|
حاج سلیم مؤذنزادهاردبیلی که 6 دهه حنجره خود را وقف گلستان اهلبیت(ع) کرده بود، دار فانی را وداع گفت
مرا با نوای «زینب، زینب» بدرقه کنید
گروه فرهنگ و هنر: استاد مسلم مداحی، اذان و مرثیهسرایی، حاج سلیم مؤذنزادهاردبیلی دار فانی را وداع گفت. به گزارش «وطنامروز»، سلیم مؤذنزاده مداح نامآشنای ایرانی که نوای او بیش از 6 دهه با حنجرهای استثنایی، گوش و دل علاقهمندان را نوازش داده است روز گذشته در سن 80 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. حاج سلیم که حنجره خود را وقف نغمهخوانی در گلستان سیدالشهدا(ع) کرده بود، چندی پیش در مراسمی در جشن عید غدیر در وصیتی به اردبیلیها از آنها میخواهد او را با نوای «زینب زینب» تشییع کنند. سلطانالذاکرین سلیم مؤذنزادهاردبیلی در مراسم جشن عید غدیرخم سال جاری در اردبیل گفته بود: چند صباحی از عمر من باقیمانده و وصیت میکنم مرا با نوای «زینب زینب» در اردبیل تشییع و سپس برای تدفین به جوار بارگاه امام رضا(ع) در مشهد مقدس انتقال دهند. اساتید فن نام استاد سلیم مؤذنزادهاردبیلی را همردیف استاد عبدالباسط در زمینه مداحی جزو عجایب روزگار دانستهاند بهطوری که وی بیش از ۵ ساعت در اوج میخواند و بیش از ۱۵ ساعت پیدرپی مداحی میکرد که در نوع خود بینظیر است.
حنجره موروثی خاندان مؤذنزاده
استاد سلیم مؤذنزادهاردبیلی در سال 1315 شمسی در شهر اردبیل دیده به جهان گشود. وی فرزند دیگر شیخ عبدالکریم مؤذنزادهاردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران و برادر رحیم مؤذنزادهاردبیلی از مؤذنان معروف ایران است. وی علاوه بر زبان ترکی- آذربایجانی، به زبان فارسی و عربی نیز تسلط داشته و به نوحهسرایی در این زبانها نیز معروف بود. اعجاب و توانایی بیوصف در اجرای برنامههای گوناگون مداحی، نوحهخوانی، مولودخوانی، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را در ردیف یکی از مطرحترین افراد جهان در این رشتهها قرار داده است. وی بهطور متوسط روزانه 5 ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از 2 هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامههای او از زمان پیدایش ضبطصوت تاکنون موجود است و اذان معروف وی در دستگاه ماهور خوانده شده است. از زمانهای گذشته، افراد زیادی از اردبیل تاکنون به حرفه مؤذنی و مداحی پرداختند اما بهطور مسلم صدای گیرا در خانواده مؤذنزادهاردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان مرحوم شیخ فرج، این موهبت الهی را از او به یادگار دارند. شیخ فرج پدربزرگ سلیم مؤذنزادهاردبیلی، قدیمیترین مؤذن کشور است که اطلاعات مختصری از وی موجود است. بهگفته سالخوردگان، صدای اذان وی را ساکنان روستاهای واقع در حاشیه 3 فرسنگی شهر اردبیل سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر میشنیدهاند. شیخ عبدالکریم، فرزند شیخ فرج هم نخستین مؤذن در ایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد. وی در سال 1273 خورشیدی در محله «تازه شهر» اردبیل متولد شد و تا سال 1321 خورشیدی نوای توحیدیاش از مناره مسجد میرزا علیاکبر این شهر به گوش میرسید. نعیم، سلیم، رحیم، محمود و داوود 5 فرزند او از مداحان اهلبیت(ع) و در ردیف مؤذنهای مشهور جهان اسلام شناخته شدهاند. استاد سلیم، درباره پدرش میگوید: او در سال 1321 خورشیدی بهقصد زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) عازم مشهد مقدس میشود و در بین راه شبی را در منزل یکی از دوستان خویش در تهران سپری میکند. از آنجایی که شیخ عبدالکریم عشق مؤذنی داشته سحرگاه به پشتبام منزل واقع در خیابان عینالدوله رفته و ندای توحیدی اذان را سر میدهد. سلیم که خود علاوه بر حفظ روشهای قدیمی، سبکهای جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحهخوانی و مداحی ابداع کرده، میگوید: صدای من و برادرانم در برابر صدای پدرم مانند قطرهای است در مقابل دریا.
