|
اخبار
حضور نمایندگان رهبر انقلاب در منازل تعدادی از جانبازان سرافراز
در سالروز میلاد قمر بنیهاشم، حضرت ابوالفضلالعباس علیهالسلام، ۷ هیات در تهران و شهرری به نمایندگی از رهبر انقلاب، با حضور در منازل جانبازان، از این شهدای زنده و خانوادههای آنان تجلیل کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان اعزامی رهبر انقلاب ضمن گفتوگو با جانبازان، در جریان دغدغهها و شرایط زندگی و درمان آنها قرار گرفتند و از صبر و فداکاری این بزرگمردان قدردانی کردند. سرپرستی هیاتهای اعزامی رهبر انقلاب را حجج اسلام والمسلمین آقایان قمی، اختری، ابوترابیفرد، تقوی، موسوی مقدم و قاضیعسکر برعهده داشتند. سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز صبح دیروز در منزل تعدادی از جانبازان حضور یافت و با آنان گفتوگو کرد. همچنین نمایندگان ولیفقیه در استانها به نمایندگی از رهبر انقلاب، دیروز در منازل تعدادی از جانبازان حضور یافتند.
***
قالیباف: ایران و عراق برای حمایت از جبهه مقاومت مصممند
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک خبری با همتای عراقی خود گفت: ایران و عراق برای حمایت از جبهه مقاومت و دفاع از اسلام و عزت امت اسلامی مصممند. محمدباقر قالیباف بعد از ظهر دیروز پس از دیدار محمود المشهدانی، رئیس پارلمان عراق که در رأس هیاتی به تهران سفر کرده است، در نشست خبری مشترک گفت: عراق همسایه دینی، تمدنی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی ما است. در حقیقت مردم، پارلمان و دولت عراق همه یکپارچه در حوزه صلح و ثبات در منطقه و توسعه روابط دوجانبه و تاثیر در جهان اسلام و سطح بینالمللی در اوج هماهنگی و همکاری و تاثیرات جدی هستند. قالیباف با بیان اینکه ۲ کشور برای حمایت از جبهه مقاومت و عزت امت اسلامی در میدان هستند، افزود: تلاش داریم روابط اقتصادی و سیاسی خودمان را توسعه دهیم، بویژه در ثبات و صلح منطقه با دیگر کشورهای همسایه و اسلامی چه کشورهای عربی و چه غیرعربی اسلامی، توسعه روابط را دنبال میکنیم. وی همچنین گفت: در جلسه امروز، توسعه روابط پارلمانی و بخش مربوط به فعال کردن کمیسیونها در عرصههای اقتصادی، بویژه تبادلات در بحث جادهای، بحث مربوط به ریلی و توسعه آن و ارتباط با تاکید بر راهآهن خرمشهر - بصره، موضوع لایروبی و همکاریها در حوزه مسائل دانشبنیان و علمی و دانشگاهی و بحث مهم ارتباطات زیارتی و گردشگری و پیمانهای حوزه مرزی و برقراری امنیت پایدار در مرزها مورد تاکید پارلمانهای ۲ کشور قرار گرفت. قالیباف با اشاره به آخرین سفر رئیسجمهور کشورمان به عراق گفت: در سفر رئیسجمهور به عراق تفاهمنامهای امضا شد که این موضوع در نشست امروز به عنوان یک اولویت در صدر کار پارلمانهای ۲ کشور مورد توجه قرار گرفت. مقرر شد برای اجرایی شدن آن پارلمانهای ۲ کشور تلاش کنند.
***
دیدار فرمانده و امرای ارتش با فرماندهان سپاه پاسداران
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز پاسدار با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرمانده کل سپاه دیدار کرد. امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه با سردار سرلشکر پاسدارحسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان سپاه دیدار کرد و روز پاسدار را به وی و آحاد پاسداران ایران اسلامی تبریک گفت. در این دیدار امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، امیر دریادار حبیبالله سیاری معاون هماهنگکننده آجا، فرماندهان نیروهای چهارگانه ارتش، معاون اجرایی آجا و رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش نیز حضور داشتند.
