|
طیبنیا پاسخ نامه نعمتزاده را داد
اختیارات گمرک قابل واگذاری نیست
گروه اقتصادی: پس از آنکه محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامهای به علی طیبنیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی از وی خواست فعالیت سامانه مجوزهای گمرک (بخشی از پنجره واحد تجارت فرامرزی) را بهدلیل راهاندازی سامانه جامع تجارت متوقف کند، طیبنیا پاسخ این نامه را داد. البته سازمان توسعه تجارت نیز در اطلاعیهای اعلام کرد تجار و بازرگانان کشور برای دریافت مجوزهای ثبت سفارش و تعیین منشأ ارز باید تنها از طریق سامانه جامع تجارت اقدام و به آدرس اینترنتی www.ntsw.ir رجوع کنند. به گزارش «وطن امروز»، حال وزیر اقتصاد در پاسخ به وزیر صنعت نوشته است طبق بند «ج» ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 94 که موخر به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، مسؤول ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی موضوع ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 1390، در امور گمرکی در امر تجارت خارجی، گمرک جمهوری اسلامی است و دستگاههای صادرکننده مجوز در امر صادرات، واردات و ترانزیت موظفند نسبت به صدور مجوزهای مربوط به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی مورد اشاره اقدام کنند. بر این اساس پذیرش اظهارنامه و اسناد ضمیمه آن به صورت الکترونیکی و تشریفات مرتبط با ترخیص که به عنوان بخشی از وظایف اصلی گمرک قلمداد شده نیز قابل واگذاری به سازمان دیگر نیست. از سوی دیگر رمضانعلی صادقزاده، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت در این باره گفت: «پنجره واحد» پیش از این به وسیله سازمان گمرک ایجاد شده و فقط در حوزه وظایف مربوط به گمرک است اما سامانه جامع تجارت، فراسازمانی است. براساس تکالیف قانونی از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بویژه ماده 6 آن، ایجاد سامانه جامع تجارت شامل 5 سامانه تجارت داخلی، خارجی، شناسه کالا، کد رهگیری و انبارها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است بنابراین دیگر سازمانها و نهادها اگر چه در راستای خدمترسانی به بازرگانان و تجار در حوزه وظایف خود سامانههایی دارند اما همه این سامانهها باید خود را از طریق زیرسامانه صدور مجوزها به سامانه جامع تجارت وصل کنند. ارسال به دوستان
حساب اختصاصی دستگاههای دولتی حذف شد
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با تاکید بر اینکه در برنامه ششم هیچ دستگاهی حق ندارد حساب اختصاصی داشته باشد، گفت: شفافیت حقوق، دستمزد و مزایای مدیران از مشخصههای دیگر این برنامه است. حمیدرضا حاجیبابایی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: برنامه ششم توسعه همه را یکسان دیده است و به هیچ کس توجه ویژه ندارد، حقوق مدیران باید شفاف باشد و همه دریافتیهای مسؤولان باید در سامانهای قابل دسترسی لحاظ شود. حاجیبابایی با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون رشد نقدینگی 5/2 برابر شده است، تصریح کرد: ایجاد اشتغال پایدار از ویژگیهای دیگر برنامه ششم است چراکه در حال حاضر بیکاری در جامعه بیداد میکند و بیشتر خانوادهها گلایهمندند که چند فرزند تحصیلکرده بیکار دارند. وی با بیان اینکه نرخ بیکاری از 6/12 درصد در ابتدای برنامه باید به 6/8 درصد در پایان برنامه برسد، افزود: این موضوع بدین معنی است که هر سال بین 8/0 درصد نرخ بیکاری باید کاهش یابد و رشد شتابان کشور به 8 برسد و نرخ تورم تکرقمی شود. وی اضافه کرد: پیشبینی درآمدهای دولت باید هر سال 770 هزار میلیارد تومان باشد تا بتوانیم به شاخصهای مورد نظر برسیم و برای این منظور همه موانع سرمایهگذاری را از سر راه