|
استیصال رسانههای ضدانقلاب در مواجهه با استقبال مردم ایران از راهپیمایی اربعین
وقتی ضدواقعیت رنگ باخت
ابراهیم سعیدی: 5 درصد جامعه ایران در گرمترین ایام سال برای شرکت در آیین اربعین راهی عتبات مقدسه در کشور عراق شدند. عدد اعجابانگیزی که در گرماگرم تصاویر باشکوه مخابره شده از راهپیمایی اربعین و عدد 22 میلیونی مجموع زوار کربلا در روزهای منتهی به چهلمین روزشهادت امام حسین(ع) چندان به چشم نیامد؛ 4 میلیون و 50 هزار ایرانی که عمدتا تنها نزدیک به 48 ساعت در گرما، جابهجایی مداوم میان وسایل حملونقل و دهها سختی دیگر زمان گذاشتند تا به نجف برسند و دهها کیلومتر را پا به پای دیگر عشاق امام حسین(ع) قدم در طریق کربلا گذاشتند. از سوی دیگر نیز صدها هزار شیعه عراقی نزدیک به یک ماه زندگی خود را وقف خدمترسانی به زواری میکنند که به سمت مقصدی واحد یعنی مزار سیدوسالار شهیدان در حال عزیمت هستند. رکورد امسال حضور ایرانیان در این آیین مذهبی به رغم گرمای هوا و تمام سختیهای راه در حالی بود که جامعه ایران در یکسال اخیر بیشترین هجمهها و تبلیغات ضددینی را از سوی برخی جریانهای وابسته به دولتهای خارجی تجربه کرده است؛ جریانی که از شهریور سال گذشته به هر بهانهای یا به اعتقادات مردم توهین میکرد یا اصول دینی و احکام شریعت را زیر سوال میبرد و در آستانه هر مناسبت مذهبی فراخوانهایی برای هتک حرمت آن ایام و عدم همراهی با برنامههای دینی منتشر میکرد. در این شرایط اما صعودی شدن استقبال مردم از پیادهروی اربعین تبدیل به یکی از جلوههای انکارناپذیر اعتقادات دینی مردم ایران شد؛ جلوهای که در یکسال گذشته بسیاری به دنبال انکارش بودند و حتی از پایان عصر دین در جامعه ایران حرف میزدند. در چنین شرایطی مواجهه جریانهای معاند، رسانههای خارج از کشور و برخی مراجع اجتماعی اغتشاشات نیز با این واقعه جالب توجه بود. آنها که امید زیادی به کاهش استقبال از این آیین استراتژیک بسته بودند، ابتدا با دعوت به تحریم اربعین شانس خود را آزمودند، بعد حمله به زوار را در دستور کار قرار دادند، با منتشر شدن تصاویر و دادههایی که حکایت از شکوه اربعین 1402 داشت در مسیر بایکوت حرکت کردند و نهایتا با عیان شدن میزان بیسابقه استقبال عمومی از اربعین ترجیح دادند رو به روایتهایی از این دست بیاورند که اساسا حضور مردم در این پیادهروی ارتباطی با نظام جمهوری اسلامی ندارد و این نظام است که به دنبال مصادره این حضور میگردد(!) آنها البته به روی خود نمیآورند که خود جلودار انتساب هر کنش دینی مردم به دفاع از نظام جمهوری اسلامی بودهاند. با این حال آنچه واضح است یک واقعیت بزرگ (و در نوع خود بینظیر و بدون مصداق مشابه) است و یک روایت ضدواقعیت که سعی میکند به هر طریقی این واقعیت را یا انکار کند یا از موضوعیت بیندازد.
سوالی که در این میان جای بررسی دارد این است که علت تقلا برای بایکوت اربعین چیست؟ آیا براندازان آگاهی نسبی از عمق باورهای مذهبی ایرانیان و ارادت تاریخیشان به خاندان عصمت و طهارت ندارند؟ آیا آنها نمیدانند که هر قدر گفتار و رفتارشان بیشتر در تضاد با باورهای مذهبی مردم قرار گیرد، جمعیت بیشتری را مقابل خود بسیج میکنند؟ آیا یک تجربه تاریخی وجود دارد که ایرانیان زیر پرچمی به ائتلاف جمعی رسیده باشند که خود را علنا ضددین و شریعت بخوانند؟ جواب تمام این سوالات به شکل واضحی منفی است. به سختی میتوان پذیرفت که معاندان ایران و جریانهای ویرانیطلب خارجنشین از چنین بدیهیاتی آنقدر غافل باشند.
