|
سکه ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
دیروز در بازار سکه و طلا، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۹ میلیون تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. همچنین نیمسکه ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت. هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۲۵۷۸ دلار بود.
ارسال به دوستان
اخبار
ماهواره «چمران ۱» در مدار قرار گرفت و نخستین سیگنال خود را ارسال کرد
ماهواره «چمران ۱» صبح روز گذشته در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت و نخستین سیگنالها از این ماهواره دریافت شد. این ماهواره توسط ماهوارهبر «قائم ۱۰۰» با موفقیت پرتاب شد. ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکتهای خصوصی دانشبنیان طراحی و ساخته شده است.
این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.
ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانههای فضایی و عملکرد زیرسامانههای ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره چمران ۱ به شمار میرود.
ماهوارهبر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است، در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.
***
تعلیق سایتهای گرانفروش بلیت در انتظار اقدام مقام قضایی
در حالی سازمان هواپیمایی کشوری طی هفتههای اخیر از تعلیق برخی سایتها به دلیل گرانفروشی خبر داده که در عمل سایتهای مذکور بدون هیچ مانعی در حال فعالیت هستند و تعلیق این سایتها منتظر اقدام مقام قضایی است. امروز در حالی ۴ روز از تعلیق سایت فلایتیو میگذرد که با مراجعه به این سایت به راحتی میتوان بلیت پروازهای داخلی را خریداری کرد. حال این پرسش مطرح میشود که اساسا سازمان هواپیمایی کشوری ابزار و جایگاه موردنیاز برای تعلیق سایتها و دفاتر گرانفروشی بلیت پروازها را دارد یا خیر؟ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره میگوید: مراتب به دادسرا منعکس میشود و بستن سایت در اختیار مقام محترم قضایی است.
وی افزود: وقتی سازمان هواپیمایی کشوری سایتی را تعلیق میکند، نامه برای شرکتها ارسال میشود تا سایت بسته (تعلیق) شود. چنانچه این کار را انجام ندهند شرکت هواپیمایی تخلف کرده و با آن برخورد خواهد شد.
***
ایران و عراق درصدد تحکیم ارتباطات اقتصادی
رسانههای عراق و منطقه درباره دستاوردهای اقتصادی سفر رئیسجمهور ایران به عراق گزارش دادند ایران و عراق درصدد توسعه و تحکیم ارتباطات اقتصادی مرزی هستند.
تقویت راهکارها برای بیاثر شدن تحریمهای ظالمانه غربی، حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپایی و کمک به تسهیل واردات و صادرات ایران و عراق از جمله محورهای گفتوگوی پزشکیان با مقامات عراقی بوده که رسانههای عراق و منطقه نیز بر آن متمرکز شدند.
پایگاه خبری الجزیره هم در گزارشی با عنوان «پیام مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران از عراق» آورده است: پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود از زمان تصدی منصب ریاستجمهوری در ایران به دعوت محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق به این کشور رفت.
***
زمان حراج بعدی سکه در مرکز مبادله
مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد هفدهمین جلسه حراج سکه طلای این مرکز فردا دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزار میشود.
متقاضیان جهت دریافت سکه به جدول زمانی تحویل سکه توجه داشته باشند. شروع زمان تحویل بدون هزینه انبارداری سکه طلا از ۵ مهرماه آغاز و تا ۱۲ مهرماه ادامه خواهد داشت؛ طی این دوره فقط هزینه تحویل از سوی شعب بانک عامل دریافت میشود. هزینه تحویل ۳۰ هزار تومان به ازای هر سکه برای کل دوره خواهد بود.
گفتنی است از ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ تاکنون ۱۶ حراج از طریق سامانه معاملات سکه طلای مرکز مبادله ایران برگزار شده است که طی این حراجها، در مجموع ۳۰۴ هزار و ۳۹۳ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده است. سهم ربع سکه از این حجم تخصیص ۱۶۸ هزار و ۲۹ قطعه، نیم سکه ۴۸ هزار و ۱۷۴ قطعه و تمام سکه ۸۸ هزار و ۱۹۰ قطعه است.
