|
دولت تأکید دارد اینترنت باکیفیت و پرسرعت در اختیار مردم باشد
رئیسجمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به سیاست دولت برای ارائه اینترنت باکیفیت و پرسرعت خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات مکلف است زیرساخت لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، باکیفیت و پرسرعت فراهم کند.
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» درباره ضرورت قانونگذاری برای فضای مجازی و اجتناب از شتابزدگی در تصویب جزئیات طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی»
مقدمات حکمرانی مجازی
گروه سیاسی: سرانجام طرح حمایت از کاربران فضای مجازی به کجا میرسد؟ این سوالی است که در روزهای اخیر تبدیل به یکی از موضوعات محل بحث در فضای مجازی شده است. از یکسو سایه تردید و ابهامی که بر سر فرجام این طرح سنگینی میکند و از سوی دیگر عدم آگاهی عمومی از اقدامات احتمالی که در صورت اجرایی شدن این طرح پیاده میشود باعث شده بازار گمانهزنیها، شایعات و تایید و تکذیبها نیز داغ شود. با این حال، آنچه نمیتوان درباره آن تردید داشت لزوم قانونمند کردن فضای مجازی در کشورمان است. خلأ قانونی در این زمینه باعث شده با گسترش اینترنت و افزایش نفوذ آن در زندگی مردم، به موازات تمام مواهب ارتباطی، مجموعهای از بحرانهای فرهنگی، اقتصادی و امنیتی نیز ظهور و بروز کنند. از همین رو پرسش درباره سرانجام این طرح و راهکارهایی که برای قانونمند کردن فضای مجازی وجود دارد را میتوان یکی از چالشبرانگیزترین سوالات دانست که جواب آن گویای یکی از سختترین آزمونهای مجلس یازدهم خواهد بود.
به گزارش «وطنامروز»، روز سهشنبه بود که خبر تصویب کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در نشست کمیسیون مشترک طرح صیانت با 18 رای مثبت و یک رای منفی منتشر شد؛ خبری که در کسری از ساعت تبدیل به موضوع اول فضای مجازی شد. در این میان واکنشهای گسترده در شبکههای اجتماعی نیز خبر از آن میداد که نمایندگان مردم در خانه ملت در نیمه عمر مجلس یازدهم احتمالا با پرسروصداترین طرحی که در بهارستان به تصویب رسیده مواجه شدهاند. اما این پایان کار نبود و در آخرین ساعات روز سهشنبه معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با صدور نامهای اعلام کرد مصوبه طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه مجلس باطل است. جلال رشیدیکوچی که تنها رای مخالف را در کمیسیون به این طرح داده بود در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: معاونت قوانین در نامهای از رعایت نشدن آییننامه داخلی در فرآیند بررسی طرح صیانت خبر داد و تاکید کرد آنچه در جلسه روز سهشنبه کمیسیون مشترک رایگیری شده متفاوت از طرحی است که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شده و اساسا نباید مبنای رسیدگی و رایگیری در کمیسیون قرار میگرفت. انتشار خبر ابطال این طرح سایه تردید را بر سر این قانون سنگینتر کرد تا اینکه هادی بیگینژاد روز گذشته در جلسه علنی مجلس در تذکری درباره برخی انتقادات نسبت به طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، اظهار داشت: این طرح در صحن علنی مطرح و تصویب و سپس با موافقت نمایندگان به کمیسیون مشترک برای بررسی ارجاع شد و سپس رئیس مجلس خواستار برگشت این طرح به صحن شد و مجددا رأیگیری و برای بررسی به کمیسیون مشترک ارجاع شد اما امروز عدهای سوپرمنبازی درمیآورند و از این طرح انتقاد میکنند. