|
دور دنیا
2 عملیات موفق موشکی و پهپادی یمنیها در یک روز
هاب انرژی اسرائیل هدف قرار گرفت
ارتش یمن دیروز در موج جدید عملیات ضدصهیونیستی خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اقدام به دهمین حمله دوربرد موفق به فلسطین اشغالی در کمتر از یک هفته کرد. در حمله پهپادی عصر چهارشنبه که متعاقب حمله موشکی بامداد همان روز انجام شد، انصارالله موفق به وارد آوردن ضربهای دردناک به اسرائیلیها شد و تاسیسات انرژی رژیم صهیونیستی در شهر راهبردی عسقلان (اشکلون) را هدف قرار داد. بر خلاف ادعای ارتش صهیونیستی مبنی بر رهگیری پهپاد یمنی بر فراز آسمان جنوب تلآویو اما تصاویری که اسرائیلیها در شبکههای اجتماعی وایرال کردهاند، نشان از 2 انفجار متوالی کوچک و بزرگ در غروب چهارشنبه حوالی هاب انرژی عسقلان بر اثر اصابت یک پرتابه دارد. صبح دیروز نیز به دنبال اصابت یک موشک یمنی مافوق صوت بالستیک موسوم به «فلسطین2» به هدفی در قلب تلآویو، آژیرهای خطر در مناطق مرکزی فلسطین اشغالی بیش از 2 میلیون تن را به سوی پناهگاهها فراری داد که حدود 20 اسرائیلی در نتیجه این حمله زخمی شدند. این به معنای شکست مفتضحانه دیگری برای سامانههای پدافندی چندگانه اسرائیلی و آمریکایی مستقر در مناطق حساس مرکزی فلسطین اشغالی است. موج ششم عملیات ضدصهیونیستی ارتش یمن از پنجشنبه گذشته آغاز شد و با حملات دیروز، تعداد هدفگیریهای موفق عمدتا در تلآویو و مناطق حساس پیرامون آن به 10 مورد رسید. آوی اشکنازی، کارشناس نظامی روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت این هفته اعتراف کرد همه پرتابههای جدید یمنیها به اهداف اسرائیلی خود اصابت کردهاند.
***
حریدیهای مخالف نتانیاهو علیه خدمت سربازی تظاهرات کردند
شعار الله اکبر یهودیان در تلآویو!
دهها یهودی حریدی عصر و شامگاه سهشنبه در تلآویو تجمع کرده و در مخالفت با قانون سربازی اجباری برای حریدیها شعار دادند. در جریان این تظاهرات علیه تلاشهای کابینه نتانیاهو به منظور اعزام یهودیان ارتدوکس (حریدیان) به خدمت اجباری در ارتش اسرائیل بود که یکی از معترضان در مقابل دوربینهای رسانهای شعار «اللهاکبر» سر داد. شبکه الجزیره در گزارشی به این جوان یهودی اهل شهرک بنی براک در مجاورت تلآویو اشاره کرد که ضمن سر دادن عبارت عربی مقدس مسلمانان به خبرنگاران گفت: «میمیریم ولی هرگز در ارتش اسرائیل خدمت نخواهیم کرد». یدیعوت آحارانوت، پرتیراژترین روزنامه عبری درباره رویداد سهشنبه نوشت: «دهها نفر از معترضان حریدی، خیابان گابوتنسکی را که شهرک بنی براک را به شهرهای رامات گان و پتاخ تیکفا در شرق تلآویو متصل میکند، مسدود کردند. معترضان پیشتر با انتشار اطلاعیهای گمراهکننده، اعلام کرده بودند قصد دارند جاده شماره 4 را ببندند و به همین دلیل، نیروهای پلیس در ابتدا به محل اشتباه اعزام شدند. معترضان که در خیابان نشسته بودند و رفتوآمد را مختل میکردند، شعارهایی علیه سربازی سر میدادند، از جمله: «اللهاکبر، میمیریم اما سرباز نمیشویم... احکام سربازی، احکام نابودی است». وقتی