|
رشد ۱۳ درصدی اهدای خون در ۱۴۰۱
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور از رشد ۱۳درصدی اهدای خون در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۱ خبر داد. دکتر عباس صداقت در گفتوگو با ایسنا گفت: خوشبختانه با احساس مسؤولیت هموطنان نوعدوست، همچنین با تلاش همکارانمان در پایگاههای انتقال خون، شاهد رشد ۱۳ درصدی در شاخص اهدای خون در 3 ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته بودهایم که همین موضوع توانست مشکل پاسخ به نیاز مراکز درمانی و بیماران به خون و فرآوردههای خونی را رفع کند.
ارسال به دوستان
هشدار نسبت به اوجگیری دوباره کرونا و لزوم توجه به تکمیل واکسیناسیون؛ آمار مبتلایان جدید 4 رقمی شد
سایه مرگ بر سر واکسنگریزان
گروه اجتماعی: با آنکه آمار مرگ ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور مدتی است تکرقمی یا در برخی روزها صفر گزارش میشود اما چند روزی است این بیماری مرموز دوباره جان گرفته است به طوری که آمارها از رشد 4 برابری میزان مبتلایان به کرونا حکایت دارد. به گزارش«وطنامروز»، کارشناسان بهداشت هشدار میدهند که کرونا هنوز تمام نشده و همچنان یک بیماری تهدیدکننده جدی است، بنابراین رعایت پروتکلهای بهداشتی، تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک تا از بین رفتن کامل این ویروس خطرناک ضروری است؛ بیماریای که هر از چند گاهی با زیرسویه جدید ظاهر میشود و طبق نظر دانشمندان و کارشناسان حوزه بهداشت، تنها راه مقابله با آن خودمراقبتی و تکمیل واکسیناسیون است. حال از آنجا که یکسوم جمعیت کشور واکسن نزدهاند یا خیلیها واکسیناسیون خود را تکمیل نکردهاند، تزریق 3 دوز و همچنین دوزهای یادآور در شرایطی که واکسن کرونا در کشور به وفور یافت میشود، اقدامی درست در راستای حفظ سلامت خود و جامعه است. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۸ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند و طی این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۰۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۲۲ نفر از آنها بستری شدند. افزایش دوباره میزان مرگومیر و مبتلایان به بیماری «کووید-19» در حالی است که تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۹۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۰ هزار و ۶۵۴ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۹۹۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریقشده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۴۲ دوز رسیده است. همچنین مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۵۶۴ نفر رسیده که از این تعداد تاکنون ۷ میلیون و ۶۳ هزار و ۴۷۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند و متاسفانه ۱۴۱ هزار و ۴۰۴ تن از هموطنان نیز جان باختهاند. علاوه بر این ۲۳۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز یا نارنجی نیست اما ۱۰۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۳ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. به گفته بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دولت مبارزه با کرونا را به عنوان نخستین اقدام در اولویت قرار داد، تهیه واکسن شتاب گرفت و با حضور مردم در ردههای مختلف انتظامی، بسیج نیروهای جهادی و... مساجد، مراکز و استادیومها محل تزریق واکسن شد و در روز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق و در هفته حدود ۸ میلیون تزریق انجام شد و از این نظر ما رکورد جهانی داریم که نشاندهنده قدرت است. وی افزود: با استفاده از نوع واکسن نوترکیب و ویروس کشته شده ایمنی جمعی علیه کرونا ایجاد شده است.
* واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی جمعیت آسیبپذیر؛ راه پایان کرونا
با آنکه التهاب بیماری کرونا در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما کارشناسان بهداشت تاکید دارند کرونا همچنان یک بیماری تهدیدکننده است. در همین ارتباط رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسیناسیون ۱۰۰درصدی جمعیت آسیبپذیر راه پایان کروناست و باید واکسیناسیون را به حد بسیار قابل قبولی برسانیم. محمدمهدی گویا با بیان اینکه در مرحله واکسیناسیون اولیه بسیار موفق بودیم، افزود: پوششهای بالای ۸۰ درصد در ۲ نوبت اول داشتیم ولی در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم. وی ادامه داد: زمانی که واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال را شروع کردیم، ابتدا جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال را انتخاب کردیم که بسیار خوب پیش رفت و تقریبا مانند جمعیت بالای ۱۸ سال پوشش در جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال داشتیم اما در جمعیت ۵ تا ۱۱ سال هنوز آنطور که باید به موفقیت نرسیدهایم. رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: باید برای بعد از مرحله همهگیری کرونا برنامهریزی کنیم و هنوز خیلی راه داریم. وی با تاکید بر اینکه کرونا هنوز یک تهدید است، گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در عرصه کنترل بیماری «کووید-۱۹» در دنیا و کشور ما انجام شد، علت و چرایی ویروس شناخته شد. ایران جزو معدود کشورهایی بود که از این توانایی برخوردار بود و میتوانست به کنترل بیماری در کشور و تصمیمگیریهای بالینی کمک کند. گویا ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت معتقد است واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور یکی از راههای کنترل کروناست و اکنون تنها ۵۸ کشور در دنیا به این هدف دست یافتهاند. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید همچنان دستورالعمل بهداشتی و تکمیل روند واکسیناسیون برای مهار کرونا در اولویت باشد.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه کرونا هنوز هم یک تهدید است، به دستاوردهای ایران در کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت: وقتی موارد ابتلا به حد پایینی میرسد، نیاز به راهاندازی یکسری مراکز مراقبت دیدهور داریم که باید بیماری را رصد کرده و در صورت تغییرات هشدار دهند.
گویا افزود: اکنون کشورها برای ۶ تا ۹ ماه آینده برنامهریزی کردهاند؛ اگر ویروس تغییر کند یا نکند، چه کنند، برنامه واکسیناسیون و آزمایشگاهها را مشخص کرده و نقاط ضعفشان را تعیین کردهاند. در کشور ما یک شبکه آزمایشگاهی متشکل از ۵۰۰ آزمایشگاه ایجاد شد. این کار سادهای نبود که انستیتو پاستور ایران انجام داد. وی با بیان اینکه ما برای ۶ تا ۹ ماه آینده به برنامهای دقیق نیاز داریم، گفت: اهداف این برنامه باید مشخص باشد، وضعیت ابتلا، مرگ، رعایت پروتکلها، واکسیناسیون و... را باید مشخص کنیم. بسیاری از اقدامات تدوین این برنامه را انجام دادهایم. وقتی موارد ابتلا به حد پایینی میرسد، نیاز به راهاندازی یکسری مراکز مراقبت دیدهور داریم که باید بیماری را رصد کرده و در صورت تغییرات هشدار دهند.
گویا گفت: باید توجه کرد ما ۴ هدف اصلی را مشخص کردهایم و باید به آنها پاسخ دهیم؛ اول اینکه اگر یک عامل اتیولوژیک دیگری بیاید که توان ایجاد پاندمی داشته باشد، ما قادر به شناسایی آن هستیم که این را صاحبنظران علوم آزمایشگاهی باید پاسخ دهند، دوم اینکه آیا میتوانیم گروههای آسیبپذیر را به سرعت محافظت کنیم و سوم آیا میتوانیم از نظام سلامت در مقابل آن محافظت کنیم. دیگر دنیا نمیپذیرد که تعطیلی سراسری ایجاد کنید. از الان باید برای پاسخ به اتفاقات احتمالی آمادگی ایجاد کنیم. چهارم هم اینکه چطور تابآوری نظام سلامت را افزایش دهیم. تابآوری نظام سلامت به این معناست که آسیبهایی را که به نظام سلامت وارد شده، ترمیم کنیم تا نظام سلامتی داشته باشیم که خودش را برای پاندمی بعدی آماده کرده، بداند چکار باید انجام دهد، چقدر نیرو نیاز دارد، نیازهای آزمایشگاهیاش چگونه است و... در مجموع لازم است اهداف مشخص و آمادگیهای لازم ایجاد شود.
