|
عضویت ناظر ایران در شورای رؤسای واحدهای اطلاعات مالی کشورهای مستقل مشترکالمنافع
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پیرو اقدامات مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (AML/CFT)، نمایندگان مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران توانستند عضویت ناظر شورای روسای واحدهای اطلاعات مالی کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CHFIU) را کسب کنند. هادی خانی در این باره اظهار داشت: این عضویت در بیستوسومین نشست این شورا به میزبانی قزاقستان در ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ (۷ ژوئن ۲۰۲۳) رقم خورد.
ارسال به دوستان
وزیر راه و شهرسازی برای پیگیری کریدور شمال - جنوب و شرکت در مجمع اقتصادی سنپترزبورگ به روسیه سفر کرد
ایران سرزمین فرصتهای ترانزیتی
بذرپاش: کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسائل ترانزیتی خود را حل کنند
گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی کشورمان بامداد پنجشنبه وارد فرودگاه پولکوف سنپترزبورگ روسیه شد. مهرداد بذرپاش در بدو ورود به این فرودگاه از پیگیری توافقات در حوزه کریدوری، شبکه ترانزیتی، بندری، هوایی و کلیه بخشهای حملونقلی با محوریت کریدور شمال - جنوب، همچنین مذاکره برای تحقق نهایی حملونقل ترکیبی در این سفر خبر داد. بذرپاش که برای شرکت در بیستوششمین مجمع اقتصادی سالانه در سنپترزبورگ روسیه، به دعوت همتای روس پنجشنبه وارد این کشور شد، درباره این سفر گفت: برنامههای بسیاری تدارک دیده شده است و در نشستها و دیدارهای دوجانبه با مقامات اصلی روسیه، پیگیری توافقات اخیر در حوزه کریدوری، شبکه ترانزیتی، بندری، هوایی و تمامی بخشهای حملونقلی با طرف روسی اقدامات متعددی تعریف شده که محور اصلی آن کریدور شمال - جنوب است. بذرپاش ادامه داد: در این راستا با سایر کشورهایی که اعلام آمادگی کردهاند مذاکرات ادامه خواهد یافت و با هر کشوری که متقاضی مشارکت در این باره باشد، توافقهای لازم از سوی دولت ایران شکل میگیرد.
به گزارش «وطن امروز»، بیستوششمین مجمع اقتصادی سنپترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه، روسای جمهور کشورهای مشترکالمنافع، نخست وزیران و وزرای اقتصادی بیش از ۱۲۰ کشور جهان در حال برگزاری است. همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تازهترین دستاوردهای صنعتی، کشاورزی، حملونقل، بانک و بیمه، نوآوریهای پزشکی و محصولات دانشبنیان برگزار شده است. برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راههای تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راههای خنثی کردن تحریمها علیه کشورهای مستقل، همکاریهای بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی، از محورهای مهم بیستوششمین مجمع اقتصادی سن پترزبورگ است.
* پیگیری توافقات ایران و روسیه بویژه تکمیل زنجیره کریدور شمال - جنوب
بذرپاش با بیان اینکه روسیه در رأس این توافقات قرار دارد، اظهار کرد: نظر به موقعیت جغرافیایی کشور ایران و اتصال به دریای خزر و آبهای آزاد خلیجفارس و دریای عمان، بسیاری از کشورها تمایل دارند در این بخش همراهی کنند که در زمینه حملونقل دریایی نیز به کشور روسیه و سایر کشورهای همسایه از جمله حوزه خلیجفارس پیشنهادهای متعددی داده شده است و برای سرمایهگذاری در پروژههای بندری ما اعلام آمادگی کردهاند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زنجیره کریدور شمال - جنوب تنها به بخش ریلی محدود نمیشود، بلکه از دریا به دریاست. یعنی این زنجیره اجزایی مختلف از جمله دریایی، ریلی، جادهای و حتی هوایی دارد که زنجیره حملونقل ترکیبی به صورت موازی با سایر کشورها پیش میرود.
بذرپاش با اشاره به سفرهای متعدد برای پیگیری موارد یادشده، ابراز امیدواری کرد: انشاءالله بتوانیم توافقات خوب و سازنده و در راستای منافع مردم عزیز ایران داشته باشیم.