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: بهرغم اینکه کمیسیون مشترک جلسات زیادی را برای بررسی این طرح برگزار کرد اما معاونت قوانین میگوید باید از دستور کار خارج شود، چرا با دست خودمان، خودمان را نابود میکنیم، این چه رفتاری است؟ در این رابطه از رئیس و تیم رسانهای گلایه داریم؛ تا کی باید جوابگوی این رفتارها باشیم و چند بار جواب یک مساله را بدهیم؟
در این میان سخنگوی هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در حالی در کمیسیون ویژه تصویب شد که معاونت قوانین مجلس این رأیگیری را به دلیل تغییر نسخه اصلی غیرقانونی دانسته است، موضع هیات رئیسه مجلس در این رابطه چیست؟ بیان کرد: این طرح بعد از رأیگیری در صحن مجلس براساس اصل 85 قانون اساسی برای بررسی به کمیسیون ویژه سپرده شد که اعضای آن را نمایندگانی از کمیسیونهای مختلف مجلس مرتبط با این موضوع تشکیل میدهند، بنابراین آنها پیگیریهای لازم را انجام داده و به لحاظ قانونی حق بررسی این طرح را داشتند، چرا که نمایندگان مجلس اختیار قانونگذاری خود را در این رابطه به این کمیسیون محول کردند. سیدنظامالدین موسوی تاکید کرد: هماکنون معاونت قوانین مجلس ایراداتی را به روند تصویب کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی وارد دانسته و طبیعی است هیات رئیسه مجلس باید این گزارش را مورد بررسی قرار داده و در رابطه با آن تصمیمگیری کند اما به دلیل اینکه بررسی لایحه بودجه 1401 در دستور کار صحن قرار دارد، منتظر هستیم که بعد از اتمام بررسی آن، جلسه هیات رئیسه تشکیل و این گزارش مورد بررسی قرار گرفته و نظر نهایی هیاترئیسه اعلام شود. وی در پاسخ به سوالی دیگر از سوی خبرنگاران مبنی بر اینکه این مصوبه در رابطه با کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی است، بیان کرد: بله! و بعد از آن جزئیات این طرح و پیشنهاداتی که نمایندگان در رابطه با آن دارند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ممکن است دچار تغییراتی شود اما هنوز جزئیات طرح رأیگیری نشده است، ضمن اینکه معاونت قوانین نیز درباره نحوه رأیگیری در رابطه با این طرح ایراداتی را وارد دانسته که باید در هیاترئیسه بررسی شود و اگر صحت آن پذیرفته شد، باید مجدد برای این طرح رأیگیری شود. همچنین بعد از تصویب جزئیات، هم شورای نگهبان باید درباره اصل مصوبه اظهارنظر کند و هم مجلس بازه زمانی برای اجرای آزمایشی آن را تعیین کند، بنابراین این مصوبه نهایی مجلس محسوب نمیشود. سخنگوی هیاترئیسه مجلس در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا جمعآوری 30 امضا از نمایندگان پیرامون این مصوبه وجاهت قانونی دارد، تصریح کرد: این موضوع را آییننامه داخلی مجلس مشخص میکند، ضمن اینکه براساس آییننامه نمایندگان مجلس میتوانند درباره طرحها اظهارنظر کرده یا امضا جمعآوری کنند اما تصمیمگیری برای رأیگیری مجدد این طرح از جمله اختیارات هیاترئیسه است. با توجه به این توضیحات آنچه واضح است به تاخیر افتادن بررسی سرانجام این طرح است. زمانی که میتواند هم فضا را برای گفتوگوی بیشتر درباره نقاط ضعف و قوت احتمالی این طرح باز کند و از طرف دیگر به نمایندگان مردم این فرصت را میدهد تا با افکار عمومی ارتباط گرفته و پاسخگوی سوالات مردم باشند.
