|
اخبار
پیگیری حقوقی بازگرداندن اموال غارتشده توسط خاندان پهلوی
وحید دهنوی، کارشناس مسائل حقوقی در برنامهای تلویزیونی از رونمایی دادخواست جدیدی خبر داد که با هدف بازگرداندن اموال غارتشده توسط خاندان پهلوی و حامیان بینالمللی آنها تهیه شده است. این دادخواست توسط گروه جهادی حکیم به نمایندگی از ملت ایران تنظیم شده و قرار است در شعبه ۵۵ دادگاه ویژه امور بینالملل پیگیری شود.
دهنوی با اشاره به خروج میلیاردها دلار از سرمایههای ملی ایران پس از فرار محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۵۷، به مواردی مانند خرید جزیرهای در اسپانیا به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار، ویلاهایی در سوییس به ارزش ۱۰ میلیون فرانک و خروج ۳۵ میلیارد دلار ارز از کشور اشاره کرد. همچنین گزارشهایی از بارگیری ۳۲۸ چمدان حاوی عتیقهها و جواهرات توسط فرح دیبا، همسر شاه، در زمان فرار از ایران وجود دارد.
وی افزود: پس از صدور حکم در داخل کشور، اقداماتی برای اجرای آن و بازگرداندن اموال انجام خواهد شد. دهنوی به بیانیه الجزایر نیز اشاره کرد که در آن آمریکا متعهد به بازگرداندن اموال مصادرهشده ایران شده بود اما این تعهدات عملی نشد.
دهنوی تأکید کرد این دادخواست با هدف بازپسگیری اموال غارتشده و سرمایههای ملی ایران از خاندان پهلوی و حامیان بینالمللی آنها تهیه شده و امیدوار است با پیگیریهای حقوقی، این اموال به کشور بازگردانده شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: این اقدام بخشی از تلاشهای گستردهتر برای استیفای حقوق ملت ایران از رژیمی است که سالها به تاراج منابع کشور پرداخته است.
سال ۱۳۵۷، اسنادی در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد که نشان میداد رژیم شاهنشاهی طی ۵۲ سال سلطنت، میلیاردها دلار از اموال ایران را خارج کرده و ثروت آنها را ۲۰ میلیارد دلار تخمین زدهاند. همچنین گزارشهایی از خروج ۳۵ میلیارد دلار از اموال ایران و خرید املاک در کشورهای مختلف توسط خاندان پهلوی وجود دارد.
طی سالهای گذشته بیش از ۳۷ هزار لوح تاریخی به ایران مسترد شده است. همچنین رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه، بازپسگیری اموال غارتشده ایران از آمریکا را تکلیف قانونی، ملی و شرعی عنوان کرده است.
این دادخواست جدید گامی مهم در جهت بازگرداندن سرمایههای ملی ایران و پیگیری حقوقی اموال غارتشده توسط خاندان پهلوی و حامیان بینالمللی آنها محسوب میشود. با پیگیریهای حقوقی، امید است این اموال به کشور بازگردانده شود.
***
عراقچی: همکاریهای ایران و روسیه در راستای صلح جهانی است
وزیر امور خارجه در مقالهای برای خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به معاهده جامع ایران و روسیه و بعد دفاعی و امنیتی این معاهده تأکید کرد: همکاریهای ۲ کشور نهتنها به نفع ۲ کشور، بلکه در راستای صلح جهانی است.
سیدعباس عراقچی در مقالهای برای خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: امضای معاهده 20 ساله میان ایران و روسیه، نهفقط یک سند سیاسی، بلکه یک نقشه راه برای آینده است.
وی نوشت: این معاهده دربرگیرنده تمام ابعاد همکاری میان ۲ کشور است.
عراقچی همچنین تصریح کرد ۳ حوزه اصلی معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه شامل اقتصاد، فناوری و همچنین فرهنگ و گردشگری است.
وزیر امور خارجه همچنین در این مقاله نوشت: یکی از ابعاد مهم معاهده جامع ایران و روسیه، تقویت همکاریهای امنیتی و دفاعی با هدف تقویت ثبات منطقهای و جهانی است. ایران و روسیه، هر دو تجربههای ارزشمندی در مبارزه با تروریسم و افراطگرایی دارند. این همکاریها که با هدف تقویت ثبات منطقهای و جهانی طراحی شده، نهتنها بهنفع 2 کشور، بلکه در راستای صلح جهانی است.