ارسال به دوستان
دمای هوای تهران از فردا افزایش مییابد 16 استان کشور درگیر پدیده گرد و خا
بیش از نیمی از استانهای کشور با پدیده آلودگی هوا ناشی از گرد و خاک مواجهند. طبق پیشبینی هواشناسی تداوم چنین پدیدهای در روزهای آینده در برخی استانها محتمل است. به گزارش «وطنامروز»، آلودگی هوا ناشی از ورود گرد و خاک به کشور دیروز چند استان را به تعطیلی کشاند به طوری که وضعیت هوای تهران برای گروههای حساس ناسالم گزارش شد. بر اساس بررسی دادهها و نقشههای پیشیابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران در بعضی ساعتها همراه با وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک همچنین افزایش تدریجی دما از فردا پیشبینی میشود. همچنین سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در ۱۶ استان، رگبار و رعد و برق در شمال و جنوب کشور همچنین افزایش ارتفاع موج در دریای عمان تا ۳ متر هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجیرنگ از وزش باد شدید همراه با گردوخاک در خوزستان و اصفهان برای امروز خبر داد. بر اثر این مخاطرات خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، تاخیر یا احتمال لغو پرواز پیشبینی میشود.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیبهای احتمالی خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد بویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاههای امدادی و فرمانداریها، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه میکند.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی دیگری نسبت به افزایش سرعت باد و در برخی مناطق وقوع رگبار و رعد و برق به همراه افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر برای فردا خبر داد. سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید خبر داد.
این وضعیت جوی، امروز در یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، مرکزی، بوشهر، فارس، تهران، البرز، چهارمحالوبختیاری، سمنان و شرق کرمان و فردا در اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، سمنان، نیمه جنوبی ایلام، قم، چهارمحالوبختیاری و شمال سیستانوبلوچستان و شرق خراسان رضوی مورد انتظار است. در چنین شرایطی احتمال کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به سازههای موقت و احتمال اختلال در حرکت ناوگان حمل و نقل وجود دارد. سازمان هواشناسی خودداری از قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیبپذیر در مواقع بروز گرد و خاک، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمانهای نیمهکاره و استحکام سازههای موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانهها را جهت جلوگیری از بروز آسیبهای احتمالی توصیه میکند.
این مخاطرات امروز در ارتفاعات مازندران و غرب گیلان و فردا در نیمه جنوبی سیستانوبلوچستان، ارتفاعات و دامنه در هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان پیشبینی میشود. در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روانآب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانههای فصلی، احتمال وقوع صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده مورد انتظار است.
ارسال به دوستان
کیفیت ارتباط ایدهآل مجلس با مردم
سعید نادری اصل*: وقتی از ارتباط سخن گفته میشود، یعنی قرار است برهمکنشی میان لااقل ۲ طرف شکل بگیرد. هر چقدر قدرت طرفهای مرتبط بیشتر باشد، ارتباطات قویتر است و هر چقدر این ارتباطات قویتر باشد، تأثیرات آن نیز زیادتر خواهد بود. اما کیفیت ارتباط به صورت مستقیم به قوی بودن یا نبودن یک ارتباط بسته نیست، بلکه به تعداد برهمکنشهای همسوی طرفهای درگیر بستگی دارد.
مجلس شورای اسلامی، از قوای سهگانه است که بر اساس کارکردهایش باید بیشترین، مؤثرترین و همسوترین ارتباطات را با مردم داشته باشد. در واقع مجلس شورای اسلامی به مثابه ورودی نظام سیاسی عمل میکند و نقش بسیجکنندگی ظرفیتهای موجود را دارد و این مهم نیز توسط مجلس به وسیله قانونگذاری ساری و جاری میشود. در این نگاشت تلاش داریم ویژگیهای کیفیت ارتباط یک مجلس کارآمد را تحت عنوان «کیفیت ارتباط ایدهآل» تبیین کنیم.
* مجلس و کارکرد ارتباط با مردم
هر نظام سیاسی برای آنکه بتواند اقتدار داشته باشد و از قدرت موجه برخوردار شود، لازم است به نیازها و خواستهای مردم توجه و تلاش کند مشکلات و نیازهای ایشان را مرتفع کند. اگر یک نظام سیاسی نتواند خواست مردم را برآورده کند یا برخلاف خواست عموم جامعه، دست به اقداماتی بزند، نارضایتی عمومی و به دنبال آن اعمال خشونت، گریبان این نظام سیاسی را خواهد گرفت. فارغ از اینکه بتوان خشونت مردم را کنترل کرد یا خیر، این نارضایتی موجب میشود سرمایه اجتماعی آن نظام کاهش یافته و به دنبال بیاعتمادی مردم به آن نظام سیاسی، ظرفیت و کیفیت نظام سیاسی دچار اختلال شود.
