|
ارسال به دوستان
اخبار
چرا جشنواره موسیقی فجر تنها 5 روز برگزار میشود؟
دبیر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درباره کاهش روزهای جشنواره موسیقی فجر نسبت به دیگر جشنوارههای هنری مرتبط با فجر اظهار داشت: مگر دهه فجر 10 روز نیست، چرا تئاتر و موسیقی ۱۰ روز برگزار میشوند اما موسیقی تنها ۵ روز است. موسیقی تا دهه ۷۰، 10 روز بود اما به دلیل کاهش بودجه روزهای آن کاهش یافت و از ۸ روز به ۵ روز اجرا رسید.
رضا مهدوی افزود: متاسفانه به دلیل کمبود بودجه ما مجبور به کاهش روزها هستیم. ما اگر بودجه درستی داشته باشیم و چند برابر شود میتوانیم هر ۱۰ روز را برگزار کنیم که به کمک روزهای افزوده بخشهای مختلف به جشنواره موسیقی اضافه میشود.
دبیر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر گفت: ما در حال حاضر با توجه به کمبود وقت، نمیدانیم جدول زمانبندی را به چه صورت ببندیم. گروههای مختلفی شرکت کردند و ما ۴۷۲ درخواست داریم که متاسفانه به دلیل ضیق وقت نمیتوانیم از تمام آنها استفاده کنیم.
***
مقدم خبر داد
ثبتنام ۳۰۰ رسانه برای حضور در نمایشگاه رسانههای ایران در روز اول
مدیر اجرایی نمایشگاه رسانههای ایران از ثبتنام بیش از ۳۰۰ رسانه در روز اول آغاز ثبتنام این رویداد خبر داد و گفت: با شروع پیشثبتنام نمایشگاه رسانههای ایران از ۲۴ دی، در روز اول بیش از ۳۰۰ رسانه ثبتنام کردند. در این نمایشگاه برای زیرگروه انسان رسانهها قرار است فضای ویژهای در نظر گرفته شود. در تلاشیم تمام مجموعههایی که به نوعی رسانه دارند و به عنوان اهالی رسانه شناخته میشوند، بعد از ۶ سال در این گردهمایی نمایشگاهی مشارکت کنند. احسان حامدمقدم افزود: در نخستین روز ثبتنام این گردهمایی رسانهای بالغ بر ۳۰۰ رسانه ثبتنام کردند که استقبال خوبی بود و قطعا تا آخرین روز مهلت ثبتنام بر این تعداد افزوده میشود.
بیستوچهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی با نام و رویکرد جدید نمایشگاههای رسانههای ایران امسال معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار میشود. بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران امسال با شعار «نجستن همیشه جز از راستی» ۲۳ تا ۲۸ بهمن برگزار میشود.
***
توسط بنیاد کتاب
آمار تولیدات ناشران در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شد
آمار تولیدات ناشران هر استان در پاییز ۱۴۰۲ در ۳ حوزه دین، کمکدرسی و سایر حوزهها به تازگی توسط بنیاد کتاب وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است. طبق این آمار پاییز امسال ۹۶۵ عنوان کتاب در حوزه دین توسط ناشران تهرانی و هزار و ۴۶۱ کتاب در این حوزه توسط ناشران سایر استانها منتشر شده است.
همچنین در حوزه کتابهای کمکدرسی، ناشران تهرانی ۳ هزار و ۶۰۸ عنوان کتاب منتشر کردند. ۵۴۱ عنوان کتاب نیز توسط ناشران سایر استانها در زمینه کمکدرسی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
در حوزه کتابهایی با موضوعی خارج از حوزه دین و کمکدرسی نیز ۱۵ هزار و ۶۹۴ عنوان کتاب توسط ناشران تهرانی و ۶ هزار و ۴۸۱ عنوان توسط ناشران سایر استانها منتشر و روانه بازار نشر شده است.