***
الحاق ناو اطلاعاتی زاگرس به نیروی دریایی ارتش
اولین ناو اطلاعاتی - سیگنالی کشور با نام زاگرس با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش به سازمان رزم نیروی دریایی ارتش ملحق شد.
در مراسم الحاق ناو زاگرس امیر خلبان عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از مقامات ارشد نیروهای مسلح نیز حضور داشتند.
این ناو، رده جدیدی در شناورهای نیروی دریایی است که حاصل کار متخصصان نیروی دریایی ارتش، صنایع دریایی وزارت دفاع و شرکتهای دانشبنیان است. از مهمترین شاخصههای عملیاتی این شناور، وجود حسگرهای الکترونیکی، دکل یکپارچه پیشرفته با محاسبه دقیق اثرات امواج الکترومغناطیس، توانایی رهگیری عامل و غیرعامل، عملیات سایبری و مانیتورینگ هوشمند است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در مراسم الحاق ناو اطلاعاتی - سیگنالی زاگرس که در منطقه سوم نبوت نیروی دریایی برگزار شد، اظهار کرد: ناو اطلاعاتی - سیگنالی زاگرس چشم بیدار و بینای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق دریاها و اقیانوسها خواهد بود.
دریادار شهرام ایرانی با تأکید بر اینکه ناو زاگرس گنجینه بسیار ارزشمندی برای نیروهای مسلح است، ادامه داد: در ساخت این یگان آخرین دستاوردها در حوزههای الکترومغناطیس، الکترونیک و سایبر در سطوح زیرسطحی، سطحی و هوا بهکارگیری شده است.
ارسال به دوستان
درباره اظهارات رئیسجمهور در گفتوگو با شبکه انبیسی آمریکا
مجازات ترامپ قطعی است
گروه سیاسی: مصاحبه رئیسجمهور با شبکه انبیسی آمریکا و مجری آن لستر هولت، همانطور که پیشتر خبرگزاریهای عموما وابسته به دولت آن را تبلیغ میکردند، روز سهشنبه به وقت محلی پخش شد و بخشهایی از متن این مصاحبه تلویزیونی دیروز (چهارشنبه) در رسانههای داخلی انتشار یافت؛ گفتوگویی که بیشتر حول محور رابطه ایران با آمریکا بود و اینکه مجری برنامه اصرار داشت نام ترامپ را در جای جای این مصاحبه تکرار کند!
صحبتهای مسعود پزشکیان در این گفتوگوی تلویزیونی در حالی که کمتر از یک هفته به مراسم تحلیف ترامپ باقی مانده است، مورد توجه قرار گرفت. کما اینکه مجری باسابقه این شبکه تلویزیونی آمریکایی روی نام ترامپ تمرکز کرده بود و سعی داشت قولهایی از پزشکیان برای عدم آسیب رساندن به ترامپ از سوی ایران بگیرد!
مسعود پزشکیان در پاسخ به لستر هولت، مجری برنامه که علت شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری را جویا شده بود، به زبان انگلیسی گفت: «به دلیل مشکلات در کشور و کشورهای مجاور تصمیم گرفتم مشکل را حل کنم».
رئیسجمهور در ارتباط با تهدید دونالد ترامپ درباره افزایش فشارها بر ایران و پیام وی به رئیسجمهوری آتی آمریکا گفت: «آنچه تاکنون مشخص است این است که از همان اوایل که در ایران زندگی کردهایم، آمریکا به دنبال سرنگونی ایران بوده است. امیدوارم آمدن مجدد ترامپ، به صلح و نه جنگ و خونریزی در منطقه و جهان منجر شود».
وی در پاسخ به سوالی درباره امکان گفتوگوی مستقیم و بیپرده با واشنگتن گفت: «ما مشکلمان با گفتوگو نیست، بلکه در تعهدی است که از گفتوگو و مذاکره ناشی میشود. ما گفتوگوهای طولانی با ۱+۵ انجام دادیم و به تمام تعهداتمان پایبند بودیم اما متاسفانه طرف دیگر بود که به تعهدات خود پایبند نبود».
در دولت اول ترامپ، آمریکا در سال 2018 به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و ماحصل چندین سال مذاکرات هستهای ایران و چند قدرت جهانی را یک شبه بر باد داد، لذا اشاره رئیسجمهور به عدم پایبندی طرف مقابل، اشاره به همین موضوع بود.