در این موقعیت، الگوی رفتاری ضدانقلاب و آنچه را که در شورش زن، زندگی، آزادی ادعای مرکزیت دارد از چند جهت میتوان بررسی کرد. شایان ذکر است که این موارد لزوما در نسبت با یکدیگر نیستند اما هرکدام امکان جدیدی را برای فهم این رویه جریان برانداز برایمان فراهم میکند.
1- ضدانقلاب از هیچ چیز به اندازه قدرتنمایی عینی دینداران هراس ندارد. هرآنچه نمود میدانی از دینداری مردم باشد از سوی این جریان مورد حمله قرار میگیرد. به همین خاطر محرم و صفر، غدیر، لیالی قدر، اربعین و... به عنوان بازههای زمانی که واقعیت دینی ایران را نمایان میکند همواره با انکار و غضب خارجنشینانی همراه میشود که تلاش خود را معطوف به تثبیت این گزاره کرده و میکنند که اساسا میلی از جامعه به سمت دیانت و توحید وجود ندارد. در همین زمینه جریانی که تا به حال مدعی چیزی بود که آن را حجاب غیراجباری میخواند به تازگی در ادبیات و تولیداتش دعوت به برداشتن روسری میکند. چرا که بعد از دعوت به کشف حجاب در سال گذشته، هر عدم کشف حجابی را از سوی مردم به معنای «نه» شنیدن به خود میداند. وجه اجتماعی حجاب و پایبندی اکثریت جامعه به این حکم الهی عملا باعث شده تا آنها حمله به اصل حجاب را به عنوان لازمه موضوعیت بخشیدن به خود در دستور کار قرار دهند.
2- یکی از اهداف آشوبهای خیابانی سال گذشته حمله به اعتماد به نفس دینداران برای حضور در جامعه بود. این حمله که گاه با تعرض به روحانیون و زنان محجبه و گاه از طریق بازتولید ادبیات خشونتآمیز و موهن پیگیری میشد به دنبال تضعیف اعتماد به نفس متدینان و منزوی کردن آنها در فضای عمومی بود. در چنین موقعیتهایی صفهای کیلومتری مردمی که برای شرکت در یک مستحب مذهبی متحمل زحمات و مرارتهای متعدد میشدند وجهی از واقعیت جامعه را عیان میکرد که از قضا در تایید زیست مومنانه ایرانیان بود. با این نگاه، ضدانقلاب به خوبی آگاه است که مسلط شدن روایت اربعین در فضای عمومی جامعه ایران عملا حکم باطلالسحر استراتژی آنها را برای تضعیف و انزوای بدنه دینداری دارد که به گواه نشانهها اکثریت را در دست دارد.
3- اربعین از جهات زیادی ممتازترین آیین جمعی انسان معاصر به حساب میآید. به معنای دیگر اگرچه طیف گستردهای از آیینهای مذهبی را میتوان برشمرد که مردم در آن حاضر میشوند و جلوهای از باورهای دینیشان به حساب میآید اما اربعین به علت فرمت مردمنهاد برگزاری، اصالت با یاریگری در مقابل منفعتجویی و جریان داشتن روح ایثار و تعاون، جذبه منحصربهفردی دارد که عملا هر سال تعداد بیشتری را به سمت خود جذب میکند. همین جنبههای ذاتی این آیین باعث میشود که تاثیرگذاری اجتماعی بالایی برای شرکتکنندگان خود داشته باشد. بیم از تکثیر این آیین (که شاهد مثالهایی از آن را میتوان یافت) باعث میشود تا اساسا تمایل برای بایکوت و انکار آن بیشتر از هر هجو و حملهای در جریان ضدشریعت وجود داشته باشد. جریانی که در روایتسازیهایش همواره مذهب را در مقابل انسان و ارزشهایش قرار میدهد نمیتواند شاهد آیینی باشد که عالیترین و نابترین احساسات و ارزشهای انسانی در آن تنظیمگری میکند. در این چارچوب میتوان مدعی بود اربعین 10سال آینده به مراتب شمول اجتماعی و سیاسی بیشتری نسبت به اربعین امسال داشته باشد (آنچنان که اربعین امسال به مراتب جایگاه و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به اربعین 10سال قبل داشت).