* طرحی نه برای فیلترینگ و نه کاهش پهنای باند
آنچنان که گفته شد فراتر از تردید درباره سرانجام این طرح، ابهام درباره کیفیت اجرای آن است که تبدیل به موضوع محل بحث در افکار عمومی شده است. این ابهام باعث شده مخالفان طرح نیز با ارائه تفاسیر مختلف بدون اشاره به بندی مشخص، نتایج اجرای طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» را به ظن خود شرح دهند. به همین خاطر تصور عمومی نسبت به اجرای این طرح بیش از هر چیز بر محور فیلتر شدن شبکههای اجتماعی و کاهش سرعت اینترنت شکل گرفته است؛ تصوری که البته رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی آن را خلاف واقع دانست و گفت: اعضای کمیسیون مشترک بارها از مردم و منتقدان خواهش کردهاند به جای توجه به شبهات فضای مجازی این طرح مجلس را بخوبی مطالعه کنند؛ زیرا در متن طرح به محدودسازی یا بستن شبکههای اجتماعی هیچ اشارهای نشده است. رضا تقیپور در گفتوگو با فارس تصریح کرد: حتی نام طرح قبلی نیز در طرح جدید تغییر کرده است و این طرح به نام نظام تنظیمگری خدمات فضای مجازی مطرح شده است و موضوعاتی همچون محدودسازی یا فیلترینگ در طرح جدید مطرح نیست. وی با بیان اینکه در طرح جدید آمده است: فضای مجازی باید دارای چارچوب باشد، بیان داشت: اینکه مطرح میشود در طرح مجلس مسدودسازی یا فیلترینگ وجود دارد اصلا چنین موضوعی در طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی نیامده است و هر کسی که این موضوع را مطرح میکند دروغ میگوید.
علی خضریان از دیگر موافقان طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» نیز با انتشار یادداشتی در توضیح این طرح نوشت: کسی با فعالیت شرکتهای خارجی و رقابت در اقتصاد دیجیتال مخالف نیست. پلتفرمهای اقتصادی غیرایرانی همچون نشانهای خارجی در صنایع مختلف میتوانند در ایران فعالیت کنند. آنچه مغایر عقلانیت حکمرانی است، قاچاق اطلاعات، پهنای باند، عدم پرداخت مالیات و پاسخگو نبودن به دولت ایران است. در بخش دیگری از یادداشت نماینده مردم تهران آمده است: باید بپذیریم همان طور که مرزهای جغرافیای سیاسی کشور نیاز به مراقبت و ساماندهی دارد، جغرافیای سایبری ایران هم باید ساماندهی شود، به شیوهای که شرق و غرب مرز مجازی خود را مدیریت میکنند و واژه مدیریت به هیچ وجه معنای تهدید اینترنت یا مخالفت با اصل آن نیست.
* مخالفان چه میگویند؟
در این میان اما نمایندگان مخالف نیز در اظهاراتی نسبت به نتایج این طرح هشدار دادند. روحالله حضرتپور، نماینده ارومیه در توئیتی نوشت: «طرح صیانت همچون بقیه طرحهای مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند. از همان ابتدا مخالف این طرح هستم و تلاش میکنیم طرح را به صحن آورده و ردش کنیم. برخی نمایندگان میخواهند بدون نظر مجلس طرح را تصویب کنند. دولتها نمیتوانند در مقابل تکنولوژی بایستند. میلیونها شغل در بستر فضای مجازی ایجاد شده که دولت وظیفه دارد از آنها حمایت کند، نه اینکه به دنبال حذف این فضا باشد». کیومرث سرمدی، نماینده اسدآباد نیز در اظهاراتی با اشاره به لزوم اقناع افکار عمومی در این باره گفت: «ضمن اذعان به وجود ولنگاری در فضای مجازی و لزوم ساماندهی آن، اقناع افکار عمومی پیشنیاز قطعی طرح موسوم به صیانت است. برای بازگشت طرح به صحن و بررسی بیشتر و شفاف آن توسط تمام نمایندگان، تلاش خود را به عنوان نماینده مردم به کار خواهم بست».
