|
اخبار
دبیر چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر معرفی شد
محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور طی حکمی «مجتبی امینی» را به سمت دبیر چهلودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر منصوب کرد.
متن حکم دبیر چهلودومین جشنواره فیلم فجر به این شرح است:
جناب آقای مجتبی امینی
نظر به تجربه و تعهد، جنابعالی را به سمت دبیر چهلودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر منصوب میکنم. امید است با اتکا به پروردگار متعال و با عنایت به افقهای ترسیمشده در نقشه گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای کلان سازمان سینمایی مبتنی بر رویکرد «قانونگرایی، استانداردسازی و عدالتمحوری» با سرلوحه قرار دادن 3 ضرورت اجتنابناپذیر سینمای ایران - «اخلاق، آگاهی، امید» ضمن همراهی با اهالی فرهیخته سینما، منتقدان و اصحاب رسانه، جوانان متعهد و بادانش و با توجه به اصل صرفهجویی و اجتناب از هرگونه تشریفات زائد و بهرهگیری از تجارب ارزشمند گذشته و ظرفیت سینمای ایران در برگزاری رویداد فجر سینمای ایران همزمان با فجر انقلاب اسلامی موفق باشید. انتظار میرود چهلودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر که با ساختاری منسجم و یکپارچه در گستره ملی و بینالمللی برگزار میشود با اهتمام به مقوله دیپلماسی فرهنگی، درک الزامات و ضرورتهای منطقهای و بینالمللی و جلب مشارکت گسترده کشورهایی که دارای مشترکات دینی، فرهنگی و گفتمانی هستند فرصتی مضاعف برای سینمای ایران در عرصه ملی و بینالمللی فراهم آورد. هماهنگی، همکاری و همراهی موسسات و معاونتهای سازمان در برگزاری هرچه باشکوهتر جشنواره بینالمللی فیلم فجر انقلاب اسلامی، مورد نظر و حائز اهمیت است. شایسته میدانم از تلاشهای شما و ستاد جشنواره برای برگزاری موفق چهلویکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر تقدیر و تشکر خود را ابراز کنم.
***
نمایش ۶ مستند جشنواره سینما حقیقت در هفته جاری
مستندهای شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در چهارمین هفته از اکران مجدد، روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته پیشرو در سالن «حقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی روی پرده
میروند.
در سومین هفته از اکران مستندهای شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، 6 مستند اکران میشوند.
یکشنبه 28 خردادماه از ساعت 16 تا 19 مستندهای «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور، «خیشی که دشتها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبیحاجیور و «کوهستان بیصدا» به کارگردانی فرود عوضپور در سالن «حقیقت» مرکز گسترش اکران خواهند شد.
همچنین مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دوشنبه 29 خردادماه از ساعت 16 تا 19 با اکران مستندهای «ماراتن به سوی خط باریک قرمز» به کارگردانی کتایون جهانگیری، «در پس جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان و «دیافراگم» به کارگردانی جواد وطنی میزبان علاقهمندان سینمای مستند است.
دور تازه نمایش آثار مستند در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به اکران مستندهای حاضر در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در خردادماه اختصاص دارد. پس از آن مستندهای جشنواره پانزدهم در تیرماه روی پرده خواهند رفت.
هر ماه، اختصاص به نمایش آثار یک دوره در روزهای یکشنبه و دوشنبه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دارد. شرکت در این نمایشها، برای علاقهمندان آزاد و رایگان است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
حضور فعال ایران در نمایشگاههای بینالمللی کتاب پکن و دوحه
دیپلماسی یار مهربان
بیستونهمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن بعد از 5 سال وقفه در برگزاری به دلیل شیوع ویروس کرونا از روز پنجشنبه بیستوپنجم خرداد با حضور جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد و به مدت 4 روز تا بیستوهشتم خرداد در محل نمایشگاههای پکن به کار خود ادامه میدهد.
خانه کتاب و ادبیات ایران پس از ۵ سال وقفه در برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن به دلیل شیوع ویروس کرونا با عرضه بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف همچون ایرانشناسی، دین، ادبیات معاصر و کلاسیک، ادبیات دفاع مقدس، ادبیات کودک و نوجوان، هنر و... در این دوره از نمایشگاه حضور دارد. همچنین انتشارات سوره مهر، نخل سبز و مهرستان در این نمایشگاه حضور مستقیم دارند. علاوه بر این 3 ناشر، جامعهالمصطفی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز با عرضه ترجمه کتابهای شاخص دینی و ادبی به زبان چینی در غرفه جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.