از این رو در هر نظام سیاسی ورودیهایی برای دخالت خواست مردم در نظام حکمرانی وجود دارد که این کارکرد در جمهوری اسلامی به طور ویژه بر عهده مجلس است. نمایندگان مجلس بهواسطه انتخاب مستقیمشان در حوزههای نمایندگی خود، به صورت مستمر با مردم ارتباط دارند و تلاش میکنند صدای مردم باشند. در واقع مجلس با مردم ارتباط دارد تا (1) بتواند نیازهای آنها را در قالب قانون و ساختار اجرایی کند و (2) بازخورد قوانین وضع شده یا مصوبات را از مردم به نمایندگان و دیگر مسؤولان برساند و (3) اجرای قوانین از سوی قوه مجریه را ارزیابی کند.
* شیوههای ارتباط مجلس با مردم
همانطور که بیان شد، یکی از کارکردهای مجلس شورای اسلامی ارتباط با مردم است. ارتباط با مردم امروز با توجه به انقباض زمان و مکان به واسطه گسترش شبکه مجازی، بسیار آسانتر شده است و البته انواع مختلفی نیز پیدا کرده است. برخی از شیوههای ارتباط مجلس با مردم عبارت است از:
1- ارتباط مستقیم نمایندگان مجلس و مراجعهکنندگان در ساختمان مراجعات مردمی مجلس
2- ارتباط مستقیم نمایندگان مجلس با مراجعهکنندگان در دفاتر خود در حوزههای نمایندگی
3- ارتباط نمایندگان با مردم از طریق شبکههای مجازی
4- ارتباط نمایندگان با مردم در جلسات عمومی در حوزه نمایندگی که با حضور نمایندگان مجلس برگزار میشود.
مردم نیز میتوانند از 4 شیوه یاد شده و همچنین ارتباط از طریق تلفنخانه مجلس و دبیرخانه، پیام خود را به نمایندگان رسانده و با آنان ارتباط داشته باشند اما در این یادداشت قصد ما بررسی ارتباط از سوی نمایندگان با مردم است.
* دلالتهایی بر نارسایی ارتباط نمایندگان با مردم
زمانی ارتباط نمایندگان با مردم دچار نارسایی خواهد بود که نمایندگان وظایف سهگانه خود را که در بخش «مجلس و کارکرد ارتباط با مردم» آمده، انجام ندهند. نارساییهای ارتباط نمایندگان مجلس فارغ از مصادیق آن، عبارت است از:
1- قوانین تصویب شده منطبق بر خواست مردم نباشد. یعنی قوانین تصویب شده به گونهای باشد که مساله مردم نباشد. هر چند یک نماینده مجلس باید سعی کند اسیر عوامزدگی نشود و تنها برخی اظهارنظرهای مجازی را ملاک قرار ندهد اما باید تلاش کند قانونی که برای تصویب انتخاب میکند یک مساله عمومی باشد. گاهی یک قانون لازم است تصویب و اجرا شود اما مساله عمومی نیست و مردم نسبت به تصویب و اجرای آن مقاومت میکنند، به این ترتیب نماینده مجلس نباید بدون توجه به مقدمات رسانهای و آگاهی عمومی مردم و تبدیل کردن آن قانون به یک مساله عمومی، نسبت به تصویب آن اقدام کند.
2- قوانین تصویب شده یا نشده بر خلاف خواست مردم باشد. یعنی قانونگذاری موجب شود مردم احساس ناامنی کنند. در واقع این حالت زمانی رخ میدهد که مجلس بر خلاف مساله عمومی عمل کند. بیشتر اوقات وعدههای انتخاباتی و اظهارات نمایندگان خود یک موضوعی را به مساله عمومی تبدیل میکند، مانند طرح شفافیت آرای نمایندگان اما پس از مدتی، نمایندگان با بررسی بیشتر این طرح را دارای ابعادی میدانند که عملیاتی کردن سریع آن مشکل و پرهزینه است. زمانی که نمایندگان تلاش میکنند در موعد دیگری به این موضوع بپردازند در واقع، آنان بر خلاف خواست مردم، قانونی را تصویب نمیکنند که این میتواند برای آینده تصمیمات مجلس و وعدههای انتخاباتی سایر نمایندگان نیز اختلالاتی ایجاد کند.
