|
عاشورای ماندگار 1402 حامل چه پیامی بود؟
آیینه حسینی ایران
حسین کیامنش: «و هیچ روزی، روز حسین(ع) نمیشود». خورشید عاشورا روشنابخش تاریخ انسان و برپادارنده قیام اسلام به عدالت و آزادگی است. یاد و نام حسین(ع) آشناترین جلوه جمعی ایران شیعه در آمد و رفت تواریخ بوده، تا آنجا که هیچ نقطهای از خاطرات ایرانیان را نمیتوان یافت که رد محبت خاندان رسولالله(ص) در آن مشهود نباشد. محرم تلاقی عشق و حماسه، شور و شعور و معنویت و عقلانیت ایرانیان است. محرم ظرف زمانی برای گستره بخشیدن به زمین کربلاست که اگر چنین نبود «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» معنایی نمییافت.
محرم 1402 در هرم گرمای تابستان به گرمترین و عظیمترین شکلی که انتظار میرفت برپا شد. مردمی که نسل به نسل عشق علی(ع) و فرزندانش را به ارث برده بودند، در یکی از سختترین ایام و روزگاری که بر شیعیان گذشت، پرچم حقخواهی سید و سالار شهیدان و آزادگان جهان را بالا نگه داشتند. قابهایی که محدود به 4 جهت برای ثبت تصاویر عزاداری مردم بود، عمدتا در به تصویر کشیدن افق جمعیت ناتوان ماندند.
عاشورای 1402 روز زنده نگهداشتن نام حسین(ع) در زمانهای بود که کوردلان در وهم به فراموشی سپردن آن یاوهسراییها کرده بودند. از هفتهها پیش از آغاز ایام محرم حسینی، جریانهای معلومالحال شکست خوردهای که در یک سال گذشته برای به ویرانی کشاندن ایران به عنوان پایتخت شیعیان جهان تن به هر خفت و بدنامی داده بودند، طرح حمله به عزای سید و سالار شهیدان را کلید زدند. آنها که با دل بستن به آشوبهای سال گذشته در خیال به حاشیه بردن، هجو و حمله به این آیین حقطلبانه بودند، در هفتههای منتهی به ماه محرم کمپینهایی را برای تحریم این عزا، نپوشیدن لباس سیاه، حمله به عزاداران و... به راه انداخته بودند و انتظار داشتند جامعه ایران به علت نارضایتیهای موجود با آنان همراه شوند. با این حال از نخستین شبی که هلال ماه محرم در آسمان ایران رخنمایی کرد، آنچه به چشم میآمد، صفهای طویل عزاداران حسینی و جمعیت دینداری بود که برای اعتلابخشی به پرچم سیدالاحرار حسین بن علی(ع) دوشادوش یکدیگر به عزاداری پرداختند.
روشن بودن چراغ عزای حسینی در 10 روز گذشته عیانتر از آن بود که کسی توان وارد کردن شک و شبههای به آن را داشته باشد. طبق برخی مشاهدات، جمعیتی که امسال در آیینهای عزاداری محرم حاضر شد، حتی از سال گذشته نیز بیشتر بوده است. با این حال فراتر از جذبه عشق حسینی برای مردم ایران که قرنها عاشق آلالله بودهاند، محرم امسال را باید سیاسیترین محرم معاصر کشورمان دانست. اگر تا به حال روایت ناب انقلابی بر سیاسی بودن این آیین تاکید داشت و حتی نسبت به خطر سکولار شدن عزای حسینی هشدار میداد، امسال مخالفان دین و شریعت بیش از هر زمان دیگری بر سیاسی بودن این آیین تاکید داشتند و از مردم ایران میخواستند با حضور نیافتن در عزای حسینی، از قدرت نهاد دین در جامعه ایران بکاهند؛ درخواستی که البته با «نه» حقیقی مردم ایران باطل شد.
از همین منظر حضور کمنظیر مردم در عزای سید و سالار شهیدان را میتوان حامل چند پیام روشن دانست:
1- برخلاف تمام عملیاتهای رسانهای و تقلای مزدوران خارج از کشور برای به تعطیلی کشاندن محرم، حضور پرشور مردم در این آیین معنایی جز بیاعتباری خارجنشینانی ندارد که ابایی از هتک مقدسات مردم نداشتهاند. مردم با بالا نگه داشتن پرچم عزای امام حسین(ع) جایگاه رفیع دین را در زندگی جمعی خود به همگان نشان دادند.
2- حمله به محرم و جهل نسبت به نفوذ عمیق عزای سیدالشهدا(ع) در زندگی ایرانیان گواهی بر میزان حماقت ضدانقلابی است که ابتداییترین شناختی را از جامعه ایران ندارد. آنها که برای حمله به نظام و انقلاب اسلامی، هجمه به مقدسات مردم را تجویز میکنند، در این خیال باطل هستند که عزای محرم و صفر، پدیده دستساخت نظام سیاسی است، در حالی که انقلاب، نظام و ارزشهای ملی ایرانیان خود محصول عزای حسینی و ارادت قلبی مردم به خاندان عصمت و طهارت است.
3- آنچه از آن با عنوان جریان «زن، زندگی، آزادی» یاد میشود، فارغ از تشکیلات پشتپردهاش، یک هدف آشکار را دنبال میکرد و آن حمله به واجبات شرعی و مقدسات دینی مردم بود؛ هدفی که ابتدا با حمله به عفاف و حجاب آغاز شد و در این محرم قرار بود با حمله به اهل بیت پی گرفته شود. شکست این جریان در خاموش کردن چراغ عزای حسینی گویای این واقعیت بود که برخلاف اوهام شکستخوردگان سیاسی، نهاد دین کماکان بالاترین پیوند را با جامعه دیندار ایران دارد.
******
مردم ایران با اقامه عزای حسین(ع) و برگزاری مراسم عزاداری در بیش از 1000 شهر وسعت و عمق دینداری خود را نشان دادند
دیروز همزمان با عاشورای حسینی، مردم ایران اسلامی در جای جای این مرز و بوم در عزای امامشان اشک ماتم ریختند و یاد 72 شهید کربلا را گرامی داشتند. حضور پرشور نوجوانان و جوانان در سوگواری شهادت اباعبداللهالحسین(ع) و یاران باوفایش جلوه باشکوهی به آیینهای سنتی و ویژه دهه اول محرم داده بود. زنان و دختران و کودکان و نوجوانان در کنار عزاداران در جای جای ایران جامه سیاه بر تن کرده و با سربندهای «یاحسین»، «یا زهرا» و «یا ابالفضل» مشق عشق حسین(ع) کردند. دیروز با وجود گرمای هوا در ظهر عاشورا، علاوه بر پایتخت مراسم عاشورای حسینی در بیش از 1000 شهر برگزار شد. در مشهد مقدس دستههای انبوه عزاداران حسینی از مشهد و اقصی نقاط کشور وارد حرم رضوی شدند و مراسم عزاداری عاشورای حسینی را در جوار امام هشتم باشکوه برگزار کردند. مردم تبریز نیز نماز جمعه عاشورای را به امامت حجتالاسلام سیدمحمدعلی آلهاشم، نماینده ولیفقیه در آذربایجانشرقی در مصلای امام خمینی(ره) شهر تبریز اقامه کردند. طبق آیین و سنت مردم تبریز، بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا، عزاداری دستجات حسینی از خیابانها به بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا کشیده شد و تا سوم امام این مکان مملو از عاشوراییان حسینی است.
