|
ارسال به دوستان
«وطنامروز» از داستانبازیهایی درباره انقلاب برای کودکان و نوجوانان گزارش میدهد
داستان انقلاب برای کودکان و نوجوانان
محمدعلی میرزایی: موضوع رشد و تربیت همواره یکی از دغدغههای اصلی مجموعهها و گروههایی است که در حوزه مسائل علوم انسانی فعالیت میکنند. هر مجموعه به فراخور مخاطب و مبانی خود، مسیری را انتخاب میکند و در آن قدم برمیدارد اما در این میان، کار مربی کودک و نوجوان حساسیت و اهمیت ویژهای دارد. در کودکی و ابتدای نوجوانی، شناختها شکل میگیرد و عواطف پرورش مییابد و مربی برای تکمیل شناختها و عواطف کودک باید از دریچه نیازهای او وارد شود. از سویی میتوان گفت مربی کاربلد میداند که بازی و داستان نه تنها ابزارهایی برای تربیت کودک هستند، بلکه با نیازهای واقعی کودک پیوند عمیقی دارند. کودک با بازی و داستان زندگی میکند و ادراکات خود را با آنها شکل میدهد، دنیای اطرافش را به داستان تبدیل میکند و علاقهمند است دیگران هم دنیا را با داستان برایش نمایش دهند. کودک با بازی کردن زندگی میکند؛ اگر بازی را از او بگیرند، قوه حرکت را از او گرفتهاند. او جسم و جانش را با بازی توانمند و بزرگ میکند. حال با رشد تکنولوژی و ابزارهای شبکههای اجتماعی، همراهی کودکان و نوجوانان در ادوار مختلف انقلاب شاید کار سختی به حساب میآید اما با یک برنامهریزی مسنجم میتوان به این نقطه رسید که آن کودک و نوجوان هم در آن دوره زیست مجازی و فرهنگی داشته باشد. از همین رو کتاب «انقلاب ما»؛ مجموعه داستانبازیهای کودک و نوجوان به همت خانه «همبازی» و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد. ناهید کریمی یکی از نویسندگان این کتاب درباره جرقه به رشته تحریر درآوردن این موضوع به «وطنامروز»، میگوید: ما معتقدیم مسأله انقلاب، باید برای کودک و نوجوان ما که به دلیل گذشت زمان و دور شدن از مبدأ انقلاب، تقریبا هیچ شناختی از آن ندارد، شناسانده شود. متاسفانه در حال حاضر و با گذشت زمان، انتقال ارزشها و مفاهیم بنیادی انقلاب یا شکل نمیگیرد یا اگر دغدغه انتقال آن را داریم به کلیگویی یا بیان رویدادها و حرکتهایی بیروح بسنده میکنیم. انتقال مفاهیم و ارزشهای بنیادین، قاعدتا تنها با ارائه گزارههایی توصیفی و کلی ممکن نیست و این شناخت در صورتی حاصل میشود که از جنس مخاطبمان و با توجه به نیازها و جاذبههای او باشد.
وی ادامه داد: یکی از این ورودیها و نقاط جذاب که البته تاثیرگذاری زیادی روی کودک و نوجوان دارد و او را به عنوان یک کنشگر نه تماشاچی درگیر مسائل میکند، قالب داستان و بازی است. او براحتی با داستان و شخصیت اصلی آن انس میگیرد، همزادپنداری میکند، ارزش و ضد ارزش را لمس میکند، در موقعیتهای حساس دست به انتخاب میزند و با بازی، خود را در عرصه عمل به همه تجاربش از داستان وارد میکند. این جرقه اصلی و نقطه شروع ما برای این حرکت بود.
این نویسنده افزود: معیارهای مشخصی در طراحی داستانبازیها برای ما وجود داشت. به عنوان مثال ما مقید بودیم مبانی انقلاب را به زبان ساده بیان کنیم و برایمان مهم بود این داستانبازیها، ارزشها را به طور غیرمستقیم در برداشته باشند و در عین اتصال به داستان کمک کند تا فهم کاملتری به مخاطب بدهند؛ سادگی در اجرا، جذابیت لازم برای گروه سنی مورد نظر، قرار گرفتن در موقعیت انتخاب و کمک به فهم بهتر موقعیت و انتخاب درست برایمان در اولویت کار بود. به دلیل پیوند عمیق و مبنایی داستانبازیهای کتاب با مفاهیم انقلاب که به زبان داستانی بیان شده، توقع داریم تا حد زیادی این شناختها شکل بگیرد البته این امر، تا حد زیادی بستگی به نوع اجرا و توانایی مربی در انتقال مفاهیم دارد.