3- نارضایتی مردم نسبت به قانونگذاریها یا بیقانونیها یا قوانین ناکارآمد و دستوپاگیر به گوش نمایندگان مجلس نرسد. زمانی این نارسایی ایجاد میشود که دریافت خواست عمومی توسط نمایندگان مجلس و بازخوردگیری از قوانین مصوب شده، دچار اختلال شود. برای مثال افزایش هزینههای مسکن و خلأ قانونی که در معاملات این بخش وجود دارد، از آنجایی که مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم است، بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه به رغم مشکلات هر ساله در این بازار و نابسامانی در قیمتگذاریها و ناکامی مستأجران و خریداران خانه، قانونگذاری جدی در این باره انجام نشده است. البته بخشی از نارضایتی مردم و ناکارآمد خواندن قوانین، به دلیل نبود تضمین برای اجرای قوانین است. برای مثال در حوزه مسکن قوانین مربوط به مالیات بر خانههای خالی که میتوانست در ساماندهی قیمت مسکن نقش جدی داشته باشد، به صورت ملموس اجرا نشد.
4- مردم از روند اجرای قوانین توسط قوه مجریه ناراضی باشند. برای مثال سال 1399 «قانون دائمی کردن قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» توسط مجلس به تصویب رسیده است اما آیا سهم بسزایی در کاهش فساد اداری داشته است یا اصلا این تأثیر ملموس بوده است؟ یکی از ملاکهایی که برای تأثیرگذاری یک قانون میتوان مدنظر قرار داد، آشنایی عموم مردم با آن قانون است. به نظر نمیرسد جمعیت قابل توجهی اصلا با چنین قانونی آشنایی داشته باشند. این یعنی هر چند مجلس، قانونگذاری داشته است اما در اجرا، قوه مجریه اهمال داشته است، از طرفی چون نمایندگان باید بر اجرای قوانین نظارت کنند، عدم انجام چنین قانونی به منزله اهمال دولت در اجرا و اهمال مجلس در نظارت خواهد بود.
5- مردم نمایندهای برای خود در میان نمایندگان مجلس نیابند. گاهی پیش میآید در یک دوره انتخابات، به دلیل شرکت لیستی نمایندگان یا اقبال افراد، مجلسی تشکیل میشود که بخشی از شرکتکنندگان برای خود نماینده همفکری پیدا نمیکنند.
برای مثال در 10 حوزه انتخابیه 10 نماینده از جریان الف انتخاب میشوند، در حالی که حدود 40 درصد مشارکتکنندگان در هر حوزه به فردی رأی دادهاند که پیروز نشده است، لذا جمعیت 40 درصدی که قابل توجه نیز هست برای خود نمایندهای را در مجلس متصور نیست.
اینکه رئیسجمهور یک پست تکنفری است، پذیرفته شده است اما مجلس تکجریان و گروهی پذیرفته شده نیست، حال آنکه انتظار این است که رئیسجمهور هم، از همه جریانها استفاده و فراجریانی عمل کند. سازوکار نمایندگی مجلس به گونهای است که برای آنکه ظرفیت مجلس قابلتوجه باشد و بتواند مبتنی بر سرمایه اجتماعی جذب شده از آرا اظهارنظر کند، باید همه گروهها در مجلس نماینده داشته باشند. لذا زمانی که نماینده، غیر از جریانی که به او رأی داده، در صدد ارتباط با جریان دیگر نباشد، بخشی از مردم با ایشان ارتباط برقرار نخواهند کرد.
در واقع زمانی نارسایی ارتباط مجلس با مردم هویدا خواهد شد که نارضایتی ایجاد شود. در واقع جامعه بیمار میشود، چرا که نتوانسته یکی از کارکردهای متصور خود از مجلس را درک کند. اعتراضات و نارضایتی مردم، غیر از ظهور فیزیکی آن در سطح معابر شهری، از طریق اعتراضات بر بستر فضای مجازی نیز قابل رصد و ارزیابی است، هر چند باید در میان بازیگران دخیل در فضای مجازی داخلی و خارجی تفکیکی قائل شد.
