|
قیمت جهانی طلا به 2362 دلار رسید
قیمت هر اونس طلا دیروز با 0.09 درصد افزایش به 2362 دلار و 25 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش 0.26 درصدی به 2375 دلار و 10 سنت رسید. در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.56 درصد کاهش 449 دلار و 75 سنت و پلاتین با یک کاهش 0.08 درصدی 983 دلار و 53 سنت معامله شد.
ارسال به دوستان
به بهانه پیشنهاد عجیب پزشکیان در تأیید افزایش قیمت بنزین
نه به بنزین ۲۵ هزار تومانی!
گروه اقتصادی: از روزهای گذشته کلیپی از مسعود پزشکیان مبنی بر موافقت او با افزایش قیمت بنزین به هر لیتر 25 هزار تومان و نحوه تخصیص آن، در شبکههای اجتماعی و پایگاههای خبری در حال دست به دست شدن است، حال آنکه از دیدگاه برخی کارشناسان اقتصاد، در شرایط کنونی هرگونه فشار هزینهای بر مردم به شرایط بحرانی منجر خواهد شد، بنابراین باید مردم در انتخاب رئیسجمهور اصلح آگاهانه عمل کنند تا دیدگاههای اشتباه در دولت بعد به هر دلیلی موجب تغییر قیمت حاملهای انرژی، نرخ ارز یا سایر متغیرها در بودجههای سنواتی نشود. نکته مهم در تغییر قیمت حاملهای انرژی این است که افزایش قیمت در زمان مناسب و پس از آمادگی زیرساختها برای اجرای این سیاست اقتصادی باید انجام شود.
* شرایط برای تغییر قیمت حاملهای انرژی مهیا نیست
پس از اظهارات بازنشر شده این نامزد انتخابات ریاستجمهوری در روزهای گذشته شاهد اعتراض عدهای از اقتصاددانان به این نظر بودهایم. نظر این اقتصاددانان این است که در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم نسبت به قبل کاهش یافته و شکاف طبقاتی به دلیل عملکرد نامناسب نظام بانکی و عدم حمایتهای رفاهی (که در دولت تدبیر و امید پایهگذاری شد) بیشتر شده است، شرایط برای چنین تصمیماتی به هیچ وجه مهیا نیست.
به اعتقاد اقتصاددانان، درآمدهای مردم امروز متناسب با هزینهها افزایش نیافته است. هنوز رفاه و قدرت خرید مردم به سال ۱۳۹۰ نرسیده است. از طرفی شاهد افزایش هزینههای ضروری مردم در اجارهبها، پوشاک و... هستیم که منجر به افزایش خط فقر نیز شده است. در این شرایط هرگونه تحمیل فشار و هزینه بر مردم اثرات اجتماعی و اقتصادی داشته و اعتراضاتی را در پی خواهد شد.
دولت بعد بنا به دیدگاه مردم و کارشناسان اقتصاد، پیش از هر تصمیم حسابنشده در زمینه تغییر قیمت بنزین یا گازوئیل باید دست به اقدامات ضروری و عاجل در اداره خود بزند؛ بخشی از هزینههای جاری را کم کند و این درآمدها را تبدیل به حمایتهای مالی از برخی دهکهای درآمدی کند.
رئیسجمهور باید توجه داشته باشد در اقتصاد ایران اشتغال با توزیع پول ایجاد نمیشود. اشتغال فقط با بهبود فضای کسبوکار، آرامش اقتصادی، حذف بروکراسیها و مقررات زائد، حذف فساد و... ایجاد میشود. در 20 سال گذشته برخی دولتهای ایران بویژه دولت تدبیر و امید، این سیاست غلط را پی گرفت و سعی داشتند با تزریق پول شغل ایجاد کنند که نه تنها ایجاد نشد، بلکه دولت هم پرهزینهتر از همه دولتهای قبلی به اداره کشور پرداخت.
* تغییر قیمت بنزین موجب افزایش هزینه سبد خانوارها میشود
از دیدگاه اقتصاددانان، حاملهای انرژی بویژه بنزین و گازوئیل از جمله کالاهایی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم در سبد مصرفی خانوارها جا دارند و افزایش قیمت این حاملهای انرژی، با افزایش قیمت حملونقل، سطح زندگی مردم را تحت تأثیر قرار میدهد. لذا شناسایی میزان تورم حاصل از افزایش تغییر در قیمت این حاملهای انرژی و برنامهریزی دقیق برای هرگونه تغییر در اقتصاد ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است.