وی بیان داشت: از طرفی موقعیتهایی که در بازیها و داستانها ایجاد میشود، به دلیل شباهت با موقعیتهای انقلاب، میتواند حس قرابت و نزدیکی بیشتری را به مخاطب منتقل کند و حتی فراتر از آن به این امر دست یابد که ما هر لحظه باید در حال انقلاب باشیم و آن ارزشها، موقعیتها و انتخابها محدود به دوره خاصی نیست. این اعتقاد در واقع از مبانی تربیتی ماست و برنامهریزیهای ما بر این اساس شکل میگیرد. انسان در سنی نیازهایی دارد؛ بعضی از این نیازها مشترک است مانند نیازهای زیستی و احتیاج به غذا، پوشش، امنیت و بعضی نیز نیازهای ویژه دورههایی از زندگی است. کما اینکه سن خردسالی، کودکی و تاحدودی نوجوانی، زمان کشف، بالندگی و رشد از طریق بازی است. بازی کمک میکند کودک با ویژگی کنجکاوی و با همزادپنداری خود را در جایگاه شخصیتها در موقعیتها و لحظات مختلف قرار دهد و دست به انتخابهایی بزند که نهتنها هزینهآور نیست بلکه ذخیره تجارب زیسته او را گسترش میدهد و شیرینی تصمیم درست و تلخی انتخابهای بد خود را میچشد. متخصصان امور تربیتی با هر مبنا و روشی در این امر متفقالقول هستند.
کریمی یادآور شد: این انقلاب نیز مانند انسان متولد شد، با انسانهای رشدیافته پا گرفت، رشد کرد و به بلوغ رسید و در این صعود شانه به شانه، جامعهای از انسانهای تربیتیافته را شکل داد؛ اینگونه انقلاب اسلامی و تربیت، الهامبخشیهای گسترده برای هم و پیوند جدی با هم دارند. بر این اساس، برای عمل مربی شیوه متفاوت مقایسه تطبیقی مفهوم تربیت و انقلاب اسلامی را ارائه کردهایم.
داستانبازیهای این کتاب، ماجراهایی واقعی است که به انقلاب اسلامی، روابط داخلی و خارجیاش، فرصتها و تهدیدها و سرنوشت آن مربوط است. این موقعیتها از ماجرای کاپیتولاسیون شروع میشود و تا زمان حال ادامه پیدا میکند.
بنا بر این گزارش، ناهید کریمی، زینبالسادات حسینی، حمیده حسینا و نرگس کاهانی نویسندگی، سمیه محمدیمقدم و زینبالسادات حسینی طراحی بازیها و سیدحامد حسینی طراحی گرافیکی این کتاب را برعهده داشتند. «انقلاب ما» در 160صفحه، شمارگان 1000نسخه و با قیمت 50 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقهمندان جهت تهیه آن، علاوه بر کتابفروشیها، میتوانند از طریق سایت و صفحات مجازی اقدام کنند.
ارسال به دوستان
10 فیلم کوتاه اکران آنلاین میشود
فیلمهای درام انجمن سینمای جوانان در فیلیمو
گروه فرهنگ و هنر: انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری فیلیمو 10 فیلم کوتاه «صراحی»، «جونده»، «مونولوگ»، «عروسی مسلم»، «تکلیف»، «استخوان»، «دریازدگی»، «هستی»، «سکوت» و «دوچرخهها، پدرها، سیگارها» را به صورت اشتراکی به نمایش میگذارد. به گزارش «وطنامروز»، امور پخش و توزیع انجمن در تازهترین همکاری خود با پلتفرمهای پخش فیلم، با همکاری «فیلیمو» 10 فیلم کوتاه را که در دهه 90 در انجمن سینمای جوانان ایران تهیه و تولید شده است، به صورت اشتراکی در دسترس علاقهمندان فیلم کوتاه قرار داد.