***
واکنش وزارت امور خارجه به خبرسازی صهیونیستها
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر ارسال چمدان پول برای حزبالله از سوی ایران گفت: خبرسازی شرورانه رژیم صهیونیستی برای ممانعت از بازسازی لبنان است. به گزارش مهر، اسماعیل بقایی در نشست خبری درباره تحولات اخیر در سوریه و انتخاب الجولانی به عنوان رئیسجمهور موقت و آینده روابط ایران و سوریه گفت: هر دولت و حکومتی که مورد حمایت مردم سوریه باشد، مورد حمایت ما است. بر ضرورت کمک همه طرفها برای حفظ امنیت و تثبیت اوضاع در سوریه تأکید کردیم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تحولات را با دقت رصد میکنیم و امیدواریم این دوره انتقالی به حکومت فراگیر منجر شود که نماینده همه اقشار در سوریه باشد. از هر فرصتی برای بیان دیدگاههای خود از طریق طرفها و کشورهایی که رابطه خوبی با آنها داریم و درباره سوریه فعال هستند، استفاده میکنیم. وی درباره برگزاری نشستی در دوحه درباره افغانستان هم گفت: جایگاه ایران در رابطه با افغانستان مشخص است. با همه پیوندها و اشتراکاتی که وجود دارد، امنیت، موضوع پیوسته است و هرآنچه در افغانستان بگذرد برای ما مهم است، لذا از هر فرصتی برای کمک به حفظ و تثبیت امنیت و وضعیت اقتصادی مردم افغانستان فروگذار نخواهیم کرد. بقایی درباره انتخاب سفرا در سوریه و چین و گمانهزنیها در فضای مجازی افزود: پیش از این افراد دیگری مطرح میشدند. درباره این شایعات خیلی اظهار نظر نمیکنم؛ روند تایید سفرا روند تثبیتشدهای است، کما اینکه درباره انتخاب سفرا در لندن و برلین اطلاعرسانی کردهایم. بر این اساس سیدعلی موسوی، مدیرکل حقوقی وزارت خارجه عهدهدار سفارت ایران در لندن میشود.
ارسال به دوستان
ادعای هماهنگی قدم به قدم ظریف با رهبر انقلاب درباره برجام هم تکذیب شد
وفاق رکورددار دروغ!
گروه سیاسی: جدیدترین ادعای حامیان مسعود پزشکیان مبنی بر هماهنگی اعضای دولت با رهبر انقلاب نیز تکذیب شد. به گزارش «وطن امروز»، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، دیروز در واکنش به اظهارات اخیر محسن غرویان مبنی بر هماهنگی محمدجواد ظریف با رهبر انقلاب در مذاکرات برجام، این ادعاها را نادرست دانست.
فضائلی در توئیتی نوشت: «۲ مطلب منتشر شده در خبرآنلاین به نقل از جناب آقای غرویان، یعنی هماهنگی قدم به قدم دکتر ظریف با رهبر انقلاب در مذاکرات برجام و صحبت تلفنی وی با معظمله در ساعت یک شب نادرست است».
این واکنش عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب که چندمین تکذیبیه یا اصلاحیهای است که در رد ادعاهای مقامات دولتی یا هواداران آنها اعلام میشود، در واکنش به ادعای اخیر محسن غرویان مطرح شده است.
غرویان شنبه گذشته در گفتوگو با سایت خبرآنلاین، از رسانههای وابسته به علی لاریجانی مدعی شد: «در زمان مذاکرات برجام آقای ظریف جلساتی در قم داشتند که من هم در آن جلسات حضور داشتم. آقای ظریف میگفتند من قدم به قدم حرکاتی را که انجام میدهم با رهبری هماهنگ میکنم، حتی خودم ساعت یک شب تلفنی با مقام معظم رهبری مستقیم صحبت میکنم و با نظر ایشان جلو میروم. الان هم آقای ظریف کاملا با هماهنگی حرکت میکند. به اصطلاح فقهی و اصولی ما، از تقریر مقام معظم رهبری کاملا قابل استنباط است که آقای ظریف این مباحث را با خود رهبری پیش میبرند. آقای پزشکیان هم مکرر گفتهاند که من با خود مقام معظم رهبری هماهنگ هستم و سیاستهای کلان ایشان را چه در مسائل داخلی و چه در مسائل دیپلماسی خارجی پیش میبرم. شرایط منطقه و شرایط زمان طوری است که این افراد با اذن رهبری مسائل را پیش میبرند تا بتوانند مشکلات سیاسی، اقتصادی و امثال اینها را در داخل و خارج حل کنند».
این ادعای غرویان بهسرعت از سوی حامیان دولت منعکس شد تا آنها بار دیگر، ادعای هماهنگی دولت پزشکیان با رهبر انقلاب را پوششی برای موجه کردن و اعتبار بخشیدن به سیاستهای دولت کنند. با این حال اما واکنش فضائلی به این ادعا، یک بار دیگر دروغگویی این جریان را اثبات کرد. قبل از این و در شرایطی که انتصاب غیرقانونی محمدجواد ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیسجمهور مطرح شده بود، مجید انصاری، معاون حقوقی رئیسجمهور ادعایی درباره نظر رهبر انقلاب درباره اصلاح قانون تابعیت قهری مطرح کرد. انصاری در این باره نوشت: «رهبر معظم انقلاب شخصا به دکتر پزشکیان فرمودند با اصلاح قانون تابعیت قهری موافق هستم، نظر من را در مجلس شورای اسلامی اعلام کنید تا این قانون مانع استفاده از نیروها در مشاغل مختلف نشود».