«زینب، زینب» نوحهای دارای «شعر سلیم» و «صوت سلیم»
خالق نوای «زینب زینب» که در دهه 60 و 70 به یکی از پرفروشترین کاستهای مداحی تبدیل شده بود، از عباراتی فاخر برای اهلبیت علیهمالسلام استفاده میکرد. برای نمونه نوحه «زینب، زینب» ضمن اجرای صوتی و لحنی بسیار فاخر، دارای «شعری سلیم» است که هم گویای مصیبت وارده بر حضرت زینب است و هم حقیقت وجودی «زینت امیرالمؤمنین» علی علیهالسلام را بیان میکند. عباراتی همچون «کنز حیا»، «کان وفا»، «روح با ایمان»، «نشان زهرا(س)» و «محبوبه جانان» در وصف زینب کبری(س) مبین حقیقت وجودی آن بانوی بزرگ اسلام است که در شعر وجود دارد و در کنار آن، امالمصائب بودن آن حضرت در عباراتی همچون «درد آشنا»، «غرق بلا» و «قهرمان غم» تجلی یافته است. بهگفته مردم استان اردبیل در دهه 60 ایشان بیش از 5 ساعت در اوج میخواند و بیش از 15 ساعت پیدرپی مداحی میکردند که در نوع خود بینظیر است.
مرحوم مؤذنزاده: مدیون توجه سیدالشهدا(ع) هستم
مرحوم سلیم مؤذنزادهاردبیلی، پیش از این در گفتوگویی گفته بود: رحیم و من و دیگران اگر اذان گفتهایم و دلهای مردمان مومن را منقلب کردهایم، به مدد انفاس پاک نبوی است و توجهات ویژه اهلبیت و امام حسین(ع). او میگفت: نهتنها سالخوردگی هیچ تاثیر سوئی در صدای او نداشته، بلکه صدایش و طنین آوایش روز به روز رساتر هم شده و گوهر تجربه نیز بدان افزوده شده است. او همه را مدیون و مرهون دلسپردگی به مرام حسینبنعلی میدانست. سلیم مؤذنزاده درباره صدای خوش و موسیقی گفته است: «صدای خوش یک امر موروثی در خانواده ما بود. ابوی در عزای حسین نوحه میگفت و نوحه میخواند اما چیزی که او را در درجهای برتر قرار میداد، آشنایی کامل وی به موسیقی است. او در ردیف و گوشههای موسیقی ید طولایی داشت و ما را نیز آموزش میداد. من هرچه در این زمینه یاد گرفتهام از ابوی است.» مرحوم مؤذنزاده از خاطرات خود با اساتید موسیقی ایرانی نیز اینطور روایت میکند: «من در محضر استاد جلیل شهناز بودهام و از محضر تاج اصفهانی استفاده کردهام. از مرحوم اقبال آذر هم استفادهها کرده و حظها بردهام. در سفری که به باکو داشتم، با اساتید موسیقی آذربایجان که واقعا استاد صدا و آواز هستند، دیدار داشتم. هابیل علیاف و آقاخان عبداللهاف از صدای من تعریف میکردند و من هم همه اینها را مدیون توجه حضرت سیدالشهدا هستم». مداحی و نوحهخوانی از نظر مرحوم سلیم مؤذنزاده کار هر کسی نیست: «بهترین صدا آن است که باعث آزار شنونده نشود، بلکه عامل جذب او باشد. گاه مداحانی میبینیم که بدون دانستن فنون آواز و موسیقی و رعایت قواعد کلامی، با صدای آزاردهندهای، مداحی میکنند. اینها هم به خودشان ضرر میرسانند و هم موجب آزردگیخاطر عزادار میشوند».