* محافظهکارتر از همیشه
پزشکیان که در اغلب اظهار نظرهایش پیش از گفتوگو با انبیسی صراحت بیان بیشتری درباره آمریکا و هر گونه رابطهای با این کشور داشت، در گفتوگو با این شبکه آمریکایی محافظهکارتر ظاهر شد. شاید رئیسجمهور در این خصوص به سخنان همان مشاورانی گوش داد که همین چند روز پیش متن تهیه شده از سوی آنها را در یک مراسم رسمی کنار گذاشته و حرف دلش را زده بود!
رئیسجمهور در پاسخ به سوال مجری در زمینه واکنش به اقدام نظامی احتمالی اسرائیل و آمریکا برای متوقف کردن برنامه هستهای ایران گفت: «طبیعتاً به هر اقدامی واکنش نشان خواهیم داد. ما از جنگ هراس نداریم ولی به دنبال آن هم نیستیم».
مجری پرسید: آیا فکر میکنید با توجه به شرایط فعلی حمله به ایران محتمل است؟
پزشکیان گفت: «امیدوارم این اتفاق نیفتد، چرا که نه تنها به ضرر ما بلکه تمام بازیگران خواهد بود. تنشهایی که وجود دارد به نفع هیچ کدام از طرفها نیست. تمام آنچه تاکنون انجام دادهایم صلحآمیز بوده و به دنبال سلاح هستهای نبودهایم. با این وجود، آنها ما را متهم میکنند مشغول ساخت بمب هستیم. این توطئهای است که سعی در دنبال کردن آن دارند و به دنبال نوعی مستمسک هستند. این صحیح نیست».
موضوع حمله احتمالی به ایران روی همان خطی از سوی مجری شبکه انبیسی مطرح میشد که با توجه به تحولات لبنان و خصوصا سوریه، رسانههای غربی درصدد القای این منظور هستند که ایران تضعیف شده و شاید از این رهگذر حمله کردن به آن آسانتر باشد! سخنی که پزشکیان اینطور به آن پاسخ داد: «من ارتباطی به آن شکل نمیبینم. برخی دوستان شاید ارتباطی ببینند اما در مقایسه با سال گذشته در درون کشور همبستگی و قدرت ما و مشارکت مردم بیشتر شده و امنیت در کشور مستحکمتر است».
رئیسجمهوری درباره نقش ایران در زمینه برقراری آتشبس میان اسرائیل و حماس و آزادی اسرای صهیونیست گفت: «ما هر کاری از دستمان برآید برای برقراری صلح در منطقه و آزادی اسیران انجام میدهیم».
* مسأله مجازات ترامپ
در بخشی از این گفتوگوی تلویزیونی، مجری برنامه سعی کرد بحث مجازات ترامپ از سوی ایران را مطرح کند و اتفاقا روی این موضوع نیز تمرکز کرد. او از پزشکیان پرسید: «یکی از تهدیدهای احتمالی برای دیپلماسی میتواند این باشد که ایالات متحده معتقد است ایران نقشه دارد دونالد ترامپ را ترور کند؛ آیا چنین نقشهای بوده است؟» پزشکیان پاسخ داد: «همه ترورهایی که در منطقه، اروپا و جاهای دیگر میبینیم، آیا اثری از ایرانیها در آنها هست؟! آیا ارتباطی بوده است؟ هرگز!»
پزشکیان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «شما میگویید هرگز نقشهای ایرانی برای کشتن ترامپ نبوده است؟» افزود: «به هیچوجه! آنچه توطئه علیه ترامپ گفته میشود، نقشه اسرائیل و دیگر کشورها برای ترویج دشمنی با ایران است».
رئیسجمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که «قول میدهید اقدامی برای کشتن دونالد ترامپ صورت نگیرد؟» گفت: «از ابتدا هم چنین قصدی نداشتیم و نخواهیم داشت».
***
لزوم مجازات قاتل حاج قاسم
آقای پزشکیان گفته است ایران تاکنون هیچ اقدامی برای کشتن ترامپ، قاتل حاجقاسم سلیمانی انجام نداده است.
ممکن است این حرف آقای پزشکیان درست باشد اما آقای پزشکیان در ادامه در پاسخ به این سوال مجری که پرسید آیا در ادامه ایران قصدی برای ترور ترامپ دارد، اظهار داشت: ایران از ابتدا هیچ قصدی برای قصاص ترامپ نداشته است.