ماموران پلیس سعی کردند بهزور خیابان را باز کنند، معترضان با فریادهایی مانند «شما عرب هستید» و «شما نازی هستید» به آنها حمله کردند. این روزنامه همچنین نوشت: یهودیان معترض عضو گروهی تندرو هستند که توسط خاخام تشفی فریدمن که به مواضع افراطی در میان یهودیان حسیدی که خود اصولگراترین شاخه یهودیت حریدی است شهره است. یهودیان حسیدی کمتر از 20 درصد حریدیها را تشکیل میدهند که حدود 13 درصد از جمعیت حدود 10 میلیونی اسرائیل هستند. آنها با این استدلال که زندگی خود را وقف مطالعه تورات کردهاند، از خدمت سربازی امتناع میکنند و معتقدند ادغام در جامعه سکولار، هویت مذهبی و تداوم جامعه آنها را تهدید میکند. طبق گزارش یدیعوت آحارانوت، از 3000 جوان حریدی که از ماه جولای (تابستان) گذشته به خدمت سربازی در ارتش اسرائیل فراخوانده شدهاند، تنها 330 نفر به دفاتر استخدام مراجعه کردهاند و فقط 59 نفر به ارتش پیوستهاند.
***
سانحه هوایی برای هواپیمای جمهوری باکو در قزاقستان 45 کشته بر جا گذاشت
ناگهان سقوط
طبق گزارشات رسانههای قزاقستان هواپیمای متعلق به خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در نزدیکی بندر قتاو در قزاقستان، سقوط کرد. رسانههای قزاقستان و روسیه علت اصلی سقوط این هواپیما را برخورد با دستهای از پرندگان و از کار افتادن موتور این هواپیما بر اثر این برخورد عنوان کردهاند. این هواپیمای مسافری از مبدأ باکو در جنوب غربی دریای خزر به سوی شمال غربی دریای خزر و شهر گروژنی در حال پرواز بود که به دلیل مهگرفتگی از مسیر خود منحرف و با دسته پرندگان برخورد کرده و به همین دلیل نیز در قزاقستان، در شمال شرقی دریای خزر سقوط کرد. طبق گزارش رسانههای روسی و قزاقستانی، هواپیمای سقوطکرده از مدل امبرائر ۱۹۰ ساخت کشور برزیل بوده است. همچنین طبق گزارشات، برخی سرنشینان این هواپیما از این سقوط مرگبار جان سالم به در برده و دچار جراحات مشهود شدهاند. این هواپیمای مسافری 70 سرنشین داشت که بسیاری از آنها جان باختهاند و تنها 25 نفر از این حادثه نجات یافتهاند که 22 تن از آنها به بیمارستان منتقل شدهاند. طبق گزارشات، اکثر سرنشینان این هواپیما تبعه جمهوری آذربایجان بودهاند اما در بین آنها اتباع قزاقستان، قرقیزستان و روسیه نیز وجود داشتهاند. طبق برخی گزارشات، خلبانان این پرواز موفق به فرود اضطراری شدهاند اما تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشاندهنده سقوط پرسرعت و با زاویه پروازی شدید این هواپیماست.
ارسال به دوستان
مسیحیان آواره غزه کریسمس را غرق در رنج و ماتم گذراندند
اسرائیل، ضد مسیح
برای دومین سال پیاپی، کریسمس در زادگاه عیسی مسیح(ع) در فلسطین جشن گرفته نشد
گروه بینالملل: دیشب برای دومین سال پیاپی، همزمان با جشن مسیحی کریسمس، زادگاه حضرت عیسی مسیح(ع) در فلسطین سوت و کور بود و حدود 700 مسیحی ساکن غزه نیز همانند دیگر فلسطینیهای این باریکه جنگزده، در پی 15 ماه نسلکشی آشکار توسط صهیونیستها، شب کریسمس را در میان آوار و گرسنگی و غرق در ماتم سپری کردند.
