|
سکه ۴۳ میلیون و 200 هزار تومان
دیروز در بازار سکه و طلا، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. همچنین نیم سکه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رفت.
ارسال به دوستان
اخبار
قیمت خرید تضمینی گندم بزودی اعلام میشود
وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید بهزودی اعلام میشود.
«غلامرضا نوری قزلجه» دیروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم آغاز سال زراعی جدید در جمع خبرنگاران افزود: بعد از هفته دولت با برگزاری جلساتی که برخی دروندستگاهی نیست، بلکه بروندستگاهی است و نیاز به هماهنگیهای دولت دارد، قیمت جدید تضمینی گندم اعلام میشود.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون نظرات کارشناسی دریافت شده و پیشنویس نرخ خرید تضمینی جدید گندم آماده است.
وی درباره اجرای الگوی کشت سال زراعی جدید گفت: اکنون اجرای الگوی کشت سال زراعی جدید در حال تحقق است و بر اساس تکالیف قانونی و امکانات و مشوقهایی که در اختیار داریم الگوی کشت اجرا میشود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت برنامه جدیدی نیست، بلکه در گذشته نیز توسط کشاورزان اجرا میشد، تصریح کرد: این موضوع را با توجه به تغییرات اقلیم و بحران آبی دقیقتر میکنیم.
نوری قزلجه گفت: اکنون با مشوقهایی که در اختیار داریم کار را به سمتی سوق خواهیم داد که کشتهای مناسبی با توجه به اقلیم داشته باشیم. الزامات در حدی است که قانون تعیین کرده است و بیش از آن الزامی ندارد.
***
امکان عودت باقیمانده ارز اربعین تا ۲۱ شهریور
امکان عودت باقیمانده ارز اربعین از سوی زائران پس از بازگشت از پنجم شهریور تا چهارشنبه ۲۱ شهریور فراهم شده است.
بانک مرکزی اعلام کرد بعد از اربعین حسینی از روز دوشنبه پنجم شهریور تا روز چهارشنبه ۲۱ این ماه، امکان عودت ارز اربعین از سوی زائران فراهم شده است و چنانچه زائران از زیارت برگشته و تمایل داشته باشند، میتوانند باقیمانده ارز خود را از همان بانکی که تهیه کردند به نرخ روز مرکز مبادله ارز و طلای ایران به فروش برسانند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای فروش ارز اربعین در تاریخ هشتم مرداد سال جاری تا روز پنجشنبه اول شهریور، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از شبکه بانکی کشور (7 بانک عامل عرضه ارز اربعین) این ارز را دریافت کردهاند و با توجه به توسعه زیرساختهای لازم حدود ۹۷ درصد تهیه این ارزها به صورت برخط و از طریق سامانههای معرفیشده از سوی بانکهای عامل بوده است.
***
2.5 برابر شدن حجم تجارت ایران با اوراسیا
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از حضور بیش از ۳۰۰ شرکت ایرانی و 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این نشست خبر داد.
مهدی ضیغمی با تأکید بر اهمیت برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا گفت: به نظر میرسد پیش از اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد، برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا فرصت مغتنمی خواهد بود تا با استفاده از این امکان، زمینه لازم را برای بهرهمندی حداکثری فعالان اقتصادی کشورمان از این موافقتنامه فراهم آوریم.
همچنین ضیغمی در ادامه از توسعه سطح همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه بعد از انعقاد موافقتنامههای تجاری خبر داد و افزود: اجرای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از سال ۱۳۹۸ به این سو حجم تجارت فیمابین را بیش از 2.5 برابر افزایش داد، همچنین صادرات ایران به این اتحادیه نیز در این مدت بیش از ۱۳۸ درصد رشد کرد.
***
درخواست بنگاههای املاک برای بستن غیرمجازها
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام اینکه تهران بیشترین بنگاه املاک غیرمجاز را دارد، گفت: بنگاههای املاک مجوزدار خواستار برخورد با بنگاههای غیرمجاز هستند.
