|
اخبار
«نقد سینما» به آنتن تلویزیون بازگشت
فصل چهارم برنامه «نقد سینما» از ۱۲ بهمن با موضوع بررسی آثار حاضر در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن شبکه ۴ سیما میرود. به گزارش «وطن امروز»، فصل چهارم برنامه «نقد سینما» به تهیهکنندگی یوسف بچاری و به میزبانی امیررضا مافی، پس از وقفهای یکساله، همزمان با برگزاری چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از ۱۲ بهمنماه پخش خود را آغاز میکند. سری جدید این برنامه که با مشارکت سازمان سینمایی سوره تولید میشود، با تغییر رویکرد محتوایی و با هدف طرح مباحث عمیقتر درباره سینمای ایران، از شبکه ۵ سیما به شبکه ۴ منتقل شد و قرار است همزمان با برگزاری چهلویکمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به صورت زنده روی آنتن برود. فصل جدید این برنامه که به پوشش جشنواره چهلویکم فجر و بررسی فیلمهای بخش مسابقه اختصاص دارد، در بخش خبری با خبرنگاران رسانههای جمعی درباره اتفاقات این رویداد، گفتوگو میکند. یکی از ویژگیهای فصل جدید برنامه «نقد سینما» میز گفتوگوی ویژه با حضور اکبر نبوی، پژوهشگر و منتقد سینما، به عنوان میهمان ثابت برنامه، در فضای نقد سینمای ایران در نسبت با سینمای جهان خواهد بود. «نقد سینما» در ایام برگزاری چهلویکمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به صورت زنده روی آنتن شبکه ۴ سیما میرود.
***
خبرنگار باید راستگو و دارای منبع موثق باشد
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه منبع خبر باید روشن و قابل اعتماد باشد، گفت: خبرنگار باید راستگو و دارای منبع موثق باشد. اغراق نکند، سانسور هم نکند، آنچه واقعیت دارد را جامعالاطراف بیان کند. به گزارش «وطن امروز»، حجتالاسلاموالمسلمین یوسفعلی شکری دیروز در نشست شورای هماندیشی و اطلاعرسانی بنیاد شهید اظهار کرد: اگر انسان دروغگو برای شما خبر آورد بررسی کنید. شنیدهها در نحوه قضاوت و در تحلیل و بیان و کردار او منعکس میشود. منبع خبر باید روشن و قابل اعتماد باشد. کافی نیست که یک خبرنگار آنچه میبیند را انتقال دهد، پس و پیش یک واقعه را باید ببیند تا پیام او اثرگذار باشد. شرایطی که قرآن برای راوی میگذارد و شرایطی که علما در روایات رسیده از پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) بررسی میکنند یک کار جدی است. باید راوی قابل اعتماد باشد، اگر راوی از شبکه خبری معاند اینترنشنال بود و جعل خبر میکند، باید او را کنار گذاشت. منبع مجهول و دروغگو با پشتوانه یک تحلیل نادرست نباید مورد وثوق باشد. وی در پایان بیان کرد: نگاه انسان به واقعیت که ابعاد مختلف را ببیند مهم است. اگر دید ناقص و با انگیزههای تنگنظرانه باشد قطعا تحلیلش نادرست است. خبرنگار باید راستگو و دارای منبع موثق باشد. اغراق نکند، سانسور هم نکند، آنچه واقعیت دارد جامعالاطراف بیان کند. در ادامه این نشست طاهر موهبتی، معاون توسعه مدیریت منابع و برنامهریزی بنیاد شهید با اشاره به وضعیت کمکمعیشت ایثارگران بیان کرد: ۱۰۵ هزار نفر کمکمعیشت دریافت میکنند و این شامل کسانی است که فاقد شغل و درآمد هستند. سال ۱۴۰۱ مبلغ دریافتی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و جانبازان زیر ۲۵ درصد کمتر از 4.5 درصد دریافت میکنند. با استسفاریه مجلس که متاسفانه بار مالیاش دیده نشد این رقم افزایش یافت. در سال ۱۴۰۲ جانبازان بالای ۲۵ درصد، ۶ میلیون تومان و زیر ۲۵ درصد، ۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد و از سوی دیگر ۲۵ هزار نفر در صف کمکمعیشت داریم. وی تصریح کرد: پرداختی حق معیشت به والدین شهدا که ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش مییابد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
جدول نمایش «پردیس سینمایی ملت» منتشر شد
شروع اکرانها با «استاد»
جدول نمایش فیلمهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سینمای اهالی رسانه (پردیس سینمایی ملت) منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، در روز اول نمایش فیلمها برای اهالی رسانه که از ساعت ۱۶ امروز آغاز میشود، فیلم «استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی و تهیهکنندگی بهروز افخمی به نمایش در میآید و ساعت ۱۹ فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری روی پرده میرود.