خبرنگار روزنامه نیویورکتایمز در آستانه کریسمس که توسط 2 میلیارد مسیحی در سراسر جهان بویژه در اروپا و آمریکا جشن گرفته میشود، سراغ مسیحیان غزه رفت.
یکی از آنان به نام «رامز سوری» میگوید امسال چیزی برای جشن گرفتن کریسمس ندارد. او همچنان در بنای نیمهمخروبه همان کلیسای باستانی سنت پورفیریوس، واقع در شهر غزه زندگی میکند؛ مهمترین بنای مسیحی این باریکه که پارسال در آغاز جنگ نسلکشی اسرائیل علیه فلسطینیان بمباران هوایی شد.
او میگوید این کلیسا محل امنی بود که تحت حفاظت قوانین بینالمللی قرار داشت. با این حال، به طور مستقیم هدف قرار گرفت.
3 فرزند رامز در زمره 15 نفر از بستگان او بودهاند که به شهادت رسیدهاند و او که هنوز عزادار آنهاست، میگوید: «امسال فقط مراسم مذهبی خود را برگزار میکنیم و دیگر هیچ. ما همچنان عزادار هستیم و برای جشن گرفتن یا هر کار دیگری، جز دعا برای صلح، انگیزهای نداریم».
این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات محلی و اعضای جامعه کوچک مسیحیان غزه، به روایت شرایط دشوار و ناامن آنها برای بقا با پناه جستن به کلیساهای تاریخی شهر و برگزاری بیفروغ مناسک میلاد مسیح در شرایط جنگی پرداخت.
مسیحیان غزه سالها تحت تأثیر جنگهای مداوم با اسرائیل و محاصره شدید اسرائیلی- مصری قرار داشتهاند که محدودیتهای شدیدی بر سفر، تجارت و زندگی روزمرهشان اعمال کرده است. در این میان به گفته «خالد صایغ» تحلیلگر سیاسی و مسیحی اهل غزه، حکومت حماس دست کم با اقدامات نمادینی مانند استقبال عمومی از تعطیلات مسیحی به آنها توجه میکرد.
نیویورکتایمز نوشت: «جامعه کوچک مسیحیان در نوار غزه، کریسمس دیگری را در جنگی نابرابر تجربه کرد. تعطیلات کریسمس که پیشتر با میهمانیهای خانوادگی، آذینبندی و آیین شکرگزاری همراه بود، این بار، با سر کردن در پناهگاههای موقتی در کلیساهای تخریبشدهای میگذرد که در ویرانههای شهری در محاصره واقع شدهاند».
اگرچه نیویورکتایمز در شرایطی که حدود 2 میلیون فلسطینی در باریکه غزه در شرایطی وخیم و غیرانسانی زیر آتش جنگ نسلکشی رژیم صهیونیستی آواره و درمانده شدهاند، فقط به سرنوشت اقلیتی کوچک از مسیحیان توجه نشان میدهد اما پرداختن به همین بخش کوچک از واقعیت تلخی که زاییده توحش اسرائیل است توسط معتبرترین روزنامه سیاسی آمریکا، اهمیتی تاریخی دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: «اسرائیل بعد از هفتم اکتبر حملات هوایی و زمینی گستردهای انجام داد که بیش از ۴۵ هزار نفر را کشته، بخش اعظم غزه را ویران و 2 میلیون نفر را آواره کرده است. یک هفته پس از آغاز جنگ، ارتش اسرائیل دستور تخلیه جمعی شمال غزه را صادر کرد. با این حال، بسیاری از مسیحیان ساکن محلههای مرفه مانند ریمال، به دلیل نگرانی از شرایط جنوب، از سفر به آن منطقه خودداری کردند. در عوض، صدها نفر در 2 کلیسا، یعنی کلیسای سنت پورفیریوس و کلیسای خانواده مقدس پناه گرفتند. جورج آنتون، یکی از پناهجویان کلیسای خانواده مقدس میگوید این جامعه برای مدیریت نیازهای ضروری مانند غذا، سرپناه و خدمات بهداشتی، کمیتههایی تشکیل داده است. او اضافه میکند: «ما خیلی زود متوجه شدیم این جنگ مانند جنگهای قبلی نیست که جامعه بینالملل پس از یک یا 2 هفته مداخله کند».