ارسال به دوستان
مردم سیستان و بلوچستان امروز با رهبر انقلاب دیدار میکنند
شوق دیدار
گروه سیاسی: امروز قرار است ۲ هزار نفر از مردم سیستانوبلوچستان با رهبر حکیم انقلاب اسلامی دیدار کنند؛ دیداری که با استقبال مردم سیستانوبلوچستان مواجه شده و با هشتگ «شوق دیدار» به پیشواز آن رفتهاند.
۱۳ شهریور بود که آیتالله مصطفی محامی، نماینده ولیفقیه در نشست علمای اهل سنت شهرستان خاش عنوان کرد که «دیدار مردم سیستانوبلوچستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دوشنبه ۲۰ شهریور انجام میشود».
نماینده ولی فقیه در سیستانوبلوچستان با اشاره به «جلسه هماهنگی با دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و جلسه فوقالعاده شورای راهبردی استان» اظهار کرد: «در ایام قبل از همهگیری کرونا پیگیر دیدار مردم استان سیستانوبلوچستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم. رهبری با برگزاری این دیدار موافقت کرده بودند و فرمودند با دفتر معظمله هماهنگ شود».
در همین زمینه محمد کرمی، استاندار سیستانوبلوچستان ۱۶ شهریور در «نشست هماهنگی دیدار مردم سیستانوبلوچستان با رهبر معظم انقلاب» گفت: «خوشبختانه با همافزایی و همدلی خوب میان همه علما و مسؤولان استانی و کشوری، توفیق دیدار رهبر معظم انقلاب برای مردم این استان میسر شد و بنابراین باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم».
همچنین فداحسین مالکی، عضو مجمع نمایندگان استان سیستانوبلوچستان با بیان اینکه امیدوار است «دیدار با رهبری منشا خیر و برکت برای مردم سیستانوبلوچستان باشد»، گفت: «امیدوارم این دیدار فصلالخطابی باشد که همه بزرگان و علمای استان سیستانوبلوچستان کماکان در توسعه استان حرکت کنند».
نماینده زاهدان در مجلس اظهار کرد: «امیدوارم مسؤولان استان برای دیدار فردا - امروز - با مقام معظم رهبری به گونهای طراحی کرده باشند که همه شخصیتها و بزرگان استان اعم از علمای شیعه و سنی، ریشسفیدان، بزرگان طوایف و نخبگان استان حضور داشته باشند تا بعد از دیدار اگر کدورتی و ذهنیتی وجود دارد، برطرف شود».
این دیدار با استقبال مردم سیستانوبلوچستان در شبکههای اجتماعی مواجه شده و بسیاری از کاربران با هشتگ «شوق دیدار» از احساس خود نسبت به آن نوشتهاند و البته بسیاری از کسانی که فرصت این دیدار را پیدا نکردهاند، ناراحتی خود را از حضور نداشتن در این دیدار ابراز کردهاند. همچنین شعر «اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من/ دل من داند و من دانم و دل داند و من» و عکس سخنرانی رهبر انقلابی با لباس بلوچی، در حال دست به دست شدن در شبکههای اجتماعی است. بسیاری از کاربران هم این دیدار را وحدتآفرین و التیامی بر زخمهای مردم سیستانوبلوچستان دانستهاند.