مطالعات دانشگاهی نشان میدهد قیمت بنزین تأثیر معناداری بر نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد به طوری که یک درصد افزایش در قیمت بنزین، نرخ تورم را ۱۰ صدم درصد افزایش داده و هر یک درصد افزایش قیمت گازوئیل ۷صدم درصد بر تورم اثر منفی خواهد داشت.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقدام به نشر گزارشی کرده و در جمعبندی تأکید کرده سیاست حمایتی حاملهای انرژی مجزا از اصلاح قیمتهاست و باید طی یک سند جامع، نقشه راهی برای اجرای سیاستهای حمایتی با هدف کاهش فقر داشته باشد و اعطای وجه نقد به خانوارها در ازای افزایش قیمت را نمیتوان برنامهای در جهت کاهش فقر در نظر گرفت.
* توصیههای کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس در رابطه با تغییر قیمت بنزین
محققان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پس از مدتها بحث در سطوح کارشناسی و سیاسی، به عنوان یک اقدام نقطهای که خود متأثر از چندین سال عدم اقدام و بیتوجهی به توصیههای کارشناسی درباره اصلاح تدریجی قیمت حاملهای انرژی بود، اعلام کردند: نتایج برآوردها نشان میدهد نرخ تورم ناشی از اجرای سیاست افزایش قیمت حاملهای انرژی حدود ۵ درصد افزایش خواهد یافت که ۳ درصد از آن مستقیم و ۲ درصد از آن غیرمستقیم خواهد بود.
پس از این اقدام (تغییر قیمت بنزین) بسته به قدرت قیمتگذاری بنگاههای اقتصادی و انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه، این نرخ حداقل به ۷ و حداکثر به ۸ درصد خواهد رسید. هر چند مقامات اجرایی اصرار دارند قیمت کالاها و خدمات در نتیجه اجرای این سیاست ثابت میماند، با این حال به نظر میرسد با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین سهمیهای، هزینه تولید کالاها و خدمات افزایش خواهد یافت.
همچنین برآورد آثار رفاهی اجرای تغییر قیمت حاملهای انرژی نشان میدهد جز ۳ دهک بالای درآمدی که جامعه هدف حمایتی این طرح نبودهاند، از بین 7 دهک اول ۱۱ درصد خانوارها متضرر میشوند که این میزان در حدود ۷ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را تشکیل میدهد. همچنین بررسی میزان سود خانوارهای منتفع نشان میدهد ۹۱ درصد خانوارها کمتر از ۵ درصد متضرر خواهند شد، در حالی که حدود ۶۰ درصد خانوارهای منتفع در ۷ دهک اول درآمدی، ۵ درصد از کل هزینههایشان منفعت به دست میآورند و در کل درآمد خانوارها از اجرای این طرح رقم ناچیزی خواهد بود.
شایان ذکر است ارزیابیهای فوق مربوط به شرایطی است که تدابیر و برنامهریزیهای لازم در مقام اجرای این سیاست بخوبی اندیشیده شود و توجیه افکار عمومی نسبت به ضرورت و آثار مثبت و منفی اصلاح قیمت حاملهای انرژی انجام شده باشد. در صورت عدم تمهید مقدمات مذکور و عدم کاربست تدابیر لازم، اصلاح قیمت حاملهای انرژی دارای هزینههای اجتماعی و سیاسی خواهد بود که ارزیابی آنها فراتر از اهداف گزارش مرکز پژوهشها خواهد بود.
* بازخوانی تغییرات اقتصادی پس از افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸
شاخص قیمت مواد غذایی نشان میدهد دقیقا از آبان سال ۹۸ با افزایش قیمت بنزین، رشد قیمت مواد غذایی سرعت گرفت. با اینکه در ماههای مرداد، شهریور و مهر شاخص قیمت مواد غذایی نزولی شده بود، از آبان با افزایش قیمت بنزین، قیمتها سریعا تغییر جهت داد و رشد کرد.
نرخ تورم گروه حملونقل هم چه به صورت ماهانه و چه نقطه به نقطه و چه میانگین نشاندهنده رشد فزاینده در ماه پس از افزایش قیمت بنزین (آذرماه) است، هر چند در ماههای بعدی تا پایان سال ۹۸، این نرخها با فشار مقطعی قیمتها از سوی دولت تعدیل میشود.
