|
ارسال به دوستان
به بهانه برگزاری جلسات «درسگفتارهای شاهنامه» توسط یوسفعلی میرشکاک
شاهنامه، کار میکند
توجه به شاهنامه و «شاهنامهخوانی» در سالهای اخیر و برگزاری جلساتی تحت این عنوان امیدبخش است، چرا که ارجاع به قصههای شاهنامه و توجه به مضامین دینی و تربیتی آن، قطعا میتواند راهگشای نسل امروز باشد. به گزارش «وطنامروز»، اشارههای شاهنامهای که گاهی در بیان شخصیتهای بزرگ جلوه میکند، میتواند سرلوحه مدیرانی باشد که تقدیر و تقویم آموزشی و تربیتی را رقم میزنند؛ اشارههایی که جذاب و دلنشین نیز هستند. در یکی از فیلمهای سخنرانی آیتالله العظمی جوادی آملی که بتازگی در شبکههای اجتماعی منتشر شده است، ارجاع قابل تأملی به قصههای شاهنامه شده است. آیتالله جوادیآملی در بیانی پیرامون اهمیت شاهنامه میگویند: «در این مملکت، ما گریه زیاد میکنیم و کار خوبی هم هست، شعرهای آیینی زیادی داشتیم و داریم و سرودن شعر آیینی هم کار خوبی است. اما این مملکت همهاش گریه نیست، جای مرحوم فردوسی خالی است و حتما امثال شما باید به فکر باشید که شعرای فردوسیمنش تربیت کنید تا حماسه را در این کشور زنده نگه بدارند. با گریه مشکل حل نمیشود، با حماسه مشکل حل میشود. ما فردوسی کم داریم، البته باید دانست که مثل فردوسی شدن کار آسانی نیست؛ او حکیم، فیلسوف و ادیب نامآوری بود».
با این همه اشاره متقن و محکم اما جای فردوسی و بازآفرینی فردوسی در فضاهای تربیتی خالی است. در حوزه نمایش و تولیدات نمایشی نیز کار درخوری پیرامون فردوسی و شاهکار شاهنامه صورت نپذیرفته است که نیازمند تدبیر جدی است، چرا که امروز بیش از همیشه ضرورت توجه به حماسه و نیز امکان پرداختن به آن در قالبهای مختلف هنری مهیاست.
یکی از ملزومات طی این مسیر، آموزش شاهنامه و حفظ و تثبیت آن در ذهن و روح نسلی از آموزگاران و اهالی فرهنگ، آموزش و پرورش است. بتازگی یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، که استاد شاخص و مهمی در حوزه شاهنامه است، درسگفتارهای شاهنامه را در حوزه هنری آغاز کرده است. دومین جلسه درسگفتارهای شاهنامه استاد میرشکاک روز سهشنبه برگزار خواهد شد. دومین جلسه از «درسگفتارهای شاهنامه» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، ساعت ۱۸ تا ۲۰ سهشنبه ۷ تیر در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار خواهد شد. در جلسه اول «درسگفتارهای شاهنامه»، میرشکاک اشارههای قابل تاملی داشت که کارکردهایی جدی برای امروز دارد. میرشکاک در این جلسه گفت: انسانِ بدون هویت ایرانی کسی است که باوجود گرسنگی همسایهاش پولش را در جهت شرکت در کنسرت تتلو در آنتالیا خرج میکند. خیلیها از نظام ناراحتند؛ بله اصلا این نظام از حیث اقتصادی بلد نبوده است چه کار کند اما اگر انسانِ ایرانی میتوانست هویتش را بازیابی کند مشکلی پیش نمیآمد، چرا که نخستینباری نیست که این قوم و سرزمین دچار مشکل اقتصادی، سیاسی و... شده است. هویت جمعی مردم ایران در گذشته باعث میشد قحطی محض پیش نیاید. با این وجود این مردم به خاطر هویت مشخصشان که قومی و دینی بود، از بحرانهای بزرگ رد شدند». اما مهمترین بحثی که اتفاقا در رسانهها نیز مورد توجه قرار گرفت، کارکرد اجتماعی شاهنامه بود. میرشکاک با نقد اظهارنظری از شفیعی کدکنی درباره کارکرد اجتماعی شاهنامه گفت: کسی که ۸ سال جنگ یا ۲ سال و ۲ ماه آن را تجربه کرده است، داستان شاهنامه را میفهمد. در ایران کهن شهیدانی همچون سیامک تا یزدگرد و سیاوش وجود دارد؛ قوم ایرانی برای سیاوش تعزیهای داشته است که هر سال برگزار میشده است و اگر امروز میبینیم محرم اینقدر برای این قوم اهمیت دارد به خاطر آن است که قوم ایرانی سراپا خاطره سوگ است، درحالی که اعراب خاطره سوگ ندارند. ایرانی ستودن دارد و سعی میکند مدام با جهان مُردگان در ارتباط باشد، لذا اگر کارکرد «شاهنامه» در جهان کنونی و مدرن امکان نداشته باشد یا شاهنامه را جوری نفهمیم که بهدرد زندگی و گرفتاریهای امروزمان بخورد، همان بهتر که هیچ کاری به کار آن نداشته باشیم.