در دستگاه امام حسین(ع) باید نفس سالم داشت
از نظر او نوحهخوان باید دورههای تعلیم را با موفقیت پشت سر بگذارد و به این نکته توجه کند که میخواهد برای عزای حسینبنعلی نوحه بگوید، پس پاکی نیت و خلوص عمل لازمه موفقیت و ماندگاری است. او میگفت: «باید برای نوحهخوانی علاقه داشت. اگر علاقه قلبی و خواست درونی نباشد و امیال نفسانی و رسیدن به مادیات مدنظر باشد، چندی نمیگذرد که هم آبروی آدم میرود و هم مال و منالش. دستگاه امام حسین(ع) با کسی شوخی ندارد، باید پاک بود و با نفس سالم به این درگاه خدمت کرد».
مطالعه 400 صفحه کتاب برای خواندن یک شعر
سلیم مؤذنزاده به دوران همراهیاش با استاد تاجالشعرا اشاره میکند. وی میگوید: «استاد یحیوی همسایه ما بودند. ما در مکتب ایشان نکتهها آموختهایم، من بیشتر اوقات با ایشان بودم و شعرهای ایشان را میخواندم. شعر «هنده» را نخستینبار من خواندم و برای خواندن آن بیشتر از ۴۰۰ صفحه کتاب مطالعه کردم تا بدانم واقعیت تاریخی و دینی آن چه بوده است»! استاد مؤذنزاده به اذان مرحوم شیخ عبدالکریم اشاره میکند و ادامه میدهد: مرحوم آیتالله حاج شیخ رحیم مؤذنزاده، من، مرحوم منعم و داوود اذان گفتهایم، اما اذان ما در برابر اذان ابوی قطرهای از دریاست. اذان ابوی آدم را منقلب میکرد، بویژه که ایشان نخستینبار در رادیو به صورت زنده، اذان گفت و عبارت «اشهدان علی ولیالله» را به کار برد. اذان آیتالله هم جذاب بود. این اذانها انسانهای بسیاری را مسلمان کرده و این نشانهای از قدرت آوای الهی است. وقتی از سلیم مؤذنزاده میپرسیم، از کدام اثر عاشوراییات بیشتر خوشت میآید، گره در پیشانی میافکند و با تاثر خاصی میگوید، میخواند و سینه میزند: «خداحافظ ای آنام باجی آغلاما یانا یانه...» آن مرحوم درباره آرزوی خود میگفت: از خدا میخواهم همه را به راه راست هدایت کند و آرزویم این است که سیدالشهدا(ع) شافع شیعیان حقیقیاش باشد و ما را هم شفاعت کند.
ارسال به دوستان
اجرای تئاتر در مسیر پیادهروی اربعین اتفاقی تازه و متفاوت بود
نماینده مراجع عظام تقلید و از نمایندگان آیتالله سیستانی گفت: اجرای تئاتر در مسیر پیادهروی اربعین حسینی به شکلی که موکب به موکب این هنرمندان عزیز به اجرای برنامه میپرداختند اتفاقی تازه و متفاوت را رقم زد و زائران بهره بسیاری بردند. به گزارش «وطن امروز»، حجتالاسلام والمسلمین شیخ علی طُرفی، نماینده مراجع عظام و از نمایندگان آیتالله سیستانی، مرجع بزرگ شیعه یکی از مخاطبان تئاترهای نخستین همایش تئاتر مردمی اربعین بود. او که امام جماعت مسجد جنت آبادان نیز هست صحبت خودش را با گروههای نمایشی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آغاز کرد که میفرمایند: «حسین چراغ هدایت است و کشتی نجات.» وی درباره اجرای 3 نمایش «علی گندابی»، «پردهخوانی عاشورا» و تعزیه عربی «حضرت علیاکبر(ع)» گفت: به اعتقاد بنده هر اقدامی که در راستای تبیین فلسفه و اهداف قیام امام حسین(ع) صورت گیرد و هر آنچه مرتبط با حادثه عظیم عاشورا باشد گویای مسائل دینی است لذا