این 10 فیلم کوتاه که در ژانر درام تولید شدهاند، بالغ بر یک هفته است که به ترتیب روی این پلتفرم بارگذاری شدهاند و هر روز یکی از این فیلمها در بخش برترینها و محبوبترینهای صفحه اصلی فیلیمو قرار دارد تا علاقهمندان به سینمای کوتاه راحتتر به این فیلمها دسترسی داشته باشند. امور پخش و توزیع انجمن سینمای جوانان ایران تاکنون بالغ بر 200 فیلم کوتاه را که در انجمن سینمای جوانان ایران تولید شدهاند، به صورت اشتراکی و برخی فروشی در پلتفرمهای هاشور، ودیو و تیوال اکران آنلاین کرده است. این 10 فیلم کوتاه برای نخستین بار است که در پلتفرم فیلیمو اکران آنلاین میشوند.
اکران آنلاین به صورت اشتراکی به این معناست که مخاطبان فیلم کوتاه با داشتن حق اشتراک پلتفرم فیلیمو میتوانند این فیلمها را تماشا کنند. اطلاعات 10 فیلم کوتاه ارائهشده در «فیلیمو» به شرح زیر است:
«صراحی» به کارگردانی سعید نجاتی و نویسندگی سعید نجاتی و علی توکلی در سال 1393 ساخته شده است و حسین فرضیزاد و یوسف یزدانی در این فیلم کوتاه نقشآفرینی کردهاند. «صراحی» درباره طلبه جوانی است که بتازگی به خانهای نقل مکان کرده است و با خواسته غیرمعقول زن همسایه روبهرو میشود.
«جونده» به کارگردانی نوید صولتی و نویسندگی کریم لکزاده و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، سال 1398 و در ژانر درام تهیه و تولید شده است و بابک کریمی و علیرضا مهران در آن ایفای نقش کردهاند.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «تعداد شکارچیا رو امشب بیشتر میکنن. حدسشون اینه که گرازه، آخه من نمیفهمم، تو دل تهرون گراز چیکار میکنه؟!»
«مونولوگ» به کارگردانی کاوه قهرمان و نویسندگی رضا سعیدی درباره زنی است که روبهروی آینه با خود صحبت میکند.
«عروسی مسلم» به کارگردانی و نویسندگی رضا جمالی و با بازی خویدل و حسین نصیری در سال 1392 تولید شده است.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «در روز عروسی مسلم، مداح جوان روستا، یکی از اهالی میمیرد. او چون تنها مداح روستاست، مجبور میشود مراسم عروسی را ترک کند و در مراسم خاکسپاری شرکت کند که این رفتار او خوشایند عروس نیست».
«تکلیف» به کارگردانی و نویسندگی علی خوشدونیفراهانی در سال 1397 و با بازی لیلا زارع و امیررضا رنجبران تولید شده است. این فیلم درباره چالشهایی است که دختران نسل جدید با مدرسه دارند.
«استخوان» به کارگردانی غلامرضا حیدری و نویسندگی غلامرضا حیدری و کریم خودسیانی در سال 1396 با بازی سیاوش چراغیپور و معصومه قاسمیپور تولید شده است. این فیلم کوتاه درباره پیکر تازه تفحص شده شهیدی است که بعد از سالها به خانه برمیگردد.
«دریازدگی» به کارگردانی و نویسندگی حامد اصلانی در سال 1396 با بازی محمود نظرعلیان و پاوان افسر تولید شده و روایتگر بخشی از زندگی پیرمرد ترومپتزنی است که در هوای قراری خیالی است.
«هستی» به کارگردانی و نویسندگی کمال پرناک در سال 1394 ساخته شده و درباره کودکی است که بعد از مرگ مادرش در آغوش او، با مفهوم مرگ آشنا میشود.
«سکوت» به کارگردانی و نویسندگی مهرداد حسنی در سال 1394 تولید شده و روایتگر زندگی پسربچه افغانستانی است که برای امرار معاش، نقش یک پستچی نامهرسان را بازی میکند.
«دوچرخهها، پدرها، سیگارها» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم ایرجزاد سال 93 و با بازی مهران نائل و تینو صالحی تولید شده است. این فیلم کوتاه داستان زندگی مردی را روایت میکند که به تازگی تصمیم گرفته سیگار را ترک کند اما وقتی پسرش به همراه دو دوست دیگرش متهم به دزدیدن دوچرخهای میشوند، ماجرا شکلی تازه پیدا میکند.