دولت برداشتیم. حاجیبابایی افزود: برنامه ششم یک برنامه شفاف است، با ابلاغ سیاستهای هشتادگانه برنامه ششم توسعه کشور و سیاستهای بیستوچهارگانه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، راه روشنی برای ما ترسیم شد. وی با اشاره به اینکه دولت به عنوان رقیب از سر راه بخش خصوصی کنار کشیده شده است، تصریح کرد: باید بهرهوری در این برنامه به 8/2 درصد رسیده و ضریب رشد جینی 34 دهم درصد در 5 سال آینده عملی شود. حاجیبابایی عنوان کرد: 770 هزار میلیارد تومان تحقق درآمد دولت در هر سال است که از این رقم 180 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری از طریق بانکهاست، همه شرایط و قوانین برای بانک مرکزی تعریف شده و بانک مرکزی موظف به ایجاد سامانهای شده تا تمام حسابهای دولتی در آن متمرکز شود. وی یادآور شد: شفافیت حقوق، دستمزد و مزایای مدیران از مشخصههای دیگر این برنامه است، برنامه ششم یک اتاق شیشهای است که نهادهای نظارتی باید میزان تحقق شاخصهای آن را همواره بسنجند و این ویژگی منحصر به فرد برنامه ششم است. بهگفته وی، برای بانک مرکزی شورای فقهی تعریف شده و اقتدار بانک مرکزی با حسابهای برخط میتواند به گردش اقتصاد کمک کند. ارسال به دوستان
ایجاد 180 هزار فرصت شغلی با مدیریت جهادی
سومین همایش ملی مدیریت جهادی با حضور مدیران برتر جهادی و جمعی از مسؤولان کشوری و لشکری در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد. در این همایش، عارف نوروزی مدیرعامل بنیاد برکت گفت: در سال 95 اقدامات زیادی از جمله دیدار با مردم برای کمک به توسعه مناطق محروم، تکریم از خانواده شهدای حرم و مدافعان حرم و خدمترسانی به 2 میلیون زائر کربلا در اربعین حسینی انجام شده است. وی افزود: تاکنون مشارکت با کارآفرینان در 300 طرح توانمندسازی اقتصادی در ۳۱ استان کشور با سرمایهگذاری بیش از 54 هزار و 860 میلیارد ریال تحقق یافته است؛ اقدامی که ثمره آن ایجاد فرصت شغلی پایدار برای بیش از 180 هزار نفر بهطور مستقیم و غیرمستقیم است. نوروزی ادامه داد: 24 هزار و 710 پروژه متوسط و کوچک در حوزههای زیربنایی در دست اقدام است. همچنین با توجه به ضرورت توزیع عادلانه امکانات در مناطق کمتر توسعهیافته، تفاهمنامه اجرای 24 هزار و 710 پروژه امضا شده که 6500 مورد به نتیجه رسیده و 18 هزار و 210 پروژه دیگر در دست اجراست. مدیرعامل بنیاد برکت به برنامه ساخت و تجهیز 1000 مدرسه در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: این برنامه از اقدامات ماندگار بنیاد برکت است. قرارداد ساخت 1000 مدرسه با 5500 کلاس درس و اعتبار 425 میلیارد تومان عملیاتی شده تا 140 هزار دانشآموز در 1500 روستا آسودهخاطر زیرسقف کلاسهای درس ایمن و استاندارد تحصیل کنند. در قالب این برنامه تاکنون 800 مدرسه با 4400 کلاس درس افتتاح شده است. نوروزی به قرارداد ساخت 800 مسجد، حسینیه، دارالقرآن، حوزه علمیه و خانه عالم اشاره و عنوان کرد: از این تعداد تاکنون ساخت 605 واحد از جمله 450 مسجد، 25 حوزه علمیه و دارالقرآن و 130 خانه عالم به پایان رسیده است. وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامهها ساخت 21 هزار و 500 مسکن ایمن با اعتبار 645 میلیارد تومان بود و 4200 خانواده طعم شیرین خانهدار شدن را چشیدهاند و 1500 مسکن دیگر نیز طی یک ماه آینده آماده بهرهبرداری میشود. مدیرعامل بنیاد برکت اجرای 1269 طرح زیربنایی نظیر آبرسانی، برقرسانی، پلسازی و... با صرف اعتبار 703 میلیارد تومان را از دیگر اقدامات این بنیاد دانست و گفت: در حوزه سلامت نیز مجری ساخت 10 بیمارستان با ظرفیت 1243 تخت در 10 شهر محروم از جمله نیریز، گرمسار، مینودشت، میانه، بانه، درگز، فردوس و قرچک بودیم و قرارداد ساخت 2 مرکز جامع سرطان سطح 3 در سال 95 نیز امضا شده است. ارسال به دوستان
