|
اخبار
روایت پزشکیان از دیدار با رهبر انقلاب
دغدغه اصلی: تورم، کنترل قیمتها و حل مشکل معیشت مردم
گروه سیاسی: مسعود پزشکیان عصر دیروز در گفتوگو با رسانه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای (KHAMENEI.IR) به تشریح جلسات منظم خود با رهبر انقلاب اسلامی و جزئیات جلسه دیروز پرداخت و مهمترین دغدغه را تلاش برای حل مشکلات معیشتی مردم، رسیدگی به وضعیت کنترل قیمتها و فقرزدایی و ایجاد عدالت اجتماعی توصیف کرد.
رئیسجمهور هماهنگی با رهبر انقلاب را پایهای برای تقویت انسجام داخلی دانست و گفت: «این جلسات نهتنها وحدت میان قوا را تقویت میکند، بلکه موجب میشود بسیاری از مشکلات کشور راحتتر حل شود». رئیس جمهور با بیان اینکه مهمترین محور جلسه اخیر، کنترل تورم و هدفمندی یارانهها بود، گفت: «هدف ما رساندن یارانهها به مصرفکننده نهایی است و در این راستا، تیمهایی برای بررسی روندهای جاری تشکیل شده است».
دکتر پزشکیان یکی دیگر از محورهای جلسه اخیر خود با رهبر انقلاب را تقویت ارتباط با کشورهای همسایه و مستقل توصیف و تأکید کرد که همکاری اقتصادی با این کشورها میتواند به تقویت اقتصاد ملی کمک کند و مسیرهای جدیدی برای تجارت باز کند. رئیسجمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره عبور از بحران انرژی و رفع ناترازی آن در آینده به اهمیت مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: «اگر مصرف انرژی در بخشهای غیرضروری کنترل شود، میتوان منابع حاصل را به معیشت مردم و پروژههای زیرساختی اختصاص داد». وی به طور مشخص به صرفهجویی در روشنایی و انرژی اشاره کرد و افزود: «این اقدامات بدون فشار به مردم، راهگشا خواهد بود».
دکتر پزشکیان با تأکید بر اینکه به جای نسخههای کلی باید به حل مسائل متکی بود و از کلیگویی پرهیز کرد، یکی از مهمترین موضوعات فعلی دولت را مساله تامین اجتماعی دانست که شورای آن به صورت هفتگی برگزار میشود و در آن به جای کلیگویی باید راهکارهای مشخصی برای مسائلی مانند مسکن و معیشت محرومان ارائه شود. رئیسجمهور همچنین از طرحی برای رفع کمبود کلاسها و مدارس مناطق محروم خبر داد که با مشارکت مردم و خیرین و بسیج همگانی اجرا میشود تا بیعدالتی در آموزش کاهش یابد. دکتر پزشکیان اظهار امیدواری کرد این مساله تا یک سال آینده به طور کامل حل شود. آقای رئیسجمهور در پایان این گفتوگو با تأکید بر اهمیت وحدت و انسجام داخلی گفت: «اگر مردم باور کنند که دولت در تلاش برای حل مشکلات آنهاست، هیچ دشمنی نمیتواند به کشور آسیب بزند. وحدت میان قوا و پیروی از سیاستهای رهبری میتواند تمام چالشهای پیش رو را مدیریت کند».
***
کاغذ پشیمانی
رسانه رسمی قوه قضائیه نوشت: نامه ابراز ندامت و پشیمانی خانمها الهه محمدی و نیلوفر حامدی برای بررسی بیشتر و تصمیمگیری قضایی اخذ شده و در دست بررسی است. رسانه رسمی قوه قضائیه نوشت: خانمها محمدی و حامدی در نامهای که به رئیس قوه قضائیه نوشتهاند، ضمن ابراز ندامت از رفتار گذشتهشان، متعهد شدهاند مانند زمان پس از آزادی موقتشان از زندان (ماههای گذشته) هیچ رفتار خلاف قانونی مرتکب نشده و نسبت به اقداماتشان در سالهای گذشته که منجر به صدور حکم محکومیت برای آنان شد نیز ابراز پشیمانی کردند.
نامه ابراز ندامت و پشیمانی خانمها الهه محمدی و نیلوفر حامدی برای بررسی بیشتر و تصمیمگیری قضایی اخذ شده و در دست بررسی است.