* آزمون ضروری ولی دشوار بهارستان
افسارگسیختگی فضای مجازی در کنار فقدان ظرفیت قانونی برای کنترل این بستر باعث شده در سالهای گذشته بحرانهای زیادی به جامعه ایران تحمیل شود. در این میان سرمایهگذاری سنگین جریانات معاند برای بهرهگیری حداکثری از این فضا در کنار سیاست ضدایرانی صاحبان پلتفرمهای اجتماعی باعث شده بسیاری از سناریوهای علیه امنیت ملی کشورمان نیز در این بستر پی گرفته شود. در نمونه مشهود این رفتارها در حالی که گروههای تروریستی تجزیهطلب نیز بیشترین استفاده را از شبکه اجتماعی اینستاگرام میبرند، این پلتفرم آمریکایی اقدام به حذف هرگونه محتوایی در بزرگداشت شهید حاجقاسم سلیمانی کرده و حتی اکانتهایی را که محتوایی در دفاع از ایران تولید میکنند نیز محدود یا مسدود میکند. در چنین فضایی خیز نمایندگان مجلس برای تدبیر درباره «حکمرانی مجازی» امری صحیح و قابل توجه است. قانونمند کردن فضای مجازی ضمن مقابله با طرحهای استکباری، مقابل بسیاری از کلاهبرداریهایی که با استفاده از خلع نظام نظارتی در اینترنت صورت میگیرد نیز میتواند بایستد. با این حال ضمن واقعبینی در این باره باید بایستههای اجرای موفق این طرح را نیز مدنظر قرار داد که مهمترین آنها به شرح ذیل است.
اقناع عمومی و دوری از تصمیمگیری پشت درهای بسته: باز نگه داشتن باب گفتوگو در مواجهه با مردم، شنیدن نگرانیهای عمومی و بیان راهکارهایی که در این باره اتخاذ شده از مهمترین نکاتی است که نمایندگان مردم باید به آن توجه کنند. بازار گسترده شایعات در این حوزه و نگرانی مردم از امکان به خطر افتادن کسب و کارهایشان از جمله این موارد است. لذا بهتر است نمایندگان مجلس و مسؤولان امر ضمن توضیح و تشریح اهداف و چگونگی این بحث، در جلساتی با اصناف، آنها را نسبت به عدم مخاطره علیه کسبوکارهایشان قانع کنند. بسیاری از نگرانیهای عمومی در این باره نیز به خاطر تصور این موضوع است که با قانونمند شدن فضای مجازی امکان ارتباطگیری مردم مختل میشود که در این باره نیز باید مردم را بخوبی قانع کرد. در نهایت اینکه تصور مردم از این طرح نباید اینگونه باشد که توطئهای علیه منافع آنها اتخاذ شده و تحقق این امر در سایه گفتوگو و اقناع مردم میسر است.
تبیین صحیح علل لزوم قانونگذاری در حوزه حکمرانی مجازی: در کنار برطرف کردن نگرانیهای مردم، تبیین علل ضروری بودن حرکت به سمت حکمرانی مجازی از دیگر مسائلی است که باید قانونگذاران به آن توجه کنند. سایه سنگین هراسآفرینی درباره قانونمند شدن فضای مجازی باعث شده اساسا مخاطرات افسارگسیختگی فضای مجازی کمتر در مباحث روز جایی پیدا کند. از همین رو یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد، لزوم تشریح چرایی نیاز کشور به قانونگذاری در این حوزه است.
تضمین کارآمدی طرح: حافظه جمعی مردم مملو از اتخاذ تصمیمات فوری با هدف تحقق اموری است که هیچگاه رنگ واقعیت به خود ندیدهاند. به همین خاطر نمایندگان مردم باید بخشی از توجه خود را به این مساله معطوف کنند که اساسا شرایط برای اجرای صحیح طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» فراهم شده است یا خیر و اگر جواب مثبت است؛ آنگاه این موضوع مجوزی برای بیتوجهی به سایر وجوه بایسته نیست، چرا که قطعا الزام این قبیل طرحها، وابسته به میزان کارآمدی آنهاست. بنابراین اهتمام اصلی طراحان باید به تضمین کارآمدی این طرح معطوف باشد.
ارسال به دوستان
تهران کانون تحولات منطقه؛ وزیر خارجه عمان با پیام سلطان این کشور به تهران آمد
پیام مسقط
گروه سیاسی: رفتوآمدهای دیپلماتیک در منطقه با مرکزیت ایران در میانه مراحل پایانی مذاکرات هستهای در وین و تحولات منطقه غرب آسیا در شرایطی شدت گرفته است که پس از سفر مهم رئیسجمهور به قطر، وزیر خارجه عمان روز گذشته وارد تهران شد و با حجتالاسلام والمسلمین رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.