کامیل ایاد، از مسؤولان این کلیسا که از پاییز پارسال به مصر گریخته، میگوید: «آینده حضور مسیحیان در غزه در معرض خطر قرار دارد. من وطنم را دوست دارم - همه ما دوست داریم - اما قبل از بازگشت، ابتدا باید وضعیت سیاسی و اقتصادی را ارزیابی کنم».
جمعیت مسیحیان غزه به طور تقریبی بین ۸۰۰ تا 1000 نفر تخمین زده میشود اما از زمان آغاز جنگ، صدها نفر از آنها به کشورهایی مانند مصر، کانادا و استرالیا مهاجرت کردهاند.
در چنین شرایطی منتر عیسی، کشیش فلسطینی در بیتلحم، زادگاه حضرت عیسی (ع) واقع در کرانه باختری، میگوید بسیاری از مسیحیانی که پیشتر به ماندن در غزه متعهد بودند، پس از تخریب خانههایشان اکنون تنها به دنبال حفظ امنیت فرزندان خود هستند. او میگوید: «امیدوارم اشتباه کنم اما جای تعجب ندارد اگر پس از جنگ، مسیحیان کمتری در غزه باقی بمانند. آنها به ما میگویند فقط میخواهیم این جهنم را ترک کنیم».
با آنکه یکشنبه این هفته ارتش جنایتکار اسرائیل برای خارج کردن مسیحیان از غزه با هدف جلوگیری از توجه بیشتر جامعه جهانی بویژه غربیها به واقعیات وحشتناک این منطقه اعلام آمادگی کرده اما رهبران کلیسای غزه که یکی از قدیمیترین کلیساهای جهان به شمار میرود و همچنین جامعه مسیحیان آن که مرفهترین اقلیت باریکه پیش از جنگ اخیر بودند، حاضر به ترک غزه نیستند.
روزنامه واشنگتنپست، دیگر روزنامه سیاسی معتبر آمریکایی نیز در گزارشی مشابه به فراموششدگی مسیحیان غزه توسط غرب به عنوان پایگاه اصلی مسیحیت در جهان اشاره کرده است. این گزارش نشان میدهد از نظر اسرائیلیها، مسیحیان غزه نیز مثل اکثریت مسلمان چیزی جز مردمی نیستند که باید پاکسازی قومی شوند.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان شنبه گذشته با اشاره به بمباران کودکان در غزه توسط اسرائیل گفت: «دیروز کودکان بمباران شدند. این بیرحمی است. این جنگ نیست. میخواهم این را بگویم چون قلب را به درد میآورد».
اظهارات پاپ برای رژیم صهیونیستی خوشایند نبود و وزارت خارجه آن دیدگاه او را دلسردکننده و بیارتباط با «زمینه اصلی مبارزه اسرائیل» خواند.
طبیعتا حملات وحشیانه صهیونیستها به اهالی غزه اعم از نظامی و غیرنظامی یا مسلمان و مسیحی همچنان ادامه دارد.
خلیل سایق، جوان فلسطینی که مدیریت طرح آگورا، یک نهاد غیردولتی آمریکایی را بر عهده دارد که دموکراسی در غرب آسیا را تبلیغ میکند(!) به واشنگتنپست گفته است: بیش از ۷۵ درصد مسیحیان غزه، از جمله خانواده خودش، خانههای خود را از دست دادهاند که وادارشان کرده به محوطه کلیساها مهاجرت کنند.