خب! این قسمت صحبت آقای پزشکیان قابل بحث است. اینکه اقدامات چند ماه گذشته برای ترور دونالد ترامپ کار ایران نبوده ممکن است درست باشد بویژه با توجه به اینکه هم صهیونیستها و هم دموکراتها انگیزههایی برای کشتن ترامپ داشتند و احتمال داده میشد آنها اقدام به ترور ترامپ کنند و سپس ایران را متهم به انجام این ترور کنند.
اما آیا ایران از مجازات ترامپ که ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ در اقدامی جنایتکارانه سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را به شهادت رساند، دست کشیده است؟ خیر! مقامات ایران بارها بر عزم خود برای مجازات این جنایتکار قاتل تاکید کردهاند و حتما ایران اقدامات لازم را برای انجام این مجازات انجام خواهد داد.
ممکن است ایران در وهله نخست تمرکز خود را بر اقدامات قضایی و با شکایت بردن به مجتمع بینالمللی قرار داده باشد. به عبارتی ایران در ابتدا ترجیح دهد موضوع مجازات این جانی را که با به شهادت رساندن شهید سلیمانی، میلیونها ایرانی و غیرایرانی را عزادار کرد از طریق مجاری قضایی قانونی پیگیری کند.
این اما به آن معنی نیست که هم ایران و هم سایر اضلاع مقاومت برای مجازات قاتل شهید سلیمانی، صرفا به اقدامات و پیگیریهای قضایی بسنده کرده و دل خوش کنند. قطعا در صورت بینتیجه بودن پیگیریهای قضایی و بیعملی نهادهای قضایی بینالمللی، جبهه گسترده مقاومت، موضوع مجازات ترامپ را به شیوههای دیگر در دستور کار قرار خواهد داد.
مجازات و قصاص ترامپ دستکم به ۲ دلیل الزامی است.
اولا، این جانی آمریکایی با اقدام ناجوانمردانه و غیرقانونی خود که مصداق عینی تروریسم است، قهرمان ملی ایرانیان و قهرمان امت اسلامی را که مرد شماره یک مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه بود به شهادت رساند و دهها و بلکه صدها میلیون ایرانی و مسلمان را عزادار کرد. حاجقاسم سلیمانی نماد مهمی از غرور و اقتدار مردم ایران و ملتهای مظلوم منطقه بود و قطعا مجازات قاتل این شهید بزرگ، خواسته همه مردم ایران و هر مسلمانی است که امنیت خود را مرهون فداکاریهای این شهید بزرگوار هستند. بنابراین نهتنها ایران، بلکه جبهه مقاومت باید این خواسته دهها و صدها میلیون نفر از مسلمانان جهان را پیگیری کند.
ثانیا، ترور شهید سلیمانی یک اقدام خطرناک علیه امنیت ملی و نیز توان بازدارندگی ایران و کلیت جبهه مقاومت بود. این ترور ناجوانمردانه در راستای یک طراحی خطرناک برای برداشتن تدریجی سنگرهای بازدارندگی و امنیت ایران و همین طور اقتدار جبهه مقاومت انجام شد. برخی معتقدند ترور فرماندهان و رهبران مقاومت در جریان جنگ اخیر با رژیم صهیونیستی در راستای برآورد آمریکا و صهیونیستها پس از ترور شهید سلیمانی انجام شده است. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات ایران و جبهه مقاومت برای بازسازی توان بازدارندگی جبهه مقاومت، نشان دادن عزم خود برای مجازات قاتلان سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی است.
بنابراین پیگیری مجازات این قاتلان بویژه ترامپ و پمپئو یکی از الزامات مهم امنیت ملی ایران است.
نه آقای پزشکیان و نه دیگران نمیتوانند مدعی شوند ایران و جبهه مقاومت از مجازات ترامپ و سایر همدستان او در به شهادت رساندن حاجقاسم سلیمانی دست کشیدهاند. صرف بیان این حرف، میتواند یک اقدام و تهدید علیه امنیت ملی ایران باشد، چراکه این پیام اشتباه را منتقل میکند که ترور فرماندهان نظامی و مقامات ایرانی برای قاتلان و طراحان ترور کمهزینه خواهد بود.