تئاتر یک منبر عملی و تجسمی است که میتواند کار هزاران منبر را انجام دهد. وی تصریح کرد: نمایشهایی توسط هنرمندان در مسیر پیادهروی اربعین حسینی اجرا شدند و بنده 3 نمایش این کاروان تئاتر را در حسینیه شبابالحسین(ع) در عمود 443 به اتفاق مردمان کشورهای مختلف جهان دیدم. این نمایشها بیانگر اخلاص، محبت و علاقه هنرمندانی بود که در میان مردم آمدند تا با هنر خودشان خادمالحسین(ع) باشند. وی افزود: ندایی که تئاتر یا نمایش یا فیلمها میتواند برای مردم جهان اسلام داشته باشد، گویاست و این اقدامات میتواند هر چند اندک اما در این خیل عظیم مردم که بیش از 20 میلیون نفر از 68 کشور جهان در آن حضور دارند، روایت متفاوت و تازهای برای مردم باشد، بویژه اینکه این هنرمندان عزیز موکب به موکب مسیر را طی کرده و در میان مردم به اجرای برنامه پرداختهاند. نخستین همایش تئاتر مردمی اربعین به همت جنبش رسانه انقلاب و دفتر تئاتر مردمی بچههای مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی 24 تا 30 آبان 1395 در نجف اشرف، مسیر پیادهروی اربعین و کربلای معلا برگزار شد. ارسال به دوستان
حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی مطرح کرد
رسیدگی به ادعای سرمایهگذار «شهرزاد» در مراجع قضایی
حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه درباره وضعیت سریال «شهرزاد» گفت: هر سرمایهگذاری بنا بر مستندات قانونی میتواند حقوق خود را از مراجع قضایی پیگیر شود. حسین پارسایی افزود: دفتر نمایش خانگی در مقام قضاوت نیست و صرفا تابع داوری مراجع ذیربط است. به گزارش فارس، حسین پارسایی درباره تعداد مجوزهای صادر شده در شبکه نمایش خانگی گفت: سالهای ٩٣ و ٩٤ تعداد ١٥ سریال پروانه ساخت گرفتهاند اما در هر نیم سال یک سریال تولید و عرضه شده است و بقیه آنها از ساخت اثر بازماندهاند. سریالهای «شاهگوش»، «ابله»، «دندون طلا» و «شهرزاد» محصولات این 2 سال هستند. در سال ٩٥ هم به همین روال اقدام شده است که حاصل آن در نیم سال اول تنها سریال١٧ قسمتی «آسپرین» عرضه شد و در حال حاضر پروانه نمایش مینیسریال «عالیجناب» صادر شده که هنوز عرضه نشده است. پارسایی که از پاییز سال گذشته مسؤولیت دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه را برعهده گرفته است، درباره میزان دستمزد بالای بازیگران در شبکه نمایش خانگی گفت: من هم معتقدم باید ساماندهی لازم صورت گیرد و این مستلزم نظارت و پیگیریهای اداری و صنفی است که خوشبختانه این موضوع در دستور کار ما و اصناف مربوط قرار دارد. وی در پاسخ به چگونگی اعطای مجوز به تهیهکنندگان در شبکه نمایش خانگی گفت: همه درخواستها از مرحله پروانه ساخت تا پروانه نمایش در شوراهای تخصصی مورد ارزیابی قرار میگیرد و از مجاری قانونی و صنفی عبور میکنند. صلاحیت حرفهای تهیهکنندگان هم در اصناف مربوط ارزیابی میشود. پارسایی ادامه داد: انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی آثار غیرسینمایی (آیفیک) صلاحیت افراد در حوزه تهیهکنندگی را بررسی و تایید