی صادر و توسط امیر سرتیپ سهرابی به «محمدرضا سنگری» دبیر علمی بیستوسومین کنگره سراسری شعر دفاعمقدس و «مسعود امیرخانی» دبیر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف اهدا شد.
* سنگری: شعر دفاعمقدس کوثر است
محمدرضا سنگری، دبیر بیستوسومین کنگره سراسری شعر دفاعمقدس از سخنرانان این جلسه بود. او گفت: هر چیزی که ۳ ویژگی زایایی، پویایی و پایایی را داشته باشد، کوثر است. این شاعر با تاکید بر اینکه جریان شعر دفاعمقدس این هر 3 ویژگی را دارد، یعنی هم زایا است، هم پایداری داشته و هم حرکتی پویا و رو به جلو داشته است، تصریح کرد: با توجه به این خصلتها میتوان تعبیر کوثر را برای آن به کار برد. اگر قرار باشد که ادبیات کشورمان را معرفی کنیم باید ادبیات دفاعمقدس و شعر که بخشی از آن است را به عنوان بخشی هویتبخش معرفی کنیم.
این پژوهشگر به ادوار گذشته برگزاری کنگره سراسری شعر دفاعمقدس اشاره کرد و عنوان کرد: حالا با طی ۲۲ دوره از این جشنواره، باید مسیر را نقد کنیم. همچنین باید این سوال را بپرسیم که چرا محور مقاومت در شعر دفاعمقدس دخیل نیست؟ یکی از ارزشهای شعر دفاعمقدس ما این است که بر شعر محور مقاومت تاثیر گذاشته است. علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که در کجای ادبیات جهان ایستادهایم؛ باید از تجربیات آنها استفاده کنیم.
در ادامه، سرهنگ «عباس بایرامی» با تاکید بر اینکه پایهگذاری کنگره شعر دفاعمقدس در دهههای گذشته در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس صورت گرفته، متذکر شد این پایهگذاری یک اقدام مهم و اثرگذار بوده است. اهداف ما از برگزاری این اتفاقات که با ورود به دهه پنجم و گذشت حدود نیم قرن از دفاعمقدس صورت میگیرد، انتقال فرهنگ دفاعمقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب برای ایجاد انگیزه در جهت دفاع از کشور است.
وی گفت: «کنگره سراسری شعر دفاعمقدس» و «جایزه ادبی یوسف» از رویدادهای مهمی هستند که قابلیت برگزاری بینالمللی دارند. در این راستا سال گذشته بیش از 8 هزار اثر به دبیرخانه شعر واصل شد که نشان میدهد جامعه ایرانی تشنه فرهنگ دفاعمقدس است.
وی به وصول ۳ هزار و ۵۰۰ داستان کوتاه به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف در سال گذشته اشاره کرد و آن را نشاندهنده همین رویکرد نسبت به داستان دانست.
مسعود امیرخانی، دبیر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف هم ضمن اشاره به کمتوجهی به ادبیات نوجوانان توضیح داد: برای کمبود آثار این حوزه بخش ویژهای را پیشنهاد دادیم که اضافه شد. وی افزود: بخش ویژه دیگر درباره «داستان شهیدان» خواهد بود تا در این بخش داستانهایی کوتاه درباره شهیدان و قهرمانان ملی ما نوشته شود. این جشنواره تا ۳۱ شهریورماه داستانهای کوتاه ارسال شده را دریافت میکند.
در این مراسم اعلام شد از ۳۱ مرداد تا ۳۱ شهریورماه فراخوان دریافت اشعار «کنگره سراسری شعر دفاعمقدس» خواهد بود.