به گزارش این روزنامه، مسیحیان کرانه باختری بویژه بیتلحم، زادگاه حضرت عیسی(ع) و قطب زیارتی مسیحیان نیز امسال همانند کریسمس 2022 عزادارند و چراغانی نمیکنند. او گفت: «جشن گرفتن در حالی که هنوز در نوار غزه کشتار میشود و دهها نفر هر روز کشته میشوند، غیرممکن است. روسای کلیساها تصمیم گرفتهاند امسال، عید کریسمس را جشن نگیرند. آنها فقط مراسم نماز را برگزار کردند. ما از تزئینات و درخت کریسمس استفاده نکردهایم. برخی خانوادهها درختهایشان را در خانههایشان میگذارند اما بسیاری دیگر این کار را نمیکنند».
ارسال به دوستان
مادر اگنس؛ مشهورترین شخصیت مسیحی جهان عرب:
غرب مسیحیان سوری را رها کرده است
مشهورترین شخصیت مسیحی جهان عرب معتقد است غرب، جامعه مسیحی شام را به حال خود رها کرده است.
به گفته «اگنس ماریام د لا کروآ» معروف به «مادر اگنس» جامعه مسیحی سوریه، چه در دوران جنگ 13 ساله داخلی و زیر حملات تروریستهای تکفیری و چه در روزهای پس از افتادن این کشور به دست شورشیان، هرگز از غرب بویژه اروپای غربی و اتحادیه اروپایی حمایت سیاسی دریافت نکرده است.
او که عنوان مادر ارشد و سرپرست راهبههای صومعه «سنت جیمز» وابسته به کلیسای کاتولیک یونانی را در شهر قاره در حومه شمالی دمشق بر عهده دارد، پس از تحرکات اخیر نیروهای تحریرالشام در بیاحترامی به نمادهای جشن میلاد عیسی مسیح(ع) گفت: «متأسفم که بگویم ما به حمایت از غرب متکی نیستیم». مادر اگنس پس از واقعه آتش زدن درخت کریسمس در شهر السوقلابیه، تنها شهر با اکثریت مسیحی در سوریه، در نزدیکی حماه توسط نیروهای تحت امر ابومحمد جولانی، رهبر شورشیان، با یک شبکه روسی مصاحبه کرد. این حادثه خشم ساکنان محلی را برانگیخت و صدها تظاهراتکننده دوشنبه این هفته در بحبوحه ترس از سرکوب بیشتر اقلیتهای مذهبی سوریه به خیابانهای محلههای مسیحینشین دمشق ریختند.
ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان میدهد مسلحان نقابدار گروه تحریرالشام در حال آتش زدن درخت کریسمس در میدان مرکزی السوقلابیه هستند، آن هم پس از وعده جولانی و سایر رهبران گروههای جهادی تحت حمایت ترکیه و غرب مبنی بر اینکه از حقوق اقلیتها مراقبت میکنند. مادر اگنس که یک راهبه فلسطینی- لبنانی است طی بیش از یک دهه جنگ داخلی در سوریه، توسط رسانههای غرب به صدای اصلی مسیحیت در جهان عرب مشهور شده بود. او سهشنبه به شبکه آرتی روسیه گفت: «جامعه مسیحی هدف انواع تبعیض و سوءتفاهم درباره نمادهای دینی خود شده است. گویی حتی برای ما ممنوع است که درباره پیگرد قضایی حقوق مسیحیان صحبت کنیم. همیشه این احساس وجود داشت که حتی در طول جنگ داخلی، غرب از ما حمایت نمیکند. ظاهرا سیاستمداران غربی از مطرح کردن این موضوع توسط ما خیلی خوششان نیامده است».