به گزارش «وطنامروز»، در سایه توجه دیپلماسی ایران در دوره جدید به همسایگان بویژه پس از کاهش حضور آمریکا در غرب آسیا، روابط ایران با کشورهای منطقه وارد فصل تازهای از شکوفایی خود شده است. در این میان عمان که همواره روابط خوبی با کشورمان داشته و در مقطعی از تحولات هستهای در سالهای گذشته میان تهران و واشنگتن میانجیگری کرده است، یکی از همسایگانی است که در حال ارتقای هر چه بیشتر روابط خود با ایران است. پس از سفر چندی پیش حسین امیرعبداللهیان به مسقط، وزیر خارجه پادشاهی عمان روز گذشته به تهران آمد تا دعوت رسمی هیثم بن طارق را به رئیسجمهور بدهد. «بدر بن حمد البوسعیدی» ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: مایه افتخار است که در این سفر نامه سلطان عمان را به برادرش دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم میکنم. این پیام در رابطه با روابط دوجانبه ۲ کشور است که روابط خوب و تاریخیای است که رشد بسیار خوبی دارد. البوسعیدی ادامه داد: امیدواریم سفر آقای رئیسی در آینده نزدیک به عمان صورت بگیرد تا مرحله جدیدی از روابط و همکاری دوجانبه بین ۲ کشور را داشته باشیم. وزیر خارجه عمان گفت: زمینههای مختلف همکاری بین ۲ کشور بویژه در حوزههای اقتصادی و تجاری و فرصتهای سرمایهگذاری وجود دارد که میتواند مورد توجه ۲ کشور نه فقط در سطح دولتی، بلکه در سطح بخش خصوصی باشد و ما میخواهیم این روابط را گسترش دهیم. جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور به ریاست وزرای تجارت ۲ کشور در مسقط برگزار شد که از نتایج این نشستها ابراز خرسندی میکنیم و نتایج آن را مورد حمایت قرار داده و پیگیری خواهیم کرد تا اهداف مدنظرمان را محقق کنیم. وی با بیان اینکه زمینههای متنوع همکاری بین ۲ کشور زیاد است، خاطرنشان کرد: ارتباط تاریخی در سطح ملتهای ۲ کشور و جامعه ۲ کشور وجود دارد. وزیر خارجه عمان ادامه داد: روابط سیاسی ۲ کشور مبتنی بر اعتماد متقابل و احترام متقابل و منافع مشترک است که همیشه تلاش میکنیم این منافع به نفع هر ۲ کشور و همچنین به نفع منطقه باشد. البوسعیدی اضافه کرد: این منطقه در بخش مهمی از جهان واقع شده است. این فرصت را غنیمت میشمارم که بتوانیم درباره مسائل مختلفی که اهمیت زیادی برای هر ۲ کشور دارد رایزنی و گفتوگو کنیم. امیدواریم تلاشهای ما از طریق راهحلهای مسالمتآمیز، گفتوگو و تشویق دیگران به اعتمادسازی درباره مسائلی که منطقه ما با آن مواجه است، بتواند امنیت و شکوفایی و رفاه را برای ملتهایمان به ارمغان بیاورد.
