02/اسفند/1403
|
23:16
۲۳:۳۲
۱۴۰۳/۱۱/۲۸

مشق‌ شب بچه‌ها آب می‌رود

کد خبر: ۴۰۱۴۰۴

مشق‌ شب بچه‌ها آب می‌رود

تکالیف سنگین برای دانش‌آموزان نه‌تنها آنها را نسبت به تحصیل و آموزش دلسرد می‌کند بلکه استرس انجام آن نیز از لحاظ روحی آنها را می‌آزارد به طوری که خیلی از دانش‌آموزان به دلیل ناتوانی در انجام تکالیف سنگین مجبور می‌شوند از والدین خود کمک بگیرند که به گفته کارشناسان این رویکرد می‌تواند اثرات منفی در آموزش را در پی داشته باشد. بسیاری از والدین می‌گویند تکالیف مدرسه به ‌قدری زیاد است که ما خودمان آن را می‌نویسیم. حالا معاون وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید مشق شب را کم می‌کنیم. 
«تکلیف زیاد بچه‌ها را دل‌زده کرده است»؛ این را معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید و اضافه می‌کند به‌زودی دستورالعمل مشق بچه‌ها را ابلاغ می‌کنیم که هر تکلیف بیش از 15 دقیقه طول نکشد. رضوان حکیم‌زاده اظهار کرد: تکالیف در دوره ابتدایی باید هدفمند و در خدمت یادگیری باشد؛ صرف نوشتن، رونویسی، تکرار و تمرین ممکن است به بهبود یادگیری نینجامد، بنابراین باید هدف‌مان را از دادن تکلیف مشخص کنیم. 
وی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد هرچقدر سن دانش‌آموز پایین‌تر باشد میزان ساعاتی که برای آنها تکلیف در نظر گرفته می‌شود، باید کوتاه‌تر باشد. اگر ما به‌جای یک تکلیف طولانی، یک یا چند فعالیت هدفمند کوتاه چند دقیقه‌ای به دانش‌آموز بدهیم چه‌بسا بیشتر از یک رونویسی طولانی می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: تکالیف غیرهدفمند ساعت زیادی را به خود اختصاص می‌دهد که نه‌تنها باعث دل‌زدگی دانش‌آموزان بلکه باعث ایجاد تنش بین خانواده و دانش‌آموز می‌شود. یکی از موضوعاتی که واقعاً خانواده‌ها با آن درگیر هستند و به ما بازخورد می‌دهند این است که ساعات طولانی را باید با دانش‌آموز سروکله بزنند تا بتواند تکالیفش را انجام دهد و این عمدتا زمانی اتفاق می‌افتد که بدون توجه به هدف تکلیف داده می‌شود. 
وی با تأکید بر اینکه تکلیف به‌خاطر تکلیف واقعا ارزشمند نیست، به فارس گفت: تکلیف باید در خدمت یادگیری باشد. به همین جهت هم در رویکرد عید، هنر و داستان گفتیم پیک نوروزی نباشد که حالا خانواده‌ها مجددا بخواهند درگیر پیک نوروزی شوند. 
حکیم‌زاده ادامه داد: با توجه ‌به اهمیت موضوع در سرفصل‌های آموزشی که برای توانمندسازی معلمان داشتیم، بخشی را به تکالیف اختصاص دادیم و با توجه ‌به بازخوردی هم که از والدین و رسانه‌ها داشتیم، دستورالعمل خاصی را برای تکالیف در دستور کار قرار می‌دهیم تا بتوانیم دستورالعملی برای تکالیف داشته باشیم که به معلمان و خانواده‌ها کمک کند. البته از گذشته تکالیف مهارت‌محور در دستور کار بوده است اما به نظر می‌رسد باید دستورالعمل جدیدی ابلاغ کنیم.

ارسال نظر
پربیننده