* تجلی عشق و دلدادگی سوگواران تهرانی در روز دهم
مردم مومن و ولایتمدار شهرستانهای استان تهران نیز با حضور گسترده خود در مراسم عاشورای حسینی از صبح دیروز برای قهرمانان حماسه تاریخساز کربلا، عزاداری و سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند و با خلق صحنههایی بینظیر از ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام، فریاد عشق و دلدادگی سر دادند. مساجد، تکایا، حسینیهها، گلزار شهدا، آستان امامزادگان و بقاع متبرکه در استان تهران دیروز میزبان سوگواران با آیینهای مختلف عزاداری بود که با شور و شعور حسینی، عزاداری و سوگواری کردند و ایمان راسخ و قلبی خود به اهل بیت و شهدای دشت نینوا را نشان دادند. حرکت دستههای سینهزنی و زنجیرزنی در شهرها و روستاهای استان تهران با حضور اقشار مختلف مردم، پایتخت را به شهری ماتمزده در عزای شهدای دشت نینوا بدل کرده بود و بیرقهای عزای حسین(ع) در همه دستههای عزاداری به چشم میخورد.
* خروش کرمانشاهیها در عزای سالار شهیدان
دیروز همچنین هیاتهای عزاداری در جای جای کرمانشاه به روضهخوانی، سینهزنی و زنجیرزنی پرداختند. عزاداران با پوشیدن لباس سیاه و کفن؛ سر و لباس خود را به گِل متبرک روز عاشورا آغشته و با نوحهخوانی و مرثیهسرایی، اقدام به سینهزنی، سنج و دهل و زنجیرزنی، علمگردانی و اجرای تعزیه کردند.
* حرم حضرت شاهچراغ(ع) میزبان عزاداران حسینی
همزمان با عاشورا، دستههای عزاداری به نوبت وارد صحن مطهر حرم حضرت شاهچراغ شدند تا هر یک به سبک و سیاق خود در سوگ سیدالشهدا و ایثار شهدای دشت کربلا سهیم شوند. گرمای شدید هوا هم نتوانست مانع حضور عشاق حسین شود. مردم ولایتمدار استان فارس و شهر شیراز همچون مردم سراسر ایران به سوگ و ماتم نشسته و نام حسین (ع) را فریاد زدند.
* شور عاشورایی در یاسوج
مردم یاسوج، مرکز استان کهگیلویهوبویراحمد نیز همزمان با سراسر کشور با حضور در خیابانها شور عاشورایی برپا کردند.
* عزاداری اراکیها در ظهر عاشورا
همزمان با روز عاشورای حسینی، عزاداران اراکی با حضور در هیاتهای عزاداری در غم شهادت سالار شهیدان و 72 تن از یاران با وفایش به سوگواری پرداختند. در این آیین عزاداران حسینی با تجمع در مقابل مصلای بیتالمقدس اراک به زنجیرزنی و سینهزنی پرداختند. همچنین در سراسر استان عزاداریهای باشکوهی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.
* عاشورا نماد دلدادگی کردستانیها به امام حسین(ع)
همزمان با دهم محرمالحرام و روز عاشورا، دستجات عزاداری در تمام شهرها و روستاهای بزرگ کردستان به عزاداری و سینهزنی پرداختند و در رثای امام حسین(ع) نوحهخوانی کردند. عاشورا در سنندج صحنهای دیگر از انسجام و اتحاد شیعه و سنی بود؛ صحنهای از دلدادگی مردم این دیار به امام حسین(ع) نوه حضرت محمد(ص) بود. مردم اهل سنت کردستان همزمان با فرارسیدن ماه محرم و روزهای نهم و دهم این ماه با پخت و توزیع نذری، قربانی کردن گوسفند و همراهی دستجات عزاداری اوج ماتم خود را از شهادت امام حسین نشان دادند.
* عزاداری مردم قزوین، اصفهان و زنجان در سوگ سیدالشهدا(ع)
مردم شهرها و روستاهای استان قزوین نیز دیروز همزمان با روز عاشورای حسینی، در سوگ شهادت حضرت اباعبداللهالحسین (علیهالسلام) و یاران باوفای ایشان، عزاداری و سینهزنی کردند. همچنین دیروز مردم شهرستانهای استان اصفهان همزمان با سراسر کشور در روز عاشورا به سوگ سالار شهیدان نشسته و با برپایی آیینهای سنتی، در این غم بزرگ با امام زمان(ع) شریک، همراه و همدرد شدند. با فرا رسیدن ماه محرم در استان زنجان شور و حال دیگری برپا میشود و مساجد و تکایا برای دهه محرم آماده میشوند تا مردم عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا نشان دهند. روز عاشورا اوج عزاداریهای مردم زنجان است. در این روز بسیاری از دستجات عزاداری و هیاتهای مذهبی از نقاط مختلف شهر به سوی مرکز شهر و امامزاده سیدابراهیم(ع) این شهر حرکت و پس از حضور در این مکان عزاداری میکنند.
* رخت عزای سالار شهیدان بر تن مردم خوزستان
به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی، سالروز شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین(ع) و 72 یار باوفایش، مراسم عزاداری همچون سالهای گذشته با حضور مردم ولایتمدار و شهیدپرور در نقاط مختلف استان خوزستان زادگاه سردار شهید بهنام محمدیراد و سردار شهید صدرالله فنی در دمای بالای 50 درجه سانتیگراد برگزار شد.
عزا و ماتم حضرت امام حسین(ع) همزمان با عاشورای حسینی با وجود شدت گرما با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، حسینیهها، تکایا و دیگر اماکن مذهبی نقاط مختلف استان خوزستان، دیار سردار سرلشکر شهید علیهاشمی، سردار شهید محمدرضا علیخانی و سردار شهید فرامرز رضازاده برگزار شد که عزاداران سرشک از دیدگان جاری کردند.