این در حالی است که به گفته او، در زمان حکومت بشار اسد و پدرش، مسیحیان و دیگر اقلیتهای مذهبی سوریه اجازه داشتند آشکارا به مناسک دینی خود بپردازند. ابومحمد جولانی، فرمانده سابق تروریستهای داعش و جبهه النصره (القاعده) که از حدود 8 سال پیش با تغییر نام این گروه تروریستی در ادلب به «هیات تحریرالشام» به رهبری آن رسید، حالا با نام واقعیاش یعنی احمد الشرع و پوشیدن کت و شلوار و زدن کراوات، خود را رهبر کل سوریه جا زده و وعده عصر تغییر و یک چشمانداز فراگیر را در این کشور میدهد اما حتی پیش از آنکه شبهنظامیان شورشی تحت امر او به دمشق رسیده و نظام جمهوری را ساقط کنند، اقلیتهای قومی و دینی که در مسیر پیشروی مهاجمان به سوی دمشق قرار داشتند، از جمله جامعه مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک سوریه، در وحشت از آزار و اذیت توسط این نیروها به سر میبردهاند. مادر اگنس در این باره گفت: «ما احساس ناامنی میکنیم. سوزاندن درخت کریسمس به معنای سوزاندن اصول، ایمان، شادی و مشیت میلاد عیسی(ع) و توهین به جامعه ما است». او در نهایت بدبینی به اوضاع فعلی سوریه، ابراز امیدواری میکند «ابهام وحشتناک» اقلیتهای قومی و مذهبی از آینده این کشور پایان یابد.
ارسال به دوستان
تیآرتی و تهدیدات رسانهای ترکیه
سهیل فرهمند: به دنبال تقابل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رسانهای کشور جمهوری ترکیه با جمهوری اسلامی ایران، سهشنبه 17 دسامبر سال 2024 میلادی، در یک مراسم ویژه به میزبانی هتل بزرگ آنکارا که با حضور مدیرکل سازمان رادیو و تلویزیون کشور ترکیه (تیآرتی)، مقامات ارشد سیاسی و رسانهای این کشور و جمعی از ایرانیان معاند مقیم این کشور برگزار شد، بخش فارسی شبکه تیآرتی به صورت رسمی آغاز به کار کرد که این مساله دارای زوایای مختلف تهدیدی برای کشور ایران به حساب میآید.
پس از اینکه سازمان رادیو و تلویزیون کشور جمهوری ترکیه (تیآرتی) در بخشهای مختلف، به زبانهای مختلف و در مناطق مختلف جغرافیایی آغاز به کار کرد؛ برای مثال تیآرتی جهانی، تیآرتی عربی، تیآرتی انگلیسی، تیآرتی فرانسوی و تیآرتی کردی در کشورهای مختلف عربی، فرانسوی و انگلیسیزبان و کشورهای دارای قومیت کردی در بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و... به برنامهریزی، تاسیس و بازخورد نتایج مثبت و منفی از این اقدامات رسانهای بینالمللی خود که در راستای تبلیغ و اشاعه فرهنگ، هویت و رویکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور ترکیه است گامهایی برداشت، این بار به صورت تخصصی، هدفمند و راهبردی به سمت بخش فارسی و افتتاح رسمی این شبکه با همراهی پشتوانههای مستقیم دولتی این کشور گام برداشته است که هدف و برنامه اصلی آن ایجاد یک تهدید مهم و کارساز علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و بافت اجتماعی ایران بویژه اقوام آذری، ترکمن و کرد با تحریک مؤلفههای حساس مذهبی و قومیتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. ریشه این تقابلهای مهم، حساس و راهبردی میان ایران و ترکیه به چند سال یا چند دهه اخیر بازنمیگردد و به صورت عمیق و مستند، ریشه در یک تاریخ پرسابقه و کهن دارد. این مساله با روی کار آمدن ۲ سلسله صفوی و عثمانی در ایران و مناطق جغرافیایی سرزمین عثمانی سابق میان این ۲ امپراتوری آغاز شد و با کارشکنیها و تقابلهای سطحی اما زیرکانه درخور همان دوران تا امروز ادامه یافته است. از ۲ دهه گذشته با ایجاد شبکههای مختلف و محتواهای گوناگون در کشور ترکیه