***
ایران ناظر انتخابات ریاستجمهوری بلاروس میشود
سفیر بلاروس در ایران از معاون سیاسی وزیر کشور دعوت کرد به عنوان ناظر بینالمللی بر انتخابات ریاستجمهوری این کشور، به مینسک سفر کند.
«دمیتری کالتسوف» صبح دیروز با علی زینیوند در وزارت کشور دیدار کرد. با توجه به برگزاری انتخابات ریاستجمهوری کشور بلاروس در ۲۶ ژانویه، در این دیدار سفیر بلاروس در تهران به نمایندگی از کشور متبوعش، از معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشورمان دعوت کرد به همراه هیاتی به عنوان ناظر بینالمللی در انتخابات این کشور حضور داشته باشند.
زینیوند نیز ضمن استقبال از این دعوت، انتخابات در ایران را یکی از دموکراتیکترین و امنترین انتخاباتها دانست و گفت: انتخابات با محوریت وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در ایران برگزار میشود و همه احزاب و گروهها در ایران میتوانند در انتخاباتها حضور داشته باشند.
ارسال به دوستان
چرا «وعده صادق 3» را باید یک فرصت مهم برای دفع خطر رژیم صهیونیستی، بازسازی توان بازدارندگی تأمین امنیت و حفاظت از تمامیت ارضی کشور دانست؟
وعده لازم
امیرعباس نوری: ۱۵ ماه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میگذرد. حماس، حزبالله لبنان، حشدالشعبی عراق، ارتش یمن و ایران هر کدام بر اساس تکالیف خود در راستای اهداف جبهه مقاومت در این جنگ درگیر شدند. پس از آتشبس رژیم صهیونیستی و حزبالله لبنان، شعلههای این جنگ تا حدودی فروکش کرده اما واقعیت مهم این است که این جنگ هنوز تمام نشده و همچنان ادامه دارد. رژیم صهیونیستی همچنان در جنگ با مقاومت است. همچنان اهدافی در سرزمینهای اشغالی مورد هدف و اصابت موشکها و پهپادهای یمنیها قرار میگیرد. هفته گذشته ارتش یمن یک موشک مافوق صوت را روانه تلآویو کرد. فیلمهای منتشر شده از این حمله موشکی یمن نشان میدهد پدافند چندلایه رژیم صهیونیستی و سامانه پدافند آمریکایی تاد در رهگیری این موشک بالستیک مافوق صوت ناکام ماندند و این موشک با موفقیت به قلب تلآویو اصابت کرد. اصابت موفقیتآمیز این موشک یمنیها ضمن اینکه شکست سامانههای پدافندی رژیم صهیونیستی و آمریکا را اثبات کرد، معادله جنگ میان یمن و رژیم صهیونیستی را نیز تغییر داد و نشان داد دست یمنیها به همه مراکز و تاسیسات رژیم اشغالگر قدس میرسد.
ارتش یمن به صورت مرتب و مکرر شناورهای عازم سرزمینهای اشغالی را مورد اصابت موشکها و پهپادهای دقیق خود قرار میدهد. اخیرا ناو هواپیمابر هری ترومن مورد حمله موشکهای یمن قرار گرفت. طی این حمله یک جنگنده «18F» آمریکایی دچار سانحه شد. منابع آمریکایی این سانحه را مربوط به خطای پدافند ناو USS Gettysburg پس از حملات رفت و برگشتی به یمن اعلام کردهاند اما برخی منابع یمنی تاکید کردهاند سانحه برای این جنگنده به خاطر اصابت موشکهای ارتش این کشور بوده است. شکار پهپادهای غولپیکر، فوق پیشرفته و گرانقیمت 9MQ آمریکایی توسط ارتش یمن نیز در روزهای اخیر ادامه داشته است.
