|
ارسال به دوستان
اخبار
تک آهنگ «انتخاب خدا» منتشر شد
همزمان با مراسم تشییع پیکر شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی و هیأت همراه در مشهد مقدس، تکآهنگ «انتخاب خدا» به خوانندگی سیدصادق آتشی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
در این قطعه موسیقایی که به همت باشگاه شعر و ترانه راه (واحد موسیقی حسینیه هنر) منتشر شده است، رضا یزدانی شاعر، تنظیم استودیو روشنا و سیدصادق آتشی به عنوان خواننده حضور دارند.
***
برگزاری رویداد «سلام بر ابراهیم»
همزمان با تشییع پیکر شهدای خدمت، رویداد هنری «سلام بر ابراهیم» به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.
در این رویداد هنری که با حضور ۹ هنرمند نقاش و در فضای باز ساختمان بنیاد روایت برگزار شد، همزمان با تشییع پیکرهای شهدای خدمت، آثار هنری درباره این واقعه تلخ و دردناک خلق شد. عباس گنجی، علی غیبی، روحالله پروین، سیدعلی قافلهباشی، علی بحرینی، حسین عصمتی، نوید سیمبر، فاطمه مهروش و فاطمهسادات هاشمینکو هنرمندانی بودند که در این رویداد هنری شرکت کردند.
***
اسپیلبرگ فیلمی درباره بشقاب پرندهها میسازد
استیون اسپیلبرگ با همکاری فیلمنامهنویس «پارک ژوراسیک» فیلم جدیدی را برای تابستان ۲۰۲۶ آماده میکند. این فیلم برای یونیورسال پیکچرز ساخته میشود و ۱۵ مه ۲۰۲۶ به سینماها میرود. هنوز روشن نیست این پروژه بدون عنوان درباره چیست، گرچه قبلا گفته شده بود به بشقاب پرندهها مربوط میشود.
دیوید کوپ که در فیلمهای قبلی این فیلمساز از جمله «پارک ژوراسیک»، «جنگ دنیاها» و «ایندیانا جونز و پادشاهی جمجمه بلورین» با وی همراه بود، فیلمنامه را بر اساس داستانی از اسپیلبرگ مینویسد.
اسپیلبرگ که فیلمهای پرفروشی مانند «آروارهها» و «ای تی» و مجموعههای «ایندیانا جونز» و «پارک ژوراسیک» را ساخته برای «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» ۳ بار برنده اسکار شده است.
***
«سکوت مدهآ» راهی هند شد
فیلم کوتاه «سکوت مدهآ» به نویسندگی و کارگردانی آیناز جوان به چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی «Pune Short Film Festival» هند راه یافت. این جشنواره از ۱۴ تا ۱۹ خرداد برابر با ۳ تا ۸ ژوئن ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. این فیلم پیش از این دیپلم افتخار و تندیس منتخب رسمی از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه بمبئی هند، دیپلم افتخار، مدال و تندیس بهترین کارگردان زن از جشنواره بینالمللی فیلم کالاکاری هند «kalakari film fest -2023» را دریافت کرده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «او کودکانش را از جان به جانش تسلیم کرد».
***
اخراجیها به پیکسار رسید
14 درصد کارکنان پیکسار به عنوان بخشی از اقدامات دیزنی برای کاهش هزینهها اخراج میشوند. این بزرگترین تغییر در ساختار پیکسار از زمان شروع به کارش است.
تقریباً ۱۴ درصد نیروی کار پیکسار که به معنی ۱۷۵ کارمند است، اخراج خواهند شد. قبل از کاهش، حدود ۱۳۰۰ نفر در استودیوی انیمیشن پیکسار کار میکردند.
این اخراجها بخشی از برنامه باب ایگر، رئیس دیزنی برای بازگشت به تمرکز بر کیفیت در مقابل تولید محتوای بیشتر است که برای رئیس پیشین باب چاپک، به عنوان اولویت مطرح بود. مدیران دیزنی پیش از این هم بارها به تمرکز دوباره بر کیفیت تاکید کرده و گفته بودند تیمهای خلاق برای تولید محتوای بیشتر و تغذیه استریمرها، ضعیف بودند.
***
برگزیده جایزه «راگازی بلونیا» در کانون پرورش فکری
کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشگاه خرداد خود را به برگزیدگان جایزه بینالمللی «راگازی بلونیا» ایتالیا اختصاص داده است.