* امیر قادری جایگزین مسعود فراستی میشود
تهیهکننده سری جدید برنامه «هفت» که با اجرای بهروز افخمی از شبکه نمایش پخش میشود، از امیر قادری و میلاد دخانچی به عنوان منتقدان این فصل از برنامه یاد کرد. محمد تنکابنی با اشاره به اینکه این برنامه سینمایی که همزمان با جشنواره فیلم فجر از آنتن شبکه نمایش پخش میشود، درباره منتقدان برنامه به مهر بیان کرد: امیر قادری و میلاد دخانچی ۲ منتقدی هستند که در این برنامه حضور خواهند یافت. وی در توضیحی از این ترکیب عنوان کرد: ما در برنامههای سینمایی پیش از این هم، این بحث را داشتیم که ترکیبی داشته باشیم که منتقدی از منظر سنت نقدنویسی سینمایی به نقد فیلمها بپردازد و منتقد دیگری هم از منظر بینارشتهای و مطالعات فرهنگی آثار را تحلیل کند که با مدیریت بهروز افخمی هم به نظرم جذاب خواهد شد. تنکابنی درباره فضای برنامه و اینکه چه رویکردی خواهند داشت، توضیح داد: سعی داریم در بحث سینما و جشنواره برنامهای محترم داشته باشیم و اصراری بر اینکه برنامه جنجالی داشته باشیم نداریم. وی درباره اینکه با توجه به سکوت خبری که در ساخت بسیاری از فیلمهای امسال و وقایع اخیر رخ داده است، با چالشی نسبت به حضور کارگردانان در تلویزیون مواجه هستند یا خیر؟ عنوان کرد: فکر نمیکنیم با چالش روبهرو باشیم. تهیهکننده «هفت» در پاسخ به واکنشها نسبت به کوچ این برنامه از شبکه ۳ به شبکه نمایش و اینکه ممکن است به برنامهای خنثی بدل شود، عنوان کرد: سینما شؤون و وجوه مختلفی دارد که بخشی زیادی از آن در برنامههای سینمایی مغفول مانده است. سینما شامل صنعت، رسانه، هنر و تجارت است اما احساس میکنیم مهمترین شؤون سینما در این سالها مغفول مانده و بیشتر مسائل روزمره و صنفی پوشش داده شده است. تلاش ما این است به همه این مسائل پرداخته شود. تنکابنی در پایان درباره اینکه محدودیتی در دعوت از سینماگران دارند یا خیر، گفت: هر کسی که ایران برایش مهم باشد و با نگاه معطوف به امر ملی حرف بزند، حتماً در برنامه از او دعوت خواهیم کرد.
ارسال به دوستان
محفل هماندیشی سینما انقلاب برگزار میکند
ققنوس سینمای انقلاب، همآشیانه سیمرغ فجر
گروه فرهنگ و هنر: دبیر دوازدهمین جایزه سینمایی ققنوس و محافل هماندیشی سینما انقلاب از برگزاری همزمان این رویداد با جشنواره فیلم فجر در برج میلاد خبر داد و گفت: گفتمان این دوره «سینما پیشرفت، روایت قرن جدید» است. به گزارش «وطن امروز»، سعید مظاهری از برگزاری این دوره از رویداد در برج میلاد و همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر خبر داد.