***
صدای سالار عقیلی به قطر رسید
دستاندرکاران برگزاری مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا در قطر، طی یک ابتکار جالب توجه پس از به ثمر رسیدن گل تیمهای شرکتکننده در مسابقات، بخشی از سرودهای ملی - میهنی با کلام مربوط به آن کشور را در استادیوم محل برگزاری طنینانداز میکنند. این در حالی است که همزمان با برگزاری بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم ملی فوتبال فلسطین که با نتیجه ۴ بر یک به سود تیم ملی ایران به پایان رسید، آهنگ «11 ستاره» به خوانندگی سالار عقیلی در ورزشگاه اجوکیشن سیتی دوحه پخش شد. اجرای آهنگ «۱۱ ستاره» حین لحظات شادی پس از گل بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی شکل گرفت که قطعه کامل این اثر موسیقایی پیش از آغاز بازی نیز در فضای استادیوم طنینانداز شده بود.
پخش آهنگهای موسیقی در مسابقات جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ در حالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از برگزاری بازی تعدادی از آثار موسیقایی به خوانندگی هنرمندان صاحبنام موسیقی را خریداری کرده و تصمیم دارد آنها را در فواصل مختلف برگزاری بازیها در ورزشگاهها پخش کند. این در حالی است که تعدادی از آثار موسیقایی هم توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا تهیه و تولید شده که برای افزایش سطح هیجان، شور و نشاط در ورزشگاهها در قالب آثار بیکلام پیش روی تماشاگران قرار میگیرد. قطعه «11 ستاره» عنوان سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جامجهانی ۲۰۱۸ روسیه با ترانه احسان افشاری، آهنگسازی بابک زرین و خوانندگی سالار عقیلی بود که همزمان با آیین بدرقه تیم ملی فوتبال در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
ارسال به دوستان
نگاهی به تأثیر فناوریهای نوین بر حوزه نشر
هوش مصنوعی؛ قاتل نویسندهها یا عصای دستشان
این روزها اگرچه کتاب فیزیکی هنوز علاقهمندان خودش را دارد و خواندن کتاب فیزیکی، همچنان لذتی خاص و منحصربهفرد است اما نمیشود رشد و گسترش استقبال از کتابهای دیجیتال را ندید و منکرش شد. طبیعی است که با رشد و گسترش شبکههای اجتماعی، نرمافزارها و برنامهها بسیاری از افراد، کتاب الکترونیک را به کتاب فیزیکی ترجیح میدهند و آن را مناسبتر از کتاب فیزیکی میدانند؛ کتابهایی که میشود آنها را با کامپیوتر و تلفن همراه مطالعه کرد. این شکل مطالعه نیز نیاز به فناوری خاص خودش را دارد؛ ابزارهای کتابخوان، نحوه نمایش فونت و فناوری مجزایی که تمام جوانب خواندن اینگونه کتابها را فراهم کرده باشد. به هر حال حالا دیگر بسیاری کشورها در حوزه کتاب و نشر از فضای نرمافزار و شبکههای اجتماعی و کتاب الکترونیک عبور کردهاند و اکنون به هوش مصنوعی رسیدهاند که بیگمان در فرآیند و نتیجه ابزارهایی که در هر حوزه تولید خواهد شد، اثر خواهد داشت.
بر اساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس، سال ۱۳۹۶ گردش مالی کتاب الکترونیک در کشور حدود ۲۰ میلیارد تومان بود که سال ۱۴۰۱ به رقم ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. این در حالی است که بر اساس اعلام دبیر انجمن فعالان کتاب دیجیتال، در بسیاری از کشورهای پیشرفته سهم گردش مالی کتاب دیجیتال نسبت به کتاب چاپی تا ۳۵ درصد است؛ در حالی که در ایران این سهم ۷ درصد برآورد میشود. به نظر میرسد این میزان اختلاف، به مسائل حقوقی، فضای انتشار شکننده و قراردادهای غیرشفاف مرتبط است.