در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب از سوی ۲۵۰۰ ناشر داخلی و خارجی از ۵۶ کشور مختلف همچون جمهوری اسلامی ایران، یونان، آمریکا، عربستان، ایتالیا، آلمان، مالزی، روسیه، الجزایر و... عرضه شده است. بیش از ۹۰۰ ناشر خارجی در بیستونهمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن حضور دارند که ۶۰ درصد ناشران حاضر در نمایشگاه را تشکیل میدهند. کشور الجزایر میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن است که در فضایی به متراژ ۳۰۰ متر مربع ضمن معرفی فرهنگ، آثار ادبی و نویسندگان این کشور، برنامههای متنوعی را پیشبینی کرده است.
اما ناشران ایرانی در دوحه نیز فعالند و بر اساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همزمان با چهارمین روز سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب دوحه با جاسم ابوالعینین، رئیس این نمایشگاه دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار بر تقویت حضور و فعالیت ناشران ایرانی و قطری در نمایشگاههای بینالمللی کتاب 2 کشور تاکید شد و جاسم ابوالعینین از حضور متفاوت ایران در این دوره از نمایشگاه تشکر و قدردانی کرد.
همچنین در این دیدار درباره وضعیت نشر ایران، برگزاری جلسات مشترک برای توسعه روابط بین ناشران، نویسندگان و تصویرگران 2 کشور ایران و قطر و اختصاص فضا و غرفه برای حضور ناشران در نمایشگاههای بین 2 کشور بحث و تبادلنظر شد. خانه کتاب و ادبیات ایران در هفتمین حضور خود در این نمایشگاه به نمایندگی از صنعت نشر کشورمان به معرفی و عرضه ۸۰۰ عنوان کتاب از ۶۰ ناشر در موضوعات کودک و نوجوان، کتب نفیس، آموزش زبان فارسی، موضوعات قرآنی، تقریب مذاهب و... میپردازد. همچنین معرفی ظرفیتهای نشر ایران در حوزه تولید محتوا و تصویرگری کتاب کودک، برگزاری کارگاه خوشنویسی و... از دیگر برنامههای غرفه ایران در این نمایشگاه است.
سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب دوحه با حضور ۵۰۰ انتشارات از ۳۷ کشور بیستودوم خرداد ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده و تا سیویکم خرداد ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاههای شهر دوحه ادامه دارد. در این نمایشگاه ۱۸۰ هزار عنوان کتاب در ۷۵۰ هزار جلد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
بعد از برگزاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در اردیبهشت امسال میتوان گفت فضای تازه و امیدبخشی در حوزه نشر و انتشارات کشورمان به وجود آمد و این روزها شاهد دیپلماسی فرهنگی در کشورهای آسیایی و عربی از سوی ناشران کشورمان بودیم؛ مسالهای مهم که به تقویت و تعامل اهالی کتاب کمک شایانی میکند.
ارسال به دوستان
«زنان جبهه جنوبی» به بازار نشر آمد
روایت پشتیبانی جنگ اهواز
کتاب «زنان جبهه جنوبی؛ روایت پشتیبانی جنگ اهواز» نوشته نرگس اسکندری توسط انتشارات راهیار منتشر و راهی بازار نشر شد. کتاب «زنان جبهه جنوبی؛ روایت پشتیبانی جنگ اهواز» با تحقیق مریم مرادی کوهآباد و قلم نرگس اسکندری توسط انتشارات راهیار منتشر و روانه بازار نشر شد.
صحنههای تأثیرگذار انقلاب اسلامی همواره شاهد حضور دختران روحالله در خط مقدم میدان بوده است؛ از تظاهرات علیه رژیم پهلوی تا عرصههای علمی پس از انقلاب و قله این حضور پرشکوه را میتوان در عرصه دفاع مقدس دید؛ جایی که زنان پشتوانه مستحکم مردان دلیر برای دفاع از مرزهای انقلاب اسلامی بودند؛ جایی که زنان پشت جبهههای دفاع به ترمیم زخمهای جنگ میپرداختند و از مردان ایران پشتیبانی میکردند؛ زنانی که معنای واقعی سرباز گمنام بودند؛ بدون پلاک، بدون لباس رزم و بدون تقدیر و تشکر؛ زنانی که پشت جبههها به درجه جانبازی رسیدند. تعداد زیادی از آنها حتی سالها درد شیمیایی شدن را به جان خریدند تا نگذارند پشت رزمندهها خالی شود و با درد و رنج توأمان ایستادند تا جبههها از مادری و خواهری خالی نشود، لباس رزمندهها تأمین شود، آب و غذای خوب به آنها برسد و جراحت جوانان رشید و دلاور ایران بدون مرهم نماند.