* ملاقات با رئیسی
همچنین رئیسجمهور روز چهارشنبه در دیدار «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان با تشکر از دعوت رسمی سلطان عمان برای سفر وی به این کشور، گفت: بدون تردید این تعاملات میتواند در تحکیم روابط ۲ کشور و حل مسائل منطقهای و بینالمللی مؤثر باشد. رئیسی با اشاره به اینکه مواضع دولت عمان مواضعی خوب و متین بوده است و تفاوت قابل توجهی با رفتار برخی کشورهای منطقه دارد، خاطرنشان کرد: توجه عمان به فلسطین و یمن و مسائل منطقه قابل توجه است. رئیسجمهور با تاکید بر اینکه در نگاه دولت عمان توجه به امنیت منطقه، جهان اسلام و مظلومان غرب آسیا وجود دارد، بیان داشت: مناسبات ما با عمان مناسبات خوبی است اما در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری زمینه توسعه بیشتری وجود دارد و ظرفیتهای قابل توجه هر ۲ کشور میتواند در رشد روابط اقتصادی و تجاری به کار گرفته شود. حجتالاسلام رئیسی همچنین با دعوت از سلطان عمان برای سفر به تهران، تأکید کرد: اراده و سیاست ما در جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری با کشورهای دوست بویژه عمان است.
* امیرعبداللهیان: موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده است، تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی در مذاکرات از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد. حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه چهارم اسفندماه پس از دیدار و گفتوگو با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان در نشست خبری مشترک حضور یافت. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات جاری در وین گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است. امروز مذاکرات وین و مسائل منطقه را با همتای عمانی مورد بحث قرار دادیم. همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده است. من در مونیخ و آقای باقری در وین به صراحت به طرفهای غربی و به بورل تأکید کردیم به هیچ وجه در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما تحت هیچ شرایطی در مذاکرات وین از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد و پایبندی خودمان را به این مساله با قوت نشان خواهیم داد. لازمه هر گونه مذاکرهای را مفید بودن آن میدانیم و اینکه منافعی برای ملت بزرگ ایران در آن مذاکره متصور باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا در مجموعه مذاکرات وین تا اینجا خوشبین هستیم و امیدواریم اندک موضوعات حساس و مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقعبینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاشهایی که در بیش از ۹ ماه گذشته در وین حاصل شده به این نتیجه برسیم که همه طرفهای مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ در وین پایبند خواهند ماند.
***
توانمندی هستهای چون شمشیر داموکلس باید بالای سر عهدشکنان باشد
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سهشنبه در توئیتی نوشت: توانمندی صلحآمیز هستهای ایران باید چون شمشیر داموکلس همواره بالای سر عهدشکنان باقی بماند تا تضمینی واقعی برای اجرای تعهداتشان باشد. وی افزود: سال ۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، بهتر بود مطابق تدبیر رهبری از این «تضمین ذاتی» بیشتر و تاثیرگذارتر استفاده میشد.
ارسال به دوستان
اخبار
بازدید جانشین ستادکل نیروهای مسلح از جزایر سهگانه خلیجفارس
امیر نصیرزاده با حضور در جزایر نازعات از مواضع و استحکامات نیروی دریایی سپاه در این مناطق بازدید کرد. به گزارش تسنیم، امیر عزیز نصیرزاده، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح به همراه برخی معاونان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان و کارشناسان با حضور در مناطق دریایی و جزایر نازعات خلیجفارس، از قسمتهای مختلف رزمی، عملیاتی و پشتیبانی یگانهای نیروی دریایی سپاه در جنوب کشور بازدید و آمادگی و توان رزمی- عملیاتی این یگانها را مورد ارزیابی قرار داد. امیر نصیرزاده در ادامه به منظور بررسی میزان آمادگی و توان رزمی رزمندگان مستقر در جزایر تنب بزرگ، کوچک و بوموسی، در این جزایر حضور یافت و از بخشهای شناوری، موشکی، پهپادی، جنگال و قرارگاههای ناویان در جزایر بازدید کرد. وی در ادامه با حضور میدانی در جمع رزمندگان و سربازان نیروی دریایی سپاه در جزایر نازعات، با عرض خداقوت و خسته نباشید به آنها، بر انجام صحیح و سریع مأموریتهای محوله برای بالا بردن توان دفاعی تأکید کرد. امیر نصیرزاده، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح طی گفتوگویی با مثبت ارزیابی کردن تلاشهای تحسینبرانگیز رزمندگان و فرماندهان نیروی دریایی سپاه در حراست و صیانت از حریم منابع و منافع ملت عزیز ایران اسلامی گفت: آنچه امروز در این سفر و بازدید میدانی موجب خرسندی و رضایتمندی ما قرار گرفت، مشاهده جمع کثیری از چهرههای جوان، افسران تازهنفس و آماده، مصمم با روحیه جهادی، انقلابی و سلحشوری است که با توکل بر خداوند متعال محکم و با صلابت و هوشیاری کامل برای دفاع از میهن اسلامی در این جزایر مقاوم ایستادهاند.
