|
ارسال به دوستان
سوگواره ریحانههای بهشتی در موزه ملی انقلاب اسلامی در حال اجراست
از مسیر کربلا، برای آزادی
گروه فرهنگ و هنر: این روزها در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس چهارمین سوگواره ریحانههای بهشتی در حال اجراست؛ سوگوارهای که درواقع پاسخی به سوالات مطرح شده دختران نوجوان درباره واژه آزادی است و سعی شده با تفسیر واژه آزادی گامی در جهت تبیین باورهای اعتقادی برداشته شود. این سوگواره توسط هیات ریحانههای بهشتی و دختران نوجوان دهه ٨٠ و٩٠ به صورت کاملا جهادی برگزار میشود.
«صوفیا کاظمپور» کارگردان سوگواره ریحانههای بهشتی در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: با توجه به عدم آگاهی مبلغان و متولیان دینی درباره تبیین باور دینی، باید متذکر شوم اصل تبیین باور دینی در قلب هر انسانی است و این ارتباط قلبی برقرار نمیشود مگر با استفاده از روشهایی که احساسات فرد را برانگیخته کند. ارتباط معنوی انسان و پروردگار در قالب احساسات شکل میگیرد. در نتیجه سوق مسیر صحیح احساسات، وظیفه هر مسلمانی است. متاسفانه در نتیجه روشهای اشتباه آموزش دینی به کودکان و نوجوانان، با پیامدهایی مواجه شدیم که قابل جبران نیست. بنده بعد از طی چندین سال تجربه درباره ارتباطگیری با دختران نوجوان به این نتیجه رسیدم که در این گروه سنی، احساسات و مطرح شدن ۲ عامل اصلی پذیرش و تبیین است.
وی افزود: بتدریج موضوع عاشورا و محرم را در قالب امروزی آوردیم، به نحوی که روایت داستان در هر سال از دل دختران نوجوان باشد. خوشبختانه امسال با گذشت تنها ٢ روز از اجرا بازتاب بسیار بسیار عالیای دریافت کردیم.
«زینب عبدالرضا» نویسنده، مدیر تولید و دستیار کارگردان چهارمین سوگواره ریحانههای بهشتی و تئاتر بزرگ «برای آزادی» نیز گفت: با توجه به مقتضیات زمان و برخی جریانات و اتفاقاتی که در جامعه به وقوع پیوسته و فضای امروزی جامعه که به واسطه تهاجم فرهنگی دشمن روز به روز به سمت کمرنگ شدن باورها و اعتقادات دینی مردم بویژه نسل نوجوان و جوان کشور که سرمایههای ارزشمند این آب و خاک هستند، پیش میرود، بر آن شدیم با بهرهگیری از هنر و ایجاد خلاقیت، مفاهیم عاشورا، عزاداری و سوگواره را برای نسل امروز مصور کنیم.
وی افزود: البته طرح و آمادهسازی این برنامه ۵ سال است آغاز شده و در واقع ما در برنامه «برای آزادی» که تلفیقی از سوگواره و نمایش صحنهای است، سعی کردیم در نحوه برگزاری مراسمات عزاداری و سوگواری اهلبیت(ع) به نوعی ساختارشکنی کنیم؛ یعنی با این تفکر که امروز نیاز است تا در راستای سبک و سیاق اجرای مراسمات عزاداری در هیاتها تمهیداتی اندیشیده شود که از قدرت جذب بالایی برای جذب مخاطب بویژه مخاطب نوجوان برخوردار باشد، تصمیم گرفتیم برنامه عزاداری یا همان هیات را به سمتی هدایت کنیم که ضمن فاصله گرفتن از شکل تکراری با هنر تئاتر آمیخته شود و از آنجا که اکثر مردم بویژه نسل امروز با هنر رابطه خوبی دارند و به عرصههای مختلف آن علاقهمندند، از این رو قطعا با این برنامه و نوع سوگواره آن، ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد. همچنین «برای آزادی» میتواند الگویی جذاب و متفاوت برای برگزاری هیئات مذهبی و جذب بیشتر نسل امروز به باورها و اعتقادات دینی باشد. عبدالرضا ادامه داد: نمایشنامه «برای آزادی» به منظور تبیین واژه «زن، زندگی، آزادی» طراحی شده و روی صحنه خواهد رفت. در واقع ما در بستر دین اسلام الگوهای بزرگی از زنان آزاده همچون حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) را داریم که متاسفانه فقط در هیاتها یا مراسمات مذهبی به آنها و ابعاد مختلف شخصیتیشان پرداختهایم؛ به عبارتی، شاید نتوانستهایم آنطور که باید این بزرگواران را به نسل امروز بویژه دختران سرزمینمان معرفی کنیم، در صورتی که با کمی تفکر و خلاقیت میتوانیم مخاطب نوجوان و جوان جامعه را بیشتر در مسیر پایبندی به اعتقادات دینی قرار دهیم و درک عمیق و درستی از