قطعا در واشنگتن نیز کسی روی این ادعا حساب باز نخواهد کرد، زیرا آنان در طول ۴۶ سال گذشته از رفتار ایران دریافتهاند که ایران هرگز چنین اقداماتی را بدون جواب نخواهد گذاشت. به قولی، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛تعویق انتخابات شوراها؛ چالشهای جدید و تصمیمگیری دشوار مجلس
انتخابات شوراها برسر دوراهی
گروه سیاسی: در پی گمانهزنیهای اخیر درباره احتمال تعویق برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره نسخ ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاستجمهوری، اعلام کرد تاریخ برگزاری دوره هفتم انتخابات شوراها اکنون نامشخص است و نیاز به تصمیمگیری جدید در صحن مجلس دارد.
* پیشینه تصمیمگیری درباره انتخابات شوراها
بر اساس مصوبه قبلی مجلس، قرار بود انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۳۰ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شود. همچنین مدت دوره هفتم شوراها 3 ساله در نظر گرفته شده بود تا انتخابات دوره هشتم شوراها به طور همزمان با انتخابات ریاستجمهوری دوره بعدی در سال ۱۴۰۷ برگزار شود. این مصوبه با هدف هماهنگی بیشتر در برگزاری انتخابات و کاهش هزینههای اجرایی اتخاذ شده بود.
با این حال، در جلسه علنی اخیر مجلس، ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری که به برگزاری انتخابات شوراها مربوط میشد، منسوخ شد. این تصمیم باعث شد برنامهریزیهای قبلی برای برگزاری انتخابات شوراها زیر سؤال برود و نیاز به بررسی مجدد در صحن مجلس احساس شود.
* اظهارات رئیس کمیسیون شوراهای مجلس
جوکار در این مصاحبه تأکید کرد با نسخ ماده ۲۲ قانون انتخابات، تاریخ مشخصی برای برگزاری دوره هفتم انتخابات شوراها وجود ندارد. وی افزود: با توجه به نسخ ماده ۲۲، ما باید تاریخ جدیدی برای برگزاری این انتخابات در صحن مجلس تعیین کنیم. این موضوع نیازمند بررسی و تصمیمگیری نمایندگان است.
رئیس کمیسیون شوراهای مجلس همچنین به 2 پیشنهاد مطرحشده در ماده ۱۳ قانون انتخابات اشاره کرد که هنوز در صحن مجلس بررسی نشده است. بر اساس این پیشنهادات، 2 گزینه برای تعویق انتخابات شوراها مطرح شده است؛ تعویق یکساله و تعویق ۶ ماهه. جوکار اعلام کرد تصمیم نهایی درباره این دو گزینه باید در صحن مجلس گرفته شود.
* تأثیر تعویق انتخابات بر پیشثبتنامها
یکی از سؤالات مطرحشده در این مصاحبه، درباره سرنوشت پیشثبتنامهایی بود که برای انتخابات میاندورهای تبریز انجام شده است. جوکار در پاسخ به این سؤال گفت: «با توجه به اینکه مصوبه برگزاری انتخابات در سال ۱۴۰۴ توسط نمایندگان در جلسه روز دوشنبه نسخ شده، تمام مراحل پیشثبتنامها باید در تاریخ جدید انجام شود. بنابراین پیشثبتنام انتخابات میاندورهای تبریز نیز بلااثر است».
این اظهارات نشان میدهد تعویق انتخابات شوراها نهتنها بر زمانبندی برگزاری انتخابات، بلکه بر فرآیندهای پیش از آن مانند پیشثبتنامها نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت. این موضوع میتواند برای داوطلبانی که خود را برای انتخابات میاندورهای تبریز آماده کردهاند، چالشبرانگیز باشد.
* واکنشها به احتمال تعویق انتخابات
احتمال تعویق انتخابات شوراها با واکنشهای مختلفی از سوی فعالان سیاسی و کارشناسان همراه شده است. برخی منتقدان معتقدند تعویق انتخابات میتواند به کاهش مشارکت مردمی و تضعیف اعتماد عمومی به نهادهای انتخاباتمحور منجر شود. از سوی دیگر، برخی موافقان این تصمیم بر این باورند هماهنگی انتخابات شوراها با انتخابات ریاستجمهوری میتواند به کاهش هزینهها و افزایش کارایی فرآیندهای انتخاباتی کمک کند.