ارسال به دوستان
معرفی هیأت داوران ۳ بخش مختلف جشنواره تئاتر دانشگاهی
بخشهای «عکس، پوستر و ماکت»، «تجربههای اجرا» و «نمایشنامهنویسی» جشنواره تئاتر دانشگاهی، داوران خود را شناختند. به گزارش «وطنامروز»، با ابلاغ حکمی از سوی سیدمجتبی جدی، دبیر بیستوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران، سینا ییلاقبیگی، مهدی آشنا، فرهاد فزونی، مصطفی مرادیان و کیارش مسیبی به عنوان هیات داوران بخش «عکس، پوستر و ماکت» جشنواره معرفی شدند. همچنین هیات داوران مرحله نهایی بخش «نمایشنامهنویسی» (جایزه اکبر رادی) جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با حکمی از سوی سیدمجتبی جدی معرفی شدند. بر این اساس حسین کیانی، مهرداد رایانیمخصوص و مسعود صرامی به عنوان هیات داوران مرحله نهایی بخش نمایشنامهنویسی معرفی شدند. در حکمی دیگر که از طرف دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی صادر شد، هیات داوران بخش «تجربههای اجرا»ی جشنواره نیز معرفی شدند. بر این اساس میلاد شجره، سامان خلیلیان و رامین اکبری به عنوان هیات داوران بخش «تجربههای اجرا» معرفی شدند. بیستوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سیدمجتبی جدی و همت اداره کل فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است. ارسال به دوستان
سینما
۲ فیلم جدید به چرخه اکران اضافه میشود
در حالی که طبق ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا از امروز تنها مشاغل درجه یک امکان فعالیت در شهرهای قرمز بویژه تهران را دارند، ۲ فیلم جدید از سوی شورای صنفی راهی چرخه اکران شد. مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش، دیروز درباره خروجی جلسه این شورا گفت: در جلسه امروز (دیروز) مصوب شد ۲ فیلم «سیاه باز» ساخته حمید همتی و «زدوبند» به کارگردانی داوود نوروزی از چهارشنبه هفته آینده اکران شوند. وی درباره قرار گرفتن تهران در وضعیت قرمز و ابهامات درباره تعطیلی سینماها هم بیان کرد: هنوز ما در این باره اطلاعی نداریم اما آنچه میدانم این است که سینماها همچنان باز هستند و تصمیم درباره تعطیلی آنها بر عهده ستاد ملی کروناست.
***
فیلمبرداری «شبگرد» به پایان رسید
فیلم سینمایی «شبگرد» به کارگردانی فرزاد مؤتمن پس از یک ماه به پایان راه فیلمبرداری رسید. به گزارش «وطنامروز»، فیلمبرداری «شبگرد» به کارگردانی فرزاد موتمن پس از حدود یک ماه تولید در شرایط کرونایی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی، طی روزهای گذشته در تهران به پایان رسید. این فیلم بلافاصله پس از فیلمبرداری وارد مراحل تدوین و فنی میشود تا برای حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی و اکران در سینماهای کشور آماده شود. امیر آقایی، روشنک گرامی، احسان امانی، مهشید افشارزاده، یاسر جعفری، نازنین صلحجو، بهناز پورفلاح، حسین امیدی، شبیر پرستار، شیوا کریمی، پیام احمدینیا و امیرحسین فتحی، بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی مقابل دوربین رفتهاند.
***
دومین قسمت از سهگانه «۱۹» کلید خورد
تصویربرداری بخش دوم فیلم کوتاه «۱۹» به کارگردانی سیاوش اسد در تهران آغاز شد. به گزارش «وطنامروز»، دومین قسمت فیلم کوتاه «۱۹» به تهیهکنندگی و کارگردانی سیاوش اسد که سهگانهای درباره بیماری کروناست، در تهران کلید خورد. سهگانه «۱۹» درباره شهری آشفته تحت تاثیر ویروس «کووید-۱۹» است که در آن مردم با وجود سطوح مختلف اجتماعی قربانیانی هستند که باید برای زنده ماندن دست به هر کاری بزنند. دومین قسمت از این سهگانه درباره برخی افرادی است که بعد از ویروس کرونا دچار فقر فرهنگی و اقتصادی شدهاند و در فشار روحی شدید قرار دارند که همین مساله باعث شده دست به هر جنایتی بزنند... . در خلاصه داستان فیلم آمده است: احمد کارمند شهرداری در شرایط کرونا با مریضی دختر خود دستوپنجه نرم میکند... . بازیگرانی که تا به حال جلوی دوربین رفتهاند عبارتند از بابک نوری، کاوه دهقانپور، شیوا عدالتخواه، رضا ضامنی، بهروز دهش، محمود جعفری، النا منیعی، آلا مصائبی و درسا آقاجانپور.
