|
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از حواشی مصوبه جدید شورای نظارت بر صداوسیما درباره فعالیت هنرمندان در فضای مجازی
چالشی که قانون را فراری میدهد
فاطمه بوجار: قانون این است: هر چه میخواهی بکن و هر چه میخواهی بگو اینها فراموشکارتر از آن هستند که به یاد بیاورند؛ مطمئن باش دوباره سراغت میآیند...
این جمله، سیاست سلبریتیها در مواجهه با صداوسیماست، البته حق دارند چون این قانون را از رفتار خود ما نتیجهگیری کردهاند؛ وقتی چند روز بعد از پیدا شدن سگ خانم بازیگر و نمایش اینستاگرامیاش، او را به ویژهبرنامه شب یلدا دعوت میکنیم بدون آنکه بسنجیم این رفتار چه تاثیری بر روان جامعه خواهد گذاشت. 15 تیرماه امسال مصوبه جدید شورای نظارت بر سازمان صداوسیما منتشر شد. طبق این مصوبه، صداوسیما موظف شد با هنرمندانی که شئونات اخلاقی و رسانهای را در شبکههای اجتماعی رعایت نمیکنند، قطع همکاری کند. هنرمند بخشی از پیکره فرهنگ جامعه است. رفتار و سبک زندگی او در محیط حقیقی و فضای مجازی بر جامعه اثر میگذارد. همه هنرمندان برای حضور در سریالها و برنامههای صداوسیما باید از چند قاعده مشخص پیروی کنند. از طرفی زندگیای که آنها در شبکههای اجتماعی از خود به اشتراک میگذارند با آنچه در تلویزیون نمایش دادهاند، متفاوت است. اینجاست که زنگ هشدار تناقض به صدا درمیآید.
طبیعی است هر کس در فضای خصوصی خود مختار است هر گونه میخواهد عمل کند اما هنگامی که فرد عضو سیستمی با چارچوبهای مشخص است و از طرف دیگر زندگی خودش را در معرض دید مخاطبان آن سیستم میگذارد باید بپذیرد که به قوانین آن سیستم عمل کند و اگر مایل نیست اینگونه رفتار کند، خب! مشخص است که دیگر سیستم علاقهای برای بهکارگیری او نخواهد داشت. قانون تصویب شده سعی دارد تا چنین سازوکاری را اعمال کند. برای بررسی تاثیرات و زوایای دیگر این قانون با محمدامین حسام، مدرس سواد رسانهای به گفتوگو نشستهایم. اما نخستین سوال بعد از تصویب هر قانونی این است که مشمولان این قانون به آن عمل خواهند کرد؟ حالا آیا هنرمندان به مصوبه جدید شورای نظارت بها خواهند داد؟
محمدامین حسام در پاسخ به این سوال میگوید: «از نگاه و زاویه دید سلبریتیها هنوز ارتباطی بین سازمان صداوسیما و شبکههای اجتماعی ایجاد نشده و آنها قبول ندارند سازمان صداوسیما در این مورد اعمال نظر داشته باشد. سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتی و تصویری (ساترا) که زیرمجموعه معاونت فضای مجازی صداوسیماست و بخش شبکه نمایش خانگی وزارت ارشاد ۲ نهاد بالادستی حاکمیتی هستند که بر سر شبکه نمایش خانگی و تنظیم مقررات برای سلبریتیها با هم کش مکش دارند. حالا وقتی من سلبریتی میبینم که در گستره رسانهای کشور چنین دعوای حاکمیتی وجود دارد و این جدال هنوز حل نشده است طبعا این قانون هم برای من قانونی نیست که بتوانم از آن فرمانبرداری و اطاعت داشته باشم. این تنها راجع به صداوسیما هم نیست، اگر حتی وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات هم چنین قانونی رو وضع میکردند باز هم سلبریتی حرف گوش نمیکرد چون وحدت کلمه و وحدت رویه در بحث تنظیمگری شبکههای اجتماعی و شبکه نمایش خانگی وجود ندارد».