هر سال نمایشگاه بلونیا با هدف تشویق ناشران جهان به تولید کتابهای با کیفیت بالا با عنوان «Bologna Raggazi Award» در 4 بخش داستان، غیرداستان، افقهای نو و اپرا پریما به پدیدآورندگان کتابهای کودک جایزه میدهد. جایزه «راگازی بولونیا» از جایزههای ارزشمند جهانی است که ناشران را تشویق میکند بهترین آثار خود را به این مسابقه معرفی کنند.
از ایران نیز سال ۱۳۷۸ کتاب «ارنگ ارنگ، بگو چه رنگ» با تصویرگری راشین خیریه از تولیدات انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بخش افقهای نو(New Horizon) مورد تشویق داوران قرار گرفت.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» درباره افول امتیاز فیلمهای حاضر در کن 77
کن کمستاره
محمد محمدی: در حالی امروز هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان میدهد که با توجه به امتیازات، نظرات و رایگیریهای انجام شده توسط نشریات معتبر جهان و منتقدان سرشناس سینما، در دوره هفتادوهفتم اثر قابل توجه و ویژهای اکران نشد و عملا کن 77 به یکی از منحصربهفردترین ادوار در ناراضی نگه داشتن منتقدان و کارشناسان سینما بدل شد.
به عنوان نمونه فیلم «اوه، کانادا» در مجله گاردین امتیاز 40 از 100، فیلم «پرنده» در ورایتی 50 از 100 و «مگالوپلیس» در هالیوود ریپورتر 60 از 100 را دریافت کرد. این در حالی است که با توجه میانگین امتیازدهی آثار، مجله اسکرین دیلی به عنوان پایهگذار امتیاز در سینما ۲ ستاره را در مجموع به آثار کن 77 داده است.
البته در میان فیلمهای بخش اصلی آثاری چون «آنورا»، «گرند تور» و «مد مکس» نیز دیده میشوند که امتیاز بالای دریافت کردهاند اما برآیند و میانگین ستاره در بین 23 فیلم همانطور که بیان شد به عدد 2 میرسد که در بین ادوار کن بسیار ضعیف قلمداد میشود.
این در حالی است که در کن 76 اغلب آثار حاضر، از نشریات و مجلات معتبر و منتقدان سرشناس امتیازات قابل قبولی دریافت کرده بودند. به عنوان نمونه در کن 2023 از 21 فیلم حاضر در آن سال تنها ۳ فیلم بودند که امتیازشان زیر 40 (از 100) بود و فیلمی چون «سقوط یک آناتومی» از ۳ نشریه ورایتی، هالیورد ریپورتر و گاردین امتیاز 80 به بالا دریافت کرده بود؛ موردی که در کن 2024 هرگز اتفاق نیفتاد.
همین موضوع باعث شد مروری داشته باشیم به چند فیلم برگزیده و برنده نخل طلایی از ادوار فستیوال کن که جزو بهترین آثار در سینمای جهان به شمار میروند تا با این مقایسه به روشنی متوجه شوید در کن امسال هر فیلمی که نخل طلا به دست آورد، قطعا نمیتواند بهترین فیلم در جهان باشد.
* پاریس، تگزاس/ ۱۹۸۴
یکی از بهترین فیلمهای «ویم وندرس» است؛ کارگردانی که رویای آمریکایی را با رویای اروپایی ترکیب کرده و فیلمی ساخت که پس از گذشت ۴ دهه، هنوز یکی از بهترین عاشقانههای تاریخ سینماست. با توجه به بازیهای فوقالعاده و یک پایانبندی بهیادماندنی، میتوان این فیلم را لایقترین اثر در کسب نخل طلا دانست.
* مرد سوم/ ۱۹۴۹
این شاهکار «کارول رید» از قهرمانان گمنام سینمای بریتانیا و یکی از بزرگترین برندگان نخل طلای کن است؛ برندهای که نشان داد سلیقه هیات داوران کن قابل انعطاف است و یک فیلم نوآر شیک و هوشمندانه هم میتواند پیروز نهایی چنین فستیوالی باشد! فیلم درباره یک داستاننویس است که پس از پایان جنگ جهانی به وین سفر کرده تا درباره مرگ دوست قدیمیاش تحقیق کند. علاوه بر کارگردانی، فیلمبرداری فیلم به مدیریت «رابرت کراسکر» هم آنقدر درخشان بود که جایزه اسکار گرفت.