بر اساس برخی گزارشها شمار پهپادهای 9MQ آمریکایی که در ماههای اخیر توسط یمنیها سرنگون شده است به ۱۳ فروند رسیده است، البته برخی منابع دیگر شمار پهپادهای سرنگونشده را تا ۱۵ پهپاد اعلام کردهاند. مواضع مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، همین طور روایت رسانههای غربی نشان میدهد آنان در مواجهه با یمن مستأصل شدهاند. آنان هم در بعد نظامی و هم در بعد اطلاعاتی، راهبرد موفقیتآمیزی برای متوقف کردن حملات ارتش یمن به سرزمینهای اشغالی ندارند. ارتش یمن و مقامات انصارالله نیز بارها اعلام کردهاند توقف حملات آنان به سرزمینهای اشغالی فلسطین مشروط به توقف جنگ در نوار غزه و پایان یافتن جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه است. بنابراین در جبهه یمن، شرایط همچنان به سود مقاومت ادامه دارد. اگر چه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس با حملات مکرر خود به صنعا و بندر الحدیده تلاش میکنند موازنه وحشت را تغییر دهند اما تجربه چند ساله جنگ ائتلاف سعودی با یمن نشان داده است اساسا این قبیل حملات تاثیری بر راهبرد یمن در تداوم حملات به سرزمینهای اشغالی ندارد. کما اینکه هر بار پس از حملات این مثلث به یمن، شاهد ادامه حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن به سرزمینهای اشغالی هستیم.
در جبهه ایران نیز با آنکه بیشتر کارشناسان معتقدند در حملات پینگپنگی میان ایران و رژیم صهیونیستی، اکنون دست برتر با ایران است و تهران هم در حجم حملات و هم در میزان آسیب، نمایش موفقتری از تلآویو داشته اما مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردهاند در پاسخ به حمله ۲۴ اکتبر (۵ آبان) که نقض تمامیت ارضی ایران بوده است، عملیات «وعده صادق ۳» را حتما انجام خواهند داد. اگر چه از زمان این حمله مستقیم به خاک ایران بیش از ۲ ماه گذشته است اما مقامات ایران، بویژه فرماندهان نظامی تاکید کردهاند انجام این عملیات انتقامجویانه قطعی است. بر اساس اظهارات فرماندهان و همین طور گزارشات معتبر، طراحی این حمله در بعد نظامی به اتمام رسیده است و مقامات ایرانی حتی محاسبات مربوط به میزان آسیب قطعی به رژیم صهیونیستی را نیز انجام دادهاند و اکنون صرفا منتظرند «زمان مشخص شده» برای این حمله فرابرسد.
به اعتقاد کارشناسان نظامی، امنیتی و سیاسی، با توجه به وضعیت منطقه و شرایط جنگی فعلی میان جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی، «وعده صادق ۳» حتمی است و این حمله یک فرصت بسیار مناسب برای ایران است تا یک بار دیگر واقعیات مربوط به موازنه قدرت میان مقاومت و رژیم صهیونیستی را در معرض دید افکار عمومی در غرب آسیا و همه دنیا قرار دهد. از سوی دیگر این یک واقعیت غیر قابل تردید است که حمله نظامی مستقیم رژیم صهیونیستی به خاک ایران، یک تهدید بزرگ را پیش روی تهران قرار داده است و با توجه به ماهیت رژیم صهیونیستی که همواره در پیشبرد اهداف نظامی خود، یک فرآیند زمانبر را برای ارزیابی هدف در دستور کار قرار میدهد، در صورت هر نوع اهمال ایران در پاسخ به این حمله، تداوم و تشدید حملات رژیم صهیونیستی به خاک ایران و حتی از بین بردن زیرساختهای نظامی، هستهای و اقتصادی ایران کاملا محتمل است.
بنابراین ایران، عملیات «وعده صادق۳» را فرصت مناسبی برای تغییر موازنه و معادله نبرد با دشمن صهیونیستی و تثبیت قدرت ایران و مقاومت در غرب آسیا میپندارد و از آن مهمتر، به این عملیات از حیث بازسازی توان بازدارندگی خود در مقابل خطر بزرگ احتمالی تشدید حملات رژیم صهیونیستی به زیرساختهای حیاتی خود مینگرد. به همین خاطر عمده کارشناسان در قطعی و حتمی بودن عملیات «وعده صادق ۳» اتفاق نظر دارند.
