|
ارسال به دوستان
چرا بورس در میانه تابستان عزم ریزش کرد؟ این روند تا کی ادامه دارد؟
معمای ریزش بورس
گروه اقتصادی: ریزش بازار سرمایه در هفتههای اخیر در شرایطی رقم خورد که هفته گذشته تصویر نامهای مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمیها به 7 هزار تومان منتشر شد. این نامه در واقع ابلاغیه مصوبه هیأت وزیران است که توسط محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور امضا شده است. به این ترتیب پس از انتشار نامه به طور عمومی با پیشرانی پتروشیمیها بورس قرمزپوش شد.
* انتشار ابلاغیه دولت با تأخیر 51 روزه
ریزش بازار در شرایطی تشدید شد که تصویر نامهای مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمیها به 7 هزار تومان منتشر شد. این نامه در واقع ابلاغیه مصوبه هیأت وزیران است که توسط محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور امضا شده است. به این ترتیب بازار سرمایه با پیشرانی پتروشیمیها به رنگ سرخ در آمد.
در ابلاغیه دولت، تاریخ جلسه هیأت وزیران 17 اردیبهشت پس از ۲ ماه قید شده است. آن زمان شاخص در محدوده 2.4 میلیونی قرار داشت و پس از آن شاخص کل بورس روند نزولی پیدا کرد؛ اتفاقی که موجب شده برخی ناظران اعتقاد پیدا کنند که برخی با اطلاع از این مصوبه اقدام به فروش سهام کردهاند. به عبارت دیگر در هفته گذشته ظن افشای اطلاعات نهانی در بازار سهام قوت گرفته است. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید احتمال فاش شدن اطلاعات نهانی را بررسی کند.
در حدود ۲ ماه اخیر شاخص بورس بیش از 270 هزار واحد سقوط کرده و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک ماه و نیمه منتشر شده است.
مشخص شدن دلیل ریزش بورس در اردیبهشتماه، در هفته گذشته همه شاخصهای عملکردی بورس را منفی کرد تا خروج پول حقیقی از بازار سرمایه نیز شدت بیشتری به خود بگیرد.
در روزی که ارزش معاملات خرد سهام کاهش یافت و پول حقیقی از بازار خارج شد، شاخصهای بورس نیز افت شدیدی را تجربه کردند. پس از انتشار نامه مذکور به صورت عمومی نمادهای پالایشی بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. ریزش پالایشیها متأثر از 2 خبر کاهش نرخ پایه دلار به 28 هزار و 500 تومان و افزایش نرخ خوراک پتروشیمیها بود.
* انتشار ابلاغیه دولت با تأخیر 2 ماهه
علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با فارس گفت: در ابلاغیه دولت، تاریخ جلسه هیأت وزیران 17 اردیبهشت -51 روز پیش- قید شده است. در آن زمان شاخص در محدوده 2.4 میلیونی قرار داشت و پس از آن شاخص کل بورس روند نزولی پیدا کرد.
وی ادامه داد: این اتفاق موجب شده بگوییم برخی با اطلاع از این مصوبه اقدام به فروش سهام کردهاند. به عبارت دیگر، ظن افشای اطلاعات نهانی در بازار سهام قوت گرفته است. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید احتمال فاش شدن اطلاعات نهانی را بررسی کند.
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در 51 روز اخیر شاخص بورس بیش از 270 هزار واحد سقوط کرده است و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک ماه و نیمه منتشر شده است.
* برخورد با تخلفات
سعید واشقانیفراهانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس، درباره انتشار غیررسمی نامه افزایش قیمت خوراک گازی پتروشیمیها به تاریخ ۱۷ اردیبهشتماه نیز گفت: درباره این نامه ۲ نکته حائز اهمیت است؛ نخست بحث سیاستگذاری و دیگری بحث افشا.
در حوزه افشا، اگر ناشران (شرکتهای پتروشیمی) از چنین موضوعی اطلاع داشتند باید خیلی زودتر اقدام به افشا میکردند. اکنون باید برخورد مناسب در این زمینه صورت گیرد.