* عزاداری و اقامه نماز جمعه عاشورایی در قم
در روزهای تاسوعا و عاشورا علاوه بر شهروندان قم، عزاداران حسینی از استانهای همجوار راهی این شهر شدند و مراسم عزاداری خود را در کنار حرم مطهر حضرت معصومه برگزار کردند. همچنین نماز جمعه این هفته قم نیز همزمان با ظهر عاشورا به امامت آیتالله سعیدی با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد و خیابانهای اطراف حرم نیز مملو از نمازگزاران عزاداری بود که بار دیگر دینمداری ایرانیها را بر همگان اثبات کردند. خطیب جمعه قم در خطبههای نماز دیروز گفت: قرآنسوزان و حامیان صهیونیست آنها بدانند دست انتقام الهی گریبان آنها را خواهد گرفت و سزای سوزاندن کلامالله مجید را خیلی زود دریافت خواهند کرد. آیتالله سیدمحمد سعیدی با بیان اینکه همه گناهان و ظلمها به خاطر بیتقوایی است، اظهار کرد: امام حسین(ع) آخرین خطبهشان در عاشورا را با عبادالله اتقوالله شروع و مردم را به تقوای الهی دعوت کردند. وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) یکی از اهداف قیام خود در کربلا را امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در ذات خود یک کار فرهنگی، ارزشمند و سازنده برای اصلاح جامعه است. امام جمعه قم گفت: نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) خنثیکننده تبلیغات دشمن علیه اهل بیت (ع) بود.
* نماز ظهر عاشورا در سراسر کشور اقامه شد
نماز ظهر عاشورا همزمان با اقامه نماز جمعه در میادین اصلی شهرها، حسینیهها، تکایا، مساجد، هیاتها و... اقامه شد. عاشقان و دلدادگان اهل بیت علیهمالسلام و مردم مومن و ولایتمدار ایران اسلامی ظهر دیروز مصادف با دهمین روز ماه محرمالحرام، به یاد آخرین نماز سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایش در کربلا، نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند. مساجد، تکایا، حسینیهها، گلزارهای شهدا، آستان امامزادگان و بقاع متبرکه روز گذشته میزبان نمازگزارانی بودند که با شور و شعور حسینی هم عزاداری کردند و هم به اقامه نماز پرداختند تا عشق و ارادت خود را به ساحت حضرت ثارالله و شهدای دشت نینوا نشان دهند. همچنین خیل عظیم هیاتهای سوگوار و عزاداران امام حسین(ع) پس از شنیدن نوای اذان ظهر، بلافاصله دست از عزاداری کشیده و در خیابانها، پیادهروها و در هر مکانی که بودند فریضه واجب نماز را که یکی از ارکان و مؤلفههای نهضت حسینی است، به جا آوردند. از ساعات اولیه صبح دیروز مردم در سراسر کشور برای قهرمانان حماسه تاریخساز کربلا، عزاداری و سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند و در ادامه با حضور در صفوف نماز جماعت، صحنههایی از دلدادگی و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام را به نمایش گذاشتند.
* حضور گسترده عزاداران حسینی در مشهدالرضا
هیاتهای عزاداری که از سراسر کشور در مشهدالرضا حضور یافته بودند، هر یک در مسیرهای منتهی به حرم رضوی با آداب و رسوم خاص خود به عزاداری پرداختند و با تشرف به آستان مقدس رضوی، در این صحن و سرا اقامه عزا کردند. همزمان با عاشورای حسینی سالروز شهادت امام حسین(ع)، آیین «مقتلخوانی» این واقعه توسط نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) برگزار شد. آیتالله سیداحمد علمالهدی دیروز در آیین مقتلخوانی عاشورا به شرح واقعه در شب و روز دهم ماه محرم و آنچه بر سر امام حسین(ع) و یارانش آمد، پرداخت و گفت: شب قبل از این واقعه، امام حسین(ع) تا صبح نخوابیدند و چندی قبل از سپیدهدم که به خواب رفتند، پیغمبر را در خواب دیدند که خبر از شهادت ایشان در روز عاشورا دادند. وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در خواب به ایشان فرمودند «امروز تو شهید آل محمدی، تمام اهالی آسمان به من بشارت دادند که تو امروز به شهادت میرسی». بعد از این خواب حضرت امام حسین(ع) یقین کردند که امروز به شهادت میرسند. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه مقتلخوانی، به شرح نحوه شهادت نزدیکترین یاران امام حسین(ع)، قمر بنی هاشم، علیاکبر و علیاصغر(ص) پرداخت و همزمان با شرح واقعه، ذکر مصیبت اهل شیعه را بیان کرد. در پایان نیز شهادت جانسوز حضرت امام حسین(ع) را شرح داد که صدای آه و ناله و ضجه زائران و مجاوران به آسمان رفت.
* خاکیترین آیین عاشورایی در لرستان
آیینهای سنتی روز عاشورا در لرستان، حکایت خاکساری دیرینه مردم این دیار در برابر مولای خود حسینبنعلی(ع) است که در «گلمالی» و آیین «چمر» تجلی مییابد. مردم از صبح عاشورا در یک نمایش حزنانگیز، آوای چَمرونه را ساز میکنند و خبر سوگواری خود را با سرنا و دهل به دورترین نقطه شهر میرسانند. هر چه هست، آیین عزاست و اندوهی از جنس خاک در سوگ او که سرش بالای نیزه رفت. آبوخاک و گلاب دستبهدست هم دادهاند تا خاکیترین آیین عزا را روایت کنند؛ آب حیات من است، خاک سر کوی دوست. مردم لرستان از صبح پیش از طلوع حوضچهها را با گل نرم آماده کرده و عزاداران خود را به میعادگاه سوگ رساندهاند. اینجا کودک و بزرگ، زن و مرد، و پیر و جوان نمیشناسد. هر کدام تکهای از گل را به شانهها و سر و روی خود میپاشند یا تن را به عزای گل میسپارند. شکل دست را گاهی با گل، روی لباسها نقش میبندند تا نشان دهند عباس تکیهگاه دیرینه آنان است. برخی نیز در نوبت میمانند تا میاندار، تمام تنشان را با گل در سوگ کند. حکایت گلمالی و شانههای کزکرده از عزا در روز عاشورا روایت ارادتی است که با مردم لرستان سرشته شده است تا خاکیترین آیین عاشورایی جهان از خاک بروید.
******
میلیونها نفر از شیعیان و محبان اهلبیت علیهمالسلام در جهان به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند
گروه بینالملل: عشق به امام حسین(ع) جغرافیا نمیشناسد و محبان او در ایام محرم در سراسر دنیا اقدام به برگزاری مراسم سوگواری کردند. عزاداری عاشورای محرم 1445 نیز صحنههای نابی از تابلوی زیبای حماسه عقل و عشق را پیش چشم افکار عمومی گذاشت. دیروز جهان از شرق تا غرب عالم شاهد برپایی مراسم عاشورای حسینی بود. میلیونها نفر از محبان اهلبیت علیهمالسلام و آزادیخواهان جهان به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند.