اگرچه متاسفانه برخی در ایران که عمدتا به عنوان حامیان دولت و بعضا منصوبان رئیسجمهور شناخته میشوند، به بهانه مسائل اقتصادی تلویحا با این حمله ابراز مخالفت میکنند اما تقریبا عمده تحلیلگران و کارشناسان مسائل استراتژیک معتقدند برای دفع خطر دستدرازیهای رژیم صهیونیستی به زیرساختهای نظامی و اقتصادی، پاسخ سخت به تجاوز رژیم صهیونیستی و عملیات «وعده صادق ۳» الزامآور است. به اعتقاد این کارشناسان، خطرات عدم وقوع عملیات «وعده صادق ۳» (البته در صورت تداوم وضعیت میدانی فعلی جنگ) بسیار است، چرا که تجربه مربوط به ماهیت و رفتار رژیم صهیونیستی نشان داده است آنها از عدم وقوع این حمله تنها یک برآورد خواهند داشت و آن ارسال پالس ضعف از سوی ایران است.
بنابراین در صورت انجام نشدن «وعده صادق ۳» باید منتظر کشیده شدن میدان جنگ به خاک ایران و حملات فراگیر رژیم صهیونیستی به همه زیرساختهای حیاتی ایران و نیز ایجاد ناامنی گسترده در ایران از طریق فتنهها و توطئههای داخلی باشیم. در واقع اگر برخی، نگران تبعات اقتصادی جنگ میان رژیم صهیونیستی و ایران هستند، این نگرانی باید بیشتر معطوف به انصراف ایران از انجام عملیات «وعده صادق ۳» باشد. در حقیقت، تبعات و هزینههای عدم انجام عملیات «وعده صادق ۳» به مراتب بیشتر از تبعات انجام این حمله است. آن دسته از حامیان و منصوبان رئیسجمهور که مخالف عملیات «وعده صادق ۳» هستند آیا تضمین میدهند در صورت انصراف ایران از انجام این حمله، رژیم صهیونیستی از برنامه خود برای بمباران تاسیسات حیاتی ایران دست میکشد؟
در حالی که هنوز «وعده صادق ۳» انجام نشده است، نخستوزیر، وزیر جنگ و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به صورت مکرر از برنامه خود برای حمله گسترده به تاسیسات نظامی، هستهای و اقتصادی ایران سخن میگویند. آیا انصراف ایران از «وعده صادق ۳» که پیام ضعف ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی را ارسال میکند، مقامات رژیم صهیونیستی را برای انجام این حملات تشویق و ترغیب نمیکند؟ آیا تجربه ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و ترور شهید سیدحسن نصرالله، آن هم در شرایطی که وعده آتشبس روی میز بود، برای گرفتن درس عبرت و فهم واقعبینانه از رفتار رژیم صهیونیستی کافی نبود؟ از سوی دیگر تجربه سوریه در پیش چشم ماست. مقامات رژیم صهیونیستی نیز طی هفتههای اخیر صراحتا اعلام کردهاند آنچه ارتش رژیم صهیونیستی بر سر سوریه آورده است، راهبردی است که باید درباره سایر کشورها از جمله عراق و ایران نیز انجام شود.
بنابراین ایران اکنون در وضعیتی است که به تعبیری محکوم به گرفتن انتقام از رژیم صهیونیستی است. ایران از یک سو، گرفتن انتقام از رژیم صهیونیستی را یک اقدام لازم و حیاتی پیشگیرانه میداند و از سوی دیگر به این حمله به چشم یک فرصت استراتژیک و راهبردی مینگرد.
درباره پس از انجام عملیات «وعده صادق ۳» و واکنش رژیم صهیونیستی به این حمله نیز برآوردهای واقعبینانهای انجام شده است و شاید بسته به سطح عملیات «وعده صادق ۳»، رژیم صهیونیستی اقداماتی انجام دهد.
با این حال آنچه درباره مواجهه با رژیم صهیونیستی مهم است، مساله محاسبات دشمن درباره قدرت ایران است. ایران اکنون با 2 شرایط روبهرو است؛ نخست، تشدید تهدیدات رژیم صهیونیستی در حالی که ایران هنوز دست به اجرای عملیات «وعده صادق 3» نزده است و دوم، واکنش رژیم صهیونیستی پس از انجام عملیات «وعده صادق 3». آنچه وضعیت را در هر دو شرایط تغییر میدهد، برآورد و محاسبات رژیم صهیونیستی از قدرت ایران یا اراده ایران برای تقابل سخت با رژیم صهیونیستی است. در واقع مساله اصلی، همین محاسبه است. عدم اجرای عملیات «وعده صادق 3»، محاسبه دشمن درباره ایران را بسیار خطرناک کرده و ممکن است تهدیدات مقامات این رژیم علیه ایران عملیاتی شود. اما انجام عملیات «وعده صادق 3» آن هم در سطح گسترده و با وارد کردن خسارات گسترده به رژیم صهیونیستی باعث میشود در محاسبات مقامات تلآویو این واقعیت لحاظ شود که ایران اکنون آماده مقابله همهجانبه با رژیم صهیونیستی است.