واشقانیفراهانی معتقد است در صورتی که پیشتر به ناشران این موضوع ابلاغ شده بود (رسمی یا غیررسمی) باید شفافسازی مناسب صورت میگرفت. برخورد مناسب میتواند از اتفاقات بعدی جلوگیری کند.
در ۵۱ روز اخیر شاخص بورس بیش از ۲۷۰ هزار واحد سقوط کرده و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یکماه و نیمه منتشر شده است.
میرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: در چارچوب نظارت معمول و طبق رویههای نظارتی، از تاریخ ۱۷ اردیبهشتماه تاکنون، چندین پرونده معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پیشدستی در معاملات و سوءاستفاده مربوط به اشخاص حقوقی شناسایی شده و در جریان رسیدگی است.
وی افزود: تمام این تخلفات به دلیل انتقال منافع بین اشخاص دارای سطح اهمیت بالا بوده و به هیچ وجه شامل تخلفات با درجه اهمیت پایینتر همانند رنجکشی و سفارشچینی نیست، بلکه مربوط به اشخاص حقوقی و سوءاستفاده اشخاص حقیقی مرتبط با آن شخص حقوقی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و انتقال منافع فیمابین آنهاست.
صبایی در ادامه مطرح کرد: با توجه به ابلاغیه اخیر معاون اول رئیسجمهور و افزایش ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی حوالی تاریخ صدرالاشاره، پس از استعلام و دریافت اسامی مطلعان از تصمیم نرخ خوراک و اشخاص تحت تکفل آنها به عنوان دارندگان اطلاعات نهانی، در بازه زمانی فوق معاملات اشخاص معرفی شده بررسی و در صورت مشاهده کوچکترین تخلف، به نحو مقتضی مورد پیگیری و رسیدگی قرار میگیرد.
وی بیان کرد: این تخلفات به صورت خودکار و به وسیله هشدارهای بسته جدید نظارتی هوشمند کشف میشود، لذا در شناسایی و رسیدگی به این تخلفات، هیچ محدودیت و خط قرمزی وجود ندارد.
مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس تشریح کرد: با توجه به قوانین و مقررات، تا پایان زمان مراحل رسیدگی، امکان افشای هویت اشخاص متخلف میسر نیست اما با توجه به مفاد دستورالعمل بند «چ» ماده ۳۶ قانون احکام دائمی (که در آبان سال گذشته مصوب و لازمالاجرا شد)، در صورت صدور رای قطعی، اسامی متخلفان منتشر میشود.
وی گفت: ضمناً با توجه به نوع تخلف این اشخاص (معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی)، این تخلف از مصادیق ماده ۴۶ قانون بازار بوده و جرم محسوب میشود، لذا در صورت صدور رای قطعی در سازمان بورس که میتواند شامل آرایی مانند سلب صلاحیت و جریمه نقدی باشد، متعاقباً موضوع از طریق مراجع قضایی به منظور رسیدگی کیفری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. صبایی در پایان افزود: لازم به ذکر است از ابتدای زمستان سال گذشته تاکنون، حدود ۴۰ پرونده در حوزه تخلفات با سطح اهمیت بالا مربوط به اشخاص حقوقی توسط سازمان بورس شناسایی شده، که در ۱۵ مورد منجر به صدور رای بدوی شده است و سایر موارد نیز در مسیر رسیدگی قرار دارد.
* دادستان کل کشور: اگر در ریزش بورس جرمی واقع شد به قوه قضائیه معرفی کنید
دادستان کل کشور گفت: سازمان بورس موظف است اگر در ریزش بورس جرمی واقع شده باشد را کشف و به دستگاه قضایی اعلام کند. حجتالاسلاموالمسلمین منتظری، در حاشیه مراسم افتتاح شعبه تخصصی بازار سرمایه شورای حل اختلاف گفت: بورس همیشه نوسانات طبیعی دارد و بازاری است که در آن ریسک وجود دارد. وی ادامه داد: گاهی اوقات اگر در ریزش بورس جرمی واقع شده باشد و اگر دستهای پنهانی احیانا اقداماتی انجام داده باشند که از نظر قانونی جرم باشد، سازمان بورس موظف است این موارد را کشف و به دستگاه قضایی اعلام کند.