حسین جنتی گفت: طبق قانون تسهیل صدور مجوزها، بنگاههای معاملات بدون مجوز برای دریافت پروانه کسب در صورت کامل بودن مدارک و بارگذاری در درگاه ملی مجوزها در کمتر از ۱۵روز میتوانند نسبت به اخذ پروانه کسب خود اقدام کنند.
وی تصریح کرد: استان تهران بیشترین بنگاههای غیرمجاز را در کشور دارد، لذا همکاری اتاق اصناف و پلیس اماکن برای پیگیری ساماندهی بنگاههای مشاور املاک غیرمجاز در این استان لازم و ضروری است و ما از این نهادها طلب امداد و کمک داریم.
وی اضافه کرد: بنگاههای معاملات املاک مجوزدار خواستار برخورد با بنگاههای غیرمجاز هستند و این خواسته برحق است. در واقع بنگاههای معاملات املاک مجوزدار از وزارت راه و شهرسازی مطالبه میکنند تا به منظور تسهیل فضای کسبوکار برخورد با بنگاههای غیرمجاز در اولویت باشد، بنگاههایی که بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی به شکل غیر قانونی در این صنف مشغول فعالیت هستند.
جنتی روش برخورد با بنگاههای غیرمجاز را اینگونه عنوان کرد که با ارائه گزارش ماده ۲۷ صادره برای واحدهای غیرمجاز توسط اتحادیه و اتاق اصناف به پلیس اماکن و بعد از آن توسط پلیس به واحدهای صنفی غیرمجاز اخطار داده میشود تا هرچه سریعتر نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند و در صورتی که فک پلمب غیرقانونی انجام دهند مشمول مجازات ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی میشوند.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» اهمیت تجدید ارزیابی داراییهای خودروسازان برای انتقال سهام به بخش خصوصی را بررسی کرد
خودرو درمسیر خصوصیسازی
گروه اقتصادی: در سالهای اخیر بارها از سوی کارشناسان اقتصاد و بورس بر واگذاری میزان سهام دولتی در شرکتهای خودروساز تاکید شده ولی به دلایلی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت این واگذاری انجام نشده و امروز تکمیل این روند از ماموریتهای اصلی دولت چهاردهم و در رأس آن وزارت صمت برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو و پرهیز از مدیریت دولتی در این بخش و در کنار آن بازگرداندن رقابت به این صنعت است.
* ارزیابی مجدد سهام خودروسازان برای واگذاری یک ضرورت است
موضوعی که برای تحقق این امر از سوی خودروسازان مطرح شده این است که برای واگذاری سهام خودروسازان بزرگی مانند ایرانخودرو و سایپا، ضروری است قیمت این سهام در بازار بهروز شود تا بتوان آنها را با قیمتی نزدیک به ارزش واقعی به فروش رساند. این موضوع یکی از موثرترین روشها برای اجرای این سیاست است، زیرا تجدید ارزیابی داراییهای این شرکتها به این معناست که داراییهای شرکتها مانند زمینها، ساختمانها، ماشینآلات و سایر اموال ثابت که در طول زمان از ارزش اسمی آنها کاسته شده، مجددا به ارزش روز ارزیابی شوند.
انجام تجدید ارزیابی داراییها نیازمند تأیید نهادهای مربوط مانند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است. این شورا باید مجوز لازم را برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها صادر کند. در صورتی که این مجوز صادر شود، خودروسازان میتوانند سرمایه خود را افزایش دهند و از معافیتهای مالیاتی مربوط به این افزایش سرمایه نیز بهرهمند شوند. بر اساس گزارشها، شرکت ایرانخودرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست خود را برای انجام این تجدید ارزیابی به شورای سران قوا ارائه کرده و سایپا نیز به دنبال انجام این روند است تا پس از تأیید نهایی امکان انتقال این سهام به بخش خصوصی ایجاد شود.