* ارتباط ایدهآل مجلس با مردم
وقتی از یک ارتباط ایدهآل سخن میگوییم، یعنی طبق خواستهای اجتماعی، خوشایندهایی وجود دارد که این خوشایندها، همگی یک صورتبندی دارد و آن صورتبندی را ایدهآل مینامند. زمانی که از ارتباط ایدهآل سخن میگوییم، یعنی ما طبق آرمانهای اسلامی- ایرانیمان مایلیم یک ارتباط داشته باشیم که (1) همیشگی و پردوام باشد، (2) کارآمد و اثربخش باشد، (3) در دسترس و آسان باشد، (4) به نفع مردم باشد و (5) خالصانه و الهی باشد. لذا مجلس که قائم به نمایندگان است، زمانی میتواند ارتباط ایدهآل داشته باشد که نمایندگان مجلس (1) مراعی اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابی باشند، (2) میان خود و مردم دوگانگی احساس نکنند، (3) تلاش کنند ضمن حضور فعال در صحن علنی مجلس، به صورت مستمر وظایف خود را در حوزه نمایندگی انجام دهند، (4) دسترسی به خود را آسان کنند و حضور حداکثری در حوزه نمایندگی داشته باشند، (5) باانگیزه و دغدغهمند باشند و تلاش کنند خواست عمومی را به صحن علنی مجلس منتقل کنند، (6) منافع مردم را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند و فداکار باشند، (7) پرکار باشند و از وقت خود بیشترین استفاده را برای برقراری ارتباط با مردم ببرند، (8) عالم و متخصص باشند و به خوبی مسائل را بشناسند و (9) در مجلس عنصر فعال و اجماعکننده باشند.
* جمعبندی
مجلس قائم به نمایندگانش است. اگر قرار باشد مجلس کارکرد و هویتی داشته باشد، این هویت و کارکرد توسط نمایندگان ساخته و پرداخته میشود. ارتباط مجلس با مردم نیز بسته به نمایندگان تغییر مییابد. اگر قرار باشد یک مجلس ارتباط ایدهآلی با مردم داشته باشد، ضمن اینکه مردم باید در انتخابهایشان دقیق باشند، نمایندگان نیز ضمن داشتن شرایط نهگانه یاد شده باید در فرآیندی عادلانه و مشارکتی گسترده انتخاب شده باشند.
* عضو شبکه پژوهشگران هسته بازاریابی سیاسی
مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
ارسال به دوستان
توزیع میلیون بسته محصولات لبنی میان نیازمندان
به دنبال آزادسازی قیمت کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها، تهیه و مصرف برخی اقلام سبد مصرفی خانوار برای کمدرآمدها به نسبت گذشته کمتر شده است، در این میان رئیس بنیاد مستضعفان از توزیع بستههای لبنی برای یک میلیون خانوار نیازمند خبر داد و گفت: توزیع یک میلیون بسته محصولات لبنی از اول تیر شروع شده و تا شهریورماه ادامه خواهد داشت. سیدپرویز فتاح در مراسم «توزیع بستههای لبنی برای یک میلیون خانوار نیازمند» گفت: ما در طول دوره شیوع بیماری کرونا تقریبا هر 3 ماه یکبار بسته معیشتی توزیع کردیم و توزیع آخرین بسته که شامل برنج، روغن، ماکارونی و... بود نیز از بهمن پارسال آغاز و تا خردادماه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بسته در سطح کشور توزیع شد. وی افزود: برای تابستان ۱۴۰۱ با توجه به شرایطی که بعد از حذف ارز ترجیحی پیش آمد، قیمت لبنیات بالا رفت و احساس شد که تولیدکنندگان دچار مشکل شدند یا فروش لبنیاتیها دچار کاهش شد. در همین راستا به این فکر رسیدیم که هم به تولیدکنندگان کمک کنیم و از کارخانجات لبنی حمایت کنیم و هم در این شرایط اقتصادی از نیازمندان حمایت کرده و بستههای لبنی در میان آنان توزیع کنیم. فتاح ادامه داد: این برای نخستین بار بود که این اتفاق افتاد و ما توزیع یک میلیون بسته تولیدات لبنی را در این مرحله از اول تیر شروع کردهایم که این روند تا شهریورماه ادامه پیدا خواهد کرد و این محصولات در تمام استانها توزیع میشود. اولویت توزیع بستهها با خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و ساکنان برخی مناطق محروم در کشور است. به گفته رئیس بنیاد مستضعفان، هر بسته لبنی حدود ۱۲ کیلوگرم وزن دارد و شامل انواع لبنیات است. همچنین در همه استانها و شهرستانها سردخانهای برای نگهداری از این محصولات پیشبینی شده تا مشکلی به وجود نیاید. وی مجموع ارزش هر بسته برای مصرفکننده را در حدود ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این یک میلیون بسته برای بنیاد مستضعفان ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. فتاح ادامه داد: تاکنون با توجه به نظرسنجیهایی که از استانها شده کار خوب پیش رفته و حتی رضایتمندی خانوادههایی که این بستهها را دریافته کردهاند بالا بوده است. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین گفت با وزارت بهداشت نیز هماهنگیهای لازم انجام شده و ارزیابی آنها این است که از نظر میزان اثربخشی بسته غذایی، پروتئین و کالری این بسته بهتر از بستههای قبلی است و اگر این اقدام بخوبی جواب دهد، میتوانیم همین روش را ادامه دهیم. امیدوارم در این شرایط سخت اقتصادی بتوانیم از خانوادههای محروم و نیازمند حمایت جانانهای داشته باشیم. وی در بخش دیگری از توضیحات خود درباره توزیع بستههای لبنی گفت: این طرح را شهریورماه ارزیابی میکنیم و امیدواریم به نتایج مثبتی که پیشبینی شده برسیم، پس از آن تصمیم خواهیم گرفت که آیا میتوانیم این روش را ادامه دهیم یا خیر. همچنین چند مرحله تولیدات لبنی را توزیع و آثار آن را ارزیابی میکنیم. ارسال به دوستان
اولین سری کانکسها به مناطق زلزلهزده رسید
معاون هماهنگکننده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: نخستین سری کانکسها برای اسکان موقت مردم زلزلهزده بخش مهران شهرستان بندرلنگه در حال رسیدن به منطقه است. سرهنگ حسن صنعتکاران ظهر دیروز در گفتوگو با فارس اظهار کرد: نخستین سری از کانکسها برای اسکان موقت زلزلهزدگان در حال رسیدن به منطقه است. وی گفت: کار نصب فوری کولر روی این کانکسها انجام و سپس در مجاورت منازل مردم نصب میشود. به گفته سرهنگ صنعتکاران، تا فردا 200 کانکس که با پیگیری فرمانده کل سپاه به منطقه ارسال شده با 200 سیستم سرمایشی نصب میشود تا مهمترین دغدغه مردم منطقه یعنی گرمای شدید و رطوبت بالا برای زندگی تا حدود زیادی کاهش پیدا کند. همچنین قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه نیز کار راهاندازی کولرهای نو در چادرهای مردم را از دیروز آغاز کرده و به گفته جانشین فرماندهی این نیرو، تاکنون 110 کولر در چادرهای مردم برقرسانی و روشن شده است. سردار تنگسیری ضمن حضور در مناطق زلزلهزده غرب هرمزگان، به واحدهای مختلف مهندسی این نیرو دستور داد در آواربرداری و امدادرسانی مشارکت فعال داشته باشند. همچنین سردار عظمایی، فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه نیز از نخستین ساعات زلزله در منطقه حضور یافته و نیروها اقدام به امدادرسانی و برپایی چادر و برقراری کولرهای گازی کرده و نیز در خارجسازی آوار با مردم در حال همکاری هستند. ارسال به دوستان
اخبار
وزیر آموزشوپرورش:
قانون رتبهبندی معلمان هفته آینده اجرایی میشود
وزیر آموزشوپرورش گفت: تلاش ما این است که انشاءالله با همکاری سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی طی هفته آینده شیوهنامه اجرایی قانون رتبهبندی معلمان نهایی و رتبهبندی در داخل وزارتخانه وارد عملیات اجرایی شود. یوسف نوری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تصویب و ابلاغ آییننامه اجرایی قانون رتبهبندی معلمان از سوی هیات وزیران اظهار کرد: براساس آییننامه، شیوهنامه نهایی قانون رتبهبندی معلمان در دست تدوین است؛ این شیوهنامه شامل جزئیاتی است که هیأتهای ممیزه باید بر اساس آن کار کنند. وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که انشاءالله با همکاری سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی طی هفته آینده شیوهنامه اجرایی قانون رتبهبندی معلمان نهایی و رتبهبندی در داخل وزارتخانه وارد عملیات اجرایی شود. این در حالی است که یکشنبه هفته جاری سخنگوی آموزشوپرورش اعلام کرد آییننامه اجرایی قانون رتبهبندی معلمان از سوی هیات وزیران تصویب و جهت اجرا ابلاغ شد.