سازمانهای نظارتی و قیمتگذار در ماههای پس از افزایش قیمت بنزین با ابزارهای مختلفی از اثرگذاری تغییر قیمت بنزین بر دیگر قیمتها جلوگیری کردند؛ حتی تعیین کرایهبهای تاکسی، نرخ بلیت مترو در کلانشهرها و تعیین نرخ کرایه حمل بار به اسفند ۹۸ یا فروردین ۹۹ موکول شد. اعمال نرخهای جدید حملونقل و کرایه مسافر و بار هم در پایان بهار رقم خورد که در واقع اعمال تأخیر در اثرگذاری قیمت بنزین بر شاخص بهای گروه حملونقل و در نهایت تورم به حساب میآید؛ به همین دلیل هم از میانه بهار سال ۹۹ نرخ تورم گروه حملونقل مجددا روندی شتابان گرفت.
ضریب اهمیت گروه حملونقل در محاسبه نرخ تورم پس از گروه «مسکن، آب، برق، گاز و دیگر سوختها» و «خوراکیها و آشامیدنیها» در جایگاه سوم قرار دارد و میزان اثرگذاری تغییرات شاخص بهای این گروه بر نرخ تورم 9.41 درصد است.
سال ۱۳۸۹ با اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانهها نرخ تورم نقطه به نقطه حملونقل از 11.04 درصد در آذر ۸۹ به 33.1 درصد در آذر ۹۰ رسید که نشانگر افزایش 21.7 درصدی تورم این بخش بود. طبق گزارش بانک مرکزی در سال ۸۹ تورم مصرفکننده هم با حدود 1.6 درصد افزایش به 12.4 درصد رسید، بنابراین تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم دستکم در ۲ دهه اخیر، برخلاف آنچه برخی مقامات اجرایی پیشبینی میکردند، کم یا هیچ نبوده است.
***
افزایش قیمت سوخت، قیمت تمام شده تولید را افزایش خواهد داد
مسعود دانشمند، کارشناس اقتصاد و عضو اتاق ایران در رابطه با اثرات افزایش بنزین بر اقتصاد به «وطن امروز» گفت: اصولا افزایش قیمت حاملهای انرژی بویژه بنزین و گازوئیل در نرخ حملونقل کشور بویژه حملونقل بار، مسافر شهری و بین شهری و در نهایت بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر مستقیم دارد و به عنوان مثال اگر ۱۰ درصد قیمت سوخت را افزایش دهیم، این ۱۰ درصد حدود ۳ درصد در تورم کل کشور اثرگذار است، بنابراین هر افزایش قیمتی مستقیما و به سرعت نقش تورمی خود را نشان میدهد. این در حالی است که اثرات غیرمستقیم نیز دارد که آن اثرات با تأخیر، خود را در اقتصاد نمایان خواهد کرد.
* افزایش قیمت حاملهای انرژی به صورت مستقیم و فوری بر تورم مؤثر است
دانشمند گفت: به عنوان مثال زمانی که کرایه تاکسی افزایش مییابد، همه افرادی که نیاز به جابهجایی دارند، افزایش هزینه خواهند داشت یا زمانی که قیمت گازوئیل افزایش مییابد، هزینه جابهجایی هر نوع باری که نیاز به انتقال از مبادی تولید یا ورودی کشور به مراکز توزیع و مصرف دارد، افزایش خواهد داشت.
کارشناس اقتصاد در مقایسه قیمت بنزین با کشورهای منطقه و تحلیل اقتصادی نحوه تغییر قیمت به فوب خلیجفارس اظهار کرد: به عنوان مثال اگر قیمت بنزین در دوبی را برای مقایسه مدنظر بگیریم، باید به قیمت خودرو و نسبت دستمزدها نیز توجه کنیم. بر فرض اگر قیمت بنزین را همتراز با دوبی کنیم پس قیمت خودرو هم باید در کشور ما با دوبی همتراز باشد اما با توجه به اینکه اینطور نیست، پس بالا بودن قیمت بنزین در کنار بالا بودن قیمت خودرو با هم شکایت مردم را در پی خواهد داشت و با میزان درآمد مردم سازگار نیست.