البته این فرآیند (ارزیابی داراییها) با چالشهایی همراه است. از جمله این چالشها میتوان به ریسکهای مربوط به نوسانات بازار، پیچیدگیهای حقوقی و مالی، همچنین تأثیرات سیاسی اشاره کرد. برای مثال اگر تجدید ارزیابی داراییها زمانی انجام شود که بازار با نوسانات شدید مواجه است، ممکن است قیمت نهایی سهام باز هم با قیمت واقعی فاصله داشته باشد. از سوی دیگر، انجام این فرآیند نیازمند هماهنگی دقیق بین نهادهای مختلف دولتی و خصوصی است و هرگونه تأخیر یا مانع میتواند به کاهش اثربخشی آن منجر شود.
با وجود مطالب گفتهشده، کارشناسان بورس معتقدند تجدید ارزیابی داراییها و واگذاری سهام خودروسازان به تنهایی نمیتواند تمام مشکلات صنعت خودروسازی را حل کند. این اقدام باید همراه با اصلاحات دیگر مانند بهبود مدیریت، کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و توسعه محصولات جدید باشد، همچنین دولت باید سیاستهای حمایتی موثری برای صنعت خودرو اتخاذ کند تا این شرکتها بتوانند در بازارهای داخلی و بینالمللی رقابتپذیر شوند.
* چرا واگذاری خودروسازان اجرایی نشد؟
سهام دولت در شرکت ایران خودرو 5.7 درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است و اگرچه این اعداد به نظر کوچک میرسند اما گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بیانگر آن است که غیر از این ۲ عدد، 12.21 درصد از سهام ایرانخودرو و 15.6 درصد از سهام سایپا در اختیار شرکتهای عمومی وابسته و تحت کنترل دولت است. همچنین 25.24 درصد از سهام ایرانخودرو و 39.66 درصد سهام سایپا تحت نظام سهام تودلی است که با ایجاد حق رای غیرقانونی برای این سهامهای تودلی، دولت عملا مدیریت شرکتها را در دست گرفته است.
۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۰، رئیسجمهور شهید در خلال صدور ۸ فرمان برای بهبود عملکرد صنعت خودروسازی، واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی را مورد تاکید قرار داد. بر اساس این فرمان، مقرر شده بود واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه بعد یعنی تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ به بخش غیردولتی تعیینتکلیف شود.
با این حال دولت سیزدهم به پایان رسید اما هیچ پیشرفت خاصی در مساله واگذاریها به وجود نیامد و وزارت صمت و وزارت اقتصاد صرفا با گفتاردرمانی وظایف مربوط به واگذاری را پاسکاری کردند. برای نمونه احسان خاندوزی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی مهرماه پارسال، عدم پیشبرد سیاست واگذاری خودروسازان را مرتبط با تغییر وزیر صمت (استیضاح فاطمیامین و روی کار آمدن علیآبادی) دانسته و تاکید کرده بود که با وزیر جدید صمت در حال بررسی نحوه واگذاری این شرکتها هستند.
البته شرکت ایران خودرو ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ در نامهای به سازمان بورس اعلام کرد موضوع «واگذاری سهام ایران خودرو متعلق به شرکتهای فرعی و وابسته بعد از تجدید ارزیابی داراییها، کلید میخورد».
۱۵ اسفند نیز مدیریت نظارت بر ناشران بورس در نامهای به مدیرعامل گروه صنعتی سایپا تاکید کرد «طبق ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، تملک سهام شرکت اصلی توسط شرکتهای فرعی و زیرمجموعه یعنی داشتن سهام تودلی ممنوع است و سایپا باید ۴۱ درصد سهام خودش را که به صورت تودلی است تا مهرماه ۱۴۰۳ واگذار کند».