این گزاره در بیانی از آیتالله جوادیآملی نیز به نحوی دیگر طرح شده است. آیتالله جوادیآملی در بخشی از سخنرانی آذرماه 97، درباره اهمیت شاهنامه و فردوسی میگویند: «فردوسی با آن عظمت، ایران را با دست خالی رستم و اسفندیار حفظ کرد، ما صدها رستم تربیت کردیم. رستم کجا و این عزیزان ما کجا؟ اما امروز ما فردوسیای میخواهیم که عظمت انقلاب را تبیین کند. ما با شعرای آیینی نمیتوانیم شرف ایران را حفظ بکنیم، نه آنها چنین درکی دارند و نه از آنها میتوانیم متوقع باشیم و نه اصولاً از چنین راهی مقدور است. پیروزی در جهاد مقدس ۸ ساله و 10 ساله اهمیتی ندارد، پیروزی دیگری مهم است که نیاز به فردوسی دارد. یادمان هست که پس از پذیرش قطعنامه، و حمله صدام به عراق، ما میتوانستیم به رژیم بعثی ضربه بزنیم و بخشی از خاکشان را تصرف کنیم چون طبق قطعنامه ما از آنها طلبکار بودیم اما ما چنین کاری نکردیم و گفتیم که ما قطعنامه را امضا کردیم و مردانگی این است که طبق خواسته دین، پای امضای خودمان بمانیم. چنین عظمت و شرفی را در کجا سراغ داریم؟ این مردانگی نیاز به فردوسی دارد تا آن را به شعر درآورد». کارکرد اجتماعی شاهنامه، به طور قطع در جلساتی که خوانش و تفسیر درستی از شاهنامه ارائه دهند، فهم خواهد شد و سپس میتواند به فضاهای تربیتی و آموزشی نیز منتقل شود. حالا میرشکاک در حوزه هنری این جلسات را برپا میکند و درسگفتارهای مهمی برای مخاطبان دارد. همه علاقهمندان و پژوهشگران امکان حضور در این جلسه را که در سالن استاد طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار میشود، دارند.
ارسال به دوستان
قدردانی رئیس صداوسیما از سریال دهنمکی
«آزادی مشروط» روایتگر بردباری روزهای سخت کروناست
رئیس سازمان صداوسیما در بازدید از پشت صحنه سریال «آزادی مشروط»، در جریان مراحل مختلف تولید این سریال قرار گرفت.
به گزارش «وطنامروز»، سریال «آزادی مشروط» به کارگردانی مسعود دهنمکی این روزها در زندان قصر در حال تصویربرداری است و داستانش روایت تلاشهای کادر درمان، پرستاران و فعالیت گروههای جهادی در مقابله با کرونا در قالب طنز است.
پیمان جبلی در این بازدید گفت: مجموعه تلویزیونی «آزادی مشروط» یادآور کوششها و بردباریهای روزهای سخت کروناست و نشان دادن و ثبت هنرمندانه همدلی مردم و تلاش کادر درمان و مجاهدت نیروهای جهادی در این ۲ سال برای رسانه ملی اهمیت بسیاری دارد.
رئیس رسانه ملی همبستگی و همدلی در مواقع بحران را از ویژگیهای منحصربهفرد ملت ایران توصیف کرد و گفت: این مجموعه در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت خواهد شد.