ارسال به دوستان
اخبار
«قرار» در روزهای پایانی صفر روی آنتن تلویزیون
برنامه زنده «قرار» ویژه دهه پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) از حرم مطهر رضوی (مشهد مقدس)، از30 شهریور هر شب ساعت 22 از قاب شبکه 5 سیما روی آنتن میرود. به گزارش «وطنامروز»، ویژهبرنامه «قرار» از چهارشنبه 30 شهریور به مدت 7 شب میزبان بانوانی است که در فراز و نشیبهای قصه زندگی خود با توسل و ارادت ویژه به امام رضا(ع) معجزاتی از این امام رئوف دیدهاند و آن را برای مخاطبان روایت میکنند. این ویژهبرنامه با اجرای محبوبه عزیزی روایتگر زندگی بانوانی از اقشار مختلف جامعه است که هر کدام مسیر زندگی پرافتخار خود را با استعانت از امام رضا(ع) پیمودهاند و امروز بعد از گذشت سختیها و مشکلات در مسیر علاقه به این امام رئوف قدم برمیدارند. گفتوگو با میهمانان، پخش تصاویر حرم رضوی، میانبرنامههای مناسبتی و... از بخشهای این ویژهبرنامه است که در روزهای پایانی ماه صفر و ایام منتهی به شهادت امام رضا(ع) از استودیوی حرم رضوی تقدیم نگاه مخاطبان میشود. ویژهبرنامه «قرار» با مشارکت آستان قدس رضوی و گروه معارف شبکه 5 سیما در دهه پایانی ماه صفر از شبکه 5 سیما پخش میشود.
***
عیادت رئیس سازمان سینمایی از محمد کاسبی
رئیس سازمان سینمایی به عیادت محمد کاسبی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون رفت. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به همراه قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات و یزدان عشیری، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی در منزل محمد کاسبی حضور یافتند. رئیس سازمان سینمایی در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی حضور محمد کاسبی در فیلمهای ارزشمند، گفت: آقای کاسبی سابقهای طولانی و روشن در ایفای نقشهای متفاوت و جذاب در ژانرهای مختلف تاریخی، دینی، اجتماعی، دفاعمقدس و طنز دارند و این نشان از تواناییهای وی برای حضور در آثار گوناگون دارد.
***
«جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳
کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد. به گزارش «وطنامروز»، پرویز شیخ طادی، سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۳ با اعلام این مطلب گفت: کمیته انتخاب در پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷ فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷ فیلم را برای بازبینی انتخاب و پس از بررسیهای مجدد 5 فیلم را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد. به گفته شیخ طادی، «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی 5 فیلم نهایی بودند که در فهرست نامزدهای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ قرار گرفتند. سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۳ تاکید کرد: اعضای کمیته انتخاب، ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راهیافته، پس از بررسی شرایط و استانداردهای لازم برای معرفی فیلم به اسکار، به اتفاق آرا فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کردند.
***
«لوپتو» دومین انیمیشن اکران ۱۴۰۱
سیزدهمین جلسه شورای صنفی نمایش یکشنبه ۲۷ شهریور در خانه سینما تشکیل شد. به گزارش «وطنامروز»، بعد از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد سرگروهی ۲ فیلم جدید شامل فیلم سینمایی «آهنگ دونفره» به کارگردانی آرزو ارزانش با پخش فیلمیران به سرگروهی پردیس هنر شهر آفتاب شیراز بعد از فیلم «رویای سهراب» و انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری با پخش بهمن سبز به سرگروهی پردیس هویزه مشهد بعد از فیلم «شب طلایی» بسته شد. در این جلسه همچنین مقرر شد از این پس قراردادهای سرگروهی فیلمها فقط با ارائه «پروانه نمایش» از طرف پخشکنندگان ثبت شود. انیمیشن سینمایی «لوپتو» پس از اکران موفق «پسر دلفینی»، دومین انیمیشن سینمایی در ترکیب اکران سال جاری است که امید تازهای برای استمرار حضور مخاطبان کودک و نوجوان در سینماها محسوب میشود.