* مشکل وضع این قانون، بیقانونیهای قبل است
ضمانت اجرا قدرتی است که برای به کار بستن قانون یا حکم دادگاه از آن استفاده میشود. قانون فاقد ضمانت اجرا نیز وجود دارد، البته این به معنای بیاثر بودن آن قانون نیست و در هر حال قانون بازدهای دارد ولی قانونی که ضمانت اجرا داشته باشد یک هیچ از بقیه قوانین جلوتر است. حسام در رابطه با ضمانت اجرای این قانون میگوید: «به نظر من این قانون ضمانت اجرا ندارد چون ما تاکنون هیچ بازدارندگی چه از طرف ساترا، چه وزارت ارشاد، چه وزارت ارتباطات و نهادهای قانونگذاری که در این عرصه حضور داشتند، ندیدیم. نهایت بازدارندگی قانونی که داشتیم بحث سانسور کردن بوده که آن هم با هزار چالش مواجه شده است. مهمترین مشکل وضع چنین قانونی، بیقانونیهای قبلش است، یعنی وقتی نتوانستیم در سپهر فرهنگی کشور یک نهاد قانونگذار متقن داشته باشیم و هنوز هم سازمان صداوسیما از طرف هنرمندان و شبکههای نمایش خانگی در این عرصه مقبولیت ندارد، طبیعتا هر چقدر هم قانون زیرمجموعه صداوسیما وضع بشود، باز قوانین بازدارنگی نداشته و بیتاثیر هستند».
* دوباره باجدهی اتفاق میافتد؟
فروردین ۹۹ وحید یامینپور، پژوهشگر حوزه هنر اسلامی، نویسنده و فعال رسانهای و رئیس کنونی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در گفتوگوی با خبرگزاری فارس که درباره موضوعاتی مرتبط با رسانه ملی بود، میگوید: «روند صداوسیما در سالهای اخیر باج دادن به سلبریتیها بوده است. روند خریدن اعتبار برای خودش از طریق باج دادن به سلبریتیها بوده است. روند خرج کردن بیتالمال برای خریدن اعتبار بوده است». اینکه سلبریتیها هر چه دلشان میخواهد، میگویند و پس از آن صداوسیما باز آنها را حلوا حلوا کرده و بر سرش میگذارد، نشان میدهد که حرفهای وحید یامینپور خیلی هم بیراه نیست. حالا با این وضع آیا صداوسیما به این قانون پایبند خواهد بود؟
حسام در این باره میگوید: «وقتی صداوسیما قانونی را پایهگذاری میکند به این قانون پایبند هست و تا جایی که من اطلاع دارم قانونهایی را که وضع میکند، پیگیری هم میکند ولی اجرا کردن این قانون در حال حاضر امکانپذیر نیست چون وضعیت کنونی یک شبه به وجود نیامده که بخواهد با وضع یک قانون یک شبه هم از بین برود. تغییر فرهنگی امری است که به صورت بلندمدت اتفاق میافتد؛ چه خراب شدنش، چه دوباره ساختنش. یک چیز بلندمدت است. به نظر من صداوسیما به این قانون پایبند است و شرایط در بلندمدت عوض خواهد شد، البته مشروط بر اینکه نهاد تصمیمگیر که در اینجا صداوسیماست از طرف سلبریتیها پذیرفته شده باشد».
* سریالها از دست خواهند رفت؟
بخشی از سرگرمی خانوادههای ایرانی برنامههای تلویزیونی بویژه سریالهاست. شاید این نگرانی به وجود آید که اگر صداوسیما بخواهد جلوی رفتارهای غلط هنرمندان بایستد، ممکن است در تولید برنامههای سرگرمی و سریالها دچار چالش شود. حسام به عنوان پژوهشگر تولیدات تلویزیونی مساله را اینطور نمیبیند. از زاویه نگاه او، با وضع این قانون سریالسازی در تلویزیون خیلی تحتالشعاع قرار نمیگیرد.