اساسا مبحث کتابهای الکترونیک از جمله مواردی است که روز به روز با پیشرفت تکنولوژی مسیرش متفاوت خواهد شد و میشود آن را یکی از غیرقابل پیشبینیترین موارد در حوزه کتاب دانست.
این موضوع در صنعت نشر سایر کشورها که مدتهاست از چالشهای مربوط به نشر الکترونیک گذشتهاند، شکل جدیتری به خود گرفته و حتی به بهرهمندی بحثبرانگیز از هوش مصنوعی در صنعت نشر رسیده است.
اما اینکه انتشار کتابهای الکترونیک در ایران مانند کشورهای پیشرفته و توسعهیافته هنوز آنچنان که باید و شاید توسعه و رشد پیدا نکرده است، دلیل مهمی دارد. در قوانین جاری کشور از کتابهای الکترونیک حمایت کافی نمیشود، البته دلیل اینکه کتاب کاغذی نیز مانند کتاب الکترونیک در ایران با چالش توسعهای روبهرو است، همین روزآمد نبودن قوانین است، زیرا مجازات متخلفان و کسانی که به تکثیرهای غیرقانونی کتاب کاغذی و الکترونیک در فضای مجازی اقدام میکنند، مجازاتهای بازدارندهای نیست؛ به عبارت دیگر وقتی مجازاتهای پیشبینی شده در قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان، بیشتر جنبه حیثیتی مانند حبس دارد و ابزاری برای جبران خسارت فرد ذیحق پیشبینی نشده است، به طور طبیعی خیلی از افراد ذیحق مانند ناشر و پدیدآورنده وقتی میبینند مجازات متخلف یا فردی که کتاب را به صورت غیرقانونی منتشر کرده، تنها حبس است و خسارت ناشی از این تخلف برای آنها جبران نمیشود، به طور طبیعی انگیزه خود را برای طرح شکایت، تقبل هزینههای دادرسی و شکایت از دست میدهند.
به طور طبیعی وقتی از کتاب چاپی حمایت درست و کاملی نشود، این اتفاق در کتاب الکترونیک نیز به صورت اولیتر و بیشتر خودش را نشان میدهد و از این آثار نیز به طبع همان آثار، حمایت کاملی نمیشود. علاوه بر این کتاب چاپی برای تولید، نیاز به مقوا، کاغذ، هزینه چاپ، انبار و محل عرضه فیزیکی دارد اما کتاب الکترونیک بسیاری از هزینههای تولید و نگهداری کتاب کاغذی مانند مکان فیزیکی برای نگهداری و عرضه را ندارد، از سویی با توجه به انتشار کتاب الکترونیک در فضای مجازی، این محیط بسیار آسیبپذیرتر از فضای حقیقی است. با توجه به همه این موارد حالا وزارت ارشاد تلاش دارد با وضع قوانین درست و حمایت از ناشران و پدیدآورندگان کتاب، بستر رفع مشکلاتش را فراهم و تلاش کند کتاب فیزیکی و الکترونیک هر یک بتواند در مسیری بدون چالش همگام با پیشرفت تکنولوژی مسیر رو به جلو را طی کند و به دست علاقهمندان قالبهای مختلف کتاب برسد.
هوش مصنوعی اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا دستکم دارای 2 اثر مهم بر حوزه نشر است؛ نخست، تأثیر بر تولید محتوا که در سادهترین شکل ممکن بسیاری از افراد با استفاده از ابزار «چتجیپیتی»، در گفتوگو با این ربات محتوای تولید کتابهای مختلف را فراهم میکنند و عملا فرآیند تولید محتوا و پژوهش وارد مسیری متفاوت شده است. این ابزار، تولید محتوا انجام میدهد و بعید نیست در آینده نزدیک به کمک این ابزار، کتابی تالیف کنیم که تاریخچه نشر را جمعآوری کند؛ بنابراین یکی از نقاطی که هوش مصنوعی میتواند در آن اثر بگذارد، محتواست.