* ابتکار «ایرانراه» در سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی
وزیر راه و شهرسازی در سنپترزبورگ روسیه با پیشنهاد سرمایهگذاری و توسعه حوزههای حملونقل و لجستیک اعلام کرد: تمام کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
مهرداد بذرپاش با شرکت در نشست ویژه راهگذر بینقارهای شمال - جنوب با حضور وزرای حملونقل و ترابری روسیه، آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین دارا بودن زیرساختهای حملونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژههای زیرساختی، فرصتهای برجسته و بیبدیل برای جذب سرمایهگذاری در طرحهای تکمیل و توسعه زیرساختها اعم از جادهای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب میشوند، به نحوی که تمام بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حملونقل در منطقه و در سطح بینالمللی نیز از این مزیتهای پرشمار بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران به عنوان سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راهحل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقشآفرینی خواهد کرد. تمام کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
در این نشست که علاوه بر وزیر حملونقل، نماینده و دستیار ویژه رئیسجمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشورهای پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای IRU در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بینالمللی حملونقل جادهای حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان کرد: فعالسازی مزیتهای جغرافیایی - سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حملونقل با روانسازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم، به عنوان یکی از سیاستهای اصلی و مهم محسوب میشود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب میشود، البته در مقوله حملونقل و لجستیک، تعریف همسایگی لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمیشود و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی را که در شبکههای ترانزیتی مشترک با خود هستند همسایه ترانزیتی خود میداند، البته پیشبرد این برنامههای همگرایی، صرفا با توسعه زیرساختها انجام نمیشود، به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساختهای حملونقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.
بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان ۲ رکن اساسی کریدور شمال - جنوب؛ همکاریهای دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار دادهاند. این نوع همکاریها و تعاملات، بویژه در ۲ سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقتنامه مشارکت در پروژه رشت - آستارا، به عنوان حلقه تکمیلکننده حملونقل تمامریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در 17 مه سال جاری در تهران بود تا بدین ترتیب فصل نوینی در کریدور حملونقل بینالمللی شمال - جنوب گشوده شود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حملونقل و لجستیک بین ۲ کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال میکند. بدیهی است افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیجفارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای دیگری نیز تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال - جنوب و دیگر برنامههای مشترک ایران و روسیه اعلام کردهاند که این درخواستها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفتهاند.
بذرپاش در ادامه پیشنهاد مشارکت سرمایهگذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکتهای حملونقلی و لجستیکی در پروژههای تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیجفارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکتهای مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط، توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حملونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانههای رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حملونقل بینالمللی از دیگر پیشنهادها است.
تسهیل در حضور شرکتهای لجستیکی بینالمللی روسیه در ایران، مشارکت طرفها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیتهای مناطق آزاد تجاری - اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایهگذاری مشترک در این زیرساختها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بستهبندی و فرآوری کالاها بویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرحشده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان این نشست ویژه با تشکر از میزبانی و سازماندهی آن توسط دولت فدراسیون روسیه، اظهار امیدواری کرد با توجه حاضران در این نشست از کشورهای مختلف و با استفاده از ابتکار ایرانراه (IRAN-RAH)، در آینده نزدیک شاهد تحول در مناسبات حملونقلی و ترانزیتی کشورهایمان در تقویت و توسعه پیوندهای امن، ایمن، مقرونبهصرفه و پررونق منطقه باشیم.
* ایرانراه، مرکز بزرگ لجستیکی منطقه میشود
وزیر راه و شهرسازی در این سفر همچنین ضمن دیدار با دستیار ویژه رئیسجمهور روسیه در سنپترزبورگ، حضور در نشست ویژه راهگذر بین قارهای شمال - جنوب را علاوه بر استانداردسازی این زنجیره کریدوری، نشاندهنده اراده جمهوری اسلامی ایران نسبت به تکمیل این شاهراه و کریدور اصلی دانست.