از جمله سلسله شبکههای فارسیزبان جم در دهه 80 شمسی که هدف و برنامه اصلی آن نشانه گرفتن بنیان خانواده بود، با تمرکز بر خیانت، بیبندوباری و ترویج فساد و فحشای جنسی و اخلاقی این خط راهبردی علیه جمهوری اسلامی دنبال شده است و حالا برای تقویت این بازوی رسانهای علیه ایران، دولت ترکیه به افتتاح رسمی بخش فارسی تیآرتی روی آورده است. نکتهای که در این راستا مهم و حائز اهمیت است که گویا از نظرها دور مانده، این است که دقیقا این هجمههای رسانهای و به اصطلاح تقابل نرم ترکیه علیه ایران همزمان با آغاز تهاجم رسانهای آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در قالب شبکههای صدای آمریکا به فارسی در اواخر دهه 70 شمسی و بیبیسی فارسی در اواسط و اواخر دهه 80 شمسی قوت گرفت که میتواند امارهای بر پیمانکاری ترکیه با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سیاست ترکیه، این بار در حوزه رسانهای و تقابل نرم از سوی ناتو در منطقه با جمهوری اسلامی ایران باشد. در رابطه با این مساله که حاصل کنونی این روند منجر به افتتاح تیآرتی فارسی شده، یکی از پیشزمینههای مهم، به برخی کمبودهای رسانهای و فرهنگی طی چند دهه گذشته در دیپلماسی فرهنگی و رسانهای کشورمان بازمیگردد که نه تنها دشمنان اصلی و مستقیم جمهوری اسلامی ایران مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی از آن در جبهه رسانهای بهره بردهاند، بلکه کشوری رقیب و همسایهای تاریخی مانند ترکیه نیز با تمرکز بر این ضعف، از طریق تقویت دیپلماسی فرهنگی خود به دنبال تامین اهداف خودش است. دیپلماسی مذکور 5 مولفه اساسی دارد: 1- برجسته کردن نقش و تأثیر فرهیختگان و دانشمندان تاریخ گذشته و معاصر کشور متبوع در پیشرفت علم و ادب 2- استفاده از ظرفیتهای نهفته در زبان و ادبیات کشور و ترویج آن از طریق تأسیس رشته زبان و ادبیات کشور متبوع 3- حضور موثر در مجامع و همایشهای بینالمللی 4- تأکید ویژه بر ارائه آموزشهای خاص فرهنگی به دیپلماتها 5- راهاندازی مراکز کشورشناسی. دولت ترکیه با استفاده از این مؤلفهها و مساعدت از ظرفیت گسترده رسانهای، این اهداف را دنبال میکند اما از سوی ایران اقدامات مهم و اثرگذاری در دیپلماسی فرهنگی انجام نشده است، در صورتی که وجود شخصیتی میانفرهنگی مانند حضرت مولانا جلالالدین محمد بلخی - که ترکیه سعی در به نام خود کردن این شخصیت دارد - میتواند فضایی مناسب برای تاثیرگذاری فرهنگی از سوی ایران بر اقشار مختلف ترکیه از روشهای مختلف رسانهای باشد.
* تقویت بسترهای بینالمللی رسانهای
راهکارهایی مناسب و راهبردی در مقابل جنگ نرم و تقابل رسانهای و فرهنگی ترکیه علیه ایران وجود دارد، از جمله ۳ اقدام مهم و راهبردی: یک گزینه، تقویت محتوایی بخش کردی شبکه سحر، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که با این برنامه هدفمند میتوان جمعیت قابل توجه کرد ترکیه را که دارای شکافهای عمیق با دولت این کشور هستند، تحت تاثیر قرار داد. همچنین راهاندازی بخش ترکی استانبولی شبکه سحر که ساختاری دولتی دارد، میتواند یک مقابله به مثل شایسته در برابر این اقدام تهدیدآمیز ترکیه باشد. یکی دیگر از طرحهای موجود در این راستا تقویت بسترهای رسانهای بینالمللی خصوصی و مردمی دغدغهمند علیه ترکیه در این تقابل نرم است که میتواند پاسخی مناسب به ادعای این کشور و بعضی کشورهای منطقه قفقاز جنوبی باشد که اغلب رسانههایی که علیه ایران فعالیت میکنند ماهیتی خصوصی و مردمی دارند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|