واژه «زن، زندگی، آزادی» را در آنها نهادینه کنیم. وی گفت: طی سالهای اخیر با تعاریف متفاوت و متنوعی از واژه «برای آزادی» مواجه شدهایم، در صورتی که مفهوم اصلی این واژه، رها شدن از غل و زنجیرهای دنیوی و نفسانی است، ما به این دلیل از واژه «برای آزادی» در عنوانِ نمایش خود بهره گرفتهایم که بتوانیم به نوبه خود یک معنی و رنگ خوبی را به این واژه ببخشیم؛ البته شاید در قالب یک تئاتر ۲ ساعته نتوانیم به طور کامل مفهوم حقیقی «آزادی» را به مخاطبان القا کنیم؛ لیکن سعی خواهیم کرد حداقل پیرامون این واژه، چراغی را در اذهان روشن کنیم و مخاطبان را به این تفکر واداریم که آزادی واقعی به چه چیزی تعلق میگیرد؟ آیا آزادی واقعی را میتوان در برداشتن حجاب و نوع پوشش خلاصه کرد؟ به طور کل پرداختن به گستره بسیار فراخ مفهوم واژه «آزادی»، همان موضوعی که متاسفانه امروز در جامعه بویژه در میان گروه سنی نوجوان بشدت کمرنگ شده، از دیگر بخشهای نمایش بزرگ «برای آزادی» است. امیدواریم با طراحی و اجرای این فعالیتهای فرهنگی بتوانیم به نوبه خود، در راستای بیان مفاهیم ارزشی، برای نسل امروز، گامهای موثری را برداریم.
زینب عبدالرضا در ارتباط با مهمترین مؤلفه چهارمین سوگواره «ریحانههای بهشتی» و نمایش «برای آزادی» افزود: مهمترین مولفه سوگواره چهارم آن است که این سوگواره از دل جامعه شکل گرفته و داستان آن از بطن جامعه راوی ماجراهای خود میشود. در واقع در این برنامه سعی کردیم روایت عاشورا، محرم و سوگواری جدا از داستان زندگی نسل امروز بویژه دختران امروز نباشد و تلاش کردیم دغدغههای ذهنی یک دختر نوجوان را که فرزند شهید است در قالب دختران امروزی ضمن ترسیم، مصور کنیم، همچنین بیان چالشهای دخترانِ ایران زمین در کنار ارائه پاسخهای مطلوب، از دیگر بخشهای این برنامه و نمایش خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: اگرچه طی یک سال گذشته فعالیتهای فرهنگی و هنری در عرصه برگزاری هیئات مذهبی بیشتر شده اما نیاز است تمهیداتی در راستای سازماندهی و حمایت این هیاتها و تشکلات دینی و مذهبی که در بستر فعالیتهای هنری و فرهنگی شکل گرفته و خواهند گرفت، اتخاذ شود، از این رو خوب است دولت نیز به لحاظ حمایتهای مالی و فرهنگی پای کار بیاید تا روند اینگونه مراسمات که میتوانند تاثیر بسزایی در جذب نسل امروز به باورها و اعتقادات دینی داشته باشند، بیش از پیش افزایش یابد. به هرحال سوگواره ریحانههای بهشتی در کنار نمایش «برای آزادی» طی این ۴ سال متوالی که برگزار شده، هنوز نتوانسته حمایت و مساعدتی را از سوی سازمان یا ارگانی داشته باشد در صورتی که دولت میتواند با حمایت اینگونه فعالیتهای فرهنگی که لازمه کنونی جامعه است، سهم موثری در هدایت نسل امروز به سمت ارزشهای دینی و انسانی و فاصله گرفتن آنها از تهاجمات فرهنگی و اعتقادی داشته باشد. گفتنی است، چهارمین سوگواره «ریحانههای بهشتی» با همکاری و مشارکت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس و هیات ریحانههای بهشتی با هدف تعظیم شعائر حسینی و گرامیداشت حماسه جاودانه عاشورا از ۲۰ تا ۳۰ مرداد ساعت ۲۰ تا ۲۲ در محل مرکز همایشهای بینالمللی خلیجفارس موزه ملی انقلاب و دفاعمقدس برگزار خواهد شد و در آن بازیگرانی همچون هانیه ابوطالبی، علیرضا اسمعیلروزبهانی، زهرا جلاییفر، فاطمه جلاییفر، صبا حاجیاسفندیاری، علیرضا دهقان، حنانه رحیمیوالا، فاطمهزهرا رحیمیوالا، فاطمه زحلف، هیام زهرا زارعیحاجیآبادی، هستی ساریخانی، عارفه سهیلنقشی، فاطمه سهیلنقشی، ملیکا شفیق، فاطمه صداقت، هلیا صداقت، علی صباغان، فاطمه صفایی، سیدهآلا طباطباییعقدا، سیدهآوین طباطباییعقدا، محمدمهدی عظیمی، پریا عموخلیلی، علی کاظمنژاد، فاطمه کاظمنژاد، محسن کریمیان، فریبا کوثری، حسنی کیلانی، حسنا گشانی، مطهره مظلومین، لیلا ملکنیا و سینا مومنی به ایفای نقش میپردازند. «صوفیا کاظمپور» کارگردانی و «مرتضی رحیمیوالا» نیز تهیهکنندگی این برنامه را بر عهده دارند.