خلاصه این وضعیت این است که رژیم صهیونیستی ایران را به جنگ فراخوانده است. تهدیدات مکرر این رژیم علیه ایران نشان میدهد در صورت اجرایی شدن این تهدیدات، زیرساختهای مهم ایران در معرض خطر قرار میگیرد. در این شرایط، عقبنشینی یعنی تشدید خطر. بنابراین یک راه پیش روی ایران مانده است و آن نشان دادن اراده سخت و جدی خود برای مقابله بدون مرز با تهدیدات است.
جنگ، جنگ محاسبات است. در بعد نظامی ایران با «وعده صادق 3» میتواند محاسبات دشن صهیونیستی را تغییر داده و خطر را دفع کند. به همین دلیل باید «وعده صادق 3» را یک فرصت مهم برای دفع خطر رژیم صهیونیستی، بازسازی توان بازدارندگی و حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور دانست.
ارسال به دوستان
تلاش همتی برای فرار از مسوؤلیت بازار ملتهب ارز
عرایض ضدارزی
مصطفی نصری: عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در روزهای اخیر با نظرات خود بار دیگر در مرکز توجه رسانهها و تحلیلگران اقتصادی قرار گرفته است. در حالی وی مدام درباره لزوم پیوستن به لوایح FATF سخن می گوید که ارائه راهکار درباره بازار ناپایدار و شدیدا تورمی ارز جایی در دستور کار سیاسی و اجرایی برخی مقامات اقتصادی ندارد.
فعالان اقتصادی و مردم عادی که بار سنگین این شرایط را بر دوش خود احساس میکنند، به دنبال پاسخهای روشن و سیاستهای عملی برای بهبود وضعیت هستند اما به نظر میرسد همتی و برخی دیگر از مسؤولان به جای ارائه راهحلهای کارآمد و عملیاتی، بیشتر به دنبال ارائه پاسخهای سیاسی به مشکلات مردم هستند. مشکلات اقتصادی کشور نیازمند تحلیلهای دقیق، تصمیمگیریهای شفاف و اقداماتی مبتنی بر واقعیتهای موجود است.
انتقال مسؤولیتها و انحراف افکار عمومی و گره زدن همه چیز به FATF هرچند ممکن است در کوتاهمدت به نفع برخی افراد باشد اما در بلندمدت به ضرر اقتصاد کشور و رفاه مردم خواهد بود.
* همتی یک تنه دلار را وارد کانال 80 هزار تومان کرد
همتی که در نشست ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح دیدگاههای خود پرداخت، اظهار داشت ثابت نگه داشتن نرخ ارز میتواند منجر به فساد و کاهش صادرات شود. وی همچنین به تحولات شاخص قیمتها و تاثیرات آن بر نرخ ارز اشاره کرد و نتیجهگیری کرد حداقل قیمت ارز باید در شرایط فعلی به سطح بسیار بالاتری رفته و 73 هزار تومان باشد. این اظهارات بلافاصله تاثیر روانی شدیدی بر بازار ارز گذاشت و نرخ ارز به سرعت در بازار افزایش یافت و وارد کانال 80 هزار تومان شد. اینگونه سخنان، بدون در نظر گرفتن پیامدهای روانی و اجتماعی میتواند به بیثباتی اقتصادی دامن بزند. اظهارات همتی بیشتر از آنکه به حل مشکلات اقتصادی کمک کند، به پیچیدهتر شدن اوضاع منجر میشود.