انتشار این توئیت از سوی انصاری باعث شد رسانههای دولتی و حامی دولت این ادعای دروغ را مطرح و منعکس کنند که رهبر انقلاب با اصلاح قانون برای بقای ظریف در دولت موافقت کردهاند. البته متن توئیت انصاری به وضوح نشان میداد که نظر رهبر انقلاب بر اصلاح قانون تابعیت قهری است و این موضع ارتباطی با ماجرای آقای ظریف پیدا نمیکند، چرا که تابعیت خانواده آقای ظریف یک تابعیت غیرقهری است. چندی بعد مهدی فضائلی نیز توئیت منتشر کرد و همین موضوع را مورد اشاره قرار داد. فضائلی در این توئیت نوشت: «مجید انصاری: رهبری شخصا به دکتر پزشکیان فرمودند با اصلاح قانون درباره تابعیت قهری موافقم.
1- این، نقلی صحیح و مربوط به حدود ۲ ماه قبل است.
2- معظمله در پی درخواست نظر نسبت به اصلاح قانون درباره تابعیتهای غیرقهری فرمودهاند که مخالفند.
3- تصمیمگیری درباره ضرورت اصلاح هر قانونی بر عهده دولت و مجلس است.
4- مجلس صرفا با فوریت لایحه مخالفت کرده است».
ماجرای توئیت مجید انصاری نیز به عنوان یک تلاش ناموفق از سوی حامیان دولت برای اعتبار بخشیدن به اقدامات غیرقانونی و سیاستهای دولت چهاردهم بود.
البته متاسفانه سنگبنای این رفتار نادرست توسط خود آقای رئیسجمهور گذاشته شد. مسعود پزشکیان در روز رایگیری برای اعضای کابینه در مجلس شورای اسلامی، مطالب خلافی را درباره نقش رهبر انقلاب در انتخاب اعضای کابینه مطرح کرد و در واقع بنیان این رویه نادرست و غیراخلاقی را بنا گذاشت.
پزشکیان در جلسه رای اعتماد به اعضای کابینه در مجلس گفت: «وزیر ارشاد؟ وزیر ارشاد که دیگه اصلا... نمیآمد. آقا بهش دستور داده اومده. حالا من نمیخوام این حرفها رو بزنم. چرا من رو وادار میکنید مثلا حرفی بزنم؟ ایشان (صالحی) را صدا کردم آمد، هی میگفت نه! نه! رفت. رفتم خدمت آقا گفتم این لیسته؛ اینها هستند. گفتم اون (صالحی) نیامد. تلفن رو گرفت گفت بهش بگید پاشو بیاد. یعنی اینجوری نیست. من میخوام بگم هماهنگ شدیم اومدیم اینجا. شما بپذیرید از ما. همه این عزیزان را. خانم صادقمالواجرد را اصلا خود آقا گفتن که باشه. آخه چرا دارید منو وادار میکنید یه چیزایی رو که نباید بگم، بگم. همه این عزیزان با هماهنگی، با به اصطلاح تفاهم اومدن اینجا. خیلی از آدمهایی که یه ذره شک توش بود ما بدون اینکه بگیم نیاوردیم تو لیستها».
چندی پس از طرح این ادعا از سوی پزشکیان، رهبر انقلاب در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیات دولت چهاردهم با ایشان، درباره این موضوع فرمودند: «آقای رئیسجمهور برای انتخاب وزیران با بنده هم مشورت کردند. من خب! بعضی از افرادی که تعدادی که میشناختم یا صلاحیت آنها از طرق مورد وثوق به ما رسیده بود؛ اینها را تایید کردم. بعضیها را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمیشناختم؛ گفتم نظری نسبت به آنها ندارم. خب! بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام دهند و مجلس را هم قانع کنند و این موفقیت بزرگی بود و خدا را سپاس میگوییم».
بیانات شفاف رهبر انقلاب به وضوح موضوع را روایت کرد. این روایت در واقع تکذیبی بر ادعای پزشکیان در مجلس مبنی بر هماهنگی او با رهبر انقلاب درباره انتخاب اعضای کابینه بود.
بسیاری معتقدند ادعای پزشکیان مبنی بر هماهنگی با رهبری در انتخاب همه اعضای کابینه چهاردهم، اصلیترین عامل در کسب رای اعتماد همه گزینههای پیشنهادی پزشکیان بود. ضمن اینکه این اظهارات باعث شد انگاره هماهنگی دولت با رهبر انقلاب در همه موضوعات مطرح شود؛ موضوعی که طی 6 ماهی که از شروع به کار دولت چهاردهم میگذرد بارها به اشکال مختلف بیان شده است. یعنی دولت پزشکیان و حامیان آن تلاش میکنند با طرح ادعاهای مختلف مبنی بر هماهنگ کردن سیاسیها و تصمیمات با رهبر انقلاب، این سیاستها و اقدامات و تصمیمات را معتبر و موجه کنند. با این حال اما طی همین مدت 6 ماه چندین بار ادعاهای آنها درباره هماهنگی با رهبر انقلاب تکذیب شده است. از این حیث، دولت پزشکیان رکورددار بیشترین اظهارنظر خلاف درباره هماهنگی با رهبر انقلاب و به همان نسبت رکورددار بیشترین تکذیبیه از سوی دفتر رهبر انقلاب در تکذیب این ادعاهای خلاف واقع بوده است.