پیش از این رهبر انقلاب اسلامی در اسفند ۱۳۸۱ در سفر به سیستانوبلوچستان با مردم نقاط مختلف این استان دیدار کرده بودند. از طرفی وقایع پاییز ۱۴۰۱ و ناآرامیهایی که در سیستانوبلوچستان رخ داد، بویژه اتفاقات جمعه ۸ مهر زاهدان و حوادث خاش در ۱۲ آبان که به کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم منجر شد، باعث شد برخی علما و مردم سیستانوبلوچستان به حوادث رخ داده معترض باشند. در همین راستا ظهر یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ هیات اعزامی از سوی دفتر رهبر انقلاب به سیستانوبلوچستان سفر کرد. حجج اسلام محمدجواد حاجعلیاکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مهدویمهر دبیر هیات امنای جامعهالمصطفی و لطفیان دبیر شورای برنامهریزی مدارس دینی اهل سنت اعضای این هیات اعزامی بودند که برای دیدار با علما و مردم سیستانوبلوچستان عازم این استان شدند.
در این سفر حاجعلیاکبری در ابتدای حضور در استان اظهار کرد: « آمدهایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستانوبلوچستان برسانیم و اندوه و ناراحتی ایشان را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشتهاند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروههای مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شدهاند دیدار خواهیم داشت و از آنها دلجویی خواهیم کرد».
در این سفر اعضای هیات اعزامی رهبر انقلاب به ریاست حاجعلیاکبری، با تعدادی از علمای استان از جمله عبدالحمید اسماعیلزهی دیدار و گفتوگو کردند و همچنین در نشستی دیگر علما، بزرگان و نخبگان استان از اقشار مختلف به تشریح موارد خود پیرامون اتفاقات در سیستانوبلوچستان پرداختند.
در این جلسه احمد خسروی، نوری، شهرکی، دکتر خدایار، حجتالاسلام حسینی، حجتالاسلام عزیزی امام جمعه زابل، حجتالاسلام بزمانی امام جمعه ایرانشهر، ناروئی و تعدادی دیگر از نخبگان استان به بیان دیدگاههای خود درباره وقایع اخیر پرداخته و علاوه بر طرح سوالات متعدد و ارائه راهکار، خواستار ریشهیابی دقیق مسائل اتفاق افتاده در سیستانوبلوچستان شدند.
در دیدار علما با اعضای هیات اعزامی، عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی با تشریح حوادث رخ داده در سیستانوبلوچستان با رد ادعای نقش گروهکهای تروریستی در زاهدان، از تبعیضهای صورتگرفته درباره مردم سیستانوبلوچستان سخن گفت.
در این دیدار حاج علیاکبری هم تاکید کرد: «در ماجراهای اخیر استان، مقام معظم رهبری ناراحت و نگران شدند و دستور بررسی داشتند و پس از اینکه گزارشهایی خدمت ایشان رسید خواستار شدند جوانب مساله مشخص و مستندات و دلایل کاملا مورد بررسی قرار گیرد».
نماینده رهبر انقلاب همچنین خاطرنشان کرد: «در ماجراهای اخیر بسیاری از روسای طوایف، علما، مسؤولان و نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی زحمت کشیدند تا آسیبهای بزرگتر ایجاد نشود و از این جهت از همه عزیزان تشکر میکنیم». سفر این هیات ویژه به سیستانوبلوچستان و پیگیریهای صورتگرفته، حساسیت و توجه رهبر انقلاب اسلامی به این استان را نشان میدهد و حالا در آستانه یکسالگی حوادث سال گذشته، دیدار ۲۰۰۰ نفر از مردم سیستانوبلوچستان با رهبر انقلاب مشخص میکند که حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به این استان توجه ویژهای دارند؛ دیداری که میتواند فرصتی مناسب برای بیان نکات مردم استان و همچنین دلجویی از آسیبدیدگان حوادث سال گذشته و گامی در جهت وحدت بیشتر باشد.
ارسال به دوستان
پایان رقص، آغاز قانون
روزهای ابتدایی شهریور علی شریفیزارچی در حساب کاربریاش خبر اخراج خود از دانشگاه شریف را اعلام کرد. وی در حالی این خبر را منتشر کرد که واقعیت کاملا متفاوت با اظهارات او بود. همان زمان سعید بهزادیپور، دبیر هیات اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف پیرامون اظهارات شریفیزارچی اظهار کرد: اساتیدی که به صورت پیمانی همکاریشان با دانشگاه شروع میشود تا ۵ سال فرصت دارند برای تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی به رسمی آزمایشی اقدام کنند و پس از این مهلت، عضو هیات علمی باید درخواست تمدید عضویت پیمانی بدهد که تحت شرایطی قابل پذیرش خواهد بود. مهلت ۵ ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفیزارچی به عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن ۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، ۳ مرتبه با ارسال نامههایی از ایشان دعوت کرد درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیتهای علمی ارائه کند که متاسفانه به رغم این درخواستها و پیگیریهای شفاهی مکرر، اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت. در نهایت هیات اجرایی جذب دانشگاه هفته گذشته رای به پایان همکاری ایشان داد.