او موضوع را اینگونه توضیح میدهد: «هنرمندان میدانند که صداوسیما با وجود همه تخریبها و هجمهها همچنان با اختلاف زیاد پرمخاطبترین رسانه کشور است، اگرچه معتقدم صداوسیما مثل قبل یکهتاز نیست و رقبایی هم به وجود آمدهاند ولی رقیبهایی مثل شبکههای اجتماعی و شبکه نمایش خانگی نمیتوانند حالاها حالاها به وضعیت فراگیری و تاثیرگذاریای که صداوسیما بر مخاطب دارد، دست یابند. با درنظر گرفتن ظرفیت عظیم صداوسیما طبیعی است که هنرمندان مایل به همکاری با صداوسیما باشند. الان مشاهده میکنیم که مشهورترین بازیگران در تلویزیون حضور دارند. معروفترین بازیگران کشور وامدار صداوسیما هستند. همه اینها در بدو ورودشان به عرصه هنر از صداوسیما سرمایه اجتماعی کسب کردند، هوادارهایشان را از صداوسیما گرفتند و بعد از صداوسیما خارج شدند، به همین دلیل فکر میکنم کیفیت کارهای صداوسیما با وضع این قانونها نهتنها افت نخواهد کرد، بلکه وقتی صداوسیما یک سازوکار قانونی منسجم داشته باشد، یک نظام دقیق و اعتباربخش داشته باشد، قطعا این باعث وحدت رویه شده و کیفیت تولیدات رسانهای صداوسیما بالاتر میرود».
* ما عجیب نیستیم!
حسام برای اینکه توضیح دهد وضع این قانون آنقدرها هم عجیب و غریب نیست، از آن طرف آبیها مثال میزند: «اگر به شبکههای تلویزیونی دنیا مثل شبکه NHK ژاپن یا سایر شبکههای دولتی یا نیمهخصوصی نگاه کنید، همه یک سازوکار قانونی برای هنرمندانشان دارند و حتی پروتکلهایشان آنقدر دقیق است که به فضای مجازی هنرمندان هم رسیده است. وقتی یک هنرمند میخواهد در این نهاد رسانهای شود، از او یک تعهد میگیرند که تا آخر دنیای هنری که قرار است فعالیت کند موظف است به این تعهدنامه عمل کند ولی متاسفانه چنین چیزهایی در صداوسیمای ما نیست».
* بدل صداوسیما
احتمالا خیلی از هنرمندانی که از صداوسیما رویگردان شدند تصور میکردند میتوانند حضور در شبکه نمایش خانگی را جایگزین بودن در صداوسیما کنند اما اشتباه محاسباتی آنها این بود که میزان مخاطبان را از ترازوی قیاسشان حذف کردند. حسام در ادامه صحبتهایش این جایگزینی را موشکافی میکند: «وقتی از بیرون نگاه میکنید خیلی از کارگردانها و بازیگرانی که به نحوی از صداوسیما رفتند، احساس کردند شبکه نمایش خانگی میتواند جایگزین مناسبی برای صداوسیما باشد و وارد آن شدند. کسی که به ظرفیت رسانهای کشور اشراف ندارد، ممکن است بگوید شبکه نمایش خانگی یک پشتوانه است ولی قطعا در میانمدت و بلندمدت اصلا پشتوانه خوبی نخواهد بود کما اینکه شما دیدید بازیگرانی که از صداوسیما رفتند و وارد شبکه نمایش خانگی شدند و به زعم خودشان بسیار هم پرمخاطب بودند، یا سریالهایشان موفق نبوده یا آن میزان موفقیتی را که در تلویزیون کسب کردند نتوانستند به دست بیاورند. در بیشترین حالت ممکن در شبکههای نمایش خانگی طبق آمارهای موجود ۴ تا ۵ میلیون مخاطب وجود دارد ولی پلتفرمی مثل صداوسیما اگر یک سریال متوسط تولید بکند براحتی ۱۰ میلیون مخاطب را خواهد داشت. از نگاه یک سلبریتی باهوش، صداوسیما هیچ وقت جایگزینی نخواهد داشت».