ارسال به دوستان
سرلشکر سلامی در جشنواره مالک اشتر: رونماییهای این روزهای سپاه، بخش کوچکی از قدرت ما است
دفاع بیکران
گروه سیاسی: سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز در چهاردهمین جشنواره مالک اشتر بار دیگر بر توانایی بخشهای مختلف زمینی، هوایی و دریایی سپاه تاکید کرد و درباره نیروی دریایی گفت این نیرو میتواند در هر نقطهای با دشمن بجنگد. رونمایی از 2 شهر زیرزمینی نیروی دریایی سپاه آن هم به فاصله 2 هفته از هم که حاوی معانی مشخصی برای دشمنان منطقهای و فرامنطقهای بود، باعث شده نگاهها به رونماییهای متعدد سپاه از شهرهای زیرزمینی گرفته تا انواع تسلیحات راهبردی معطوف شود.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه رونماییهای سپاه بخش کوچکی از قدرت این نیرو است، گفت: نمیتوان این همه عظمت شکل یافته را به تصویر کشاند، چرا که سپاه تمام نمیشود و انتها و کرانه ندارد.
سردار سرلشکر حسین سلامی دیروز در چهاردهمین جشنواره سراسری مالک اشتر گفت: سپاه امروز با سپاه ۵۷ در حفظ ارزشها، در روح ایمان، در شجاعت و در بصیرت هیچ فرقی نکرده است اما در سلاح پیشرفتهتر، مدرنتر، در مهارت کار آزمودهتر و میداندیدهتر شده است و در جریان فرماندهی مجدداً کارکشتهتر، سختیکشیدهتر و در ساخت قدرت با مهارت بیشتر و انگیزه قویتر، مانده است. وی افزود: آنچه در جشنواره مالک اشتر نشان داده شد برای بنده که با اعماق این قدرت در تمام اجزای سپاه آشنا هستم بخش کوچکی از قدرتی بود که میتوان نشان داد و بخش کوچکتری از قدرتی بود که نمیتوان نشان داد. من غصه خوردم که نمیتوان این همه عظمت شکلیافته را به تصویر کشید، چرا که سپاه تمام نمیشود و انتها و کرانه ندارد.
سردار سلامی ادامه داد: مرزها، امنیت ملی ما است. ما تجربه داریم که اگر مرزها بشکنند نظامها ساقط میشوند. همه قدرتهایی که شکسته شدند از مرزهای ضعیف بوده است، لذا اگر دشمن یک حفره باز کند، بستن آن بسیار سخت است و این کار برای قدرتهای بزرگ و کوچک فرقی نمیکند. در عین حال این جوانان ما که در مرزها و روی ارتفاعات ایستادهاند، چراغهای روشن ما و خط یک مقاومت شرافتمندانه را نشان میدهند. وی یادآور شد: پاسداران ما در پاسگاههای جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب، شمالغرب و جبهه میانی شرق همه جا مانند میخهایی هستند که امنیت، عزت، عظمت، منزلت و اعتبار ما همه به اینها متصل است.
فرمانده کل سپاه ضمن ستایش از بخشهای مختلف هوایی، زمینی و دریایی سپاه پاسداران گفت: نیروهای مسلح ایران در برابر هر تهدیدی ایستادگی میکنند و با اقتدار از تمامیت ارضی کشور حفاظت میکنند. نیروهای مسلح با شناورهای مسلح در خلیج فارس و آبهای منطقهای حضور دارند و از منافع ایران دفاع میکنند. در عین حال ایران توانایی موشکی بالایی دارد که میتواند منافع دشمن را در منطقه هدف قرار دهد. وی گفت: دریا نقطه اتصال ما به همه جهان است و امروز نیروی دریای سپاه میتواند در هر نقطهای با دشمن بجنگد، مقامات آمریکایی درباره نمایش بخشی از قدرت دریایی سپاه گفتند «همین بخش کافی است تا بتواند با تمام قدرت دریایی ما بجنگد».
سردار سلامی درباره نیروی قدس سپاه و مقاومت در منطقه گفت: این نیروها با انتقال درگیریها به میدانهای نبرد، دشمنان را از فضای راهبردی خارج کردهاند و در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و سوریه تأثیرگذار بودهاند.