«زنان جبهه جنوبی» تلاش کرده است گوشهای از صحنههای مجاهدت دختران و زنان اهوازی در پشت صحنه دفاع مقدس جبهه حق را روایت کند.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «رزمندگان پنجه به پنجه دشمن که میگذاشتند، خروار خروار لباسهای زخمخورده روی دستان کشور باقی میماند. نمیشد که همه آنها را دور ریخت. همان دستهایی که با قدرت به لباسها مشت میزدند، حالا باید با ظرافت، نخ و سوزن به دست میگرفتند. لباسها به دست مادران دوباره زنده میشدند و به همراه خود، مهر مادری را برای رزمندگان هدیه میبردند. این غیورزنان تاریخ، از چایخانه تا زینبیه و حتی از خانههای خود، خیاطخانههایی ساختند و در سرمای جنگ، بر تن رزمندگان، پزشکان، بیماران و گاهی هم شهدا لباس نو پوشانند.
این کتاب در ۲۱۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.
ارسال به دوستان
پورناظری و قمصری در نشست رسانهای کنسرت مشترک مطرح کردند
نواختن برای «ایران»
نشست رسانهای کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری از نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایرانی در کاخ موزه سعدآباد تهران برگزار شد. سهراب پورناظری و علی قمصری ۲ نوازنده و آهنگساز شاخص موسیقی ایران با برگزاری یک نشست رسانهای در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران جزئیات تازهترین پروژه مشترک موسیقایی خود با عنوان «در هوای بیچگونگی» را تشریح کردند.
سهراب پورناظری در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کنسرت مشترک در پایتخت اظهار کرد: خیلی خوشحالم این پروژه را با همراهی علی قمصری و کارگردانی هنری رضا موسوی برگزار میکنم. به اعتقاد من در فضای کنونی ایران هیچ چیزی مهمتر از آشتی ملی نیست. به همین جهت ما سعی کردیم برای این آشتی از خودمان شروع کنیم. شرایطی که در من و علی قمصری وجود داشت و این انگیزه به قدری برای ما زیاد است که میتوانیم بخشی از نمایندگی موسیقی ایرانی و مقامی را به دوش بکشیم. امیدوارم این حجم از تفاهم بتواند برای نسل آینده ما نقش ایفا کند.
وی ادامه داد: متاسفانه من در بخش عمدهای از پیشکسوتان روحیه آشتی و وحدتبخشی را ندیدم و همیشه هم این را اعلام کردم اما امیدوارم در این پروژه که همه «ما» شدیم، شرایطی فراهم شود که موضوع آشتی ملی شروع خوبی برای موسیقی ایرانی ما باشد. در سالهایی که ما نوجوان بودیم موسیقی ایرانی مخاطب بیشتری داشت اما اکنون شرایط فرق کرده و ما باید سعی کنیم به سهم خودمان این شمع را فروزان کنیم.
پورناظری درباره دیگر جزئیات کنسرت مشترک خود با علی قمصری توضیح داد: ما در بخش اول تکنوازی سهتار را داریم، سپس دونوازی ساز دیوان را داریم و در نهایت موسیقی با تار و کمانچه به پایان میرسد. البته در بخشهای مختلف دوستان هنرمند دیگری هم در حوزه نوازندگی و هم در حوزه پرفورمنس با ما فعالیتهایی دارند که بخش پرفورمنس را رضا موسوی به عهده دارد. به طور اساسی باید گفت ما میخواهیم برای «ایران» بنوازیم.
علی قمصری نیز در ادامه این نشست گفت: برای من هم باعث افتخار است که بعد از سالها دوباره این شانس را پیدا کردم تا با سهراب پورناظری عزیز همدل و همقسم کارهایی را انجام دهم. من امیدوارم به واسطه همراهی رضا موسوی و حامی پروژه، شرمنده مردم نشویم؛ مخاطبانی که در این چند روز واقعاً ما را شرمنده خود کردند.