***
«خرچنگ» به جشنواره فست آنکا اسلواکی راه یافت
انیمیشن کوتاه «خرچنگ» به بخش مسابقه فیلمهای کوتاه چهاردهمین جشنواره انیمیشن فست آنکا اسلواکی راه پیدا کرد.
به گزارش «وطنامروز»، انیمیشن کوتاه «خرچنگ» ساخته شیوا صادقاسدی از تولیدات سال ۲۰۲۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بخش مسابقه فیلمهای کوتاه چهاردهمین جشنواره انیمیشن فست آنکا اسلواکی راه پیدا کرد. انیمیشن ۱۱ دقیقهای «خرچنگ» نوزدهمین حضور بینالمللی خود را در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه این جشنواره تجربه میکند.
از میان ۱۲۰۰ فیلم ارسالی به این جشنواره، ۳۶ انیمیشن به بخش مسابقه فیلمهای کوتاه راه یافتند که این فیلمها در ۴ گروه طبقهبندی شدند و برای دریافت جایزه نقدی ۱۰۰۰ یورویی با یکدیگر به رقابت میپردازند.
بر همین اساس، پویانمایی «خرچنگ» به همراه ۱۰ فیلم دیگر در یک مجموعه ۷۵ دقیقهای از کشورهای روسیه، ژاپن، کانادا، آلمان و کرهجنوبی در گروه ۴ این آثار منتخب قرار دارد.
این مجموعه ۷۵ دقیقهای ساعت ۱۶ روز ۱۲ تیر ۱۴۰۰ (سوم جولای ۲۰۲۱) به نمایش درآمد.
ارسال به دوستان
نوشته جدید سیدمهدی شجاعی خواندنی شد
انتشار «اجتناب عالیجناب»
کتاب «اجتناب عالیجناب» نوشته سیدمهدی شجاعی توسط نشر نیستان منتشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، مجموعه داستان «اجتناب عالیجناب» آخرین اثر داستانی منتشرشده از سیدمهدی شجاعی است که در قالب ۷ داستان کوتاه در کنار هم قرار گرفته است.
شجاعی در سالهای گذشته برای مخاطبان مختلف و در قالبهای متفاوتی نوشته و البته بخش مهمی از این آثار در قالب روایتهای داستانی اجتماعی بوده است؛ داستانهایی که گاه با طنز و گاه جدی، نگاه نافذ نویسنده و نقد او به بسیاری از مناسبات اجتماعی را بازگو میکند.
«اجتناب عالیجناب» نیز در زمره همین دست از آثار نویسنده است؛ آثاری با زبانی ساده و طنزی جاری و در عین حال گزنده. شجاعی در این روایتهای داستانی، به دنبال نمایش دغدغهها و نگاه آرمانی خود به روابط حاکم بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور و کشف نقاط ضعف حاکم بر پیوندهای میان آنهاست.