میکنند. بنابراین صلاحیت حرفهای افرادی که در این حوزه به عنوان تهیهکننده فعالیت میکنند از انجمن صنفی مربوط اخذ خواهد شد. حسین پارسایی درباره سریالهای آینده شبکه نمایش خانگی گفت: ٣ سریال در مقاطع زمانی مختلف پروانه ساخت گرفتهاند و در زمینه عرضه آن هم فاصله زمانی مناسب برای سال ٩٦ در نظر گرفته شده است. پارسایی درباره وضعیت نامشخص فیلم «پرونده هاوانا» برای توزیع در شبکه نمایش خانگی که مورد انتقاد شدید علیرضا رئیسیان هم قرار گرفته است، پاسخ داد: «پرونده هاوانا» همچنان در دست بررسی است؛ برخی آثار به دلایل مختلف از جمله وقفه طولانی یا عدم اکران تا زمان پخش مستلزم تمهیداتی است. آقای ایلبیگی تاکید دارند همکاری لازم برای پخش نمایش خانگی این اثر صورت پذیرد. پارسایی درباره شرایط مجوز برای فیلم «راز مهتاب» که توسط یکی از عناصر جذب شده در شبکههای معاند ساخته شده بود، عنوان کرد: فیلم «راز مهتاب» در سال 1387توسط گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما ساخته و از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده که شهریورماه سال جاری طی قراردادی حقوق نمایش خانگی آن به یکی از موسسات ویدئورسانه واگذار شده بود. همزمان با پیگیری پخش این اثر بنا بر دستور قضایی و ابلاغ سازمان سینمایی علاوه بر فعالیت جدید حتی آثار گذشته افرادی که با شبکههای معاند همکاری داشتند مجوز انتشار نداشتند و این اثر پروانه نمایش نگرفت.
ارسال به دوستان
اخبار
تمدید فعالیت رادیو اربعین تا پایان ماه صفر
معاونت صدای رسانه ملی با توجه به اقبال مخاطبان از شبکه رادیویی اربعین و پوشش اخبار و اطلاعات مربوط به بازگشت زائران حسینی(ع) به میهن اسلامی، مدت زمان فعالیت رادیو اربعین را تا پایان ماه صفر مصادف با 10 آذر ماه تمدید کرد. به گزارش فارس، با توجه به تماسهای مکرر هممیهنان عزیز مبنی بر ادامه فعالیت رادیو اربعین و همچنین نظر به لزوم آگاهی مردم از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به بازگشت زائران حسینی(ع) به میهن اسلامی، فعالیت رادیو اربعین تا پایان ماه صفر مصادف با دهم آذرماه ادامه خواهد داشت. این شبکه رادیویی از اول آبان ماه با هدف انعکاس آخرین اقدامات دستگاهها و نهادهای خدماترسان به زائران و اطلاعرسانی لحظه به لحظه از اخبار مربوط به تجمع میلیونی اربعین حسینی(ع) با پخش 24 ساعته آغاز به کار کرد.
انتشار کتاب «سه گفتار در باب اقتصاد مقاومتی»
نشر معارف تازهترین اثر خود با نام «سهگفتار در باب اقتصاد مقاومتی» را روانه بازار نشر کرد. به گزارش تسنیم، کتاب «سه گفتار در باب اقتصاد مقاومتی» از 3 گفتار مجزا اما مرتبط با یکدیگر و در قالب 3 فصل با عناوین «چرایی و چیستی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی»، «وضعیتشناسی حوزه فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی» و «راهبردهای گفتمانسازی سیاستهای کلی اقتصاد تهیه شده است. این کتاب نوشته اسماعیل نودهفراهانی در 128 صفحه و به قیمت 6هزار تومان وارد بازار نشر شده است.