ارسال به دوستان
تجدید چاپ «رسم جهاد»؛ خاطرات و تجربیات جهادگران
ناگفتههای جهاد سازندگی به روایت جهادگران خانهنشینشده
چاپ هشتم کتاب «رسم جهاد 1؛ تجربههای کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت مرحوم حسینعلی عظیمی» و چاپ دوم «رسم جهاد 2؛ تجربههای کار جمعی در پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی به روایت عبدالرحمن جزایری» منتشر و روانه بازار نشر شد.
چاپ هشتم کتاب «رسم جهاد 1؛ تجربههای کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت مرحوم حسینعلی عظیمی» و چاپ دوم «رسم جهاد2؛ تجربههای کار جمعی در پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی به روایت عبدالرحمن جزایری» از سوی انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد.
در بخشی از پیشگفتار کتاب «رسم جهاد 1» درباره ساختار و عملکرد جهاد سازندگی میخوانیم: «خودمان هم هنوز دقیق نمیدانیم جهاد چگونه شکل گرفت، چگونه استمرار یافت و چگونه منحل شد، جهاد چه بود و چرا ما دیگر نمیتوانیم نهادی کارآمد، مردمی و فراگیر نظیر آن را در کشور ایجاد کنیم. در عین حال متأسفانه تاکنون برای دانشگاه و حوزه، مطالعه این نهاد یا دیگر نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی مهم نشده است. این کتاب با اتکا به روش تجربهنگار و رجوع به خود جهادگران، مانند دیگر تلاشهای معدودی که در باب مطالعه جهادسازندگی انجام شده، به دنبال آن است که این نهاد انقلابی را بازشناسد.
برای این منظور مجموعه مصاحبههایی با مرحوم مهندس حسینعلی عظیمی انجام شد. بررسی دیدگاهها و اظهاراتشان در باب مدیریت جهادی نشان میداد که ایشان آرا و افکار بدیعی درباره فرآیندها و ساختارهای حاکم بر نهاد جهاد سازندگی دارند و سالها درباره چیستی ابعاد ساختاری سازمانی و نهادی جهاد تأمل کردهاند.
مصاحبهکنندگان در این کتاب تلاش کردند با کمترین دخالت و ایجاد سوگیری، اندوخته دانشی مهندس عظیمی را ثبت و آن را در قالب مقولاتی برآمده از خود مصاحبه، فهرستبندی و تدوین کنند، بنابراین بسیاری از مقولات و مفاهیم و بخشهای کتاب، حاصل تأملات مهندس عظیمی است و اساسا هدف محققان نیز این نبوده که با قرار دادن محتوای مصاحبهها در قالب دانش مدیریت موجود همان را بازتولید کنند».
مهندس حسینعلی عظیمی از پیشکسوتان جهاد سازندگی که اسفند 1398 به یاران شهیدش پیوست، سال 63 وارد قرارگاه کربلا شد و کمیته آب را در آن قرارگاه تشکیل داد. وی به عنوان فرمانده طراحی عملیات آبی - خاکی عمل میکرد و تا معاونت فرماندهی قرارگاه مهندسی کربلا پیش رفت. او ازجمله جهادگرانی است که از نزدیک در جریان سازماندهی و طراحی و ساخت بسیاری از دستاوردهای چشمگیر مهندسی جنگ، مانند پل بعثت، قرار داشته و تجربیات زیادی را کسب کرده بود. وی از نخستین کسانی بود که سال 1359 برای رسیدگی به وضعیت محرومان طی ۲ روز پیادهروی وارد منطقه بشاگرد شد.