وی درباره جزئیات این کنسرت توضیح داد: من و سهراب ۱۵ سال قبل به شکل مداوم با هم کار میکردیم و فعالیتهایی را انجام میدادیم که خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی از سوی مخاطبان مواجه میشد. ما در این مدت به دلیل اختلاف سلیقههایی که درباره موسیقی داشتیم از هم جدا بودیم ولی الان خوشحالم که در یک دوره خاص این تفکر مشترک دوباره شکل گرفت. به همین منظور تصمیم گرفتیم برای تغییر آنچه مرتبط با همگرایی است کنسرت مشترکی را برگزار کنیم. ما وظیفه داریم و باید در حمایت از موسیقی ملی فعالیتهای بیشتری را انجام دهیم.
در ادامه سهراب پورناظری تصریح کرد: هیچ رقابتی با علیرضا قربانی نداریم. کما اینکه ما در پروژه «سی صد» و پروژه «سی» میزبان مخاطبان در کاخ سعدآباد بودیم. این صحبتی که میکنم اصلا شعاری نیست و بسیار خوشحالم که علیرضا قربانی و یارانش در پروژه «با من بخوان» اینچنین موفق هستند. ما در توفیق و شکست هم سهیم هستیم و من به این حد از تحلیل رسیدهام که وقتی بازار موسیقی رونق بگیرد قطعا به نفع ماست. حتی ما با تیم آقای قربانی مذاکرات و صحبتهایی را داشتیم که به آنها کمک کنیم. بنابراین اجرای کاخ سعدآباد و ایوان عطار شرایط بسیار خوبی دارد که میتوانیم با تجهیز این مکان فضای کنسرت را ادامه دهیم.
رضا موسوی، کارگردان هنری پروژه هم اظهار کرد: آنچه در این کنسرت قرار است پیش روی مخاطبان قرار گیرد اجرای برنامهای است که برای شعور مخاطب هم به لحاظ شنیداری و هم به لحاظ دیداری احترام قائل است. ما بنا داریم همچون سایر کنسرتهایی که در تمام دنیا برگزار میشود، فضایی را ایجاد کنیم که بتواند مولفههای هنری یک کنسرت را به معنای واقعی داشته باشد.
این کارگردان هنری ادامه داد: ما در پروسه تولید کار صحنهای این اجرا کار سختی داشتیم، چرا که احساس میکنم سوار قایقی هستم که میدانم همراه با مخاطبان به جلو پیش میرویم و امیدوارم شرایط به گونهای باشد که بتوانیم از این مسیر سخت عبور کنیم. آنچه میگویم در خلوت ۳ نفره ما هم همینطور است و به قدری این ۲ نفر در حال و هوای مشترک به سر میبرند که من آن را تجربه نکردهام. این پروژه به نظر من بازپسگیری سازهای ایرانی است که به نام دیگران ثبت شده است.
در ادامه نشست رضا امامی، مدیر موسسه حامی کنسرت گفت: آنچه در موسسه ما رخ میدهد تلاش برای اجرای کارهای منحصر به فرد برای کشور عزیزمان ایران است. کنسرت «در هوای بیچگونگی» هم یکی از فعالیتهای ما است که بعد از مدتها ۲ هنرمند ارزنده را کنار هم قرار داده و این مایه افتخار ما است که بتوانیم در چنین ساختاری حامی فرهنگ و هنر این سرزمین باشیم. پروژه مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری به کارگردانی هنری رضا موسوی از سهشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در محوطه باز کاخ سعدآباد با حمایت بخش خصوصی روی صحنه میرود. این ۲ هنرمند که سالها پیش در گروه «همنوازان حصار» سابقه همکاری داشتند، پس از چند سال بار دیگر قرار است در کنار همدیگر اجرایی را به صحنه ببرند. بر اساس توضیحات روابط عمومی پروژه، کنسرت مشترک این ۲ هنرمند بر دونوازی متمرکز است و در طول اجرا و در بخشهای مختلف نوازندگان دیگری به اجرا اضافه میشوند. قطعات این اجرا در دستگاه شور، مقامهای کردی و آواز بیات اصفهان نواخته میشود که برخی قطعات آهنگسازی شده و برخی دیگر در فضایی کاملا بداهه پیش میرود. دونوازی سهتار، دونوازی دیوان و تنبور و دونوازی تار و کمانچه بخشهای مختلف این کنسرت را تشکیل میدهد. این در حالی است که برخی قطعات کنسرت «در هوای بیچگونگی» با آواز همراه است که آواز این قطعات را پورناظری و قمصری میخوانند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|