جبلی با یادآوری فراز و نشیبهای مقاومت ۲ ساله مردم در برابر کرونا، اظهار کرد: مردم همواره دوست دارند خاطرات تلخ و شیرینشان را در رسانه ببینند. آنها روزهای سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشتند و نگاه به گذشته و صبر و مقاومتی که برای پایان دادن به آن روزهای سخت به خرج دادند، برایشان اهمیت دارد.
رئیس صداوسیما ادامه داد: کرونا اتفاق دردناکی بود که تا چند دهه بعد هم میشود از زوایای مختلف و در گونههای متفاوت درباره آن فیلم و سریال ساخت. شما در این مجموعه سعی کردهاید نگاهی طنزآمیز به کرونا داشته باشید و مطمئنم که مخاطب هم از آن استقبال میکند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دشمنان در حوزههای مختلف بویژه حوزه فرهنگ، ذهن و زیست جوانان را هدف گرفته و ما خود را مسؤول آینده جوانان میدانیم و برایشان روی آنتن برنامهریزی میکنیم.
رئیس رسانه ملی ضمن قدردانی از مسعود دهنمکی، گروه تولید و هنرمندان این سریال تصریح کرد: با تمام توان از گروه سازنده سریال حمایت میکنیم و امیدواریم این گروه بتواند طبق زمانبندی پیشبینیشده کار را به سرانجام رساند.
مسعود دهنمکی هم در این مراسم گفت: سریالسازی اصول مشخصی دارد و باید بر اساس زمان مقرر شده کار را به آنتن برسانیم. این اثر با حضور ۲۰۰ هنرمند و بیش از ۱۰۰ لوکیشن زمان زیادی را از آن خود کرده است.
وی ادامه داد: ما تلاش کردیم از زاویهای تازه به موضوع کرونا در کشور بپردازیم. رنگ و لعاب قصه و کار برای مخاطبان متفاوت است، زیرا سعی کردهایم یک قصه روان و جذاب را جلوی دوربین ببریم.
دهنمکی یادآور شد: با توجه به اینکه کرونا، موضوعی خاص و مهم در ۲ سال گذشته بود، همین باعث شد فضای متفاوتی را با تکیه بر طنز خلق کنیم. به همین دلیل پیشبینی من این است که بتوانیم سریالی خاطرهانگیز برای مردم به تصویر بکشیم.
این کارگردان تصریح کرد: روزهای کرونا به اندازه کافی تلخ و گزنده بود و ما نمیخواستیم کام مردم را تلخ کنیم. به همین دلیل سراغ مصائب و شیرینیهای این دوران رفتیم و از زبان طنز بهره بردیم.
«آزادی مشروط» سریال تلویزیونی در ۳۰ قسمت یکی از تولیدات جدید مرکز سیمافیلم است که به تهیهکنندگی و کارگردانی مسعود دهنمکی ساخته میشود و نگارش فیلمنامه آن بر عهده کریم خودسیانی و شهاب عباسی بوده است. قصه سریال «آزادی مشروط» درباره ۳ زندانی است. آنها به دلیل جرمی که مرتکب شدهاند، در زندان به سر میبرند اما ورود کرونا باعث شده آنها آزادی مشروط را تجربه کنند و بتوانند با خدمت کردن، بخشی از دوره محکومیت خودشان را جبران کنند. در این سریال بازیگرانی همچون مهران رجبی، پرویز فلاحیپور، محمود مقامی، عباس محبی، سیدمهرداد ضیایی، رامین راستاد و... ایفای نقش کردهاند.
ارسال به دوستان
اخبار
عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان شد
اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران در جلسه روز یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ با اکثریت آرا، محمدمهدی عسگرپور، تهیهکننده و کارگردان سینما را به عنوان مدیرعامل خانه هنرمندان ایران انتخاب کردند.