عظیمی جهادگر و جانباز مهمترین دغدغهاش انتقال تجربه عظیم و بینظیر جهاد سازندگی به نسل جوان بود که این کتاب حاصل آن است. چاپ هشتم کتاب 200 صفحهای «رسم جهاد 1» با شمارگان 1000 نسخه و قیمت70 هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است.
همچنین دفتر دوم کتاب «رسم جهاد2»؛ تجربههای کار جمعی در پشتیبانی جهاد سازندگی را به روایت عبدالرحمن جزایری و به کوشش و قلم محمدرضا حسینی و علی مشایخی روایت میکند که اخیرا به چاپ دوم رسیده است.
«رسم جهاد 2» تلاشی است برای تدوین و روایت بخشی از ناگفتههای پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی یا به اختصار «پ.م.ج.ج.» که شاید برای بسیاری هنوز ناشناخته باشد.
این ناگفتهها در جلسات متعدد مصاحبه محققان کتاب با عبدالرحمن جزایری از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد روایت شده است. راوی کتاب، نخستین مسؤول گروه اعزامی جهاد فارس مستقر در آبادان است که داوطلبانه به سمت جبهههای دفاع در مقابل ارتش بعثی شتافته بودند. این گروه در کنار جهادگران سایر استانهای کشور خیلی زود جایگاه خود را پیدا کرد و به یکی از ارکان جنگ تبدیل شد. ۳ رکن اصلی ارتش و سپاه و جهاد، از ابتدا تا انتهای جنگ هشتساله دوشادوش یکدیگر به مقابله با دشمن پرداختند.
«پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی یا به اختصار «پ.م.ج.ج.»، عبارتی است که مخاطبان شاید با خواندنش سردرگم شوند و نتوانند توصیف درستی از آن در ذهنشان تداعی کنند، چراکه در تصور رایج، جنگیدن وظیفه سازمانهای نظامی است؛ سازمانهایی که هم یگانهای مسلح عملیاتی دارند، هم ستادهای پشتیبانی و هم یگانهای مهندسی. اگر هم زمانی نیروهای غیرنظامی بخواهند داوطلبانه در جنگ شرکت کنند، باز در همان سازمانها سازماندهی میشوند و به جبهه نبردها اعزام میشوند اما جهاد سازندگی همانطور که از عنوانش پیداست جهادی است برای سازندگی و آبادانی، نه شرکت در جنگ. عبدالرحمن جزایری (راوی کتاب) نیز مانند بسیاری دیگر از جهادگران عرصه دفاعمقدس، پس از پایان جنگ تحمیلی خانهنشین شد اما هیچگاه یاد نیروهای فداکار جهاد بویژه شهدای «سنگرساز بیسنگر» را فراموش نکرده است. همچنین در ثبت و ضبط تلاشهای بیامان جهادگران در جنگ کوشش بسیار کرده است. دیدار او با شهید بزرگوار امیر سپهبد علی صیاد شیرازی از آن جمله است که حدود یک سال پیش از شهادت ایشان انجام شده است. فیلم این دیدار شاید تنها مستند تصویری باشد که در آن شهید صیاد شیرازی خاطراتی از سنگرسازان بیسنگر بیان میکند.
بنا به این گزارش، چاپ دوم کتاب 184صفحهای «رسم جهاد 2» با شمارگان ۱۰۰۰جلد و قیمت ۶۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» عرضه شده است. علاقهمندان جهت تهیه این کتابها، علاوه بر کتابفروشیها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir میتوانند آنها را تهیه کنند.