از سوی دیگر میتوان انتظار داشت هوش مصنوعی بر ابزارهایی که مربوط به حوزه کتاب است، تاثیری جدی و قابل تامل داشته باشد.
مثالی که بسیاری از افراد در حوزه هوش مصنوعی از آن استفاده میکنند، این است که زمانی که سینما وارد زندگی بشر شد، آنقدر برای مردم عجیب بود که وقتی قطار در صحنهای از فیلم حرکت میکرد، مردم میترسیدند و فرار میکردند؛ در واقع تشخیص نمیدادند این چیزی که میبینند واقعی نیست. هوش مصنوعی هم همین است؛ در حال حاضر انشعابهای هوش مصنوعی در دنیای متاورس، عجیب و دستنیافتنی به نظر میرسد اما در آینده عادی خواهد شد و بر نحوه کتابخوانی اثر خواهد گذاشت.
براساس دادههای اولیه دفتر «آزادی فکری»، چالشهای گزارششده حوزه کتاب ۲۰ درصد افزایش یافته و رکورد سال ۲۰۲۲ را پشت سرگذاشته است، بنابراین جی بیپریتزکر، فرماندار ایلینویز، لایحهای را امضا کرد که در آن بودجه ایالتی برای کتابخانههایی که کتابها را به دلایل حزبی حذف میکنند، نگه میدارد. با این حال، این امر مانع از آن نشد که برخی کتابخانههای ایالتی به دلیل ممنوعیت کتاب، عضویت خود را از انجمن کتابخانههای آمریکا (ALA) پس بگیرند. با وجود تشدید تنشها، سازمانهایی مانند PEN آمریکا به مبارزه خود برای «آزادی خواندن» ادامه دادند و پیروزی قابلتوجهی در جلوگیری از قانون جدید ایالت آیووا به ثبت رساندند تا کتابهایی که جنسیت را به تصویر میکشد، تا کلاس ششم ممنوع شود.
* فشارهای مالی و تغییرات ساختاری
اکنون و در شرایطی که نخستین ماه از سال 2024 هم دارد طی میشود، صنعت نشر دنیا همچنان با چالشهایی جدی دست و پنجه نرم میکند و مهمترین آن ایجاد تعادل بین جنبههای سنتی نشر با ظرفیت مخرب فناوریهای نوظهور است. بحث درباره نقش هوش مصنوعی در نشر همچنان یک موضوع داغ باقی میماند، زیرا این صنعت به دنبال راههایی برای استفاده از مزایای آن و کاهش اختلالات احتمالی است. از آنجا که کتابخانههای سراسر جهان در تلاش برای پرکردن شکاف دیجیتال، دیجیتالی کردن سوابق تاریخی و ارائه سرپناه به بیخانمانها هستند، تمرکز بر مشارکت جامعه، پایداری و سازگاری با فناوری، اهمیت بیشتری مییابد. به نظر میرسد سال جدید، سالی حیاتی برای صنعت نشر کتاب باشد، زیرا نتایج آن، آینده صنعت نشر، دسترسی آزاد به اطلاعات و پذیرش فناوریهای جدید را شکل میدهد.
* اقتصاد کتاب و نقش استارتاپهای داخلی بر این حوزه
زمانی عبارت استارتاپ در ایران جذاب شده بود و همه دوست داشتند استارتاپ ایجاد کنند. استارتاپها نقش زیادی در حوزه کتاب داشتند. در کشور خودمان در حوزه فروش اینترنتی و فروشگاههای کتاب الکترونیک و شبکههای اجتماعی، استارتاپهای کوچک وارد شدند و آن را توسعه دادند و به مرور در حوزه «اقتصاد کتاب» هم به عنوان بازیگران جدی نقشآفرینی کردند.
بزودی تاثیری که استارتاپها بر کتابفروشیهای قدیمی و سنتی خواهند داشت با فناوری هوش مصنوعی مشخص خواهد شد، البته در کشورهای پیشرفتهتر، این اتفاق سریعتر رخ میدهد و در کشورهایی مانند ایران هم خودش را نشان خواهد داد.