مهرداد بذرپاش در حاشیه بیستوششمین مجمع اقتصادی سالانه در سنپترزبورگ روسیه با لویتین دستیار ویژه ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه دیدار و گفتوگو کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اصلاح و تکمیل زنجیره کریدوری شمال – جنوب، گفت: حضور ما در این نشست علاوه بر استانداردسازی این زنجیره کریدوری، نشاندهنده اراده جمهوری اسلامی ایران نسبت به تکمیل این شاهراه و کریدور اصلی است که با تبیین اهمیت این موضوع در نشست، مقرر شد همه ظرفیتها به کار گرفته شود تا کریدور یادشده تحت عنوان ایرانراه نهایی شود.
بذرپاش خطاب به دستیار ویژه پوتین، خاطرنشان کرد: این کریدور باید اتصالدهنده شمال - جنوب باشد و به عنوان یک مرکز بزرگ لجستیکی در منطقه برقرار باشد.
لویتین نیز به ایجاد مسیرهای جدید در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران نیز که در مسیر شبکه بینالمللی حملونقل قرار دارد، به این مسیر ورود پیدا کرده و چشمانداز آن روشن است.
گفتنی است ۱۹ فروردین امسال لویتین به تهران آمده بود و طی ۲ روز دیدار با مقامات ایرانی بررسیهای جدی برای پروژههای مشترک ایران و روسیه انجام داد و با وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفتوگو کرد.
* جزئیات ۶ پیشنهاد راهبردی ایران در نشست روسیه
وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود از پیگیری کریدورهای راهبردی کشور در نشست اقتصادی روسیه خبر داد و پس از انتشار آن، در قالب سخنرانی در نشست یادشده، وعده خود را محقق کرد و توسعه کریدور شمال - جنوب و موضوعات متعدد دیگر را مطرح کرد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود نوشته بود: «امروز برای شرکت در نشست اقتصادی روسیه به سنپترزبورگ آمدم. دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی کشور روسیه و برخی کشورهای شرکتکننده و پیگیری پروژههای مربوط به کریدورهای راهبردی کشور در مذاکرات در دستور کار است».
وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست بینالمللی اقتصادی حضور دارد.
بذرپاش با شرکت در نشست ویژه راهگذر بینقارهای شمال - جنوب با حضور وزرای حملونقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس، ۶ پیشنهاد مشخص را برای تحقق اهداف مورد نظر مطرح کرد که شامل موارد زیر بود:
1- مشارکت سرمایهگذاران طرف روسی از جمله صاحبان بار، شرکتهای حملونقلی و لجستیکی در پروژههای تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیجفارس و دریای عمان
2- تشکیل شرکتهای مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط یا همان SMEهای فناورانه و کسب و کارهای نوپای دانشبنیان در این حوزه
3- توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حملونقلی و ترانزیتی بین ۲ کشور با تأکید بر سامانههای رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حملونقل بینالمللی از جمله تیر(TIR) الکترونیک
4- مشارکت طرفها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک در ۲ کشور با تأکید بر ظرفیتهای مناطق آزاد تجاری - اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایهگذاری مشترک ۲ کشور در این زیرساختها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بستهبندی و فرآوری کالاها بویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز
5- تسهیل در حضور شرکتهای لجستیکی بینالمللی روسیه در ایران: در این باره، ایران از فعالیت شرکتهای لجستیکی روسی که در کشورهای دیگر منطقه و کشورهای فرامنطقهای فعال هستند، استقبال میکند و چارچوبهای حقوقی لازم در این باره، از سوی طرف ایرانی فراهم میشود. همچنین شرکتهای توانمند ایرانی آمادگی ایجاد کنسرسیوم با شرکتهای لجستیکی روسی را دارند.
6- اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر ۲ کشور
این نشست با حضور مقامات متعدد از کشورهای روسیه، پاکستان، آذربایجان، اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای IRU در اوراسیا و انجمن بینالمللی حملونقل جادهای برگزار شد.
پیگیری توافقات ایران و روسیه؛ بویژه تکمیل زنجیره کریدور شمال - جنوب از مهمترین دستاوردهای این سفر به سکانداری وزیر راه و شهرسازی است.