***
خرید تضمینی گندم به مرز ۱۲ میلیون تن رسید
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی از خرید تضمینی نزدیک به ۱۲ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان تا صبح دیروز خبر داد.
سهراب سهرابی وزن خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را تا صبح دیروز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن به ارزش 210.4 هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 1.620 میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد نشان میدهد.
وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران نیز افزود: تاکنون ۱۶۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل دادهاند، پرداخت شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.
مجری طرح خودکفایی گندم عنوان کرد: استانهای خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان با یک میلیون و ۱۶۷ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس با ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه با ۸۲۵ هزار تن، همدان با ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان غربی با ۶۷۰ هزار تن، آذربایجان شرقی با ۵۹۵ هزار تن، لرستان با ۵۳۶ هزار تن و خراسان رضوی با ۵۲۳ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص دادهاند و ۱۰ استان برتر خرید تضمینی گندم به شمار میآیند.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از ضرورت اجرای طرحهای اشتغالزا برای کاهش نرخ بیکاری در کشور گزارش میدهد
تحصیلکردهها در اولویت اشتغالزایی
تاکنون 25 درصد اشتغالزایی کل کشور توسط دانشآموختگان صورت گرفته است
گروه اقتصادی: اشتغالزایی به دلیل اینکه با معیشت مردم ارتباط تنگاتنگی دارد همواره باید مورد توجه دولتها قرار گیرد. در اواخر دولت سیزدهم نرخ بیکاری با کاهش 0.5 درصدی به 7.7 درصد رسید و حالا دولت چهاردهم سهمیهبندی ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال 1403 را برنامهریزی کرده است.
اشتغال از مهمترین موضوعاتی است که هم از نظر تامین معیشت و رفاه فرد و خانوار و هم از نظر افزایش رشد اقتصادی دارای اهمیت است. دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت، با طرح موضوع «ایجاد 4 میلیون فرصت شغلی طی 4 سال»، توجه و تمرکز بر حوزه اشتغالزایی را به عنوان یکی از اصلیترین برنامههای خود در دستور کار قرار داد.
بر این اساس هدفگذاری انجامشده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق اهداف عالیه نظام از منظر اقتصادی، نرخ بیکاری تمام استانها در سال 1403 باید حدود 0.9 درصد کاهش یابد، همچنین در استانهای دارای نرخ بیکاری ۲ رقمی، باید 2 برابر آمار بیکاری یعنی 1.8 درصد کاهش یابد. بر این مبنا باید جمعیت شاغلان از 24 میلیون و 391 هزار نفر به 25 میلیون و 391 هزار نفر برسد. بر این مبنا باید اشتغالزایی یک میلیون نفری در سال جاری محقق شود، همچنین جمعیت فعال کشور از 26 میلیون و 670 هزار نفر به 27 میلیون و 485 هزار نفر برسد، ضمن اینکه در پایان سال 1403 جمعیت بیکار کشور از 2 میلیون و 279 هزار نفر باید به 2 میلیون و 94 هزار نفر کاهش داشته باشد.
بر این مبنا باید در پایان سال 1403 حدود 185 هزار نفر کمتر از پایان سال 1402 بیکار وجود داشته باشد، همچنین نرخ بیکاری از 8.5 درصد پایان 1402 به 7.6 درصد در پایان 1403 برسد. در صورت تحقق این هدفگذاری حدود 9 دهم درصد از نرخ بیکاری کاسته خواهد شد. نرخ مشارکت نیز در صورت تحقق این هدفگذاری از 41.3 درصد به 42.1 درصد میرسد و نشاندهنده افزایش 8 دهم درصدی خواهد بود. نسبت اشتغال نیز از 37.8 درصد به 37.9 درصد باید ارتقا یابد که شامل بهبود 1.1 درصدی خواهد بود.