* اینک آخرالزمان/ ۱۹۷۹
بیشتر فیلمهای مربوط به جنگ ویتنام، رویکردی کلیشهای نسبت به این جنگ و بازآفرینی تلخیهایش روی پرده نقرهای داشتند اما هنر «فرانسیس فورد کاپولا» این بود که خطوط را شکست و اثری سترگ، پرحاشیه و استثنایی درباره این جنگ بدنام ساخت. فیلم درباره یک افسر ارتش آمریکاست که مامور میشود یکی از سرهنگهای خودی را که عقلش را از دست داده و فکر میکند خدای یکی از قبایل محلی ویتنام است، از بین ببرد.
فیلم به لطف بازیهای عالی «مارلون براندو»، «مارتین شین» و «رابرت دووال» یک دستاورد سینمایی است که به رغم بروز تنشهای جنونآمیز در پشت صحنهاش، به یکی از بهترینهای تاریخ سینما تبدیل شد.
* آگراندیسمان/ ۱۹۶۶
«مایکلآنجلو آنتونیونی» یکی از اساتید مسلم سینمای ایتالیا، اروپا و جهان بود که میشود «آگراندیسمان» را بهترین ساخته او دانست. فیلم درباره یک عکاس فشن است که هنگام عکاسی از زنی زیبا در یک پارک، تصادفا وقوع قتلی را با دوربینش ثبت میکند. فیلمنامه فیلم بسیار هوشمندانه به زیر و بم هنر آوانگارد در دهه ۶۰ اروپا پرداخته و کارگردانی آنتونیونی نیز بسیار پویا و استادانه است.
* ویریدیانا/ ۱۹۶۱
شکی نیست که «لوئیس بونوئل» فیلمساز اسپانیایی - مکزیکی یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان تمام دوران است اما کمتر کسی او را با «ویریدیانا» که برنده نخل طلای سال ۱۹۶۱ بود به یاد میآورد و بونوئل عموما با فیلمهای کلاسیکی مانند «جذابیت پنهان بورژوازی»، «زیبای روز» و البته «سگ آندلسی» شناخته میشود. فیلم موفق بونوئل در کن، داستان راهبهای را روایت میکند که مدت کوتاهی قبل از ادای آخرین عهدش، عمویش را که بتازگی همسرش را از دست داده، ملاقات میکند.
* راننده تاکسی/ ۱۹۷۶
«مارتین اسکورسیزی» که به عنوان یکی از بهترین فیلمسازان تمام دوران شناخته میشود، سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسی» که نقدی زهرآگین به جامعه آمریکای پس از ویتنام بود، نخستین شاهکارش را تقدیم تاریخ سینما کرد. این فیلم با بازی «رابرت دنیرو»، «هاروی کایتل» و «جودی فاستر»، داستان یک راننده تاکسی نیویورکی پریشانحال و کهنهسرباز جنگ ویتنام را روایت میکند که در خیابانهای تاریک شهر حرکت میکند و در عین حال شاهد لجن و خشونتی است که در خیابانها شروع شده است.
***
حال تصور کنید کدامیک از 23 فیلم حاضر در کن 77 در چنین سطح و کیفیتی قرار گرفته است؟! با توجه به امتیازدهی منتقدان و مجلات معتبر بسادگی میتوان دید کن 2024 به گواه آمار و ارقام یکی از ضعیفترین ادوار خود را گذرانده است.
آش فیلمهای متوسط و ضعیف در کن به قدری شور شده بود که حتی فیلم رسولاف که به صورت غیرقانونی به کن راه یافته بود و انتظار میرفت با توجه به سیاستهای کن و حمایتهای ویژه و نامتعارف از این فیلمساز بهرغم خروج غیرقانونی نیز به صورت دستوری و ابلاغی مورد توجه قرار گیرد، توجهات را جلب نکرد(!) در اکران صبح جمعه برای تعداد معدودی از منتقدان و کارشناسان آنها نیز این فیلم را ضعیف، کشدار و پردیالوگ نامیدنند؛ فیلمی که تنها وجه تمایزش با سایر 22 فیلم حاضر در بخش اصلی، مدت زمان طولانیاش (2 ساعت و 30 دقیقه!) بود که از آن به عنوان طولانیترین فیلم بخش اصلی نامبرده شد.