ارسال به دوستان
حجم تولید کارگاههای بزرگ صنعتی رشد 9.6 درصدی را در سال 1401 به ثبت رساند
چرخ صنعت میچرخد
بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص کل تولیدات صنایع بزرگ کشور در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن 9.6 درصد افزایش یافت و به بیشترین سطح در طول تاریخ تولیدات صنعتی کشور رسید.
بر اساس این آمار، سال 1401 رشد تولیدات صنایع بزرگ در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 3.1 ، 13.2 ، 9.5 و 12.8 درصد بوده و در مجموع در طول سال 1401 میزان تولیدات این صنایع رشد 9.6 درصدی داشته است. بیشترین نرخ رشد تولید مربوط به فصل تابستان با 13.2 درصد و زمستان با رشد 12.8 درصدی است.
* رشد 2 رقمی تولیدات در 16 گروه صنعتی
در بررسی شاخص کارگاههای بزرگ صنعتی، 2400 بنگاه بزرگ صنعتی بالای 100 نفر کارگر در 24 گروه صنعتی مورد بررسی قرار میگیرد. سال 1401 از این 24 رشته صنعتی، 23 رشته رشد مثبت داشتند و از این تعداد، 16 رشته صنعتی رشد 2 رقمی را به ثبت رساندند. بر اساس آمار یادشده، بیشترین نرخ رشد تولید در بین این 24 گروه، مربوط به صنایع نقلیه موتوری، تریلر و نیمتریلر با رشد 31.8 درصد و صنایع تولید وسایل نقلیه با 28.6 درصد است.
* تأمین پایدار انرژی؛ ضامن رشد تولید صنعت
بررسی ارقام رشد تولیدات صنایع بزرگ هم نشان میدهد افزایش تامین انرژی یکی از دلایل اصلی افزایش تولیدات این صنایع بوده است. در همین راستا سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی با اشاره به شرایط خوب تولید در کشور تأکید کرد: «تأمین مناسب انرژی برق و گاز در فصول تابستان و زمستان سال گذشته زمینه ثبت رشد تولید 9.6 درصدی در این سال را فراهم کرد».
بر اساس اطلاعات وزارت نیرو، 580 هزار واحد صنعتی و صنفی صنعتی شامل صنایع آشامیدنی، تولید چوب، پوشاک، مبلمان و سایر مصنوعات محدودیت برق نداشتند و همین مساله سبب شده تا تولید بخشهای یادشده به ترتیب، 15.7، 16.9، 5.3، 11.7 و 12.5 درصد افزایش را تجربه کند.
* افزایش 19.7 درصدی تولیدات صنایع بزرگ در مقایسه با دوران اوج برجام
برای مشخص شدن روند تولیدات صنعتی، شاخص تولیدات در سال 84 را 100 قرار دادیم تا میزان رشد تولیدات در سالهای بعد مشخص شود. طبق این آمارها، از سال 84 تا سال 1390 تولیدات صنایع بزرگ 61.3 درصد رشد داشت اما سال 91 با کاهش 6.8 درصدی و سال 92 با افت 1.9 درصدی این شاخص به 147.5 درصد کاهش یافت. سال 93 شاخص 3 درصد رشد کرد اما دوباره سال 94 با افت 2.9 درصدی، میزان تولیدات صنعتی به سطح سال 92 بازگشت.
ارسال به دوستان
اخبار
الویرا نابیولینا، رئیس کل بانک مرکزی روسیه:
تنوعبخشی به ذخایر ارزی تحول مهم بازار مالی جهان است
رئیس کل بانک مرکزی روسیه گفت: بازار مالی جهان با تصمیم بسیاری از کشورها برای تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی خود با تحول عمدهای روبهرو است.
الویرا نابیولینا افزود: بازار مالی جهان دستخوش تغییرات عمدهای از جمله بازنگری در نقش دلار و یورو است.
وی تاکید کرد: تحریمها علیه روسیه، دیگر کشورها را مجبور کرد تا تنوع ذخایر مالی خود را در نظر بگیرند.
وی در حاشیه مجمع بینالمللی اقتصاد سنپترزبورگ افزود: در حال حاضر تغییرات بزرگی در بازار مالی جهان در حال وقوع است؛ نخستین مورد بازنگری در نقش ارزهای ذخیره است که ما شاهد آن هستیم.