با ورود به سال ۱۴۰۳ دوباره صحبتهای تکراری متولیان وزارت اقتصاد و وزارت صمت شروع شد؛ وزارت اقتصاد خردادماه اعلام کرد «واگذاری خودروسازان به دلیل تغییر وزیر صمت (استیضاح فاطمیامین و روی کار آمدن علیآبادی) دچار وقفه شده بود اما این موضوع به صورت جدی در دستور کار وزارتخانهها قرار دارد».
در ادامه نیز عباس علیآبادی، وزیر سابق صمت ۲۰ تیرماه دوباره تاکید کرد «وزارت صمت تمایل دارد صندلیهای مدیریت دولت در خودروسازیها را با رعایت صرفه و صلاح دولت و شرکتها واگذار کند».
او مجدد ۹ مرداد اعلام کرد «آمادگی داریم مدیریت در خودروسازان را واگذار کنیم اما این واگذاری باید در راستای افزایش تولید باشد».
با تمام این تفاسیر عمر دولت سیزدهم به پایان رسید اما در نهایت پروسه واگذاری خودروسازان چه در بخش واگذاری تودلیها (سهامهای چرخهای) و چه در بخش واگذاری سهام دولت، کلید نخورد و به عنوان میراث به دولت چهاردهم منتقل شد، بنابراین باید منتظر ماند و دید محمد اتابک، وزیر جدید صمت و عبدالناصر همتی، وزیر جدید اقتصاد چه تصمیمی در این زمینه میگیرند.
* نظارت، موضوعی مجزا از دخالت
شایان ذکر است که مقام معظم رهبری بهمن سال گذشته در دیدار کارآفرینان ضمن آنکه نظارت دولت را مکمل حمایت از بخش خصوصی برشمردند، فرمودند: «حمایت دولت لازم است، نظارت دولت هم لازم است. ضوابطی وجود دارد که باید این ضوابط رعایت شود؛ چه کسی باید مراقبت کند؟ دولت. بنابراین نظارت دولت مطلقا قابل اغماض نیست اما نظارت غیر از دخالت کردن است. من دیروز شنیدم که در بعضی شرکتهایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه سهم دولت سهم زیادی نیست، مدیریت در اختیار دولت است؛ به نظر من این منطق ندارد. از همان شیوههای قانونی استفاده کنند، مدیریت را به خود مردم و به خود سهامداران شرکتها بسپارند، منتها نظارت شود. در این سالهای گذشته، بعد از آنکه سیاستهای اصل ۴۴ را بنده ابلاغ کردم و اصرار کردم و دنبال کردم، کارهای بیقاعدهای را دیدیم انجام گرفت که بر اثر عدم نظارت بود. کارهای بدی انجام گرفت، کارهای غلطی انجام گرفت؛ هم به منابع ارزی و ریالی ضربه خورد، هم به خود آن بنگاهها ضربه خورد و در نتیجه به مردم ضربه خورد؛ یک عدهای سوءاستفاده کردند. نظارت دولت حتمی است، لازم است، باید حتما انجام بگیرد، بنابراین آنچه ما نفی میکنیم دخالت دولت است؛ والا نظارت دولت را ما لازم میدانیم».
البته این نخستین بار نبود که رهبری صراحتا دخالتهای دولت در فعالیتهای اقتصادی را مذمت میکردند. ایشان بارها و در سخنرانیهای مختلف به این موضوع پرداخته و تاکید کردهاند دولت باید از دخالت دست بردارد و بر فعالیتهای اقتصادی نظارت داشته باشد. به عنوان نمونه رهبر انقلاب ۱۰ بهمنماه سال ۱۴۰۰ نیز در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرموده بودند: من با دخالت مسؤولان دولت و دستگاههای دولتی در فعالیتهای اقتصادی موافق نیستم اما با هدایت، نظارت و کمکشان موافقم.