هادی محمدیان عنوان کرد
غافلگیری مخاطب با «فیلشاه»
هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن «فیلشاه» عنوان کرد مخاطبان با تماشای این فیلم غافلگیر میشوند. به گزارش مهر، هادی محمدیان درباره برنامههای پیش روی خود گفت: ما در حال پیگیری یک استراتژی ۱۰ ساله هستیم که بر اساس آن قرار است یکسری فیلم انیمیشن با همکاری حامد جعفری بسازیم. اینکه ما چه خطی را طی میکنیم و چه هدفی داریم با تولید ۲ فیلم انیمیشن مشخص نمیشود و ما با ساخت حداقل ۵ اثر میتوانیم درباره هدفهایمان در سینما صحبت کنیم اما به طور کلی ما به دنبال این هستیم که در انیمیشنهایمان قهرمانان شرقی را با تعاریف خودمان معرفی کنیم. کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» اظهار کرد: البته این قهرمانان تنها برگرفته از قصههای تاریخی نیستند بلکه قهرمانان متفاوتی هستند که برای مخاطبان غربی نیز جذابیت دارند و به طور کلی افرادی که با فرهنگ ما آشنا نیستند، میتوانند مخاطبان این اثر باشند. «فیلشاه» دقیقا به همین صورت است و ما در آن با یک غافلگیری مواجه میشویم زیرا قصه آن به آن صورتی که در خبرها منعکس شده، نیست. در واقع ما از یک بعد دیگر به قصه آن نگاه کردهایم. محمدیان عنوان کرد: زبان «فیلشاه» بسیار عامتر از «شاهزاده روم» است و به عبارتی یک زبان بینالمللی دارد. این را هم باید بگویم که ساخت «شاهزاده روم» به ما بسیار کمک کرد و باعث شد به نواقصمان پی ببریم. به همین ترتیب خط درستتری از مسیر آینده را پیگیری کردیم و باعث شد بدانیم چگونه باید با م4خاطب مواجه شویم. این کارگردان افزود: مخاطبان انیمیشن «فیلشاه» کودکان و نوجوانان هستند و به طور کلی در این فیلم این رده سنی برایمان اولویت پیدا کرد.
ساخت مستندی با موضوع وقف
مستند «آشیانه عشق» به کارگردانی حمید دادگر با موضوع وقف و مردی که اقدام به یک کار خیر کرده است، ساخته شد. به گزارش مهر، حمید دادگر مستندساز با اشاره به ساخت «آشیانه عشق» گفت: از مدتها قبل به دنبال ساخت مستندی درباره افرادی که کارهای خاصی در حوزه انساندوستی انجام میدهند بودم تا در نهایت به سوژه جالب و متفاوتی در ایران برخورد کردم که مستند آن را جلوی دوربین بردم. وی ادامه داد: این مستند درباره فعالیتهای فردی به نام محمد قاسمیبختیاری است که وقف بسیار خاص و متفاوتی را در کشور انجام داده است. این فرد به دلیل دغدغه شخصی و فقری که در منطقه زندگی وی وجود داشت، تصمیم میگیرد سرپناهی را برای عروس و دامادهایی که عقد کرده هستند اما به دلیل بضاعت اندک مالی خود نمیتوانند سر خانه و زندگی خود بروند تامین کند. این مستندساز تاکید کرد: این نوع از وقف در ایران و در دنیا بسیار خاص و متفاوت است و هیچکس تا به امروز چنین کاری نکرده است.
ارسال به دوستان
رویدادها
نمایش «آنکه گفت نه؛ آنکه گفت آری» در تماشاخانه مهر حوزه هنری
نمایش «آنکه گفت نه؛ آنکه گفت آری» نوشته سیروس همتی و با کارگردانی وفا طرفه از روز چهارشنبه 3 آذرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه میرود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وفا طرفه کارگردان «آنکه گفت نه؛ آنکه گفت آری»، درباره موضوع نمایش خود گفت: این نمایش، موضوعی مذهبی و عاشورایی دارد و درباره مردمانی است که مدعی هستند اگر در واقعه عاشورا حضور داشتند هرگز امامحسین(ع) را تنها نمیگذاشتند ولی وقتی به پای عمل و امتحان میرسد، آنوقت واکنشهای واقعی متفاوت میشود. این بازیگر تئاتر درباره ساختار اجرایی این اثر توضیح داد: در ساختار اجرایی سعی کردهام تلفیقی از نمایش تعزیه و متدهای مدرن را بهکار گیرم. اگرچه نمایش ما به لحاظ طراحی صحنه و آکسسوار به تعزیه شباهت بسیاری دارد اما در اجرا از مولفههای نمایش مدرن بهره گرفتهام. وی افزود: متاسفانه گروههای ضعیف با پشتوانه تهیهکنندگانی خاص، نمایشهای بسیار نازلی را به اسم نمایشهای مذهبی و عاشورایی به روی صحنه میبرند که موجب دافعه میشود تا جذب مخاطب. مردم کشور ما مردمانی مذهبی هستند که مذهب جزئی از دغدغههایشان است و از این رو نمایش مذهبی نیز یکی از محصولات فرهنگی مورد توجهشان است. پس لازم است متولیان نمایشهای مذهبی به سمت تولید آثاری بروند که علاوه بر جذب قشر عام مردم، به لحاظ کیفیت هنری نیز مورد توجه منتقدان و تماشاگران همیشگی سالنهای تئاتر قرار گیرند.