* غرب آسیا
کربلا میعادگاه عاشقان ثارالله روز گذشته میزبان زائران و عزداران میلیونی حسینی بود. هزاران زائر از داخل و خارج عراق طی روزهای گذشته برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورا وارد کربلا شدهاند. در همین راستا تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) به تشریح جزئیات طرح امنیتی و خدماتی مراسم عاشورا پرداخت. «رسول فضاله» رئیس واحد حفظ نظم تولیت مقدس امام حسین(ع) اعلام کرد: طرح امنیتی، خدماتی و ساماندهی ویژه مراسم عاشورا تا ۱۳ ماه محرمالحرام ادامه خواهد داشت. رئیس واحد حفظ نظم عتبه حسینی گفت: این طرح شامل چند محور از جمله امنیتی، خدماتی و ساماندهی مرتبط با چگونگی ورود زائران است. وی افزود: این طرح از شب اول محرم آغاز شده و تا ۱۳ محرم ادامه خواهد داشت. رسول فضاله تصریح کرد: هدف از این طرح تامین امنیت مراسم عاشوراست. وی گفت: بیش از 5 هزار داوطلب در این طرح شرکت میکنند و از بیش از هزار و ۸۰۰ دوربین نظارتی در این طرح کمک گرفته میشود.
در لبنان نیز خیابانهای منطقه ضاحیه بیروت شاهد برپایی پرشور هیاتها و موکبهای عزاداری بود که به صورت داوطلبانه و مستقل توسط خیران لبنانی تشکیل شده بود. بهرغم فشارهای اقتصادی تحمیلی آمریکا و متحدانش، مردم این کشور امسال با شوری مضاعف اقدام به برپایی موکبهای عزاداری در مناطق مختلف این کشور کردند. «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزبالله لبنان در سخنرانی اخیر خود، برپایی ۸۵۰ موکب عزاداری در ایام محرم را امری بیسابقه در تاریخ لبنان و باعث خشم دشمنان دانسته بود.
در یمن نیز دیروز مردم به خیابانها آمده و مراسم عزاداری روز عاشورا را در شهرهایی همچون صنعا، اب، البیضا، مأرب و صعده برگزار کردند. طبق گزارش شبکه المسیره، در بیانیه این مراسم عاشورایی آمده بود: بزرگداشت این روز یکی از نشانههای عشق و دلبستگی ما به امام حسین علیهالسلام است. گرامیداشت عاشورا بیانگر مواضع دینی، اصولی و اخلاقی ما در برابر ظالمان و جنایتکاران است. در ادامه بیانیه میخوانیم: ما به مواضع اصولی خود در قبال مسائل امت که مهمترین آن مساله فلسطین است، پایبند هستیم. ما همه اشکال عادیسازی روابط با دشمن اسرائیلی توسط رژیمهای خیانتکار را محکوم میکنیم. مردم یمن در این بیانیه ضمن تاکید بر «ایستادگی ملی و ارزشی خود در محور جهاد و مقاومت در برابر دشمنان امت» تاکید کردند: ما سوزاندن قرآن در سوئد و دانمارک توسط لابی صهیونیستی را محکوم میکنیم و از امت اسلامی میخواهیم در قبال آن موضع گرفته و این کشورها را تحریم کنند. یمنیها در این بیانیه خطاب به ائتلاف متجاوز عربی در یمن خاطرنشان کردند: به شما میگوییم دست ما هنوز روی ماشه است و همچنان برای مقابله با تجاوزات نظامی و محاصره شما، در آمادگی به سر میبریم. فداکاریها هر چقدر هم لازم باشد، ادامه خواهد یافت؛ نه تسلیم خواهیم شد و نه غفلت خواهیم کرد تا دشمن ملت ما را به کنترل درآورد. همچنین مراسم عزاداری روز عاشورا در شهر قطیف عربستان با حضور خیل انبوه محبان اهل بیت(ع) برگزار شد. در ترکیه هم خیل عظیم دستههای عزاداری به مناسبت دهم محرم در خیابانهای استانبول به حرکت درآمدند.
* شبهقاره
مراسم عاشورا در افغانستان به رغم اعلام ممنوعیت از سوی برخی رسانهها در مناطق مختلف این کشور با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. مراسم عاشورا علاوه بر کابل در سایر نقاط افغانستان نیز برگزار شد. هرات، ولایت هممرز ایران از جمله مناطقی است که در آن خیل عزاداران حسینی به خیابان آمده و به عزای سالار شهیدان پرداختند. کابل، هرات، دایکندی، غزنی، هلمند و قندهار نیز از جمله ولایتهای بودند که مراسم عاشورای حسینی با تامین امنیت و با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد. حامد کرزی، رئیسجمهور سابق افغانستان پیامی را به مناسب روز عاشورای حسینی منتشر کرد و گفت: عاشورا به عنوان یک حرکت اصلاحی و تاریخی مورد توجه و احترام مسلمانان در تمام نقاط جهان است و امت اسلامی همواره از این مناسبت برای تحکیم معنویت و تقویت وحدت و انسجام درونی بهره میگیرد. ماه محرم از دیرزمان تاکنون در میان مردم شبهقاره بویژه پاکستان، از احترام و منزلت خاصی برخوردار بوده است. امسال هر نقطه از پاکستان شاهد آیینهای پرشور سوگواری شهادت امام حسین علیهالسلام و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت بود و همزمان عزاداران حسینی و پیروان اهل بیت عصمت و طهارات که این ایام را فرصتی برای تجدید عهد با ارزشهای اسلامی و تجدید عهد با قرآن کریم میدانند، یکصدا توهینهای مکرر به کتاب آسمانی مسلمانان عالم قرآن را بشدت محکوم کردند. رهبران مذهبی پاکستان از جمله چهرههای برجسته سیاسی از پیروان اهل بیت علیهمالسلام و عزداران حسینی خواستند با در دست گرفتن قرآن کریم، ضمن نمایش وحدت و یکپارچگی در عزای سالار شهیدان، با دیگر ملتهای اسلامی جهان یکصدا شده و اقدامات شیطانی در کشورهای غربی علیه مقدسات اسلامی و بیحرمتی به قرآن کریم را محکوم کنند. گفتنی است پس از استقلال پاکستان، اهمیت ماه محرم بیش از پیش در جامعه اسلامی این کشور نوظهور گسترش یافت، به نحوی که به فرمان محمدعلی جناح، بنیانگذار فقید پاکستان که مردم به دلیل ارادت به او، وی را قائد اعظم مینامند، تاسوعا و عاشورا در این کشور تعطیل رسمی اعلام شد و دستگاههای دولتی، مدارس، رسانهها و مطبوعات نیز موظفند به احترام شهادت امام حسین علیهالسلام و یارانش، در دهه اول محرم برنامههای ویژه تدارک ببینند.
شیعیان هندی نیز روز گذشته در راهپیمایی روز عاشورا شرکت کردند و همراه خود پرچم و بیرقهای عاشورایی داشتند. مراسم روز عاشورا در روستای چولاسسادات در اوتار پرداش هند با حضور گسترده عزاداران حسینی برگزار شد. روستای چولاس سادات در حدود 40 کیلومتری دهلینو در اوتار پرادش واقع شده است.