* قیمت سوخت با سایر مؤلفههای اقتصادی باید همسو باشد
وی توضیح داد: از طرفی یارانههای انرژی در کشور ما بیبرنامه است و هیچ نتیجه حسابشده اقتصادی از سیاستهای خود نگرفتهایم، زیرا نحوه پرداخت یارانه اشتباه است. یارانه باید به جای تولیدکننده و واردکننده به مصرفکننده تعلق بگیرد که در کشور ما اینگونه عمل نمیشود. تغییر قیمت بنزین منوط به برنامهریزی یکسری مسائل است، باید برای مردم توجیه شود که اگر قیمت بنزین را افزایش میدهیم، در مقابل چه چیزی به آنها خواهیم داد؟ به عنوان مثال خودروی داخلی که اکنون به قیمت یک میلیارد تومان به فروش میرسد، باید قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد. اگر این امکان به وجود آید که قیمت خودرو واقعی شود پس مردم میتوانند مثلا مابهالتفاوت ۹۰۰ میلیونی قیمت خودرو را سرمایهگذاری کنند و از سود ماهانه ۱۷ میلیونی (۲۰ درصدی کنونی نظام بانکی) بهره ببرد، پس این افزایش قیمت سوخت به نفع مردم تمام میشود ولی تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، افزایش قیمت بنزین نگاه اقتصادی نخواهد داشت و قابل فهم نخواهد بود.
ارسال به دوستان
با حضور سرپرست ریاستجمهوری و وزیر راه و شهرسازی
راهآهن رشت - کاسپین افتتاح شد
راهآهن رشت - بندرکاسپین به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال - جنوب با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و محمد مخبر، کفیل ریاستجمهوری پنجشنبه ۳۱ خرداد به بهرهبرداری رسید.
این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم میکند و از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
این مسیر ۳۷ کیلومتری نقش مهمی در کریدور میانی شمال - جنوب کشور بر عهده دارد و در این پروژه پیشبینی میشود در سال اول بهرهبرداری ۳ میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر جابهجا شود.
همچنین پیشبینی میشود در نهایت میزان باری که با این خط جابهجا خواهد شد به ۷ میلیون تن و میزان جابهجایی مسافر نیز به ۶۰۰ هزار نفر برسد.
در این پروژه حدود 2.5 میلیون مترمکعب عملیات خاکریزی و ۱۰۰ هزار مترمکعب بتنریزی انجام شده است.
حدود ۲۴۲ دستگاه آبرو با توجه به سطوح کشاورزی در منطقه ساخته و ۳۶ پل و تقاطع در این پروژه احداث شده که بیانگر سخت و فشرده بودن کار در این طرح است، در شرایطی که نبود زمین و مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی چالشهایی را برای این پروژه ایجاد کرد.
در این پروژه حدود ۳ هزار میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده آن هم در حالی که ارزش روز آن بیش از ۶ هزار هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد تومان در ۲ سال گذشته به این پروژه تخصیص یافت که به واسطه پیگیریهای دولت سیزدهم این رقم به پروژه تخصیص داده شد و توانست نقشی اساسی در بهرهبرداری از پروژه ایفا کند.
گفتنی است این پروژه میتواند کریدور دریا به دریا را در کشور ما نهایی کند و نقشی اساسی برای نقل و انتقال کالا از جنوب به شمال کشور داشته باشد.
* گامی دیگر در مسیر تکمیل کریدور شمال- جنوب
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال کریدور شمال - جنوب تنها یک پروژه نیست بلکه مجموعهای از پروژههاست، گفت: راهآهن رشت - کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل میکند.
مهرداد بذرپاش در آیین افتتاح پروژه راهآهن رشت - کاسپین در منطقه آزاد بندر انزلی اظهار کرد: ترانزیت جادهای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بود اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در ۳ ماه امسال نیز با رقم 5.5 میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیشبینی میشود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و عملا یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیسجمهور شهید و همکارانش به انجام رسید.
* رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته
وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهید رئیسی اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشت و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد.
وی در ادامه به اجرای پروژههای آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راهآهن رشت - کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیسجمهور شهید بود و مرتب اجرا و مراحل پیشرفت کار را پیگیری میکرد.
بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست، مجموعهای از پروژههاست که راهآهن رشت - کاسپین یکی از آنها بوده و دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل میکند، ضمن اینکه کریدور شمال - جنوب تنها یک راه ریلی نیست، مجموعه زیرساختهای ریلی و جادهای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقهایی بین ایران و کشور روسیه انجام شده است و از جمله پروژههای راهبردی بین ۲ کشور به شمار میرود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیسجمهور شهید بود.
* کاهش ۲۵ روزه زمان و ۳۰ درصدی هزینه حمل با بهرهبرداری از راهآهن رشت - کاسپین
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز در حاشیه افتتاح راهآهن رشت - کاسپین گفت: این مسیر ریلی نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور میکند، مدت زمان حمل را از ۴۵ روز به ۲۵ روز و هزینهها را تا ۳۰ درصد کاهش میدهد.