***
دگرگونی در بازیهای فکری
دبیر انجمن بازیهای فکری گفت: از سال 98 شیب رشد اتاقهای فرار بیشتر شد و در کل کشور بیش از ۴۵۰ اتاق فرار فعالند. به گزارش «وطنامروز»، مراسم رونمایی از پلتفرم جدید ایران اسکیپ برگزار شد که در ابتدای آن مسیح خدابخشیان گفت: اتاق فرار از سال ۹۵ در ایران فعال است. از سال ۹۸ شیب رشد اتاقهای فرار بیشتر شد. در کل کشور بیشتر از ۴۵۰ اتاق فرار فعالند. به صورت کلی اسکیپ روم سرگرمیای است که ظرفیت ورودی پایینی دارد. مجموعهداران اتاق فرار در تهران ۹۷ درصد مرد هستند و بین ۲۷ تا ۲۹ سال سن را داشتند و سال ۱۴۰۱ متوسط سن اتاق فرار کاهش داشت. وی ادامه داد: ۷۰ درصد مجموعههای اتاق فرار فقط یک بازی داشتند. ۹۰ درصد اتاقهای فرار ژانر ترس و دلهره داشتند. از سال ۹۸ اتاقهای فرار از حالت زیرزمینی خارج شده است و مصوبهای در وزارت ورزش و جوانان برای بحث باشگاههای فکری و اتاقهای فرار تصویب شد. دورههای مختلف مربیگری بازیهای فکری برگزار شده است. کمتر از ۲۰ درصد مجموعهها مجوز دارند و امیدواریم بخش دولتی کمک کند تا مجموعهها با خیال راحت کار خود را انجام دهند.
ارسال به دوستان
«به عشق بچههای تو دِه» منتشر شد
خاطراتی از معلمان نهضت سوادآموزی دهه 60 کاشان
کتاب «به عشق بچههای تو دِه»؛ خاطرات شفاهی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کاشان به قلم فاطمه بابایی توسط انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «به عشق بچههای تو دِه»؛ خاطرات شفاهی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کاشان به قلم فاطمه بابایی و توسط انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار شد.
بنا بر این گزارش، با فرمان امام خمینی(ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی در سال ۵۸، فرآیند ریشهکنی بیسوادی در کشور را کلید زد. استقلال و عدم وابستگی در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی در اندیشه امام منشأ رفع سایر وابستگیها و استقلال فکری و هویتی بود.
امام، زمینه رسیدن به این هدف را باسواد شدن عموم جامعه و سپس رشد فکری آنها میدانست؛ به همین دلیل، فرمان سوادآموزی به مردم را به صورت نهضت (قیام) و همافزایی مردمی و بدون قرطاسبازی ارگانها صادر کرد: «هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد؛ برای این امر لازم است تمام بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاددادن به پا خیزید».
«به عشق بچههای تو دِه» حاصل 59 ساعت مصاحبه با تعدادی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی دهه 60 در کاشان است. فاطمه بابایی، تحقیق و تدوین این کتاب را برعهده داشته. بر اساس این گزارش، «به عشق بچههای تو دِه» در 320 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 80 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقهمندان جهت تهیه آن، علاوه بر کتابفروشیها، میتوانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر اقدام کنند.
ارسال به دوستان
در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی برگزار میشود
حرکت دوباره «خورشید کاروان»
نمایش «خورشید کاروان» در سی و یکمین سال اجرای خود از ۳۱ شهریور در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه میرود. به گزارش «وطن امروز»، نمایش «خورشید کاروان» نوشته مهدی متوسلی به کارگردانی محمود فرهنگ در سیویکمین سال اجرای خود، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و با مشارکت شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، از ۳۱ شهریور تا ۵ مهر در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه میرود.
در این نمایش که کاری از مؤسسه فرهنگی «فدک» است، جلیل فرجاد، کرامت رودساز، فرهاد بشارتی، اسدالله بابایی، عبدالرضا کیهانی و گروهی از هنرمندان به ایفای نقش میپردازند. «خورشید کاروان» روایت شبی است که کاروان اسرای کربلا در مسیر شام در دیر راهبی توقف میکنند. راهب نصرانی از مریدان امام حسین(ع) میشود و تمام ثروت خود را میدهد تا فقط یک شب تا سحر با سر مبارک سیدالشهدا(ع) همکلام شود. راهب نصرانی با امام حسین(ع) نجوا میکند. این اثر نمایشی ۳۰ سال است در ایام محرم و صفر روی صحنه میرود و تاکنون با بیش از ۱۳۰۰ اجرا در سالیان متوالی در شهرهای مختلف کشور و همچنین در کشورهای دیگر نظیر انگلیس، هلند و امارات میزبان قریب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از علاقهمندان نمایش بوده است و عنوان یکی از پرمخاطبترین و پرتکرارترین نمایشهای تاریخ تئاتر ایران را کسب کرده است. «خورشید کاروان» نخستین بار سال ۱۳۷۱ و با کارگردانی حسین نورایی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اجرا شده است. مؤسسه فرهنگی- هنری «فدک» از باسابقهترین گروههای تئاتری ایران است و از نمایشهای این گروه میتوان به «خورشید کاروان»، «اذان صبح»، «پنجره فولاد»، «زخم مدینه»، «از خاک تا افلاک»، «سرداران» و اجرای ارکستر «هلال کاروان» اشاره کرد.