* وضعیت اشتغال و بیکاری کشور
برای آگاهی از وضعیت اشتغال و بیکاری کشور باید آمار سالهای گذشته مورد بررسی قرار بگیرد. طی 4 سال گذشته سهم فارغالتحصیلان از اشتغال ایجادی کمتر از تحصیل نکردهها بوده است. به طور متوسط حدود 25 درصد از کل اشتغال کشور به فارغالتحصیلان اختصاص یافته است. بر این اساس سهم فارغالتحصیلان از کل فرصتهای شغلی جدید 245 هزار نفر تعیین شده است.
در دولت سیزدهم بر اساس خالص اشتغال ایجادی آمارها ۸۹ درصد افزایش داشته و رکورد نرخ بیکاری در بهار 1403 به 7.7 درصد رسید. این دادهها از بهبود عملکرد بهتر دولت سیزدهم در زمینه اشتغال نسبت به دولت قبل حکایت دارد.
مطابق گزارش مرکز آمار ایران در بهار ۱۴۰۳، تعداد شاغلان کشور ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۵۲۸ نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون و ۶۹۶ هزار نفر افزایش داشته است. خالص اشتغال ایجادی در ۳ سال گذشته یک میلیون و ۶۹۶ هزار نفر بوده که افزایشی ۸۹ درصدی را نسبت به دوره قبل نشان میدهد.
خالص اشتغال ایجادی در ۳ سال گذشته به طور متوسط ۳۵۶ هزار نفر رشد کرده است، در حالی که از سال 93 تا 1400 به طور متوسط هر سال خالص اشتغال ۱۸۸ هزار نفر بوده است. از سال 1384 تا 1392 نیز سالانه برای ۳۴۶ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.
بر اساس تعریف، «خالص اشتغال» به مجموع اشتغالزایی انجامشده در دوره مورد نظر منهای شاغلانی گفته میشود که در همین دوره از گروه جمعیت شاغلان خارج شدهاند و افراد بیکارشده، افراد بازنشستهشده و افراد فوتشده را شامل میشود.
اشتغال ناقص نیز شامل همه شاغلانی است که به دلایل اقتصادی همچون رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار میکنند و آماده انجام کار اضافه در هفته هستند. این افراد به دلایل مختلف کمتر از حد استاندارد در هفته کار میکنند و تحت عنوان اشتغال ناقص شناخته میشوند.
* روند کاهش نرخ بیکاری در ایران
طبق گزارش اخیر مرکز آمار، نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ با کاهش 0.5 درصدی به 7.7 درصد رسید، در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی در مقایسه با فصل مشابه قبل ثابت بوده است. همچنین 41.2 درصد جمعیت ۱۵ سال و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفتهاند. همچنین در بهار 1403 به جمعیت فعال ۱۵ سال و بیشتر نسبت به فصل مشابه سال قبل افزوده شده است.
در بررسی بخشهای عمده اقتصادی نیز بخش خدمات همچنان پیشتاز عرصه ایجاد اشتغال است و با 52.4 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخشهای صنعت و کشاورزی هم به ترتیب با 33.0 درصد و 14.5 درصد در رده بعد قرار دارند.
کاهش یک درصدی نرخ بیکاری زنان، افزایش 2.4 درصدی سهم زنان فارغالتحصیل شاغل از کل زنان شاغل، کاهش 0.4 درصدی اشتغال ناقص، کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان، افزایش 0.2 درصدی نرخ مشارکت زنان، افزایشی شدن نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۶ استان، افزایش خالص اشتغال به ۴۳۹ هزار و ۸۱۴ نفر، کاهش تعداد بیکاران به ۸۹ هزار و ۳۸۳ نفر، تکرقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۶ استان و ثبت نرخ بیکاری ۲ رقمی تنها در ۵ استان کشور از جمله نتایج گزارش اخیر مرکز آمار ایران به شمار میرود و نشاندهنده اهتمام دولت سیزدهم در رشد شاخصهای بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در اکثر استانهای کشور است.