توپ را از حیاط وزارت اقتصاد به حیاط مجمع تشخیص نیندازید
در حالی که نرخ ارز همچنان در حال افزایش است و فضای اقتصادی کشور بشدت متشنج به نظر میرسد، همتی با مطرح کردن موضوع بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF، تلاش کرده توجهها را از مسائل ارزی به سمت دیگری منحرف کند. وی اعلام کرد رهبر انقلاب با طرح مجدد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت موافقت کردهاند. همتی پیشتر نیز بارها تاکید کرده بود تصویب این لوایح برای بهبود وضعیت ارزی کشور ضروری است. اکنون وی با تاکید مجدد بر این موضوع، در تلاش است توجهها را از موضوع افزایش نرخ ارز به بحث FATF منتقل کند.
وی با مطرح کردن موضوع FATF به عنوان راهحل مشکلات ارزی، در واقع تلاش میکند از مسؤولیت خود در افزایش نرخ ارز شانه خالی کند. همتی با این اقدام، توپ مشکلات ارزی را به زمین رهبر انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت انداخته است. این در حالی است که بررسی لوایح مرتبط با FATF مدتها پیش از این نیز در مجمع مطرح بوده و سخنان همتی نمیتواند چیزی جز تلاش برای بهرهبرداری سیاسی از این موضوع باشد.
* رهبری با بررسی FATF موافقت کردند نه با تصویب آن
از سوی دیگر، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام تاکید کرده است رهبر انقلاب صرفا با بررسی مجدد لوایح FATF موافقت کردهاند و این به معنای تایید یا تصویب این لوایح نیست. همتی اما با ارائه اطلاعات ناقص در تلاش است بخشی از انتقادات را از خود دور کرده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل کند. همتی به جای پرداختن به ریشههای واقعی مشکلات ارزی و بررسی عملکرد خود در دوران مسؤولیت، سراغ موضوعاتی میرود که بیشتر بهانهجویی و توجیه به نظر میرسد. وی با مطرح کردن موضوع FATF سعی دارد خود را در جایگاه کسی نشان دهد که راهحل مشکلات را میداند اما دیگران مانع از اجرای آن میشوند.
* دست تیم مذاکرهکننده را خالی نکنید
رویکرد فعلی همتی در قبال FATF از منظر استراتژیک میتواند دست ایران را در هرگونه مذاکره با طرفهای غربی خالی کند. یکی از اصول اصلی دیپلماسی و مذاکره، استفاده از ابزارهای موجود برای کسب امتیازات در برابر طرف مقابل است. در این میان، لوایح FATF میتوانند به عنوان یکی از این ابزارها مورد استفاده قرار گیرند.
ایران میتواند پذیرش یا عدم پذیرش این لوایح را به عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات با غرب به کار گیرد تا در ازای همکاری در این زمینه، امتیازاتی نظیر کاهش تحریمها یا تسهیل در تجارت خارجی را به دست آورد اما اصرار بر تصویب زودهنگام این لوایح بدون هیچگونه شرطی، این اهرم را از ایران سلب میکند. کارایی FATF در شرایط کنونی تحریمهاست. حتی اگر لوایح مرتبط با این گروه به تصویب برسد، تا زمانی که تحریمهای اقتصادی گسترده علیه ایران پابرجاست، اجرای FATF تأثیر قابل توجهی بر وضعیت اقتصادی کشور نخواهد داشت. در واقع، نبود دسترسی به نظام مالی بینالمللی به دلیل تحریمها، اثرات مثبت FATF را خنثی میکند.
بنابراین رفتن به استقبال زودهنگام از این لوایح، بدون کسب هیچگونه تعهد یا تضمینی از طرفهای غربی، نهتنها وضعیت اقتصادی را بهبود نمیبخشد، بلکه باعث میشود ایران در مذاکرات آتی دست خالی باشد.
این رویکرد همچنین میتواند پیامدهای بلندمدتی بر جا بگذارد. اگر ایران در شرایط فعلی به صورت یکجانبه الزامات FATF را بپذیرد، این پیام به طرفهای غربی منتقل میشود که تهران آماده پذیرش خواستههای آنان بدون کسب امتیازات متقابل است. چنین رویکردی میتواند قدرت چانهزنی ایران را در آینده بشدت کاهش دهد و موقعیت کشور را در مواجهه با فشارهای بینالمللی تضعیف کند. از این رو، هرگونه تصمیمگیری درباره این موضوع باید با دقت و در چارچوب منافع ملی انجام شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|