***
نگرانی جنبش عدم تعهد از تحریمهای یکجانبه علیه کشورهای در حال توسعه
نماینده ایران در سازمان ملل با اعلام نگرانی جنبش عدم تعهد از اعمال تحریمهای یکجانبه علیه کشورهای در حال توسعه گفت: این جنبش از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریمهای یکجانبه کردهاند میخواهد با قید فوریت به این تحریمها پایان دهند. به گزارش فارس، «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در سخنرانی تحت دستور کار «گزارش کمیته منشور ملل متحد» به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در کمیته ششم مجمع عمومی اظهار داشت: نگرانی عمیق خود را درباره اعمال قوانین و سایر اشکال اقدامات قهرآمیز در حوزه اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه، از جمله تحریمهای یکجانبه که موجب نقض منشور ملل متحد و تضعیف قوانین بینالمللی و قوانین سازمان تجارت جهانی هستند، ابراز میکنیم. دیدگاه جنبش بر این اصل مبتنی است که اعمال تحریمها باید به عنوان آخرین راهحل در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: تحریمهای هدفمند تنها زمانی باید اعمال شود که طبق منشور تهدیدی علیه صلح و امنیت بینالمللی یا اقدامی تجاوزکارانه وجود داشته باشد. این ابزار به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در هیچ و همه موارد نقض قوانین، هنجارها یا استانداردهای بینالمللی قابل اعمال نیست. ارشادی افزود: این جنبش همچنین از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریمهای یکجانبه کردهاند میخواهد با قید فوریت به این تحریمها پایان دهند و بر تعهد جنبش مبنی بر حمایت از همه تلاشهایی که در راستای حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات بر اساس مقررات حقوق بینالملل و منشور ملل متحد است، تاکید میکنیم.
***
آمریکا:
مذاکرات وین پیشرفت قابل توجهی داشته است
سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره احتمال انجام شدن توافق در چند روز آتی و موضوع تبادل زندانیان آمریکایی در ایران پاسخ داد. به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه کاخ سفید، «جن ساکی» در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که گفته میشود طرفین مذاکرات وین به یک توافق نزدیک شدهاند؛ آیا از نظر او احتمال دارد این هفته توافقی انجام شود و آیا آمریکا با انجام شدن توافقی که شامل آزادسازی زندانیان آمریکایی و انگلیسی نباشد، موافقت خواهد کرد؟ با بیان اینکه «اجازه بدهید با سوال دوم شما شروع کنم، چون واقعا مهم است»؛ مباحثات درباره آمریکاییهایی را که به ادعای وی بیگناه و به طور غیرقانونی بازداشت شدهاند، جدا از مذاکرات برجام عنوان کرد و گفت: «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرده است «تصور بازگشت به توافق برای ما بسیار سخت است، در حالی که 4 آمریکایی بیگناه و بقیه در ایران گروگان گرفته شدهاند». بازگرداندن زندانیان به خانه واقعا فوریت دارد و ما میخواهیم خیلی زود حل و فصل شود اما این گفتوگوها از کانال جدایی انجام میشود. ساکی درباره احتمال رسیدن به توافق در چند روز آینده گفت: ما پیشرفت قابل توجهی داشتهایم و این پیشرفت ادامه دارد. تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نخواهد شد. بنابراین تا آن موقع نمیخواهم ارزیابی خوشبینانهای به شما ارائه بدهم اما مسلما خوب است که پیشرفت چشمگیری شده. اگر ایران جدیت نشان دهد، ما بر این باوریم که میتوانیم و باید در زمینه بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام، به تفاهم برسیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|