طبق این گزارش، کمترین نرخ بیکاری ثبتشده مربوط به استان مرکزی با 4.8 درصد است و استانهای تهران، آذربایجان غربی، یزد، فارس، مازندران، خراسان رضوی، زنجان و گیلان با نرخ بیکاری کمتر از ۷ درصد در ردههای بعد قرار دارند.
در بهار ۱۴۰۳ کمترین نرخ بیکاری در ۲۰ سال اخیر ثبت شد. تغییر معادله عرضه و تقاضای بازار کار و اعمال سیاستهای توسعه اشتغال، منجر به بهبود فضای کسبوکار و استمرار کاهش نرخ بیکاری شده است.
* راهکار کاهش نرخ بیکاری در مناطق محروم
با توجه به اینکه عمده جمعیت فقیر جهان در مناطق و بافتهای روستایی کشورهای در حال توسعه زندگی میکنند بنابراین اشتغالزایی در مناطق محروم و روستایی اهمیت بسیاری دارد. توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در مناطق محروم اهمیت بالایی دارد. برای دستیابی به این هدف باید کارآفرینی به عنوان موتور توسعه و رشد اقتصادی کشورها در ایران نیز مورد توجه قرار بگیرد.
ایجاد فرصتهای شغلی از طریق کارآفرینی در اشتغالزایی تحصیلکردهها اهمیت دارد، بنابراین دولت چهاردهم باید در راستای سیاستهای دولت قبل به بسترسازی برای حمایت از کارآفرینان بویژه برای مناطق محروم اهمیت بدهد. از طرف دیگر با توجه به مشکلاتی که در زمینه مهاجرت وجود دارد، لازمه حل مشکلات کنونی و رسیدن به توسعه، توجه به روستاها و بخش روستایی است.
اشتغالزایی نیازمند زیرساختهایی است که دولت باید از طریق اجرای طرحهای اقتصادی ایجاد کند، همچنین باید از طریق سیاستگذاریهای درست از اشتغال کارآفرینان حمایت به عمل آورد. علاوه بر این، نابسامانی اقتصاد و وجود فساد اقتصادی نیز در دستیابی به اهداف اشتغال موانع بزرگ محسوب میشوند.
نیازسنجی موضوع مهم دیگری است که در این مسیر باید آن را مدنظر قرار دهیم. برای مثال اگر قرار است محصولی تولید کنیم، نخستین کار ما باید تحقیق درباره نیاز بازار به آن محصول باشد. این جمله یعنی چه؟! یعنی باید بررسی کنیم بازار داخلی و خارجی، چه میزان به این محصول نیاز دارد و بازار فروش آن در چه سطحی قرار میگیرد. این کار در واقع سنجش ریسک تولید محصول در گام اول است.
مشکلات و معضلات روستاها در تمام جهان ناشی از ۲ مساله اساسی است: یکی کمبود امکانات اجتماعی (ضعف زیرساخت) و دیگری کمبود درآمد (ضعف اقتصادی) است. از جمله امکانات اجتماعی میتوان به خدمات بهداشتی، آموزشی، بیمه و تامین اجتماعی، خطوط ارتباطی (حملونقل و مخابرات)، امنیت، آب آشامیدنی، سوخت، برق و امثالهم اشاره کرد. اگرچه بسیاری از دولتها برنامههای گسترده و پرهزینهای را برای بهبود این زیرساختها انجام دادهاند اما همچنان کسبوکارها در روستاها با چالش مواجه است و سیل مهاجرت از روستا به شهر ادامه دارد.