فرمانده کل سپاه درباره جایگاه بالای ولایتفقیه در کشورمان گفت: باید بر نقش رهبری آیتالله خامنهای در هدایت کشور و تصمیمگیریهای کلان با حکمت، شجاعت و توکل بر خدا تاکید کنم. ما بر قدرت نظامی، سیاسی و ایدئولوژیک ایران تأکید داریم و نقش نیروهای مسلح را در مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی برجسته میدانیم.
***
کشتیهای سپاه و ارتش به امارات میروند
سردار دریادار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه این مراسم گفت: 4 فروند از کشتیهای نیروی دریایی سپاه و ارتش برای دیدار با نیروی دریایی امارات راهی این کشور میشوند که برای نخستین بار است که این اتفاق رخ میدهد. وی یادآور شد: ما بارها گفتهایم که کشورهای منطقه میتوانند امنیت منطقه را تأمین کنند و نیازی به حضور بیگانگان نیست. فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره برگزاری رزمایشهای مشترک با کشورهای همسایه گفت: اجرای رزمایش مشترک با کشورهای همسایه از جمله عراق در دستور کار قرار دارد، همچنین تعاملات با نیروی دریایی عمان در این زمینه انجام شده است، البته پیش از این هم در رزمایشهای مشترک با عمان شرکت
کردهایم.دریادار تنگسیری درباره ساخت ناو پهپادبر توسط نیروی دریایی سپاه گفت: ناوهای پهپادبر و همچنین شناورهایی که میتوانند بالگرد و پهپاد را حمل کنند داریم که بهزودی الحاق ناو پهپادبر چندمنظوره به نیروی دریایی سپاه انجام میشود.
ارسال به دوستان
یادداشت
انقلاب و انقلابیگری
عبدالله بیننده: انقلاب اساساً یک مفهوم مدرن و سیاسی است که بعدها به حوزههای دیگر سرایت کرد. انقلاب، جایگزینی مدلی از نظام سیاسی به جای مدلی دیگری از نظام سیاسی است. هر مدل در درون مجموعهای از مناسبات اجتماعی، زبانی، فرهنگی و عقیدتی معنای قابل اعتنایی دارد. انقلاب به لحاظ مفهومی به معنای تحول و دگرگونی است؛ این تحول و دگرگونی ممکن است بنیادین باشد یا روبنایی. در صورتی که تحولی بنیادین باشد که روبناها را نیز از خود متأثر کند، آن تحول، انقلاب تمامعیار خواهد بود. انقلاب، در معنای جدید، جز پس از انقلابهای دوران مدرن در غرب، مطرح نشده است. مثلاً هیچکس از جایگزینی ساسانیان به جای اشکانیان یا عباسیان به جای امویان، به انقلاب تعبیر نکرده است. برای آنها اصطلاح جابهجایی حکومتها یا مفاهیمی همانند این به کار میرود. بنابراین اینکه گفتهاند انقلاب معنایی جدید است، بیراه نیست اما اینکه آیا چنین معنایی - نه چنین اصطلاحی - وجود نداشته است، غلط است، چرا که چنین معنایی وجود داشت، لیکن اولاً برای آن تحولات اصطلاح انقلاب به کار نمیرفت، ثانیاً چنین معنایی، در حاشیه مفاهیم و مناسبات سیاسی و زبانی جامعه حضور داشت و ثالثاً مفهومی تقریباً مذموم بود و نه ممدوح، آنگونه که در دوران جدید مورد مدح قرار گرفت.
در وجه زبانی، تمام انقلابهای جدید، جایگزینی یک نظام معنایی به جای نظام معنایی دیگر بودند. نظام معنایی، مجموعهای از واژگان و مفاهیم است که از در کنار هم قرار گرفتن آنها، یک نظام منسجم زبانی (فکری) شکل میگیرد. نظام معنایی را میتوان به معنای نظام فکری نیز عنوان کرد، چرا که تفکر، جز به واسطه مجموعهای از مفاهیم، اساساً امکانپذیر نیست. البته در هر نظام معنایی، ممکن است یک واژه به معنای خاصی به کار رود که باید معنای آن اصطلاح را در آن نظام معنایی یافت. لذا از منظر زبانی، انقلابها جایگزینی یک نظام معنایی به جای نظام معنایی دیگر هستند. در یک دوره زمانی، مجموعهای از نظامهای معنایی در کنار یکدیگر حضور/ وجود دارند، لیکن دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حتی جهانی سبب میشود یک نظام معنایی، غلبه یابد. در هر نظام معنایی، یک یا چند مفهوم کلیدی (نقطه کانونی) وجود دارد، که سایر مفاهیم در نسبت با آن معنا مییابند.