* چالشهای پیشروی مجلس
با توجه به نسخ ماده ۲۲ قانون انتخابات، مجلس شورای اسلامی اکنون با چالش تعیین تاریخ جدید برای برگزاری انتخابات شوراها مواجه است. این تصمیمگیری نیازمند بررسی دقیق و همهجانبه است، چرا که هر گونه تغییر در زمانبندی انتخابات میتواند بر سایر برنامههای سیاسی و اجرایی کشور تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، مجلس باید به دنبال راهحلی برای مدیریت پیشثبتنامهای انجامشده باشد تا داوطلبان و شهروندان با ابهامات کمتری مواجه شوند. این موضوع بویژه درباره انتخابات میاندورهای تبریز اهمیت دارد، چرا که این شهر یکی از کلانشهرهای مهم ایران و انتخابات آن از حساسیت بالایی برخوردار است.
به نظر میرسد تصمیم مجلس برای نسخ ماده ۲۲ قانون انتخابات و تعویق احتمالی انتخابات شوراها، چالشهای جدیدی را پیشروی نظام انتخابات قرار داده است. در حالی که برخی نمایندگان و کارشناسان بر هماهنگی بیشتر انتخابات شوراها با انتخابات ریاستجمهوری تأکید دارند، منتقدان نگران تأثیرات منفی این تصمیم بر مشارکت مردمی و اعتماد عمومی هستند.
در این میان، نقش مجلس شورای اسلامی در تعیین تاریخ جدید و مدیریت فرآیندهای پیش از انتخابات بسیار حیاتی است. تصمیمگیری نهایی در این زمینه نهتنها بر سرنوشت انتخابات شوراها، بلکه بر آینده مشارکت سیاسی و اعتماد عمومی در ایران تأثیرگذار خواهد بود.
* راهحلهای پیشنهادی برای مدیریت چالشها
برای مدیریت چالشهای ناشی از تعویق انتخابات شوراها، راهحلهای متعددی پیشنهاد شده است. برخی از این راهحلها عبارتند از:
1- تعیین تاریخ جدید به سرعت: مجلس شورای اسلامی باید در اسرع وقت تاریخ جدیدی برای برگزاری انتخابات شوراها تعیین کند. این موضوع به کاهش ابهامات و نگرانیها کمک میکند.
2- مدیریت پیشثبتنامها: مجلس باید راهحلی برای مدیریت پیشثبتنامهای انجامشده ارائه دهد. این موضوع بویژه درباره داوطلبانی که خود را برای انتخابات آماده کردهاند، اهمیت دارد.
۳- افزایش شفافیت: مجلس باید با افزایش شفافیت در فرآیند تصمیمگیری، اعتماد عمومی را جلب کند. این موضوع بویژه درباره تصمیمگیری درباره تاریخ جدید انتخابات اهمیت دارد.
۴- هماهنگی با سایر نهادها: مجلس باید با سایر نهادهای اجرایی و سیاسی کشور هماهنگی لازم را داشته باشد تا بتواند به راهحلی جامع و قابل قبول برای برگزاری انتخابات شوراها دست یابد.
تعویق انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا میتواند پیامدهای مثبت و منفی متعددی داشته باشد. از یک سو، هماهنگی این انتخابات با انتخابات ریاستجمهوری میتواند به کاهش هزینهها و افزایش کارایی فرآیندهای انتخاباتی کمک کند. از سوی دیگر، این تصمیم ممکن است به کاهش مشارکت مردمی و تضعیف اعتماد عمومی به نهادهای انتخاباتمحور منجر شود. بنابراین مجلس شورای اسلامی باید با دقت و حساسیت بالا به این موضوع بپردازد تا بتواند به راهحلی جامع و قابل قبول برای برگزاری انتخابات شوراها دست یابد.
با توجه به اظهارات محمدصالح جوکار، به نظر میرسد در هفتهها و ماههای آینده، شاهد بحثها و تصمیمگیریهای بیشتری در این زمینه خواهیم بود. این موضوع نیازمند توجه جدی از سوی تمام ذینفعان، از جمله نمایندگان مجلس، دولت، شوراهای اسلامی و شهروندان است تا بتوان به راهحلی جامع و قابل قبول برای برگزاری انتخابات شوراها دست یافت.
بنابراین مجلس شورای اسلامی باید با دقت و حساسیت بالا به این موضوع بپردازد تا بتواند به راهحلی جامع و قابل قبول برای برگزاری انتخابات شوراها دست یابد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|