رئیس کل بانک مرکزی روسیه افزود: اگرچه دلار و یورو همچنان ارزهای ذخیره هستند اما بسیاری از کشورها پس از اتفاقی که برای ما افتاد، به فکر تنوع بخشیدن به ذخایر خود هستند.
نابیولینا با بیان اینکه صادرکننده ارز ذخیره میتواند از موقعیت خود ولو به صورت محدود سوءاستفاده کند، گفت: زمانی که این امر بر تجارت جهانی تاثیر میگذارد، همه به این فکر میکنند که میتواند به یک ریسک بزرگ تبدیل شود، حتی اگر احتمال آن زیاد نباشد.
بر اساس دادههای صندوق بینالمللی پول، سهم دلار در ذخایر ارزی جهان در پایان سال گذشته به پایینترین سطح خود در ۲۷ سال گذشته - ۵۸.۳۶ درصد - سقوط کرد و ارزهای غیرذخیره ذینفع اصلی شدند که میزان آن از اواسط سال ۲۰۱۲ تا ۳,۴۵ درصد رشده کرده و به حداکثر رسیده است.
***
پیش فروش تابستانه بلیت قطارهای مسافری از ۲۸ خرداد
فروش بلیت برای مسیرهای رفت تا تاریخ ۱۵ تیر و برای مسیرهای برگشت تا تاریخ ۱۶ تیر از یکشنبه ۲۸ خرداد آغاز میشود.
فروش بلیت در تمام محورها توسط فروشندگان حضوری (آژانسها) از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۸ خرداد آغاز میشود.
فروشندگان غیرحضوری (سایتهای مجاز) نیز از ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۸ خرداد، فروش بلیت در تمام محورها را انجام خواهند داد.
همچنین فروش بلیت در ایستگاههای راهآهن نیز ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۲۹ خرداد انجام میشود. هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به صورت شبانه روزی با سامانه اطلاعرسانی راهآهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی www.rai.ir مراجعه کنند.
***
مبادلات تجاری ۷۰۰ میلیون دلاری ایران و هند در ۴ ماه
وزارت بازرگانی و صنعت هند از رشد ۶ درصدی صادرات ایران به این کشور در 4 ماه نخست سال ۲۰۲۳ خبر داد و کل تجارت 2 کشور در این دوره را حدود ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان میدهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی به 702 میلیون دلار رسیده است.
مبادلات تجاری ایران و هند در ماههای ژانویه تا آوریل 2023 با افت 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ارزش تجارت 2 کشور در 4 ماهه نخست سال 2022 بالغ بر 873 میلیون دلار اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش کاهش مبادلات تجاری ایران و هند در 4 ماه نخست سال جاری میلادی ناشی از افت صادرات این کشور به ایران بوده است. صادرات هند به ایران در 4 ماه نخست 2023 با کاهش 29 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 445 میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل 631 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. اما واردات هند از ایران در ماههای ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی رشد 6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 257 میلیون دلار رسیده است.
هند در ماههای ژانویه تا آوریل سال قبل 242 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. بر این اساس تراز تجاری 2 کشور در این دوره به میزان 188 میلیون دلار به نفع هند بوده است. ایران طی ماههای اخیر با گلایه از تراز منفی بالای تجاری با هند خواستار کاهش این رقم و متوازنتر شدن تجارت میان 2 کشور شده است که کاهش 29 درصدی صادرات هند به ایران در 4 ماهه 2023 در همین راستا بوده است. برنج، میوه و چای مهمترین کالاهای صادراتی هند به ایران در 4 ماهه امسال بوده است. هند در این دوره 295 میلیون دلار برنج، 19 میلیون دلار میوه و 14 میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.
فرآوردههای نفتی، مواد خام تولید رنگ و انواع میوه نیز مهمترین کالاهای وارداتی هند از ایران در 4 ماهه نخست 2023 بودهاند. هند 95 میلیون دلار فرآورده نفتی، 63 میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و 57 میلیون دلار میوه از ایران در این مدت وارد کرده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|