* هیچ جای دنیا اینطور نیست!
در پایان گفتوگو، حسام به این موضوع اشاره میکند که در کشور سازمانی که کنش سلبریتیها را مدیریت کند وجود ندارد. او میگوید: «متاسفانه ما یک نهاد تصمیمگیر درباره سلبریتیها نداریم. در همه کشورهای مهم دنیا که صاحب سینما، تلویزیون و هنر هستند یک مرجع تصمیمگیرنده در رابطه با سلبریتیها وجود دارد. حتی کشورهایی که از لحاظ سابقه رسانهای و هنری مثل ما نیستند هم یک نهاد کنترلگر، یک نهاد نظارتکننده و یک نهاد قانونگذار دارند که بتواند درباره سلبریتیها اظهارنظر بکند و سلبریتیها هم تابع قوانین آن باشند. هیچجا مثل ایران نیست که سلبریتیها بتوانند همه کاری بکنند، همه جا حضور داشته باشند، هرحرفی را که خواستند و هر نکتهای را که به ذهنشان رسید آزادانه بیان کنند. شما هیچ کجا را نمیتوانید پیدا کنید که اینطور باشد».سوال پایانی این بار از مسؤولان صداوسیما است: آیا تلویزیون باز هم به سلبریتیها باج خواهد داد؟ آیا صداوسیما باز هم در برابر ولنگاری فرهنگی سلبریتیها در شبکههای اجتماعی کوتاه خواهد آمد؟
اگر پتانسیل بزرگ صداوسیما و میزان مخاطبان شبکه نمایش خانگی را کنار هم بچینیم به نظر میرسد اعمال سفت و سخت این قانون آنقدرها هم کار دشواری نیست؛ فقط صبر لازم دارد. چند صباحی دیگر عیار صداوسیما در مواجهه با هنرمندان هنجارشکن مشخص خواهد شد.
ارسال به دوستان
سینما
اکران آنلاین منوط به مجوز شورای صنفی شد
مرتضی شایسته، دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش از تقاضای ۲ فیلم برای نمایش عمومی گفت. به گزارش «وطنامروز»، مرتضی شایسته، دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه دیروز ۱۰ مردادماه گفت: در جلسه امروز سجاد نوروزی از سوی انجمن سینماداران به عنوان عضو جدید این شورا به جای غلامرضا فرجی معرفی شدند، البته ما قدردان خدمات آقای فرجی هستیم و از ایشان نیز تشکر کردیم. وی افزود: در جلسه امروز ۲ فیلم «گیسوم» به کارگردانی نوید بهتویی و «مورچهخوار» ساخته شاهد احمدلو تقاضای اکران کردند که مقرر شد بعد از عقد قرارداد با سینماداران، این قرارداد را به شورای ارائه دهند تا به آنها نوبت اکران داده شود. شایسته مطرح کرد: در این جلسه همچنین مطرح شد فیلمهایی که تمایل به اکران آنلاین دارند باید قبل از این کار از شورای صنفی نمایش مجوز بگیرند. سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد: ما برای بعد از دهه اول ماه محرم برنامهای جهت اکران داریم که بعدا آنها را تشریح میکنیم.
***
فیلمبرداری «روشنایی» با حضور علی نصیریان به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم سینمایی «روشنایی» به نویسندگی و کارگردانی کامشاد کوشان پایان یافت. به گزارش «وطنامروز»، فیلمبرداری فیلم سینمایی «روشنایی» که در ایران و آمریکا ساخته شده است با نقشآفرینی علی نصیریان به پایان رسید. علی نصیریان، حسین پاکدل، بهاره رهنما، میکائیل کوشان، کاوه آشنا، فرهید سری، حمیدرضا اکبری و مجید نریمان بازیگران این فیلم هستند. «روشنایی» نگاهی متفاوت به زندگی شهری و مشکلات آن داشته است و بزودی مراحل فنی آن آغاز میشود. این کارگردان در سالهای اخیر بیشتر به نوشتن فیلمنامههای متعدد، نگارش و نشر مجموعه داستانهای کوتاهش با عنوان «قصههای سانفرانسیسکو» و بازی در آثاری همچون «من و دبورا» ساخته ضیاءالدین دری، «نارنجی پوش» و مستند - داستانی «همه دانا» داریوش مهرجویی و «برادرم خسرو» احسان بیگلری مشغول بوده است.