در حال حاضر کارآفرینی خصوصی تنها راهکار اشتغالزایی و افزایش درآمدهای مردم روستایی است. مطالعات مختلف نشان داده که یکی از مهمترین اهداف توسعه اقتصادی ایجاد اشتغال با سازوکار کارآفرینی است. کارآفرینی باعث کاهش بیکاری و افزایش بهرهوری افراد و منابع و بالطبع افزایش درآمد مردم جامعه میشود.
تعاریف مختلفی از کارآفرینی وجود دارد. بعضی آن را به معنای نوآوری، بعضی معادل مخاطرهپذیری و برخی به عنوان نیروی ثباتدهنده و متعادلکننده بازار تعریف میکنند. شومپیتر، اقتصاددان و نظریهپرداز اجتماعی، مطالب گستردهای پیرامون کارآفرینی و تأثیر آن بر اقتصاد نوشته است. تز شومپیتر این بود که کارآفرینان نوآور موجب نوعی «عدم تعادل پویا» در اقتصاد میشوند. فرد کارآفرین با تجاریسازی نوآوری و جا انداختن آن در محیطی که قبلا فاقد آن بوده، تعادل اقتصادی را بر هم میزند.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» تأثیر افزایش نرخ شیر خام بر قیمت سایر محصولات لبنی را بررسی کرد
گرانی لبنیات در سایه افزایش قیمت شیر خام
گروه اقتصادی: آخرین قیمت مصوب شیر خام مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۵ هزار تومان در هر کیلو است. البته از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت انواع نهاده دامی به صورت جهانی ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و این اتفاق در سراسر جهان موجب رشد تولید دام و رونق صنعت دامپروری شده است اما با وجود کاهش قیمتهای جهانی نهادهها در روزهای اخیر خبر افزایش قیمت شیر داخلی در رسانهها مطرح شده است.
اولینبار این خبر را سیداحمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران مطرح کرد و با بیان اینکه بر اساس مذاکرات انجام شده با وزیر جهاد کشاورزی، قیمت مصوب شیر خام طی روزهای آتی ابلاغ میشود، گفت: نرخ کنونی مصوب هر کیلو شیر خام در دامداری ۱۵ هزار تومان است که با افزایش ۳ هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان خواهد رسید.
* جلسه بررسی قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی در شورای قیمتگذاری برگزار شد
در این میان روز گذشته جلسه بررسی نرخ ۳۲ قلم کالای اساسی در شورای «قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» تشکیل شد و از سوی اعضا، این اقلام قیمتگذاری شدند و قیمتهای جدید در روزهای آینده توسط رئیس شورا به زیرمجموعهها ابلاغ رسمی میشود.
شایان ذکر است پیش از تعیین کابینه دولت چهاردهم، تشکلهای دامداری به دنبال تعیینتکلیف نرخ جدید شیر خام در دامداریها در سال جدید بودند. با معرفی غلامرضا نوریقزلجه به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، وی در پاسخ به خواسته این گروه از فعلان اقتصادی اعلام کرد پس از رأی اعتماد، قیمت 2 محصول گندم و شیر را مشخص خواهد کرد.
پس از این جلسه بنا بر اعلام رئیس اتحادیه دامداران ایران در جلسه قیمتگذاری محصولات کشاورزی، قیمت شیر خام کیلویی ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان تصویب شد. فرهاد اکبری گفت: این نرخ بزودی از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ میشود.
* گرانی 20 درصدی شیر خام چقدر بر قیمت سایر لبنیات مؤثر است
با تعیین نرخ جدید ۱۸۱۰۰ تومان برای شیر خام یعنی این محصول ۲۰ درصد نسبت به قیمت قبل گرانتر شده است، حال نکته اینجاست که شیر خام حدود ۷۰ درصد در قیمت تمامشده محصولات لبنی تأثیر دارد؛ یعنی افزایش قیمت کنونی شیر خام تنها باید ۱۴ درصد در قیمت تمامشده لبنیات مؤثر باشد اما تجربه دورههای قبل نشان داده این افزایش رقمی بسیار بالاتر از این عدد در محصولات زیرمجموعه لبنیات خواهد بود.