***
چگونه میتوان از واردات به عنوان فرصتی برای ساماندهی صنعت خودرو استفاده کرد
با وجود تأکید و اصرار مجلس و کمیسیون صنایع و معادن بر قانون واردات خودروهای نو و کارکرده، این قانون به اجرا درنیامد و نسبت به این ظرفیت بیتوجهی شد. اجرای این قانون بویژه با توجه به قانون واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال موجب میشد قیمت خودرو در بازار تا حد زیادی متعادل شود.
قیمت خودرو در بازار ایران آبشاری است و با محدودیت واردات خودروهای خارجی که مصرفکننده خاصی دارد، قیمت برخی از آنها تا ۱۰ برابر نسبت به کشورهای همسایه افزایش یافته و بر قیمت تمام خودروها حتی خودروهای داخلی نیز اثر گذاشته است.
* کاهش قیمت خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی مؤثر است
باید سیاستگذاران اقتصادی مدنظر داشته باشند که اگر بتوان قیمت خودروهای خارجی را در کشور کاهش داد، این موضوع بر قیمت خودروهای داخلی نیز اثر میگذارد. با واردات خودروهای کارکرده در فاصله کوتاهی میتوان بازار را تا حدودی سامان داد زیرا واردات خودروهای کارکرده به ثبت سفارش و... نیاز ندارد و در صورت وجود اراده میتوان بستر واردات سریع چنین خودروهایی را فراهم کرد.
مجلس در تصویب قانون واردات خودرو بر این موضوع نظر داشت که دولت باید بر ارزبری و تنظیم قیمت خودرو نظارت ویژه داشته باشد و واردات خودرو را به صورت فوری دنبال کند و تحت فشار هلدینگهایی که از عدم واردات نفع میبرند، این روند را رها نکند. نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن بارها تأکید داشتند ممکن است در ابتدا تقاضا برای خودروهای کارکرده خارجی زیاد باشد اما بتدریج این موضوع تنظیم میشود.
نمایندگان مجلس پیش از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده بارها به دولت تأکید کردند تعرفه در واردات خودرو باید به گونهای تعیین شود که خودرو با قیمت مناسب به دست مردم برسد. مهمترین ابزار دولت در تنظیمگری واردات خودرو تعیین تعرفه است و در این زمینه باید به 3 پارامتر شرایط ارزی، تولید داخل و رقابتپذیر کردن بازار توجه کرد.
* باید از ظرفیت واردات به نفع صنعت و بازار خودرو استفاده کرد
رضا تقیپورانوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره این موضوع، با بیان اینکه باید از ظرفیت واردات به عنوان تنفس برای ساماندهی بازار خودرو استفاده کرد، گفت: علاوه بر واردات، باید بر افزایش تولید از نظر کمی و کیفی نیز تأکید داشت، زیرا با امکانات موجود تحقق این مهم امکانپذیر است.
تقیپور اظهار کرد: از حدود ۴ سال پیش کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم موضوع واردات خودرو را پیگیری کرد تا سرانجام با تأکید نمایندگان این موضوع به قانون تبدیل شد، در ادامه نیز این قانون بسط پیدا کرد و اجازه واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال صادر شد که متأسفانه قانون واردات خودروهای کارکرده تاکنون اجرایی نشده است.
وی عدم تدوین نظام حکمرانی بازار و صنعت خودرو را علت نابسامانی این حوزه دانست و افزود: مافیای خودرو موجب میشود ناکارآمدی در این حوزه کماکان استمرار داشته باشد، در واقع تعارض منافع موجب شده مردم از شرایط موجود راضی نباشند. در حال حاضر از یک سو تولید داخل از مشکلات مدیریتی رنج میبرد و از سوی دیگر واردات به رغم تأکید مجلس و تصویب قانون به سرعت اجرایی نشده است.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: آییننامه تدوین شده برای واردات خودروهای کارکرده آییننامه بدی نیست اما باید متولی اجرای آن بدرستی مشخص شود. از دولت و وزارت صمت جدید انتظار داریم این قانون را بدرستی و با سرعت اجرایی کند؛ شرایط فعلی بازار و صنعت خودرو قابل قبول نیست.