ارسال به دوستان
رشد 373 درصدی مؤدیان ذیل ماده 100 در سال 1402 پس از اجرای قواعد مالیاتستانی هوشمند
مسیر تحول مالیاتی
گروه اقتصادی: در کشور ما همواره بحث بر سر قوانین مالیاتی و تلاش برای اصلاح این قوانین و اخذ آن داغ است، مثلا بحث بر سر مالیات بر خانههای خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و... اما باید تاثیر این قوانین و اجرای آنها را در بودجه کشور مشاهده کرد. همواره یکی از چالشهای بخش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجهبندی کشور، فرارهای بزرگ مالیاتی است که در قسمتهای مختلف اتفاق میافتد. یکی از بخشهایی که فرار مالیاتیهای بزرگی در آن اتفاق میافتد مالیات بر مشاغل است.
بخش مشاغل حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شامل میشود؛ این در حالی است که مالیات مشاغل تنها 40 هزار میلیارد تومان است. با توجه به اینکه مجموع درآمدهای پایدار دولت (مالیات و حقوق و عوارض گمرکی) در بودجه 1402 حدود 1000 هزار میلیارد تومان است، میتوان نتیجه گرفت مالیات مشاغل حدود 4 درصد از مجموع درآمدهای مالیاتی کشور را به خود اختصاص میدهد. این در حالی است که این میزان با احتساب معافیتها و امتیازات و هزینههای وصول مالیات باید به میزان حداقل 15 درصد برسد (ارقام بر اساس بودجه 1402 است). پس با توجه به این آمار و اختلاف زیادی که بین نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی کل کشور (کل کشورT/GDP) و مالیات بر تولید ناخالص بخش مشاغل خاص (مشاغل خاص T/GDP) وجود دارد ثابت میشود و مشخص است که چه حجم وسیعی از فرار مالیاتی در بخش مشاغل وجود دارد.
حال باید بررسی شود در مالیات بر مشاغل در کدام بخش فرار مالیاتی انجام میشود. فصل چهارم قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل است که تمام مشاغل و اشخاص حقیقی که در ایران کار میکنند را شامل میشود. این موضوع از ماده 93 شروع و تا ماده 104 ق.م.م ادامه دارد. برای این نوع از مالیات بر درآمد گروههای شغلی و دستهبندیهای مختلفی در نظر گرفته شده که نرخ هر کدام از آنها متفاوت است. باید در نظر داشت بسیاری از مالیاتها از قبیل مالیات بر درآمد کارمندان جزو مالیاتهای سهلالوصول است و از طرفی میزان مالیات بسیاری از اقشار عادی جامعه که مالیات خود را میپردازند، سهم زیادی در مجموع درآمدهای مالیاتی دولت ندارد و مشاغلی خاص با درآمد کلان و درواقع دانهدرشت هستند که فرار مالیاتی گستردهای دارند.
* فرار مالیاتی مشاغل خاص به دلیل متکی بودن نظام مالیاتی به ممیزان و نبود اطلاعات دقیق مالی و کالایی فروش مشاغل
امروز با رشد و توسعه اقتصادی کشورها و پیچیدگی روابط اقتصادی در سطح داخلی کشورها و در سطح بینالمللی در بسیاری از کشورها سیستم تشخیص و وصول مالیاتها از شکل سنتی خارج شده و به صورت پیشرفته عمل میشود و ارتباط بین مؤدی و مأمور مالیاتی در سطح حداقل قرار دارد اما در نظام مالیاتی ایران هنوز (بویژه تا سال 1400) روش سنتی تشخیص و وصول اجرا میشود که از نتایج آن رواج یافتن فرهنگ چانهزنی بین مؤدی و مأمور مالیاتی (ممیز)، ایجاد فساد مالی در نظام مالیاتی، امکان استفاده غیرقانونی از اختیارات اداری و قانونی توسط برخی مأموران مالیاتی و همچنین عدم تشخیص مناسب و دقیق مالیات و به تبع آن عدم تمکین مناسب مالیاتی توسط مؤدیان، افزایش تعداد اعتراضات و تأخیر در وصول مالیات است. این روش به دست آوردن اطلاعات شخصمحور است و آثار منفی بیشماری دارد که فرآیند اخذ مالیات را بسیار پیچیده، ناعادلانه و فسادخیز کرده است. فرآیند غیرهوشمند اخذ مالیات موجب شده بود فضای بسیار بدی نسبت به سازمان امور مالیاتی ایجاد شود و زمینهساز به وجود آمدن امضای طلایی و بستر رانت و فساد، اخذ مالیات سلیقهای و همچنین اخذ مالیات علیالراس از مشاغل شود و در این فرآیند مشاغل خاص با درآمدهای کلان، برنده اصلی بودند زیرا مالیات واقعی خود را انکار میکردند و با توجه به مشکلات نظام مالیاتی ممیزمحور، به سمت فرار مالیاتی میرفتند.