***
تجهیز ۱۲ آزمایشگاه تشخیص آبله میمون
رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلام تجهیز ۱۲ مرکز آزمایشگاهی در کشور جهت تشخیص آبله میمون گفت: با توجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی کرد و تیم پاسخ سریع انستیتو پاستور برای آمادگی جهت پاسخ به اپیدمیهای احتمالی این بیماری شکل گرفته است. رحیم سروری با بیان اینکه دوم خرداد ۱۴۰۱ آزمایش تشخیص مولکولی آبله میمون در انستیتو پاستور ایران راهاندازی شد، گفت: باتوجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی کرد و تیم پاسخ سریع انستیتو پاستور برای آمادگی جهت پاسخ به اپیدمیهای احتمالی شکل گرفت. در حال حاضر ۱۲ مرکز به عنوان مراکز اصلی در نقاط مختلف کشور برای تشخیص آبله میمون تجهیز شدهاند. وی گفت: از ابتدای خردادماه سال جاری بررسی نمونههای مشکوک آبله میمون در آزمایشگاه پاسخ سریع انستیتو پاستور در حال انجام است. تا امروز ۸۱ نمونه تست غربالگری آبله میمون در انستیتو پاستور انجام شده است، ۳۷ نمونه غربالگری هم در مراکز دیگر اتفاق انجام شده است.
***
«شارژ ارزانقیمت» ۵۰ میلیون تومان آب خورد
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و دستگیری عامل راهاندازى صفحه فیشینگ با ترفند خرید شارژ تلفن همراه ارزانقیمت خبر داد. سرهنگ داوود معظمیگودرزی اظهار داشت: در پی مراجعه شخصی به پلیس فتا پایتخت مبنی بر برداشت غیرمجاز مبلغ 500 میلیون ریال از حساب بانکىاش توسط فرد یا افرادى ناشناس، رسیدگى به این پرونده در دستور کار پلیس فتای پایتخت قرار گرفت. این مقام انتظامی بیان داشت: شاکی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد جهت خرید شارژ تلفن همراه در فضای مجازی مشغول جستوجو بوده که با یک سایت مواجه شده که شارژ ارزانقیمت داشته و بدون توجه به آدرس درگاه پرداخت و اطمینان از هویت گردانندگان آن سایت اقدام به خرید کرده و پس از وارد کردن اطلاعات محرمانه کارت بانکی با تراکنش ناموفق مواجه شده اما پس از چند لحظه تمام موجودی حسابش را از دست داده است. وی افزود: پس از اخذ اظهارات شاکی، کارشناسان پلیس فتا اقدامات خود را آغاز کرده و متوجه شدند فردی تحت عنوان شارژ ارزانقیمت با ایجاد یک درگاه جعلی پرداخت از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری میکند. سرهنگ گودرزی تصریح کرد: متخصصان سایبری پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پس از شناسایی مجرم در فضای مجازی، اطلاعات هویتی متهم را به دست آوردند و پس از تشریفات قضایی، مجرم در یکی از مناطق شرقی تهران بزرگ دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا منتقل شد.
***
کمبود متخصص بیهوشی معضلی جدی در حوزه سلامت است
رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با بیان اینکه کمبود متخصص بیهوشی معضلی جدی در حوزه سلامت و ارائه خدمات به مردم است، گفت: پیشنهاد و کارشناسیهای غیرتخصصی برخی مسؤولان برای حل این موضوع نگرانیهای شدیدی را در جامعه بیهوشی به وجود آورده است. به گزارش انجمن بیهوشی قلب ایران، دکتر علیرضا جلالی در رابطه با کمبود متخصصان بیهوشی در برخی شهرها و استانهای کشور و عدم اشتیاق و تمایل دستیاران پزشکی به رشته بیهوشی، اظهار داشت: کمبود متخصص بیهوشی اتفاق تازهای نیست و این موضوع به حدود 4 سال پیش برمیگردد، که با وجود تذکرات و پیگیریهای صورتگرفته در سالهای گذشته از مجموعه وزارت بهداشت و عدم رسیدگی به این مهم، امروز شاهد تبدیل شدن آن به یک معضل ملی هستیم. وی گفت: پیشنهاد و کارشناسیهای غیرتخصصی برای حل این موضوع نگرانیهای شدیدی را در جامعه بیهوشی به وجود آورده است، به عنوان مثال پیشنهاد شده است تا با ارائه مجوز به کارشناسان ارشد رشته بیهوشی از آنها در بخش بیهوش کردن بیماران استفاده شود تا کمبود متخصص بیهوشی جبران شود. جلالی ادامه داد: بهرغم اینکه در همه کشورهای دنیا و حتی در کشور خودمان استانداردها روز به روز در حال بهتر شدن است، چنین تصمیماتی واقعا موجب نگرانی بوده و پیشرفتهای 30 سال اخیر در رشته بیهوشی را کاملا زیر سوال خواهد برد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|