با این حال شریفیزارچی با هدف مظلومنمایی، بنای خود را بر تولید روایت دروغ از ماجرا گذاشت و به صورت تلویحی مدعی شد که به خاطر مواضع سیاسیاش از دانشگاه اخراج شده است. همین موضوع باعث شد روابط عمومی دانشگاه شریف با صدور اطلاعیهای به تشریح ماجرا بپردازد. در اطلاعیه دانشگاه شریف آمده بود: «متاسفانه شریفیزارچی پس از دریافت مصوبه، در یک اقدام غیرحرفهای و با استفاده از دسترسیهای خود در فضای مجازی، مدعی شد در تاریخ 23/12/1400 از طریق یکی از سامانههای دانشگاه، درخواست تبدیل وضعیت استخدامی داده است. در حالی که سامانه مذکور منحصرا برای درخواست ترفیع سالانه و تمدید قرارداد اعضای هیات علمی پیمانی در ۵ سال اول است و برای تبدیل وضعیت استخدامی نیاز به تشکیل پرونده فیزیکی و ارائه همه مستندات مورد نیاز است و به همین سبب درخواست مورد اشاره، حتی در دانشکده نیز بررسی نشده بود. سوابق آموزشی، پژوهشی، اجرایی، اجتماعی و صنعتی هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه، زمانی در روندهای استخدامی و ارتقای علمی، قابل استناد از سوی فرد و بررسی از سوی دانشگاه است که به انضمام تشکیل پرونده علمی، به دانشگاه ارائه شود تا نقش این عضو هیات علمی در یکایک مستندات علمی ارائهشده، توسط کمیسیونهای تخصصی مربوطه مورد بررسی و ممیزی قرار گیرد. در غیر این صورت، این سوابق فارغ از میزان اعتبار، تاثیری در وضعیت اداری - استخدامی یا ارتقای علمی ایشان ندارد. این فرآیند، یک فرآیند حرفهای، مرسوم و تخصصی در عموم دانشگاههاست و درباره تکتک اعضای هیات علمی به صورت یکسان اجرا میشود. عضو هیات علمی در دانشگاه به کسی اطلاق میشود که صرفا از طریق فراخوان عمومی وزارت متبوع به هیات جذب دانشگاه معرفی و فرآیند مربوط را در درون دانشگاه طی کرده و تاییدیههای لازم را از نهادهای مصرح در قانون اخذ کرده باشد. دانشکدهها و مراکز آموزشی دانشگاه، در هر نیمسال ممکن است برای رفع نیازهای آموزشی خود، افرادی را برای ارائه یک درس، به صورت موقت و به عنوان استاد مدعو، دعوت به همکاری کنند که این موضوع در چارچوب اختیارات قانونی ایشان است و ارتباطی با فرآیندهای هیات جذب دانشگاه ندارد. اطلاق عنوان «استاد دانشگاه صنعتی شریف» به برخی اشخاص که در هر نیم سال تحصیلی به عنوان استاد حقالتدریس مدعو به دانشگاه دعوت میشوند، به هیچ عنوان صحیح نیست».
حالا پس از همه این اتفاقات و حاشیههایی که شریفیزارچی برای تحریف واقعیت ایجاد کرد، وی در حساب کاربریاش، از درخواست تجدید نظر در پرونده خود خبر داد(!) وی در این رابطه نوشت: «به دعوت هیات محترم اجرایی جذب دانشگاه شریف در جلسه این هیات حضور یافتم و ضمن تقدیم پرونده علمی و ارائه توضیحات درباره سوابق آموزشی و پژوهشی، درخواست تجدیدنظر ارائه کردم».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|