اکثر مسلمانان شیعه هندی در این روستا زندگی میکنند و با شروع ماه محرمالحرام، چهره روستا سیاهپوش و غرق در عزاداری امام حسین (ع) میشود. مراسم عزاداری امام حسین(ع) در روستای چولاسسادات به طور شبانهروزی برگزار میشود. این عزاداریها در روز عاشورا به اوج خود میرسد و عزاداران حسینی(ع) با حضور در خیابان در راهپیمایی عاشورا شرکت میکنند و این راهپیمایی تا پاسی از شب همراه با سینهزنی و نوحهخوانی ادامه دارد.
* کشمیر
شیعیان شهر سرینگر در کشمیر تحت سلطه هند، پس از ۳۴ سال توانستند مراسم عزاداری محرم را در خیابانهای این شهر برگزار کنند. به گزارش الجزیره، هزاران نفر از شیعیان کشمیر پس از لغو ممنوعیت ۳۴ ساله برگزاری مراسم محرم در این منطقه، برای شرکت در یک راهپیمایی مذهبی در سرینگر، بزرگترین شهر کشمیر تحت کنترل هند، به خیابانها آمدند. طی بیش از ۳ دهه گذشته، دولت جامو و کشمیر از برگزاری این مراسم عزاداری جلوگیری و اعلام میکرد این ممنوعیت به دلیل جلوگیری از بروز ناآرامی اعمال شده است. عزاداران سیاهپوش کشمیری روز گذشته در میان ترتیبات شدید امنیتی در قلب شهر اصلی منطقه سرینگر سینه زدند و مرثیه سر دادند. مقامات هندی در بیانیه چهارشنبه گذشته خود مبنی بر اجازه راهپیمایی محرم از شرکتکنندگان خواستند به هیچگونه سخنرانی ضد ملی یا ضد نظام یا شعار و تبلیغات نپردازند.
* آفریقا
هزاران نفر از مردم مسلمان نیجریه در روز عاشورای حسینی (ع) در شهرهای مختلف این کشور به خیابان آمدند. مسلمانان شیعه در شهرهای مختلف نیجریه از جمله در بائوچی در راهپیمایی روز عاشورای حسینی شرکت کردند و به عزاداری پرداختند. هزاران نفر از عزاداران شیعه در بائوچی با لباسسیاه در روز عاشورا به سوگواری پرداختند و همچنین عکس شهید سردار قاسم سلیمانی را در راهپیمایی روز عاشورا همراه خود داشتند. عزاداران حسینی همچنین برای محکومیت قرآنسوزی در سوئد و دانمارک در راهپیمایی روز عاشورا قرآن به دست داشتند. در سنگال، تانزانیا و اوگاندا هم مسلمانان این کشور در عزاداری عاشورای حسینی شرکت کردند.
* اروپا
سوگواران سالروز شهادت امام حسین(ع) در مراکز فرهنگی و دینی شیعیان در روسیه، پس از عزاداری در سوگ و ماتم شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)، نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند. این آیینها در مکانهایی همچون مسجد خاتمالانبیا(ص)، سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسلامی مسکو و حسینیه فاطمهالزهرا(س) در پایتخت روسیه برگزار شد. در برخی مناطق دیگر نیز همچون حسینیه امام علی(ع) سنپترزبورگ در شمال روسیه و مسجد دربند در جنوب این کشور، نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش قبل از شهادت در کربلا اقامه شد. محافل فرهنگی و دینی شیعیان در کازان و آستراخان نیز عرصه حضور عزاداران حسینی از ملیتهای مختلف بود. مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در مرکز اسلامی المهدی(ع) در رم هم با حضور شیعیانی از ملیتهای افغانی، پاکستانی، هندی و ایرانی، همچنین سفیر و دیپلماتهای کشورمان در ایتالیا برگزار شد. در این مراسم ابتدا زیارت عاشورا قرائت و سپس ویدئویی با زیرنویس ایتالیایی درباره واقعه کربلا به نمایش گذاشته شد. «شیخعباس دیپالما» امام جماعت مرکز اسلامی المهدی(ع) طی سخنانی در جمع عزاداران حسینی با بیان اینکه عاشورا فقط یک واقعه تاریخی مربوط به گذشته نیست، خاطرنشان کرد: عاشورا یک مکتب با جهانبینی خاص خود است که پس از گذشت قرنها همچنان زنده و الهامبخش است. با آغاز ماه محرم، ایرانیان و دیگر شیعیان مقیم رم هر شب با حضور در مرکز اسلامی المهدی(ع) به یاد شهدای کربلا بر سر و سینه زدند و برای مظلومیت و جانفشانیهای کاروان حسینی در دشت کربلا، اشک ماتم ریختند.
در انگلستان نیز مرکز اسلامی در لندن میزبان صدها تن از دوستداران امام حسین علیهالسلام بود که تنها ساعاتی بعد از بازگشایی مرکز، عشق خود را به خاندان اهل بیت(ع) نشان دادند. به گزارش مرکز اسلامی انگلیس، این مرکز در شب عاشورای حسینی و ساعتی پس از بازگشایی به کانون حضور انبوه شیعیان و ارادتمندان به حضرت سیدالشهدا علیهالسلام از ملیتهای مختلف مبدل شد. دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام در این مراسم باشکوه، با نوای مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به سینهزنی پرداختند. همه فعالیتهای مذهبی، آموزشی و فرهنگی مرکز اسلامی انگلیس که از کانونهای اصلی اجتماع مسلمانان از ملیتهای مختلف در لندن است، از حدود ۳ ماه پیش با اقدام نهاد وابسته به دولت انگلیس به حالت تعلیق درآمده بود. بعد از واکنش گسترده مسلمانان و پیگیریهای مستمر حقوقی، بخشی از فعالیتهای مرکز از شب عاشورا از سرگرفته شده است.
* آمریکا
شیعیان و محبان امام حسین(ع) در قلب آمریکا به عزاداری برای شهدای کربلا پرداختند. تصاویر دسته پرشور عزاداری شب عاشورا در هیوستن تگزاس انتشار گستردهای در فضای مجازی داشت. این مراسم پرشور با سازماندهی مرکز اسلامی شهر هیوستون ایالت تگزاس برگزار شد. همچنین همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهید، پرچم امام حسین(ع) در نیویورک به اهتزاز درآمد و شیعیان در خیابانهای نیویورک با برپایی دسته عزاداری به سوگواری پرداختند. همچنین به سیاق سالهای گذشته عزاداران حسینی در واشنگتن دیسی و در کنار کاخ سفید پرچم اباعبدالله را به اهتزاز درآورده و به عزاداری پرداختند.
همچنین مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور شیعیانی از تمام ملیتها در ونکوور کانادا برگزار شد. در راهپیمایی روز تاسوعا حدود ۳۰۰۰ نفر از علاقهمندان به سرور و سالار شهیدان حضور داشتند.