دنیای هوش مصنوعی بسیار نمادین و با سرعت زیاد همه چیز را تغییر میدهد و باید تا جایی که میتوانیم و علاقهمند به حوزه کسبوکارمان هستیم، خود را با آن تطبیق دهیم و در فضای جدیدی که هوش مصنوعی ایجاد میکند، ایفای نقش کنیم.
به هر روی، درباره نقش فناوریهای نوین بر حوزه کتاب، اگرچه نمیتوان مسیر حرکت و تاثیر این فناوریها را در حوزه کتاب و نشر پیشبینی کرد اما میشود با بررسی و تحلیل دقیق و درست، بستری برای حرکت سالم و درست این فناوریها در حوزه کتاب و نشر فراهم کرد.
ارسال به دوستان
رئیسجمهور با هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر دیدار کرد
رئیسجمهور در دیدار اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: سینما موضوعی مهم و قابل توجه است که هر گونه هزینه در آن نوعی سرمایهگذاری برای کشور است. حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز در جریان نظارت ستادی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن بازدید از معاونت امور سینمایی این وزارتخانه، دیداری با دبیر، هیات انتخاب و هنرمندان دستاندرکار «چهلودومین جشنواره فیلم فجر» داشت و پس از استماع توضیحات و نظرات آنان، با ابراز خرسندی از حضور در جمع ایشان تصریح کرد: تمدن ایرانی اسلامی داشتههای فرهنگی، هنری و ادبی ارزشمندی دارد که یکی از موثرترین روشهای ارائه آن به دنیا به تصویر کشیده شدن این داشتهها در قالب سینماست و دولت مردمی آمادگی دارد در این عرصه با همکاری اهالی فرهنگ و هنر و به همت خود هنرمندان قدم بردارد. رئیسجمهور در ادامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان چهلودومین جشنواره فیلم فجر، بر تلاش برای تقویت نقاط قوت و رفع کاستیها و ضعفهای این رویداد مهم تاکید کرد و اظهار داشت: استفاده از نگاه و تجارب پیشکسوتان در این زمینه بسیار اهمیت دارد و به هیچوجه نباید اجازه داد این تجارب ارزنده در حاشیه قرار گیرد.
رئیسی با بیان اینکه ایران پیشینه و تمدنی بزرگ و درخشان دارد که قابل ارائه به همه جهان است، افزود: سینما موضوعی مهم و قابل توجه است که هرگونه هزینه در آن نوعی سرمایهگذاری برای کشور است. رئیسی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده درباره افزایش قابل توجه آثار ارائه شده در این دوره جشنواره از فیلمسازان فیلم اولی و شهرستانی گفت: یکی از وظایف مهم دولتها این است که زمینه شکوفایی همه استعدادها در هر نقطه از کشور، حتی نقاط دورافتاده و محروم را فراهم کنند. رئیسجمهور همچنین گزارش ارائهشده از ارتقای کمی و کیفی جشنواره امسال را مایه خرسندی دانست و خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف برای رویدادهای بسیار کماهمیتتر از دفاع مقدس، آثار هنری و ادبی متعددی تولید میشود. رشادتها، ایستادگی و از خودگذشتگیهای دوران دفاع مقدس ظرفیتهای بسیار زیادی برای تولید آثار هنری، فرهنگی و ادبی دارد که باید بخوبی مورد توجه قرار گیرد. وی تلاشهای جوانان کشور را که با وجود تحریمها و محدودیتهای بسیار زیاد توانستهاند با نوآوری و خلاقیت به دستاوردهای بسیار ارزندهای دست یابند، بسیار ارزشمند توصیف و تصریح کرد: این تلاشها نیز همچون جلوههای زیبای دفاع مقدس ظرفیتهای زیادی برای خلق آثار هنری و ادبی دارد که باید به شکل شایسته مورد توجه قرار گیرد.
رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنانش نگاه حاکم بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی و توجه به تمام فعالان عرصه فرهنگ و هنر و توجه به خواستهها و دغدغههای آنان را ارزنده دانست و افزود: بنده به اعتبار جلسات و دیدارهایی که با فعالان فرهنگی و هنری داشتهام، اطلاع دارم فعالان این عرصه خواستهها و دغدغههای خیلی پیچیده و غیرقابل دستیابی ندارند، لذا باید نظرات، تجربیات و ظرفیتهای آنان مورد توجه قرار گیرد.
رئیسی در پایان سخنانش به اهمیت عرضه آثار هنری، سینمایی و ادبی در کشورهای اسلامی، همسایه و همسو اشاره کرد و گفت: آنچه تاکنون از آثار فرهنگی، هنری و ادبی کشور به این بخش از کشورها ارائه شده با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و توانسته ارزشهای جمهوری اسلامی را ترویج کند، بنابراین تولید و عرضه اینگونه آثار فاخر فرهنگی باید مورد حمایت قرار گیرد.
ارسال به دوستان
معاون رسانهای وزارت ارشاد:
کانالها و سامانههای خبری قاعدهمند میشوند
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی کانالها و سامانههای خبری را راهی برای حمایت از رسانههای دارای مجوز میداند.
فعالیت قانونی کانالها و بعضی مجاری خبری که در بستر شبکههای اجتماعی راهاندازی شدهاند، از جمله مطالبات بسیاری از فعالان حوزه خبر و رسانه بوده است؛ مطالبهای که در پی ناسالم و مخدوش کردن فضای مجازی توسط بعضی کانالهای بدون هویت و بدون پشتوانه انجام شده است. حالا معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جدی قصد دارد این فضا را قاعدهمند کند.
در همین راستا فرشاد مهدیپور توضیح داد: یکی از تکالیفی که ما در آییننامه قانون مطبوعات مصوب سال 95 شورای عالی فضای مجازی داریم، ساماندهی سامانههای خبری، کانالها، کارافزارها و درگاههایی است که به هر شکلی اقدام به تولید محتوا و کار خبری میکنند. این موضوع در دستور کار قرار گرفته و درگاه آن 3 هفته پیش در سامانه ایرانرسانه باز شده است.
وی با اشاره با اهداف این طرح ادامه داد: این اقدام با چند هدف صورت گرفته است، اول از همه برای اینکه بتوانیم از رسانههای رسمی و شناسنامهدار حمایت کنیم تا رسانههایی که شرایط مختلفی دارند، گستردهتر از قبل شوند تا از این گروهها با مشوقهایی که وجود دارد حمایت و توسعه کیفی رسانهها را دنبال کنیم.
مهدیپور افزود: الان این سامانه باز و فعال بوده و رسانههای مختلف خبری مانند خبرگزاریها، پایگاههای خبری، روزنامهها و مجلات با دستهبندیهای مختلف میتوانند در این سامانه ثبتنام کنند.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت ارشاد در ادامه گفت: رسانهها مانند روزنامهها، خبرگزاریها و مجلات که کانالی در یکی از بسترهای مجازی دارند، میتوانند این بستر را در سامانه معرفی شده تایید کنند تا از حمایتهای حقوقی برخوردار شوند، چرا که بعضا دعاویای درباره رسانهها مطرح شده که اگر نام این بسترها را در این سامانه تایید شده باشد میتوانند از حمایتهای حقوقی آن برخوردار شوند. این کار باعث میشود سوءاستفاده از اسامی رسانهها متوقف شود.
مهدیپور عنوان کرد: برخی رسانهها یا کانالها به طور کلی در یک بستر مجازی متولد شده و ساختار ارتباط بیرونی ندارند و تنها در یک پیام رسان فعالیت میکنند. این رسانهها نیز میتوانند مستقلا درخواست خود را ثبت و مجوز دریافت کنند. هر کسی هم که در هر فضایی در این حوزه فعالیت میکند مشمول این قانون شده و برای اعطای مجوز به شکل فعالیت این رسانهها توجه میشود.