اما فارغ از اتفاقات وحواشی پیرامونی رسولاف که حتی در کشور نیز چندان شناختهشده نیست و اساسا فیلم آخرش هم ارزش چندانی برای پرداختن ندارد، باید منتظر ماند و دید داوران بخش اصلی شامل گرتا گرویگ، خوان آنتونیو بایونا، ابرو جیلان، پیرفرانچسکو فاوینو، لیلی گلدستون، اوا گرین، هیروکازو کورائیدا، نادین لبکی و عمر سی امشب کدامیک از 23 فیلم حاضر در این بخش را مستحق نخل طلایی میدانند.
ارسال به دوستان
در نشست هماندیشی سینماگران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت جشنواره بینالمللی فیلم کوثر عنوان شد
زن تمدنساز الگوی رفتاری دستگاههای اجرایی
گروه فرهنگ و هنر: نشست هماندیشی سینماگران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت با حضور بیش از 40 نفر از سینماگران (فیلمنامهنویسان، کارگردانان، تهیهکنندگان و منتقدان)، اندیشمندان و پژوهشگران در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در ابتدای این نشست ناصر باکیده، دبیر جشنواره با تسلیت شهادت رئیسجمهور شهید آیتالله رئیسی و همراهان گفت: قصد نداشتیم در این شرایط جلسه را برگزار کنیم ولی به دلیل رفتار جهادی، همچنین کردار و فضایی که آیتالله رئیسی دنبال میکرد، این جلسه را در موعد مقرر برگزار کردیم. نشست مذکور در ادامه نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوثر است و هدف این است که با بهرهگیری از نظرات مغتنم فعالان و دستاندرکاران سینمای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس بتوانیم آغازکننده یک حرکت فرهنگی - سینمایی تحت عنوان جشنواره فیلم کوثر در کشور باشیم.
وی خاطرنشان کرد: همواره معتقد بودم کار اصلی یک جشنواره تولید فیلم نیست، بلکه چنین رویدادی فرصتی برای ارزیابی، قضاوت و داوری مجموعهای از جریانهای سینمایی است. در این رویداد تلاش میکنیم بتوانیم به بهانه جشنواره فیلم کوثر، حلقه واسطی بین هنرمندان سینما و دستگاههای علاقهمند به موضوع حجاب و عفاف فراهم کنیم تا جریان فکری شکل گرفته تقویت شده و به حمایت و تولیدات فاخر منجر شود.
در ادامه این نشست علیرضا افشار، رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوثر و رئیس هیات امنای بنیاد آیههای ایثار و تلاش ضمن تسلیت عروج شهادتگونه آیتالله رئیسی و همراهان وی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و فرمایشات دیگر خود، الگوی سوم زن تمدنساز را مطرح کردند که در مقابل زنان تمدنهای دیگر قرار میگیرد. ما این الگو را نتوانستیم بخوبی معرفی کنیم. برخی جوامع در جستوجوی چنین الگویی هستند اما متاسفانه این موضوع برای جامعه خودمان هم خوب تعریف نشده است. مبحث الگوی زن تمدنساز از لحاظ اسلامی تنها به مقوله حجاب نمیپردازد. الگوی زن تمدنساز باید به عنوان یک هدف کلی و کلان در دستگاههای فرهنگی کشور در نظر گرفته شود. زنان ایثارگر جامعه نزدیکترین نشان به این الگو هستند.
در ادامه جلسه مهدی بیاتی، رئیس قرارگاه ستاد رسانهای وزارت کشور نیز در سخنانی گفت: حدود 7 سال است که درباره مساله زیست عفیفانه در حال مطالعه هستم. مهمترین سوال و چالش از این منظر این است که زن قوی در دنیای امروز از چه مشخصههایی برخوردار است؟ ما دچار نوعی لکنت در بیان شعار خود هستیم. به نظر میرسد جشنواره کوثر میتواند فرصت مغتنمی باشد برای اینکه بتواند از طریق برگزاری چنین نشستهای کارشناسی و آسیبشناسانه پاسخهای مناسبی را برای چالشها و سئوالات مذکور بیابد.