ارسال به دوستان
«فابلمنها»؛ منتخب مردم
جایزه اصلی جشنواره تورنتو ۲۰۲۲ به اسپیلبرگ رسید
«فابلمنها» فیلم زندگینامهای استیون اسپیلبرگ، جایزه منتخب مردم جشنواره تورنتو را از آن خود کرد. به گزارش «وطن امروز»، در آخرین شب جشنواره تورنتو ۲۰۲۲، برندگان بخش انتخاب مردم این جشنواره معرفی شدند و «فابلمنها»؛ درامی خودزندگینامهای درباره بزرگ شدن و به بلوغ رسیدن که بر مبنای زندگی استیون اسپیلبرگ و به کارگردانی خود وی ساخته شده فیلم منتخب مردم شد.
به این ترتیب این فیلم شانس مهمی در فصل جوایز کسب میکند، زیرا هر سال برندگان این جایزه نامزدی اسکار را هم به دست میآورند. این فیلم که ماجرای آن در دوران پس از جنگ دوم جهانی در دهه ۱۹۵۰ آریزونا میگذرد، به بیان ساده، داستانی از یافتن حقیقت از طریق سینماست. سامی فابلمن، شخصیت جایگزین اسپیلبرگ در این قطعه، عاشق فیلم است و از لحظهای که مادرش (با بازی میشل ویلیامز) به وی میگوید «فیلمها تنها رویاهایی هستند که برای همیشه باقی میمانند»، شیفته سینما میشود. اما همه رویاها راحت نیستند و تماشای زندگی از دریچه دوربین سوپر ۸ کوچکش، موجب میشود سامی دیدگاه تازهای از خانوادهاش به دست بیاورد و با رازی روبهرو شود که تهدید میکند خانواده را از هم بپاشد.
فیلمهای «زنان حرف میزنند» ساخته سارا پولی و «چاقوها بیرون ۲» دیگر رقبای جدی فیلم اسپیلبرگ بودند که جوایز دوم و سوم را دریافت کردند. در سالهای پیش «کتاب سبز» و «سرزمین آوارگان» برندگان جایزه منتخب مردم تورنتو بودند که جایزه بهترین فیلم اسکار را هم در نهایت دریافت کردند. «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میسوری»، «لالالند» و «جوجو خرگوشه» نیز همین مسیر را طی کرده بودند. این جایزه از سال ۱۹۷۸ ایجاد شده و از آن زمان ۷ برنده این جشنواره به عنوان برنده اسکار هم انتخاب شدهاند.
جایزه مستند انتخاب مردم هم به «یخ سیاه» به کارگردانی هوبرت دیویس رسید و جایزه جنون نیمهشب انتخاب مردم به «عجیب: داستان آلیانکوویچ» به کارگردانی اریک اپل اهدا شد. در بخش بهترین فیلم بلند کانادایی هم «کشتن ببر» مستندی از فیلمساز نیشا پاهوجا به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و جایزه بهترین فیلم کوتاه کانادایی هم به «سیمو» رسید.
پس از ۲ سال برگزاری محدود در سالن و نمایش مجازی، جشنواره تورنتو که از ۸ تا ۱۸ سپتامبر برگزار شد، امسال به جایگاه سابق خود بازگشت و با همان روند همیشگی برگزار شد. چهلوهفتمین گردهمایی سالانه دوستداران سینما در تورنتو با نمایش فیلم «دالیلند» ساخته «مری هارون» با بازی بن کینگزلی در نقش سالوادور دالی به کار خود خاتمه داد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|