در چنین شرایطی فرار مالیاتی مشاغل خاص نیز از نبود اطلاعات مالی و تراکنشهای مودیان حقیقی نشأت میگیرد. در روش سنتی به دست آوردن اطلاعات مودی (دفاتر مالیاتی) به دلیل شخصمحور بودن آن و درگیر بودن مامور مالیاتی و مودی چنین مشکلاتی اجتنابناپذیر است و راهحل این مشکل چیزی نیست جز اینکه ارتباط بین مؤدی و مأمور مالیاتی در سطح حداقل قرار گیرد.
* مالیاتستانی هوشمند مبتنی بر تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم
یکی از گامهای مهم دولت سیزدهم در راستای مالیاتستانی هوشمند (خودکار) ایجاد سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی است که از تیرماه سال 1401 راهاندازی شد. این اقدام در جهت شفافیت جریان کالایی هر یک از مشاغل انجام شد. اقدام مهم دیگر در زمینه هوشمندسازی نظام مالیاتی، ساماندهی دستگاههای پوز حقیقی و متصل کردن هر یک از این پوزها به یک مودی مالیاتی است که زمینه شفافیت جریان مالی و تراکنشی هر یک از مشاغل را فراهم کرد.
تقاطعگیری اطلاعات جدید مالی هر یک از مشاغل سبب شد اطلاعات کاملی از جریان و گردش مالی هر کسبوکار در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد و با تکمیل این 2 داده و طبق تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم، امکان اخذ مالیات خودکار و ارتباط حداقلی بین مؤدی و ممیز مالیاتی ایجاد شد و سازمان امور مالیاتی و همچنین مشاغل مختلف از ظرفیت بزرگ این تبصره در زمینه اخذ مالیات خودکار استفاده کردند.
این اقدام مهم دولت سبب شد میزان مودیان مالیاتی ذیل تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم بیش از 373 درصد رشد داشته باشد و سال 1402 به بیش از 8 میلیون و 150 هزار نفر برسد. پیرامون اهمیت حرکت به سمت اخذ مالیات هوشمند مبتنی بر تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین اصلاح بزرگ دولت در زمینه اصلاح درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر فرار مالیاتی مشاغل خاص با درآمدهای کلان با 2 تن از اعضای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به گفتوگو پرداختیم.
***
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با «وطن امروز» مطرح کرد
تمرکز بر اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص با سامانه مؤدیان
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر راهاندازی سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی بر کاهش فرار مالیاتی اظهار کرد: اصل سامانه مودیان روابط بین کسبوکار را شفاف میکند و به نوعی زیرساخت اصلی مالیات بر ارزش افزوده محسوب میشود. جریان کالایی هر یک از مشاغل و میزان فروش کالایی این کسب و کارها با زیرساخت سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی شفاف خواهد شد و این سامانه ظرفیت اخذ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مالیات واقعی مشاغل خاص را فراهم میکند.