خیرالله خادمی در حاشیه افتتاح راهآهن رشت - کاسپن اظهار کرد: این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور است که بهرهبرداری شد.
وی افزود: این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر و با ۴۰ کیلومتر ریلگذاری اردیبهشت تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر 7 میلیون تن و ظرفیت جابهجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.
خادمی گفت: شاخه دیگری از این راهآهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل میشود. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فنلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور میکند و به بندر بمبئی میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بیان کرد: راهآهن رشت - کاسپین بخشی از پروژه حملونقل بینالمللی است و با بهرهبرداری از آن بار و کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل میشود.
یادآور میشود این خطآهن که نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال است، خلیجفارس را به دریای خزر متصل میکند و ظرفیت مسافری ۳۰۰ هزار نفر را دارد و در حوزه جابهجایی کالا در سال نخست ۳ میلیون تن و در سالهای بعد تا 7 میلیون تن کالا را میتواند جابهجا کند؛ مسیری کلیدی که با خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر میرسد و با هزینهکرد ۳۰ هزار میلیارد ریال که به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال است اکنون به خط پایان رسیده به نام و یاد رئیسجمهور شهید افتتاح شد.
این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول ۳ هزار و ۷۴۵ متر طول دارد.
همچنین محور ریلی رشت - کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمانها و سایبان ایستگاه یک هزار و ۵۵۰ متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
تبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان به ۵ برابر افزایش یافت
وزیر نیرو گفت حجم تبادلات ایران با کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در گذشته کاهش یافته بود اما با رویکرد دولت سیزدهم این روابط توسعه یافت و اکنون حجم تبادلات ایران و تاجیکستان به ۵ برابر رسیده است. وی با اشاره به اینکه تبادلات ایران و تاجیکستان به میزان 5 برابر افزایش یافته است، اضافه کرد: نخستین سفر رئیسجمهور شهید پس از انتخاب شدن به کشور تاجیکستان بود. محرابیان با دعوت از وزیر انرژی تاجیکستان برای حضور در اجلاس آتی شورای حکام آب در تهران، گفت: اجلاس مهم آب که چندی پیش در شهر دوشنبه برگزار شد بسیار موفق بود و لازم است نتایج آن پیگیری شود. وزیر نیرو یادآور شد: همچنین موسسه تحقیقات آب ایران برای انتقال تجربیات خود بویژه درباره مدیریت یخچالهای در حال آب شدن در کشور تاجیکستان آمادگی دارد. محرابیان با اشاره به فعال بودن شرکتهای ایرانی در پیشبرد عملیات احداث سد راغون ابراز داشت: شرکتهای فنی و مهندسی ایران با دارا بودن تجربه و دانش و نیز نیروهای مجرب چنانچه در کشور تاجیکستان حمایت شوند، میتوانند در پیشبرد پروژههای مختلف آبی و برقی در این کشور حضور فعالی داشته باشند. وی در ادامه به سابقه حضور شرکت فراب در تاجیکستان اشاره کرد و گفت: شرکت فراب یکی از شرکتهای موفق در صادرات خدمات فنی و مهندسی است و اخیرا به دنبال فعالیت این شرکت در کشور سریلانکا پروژه بزرگ اومااویا به بهرهبرداری رسید. محرابیان بیان کرد: در ادامه این همکاریها، شرکت فراب در کنار سایر شرکتهای ایرانی در پیشبرد پروژه سد راغون میتوانند حضور موثری داشته باشند. وی همچنین با پیگیری مسائل و مشکلات شرکتهای همکار در پروژههای آبی و برقی تاجیکستان، بر حل این مسائل و مشکلات تاکید کرد. وی با ارائه گزارشی درباره اجلاس مهم آبی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان افزود: آب شدن یخچالهای طبیعی در تاجیکستان یکی از مسائل و دغدغههای مطرح شده در این کنفرانس بود. وی در ادامه با بیان اینکه امنیت و رشد ایران با امنیت و رشد جهانی ارتباط مستقیم دارد، بر توسعه روابط 2 کشور ایران و تاجیکستان تاکید کرد. وی با بیان اینکه در صدد افزایش سرعت پیشرفت سد راغون هستیم، اضافه کرد: بیش از 70 درصد پیشرفت برخی از بخشهای سد راغون توسط شرکتهای ایرانی صورت گرفته است و با توجه به اینکه شرکتهای ایرانی در پیشبرد پروژهها رقابتپذیر هستند، بنابراین از حضور این شرکتها در کشور تاجیکستان استقبال میکنیم.