وی بیان کرد: امسال ققنوس سینمای انقلاب با سیمرغ همآشیانه خواهد بود. این جایزه امسال از ۳ طیف میهمان دارد؛ طیف اول میهمانان همیشگی سینما انقلابند که جمعی از هماندیشان و فرهیختگان و اساتید دانشگاه هستند. طیف دوم میهمانان امسال جمعیت بانوان کشور است که شامل 100 نفر از زنان اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان اجتماعی آنهاست که به بحث روایت سینما از زن ایرانی میپردازد. وی ادامه داد: اما گروه سوم میهمانان دوازدهمین محافل هماندیشی سینما انقلاب، مدعوین بینالملل ما خواهند بود که حدود 100 نفر از فعالان رسانه و زنان کشورهای دنیا هستند و به بررسی موضوع پیشرفت جهان اسلام در سینما خواهند پرداخت. فعال فرهنگی بیان کرد: سینما انقلاب سلسله محافل هماندیشی است که همه ساله با انتخاب یک گفتمان برگزار میشود. این گفتمان براساس نیازهای روز انتخاب میشود. گفتمان امسال سینما انقلاب، گفتمان «سینما پیشرفت، روایت قرن جدید» خواهد بود و در محافل به این موضوع خواهیم پرداخت، ضمناً دبیر علمی این رویداد دکتر محمدمحسن دوباشی و دبیر سینمای این دوره دکتر روحالله رجبی هستند.
مظاهری در پایان گفت: یکی از اقدامهای امسال سینما انقلاب پیادهسازی شبکه داوری خواهد بود. سال گذشته با 80 نفر داوری آثار از منظر علوم انسانی انجام شد اما امسال این شبکه داوری به 300 نفر ارتقا مییابد و از میان این 300 شخصیت علمی و فرهنگی، داوری آثار اتفاق میافتد که البته این جمعیت صرفاً مدعوین سینما انقلاب نیستند بلکه این جمعیت شامل برخی دیگر از اساتید و فعالان فرهنگی خارج از این گروهها هم میشود.
ارسال به دوستان
با هدف تقویت ظرفیتهای نوآوری و توسعه زیستبوم صنایع خلاق و فرهنگی شکل گرفت
مرکز نوآوری «امید» در حوزه هنری
در راستای انسجام، تقویت ظرفیتهای نوآوری و توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی، بخشهای نوآوری و فناوری حوزه هنری در مرکز نوآوری امید ادغام شدند.
به گزارش «وطن امروز»، با هدف تقویت ظرفیتهای نوآوری و توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی، بخشهای نوآوری و فناوری حوزه هنری که تا پیش از این حوزه هنری دیجیتال عهدهدار آن بود، در مرکز نوآوری امید ادغام شد. مرکز نوآوری امید قرار است با اجرای ماموریتهای محوله در حوزه حمایت، جذب و تقویت تیمهای خلاق و افراد مستعد، ایجاد بسترهای نوین در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، اجرای برنامههای نوآورانه و تقویت برنامههایی که پیش از این در دست اجرا بود، توسعه زیست بوم صنایع خلاق را در سطح ملی و فراملی عملیاتی کند.
پیش از این حوزه هنری دیجیتال به عنوان بازوی نوآوری و فناوری حوزه هنری، این مسؤولیت را بر عهده داشت که پس از تحولات صورت گرفته این ماموریت در مرکز نوآوری امید دنبال خواهد شد. با پایان مسؤولیت علی اکبر در مرکز نوآوری امید، امین نادری که تا پیش از این مسؤولیت حوزه هنری دیجیتال را بر عهده داشت با گسترش ماموریتها به عنوان مدیرعامل مرکز نوآوری امید معرفی شد و همه فعالیتهای قبل با اثربخشی مضاعف، در بستر امید عملیاتی خواهد شد.