در نشست هماندیشی مذکور، تعدادی از حاضران در نشست متشکل از: سیداحمد میرعلایی تهیهکننده سینما و مدیر فرهنگی، عبدالله باکیده فیلمساز، شفیع آقامحمدیان فیلمساز و مدیر فرهنگی، محمدرضا شرفالدین مدیر فرهنگی، لیلی عاج کارگردان سینما، حبیبالله بهمنی فیلمساز و مدیر فرهنگی، محمدتقی فهیم منتقد و نویسنده سینمایی، محسن علیاکبری تهیهکننده سینما، محمدرضا دزفولی رئیس گروه شاهد بنیاد شهید، نصرتالله تابش نویسنده و سردبیر مجله فیلم نگار، سعید الهی کارشناس و تهیهکننده سینما، هادی مقدمدوست فیلمنامهنویس و کارگردان سینما، داریوش یاری فیلمنامهنویس و کارگردان سینما، اصلانی رئیس اندیشکده زن و خانواده از دانشگاه امام حسین و دفاع ملی، فراهانی مسؤول گروه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پردیس علوم تحقیقات و آهنگر معاون دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران نظرات خود را در رابطه با اهداف و برنامههای جشنواره و مطالبهگری از دستگاههای فرهنگی کشور بیان کردند.
علیرضا افشار در پایان این نشست با قدردانی از حضور همه سینماگران، پژوهشگران و فعالان سینمای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در نشست مذکور گفت: یک جشنواره هیچگاه نمیتواند به تنهایی تحولی در سطح فرهنگ ملی داشته باشد. در مسیری که طی میشود، بخشی را باید به مطالبهگری از دستگاههای فرهنگی اختصاص داد و نیاز است این مورد به جشنواره اضافه شود. تعطیلی جشنواره به مدت چند سال به سبب مشکلات و موانعی بود که در دولت قبلی وجود داشت. در دولت سیزدهم این موارد را پیگیری کردیم و خوشبختانه به نتیجه رسید. اگر درست عمل کنیم پاسخ مثبتی دریافت خواهیم کرد. این ملت در صحنه هستند و انقلاب را حفظ میکنند. چالش بزرگ این است که برای مخاطبان مختلف، تریبونهای جداگانهای نداریم و امید که جشنواره کوثر بتواند به عنوان یک تریبون قوی در جلب و جذب مخاطبان گوناگون، موفق عمل کند.
پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوثر توسط «بنیاد آیههای ایثار و تلاش» با همکاری شهرداری تهران، موسسه تصویر شهر، سازمان امور سینمایی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تیر سال جاری با دبیری ناصر باکیده در تهران برگزار میشود.
ارسال به دوستان
با حضور هنرمندان مراسم گرامیداشت رئیسجمهور شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی در حوزه هنری برگزار شد
رئیسجمهوری از جنس حاج قاسم
گروه فرهنگ و هنر: مراسم گرامیداشت یاد و خاطره خادمان ملت ایران به همت اهالی فرهنگ و هنر در قالب ویژهبرنامه شب خاطره «شهدای خدمت» با حضور چهرههایی چون وحید یامینپور، کورش زارعی، حمید نیلی، امیر عبدالحسینی و... در فضای باز حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این مراسم که با اجرای نجمالدین شریعتی برگزار شد، فضهسادات حسینی به عنوان نخستین سخنران با اشاره به رابطه خانوادگی با رئیسجمهور گفت: سالهاست به دلیل تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع) با خانواده ایشان در ارتباط بودم. به واقع فکر میکنم پدرم را از دست دادم. ما قدر ایشان را ندانستیم.
وی به ذکر خاطرات متعددی از شهید جمهور پرداخت و گفت: تواضع ایشان خاص بود. توجه ایشان به بانوان در آستان قدس رضوی بسیار زیاد بود. حالا باید از مظلومیت این مرد و کارهایی که کرد صحبت کنیم. امام رضا(ع) رئیسجمهور هشتم ما را در شب ولادت خود از ما گرفت؛ مردی که خادمالرضا بود.
حسینی تصریح کرد: صبح یکشنبه با خانم علمالهدی، همسر رئیسجمهور در برنامهای حضور داشتم و دیدم ایشان حال مساعدی ندارد. ساعت ۱۷ روز یکشنبه وقتی به سازمان صداوسیما رسیدم، دیدم همه در تب و تاب هستند. به ما گفتند لباسهای مشکی خود را بیاورید و حتی ۲ مدل خبر برای ساعت ۲۱ تنظیم شده بود. خبرهای ضد و نقیض زیاد بود ولی هر چه دعا کردیم مستجاب نشد. آرزو میکردم گفتن خبر تلخ به من سپرده نشود. وی یادآور شد: ایشان در عرصه سیاست با خدا معامله کرد و پای کار مردم و به فکر خدمت به مردم بود.