ارسال به دوستان
محرم، جلوهگاه تکثر فرهنگی در ایران
حجتالاسلام محمدحسین هاشمیان*: یکی از مشکلات جامعه ما، مواجهه کانالیزه شده مردم با حقایق است. متاسفانه دشمنان با وارونه جلوه دادن حقایق، ارائه تصویر ناقص از حقیقت یا حتی دست زدن به شایعهسازی و دروغپراکنی، بسیاری از حقایق مسلم جامعه و فرهنگ ما را به صورت مخدوش مخابره میکنند. یکی از آن عرصههایی که در سالیان گذشته دشمن تمام تلاش خود را کرده تا یک تصویر تحریف شده از آن ارائه دهد، عرصه دینداری و میزان و کیفیت آن در جامعه ایرانی است. دشمن تمام ظرفیت رسانهای خود و تمام خلاقیت خبیثانه خود را به کار گرفته تا این تصویر را ارائه کند که جامعه ایرانی از یک جامعه دیندار عبور کرده و اکنون تنها قشر اندکی آن هم از طیفهای کمسواد و کمتر تحصیلکرده جامعه به تقیدات و آیینهای دینی پایبندی دارند. اگر چه ما برای نشان دادن دروغ و کذب بودن این تصویر، کارهایی کردهایم اما هیچکدام از سیاستها و کارهای ما، به اندازه اتفاقی که در محرم رقم میخورد، به صورت عینی و ملموس و اثرگذار این تلاش دشمن را ناکام نمیگذارد.
در ایام محرم، خود مردم یک مواجهه رودررو و عینی با حقیقت دینداری در جامعه ایرانی دارند و گستردگی، عمق و کیفیت عظیم این ظرفیت بزرگ را به چشم میبینند. حقیقتا باید گفت محرم، پادزهر سیاستهای رسانهای دشمن در خدشه وارد کردن به چهره و تصویر دینی مردم ایران است.
اگر با یک نگاه جامعهشناختی به ترکیب و قشربندی اجتماعی عزاداران حسینی در محرم بپردازیم، میبینیم که این آیین، محدود به یک طیف یا طبقه خاص اجتماعی نیست؛ تکثر و تنوع فرهنگی و اجتماعی بخوبی در برگزاری این آیین قابل مشاهده است. در واقع محرم بهترین جلوهگاه تکثر و تنوع فرهنگی ایران و در عین حال اتحاد و یکپارچگی آن است. چندین سال است که دشمنان ما تلاش میکنند القا کنند دیگر دین، نمیتواند عنصر وحدتبخش اجتماعی در ایران باشد اما حضور گسترده طیفهای مختلف مردم در عزاداری محرم، بخوبی بیبنیاد بودن این نظریه را نشان میدهد. عزاداری سراسری مردم ایران، جلوهای از عنصر وحدتبخش دین است.
البته این سخنان لزوم وظیفه و مسؤولیت ما در حفظ این چندگونگی در عزاداری محرم را نفی نمیکند. ما وظیفه داریم از این تکثر فرهنگی در عزاداری امام حسین دفاع کنیم و اجازه ندهیم یک سبک و یک نوع عزاداری به عنوان سبک معیار به همه طیفهای فرهنگی و اجتماعی جامعه القا شود، البته باز هم این حرف به معنای کار فرهنگی در برابر شیوههای مذموم و منحرف عزاداری نیست. پیشینیان ما مثل شهید مطهری بشدت بر موضوع عزاداری و اصلاح فرهنگ عزاداری کار کردهاند و زحمت کشیدهاند و این مسیر را ما هم باید طی کنیم اما بین اصلاح فرهنگی و حذف فرهنگی تمایز است. یک مصلح مثل یک جراح باید مراقب باشد اصلاح او به قطع عضو نینجامد. به نظر من بر ما فرض است که از این ظرفیت عظیم تکثر فرهنگی در عزاداری امام حسین(ع) حفاظت کنیم که این خود ضامن وحدتبخشی و یکرنگی اجتماعی خواهد شد.
* استاد حوزه و دانشگاه
ارسال به دوستان
پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پدر حجتالاسلام رحیمیان
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت پدر حجتالاسلام حاج شیخ محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ محمدحسن رحیمیان دام بقائه
درگذشت والد مکرم را که عالمی پارسا و پرهیزکار بودند، به جنابعالی و دیگر افراد خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. رحمت و رضوان الهی بر آن مرحوم باد که عمری را با طهارت و تقوا به سر بردند و خدمت کردند.
والسلام علیکم و رحمهاللّه
سیدعلی خامنهای
1402/5/6
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با حجتالاسلام رضوی همدانی درباره مؤلفههای موفقیت حضرت زینب در عرصه جهاد تبیین
تبیین در برابر تحریف
حماسه عاشورا که مردان آن را رقم زدند، به عنوان امانتی به دست یک زن سپرده میشود و این زن ناگهان چنان در عرصه تاریخ میدرخشد که اگر درخشش او نبود، حماسه عاشورا در تاریکخانه تاریخ گم شده بود. اگر بخواهیم برای جهاد تبیین نمونهای در تاریخ پیدا کنیم، قطعا اسوه بلامنازع آن حضرت زینب(س) است؛ کسی که یکتنه همه دستگاه عظیم ظلم را رسوا کرد و برای همیشه تاریخ، حقیقت کربلا را از دستبرد نااهلان محفوظ و مصون نگه داشت. برای واکاوی علل و نقش حضرت زینب(س) در ابلاغ حماسه و پیام عاشورا با حجتالاسلام سیدجلال رضویهمدانی، استاد حوزه و دانشگاه به گفتوگو نشستیم.
* جناب حجتالاسلام رضویهمدانی! از منظر شما به عنوان یک مبلغ، اصلیترین ویژگیهای تبلیغی حضرت زینب(س) به عنوان یکی از ستونهای ماندگاری نهضت عاشورا چیست؟
اجازه بدهید ابتدا درباره تاثیرات شگرف تبلیغ حضرت زینب(س) در ماندگاری نهضت عاشورا بگویم و بعد به سوال شما پاسخ بدهم. شیوه جباران در تاریخ اسلام این بوده که تلاش میکردند قیامهای حقطلبانه و عدالتطلبانه را به هر نحوی که شده به انحراف بکشانند، لذا یکی از بارزترین شیوههای جباران در مواجهه با چنین قیامهای حقطلبانهای، ابتدا سرکوب و بایکوت خبری و سپس تحریف و تدلیس در نحوه روایت داستان است. جباران تاریخ توانستهاند در بسیاری از موارد با این سیاست، بسیاری از قیامهای حقطلبانه را در نطفه خفه یا از ادامه مسیرشان جلوگیری کنند. جباران اموی همین سیاست را در برابر قیام عدالتطلبانه امام حسین(ع) نیز پیگیری کردند اما با یک سد بزرگ مواجه شدند؛ شخصیت والایی به نام زینب کبری(س). حضرت زینب(س) سیاست خبیثانه بایکوت خبری و تحریف تاریخی واقعه عاشورا را ناکام گذاشت. آن حضرت با راهبردهای خردمندانه جریانهایی را پایهگذاری کرد تا خبر شهادت حسین(ع) در همه جهان اسلام بپیچد. از طرفی با خطبههای خردمندانه که حقیقتا بلاغت آن و فصاحت آن یادآور خطبههای نهجالبلاغه است، جریان تحریف را ناکام گذاشت.