ارسال به دوستان
«حسینیه واژهها» رونمایی شد
مجموعه «حسینیه واژهها» در منزل شهید مدافع حرم لشکر فاطمیون رونمایی شد.
به گزارش «وطنامروز»، مجموعه «حسینیه واژهها» در منزل شهید مهدی صابری، از شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون، با حضور حجتالاسلام محسن عباسیولدی، نویسنده کتاب و حجتالاسلام صابری پدر بزرگوار شهید صابری رونمایی شد.
در این مراسم که در اتاق شهید مهدی صابری برگزار شد، پس از قرائت قرآن و مدح امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، حجتالاسلام والمسلمین صابری به بیان ویژگیهایی از فرزند شهیدش پرداخت. وی ۳ ویژگی برجسته شهید صابری را بندگی خاص خداوند، عشق به اهلبیت علیهمالسلام و عشق به والدین برشمرد.
در ادامه حجتالاسلام عباسیولدی پس از تقدیر از خانواده شهید صابری، به معرفی مجموعه «حسینیه واژهها» پرداخت. وی دغدغه اصلی این مجموعه را معرفی حماسه کربلا با رویکردی کاربردی عنوان کرد و گفت: تألیف نخستین کتاب این مجموعه با عنوان «در میان روضههایت زندگی کردن خوش است»، در پاسخ به توصیه مقام معظم رهبری بود که ایشان یکی از مأموریتهای هیات را پرداختن به مساله خانواده دانستند. این کتاب مجموعه متنهای ادبیای است که میان روضه و سبک زندگی اتصالی ویژه برقرار کرده است. این کتاب در 138 صفحه به قیمت 16 هزار تومان عرضه میشود. ترجمه این جلد از مجموعه به زبان انگلیسی مراحل پایانی خود را طی میکند. در پایان این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین صابری به همراه حجتالاسلام عباسیولدی مجموعه «حسینیه واژهها» را رونمایی کردند.
بر اساس این گزارش، «بگو چگونه دل از حسین کندی» عنوان کتاب دوم این مجموعه است که در قالب یک گفتوگوی ادبی میان نویسنده و حضرت زینب(س)، به نقش ایشان در حماسه کربلا میپردازد. در این کتاب نویسنده تلاش میکند از رابطه عاشقانه حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) برای رسیدن به هدف خویش نهایت استفاده را ببرد. به جرأت میتوان این کتاب را از احساسیترین و تعقلیترین کتابها درباره کربلا، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) دانست.
نویسنده تلاش میکند در حد وسع خویش از میان جملات کتاب، پلی به مسائل زندگی هم بزند تا مخاطب پس از مطالعه آن، محکی برای سنجش خود در زندگی داشته باشد.
این کتاب در 112 صفحه به قیمت 23 هزار تومان عرضه میشود.
«علی، اصغر نبود» عنوان کتاب سوم این مجموعه است که گفتوگویی میان حضرت رباب(س) و حضرت علی اصغر(ع) است. هدف این کتاب کمحجم، معرفی حماسه کربلا برای کسانی است که آشنایی چندانی با این حماسه ندارند. فلسفه قیام کربلا در این کتاب، با درونمایهای احساسی به تصویر کشیده شده است؛ البته به گونهای که نه فلسفه قیام کمرنگ شود و نه احساس بر فلسفه قیام غلبه کند. این کتاب، جامعه غیرایرانی و غیرشیعه را نیز گروه هدف خود قرار داده؛ از همین رو، ترجمه انگلیسی این کتاب نیز در حال آمادهسازی برای انتشار است. این کتاب در 44 صفحه و با قیمت 11هزار تومان عرضه میشود.