به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی عسگرپور پیش از این ریاست هیاتمدیره و مدیرعامل خانه سینما، قائممقام مدیر شبکه ۲ سیما، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ سیما، معاونت واحد جنگ بنیاد سینمایی فارابی، عضو بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی از دوره تأسیس بنیاد، معاون هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دبیر نخستین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران، دبیر جشن بزرگ سینمای ایران در دوره نهم، دبیر بینالمللی فیلم فجر در دورههای ۲۰ و ۲۱، دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در دورههای ۱۷ و ۱۸، نایبرئیس فدراسیون بینالمللی انجمنهای تهیهکنندگان فیلم (FIAPF) و مدرس کارگردانی دانشگاه صداوسیما را در سوابق مسؤولیتهای خود داشته است.
بعد از استعفای مجید رجبیمعمار در اسفند ۱۴۰۰ از مدیرعاملی خانه هنرمندان ایران، حمیدرضا نوربخش از اعضای شورای عالی، سرپرستی این مجموعه فرهنگی- هنری را برعهده داشت.
***
شگفتیسازی ایران در فستیوال بینالمللی
فیلمسازان کشورمان در آیین پایانی سیامین دوره فستیوال بینالمللی فیلم کوتاه کرواسی عناوین برتر و اصلی را به خود اختصاص دادند و باعث شگفتی و تحسین هیات داوران و حاضران شدند.
به گزارش «وطنامروز»، در این فستیوال معتبر بینالمللی از میان ۶۰۱ اثر رسیده از ۴۸ کشور جهان، ۳ فیلم کوتاه ایرانی در میان ۱۰ فیلم نهایی و برتر هیات داوران این فستیوال معرفی شد. هر یک از فیلمهای ایرانی در این مراسم ۲ بار برای تماشاگران به نمایش در آمد و علاوه بر تحسین حاضران، واسلاو آنتونین بازیگر و فیلمساز برجسته اهل چک که خود برنده ۷۰ جایزه سینمایی در جهان است، بارها سینمای ایران را ممتاز و از نظر محتوا و تکنیک، ممتاز و همیشه دارای حرف نو خواند.
در آیین نهایی این فستیوال که شامگاه جمعه ۳ تیرماه در شهر پوژِگا کرواسی و با حضور نمایندگان ۴۸ کشور جهان برگزار شد، پرویز اسماعیلی، سفیر کشورمان در زاگرب نیز به عنوان میهمان ویژه حضور داشت و جواز و لوح تقدیر فیلمسازان کشورمان را از واسلاو آنتونین رئیس هیات داوران و پروفسور ژلیکو بالوگ رئیس این فستیوال دریافت کرد.
۳ برنده دیگر این فستیوال از کشورهای تایوان، بوسنی و هرزگوین و اسلواکی بودند.
***
زینالعابدین بازیگر «عطرآلود» شد
هدی زینالعابدین به عنوان جدیدترین بازیگر فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدمدوست و تهیهکنندگی یوسف منصوری معرفی شد.
به گزارش «وطنامروز»، هدی زینالعابدین به عنوان بازیگر جدید پروژه «عطرآلود» تازهترین ساخته سینمایی هادی مقدمدوست معرفی شد. «عطرآلود» به نویسندگی حسین حسنی، یک ملودرام عاشقانه است که با نگاهی انسانی به دغدغههای اخلاقی بشرِ امروز میپردازد. مقدمدوست با این فیلم پس از ۷ سال با کارگردانی یک اثر به سینما بازگشته است.
زینالعابدین در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای بهترین نقش مکمل زن برای فیلم عرق سرد شد. او نیز همچون برخی هنرمندان معروف مانند مهدی پاکدل از راه تبلیغات و مدلینگ به عرصه بازیگری وارد شد.
***
بازار فیلم توکیو باز هم مجازی است
بازار فیلم وابسته به جشنواره بینالمللی فیلم توکیو برای سومین سال تنها به عنوان یک رویداد آنلاین به فعالیت میپردازد. این بازار به صورت جنبی پا بهپای جشنواره فیلم توکیو، به مدت ۳ روز از ۲۵ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲ (۳ تا ۵ آبان) برگزار خواهد شد.
به گزارش «وطنامروز»، این تصمیم در حالی که بازارهای فیلم و دیگر جشنوارهها پس از پاندمی دارند به برگزاری فیزیکی و حضوری بازمیگردند، نشاندهنده احتیاط ژاپن در گشودن درهای این کشور به روی بازدیدکنندگان خارجی است.