جریان تحریف به دنبال این بود که با استفاده از حربههای الهیاتی و رویکردهای جبرگرایانه قتل امام حسین(ع) را به اراده خداوند منسوب کنند، یا ماهیت واقعه کربلا را تغییر دهند و انگشت اتهام را از یزید و خاندان اموی برگردانند، یا اساسا حرکت امام حسین(ع) را خروج از قواعد دینداری نشان بدهند اما حضرت زینب(س) همه راهبردهای رسانهای جریان تحریف را ناکام کرد.
حضرت زینب(س)، نمونه موفق جهاد تبیین است. جهاد تبیینی او توانست همه هیمنه و هژمونی جریان تحریف را برای همیشه تاریخ از بین ببرد تا جایی که سلسله اموی کاملا خود را در برابر آن حضرت خلع سلاح شده میدید. این نکتهای حقیقتا اعجابانگیز است که یک زن آزاده، همه هیمنه یک دستگاه سیاسی با آن پولپاشیها و چاکر و نوکرپروریها را نقش بر آب میکند.
بعد از این مقدمه حالا سراغ جواب سوال شما میروم و اینکه اساسا چه ویژگیهایی در تبلیغ حضرت زینب(س) به عنوان یک الگوی جهاد تبیین وجود داشت که توانست اینقدر موفق باشد.
اولین نکته، مقام روحانی حضرت زینب(س) است که اساس، هسته و پایه اصلی این موفقیت تبلیغی است. شما وقتی در احوالات حضرت زینب(س) نگاه میکنید یک زن عارفه و عابده را میبینید؛ زنی که غرق در عرفان و تجلیات توحیدی است. یکی از ظلمهایی که به تاریخ تشیع شده این است که تاریخ عارفان این مذهب بهدرستی روایت نشده است. شما اگر به کتابهای تاریخ عرفان اسلامی مراجعه کنید نامی از حضرت زینب(س) نمیبینید، در حالی که نام رابعه عدویه را خواهید دید، این یک غفلت بزرگ تاریخی است. شما احوالات حضرت زینب(س) را در کنار احوالات رابعه عدویه بگذارید و مقایسه کنید، میبینید که چقدر تفاوت سطح وجود دارد. متاسفانه نام ایشان در میان کتابهای معتبر تاریخ عرفان اسلامی خالی است و این نقصی است که باید برطرف شود.
به هر حال این روحیه عرفانی و توحیدی و قلبی که مستغرق در تجلیات توحیدی است، علت اصلی موفقیت حضرت زینب(س) در جهاد تبین است. همه چیز فانی است و از بین میرود، جز آن چیزی که خدایی شده است و به خدای لایزال وصل شده است. کلام بشر، یک کلام فانی است اما اگر خود انسان در خدا فانی شد، کلامش هم در کلام خدا فانی میشود، کلام او خدایی میشود؛ وقتی کلامی خدایی شد، باقی میماند، اثر میکند. کلام خدا «کن فیکون» میکند، زیر و رو میکند، بنابراین اگر کسی خدایی شد، کلام او هم «کن فیکون» میکند، زیر و رو میکند.
شما در تاریخ زندگی حضرت زینب(س) دقت کنید، میبینید در کمرشکنترین مصائب تاریخ که در عاشورا اتفاق افتاد، حضرت نماز شبش قضا نشد. میبینید که آن همه فجایع دلخراش را دیده است اما میگوید جز خدای زیبا و جمیل را ندیدم. خب! معلوم است که این انسان، روحش در لاهوت است و جسمش در ناسوت. کلام چنین انسانی لاهوتی است و باقی میماند و اثر میکند و زیر و رو میکند.
مبلغان ما باید بدانند با تمرین ادا و اطوار سخنرانی و سخنوری، سخنان آنان ماندگار و اثرگذار نمیشود، با شبزندهداری و اشک و سوز درونی است که کلام آنها ماندگار میشود. میخواهم اینجا نکتهای را بگویم خیلی بالاتر از این. شما شخصی مانند آیتالله قاضی را ببینید، از ایشان کتاب آنچنانی یا کلام آنچنانی باقی نمانده ولی اثری که در روح و جان بخش عظیمی از جوانان ما گذاشته انکار شدنی نیست و همینطور حضرت آیتالله بهجت. شاید جوانان ما خیلی با کلام آیتالله بهجت مأنوس نباشند اما صرف دیدن نماز ایشان، راه رفتن ایشان و صورت نورانی ایشان، بسیاری را متحول کرده است، یعنی گاهی اصلا حرف زدن نیاز نیست، وقتی جانی با خدا پیوند خورد، دیدن صورت او کافی است تا معارف در عمق جان و دل انسان بنشیند. همان چیزی که حضرت مسیح در آن روایت میگوید: جالسوا من یذکرکمالله رویته؛ با کسی بنشینید که دیدنش شما را یاد خدا میاندازد. توجه کنید که حضرت نمیگوید کلامش شما را یاد خدا میاندازد، بلکه میگوید صرف دیدنش شما را یاد خدا میاندازد.
پس خلاصه کلام تا اینجا این است که شرط اصلی و علت اصلی در موفقیت یک مبلغ با توجه به سیره حضرت زینب(س)، این است که کلام او از جانش برخیزد نه از ذهنش، از قلبش برخیزد نه از فکرش و راه این هم تهذیب نفس و رسیدن به مقامات باطنی است.
دومین مساله موفقیت تبلیغی حضرت زینب، پیوند جان ایشان با مقام ولایت است. این موضوع به نکته اولی که گفتم نزدیک است اما با آن تفاوتهایی دارد. ممکن است کسی انسان مهذبی باشد ولی جانش با ولی خدا گره نخورده باشد، مثل خیلی از عرفای ادیان دیگر. اما از امتیازات عرفان شیعی، پیوند خوردن با یک ولی خدا است. جان حضرت زینب(س) با جان امام زمانش پیوند خورده بود و یک رابطه ولایی پیدا کرده بود. در رابطه ولایی، منظور جنبه سیاسی و اجتماعی آن نیست، منظور یک رابطه باطنی و قلبی است. شما در رساله الولایه علامه طباطبایی میتوانید با مفهوم این نوع ولایت آشنا شوید؛ این یک ولایت باطنی است که جان انسان را به یک ولی خدا پیوند میزند و راه را برای تصرفات او در وجود انسان باز میکند. اگر این اتفاق بیفتد سیر انسان خیلی سریع میشود، چون دیگر مثل کسی است که سوار بر یک هواپیمای پرسرعت نشسته و کیلومترها راه را در کوتاهترین زمان ممکن طی میکند.