ارسال به دوستان
با رونمایی از آثار هنری بیانیه گام دوم انقلاب برگزار میشود
«خط خطوه» در موزه فلسطین
برای نخسین بار، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط با عنوان «خط خطوه» مجموعهای از آثار سیدهدایت موسوی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا میشود. به گزارش «وطن امروز»، در آستانه دهه مبارک فجر، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط سیدهدایت موسوی، هنرمند نوگرای معاصر، با عنوان «خط خطوه»، در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد. مجموعه «خط خطوه» حاصل ۳ سال مطالعه مستمر و کار جدی سیدهدایت موسوی روی ظرفیتهای بصری و تجسمی متن بیانیه تمدنساز گام دوم انقلاب اسلامی است که در راستای این گفتمان، تولید و ارائه شده و پس از این نمایشگاه به صورت مرقع خطی منتشر خواهد شد. این مجموعه آثار مشتقشده از فرمهای متنوع خوشنویسی، شامل 18 اثر کتابت نستعلیق، ۱۲ اثر قطعه نستعلیق، 18 اثر سیاهمشق، و ۲ اثر نقاشیخط، برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. آیین گشایش این نمایشگاه روز سهشنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد. علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه مذکور میتوانند تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، همهروزه (به جز ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موزه هنرهای معاصر فلسطین به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۷۴ مراجعه کنند. ارسال به دوستان
سریالی با موضوع تروریسم اقتصادی که پخشش به پایان رسید
نگاهی به آمار مخاطبان «تمامرخ»
پخش مجموعه تلویزیونی «تمامرخ» که از ابتدای دیماه روی آنتن شبکه ۳ سیما رفته بود، به پایان رسید. به گزارش «وطن امروز»، پخش مجموعه تلویزیونی «تمامرخ» به تهیهکنندگی ابوالفضل صفری و کارگردانی محمود معظمی که با موضوع تحریم دارو، تروریسم اقتصادی و تحرکات ضدایرانی در منطقه و جهان از ابتدای دیماه روی آنتن شبکه ۳ سیما رفته بود، به پایان رسید. تضادهای خانوادگی، مشکلات فرهنگی و اقتصادی، نقشههای سرویسهای جاسوسی برای جذب دانشمندان ایرانی و بهرهبرداری غربیها از گروهکهای تکفیری برای پیشبرد مقاصد خود از جمله موضوعاتی بود که در «تمامرخ» به تصویر کشیده شد.
رحیم نوروزی، آرش آصفی، معصومه بافنده، احسان امانی، ویدا جوان، نگین صدقگویا، مهدی سلوکی، بهزاد خداویسی، کاظم هژیرآزاد، رحمان باقریان، علیرام نورایی، شیدا یوسفی، مهوش صبرکن و وحید نفر در سریال «تمامرخ» نقشآفرینی میکردند. هر چند مجموعه تلویزیونی «تمامرخ» به موضوعات استراتژیک میپرداخت و عموما اینگونه کارها مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار میگیرد اما تاکنون به صورت رسمی نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در رابطه با این سریال منتشر نشده است و جالب اینکه آمارهای موجود در بستر تلوبیون نشان میدهد «تمامرخ» در مدت زمان پخش چندان مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار نگرفته است.
* نگاهی به آمار «تمامرخ» در تلوبیون
بررسی صفحه رسمی سریال «تمامرخ» در تلوبیون نشان میدهد مجموع مخاطبان این سریال تولید شده در گونه استراتژیک و امنیتی، روی هم رفته کمتر از 2 میلیون بار مشاهده را به ثبت رساندهاند؛ در واقع 2 میلیون بار مشاهده برای تمام قسمتهای «تمامرخ»، رقمی منحصربهفرد برای هر قسمت. نگاهی به میزان مشاهده قسمتهای پخش شده از «تمامرخ» نیز نشان میدهد آمار بازدید این سریال پس از پخش قسمت اول آن، رفته رفته با شیبی نزولی مسیر خود را طی کرده است. چنانچه میزان مشاهده مخاطبان از یک اثر را معیاری برای سنجش رضایت آثار تلویزیونی در نظر بگیریم، سریال «بیهمگان» که پیش از این در جدول پخش شبکه ۳ سیما همزمان با ساعت پخش «تمامرخ» روی آنتن میرفت، بیش از 4 برابر بیشتر از سریال «تمامرخ» آمار مشاهده توسط مخاطبان در تلوبیون را به ثبت رسانده است. هر چند «بیهمگان» پر از ضعفهای فنی، ساختاری و محتوایی ریز و درشت بود و تیم سازنده آن مجموع نقایص و کلیشههای مرسوم سریالسازی داخلی را به صورت یکجا در یک اثر تلویزیونی جمع کرده بود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|