تقیپور با بیان اینکه باید از ظرفیت واردات به عنوان تنفس برای ساماندهی بازار خودرو استفاده کرد، اضافه کرد: علاوه بر واردات، باید بر افزایش تولید از نظر کمی و کیفی نیز تأکید کرد، زیرا با امکانات موجود تحقق این مهم شدنی است. کشوری که موشکهای پیشرفته تولید میکند، برای تولید خودروهای باکیفیت با قیمت مناسب مشکلی نخواهد داشت؛ اما اینکه هنوز این اتفاق رخ نداده، نشان میدهد باید توجه بیشتری به آن داشت.
وی افزود: در یک اقدام عاجل باید واردات خودرو تسهیل شود، البته در این زمینه فقط وزارت صمت مسؤول نیست و سایر سازمانها و نهادها مانند بانک مرکزی نیز باید به وظایف خود در حوزه تأمین ارز عمل کنند.
* قیمت ارز و واردات 2 مؤلفه مؤثر بر قیمت خودرو
سعید مؤتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران درباره این موضوع به «وطن امروز» گفت: اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده زیر 5 سال در کنار واردات خودروهای نو همراه با اخبار مثبت ثبات قیمت ارز و ادامهدار بودن این روند بر بازار خودرو تأثیر دارد و موجب کاهش قیمت تمام خودروهای داخلی و خارجی در بازار خواهد شد.
وی با بیان اینکه به طور کلی هرگونه خبر مثبت، چه واردات و چه مسائل سیاسی بر بازار تأثیرگذار است، تأکید کرد: هر گونه اقدام در راستای واردات خودروهای نو و کارکرده بر قیمت خودروهای مونتاژی چینی و داخلی اثرگذار است و در میانمدت موجب بازگشت رقابت به بازار خودرو خواهد شد.
این فعال بازار خودرو افزود: موضوعاتی از جمله تعرفه گمرکی و تأیید سریع و بدون مانع ارز تأمینی برای خرید این خودروها و اینکه این تعرفه و هزینههای جانبی چقدر در قیمت نهایی مؤثر خواهد بود، در کنار اینکه دولت قدمهایی در راه افزایش تعداد عرضه از کانال تولید داخلی و واردات برمیدارد، میتواند اثرات مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد و ادامه این روند منجر به سامان و آرامش بازار خودرو خواهد شد و موجب میشود نگاه سرمایهای از خودرو برداشته شود و مردم خودرو را مثل سایر کالاها با نگاه مصرفی خرید و فروش کنند.
* واردات خودروهای کارکرده باعث کاهش قیمت لوازم یدکی خودروهای ایرانی میشود
مصطفی اسکویی، فعال بازار لوازم یدکی، درباره این موضوع با اشاره به تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار لوازم یدکی گفت: واردات خودروهای کارکرده باعث کاهش قیمت لوازم یدکی خودروهای ایرانی میشود و میتواند روی صنعت تولید لوازم یدکی اثرگذار باشد. اسکویی بیان کرد: با افزایش واردات خودروهای کارکرده، فروش لوازم یدکی برای خودروهای ایرانی احتمالا کاهش مییابد و تولیدکنندگان لوازم یدکی باید به فکر بازارهای جایگزین به جای بازار کنونی باشند.
وی افزود: در نهایت واردات خودروهای کارکرده به کشور درصورتی که با توجه به آییننامههای مناسب و با تعیین تعرفههای مناسب سرعت گیرد، میتواند به سود مشتریان و صنعت خودروی کشور باشد. با این حال، باید برای تأمین زیرساختهای لازم برای تعمیر و نگهداری خودروهای وارداتی، اقدامات لازم انجام شود تا این امر در برخی نقاط تقاطع این دو صنعت، به صنعت تولید لوازم یدکی ضربه نزند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|