مهدی طغیانی افزود: در سامانه مودیان بعد از انجام هر تراکنش، رکوردی ثبت میشود که مالیات بر ارزش افزوده دریافت شد و مابهالتفاوت آن که به نوعی مالیات سهم دولت و ارزش افزوده دولت پرداخت میشود، در آن مشخص خواهد شد. از این جهت سامانه مودیان زیرساخت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است. همچنین هر کالای خرید و فروش شده بر اساس مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده، شناسایی میشود و از این طریق جریان کالایی ورودی و خروجی یک مغازه و کسبوکار نیز از این طریق مشخص شده و امکان اخذ مالیات واقعی هر یک از مشاغل به وجود خواهد آمد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فرار مالیاتی بسیاری از مشاغل گفت: تعدادی از کسب و کارها برای بحث فرار مالیاتی از روشهای دیگری همچون دریافت سکه، دلار، وجه نقد و کارت به کارت به حساب همسر، فرزند، منشی و... استفاده میکنند که در قانون مالیات بر سوداگری بحث توسعه سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی برای تمام آحاد جامعه است که براساس آن همه تراکنشها با رویکرد شناسایی معاملات سوداگرانه باید ثبت شود که این موضوع به شفافیت کمک میکند. همچنین ساماندهی دستگاههای پوز نیز اقدام مهمی در این زمینه بود که سال گذشته اجرایی شد تا دستگاههای پوز بدون هویت تعیین و تکلیف شوند و جریان مالی هر کسبوکار نیز شفاف شود.
عضو کمیسیون جهش تولید با اشاره به اینکه اجرای قانون مالیات بر سوداگری از فرار مالیاتی جلوگیری میکند، بیان کرد: قانون مالیات بر سوداگری تکمیلکننده قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی و همچنین خروجیهای مرتبط با دستگاه پوز حسابهای حقیقی است. با این وجود با سازوکار فعلی و رویکرد جدید دولت در اخذ مالیات هوشمند نیز سازمان امور مالیاتی توانسته جلوی خیلی از راههای فرار مالیاتی مشاغل خاص را بگیرد و با تکمیل قانون مالیات بر سوداگری، این اختیارات سازمان امور مالیاتی بیشتر نیز خواهد شد.
***
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتوگو با «وطن امروز» عنوان کرد
سامانه مؤدیان و شفافیت دستگاههای پوز راهکاری برای هوشمندسازی نظام مالیاتی
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با روزنامه «وطن امروز» با اشاره به تاثیر راهاندازی سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی بر کاهش فرار مالیاتی و راهکار اخذ عادلانه مالیات اظهار کرد: سامانه مودیان مالیاتی و پایانه فروشگاهی ابزار مناسبی برای شناسایی درآمد افراد و تعیین مالیات محسوب میشود و کمک بزرگی به دولت خواهد کرد تا با شفافیت جریان کالایی امکان اخذ مالیات دقیق هر یک از مشاغل را داشته باشد.
محمدمهدی مفتح افزود: میزان درآمد افراد به طور واضح بیان و تعیین میکند مالیات پرداختی هر یک از مشاغل چقدر است. از این جهت با هوشمندسازی نظام مالیاتی و شفافیت در درآمد هر یک از مشاغل، فراریان مالیاتی بیشترین ضربه را خواهند خورد و نظام مالیاتی به سمت عادلانه شدن حرکت خواهد کرد. راهاندازی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی و همچنین شفافیت دستگاههای پوز حقیقی و ساماندهی آنها به سبب شفافیت میزان درآمد هر یک از مشاغل بزرگترین اقدام در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی است و عدالت مالیاتستانی را محقق خواهد کرد.
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مالیاتستانی هوشمند یکی از ابزارهای مناسب ارتقای وضعیت مالیاتی و عادلانه شدن پرداخت مالیات محسوب میشود، گفت: بر این اساس متناسب با درآمد افراد، مالیات اخذ میشود به طوری که افراد با درآمد بیشتر، مالیات بالاتری میدهند و فرار مالیاتی نیز یا شفافیت درآمدها به حداقل میرسد که این امر در تحقق درآمدهای مالیاتی و افزایش این درآمدهای پایدار، کاهش کسری بودجه و در نهایت کاهش تورم بسیار اثرگذار و مثبت است.
مفتح با اشاره به اینکه تراکنش مالی افراد حداقل اقدام برای دریافت عادلانه است، بیان کرد: مالیاتستانی هوشمند و گردش مالی حساب در تعیین و دریافت عادلانه مالیات دخالت دارد و سازمان امور مالیاتی با زیرساخت مبتنی بر قانون مالیاتهای مستقیم امکان اخذ مالیات هوشمند از مشاغل بویژه مشاغل با درآمدهای کلان را خواهد داشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|