جواد آزاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور درباره وضعیت نرخ شیر خام گفت: موضوع از ابتدای سال از سوی تشکلها در حال پیگیری است. نرخ خرید تضمینی گندم مصوب و از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد. در ادامه منتظر ابلاغ قیمت جدید شیر خام در دامداریها بودیم که در جلسات تشکیل شده این مبلغ ۱۸ هزار تومان در هر کیلوگرم مصوب شد.
وی افزود: دیرکرد ابلاغ قیمت شیر باعث میشود دامداران متضرر شوند، زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات لبنی، مطالبات آنها را ۱۰۰ روزه میپردازند.
وی ادامه داد: دامدار نیز برای تأمین نقدینگی مورد نیاز و خرید نهادههای دامی برای خوراک دامها در فصل زمستان ناچار است گوسالهها را به فروش برساند که در ادامه با کاهش جمعیت دامهای مولد، وضعیت بازار گوشت قرمز پرچالشتر از امروز خواهد شد.
هفته گذشته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا شیر خام در دامداریها افزایش قیمت داشته است، عنوان کرد تغییری در قیمت شیر خام نداشتهایم اما به نظر میرسد پس از روز گذشته و اعلام جمعی از فعالان این صنعت، افزایش قیمت این محصول را در روزهای آینده شاهد باشیم.
مشکل وقتی بیشتر به چشم میآید که بدانیم محصولات لبنی از ابتدای سال تاکنون در چند نوبت گران شده که آخرین افزایش مربوط به هفته گذشته بود و وقتی از فروشندگان علت این افزایش را جویا شدیم در پاسخ گفتند بستهبندیها و قیمت ظروف محصولات لبنی افزایش داشته است. حال یکی از پرسشهای اساسی این است: آیا پس از ابلاغ رسمی نرخ شیر خام، تولیدکنندگان فرآوردههای لبنی دوباره قرار است به این بهانه مبادرت به افزایش قیمت محصولات کنند؟
* افزایش ۲۹ تا ۴۱ درصدی در گرانیهای دورههای قبل
مرکز آمار مردادماه اعلام کرده بود انتظارات تورمی در دورههای قبلی افزایش قیمت شیر خام نشان داد با ابلاغ مصوبه قیمت جدید شیر خام، نسبت به قبل آن دوره، افزایش ۲۹ تا ۴۱ درصدی قیمت در زیرمجموعههای شیر نظیر ماست، پنیر، دوغ و... را شاهد بودیم که همین شرایط ممکن است با افزایش قیمت مجدد در بازار لبنیات دیده شود.
البته در زمینه افزایش قیمتها باید مد نظر داشته باشیم که از دیدگاه وزارت جهاد کشاورزی ۴ قلم فرآورده لبنی مشمول حمایت و قیمتگذاری تنظیم بازاری میشوند که شامل پنیر ۴۰۰ گرمی UF، ماست دبه 2.5 کیلوگرمی، شیر یک لیتری کمچرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی است. سایر اقلام هم بر اساس عرضه و تقاضا و بر اساس فرمولی که سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکننده دارد و قیمت جدید شیر خام، نرخگذاری خواهند شد.
* گرانی شیر نباید بر قیمت شیرخشک اثر منفی داشته باشد
در این میان نکتهای که برای قیمتگذاری باید مورد توجه مسؤولان قرار بگیرد این است که افزایش قیمت شیر در سالهای گذشته موجب شده بود قیمت شیرخشک نوزاد حدود ۷۰ درصد رشد داشته باشد و حالا با توجه به افزایش قیمت این محصول در ماههای پیش و کمبود نسبی آن در شرایط کنونی نباید افزایش قیمت شیر خام دوباره موجب افزایش قیمت شیرخشک شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|