تقدیر از داریوش اسدزاده
در جشنواره «یاس»
چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم یاس از یک عمر فعالیت هنری داریوش اسدزاده تقدیر به عمل میآورد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، داریوش اسدزاده، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بوده که سالها در این عرصه فعالیت داشته است. گفتنی است در سومین دوره از جشنواره فیلم یاس از مجید مظفری، داوود میرباقری و کتایون ریاحی تجلیل و تقدیر شد.
دبیر سیوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر:
امیدوارم وعده ارتقای بودجه تئاتر فجر عملی شود
دبیر سیوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بیان کرد امیدوار است وعده ارتقای بودجه این جشنواره عملی شود. به گزارش مهر، سعید اسدی ضمن اشاره به تلاشهای انجام شده برای برگزاری مطلوب جشنواره سیوپنجم تئاتر فجر، افزود: ما با توجه به توانمان پیش میرویم و دانشگاهها و مطبوعات باید توجه ویژهای در این راستا داشته باشند. من نقدی به مطبوعات تخصصی دارم که باید فارغ از پرداختن به مسائل روز به مسائل تخصصی بپردازند. ما باید با ساختاری روبهرو باشیم که همه ارکان آن فعالیت خود را به درستی انجام دهند. سعید اسدی با اشاره به بودجه امسال جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: بودجه امسال از بودجه سال گذشته کمتر نیست ولی در حال حاضر ما در حال گفتوگو هستیم تا ببینیم چقدر از بودجه پیشبینی شده ما محقق میشود و امیدوارم با حضور صالحیامیری، وزیر جدید فرهنگ وعده ارتقای بودجه که از پیش وجود داشته، عملی شود. اسدی درباره بخش بینالملل جشنواره سیوپنجم تئاتر فجر تصریح کرد: بخش انتخاب آثار خارجی بسیار دشوار است چون تنها انتخاب ملاکهای هنری مد نظر نیست و اثر باید با شرایط فرهنگی ما هم منطبق باشد و حتی باید بودجهای را برای اجرای اثر در نظر گرفت. ما سعی داریم آثار بهتری را نسبت به سال گذشته دعوت کنیم، خود من امسال چند سفر بینالمللی داشتم و به مکانهایی رفتم که علاوه بر تئاتر با بازارهای هنری بینالمللی کشورها مواجه شود.
اعلام زمان برگزاری جشنواره موسیقی فجر
سیودومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر از ۲۲ دی ماه تا اول بهمنماه سال جاری به ریاست حمیدرضا نوربخش برگزار میشود. به گزارش مهر، این دوره از جشنواره به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، یک ماه زودتر از موعد همیشگی سالانه، در ۲۲ دیماه برگزار خواهد شد. بخش بینالملل جشنواره نیز با محوریت «ایران فرهنگی» با حضور کشورهای آسیای میانه از جمله آذربایجان، تاجیکستان، هند، لبنان و کشورهایی از اروپا مانند اسپانیا، پرتغال، فرانسه، ایتالیا و کشور ژاپن برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|