مجری تلویزیون اظهار کرد: ما نسل عجیبی هستیم و داغ بسیار دیدیم. ۵۰ روز سخت در پیش داریم. دعا میکنیم کسی که برای ریاست جمهوری میآید راه شهید رئیسی را ادامه دهد و خادم ولایت باشد. سپس تصاویری از شهید امیرعبداللهیان و سخنان وی در حمایت از مردم مظلوم غزه در سازمان ملل و جلسات بینالمللی دیگر پخش شد.
در ادامه بابک خواجهپاشا، کارگردان سینما و تلویزیون نیز روی صحنه حضور یافت و گفت: ۳۵ سالم که بود پدرم دیابت داشت و هر ۲ پایش را قطع کرده بودند. روزی که او را برای دیالیز بردم به من گفت شرمندهام که به تو و بچهها نرسیدم. از دیالیز بازنگشت و من حسرت خوردم که از او عذرخواهی نکردم. نمیدانم خدا به ما فرصتی میدهد که از شهید رئیسی بابت سخنانی که به زبان آوردیم عذرخواهی کنیم؟
وی یادآور شد: جنس شهادت آیتالله رئیسی شاعرانه بود. برای فیلم اولم ماشین فروختم و پول قرض کردم. در دل به امام رضا(ع) گفتم شرمنده خانوادهام نشوم. صبح روز بعد فیلمنامهای درباره یک خادمالرضا به دستم رسید. الان هم برای سید خادمالرضا دور هم جمع شدهایم.
خواجهپاشا به ذکر خاطره ملاقاتی با شهید آیتالله آلهاشم پرداخت و گفت: ایشان در آن ملاقات گفت تاریخ سینمای ایران از زمان فعالیت شهید آوینی شروع میشود. وی تصریح کرد: شهید آلهاشم برای همه اقشار پدر بود و به هنرمند و غیرهنرمند توجه میکرد. مسؤولانمان باید از چنین بزرگانی یاد بگیرند.
خواجهپاشا گفت: شب ولادت امام رضا (ع) در حرم بودم که خبر سانحه بالگرد آمد. همه در حرم دست به دعا بردند و اشک ریختند تا آیتالله رئیسی و همراهانشان سلامت باشند. آقای رئیسی شهادتتان مبارک، خوش به حالتان، عجب عزتی.
در ادامه وحید یامینپور نیز روی صحنه رفت و گفت: آیتالله رئیسی ساده و صمیمی بود ولی این انتخابش بود. در جلساتی به ایشان اصرار میکردم به نکتهای اشاره کند که دفاع از دولت است، گوش میکردند ولی میگفتند با وجود اینکه آن نکته درست است ولی اهل زدن این حرفها نیستم.
وی یادآور شد: معنای سیاست در جهان مدرن امروزی یعنی چاپلوسی و نمایش اما آیتالله رئیسی صادق بود. خدا از ایشان دفاع کرد و شهادت دفاع خداوند از ایشان است.
سپس عبدالحمید قدیریان از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: حضرت امام(ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. اگر این جمله را به عنوان یک استراتژی و با نگاه توحیدی در نظر بگیریم، حادثه اخیر شکل دیگری پیدا میکند. همه با شهید آیتالله رئیسی ۳ سال خاطره داریم.
وی ادامه داد: شهید رئیسی از جنس حاجقاسم بود. این انقلاب به پشتوانه الهی پیش میرود.
علیرضا قزوه دیگر سخنران این برنامه بود. وی گفت: هفته پیش در چنین زمانی شهید امیرعبداللهیان به نمایشگاه بینالمللی کتاب آمد و با هم صحبت کردیم و این آخرین ملاقات من با ایشان بود. آیتالله آلهاشم نیز در چندین شب شعری که در تبریز برگزار کردیم، حضور پیدا کرد. از دست مبارک آیتالله رئیسی نیز نشان خادمی خود برای امام رضا(ع) را گرفتم.
بخش پایانی این برنامه پیش از اذان مغرب و عشا به اجرای سرود اختصاص داشت. بعد از اذان نیز برای حاضران نقالی و تعزیه اجرا شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|