* پیشنهاد ایران برای اتصال شبکه برق به ازبکستان و ترکمنستان
وزیر نیرو گفت اتصال شبکه برق ازبکستان به ترکمنستان و سپس ایران امکان تبادل برق را برای کشورهای منطقه بویژه در دوره اوج بار مصرف تابستان و زمستان فراهم میآورد. علیاکبر محرابیان در دیدار با محمود ژورابیک، وزیر انرژی ازبکستان ضمن تشکر از اهتمام رئیسجمهور این کشور نسبت به همکاری دوجانبه در حوزه انرژی برای گسترش همکاری بین 2 کشور اعلام آمادگی کرد. وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاریها بویژه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تامین تجهیزات حوزه انرژی به کشور ازبکستان خبر داد و گفت: ازبکستان اقتصاد رو به رشدی دارد و انرژی به عنوان مهمترین موضوع توسعه در این کشور است. محرابیان با اشاره به قابلیتهای جمهوری اسلامی ایران در ساخت تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق تاکید کرد: کارخانههای تولید تجهیزات در جمهوری اسلامی ایران با قیمت رقابتپذیر آمادگی همکاری با ازبکستان را دارند.
در این دیدار همچنین محمود ژورابیک، وزیر انرژی ازبکستان گفت: پس از سفر به ایران خواستار همکاری تنگاتنگ با ایران هستیم. با توجه به پیشنهاد همکاری با طرف ایرانی، تلاش داریم با همکاریهای دوجانبه و پیوستن شبکه برق ازبکستان به شبکه برق ایران از طریق ترکمنستان بتوانیم اوج مصرف را در تابستان و زمستان مدیریت کنیم. وی اظهار کرد: بر اساس مذاکرات انجامشده، گامهای مهمی برای توسعه روابط 2 کشور برداشته شده است و طبق تاکید رئیسجمهور ازبکستان مقرر شد همکاریهای گستردهای در حوزه انرژی (برق و نفت) با شرکتهای ایرانی انجام شود که بر این اساس تسریع در همکاریها ضرورت دارد.
***
بهرهبرداری از ۱۷۸ پروژه کشاورزی
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران از افتتاح ۱۷۸ پروژه کشاورزی به ارزش ۶ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود ۹۰۰ تن دانه روغنی از کشاورزان استان تهران خریداری شده است. جبرئیل برادری درباره میزان خرید و سطح زیرکشت دانههای روغنی استان تهران افزود: تاکنون حدود ۹۰۰ تن دانه روغنی در سطح زیرکشت یکهزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی استان تهران خریداری شده است. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: امسال در برداشت محصولات استراتژیک شرایط اقلیمی خوبی داشتیم و عملکرد در واحد سطح افزایشی بوده است. وی با بیان اینکه این میزان خرید تاکنون از ۷۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت دانههای روغنی برداشت و تحویل گرفته شده است، بیان کرد: خرید تضمینی دانههای روغنی ادامه خواهد داشت. برادری، رطوبت استاندارد دانههای روغنی را ۲۰ درصد دانست و گفت: در اکثر موارد دانههای روغنی برداشتشده دارای رطوبت بالایی است، بنابراین کشاورزان این محصول را در انبارها نگهداری میکنند تا رطوبت کاهش یابد. وی بخش عمده برداشت و خرید دانههای روغنی مربوط به استان تهران را کلزا، کاملینا و گلرنگ برشمرد و ادانه داد: اکنون بیشترین میزان برداشت و خرید دانههای روغنی مربوط به کلزا است که به تدریج برداشت و به مراکز خرید تحویل داده میشود. رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: طبق مصوبه شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی، قیمت هر کیلوگرم دانه کلزا ۳۵ هزار تومان (با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت)، دانه کاملینا ۳۳ هزار تومان (با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰درصد رطوبت)، دانه گلرنگ ۳۲ هزار تومان (با ۲ درصد ناخالصی و ۹درصد رطوبت)، دانه آفتابگردان ۳۲ هزار تومان (با ۲ درصد ناخالصی و ۹درصد رطوبت)، دانه سویا ۳۶ هزار تومان (با ۲ درصد ناخالصی و ۱۲ درصد رطوبت) تعیین شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|