برای انقلاب میتوان 2 گونه معنای موسع یا مضیق در نظر گرفت. در معنای موسع، انقلاب اگرچه اولاً مفهومی سیاسی است که ناظر به تحول یک نظام سیاسی به جای نظام سیاسی دیگر است، لیکن توانایی تسری به تمام حیطههای حیات فردی و اجتماعی را دارد، لذا از انقلاب اقتصادی، اقتصاد انقلابی، انقلاب فکری، فکر انقلابی، انقلاب سیاسی، سیاست انقلابی، انقلاب فرهنگی، فرهنگ انقلابی، انقلاب هویتی و هویت انقلابی و حتی انقلاب در سبک زندگی و سبک زندگی انقلابی سخن گفته میشود. در معنای ضیق اما انقلاب، پدیدهای سیاسی است که در یک دوره زمانی و به واسطه مجموعهای از علل و دلایل به وقوع میپیوندد و پس از مقطعی، شرایط انقلابی فرونشسته و شرایط به به حالت عادی برمیگردد.
انقلاب به مثابه یک مفهوم سیاسی، در ادبیات دانش سیاسی دارای 2 غیریت است؛ یکی اصلاحطلبی و دیگری محافظهکاری. اصلاحطلبی در برابر انقلاب که خواهان دگرگونی یک نظام سیاسی است، خواهان اصلاح نظام سیاسی موجود است. البته این اصلاح ممکن است ناظر به بنیادهای نظام سیاسی موجود باشد یا اصلاح در ساختارها، رویهها، مناسبات و... . محافظهکاری اما رضایت دادن به وضع موجود است. توجیه این رضایت متفاوت است؛ برخی به قضا و قدر ارجاع میدهند، برخی به سنتهای موجود در جامعه، برخی به نداشتن راهی بهتر از شرایط موجود، برخی بر ظرفیتهای نظام موجود تکیه دارند و خلاصه توجیهات مختلفی برای این مساله وجود دارد. هم در معنای موسع و هم در معنای مضیقی که از انقلاب ذکر شد، این دو گونه غیریت حضور دارند. البته این به این معنا نیست که انقلاب، با هیچیک از اینها قدر مشترکی ندارد، چه اینکه این سخن آشکارا خطاست و قدرمشترکهایی میان آنها وجود دارد، اگرچه بنیاداً با یکدیگر متفاوت هستند. مثلاً انقلاب نیز خواهان اصلاح است، لیکن مسیر اصلاح را متفاوت از مسیر اصلاحطلبی میبیند یا اینکه در انقلاب نیز مانند محافظهکاری ممکن است به سنتها متوسل شود، لیکن برای مرادی متفاوت از آن و نیز برجسته کردن بخشی دیگر از ظرفیتهای سنت.
انقلاب اسلامی، به واقع یک پدیدار سیاسی - اجتماعی بود. انقلاب، جامعه بود علیه دولت/ نظام سیاسی. جایگزینی یک نظام سیاسی و نظام معنایی بود به جای نظام سیاسی و معنایی دیگر. در انقلاب اسلامی، حداقل از منظر رهبران انقلاب، مفهوم موسع از انقلاب مد نظر قرار گرفت. انقلاب به مثابه یک پدیده پویا و یک نگرش، منش و رویه «همهجا حاضر» تعبیر شد. مفهوم انقلاب مستمر، اگرچه مفهومی است برآمده از ادبیات چپ در شوروی، لیکن در معنایی دیگر در انقلاب اسلامی به کار گرفته شد.
در وجه تاریخی، انقلاب 57، تحول سیاسی از یک حکومت شاهنشاهی موروثی به یک حکومت دینی با نام جمهوری اسلامی بود. این تحول، ابتدا تحولی بود که در بخشهایی از جامعه ایران رخ داد؛ تحولی که بتدریج به این نتیجه منجر شد که نظام موجود، نظامی نخواستنی است و باید مدلی دیگر از حکومت جایگزین آن شود. این دغدغه، پیشتر در دوره نهضت مشروطه نیز مطرح شد، لیکن در نهایت، تحول از نظام پادشاهی مطلقه به سلطنت مشروطه شد که آن هم با استیلای محمدعلیشاه و بعدتر رضاشاه، به جایی نرسید و در نهایت پادشاهی مطلقه با بنمایه استبداد جایگزین آن شد و به نحوی دیگر در زمان پهلوی دوم نیز تداوم یافت.
جمهوری اسلامی اما اساس نظام سلطنت و پادشاهی را هدف گرفت و به لحاظ ساختار سیاسی، نظامی کاملاً متفاوت از نظام پهلوی بنا نهاد؛ ساختاری که اگرچه در کلیات مانند قانون اساسی، مجالس، دولت، نظام قضایی و نیروهای مسلح، در گسست از پهلوی شکل گرفت، لیکن یک گسست همهجانبه اتفاق نیفتاد.