ارسال به دوستان
اخبار
سازمان سینمایی برگزار میکند
دومین جشنواره سراسری هنرجویان آموزشگاههای آزاد سینمایی کشور
دومین جشنواره سراسری هنرجویان آموزشگاههای آزاد سینمایی با عنوان «راه سیمرغ» توسط معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، 28 آبان تا 3 آذر سال جاری برگزار میشود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، در راستای انعکاس فعالیت آموزشگاههای آزاد سینمایی کشور در جهت تربیت نیروی انسانی خلاق، کارآمد و متعهد در عرصه سینما، شناسایی ظرفیتها، ارزیابی آثار و تواناییهای هنرجویان و فارغالتحصیلان آموزشگاهها، همچنین تشویق و ترغیب ایشان در جهت تولید آثار فاخر، دومین دوره جشنواره رقابتی توانمندیها و تولیدات هنرجویان آموزشگاههای آزاد سینمایی کشور را برگزار میکند. بر اساس این خبر، امیدآفرینی و ترویج نشاط اجتماعی، تقویت هویت ایرانی- اسلامی جوانان، آداب اجتماعی و اخلاقمداری، تکریم ایثارگران و قهرمانان ملی، تقویت بنیانهای خانواده، زندگی معاصر و چالشهای نسل جوان، مشارکت اجتماعی و مسؤولیتپذیری جوانان در جامعه از جمله اهداف این رویداد فرهنگی سینمایی تعریف شده است. گفتنی است دومین جشنواره سراسری هنرجویان آموزشگاههای آزاد سینمایی به صورت رقابتی طراحی شده و آثار ارسالی از سوی هنرجویان در چهار شاخه فیلم کوتاه، بازیگری، فیلمنامهنویسی و عکاسی پس از بررسی و رأی گروههای تخصصی هیات انتخاب به مرحله مسابقه راهیافته و از میان آثار منتخب، آثار برگزیده مشخص و توسط هیات داوران معرفی میشوند. لازم به ذکر است فراخوان این جشنواره طی روزهای آتی منتشر خواهد شد.
***
با استقبال مردم قیزیل حاجیلی برگزار شد
مداحی حماسی مهدی رسولی در گرجستان
حاجمهدی رسولی در گرجستان در مسجد امام حسن مجتبی(ع) قیزیل حاجیلی شهر تفلیس به مرثیهخوانی پرداخت که مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفت.
مهدی رسولی، مداح سرشناس کشورمان به دعوت قرارگاه بینالمللی شهید منتظری به مدت ۳ روز در کشور گرجستان حضور پیدا کرده است و همزمان با دهه سوم ماه محرم بناست به مرثیهخوانی بپردازد. او در نخستین مراسم شنبه ۲۱ مرداد از ساعت ۲۱ به وقت تهران در شهر تفلیس، حضور یافت و در مسجد امام حسن مجتبی(ع) قیزیل حاجیلی مداحی کرد. این مداح سرشناس کشورمان در ابتدای ورود به این مجلس عزاداری مورد استقبال مردم قیزیل حاجیلی قرار گرفت و دقایق بسیاری با آنان به گفتوگو پرداخت و حاضران عکس یادگاری با او گرفتند. حاج مهدی رسولی همچنین شب گذشته در مسجد امام علی(ع) شهر مارنئولی حضور یافت و به مداحی پرداخت. او امروز نیز در شهر تفلیس، سوغانلیق و در مسجد اهل بیت(ع) مداحی خواهد داشت.
***
برگزاری آیین تجلیل از اصحاب رسانه
در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
آیین تجلیل از اصحاب رسانه با حضور سردار ناظر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برگزار شد. دیروز آیین تجلیل از اصحاب رسانه و خبرنگاران با حضور سردار محمدقاسم ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس، سردار علی اصغر محسنشیخی جانشین مدیرعامل موزه، علیرضا عسگری مدیر روابط عمومی و امور بینالملل موزه و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برگزار شد. در ابتدای این مراسم عسگری مدیر روابط عمومی و امور بینالملل موزه ضمن عرض خیرمقدم و گرامیداشت روز خبرنگار از همه اصحاب رسانه و خبرنگاران بابت زحمات یک سال گذشته در جهت انتشار و اطلاعرسانی بهموقع و صحیح اخبار موزه تقدیر و تشکر کرد. سردار ناظر در این مراسم گفت: کارهای گستردهای در خارج کشور برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی انجام میشود و تبلیغات گستردهای علیه جمهوری اسلامی دیده میشود و شاهدیم چگونه مردم را نسبت به اتفاقاتی که در کشور میافتد و حتی باورهای دینی مردم را تحتالشعاع قرار دادند و تاثیر زیادی بر ذهن مردم ما گذاشتند. وی تاکید کرد: خبرنگاران امروز در نشان دادن اقدامات حکومت باید فعالیت کنند. معتقدیم میتوانند تاثیر زیادی بر ذهن مردم بگذارند و همواره از اهمیت بسیار زیادی برای مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برخوردار بودهاند.
وی ادامه داد: امروز خبرنگاران میتوانند در اتفاقات هشت سال دفاعمقدس در بعد نظامی، اقتصادی و مدیریت مطالبی را انتقال دهند. سردار ناظر تصریح کرد: خبرنگاران در خط مقدم جنگ ترکیبی رسالت سنگینی را به عهده دارند. امروز رسانههای خارجی علاوه بر مقابله با نظام، علیه خود مردم نیز توهینآمیز رفتار میکنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|