صبر حضرت زینب(س) یک صبر ولایی بود؛ صبری بود که امام حسین(ع) در جان ایشان کاشت، اگرچه زمینهاش در وجود ایشان آماده بود اما این درخت صبر را امام حسین(ع) با تصرف ولایی خود در جان حضرت زینب(س) کاشت؛ این نکته مهمی است که حضرت زینب(س) تحت تصرفات ولایی یک ولی مطلق الهی بود. این هم از رموز و اسرار موفقیت و اثرگذاری حضرت زینب(س) است. ما هم باید سعی کنیم جانمان به جان اولیای خدا پیوند بخورد، با آنها در ارتباط باشد، با کثرت زیارات و ارتباطات قلبی با آنها، قلبمان را آماده تصرفات ولایی آنها بکنیم. اگر این اتفاق رخ بدهد، خواهیم دید که در یک زمان خاصی در یک بزنگاهی، در جایی که ما دیگر خودمان علیالقاعده کم میآوریم، تصرفات ولایی شروع میشود و ما را از گردنه عبور میدهد.
از عالم باطن که به سمت عالم ظاهر بیاییم و بخواهیم دلایل قهرمانی حضرت زینب(س) در عرصه تبلیغ و پیامآوری را برشمریم، میتوانیم به مساله شجاعت و زبان فطری اشاره کنیم. زبان فطری یعنی زبانی متناسب با فطرتها، زبانی که همه انسانها معنای آن را میفهمند. حضرت زینب(س) به گونهای سخن میگوید که در تمام طول تاریخ هر کس از هر دین و مسلکی، سخنان ایشان را بخواهد به حقانیت آن پی میبرد، چراکه به زبان انسان حرف زده، به زبان انسانیت. این نکتهای است که مبلغان ما آن را فراموش کردهاند؛ ادبیات آنها یک ادبیات فطری نیست، آدم نباید به گونهای حرف بزند که فقط همفکرش بفهمد او دارد چه میگوید، فقط هم دینش بفهمد او چه دارد میگوید، ارزشهای انسانی در جان هر انسانی نهفته است، وقتی شما به زبان انسان حرف میزنید به زبان فطرت او حرف میزنید، از هر دین و آیینی باشید پیام مبلغ را درمییابید.
اما نکتهای که در کنار زبان فطری حضرت زینب(س) به آن اشاره کردم، مساله شجاعت است، یعنی لکنت زبان پیدا نکردن در برابر زورمندان که البته این هم فضیلتی است که هم ریشه در روح تهذیب شده دارد و هم در شخصیتی که تحت تربیت بزرگمردی مثل علیبنابیطالب(ع) بوده است. بهراستی که حضرت زینب(س)، زینتبخش علیبنابیطالب(ع)است. زینت به چیزی میگویند که وقتی به انسان یا چیزی وصل شد، انسان را یا آن چیز را زیباتر میکند؛ کلمه زینب از ۲ واژه ساخته شده: «زین» و «اب» به معنای زینت پدر. حضرت زینب(س) بهراستی زینت پدر است. زینت علیبنابیطالب(ع) است. امیرالمومنین به خودی خود زیبا و دلرباست اما وقتی انسان زینب را به عنوان دختر علی(ع)، در کنار او میبینید، عظمت علیبنابیطالب(ع) جلوه دیگری پیدا میکند. برخی آدمها انسانهای بزرگی هستند اما نمیتوانند این بزرگی را به فرزندانشان منتقل کنند اما علی(ع) کسی است که یک فرزندش حسین(ع) است، آن دیگری حسن(ع) و آن یکی زینب(س). علی(ع) پدر ابوالفضل عباس است. ببینید یک روح باید چقدر متعالی باشد که بتواند چنین انسان یگانهای در تاریخ تربیت کند. البته از نقش حضرت زهرا(س) نیز نباید غفلت کنیم. آدمی وقتی داستان حضرت زینب(س) را میخواند روحش پر میکشد به کوچههای بنیهاشم و عاشورای فاطمی. به هرحال این شجره، یک شجره طیبه است که امیدوارم ما هم در اتصال با این شجره، بهره خود را ببریم.
* به نظر شما پیام حضرت زینب(س) برای زن امروز چیست؟
مدرنیته و تجدد همه قوای خود را به کار گرفته تا زن را تبدیل کند به موتور محرک نظام اقتصادی سرمایهداری. کششی که در خلقت زن هست، میتواند ابزاری باشد برای یک نظام کثیف پولسازی. اگر نمونههای اعلای شخصیت زن در طول تاریخ نبود، زرمندان و زورمندان زن را فقط به عنوان یک برده برای امیال خود تصویر میکردند اما تصاویر زنان یگانهای مثل مریم مقدس، مثل فاطمه زهرا(س) و مثل حضرت زینب(س)، نشان میدهد که یک زن تا کجا میتواند اوج بگیرد. نشان میدهد چگونه یک زن میتواند ورق تاریخ را بگرداند، چگونه میتواند جاودانه شود و راهی بیمنتها به سمت تعالی و رشد به سوی بشریت بگشاید.
نظام مدرن، زن را به عنوان سنگ آسیاب چرخههای مالی خود میخواهد، میخواهد او فقط برگزارکننده شوهای مد و لباس باشد، ابزار فروش باشد که باید در برابر این اراده شوم ایستاد. ایستادگی نیاز به اسوه دارد و این اسوه در شخصیت حضرت زینب(س) بخوبی قابل یافتن است.
زن امروز، نهتنها از سمت مدرنیته، بلکه از سمت ارتجاع هم تحت تهاجم است، ارتجاعی که نمونه آن را در رفتارهای طالبان در افغانستان میبینیم؛ اینکه مانع آموزش زنان شوند، آنها را در خانه حبس کنند، این هم یک نگاه ابزاری است. نگاه مدرنیته و ارتجاع، ۲ روی یک سکه است و هر ۲ نگاه ابزاری است. ارتجاع هم خطری برای زنان و دختران ما است.
زنان و دختران ما باید به تأسی به حضرت زینب(س) نه در دام ارتجاع بیفتند، نه در دام مدرنیته. بدانند که اثرگذارند و مسؤولیت اجتماعی و تاریخی بر دوش دارند و باید آگاهی خود را رشد دهند و در زندگی خود و جامعه اثرگذار باشند و از طرفی بدانند که اثرگذاری آنها میتواند تا عمق بینهایت بر روح و جان خود و جامعه باشد، نه فقط یک اثرگذاری جسمی و حیوانی که مقصود و مطلوب مدرنیته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|