در ۲ سال گذشته بازار فیلم توکیو به صورت آنلاین برگزار شد و سال پیش ۱۹۳۵ نفر به صورت مجازی در این بازار شرکت کردند که از این میان ۵۸۴ نفر برای نخستینبار با بازار فیلم توکیو ارتباط برقرار میکردند. وبسایت بازار نیز ۱۷۵ هزار بازدیدکننده داشت که تقریبا ۵ برابر بیشتر از آمار سال ۲۰۲۰ به عنوان نخستین سال فعالیت آنلاین بود.
***
اولین کنسرت قربانی در خراسان رضوی
علیرضا قربانی، خواننده موسیقی سنتی در تالار کاشفی شهر سبزوار روی صحنه میرود.
به گزارش «وطنامروز»، علیرضا قربانی، خواننده پروژه «با من بخوان» که در ابتدا به مدت ۴۵ شب در تهران روی صحنه رفت، حالا بعد از پاندمی کرونا در شهرهای مختلف کشور اجرا میکند. قربانی پس از اجرای زنده همراه با عالیم قاسیماف در تاریخ دوم تیرماه در شهر بوداپست مجارستان، در شهر اراک با مخاطبان خود همصدا شد و آواز «با من بخوان» را صرف کرد.
وی در ۲ شب در تاریخ ۱۲ و ۱۳ تیر در سبزوار روی صحنه میرود تا برای نخستینبار در این شهر برای مخاطبان خود بخواند.
ارسال به دوستان
«اصناف تصنیف» هراتی منتشر شد
فرمهای موسیقی ایرانی- اسلامی به نگارش درآمد
کتاب «اصناف تصنیف: پژوهشی تاریخی- تحلیلی در باب فرمهای موسیقی ایرانی- اسلامی از قرن سوم تا قرن چهاردهم» با تألیف امین هراتی توسط نشر خُنیاگر منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، شهاب منا، پژوهشگر موسیقی و ناشر کتاب «اصناف تصنیف» ضمن اشاره به ویژگیهای این کتاب موسیقایی به مهر گفت: این اثر نخستین پژوهش مبسوط و مستقل در حوزه فرمشناسی با رویکرد تاریخی- تحلیلی در موسیقی ایرانی- اسلامی به زبان فارسی است که در قالب کتاب منتشر میشود و حاصل مطالعه، تأمل و تحلیل چند ساله مؤلف بر رسالات موسیقایی و متون کهن مرتبط است که در بستر تاریخی با رویکردی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. امین هراتی نیز در معرفی اثر پژوهشی خود توضیح داده است: یکی از بنیادیترین اصطلاحات مقوله فرمشناسی در فرهنگ موسیقی ایرانی- اسلامی، اصطلاح «تصنیف» است. این اصطلاح، قرنها بهکار میرفته و بهعنوان یکی از کلیدواژگان مبحث فرم در این فرهنگ موسیقایی مورد نظر بوده است، چنانکه بنا بر آگاهی نگارنده، حدودا از اواخر قرن هشتم هجری، مباحث فرمشناسی رسالات ذیل عنوان «اصناف تصنیف» قرار گرفته است. از همین رو، درک معنای لغوی و اصطلاحی واژه «تصنیف»، چه بهعنوان یک لغت غیرموسیقایی و چه به عنوان یک اصطلاح تخصصی موسیقایی، راهگشای برخی مفاهیم و تعاریف مرتبط و مطروح در فرمشناسیِ موسیقی ایرانی- اسلامی به حساب میآید. نگارنده در این کتاب، با بهرهمندی از پژوهشهای ارزنده در دسترس، تا آنجا که بر وی امکانپذیر بوده، کوشیده است حاصل پژوهشهای گذشته از نظر و بهره و ذکر دور نماند. مراسم رونمایی از کتاب «اصناف تصنیف: پژوهشی تاریخی در باب فرمهای موسیقی ایرانی- اسلامی» به اهتمام فرهنگسرای ارسباران، یکشنبه، بیستونهم خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. ارسال به دوستان
کتابی برای گروه سنی نوجوان
«نشانی گنج» در انتشارات کتاب جمکران
کتاب «نشانی گنج» نوشته فاطمه بهبهانی بهزودی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر میشود. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «نشانی گنج» نوشته فاطمه بهبهانی، داستان زندگی پسر نوجوانی است که در روزهای جنگ رژیم بعث علیه ایران به یکباره و در شبی خانواده خود را بر اثر بمباران از دست میدهد و به دنبال اعضای خانوادهاش در زیر آوارها میگردد. این کتاب بهزودی توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ میرسد.