انقلاب اسلامی/ جمهوری اسلامی، یک گسست/ تداوم به نسبت دوران پهلوی بود. در معنای جایگزینی یک نظام سیاسی و نظام معنایی، انقلاب اسلامی هم در فرم و هم در محتوا، گسستی از دوران پهلوی بود اما به 2 معنا برخی گزارهها در جمهوری اسلامی تغییر نیافت. یکی به معنای بقای بسیاری از ساختارهای دوره پهلوی مانند بسیاری از قوانین، شکل و وظایف وزارتخانهها، نهاهای آموزشی مانند دانشگاه (البته با تغییر برخی سرفصلها و متون درسی)، انواع کانونهای فکری، ساختار و مناسبات فرهنگی مانند موسیقی و سینما و مواردی از این دست. دیگری به معنای شباهتهایی که میان 2 نظام حکومتی وجود دارد و امروز به این شباهتها نیز پرداخته میشود. مانند شباهت جایگاه شاه و ولی فقیه یا شباهت جهاد سازندگی به نهادهایی مانند سپاههای دانش و کشاورزی یا اصلاحات ارضی اول انقلاب با اصلاحات ارضی پهلوی. در مورد دوم به عنوان یکی از نمودهایی که برخی ذکر میکنند نکات فراوانی وجود دارد که باید درباره آن بحث شود.
تحول در نظام معنایی، یک رکن کلیدی برای فهم تحول نظام سیاسی سلطنت به جمهوری اسلامی در نتیجه انقلاب اسلامی بود. در نظام معنایی شاهنشاهی، شاه نقطه کانونی است و مفاهیمی مانند ملت، مصلحت سلطنت، اوامر ملوکانه، اطاعت، قرابت به شاه، عزت ملت ایران، وراثت به عنوان طریقه جایگزینی یک شاه به جای شاه پیشین و رعیت (به معنای افرادی که همواره باید اطاعت کنند، اگرنه مفهوم رعیت به ذات، یعنی کسی که باید مراعات او بشود و معنی منفی ندارد)، هر کدام در نسبت با مفهوم کانونی شاه معنا پیدا میکنند. در این نظام معنایی، آنچه اصالت دارد، شاه به عنوان عنصر محوری است که باید همه مفاهیم و عناصر دیگر، نسبت خود را با آن نقطه کانونی مشخص کنند. شاه حافظ ملت و سایه خداوند بر زمین است و این امر دارای برخی توجیهات دینی نیز بوده است.
در نظام معنایی انقلاب اسلامی، به تبعیت از نظام عقیدتی شیعی، مفهوم ولی خدا (یعنی کسی که به اذن خداوند دارای حق اعمال ولایت است) در نقطه کانونی قرار میگیرد. در این نظام معنایی در شرایط حضور معصوم، این امام است که ولی خداوند است و حق حکومت دارد و در شرایط عدم حضور/عدم ظهور امام، کسی حق دارد از جانب او اذن داشته باشد که در اندیشه امام خمینی از آن به ولی فقیه تعبیر شد. لذا برای فهم این نقطه کانونی باید ابتدا به بحث پیرامون نظام عقیدتی شیعه و بالاخص جایگاه امام در این نظام پرداخت؛ مفاهیم دیگری مانند مردم، امت اسلامی، مصلحت حکومت و امت اسلامی، عزت مسلمین، بغی (شورش علیه حاکم مشروع)، کفر، نفاق، حق و باطل، فرمان (اعم از مولوی و ارشادی)، اطاعت فعال/ مؤمنانه و مفاهیمی از این دست. در این نظام معنایی، آنچه اصل اساسی است، اسلام است و ولی فقیه نیز مجری و پاسبان مراعات احکام اسلامی در حکومت و نظام اسلامی است، لذا به نوعی همه چیز، به گونهای نسبتی با این نقطه کانونی دارد. بنابراین در این معنا، انقلاب اسلامی، تحولی بنیادین و جایگزنی یک نظام معنایی به جای نظام معنایی دیگر بود.
در انقلاب اسلامی، انقلاب یک رخداد صرفاً تاریخی نیست که در یک مقطع زمانی به وقوع پیوسته باشد و تمام شده باشد. در اینجا انقلابی بودن نیز به معنای فعل انقلابی در یک مقطع زمانی نیست، بلکه همهزمانی و همهمکانی است؛ در هر جایی و در هر زمانی میتوان انقلابی بود. انقلابی بودن در اینجا یک هویت است و گونهای خاص از سبک زندگی. انقلابی بودن یک نظام اندیشهای است. به لحاظ هویتی، فرد انقلابی، همواره خواهان تحول در جهت تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی57 است ولی تعریفی موسع از آن آرمانها نیز دارد. البته مسیر اصلاح را از طریق انقلابِ در انقلاب پی نمیگیرد و انقلاب و جمهوری اسلامی را دارای ظرفیتهایی برای تحول میبیند. به یک معنا میتوان گفت انقلابیگری، روحیه و کنش معطوف به تحولخواهی است.