«رد نگاهت راه آسمان» نیز مجموعه دلنوشتههای کربلایی با هدف باز کردن پنجرههای جدید رو به حماسه کربلاست. این دلنوشتهها تلاش میکند مخاطب را به نگاهی عمیقتر به حادثه کربلا برساند. برقراری اتصال میان موضوعات کربلایی با موضوعاتی که در متن زندگی ما وجود دارد، از ویژگیهای این کتاب است که باعث میشود متنها رویکردی کاربردی به خود بگیرد.
این کتاب در 96 صفحه به قیمت 20 هزار تومان عرضه میشود. ۳ کتاب اخیر سالها پیش از سوی انتشارات جامعهالزهرا منتشر شده بود و اکنون با ویراست جدید از سوی انتشارات آیین فطرت انتشار یافته و نویسنده تمام آثار این مجموعه حجتالاسلام محسن عباسیولدی است.
کربلا و عاشورا، موضوعی است که برای هر زمان و هر مکان و برای هر قشری از اقشار جامعه، همیشه حرفی نو و تازه دارد. در هر کتابی از مجموعه «حسینیه واژهها» مخاطب با زوایای جدیدی از حادثه کربلا آشنا میشود. ویژگی مشترک کتابهای این مجموعه، برخوردار بودن از ادبیاتی روان و قابل فهم برای عموم مردم است. این مجموعه تلاش میکند دغدغه اتصال حادثه کربلا با سبک زندگی را فراموش نکند.
ارسال به دوستان
انتشارات شهید کاظمی منتشر کرد
روایت زندگی جهادگر شهید در «شمرون کناردون»
کتاب «شمرون کناردون» نوشته سارا عرفانی و مریمالسادات علویان توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «شمرون کناردون» نوشته سارا عرفانی و مریمالسادات علویان با محوریت زندگی جهادگر شهید امیرمحمد اژدری، عضو شورای مرکزی قرارگاه امام رضا(ع)، بتازگی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
به گفته نویسندگان این کتاب، امیرمحمد اژدری وقتی آسمانی شد ۲۵ ساله بود اما به گفته اطرافیانش که او را بخوبی میشناختند، بیش از 2 برابر سنش برای رفع محرومیت از چهره شهر و کشورش تلاش کرد. او مسؤولیت گروه پزشکی و درمانی و گروه عمرانی قرارگاه امام رضا(ع) را بر عهده داشت و عضو شورای مرکزی این قرارگاه بود. اژدری در اکثر استانهای کشور از جمله لرستان، خوزستان، خراسان، کرمانشاه، ایلام و... سابقه انجام فعالیتهای جهادی داشت. او در حادثه زلزله کرمانشاه از پیشقدمان جهادی برای کمک به مردم زلزلهزده بود. با وجود عدم حمایتها، کمکاریهای برخی مسؤولان و کمبودها و نواقص، هیچگاه از پا ننشست و تا حد امکان، از هیچ تلاشی برای آبادی سرزمینش فروگذار نکرد.
اژدری سال ۹۷ در حین حرکت به سمت مناطق محروم جنوب کشور، به علت سانحه رانندگی و حین خدمت به شهادت رسید.
کتاب «شمرون کناردون» شامل روایاتی از زندگی این شهید جهادگر است که در قالب داستان نوشته شده است.
در بخشی از اینکتاب آمده است: روی گوشیاش سرک میکشم. رفته سراغ پستهای قدیمیتر. دارد کپشن پستهایم را یکییکی میخواند و در هر کدام که آرزوی شهادتی هست، روی پیشانیاش میکوبد و آه بلندی با بازدم بیرون میدهد. بخار آهش در هوای سرد بهمن، ابرهای کوچک را آماده باریدن میسازد. چند دقیقهای هست روی پستی که بعد از شهادت شهید حججی گذاشته بودم، گیر کرده. هی با بغض زمزمه میکند «و از آن روز سرم میل بریدن دارد» و هی دست میکشد روی سر و صورتش و هی اشکهایش میچکد. یکهو خم میشود روی سنگ. ۲ تا دست لرزانش را میگذارد دور صورت عکس. زمزمه میکند «امیر جان!»