چند روز پیش خبری ما را در بهت و ناراحتی فرو برد؛ «فرو ریختن ساختمان متروپل» و دلنگرانی برای خانوادههایی که عزیزانشان زیر آوار مانده بودند. خبر تلخ و دردناک بود و شاید خیلیهایمان را از زندگی ناامید کرد، اما آیا قاعده زندگی چیزی غیر از این است که روزهای تلخ و شیرین را کنار هم دارد؟ و اصلا زندگی چه زمانی خوب است و زندگی شاد چه معنایی دارد؟ زندگیای که همه چیز آن عالی و شاد و بیدغدغه باشد؟ در آن صورت رشد انسان چطور شکل بگیرد؟ رشد انسان در چه شرایطی رخ میدهد؟ برای اینکه این موضوع را به فرزندانمان بگوییم و ذهن آنها را با این مساله درگیر کنیم شاید یکی از راههایش کتاب باشد؛ کتابی که در آن قصه رنج انسان بیان شود برای اینکه یاد بگیرند چطور سختی و آسانی کنار هم موجب رشد میشوند.
این کتاب حادثهای واقعی است که بر اساس زندگی خانواده شهید قربانیان ساکن خیابان خاکفرج قم نوشته شده است. این کتاب که برای گروه سنی نوجوان نگارش شده است بهزودی در انتشارت کتاب جمکران به چاپ میرسد و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
ارسال به دوستان
استاد مهدوی دامغانی در حرم رضوی به خاک سپرده میشود
روز وصل دوستداران
پیکر مرحوم استاد احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در حرم مطهر امام رضا(ع) تشییع و به خاک سپرده میشود. به گزارش «وطنامروز» با موافقت تولیت آستان قدس رضوی، مراسم تشییع پیکر احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و محقق پیشکسوت عصر امروز دوشنبه ۶ تیرماه در حرم امام رضا(ع) برگزار و پیکر این استاد پیشکسوت در حرم امام رئوف به خاک سپرده میشود. فرزند مرحوم مهدوی دامغانی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، بابت عنایت تولیت آستان قدس رضوی و اختصاص مزار به این استاد در حرم رضوی تقدیر و تشکر کرد. مراسم تشییع و خاکسپاری استاد مهدوی دامغانی از ساعت ۱۷ امروز از بست نواب صفوی و صحن کوثر آغاز میشود. استاد مهدوی دامغانی ۱۳ شهریور سال ۱۳۰۵ در محله نوغان مشهد چشم به جهان گشود. پدرش آیتالله حاج شیخ کاظم مهدویدامغانی از بزرگان خراسان و از مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد بود که بیش از نیم قرن به تدریس فقه و اصول سطح و خارج اشتغال داشت و شاگردان بسیاری را در فقه و اصول پرورش داد که بعد از ایشان در زمره مراجع تقلید، مجتهدین و استادان برجسته فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و سایر بلاد گردیدند. مهدوی دامغانی علوم متداول قدیم و جدید را در شهر مشهد فرا گرفت و سپس در تهران اقامت گزید. سال ۱۳۲۷ از دانشکده معقول و منقول (الهیات) دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۳ در رشته ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. وی سال ۱۳۴۲ از دانشگاه تهران هم درجه دکترا در زبان و ادبیات فارسی گرفت. احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا شد و در دانشگاههای هاروارد و پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکترا و پسادکترا شد. رشتههای تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی بود.
از آثار مرحوم احمد مهدویدامغانی میتوان به «از علی آموز اخلاص عمل»، «رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی»، «گزیده حدیقهالحقیقه»، «گزیدهای از شعر سعدی به زبان عربی»، «کشف الحقائق نَسَفی- تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمهالسَّحر بذکر من تشیَّع و شعر» (تصحیح، تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) اشاره کرد.
احمد مهدویدامغانی، مدرس، محقق، مترجم و پژوهشگر حوزه دین، جمعه ۲۸ خردادماه در ۹۶ سالگی درگذشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|