سامانه پایش محیط کسب و کار اتاقها رونمایی شد
گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید قوانین زائد محیط کسب و کار حذف شود، گفت: در همه امور جامعه بدون توجه به اینکه آیا جلب رضایت توده به مصلحت است یا خیر، به دنبال جلب رضایت توده هستیم. غلامحسن شافعی در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه ما نیازمند دید نقادانه و نظرات مشورتی اصحاب رسانه هستیم، گفت: نزد برنامهریزان و تصمیمسازان اقتصادی کشور جای ابزار و اهداف عوض شده است. وی افزود: تأمین اجتماعی، گمرک، مالیات و قانون تجارت همه ابزارهایی برای رسیدن به هدفمان یعنی «توسعه اقتصادی» است، در حالی که هدف اصلی یعنی توسعه را رها کردیم و همه توجهمان به ابزارها معطوف شده است. شافعی با اشاره به انجام مطالعاتی درباره شیوه حذف قوانین زائد تصریح کرد: با توجه به تورم قوانین، پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران این است که براساس مطالعات، با تدوین یک قانون جدید همه قوانین مغایر با هم لغو شود. شافعی با اشاره به تشکیل دبیرخانه 3 اتاق بازرگانی ایران، اصناف و تعاون گفت: ما دنبال این هستیم که در کنار این 3 اتاق، تشکلهای غیروابسته به اتاق را هم به این دبیرخانه اضافه کنیم تا دامنه همصدایی بخش خصوصی گستردهتر شود، چراکه در حال حاضر این تشکلها با ما همصدا نیستند و باعث میشود حاکمیت دچار ابهام شود. در ادامه محمدرضا دوستمحمدی، مدیر مرکز آمار و مطالعات اقتصادی اتاق ایران از سامانه پایش محیط کسب و کار اتاقهای بخش خصوصی رونمایی کرد. دوستمحمدی درباره این سامانه بیان داشت: براساس ماده 4 قانون بهبود محیط کسب وکار اتاقهای بازرگانی، اصناف و تعاون باید محیط کسب و کار را پایش کنند، لذا با ایجاد چنین سامانهای پایش محیط کسب و کار انجام میشود. وی افزود: در این سامانه پرسشنامهای طراحی شده و درباره 28 مانع کسب و کار از فعالان اقتصادی سوال میشود که پس از تکمیل پرشنامه توسط فعالان اقتصادی و براساس پاسخهای ارائهشده، موانع کسب و کار در سطح ملی، استانی و بخشی بررسی میشود. نماینده مرکز آمار ایران اظهار داشت: در نخستین اجرا، این طرح به مدت 20 روز از 29 بهمن آغاز میشود و برای فعالان اقتصادی که به عنوان نمونه در این طرح مشارکت میکنند، با ارسال پیامک رمز کاربری را به آنها اطلاع میدهیم و آنها هم میتوانند با مراجعه به سامانه پایش محیط کسب و کار اطلاعات را تکمیل کنند. دوستمحمدی تصریح کرد: این سامانه روی پورتال اتاق ایران نصب شده است و در نخستین اجرا اطلاعات محیط کسب و کار از فعالان اقتصادی در پاییز 95 دریافت میشود. وی گفت: برای پایش محیط کسب و کار که برای نخستین بار توسط بخش خصوصی انجام میشود، ۲۸ پرسش توسط نمونهها پاسخ داده میشود و نمره از یک تا ۱۰ به هر پرسش داده میشود و براساس پاسخها، گزارش محیط کسب و کار هر سه ماه یکبار ارائه میشود. دوستمحمدی با بیان اینکه ۳۶ هزار عضو اتاق بازرگانی، ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی و حدود ۲ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارند، گفت: در مرحله اول برای پایش محیط کسب و کار با توجه به سهم هر بخش از تولید ناخالص داخلی، 8 هزار نفر در تکمیل پرسشنامه محیط کسب و کار مشارکت میکنند که به صورت تصادفی ۲۶۸۰ نفر از اتاق بازرگانی، ۲۳۰۰ نفر از اتاق اصناف و بقیه از اتاق تعاون انتخاب شدهاند. ارسال به دوستان
اخبار
کسبه پلاسکو به نور رفتند ارسال به دوستان
سرخط خبر
مرکز آمار اعلام کرد تورم تولیدکننده بخش معدن منفی ۷ درصد شد. ارسال به دوستان
اخبار
وام ۸۰ میلیونی ازدواج هم آمد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|