او به همین شکل روایت، طنز بدیع داستان انتشار آگهی فروش ماشین یک نماینده مجلس را بازگو میکند که با یک غلط یا افتادگی چاپی همراه شده و برای کارپرداز آن مصائب مختلفی را پیش میآورد که عمده آن نشاندهنده نگاه حاکم بر مناسبات سیاسی کشور است یا در داستان «اجتناب عالیجناب» در روایتی طنزگونه بیسوادی برخی نیروهای مجری قانون و ناتوانی آنها در فهم و درک کلمات و بهرهبرداری از آنها را به رخ مخاطب میکشد. کار شجاعی در این کتاب و داستانهایش در واقع به چالش کشیدن بسیاری از مبانی و بنیانهای فکری و اجتماعی، اصطلاحات، مفاهیم عرفی و رایج و بسیاری از روابط ناسالم فکری رایج شده در جامعه پیرامونی ما است. او در این مهم زبان طنز را به عنوان ابزاری برای روایت انتخاب کرده است و تلخی و زهر ماجرایی را که در صدد بیان آن است با این ابزار، پذیرفتنی میکند. همین مساله از زوایایی دیگر و به اشکالی مختلف در داستان سوم از این مجموعه نیز تکرار میشود و مخاطب را به وجد میآورد.
یکی از مهمترین تواناییهایی شجاعی در این مجموعه خلق دیالوگها و مجموعه گفتوگوهایی میان کاراکترهای داستانی است که در پیشبرندگی داستان نقشی مهم دارند. در واقع او میزانسن داستانی خود را به شکلی چیده که در آن کلام و گفتار نقشی معادل توصیف و صحنهآرایی دارد و این نشان از فکر و اندیشهای خاص پشت تالیف این اثر دارد.
کتاب «اجتناب عالیجناب» نوشته سیدمهدی شجاعی با قیمت ۲۹ هزارتومان توسط نشر نیستان منتشر شده است.
ارسال به دوستان
ادامه فیلمبرداری فصل سوم سریال برای پخش از شبکه ۵
ضبط «روزگار جوانی» بزودی در تهران به پایان میرسد
مجموعه تلویزیونی «روزگار جوانی» که این روزها در حال تصویربرداری است، مراحل پایانی ضبط خود در تهران را سپری میکند.
به گزارش «وطنامروز»، عوامل فصل سوم سریال«روزگار جوانی» این روزها مشغول گذراندن مراحل پایانی تصویربرداری هستند. تاکنون بیش از ۸۵درصد سریال «روزگار جوانی» ضبط شده است و تا ۲۰ تیرماه همه سکانسهای تهران آن به پایان خواهد رسید.
مجموعه تلویزیونی «روزگار جوانی» که تولیدش در گروه فیلم و سریال شبکه ۵ سیما به تهیهکنندگی سپهر محمدی و کارگردانی اصغر توسلی از بهمن ۹۹ شروع شده، قرار است در ۳۰ قسمت روی آنتن برود.
لوکیشنهای جدید این مجموعه قهوهخانه بینراهی، شرکت، اتاق ملاقات زندان، مسجد و خیریه، تصادف بینجادهای و آتشسوزی مینیبوس است که پس از ضبط سکانسهای مورد نظر، عوامل این مجموعه برای ضبط بخشهای پایانی راهی شمال کشور خواهند شد. محسن توکلی ۱۵ قسمت این سریال را تدوین اولیه کرده است و همزمان با ضبط ادامه این مجموعه، قسمتهای بعدی را نیز روی میز تدوین خواهد برد.
بیوک میرزایی، آریا توسلی، سعید زارعی، سینا کرمی، امیرمسعود واعظ و عیسی حسینی از جمله بازیگران «روزگار جوانی» هستند که با همراهی بازیگران میهمان مثل رسول نجفیان، زهرا داوودنژاد، لاله صبوری، سیاوش چراغیپور، محمودرضا قدیریان، سولماز حصاری و فرشته آلوسی داستان این سریال را روایت میکنند.
فصل اول «روزگار جوانی» سال ۱۳۷۷ به تهیهکنندگی اصغر توسلی، کارگردانی مرحوم شاپور قریب و اصغر توسلی و نویسندگی اصغر فرهادی روی آنتن شبکه ۵ رفت.
همچنین فصل دوم این مجموعه در سال ۱۳۷۸ به تهیهکنندگی و کارگردانی اصغر توسلی و نویسندگی علیاکبر محلوجیان و فرهاد نقدعلی برای این شبکه تولید شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|