ارسال به دوستان
مدیرعامل موسسه سینماشهر عنوان کرد
عبور فروش سینمای ایران از هزار میلیارد تومان
مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره وضعیت فروش سینمای ایران گفت: فروش سینمای ایران در دیماه از مرز هزار میلیارد تومان گذشت. پیشبینیها این بود تا پایان امسال به این رقم فروش برسیم اما استقبال مردم از سینما این عدد را رقم زد به طوری که ۲ ماه زودتر از موعدی که تصور میشد، این امر محقق شد.
هاشم میرزاخانی با اشاره به آمار فروش امسال سینمای ایران بیان کرد: طبق آمار سمفا از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۴ دی فروش سینمای ایران بیش از 1000 میلیارد تومان بوده است. همچنین تاکنون بیش از ۲۳ میلیون و ۴۷۲ هزار نفر در ۶۵۰ هزار سانس به تماشای فیلمها در سینماها پرداختهاند. در این رقم، سهم فروش گیشه سینماها بیش از ۴۹۱ میلیارد تومان با بیش از ۱۲ میلیون نفر و سهم سامانههای فروش آنلاین از فروش سینما تاکنون بیش از ۵۰۸ میلیارد تومان با بیش از ۱۱ میلیون نفر مخاطب بوده است.
مدیرعامل موسسه سینماشهر درباره سهم فیلمهای اکران شده در سال ۱۴۰۲ گفت: فروش فیلمهای اکران شده در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۵۵ میلیارد تومان با بیش از ۲۲ میلیون و ۵۵۱ هزار مخاطب بوده است. همچنین سهم فروش گیشه سینماها از مبلغ فروش کل بیش از ۴۷۱ میلیارد تومان با بیش از ۱۱ میلیون نفر مخاطب بوده است. سهم سامانههای فروش آنلاین نیز ۴۸۴ میلیارد تومان با بیش از ۱۰ میلیون نفر مخاطب بوده است.
وی با اشاره به آمار فیلمهایی که از سال گذشته به اکران خود در سال ۱۴۰۲ ادامه دادند، توضیح داد: در آمار ارائه شده، فروش فیلمهای سینمایی مانند «ملاقات خصوصی»، «بخارست»، «خط استوا» و... که در سال گذشته اکران شدند و اکران آن تا امسال ادامه داشت نیز محاسبه شده است؛ بیش از ۳۳ میلیارد تومان و بیش از ۷۱۳ هزار نفر مخاطب مربوط به این فیلمها هستند که سهم فروش گیشه سینماها از فروش این فیلمها بیش از ۱۶ میلیارد تومان با بیش از ۳۷۷ هزار نفر مخاطب بود. سهم سامانههای فروش آنلاین نیز از فروش این فیلمها بیش از ۱۶ میلیارد تومان با بیش از ۳۳۶ هزار نفر مخاطب است. میرزاخانی ادامه داد: فروش سایر فیلمهایی که در سال ۱۴۰۲ تاکنون اکران شدهاند (مانند فیلمهای هنر وتجربه و فیلمهای خارجی) نیز بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان با بیش از ۲۰۷ هزار نفر مخاطب بود. سهم سامانههای فروش آنلاین از فیلمهای هنر و تجربه و خارجی امسال بیش از ۳ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومان با بیش از ۸۴ هزار نفر مخاطب بوده و سهم سامانههای فروش آنلاین نیز بیش از ۷ میلیارد تومان با ۱۲۲ هزار نفر مخاطب است. مدیرعامل موسسه سینماشهر در پایان گفت: تئاترهای کمدی که در سینماهای منتخب به اجرای برنامه میپردازند، در این آمار محاسبه نمیشود. همچنین میانگین قیمت بلیت نیز در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲ هزار تومان به ازای هر نفر بوده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|