فرد انقلابی، به وضع موجود راضی نیست و در عین حال بر نظام مستقر نیز شورش نمیکند. شورش بر نظام اسلامی را بغی میداند. انسان انقلابی در میانه یک دوگانه است؛ از یک سو مدافع اساس و شعارها و آرمانهای انقلاب است و سوی دیگر وضع نامطلوب کنونی را نمیپذیرد. فکر انقلابی، او را به سوی تلاش برای اصلاح وضع موجود از طریق اصلاح بنیادین ساختارها و مناسبات موجود در مسیر آرمانهای انقلاب اسلامی رهنمون میشود. انقلابی خواهان اصلاح است، لیکن طریقه خود را از اصلاح به طریق لیبرالی -به عنوان طریقه مقبول زمانه - سوا میداند. او در سپهر مفهومی انقلاب اسلامی میاندیشد و اصلاح را از مسیر تحقق آن پی میگیرد و نیز مطلوب میداند. در سبک زندگی نیز، انسان مؤمنِ مسلمان لزوماً انقلابی نیست. روحیه جهادی/ جهاد، عدالتخواهی، مبارزه، کنش فعال در مسائل سیاسی - اجتماعی، دعوتکننده دیگران به حق، ایثار و از خودگذشتگی در موارد مورد ابتلای نظام و جامعه اسلامی، تربیت انقلابی فرزندان، داشتن خانواده انقلابی (هم به معنای طرفدار انقلاب اسلامی و هم دارای روحیه انقلابی)، پرهیز از تحجر و تجدد به عنوان 2 غیریت اندیشه انقلابی و مواردی از این دست نیز شاخصه سبک زندگی انقلابی است.
انقلاب اسلامی بر انقلاب مستمر تأکید دارد. انقلاب مستمر لزوماً انقلاب در انقلاب نیست. انقلاب مستمر به یک معنا، به دنبال تعمیم و تسری دادن انقلاب سیاسی و معنایی به همه حوزههاست، لذا برای تمام حوزهها به نوعی پیوست انقلابی تعریف میکند. مثلاً فکر انقلابی، جوان مؤمن انقلابی، سیاست خارجی انقلابی، فرهنگ انقلابی، خانواده انقلابی و... . این انقلابها به مثابه مکمل انقلاب سیاسی - معنایی هستند تا آنگاه بتوان گفت انقلاب اسلامی محقق شده است. در این معنا از انقلاب، تحول بنیادین در مسیر آرمانهای انقلاب اسلامی مهمترین شاخصه است، لذا میتوان انقلابی بود، بدون اینکه بر نظام سیاسی شورید و برای براندازی آن کوشید. به این معناست که امروز از انقلابی بودن سخن گفته میشود.
در اندیشه رهبران انقلاب، انسان انقلابی بنیادگرا/ اصولگرا نیز نیست. بنیادگرا همواره رجوع به گذشته دارد و نوعی از تحجر در آن مکنون است، به نیازها و زبانِ زمانه توجه ندارد، به یک معنا ظاهرگراست، چندان تحولخواه نیست و میل به محافظهکاری در وجود او نهفته است. بنیادگرا نوستالژی گذشته دارد اما انقلابی، گذشته را ارج مینهد، منطق مناسبات جدید را درک کرده و خواهان تحول در آن است و مدعی تلاش برای ساخت تمدن نوین است؛ تمدنی که نسبتش با گذشته عموم و خصوص من وجه است. مسیر تحقق تمدن اسلامی را نیز از طریق تحقق دولت و جامعه اسلامی میداند. بنیادگرا اما بیشتر در گذشته و حال مانده است و به نوعی به این وضع هم رضایت داده است و برای آینده نیز افقی روشن طرح نمیکند.
انقلاب اسلامی در معنای سیاسی آن، انقلاب جامعه بود علیه دولت؛ جامعهای که اگرچه نمیتوان و نباید گفت همه مردم اما بخش معتنابهی از جامعه در این مسیر حرکت یا همراهی کرد، البته هرکس به طریقی و با انگیزهای. این انقلاب سیاسی، با وجود بسیاری از تفاوتهای ظاهری و باطنی که در بافت مناسبات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران داشت، لیکن به شکل انقلابی که در حوزه سیاست رخ داد، در حوزه مناسبات اجتماعی و فرهنگی محقق نشد، لذا مفهوم/ پدیده «رجعت» یک گزاره واقعی برای فهم تحولات این دو حوزه است. رجعت بخش غیر انقلابی (اعم از آنهایی که صرفاً با انقلاب همراه شدند، مخالفان انقلاب، ضد انقلاب، آنانی که در انقلاب 57 دخیل بودند ولی از آن منتفع نشدند و از آن طرد شدند) به پیش از انقلاب، یکی از واقعیتهای اجتماعی و فرهنگی در ایران امروز است. دلایل این رجعت نیز مختلف و بسیار است.
بنابراین انقلاب اسلامی 57 یک پدیده سیاسی بود ولی انقلابی بودن، در نظام معنایی انقلاب اسلامی، منحصر به حوزه سیاست نیست و پدیدهای است همهزمان و همهجا حاضر به شرحی که گذشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|