اینکتاب با ۲۱۶ صفحه و قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.
ارسال به دوستان
مستند
جزئیات بخش ویژه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند اعلام شد
جزئیات بخش ویژه «کرونا» در پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند در ۳ بخش فیلم مستند، عکس و مستندنگاری اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند با انتشار فراخوان در بخشهای «فیلم مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» آغاز به کار کرد. در جشنواره امسال با توجه به سوژه ملی و فراگیر کرونا، بخش ویژه کرونا در هر ۳ بخش جشنواره برنامهریزی شده است و شرکتکنندگان میتوانند آثار فیلم، عکس و مستندنگاری خود را با موضوع کرونا ارسال کرده و در رقابت شرکت کنند. در بخش ویژه کرونا به بهترین فیلم با موضوع کرونا تندیس جشنواره و مبلغ ۷ میلیون تومان جایزه نقدی، به بهترین مجموعه عکس تندیس جشنواره و مبلغ ۵ میلیون تومان، به بهترین تکعکس تندیس جشنواره و مبلغ ۳ میلیون تومان و به بهترین مستندنگاری با موضوع کرونا تندیس جشنواره و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا میشود. ارسال اثر در بخش فیلم مستند تا پنجشنبه ۱۴ مردادماه تمدید شده است و پس از آن امکان ثبتنام و ارسال اثر وجود ندارد.
***
«زندگی میان پرچمهای جنگی» به اکران آنلاین رسید
اکران آنلاین مستند تحسینشده «زندگی میان پرچمهای جنگی» به کارگردانی محسن اسلامزاده آغاز شد. به گزارش «وطنامروز»، زندگی میان پرچمهای جنگی، روایت نفسگیر و پرمخاطره مستندساز ایرانی از مواجهه طالبان و داعش در افغانستان است که در روزهای گذشته، حواشی بسیاری به همراه داشت. این مستند در بخش شهید آوینی جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» سال ۹۸ حضور داشت و جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد. این مستند جزو ۱۰ فیلم منتخب بخش مستند جشنواره فیلم فجر در سال ۹۸ هم بود و در جشنوارههای بینالمللی نظیر «فیلمهای آسیایی بارسلونا» و بازار فیلم «ویژن دوریل» سوییس نیز حضور داشته است. اسلامزاده درباره علت نامگذاری این فیلم مستند گفته است: «نام فیلم را زندگی میان پرچمهای جنگی گذاشتم چون متأسفانه در افغانستان پرچمهای زیادی وجود دارد که افراد در زیر آنها باهم میجنگند!»
علاقهمندان برای تماشای این مستند نفسگیر یا درخواست اکران مردمی آن به صورت آنلاین، میتوانند به سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
آمادهسازی «بلیط» برای جشنواره کودک
ستار اورکی، آهنگسازی فیلم سینمایی «بلیط» به کارگردانی مرتضی رحیمی را بر عهده گرفت. به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، با پایان تصویربرداری فیلم سینمایی «بلیط» در ژانر کودک و نوجوان به نویسندگی و کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیهکنندگی سیدعلیرضا سجادپور، تدوین فیلم بتازگی توسط موحد شادرو انجام شده است. همچنین امیرحسین صادقی صداگذاری پروژه را انجام داده است و سامان مجدوفایی هم اصلاح رنگ را به عهده دارد. ستار اورکی، آهنگساز آثاری چون «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» نیز ساخت موسیقی فیلم را عهدهدار شده است. تصویربرداری فیلم در شهرستانهای اندیکا، مسجدسلیمان، شوشتر، ایذه و اصفهان انجام شده است. «بلیط» برای حضور در سیوچهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان آماده میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|