|
گفتوگوی «وطن امروز» با محمد نیکدل، طراح و نویسنده تیزرهای تلویزیونی «اخراجیها» با موضوع تولید ایرانی
نان کارگر را آجر نکنیم
گروه فرهنگ و هنر: مدتی است ویدئوهای کوتاه داستانی با موضوع کارگر ایرانی به نام «اخراجیها» از تلویزیون و در شبکههای مجازی در حال پخش است و واکنشهای زیادی را برانگیخته است. ویدئوهایی که خبر از رابطه مستقیم خرید یک محصول ساده توسط ما با زندگی کارگر ایرانی دارد. هول و هراس که در دل کارگران ایرانی است تا مبادا رقیب چشمبادامیاش دل از ایرانیها ببرد و گره صنعت ایرانی کورتر شود و کارگر با تمام قسط و وام و دغدغه همسر و فرزند و پدر و مادر باید در گوشه خیابان made In chinaها را نظاره کند. این تیزرها که به همت مدرسه سینمایی عمار تولید شده، تاکنون به فصل دوم رسیده است. «محمد نیکدل» نویسنده مجموعه تیزرهای اخراجیهاست که به کارگردانی «محمدعلی مهری»، «علی جعفرآبادی» و «امیر مهریزدان» مقابل دوربین رفته است. به همین بهانه گفتوگوی «وطن امروز» با محمد نیکدل را در ادامه میخوانید. ارسال به دوستان
اخبار
حوزه هنری مستند «آیتالله جنتی» را میسازد ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «ایتالیا ایتالیا» به بهانه آغاز اکران عمومی
ایتالیا، بمبئی و دیگر هیچ
محسن شهمیرزادی: «ایتالیا ایتالیا»، فیلمی فانتزی است که نیمه اول آن بالیوودی و نیمه دوم آن با رئالیسم سیاه ترکیب شده است. خوش باشی، درد بیدردی و حضور در یک خلسه فانتزی از ویژگیهای نیمه اول ایتالیا ایتالیاست که مشابهت فراوانی با سلام بمبئی دارد، منتها با این تفاوت که کارگردان توانسته با بهرهگیری از عناصر فرهنگی ایتالیا و نوستالژیهایش فیلم خوش آب و رنگی از آب درآورد. نوستالژیهایی که البته برای جامعه ایرانی تا حدی غریب ولی جذاب است. اما در ابتدای نیمه دوم فیلم میتوانستیم به صورت باورپذیر سرمای زندگی جامعه مدرن ایرانی را در میانه ازدواج ببینیم. کشوری که آغاز ازدواجهایش فیلم هندی است و میانه (و شاید انتهای زودرس) آن تبدیل به ژانر نوآر میشود. درست در جایی که فیلم میتوانست یک راه جدیدی را در ترکیب کمدی و درام رقم بزند و با زبان شیرین، تلخی واقعیت را به مخاطب بچشاند، نشان داد که از همه عناصر برای سرگرم کردن مخاطب استفاده کرده و با افتادن در ورطه لودگی و به جریان انداختن کنایههای جنسی از مد افتاده تلاش میکند تا مخاطب از صندلی جدا نشود. از سویی در این فیلم شاهد به کار بردن اسامی و اصطلاحاتی هستیم که صرفا مخاطب خاص و اهالی سینما متوجه آن خواهند شد. از سوی دیگر موضوعات و مطالبی در فیلم مطرح میشود که پرواضح است ربطی به ساختار فیلم نداشته و کارگردان تلاش کرده برخی از حرفهای شخصی خود را در آن بگنجاند. از اساس این خاصگرایی برای فیلمی که به گیشه تمایل دارد مناسب نبوده و بازار استقبال از فیلم را کساد خواهد کرد اما فارغ از تمام انتقادات، ایتالیا ایتالیا یک وجه مثبت قابل تامل داشت؛ تغییر نقش زن و مرد در زندگی که زن مسؤول کار در بیرون از منزل است و از سر صبح تا انتهای شب در حال فعالیت بوده. در حالی که مرد به دلیل مشغله خاص خود همیشه در منزل است، غذا میپزد، خانه را مرتب میکند و هر شب منتظر آمدن همسرش از سرکار است. اگر چه این اتفاق در خانواده نادر بدیهی انگاشته شد اما عمده مشکلات آنها دقیقاً از همین موضوع شروع میشود، جایی که نقش زن و مرد تغییر کرده و «رکود» زندگی آنها هیچگاه به پایان نمیرسد، هر چند تغییر نقش همسران در جامعه مدرن میتوانست دستمایه خلق اثری طنز اما با نقدی جدی باشد، نقدی که شاید پیش از این حجازی در زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو و همچنین فیلم سابقش بخوبی اشاره کرده بود. اگر چه ایتالیا ایتالیا قصه منسجمی نداشته و به قول منتقدان به فیلم تبدیل نشده است اما با کمی اغماض میتواند به یک سلام بمبئی دسته دوم اما عمیقتر تبدیل شود. گفتنی است فیلم ایتالیا ایتالیا اثر کاوه صباغزاده از امروز روی پرده سینما رفته است. این فیلم با معرفی کوتاه خود یعنی «من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره» فضای متفاوتی را نسبت به سایر فیلمهای جریان اصلی در سینمای ایران ترسیم میکند. ارسال به دوستان
محمدرضا سنگری:
همچنان نیازمند حماسه هستیم
محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه و نویسنده کشورمان با تأکید بر اینکه وجه حماسی را باید از عاشورا اخذ کنیم، گفت: البته این سخن به این معنا نیست که با سوگ موافق نیستم، بلکه با سوگ موافقم اما فراموش نکنیم بعد حماسی و ارزشی باید باشد. به گزارش فارس، محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه و نویسنده کشورمان با اشاره به وجود تنوع و تکثر در اشعار و سرودههای مداحان، گفت: آنقدر تنوع و تکثر در آنها وجود دارد که نمیشود همه آنها را زیر یک چتر آورد و داوری کلی کردن اشعار مادحین بسیار دشوار است. وی برخی ساختار و شکل شعر سرودههای مداحی را خالی از اشکال ندانست و افزود: آیا صورتهای فعلی شعری و نظامهای ساختاری این سرودهها مناسب است؟ واقعیت این است که برخی اینها اشکالاتی دارند، در حالی که شعر امروز ما نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کرده است، ما سرودههای شاخصتری داریم و تعداد شاعرانی که به حوزه شعرهای آیینی میپردازند بسیار زیاد است. سنگری با اشاره به نقش جوانان در بارور ساختن شعر آیینی، تصریح کرد: این موضوع را ما شاهد هستیم اما اگر قرار است از نظر محتوا و درونمایه این شعرها را بررسی کنیم، کاستیها و نقاط قوتی دارند، از منظر آسیبشناسانه این سرودهها آن روح و جانی باید که در شعر ذاکری امروز باشد، معمولاً در آنها کمتر دیده میشود. وی ادامه داد: در حالی که خداوند در قرآن فضیلتهای خوبان را میستاید و خودش مداح است. اما در سرودههای امروز از این موضوع غفلت میشود. اگر میخواهید از این افراد سخن بگویید و توصیفشان کنید، بهتر است فضائل آنها را مطرح کنید، از وجه اسوهای و الگویی برای دیگران بگویید که بتوانند از آنها الگو بگیرند. این نکته باید مورد توجه و نظر مداحان باشد، عصر ما، عصری است که همچنان نیازمند حماسه هستیم. چون در یک میدان نبردی قرار داریم که این نبرد تمام نشده است. ارسال به دوستان
حضور سینماگران ایرانی در جشنواره سلیمانیه عراق
دهنکجی به شیوه شبهروشنفکرانه!
در شرایطی که مسؤولان کشورمان به مخالفت جدی با موضوع جدایی اقلیم کردستان عراق از این کشور پرداختهاند؛ حضور فاطمه معتمدآریا، کامبوزیا پرتوی و شهریار اسدی در مراسم افتتاحیه جشنواره سلیمانیه عراق آن هم درست یک هفته بعد از این اتفاقات خبرساز شده است. به گزارش «وطنامروز»، قرار دادن روحیه وطنپرستی و علاقه به میهن و کشور خود در برابر باورهای مذهبی و اعتقادی مردم حربه نخنما شدهای است که شبهروشنفکران ایرانی سالهاست برای تضعیف اعتقادات مردم کشورمان به آن متوسل میشوند. حربهای که در چند سال گذشته یک بار با توسل به شعار «ما آریایی هستیم» خود را نشان میداد و بار دیگر به بهانه کمکهای صورت گرفته به کشورهای منطقه و مشکلات موجود در کشور با شعار «چراغی که به منزل رواست، به مسجد حرام است» خود را نمایان میکرد اما نکته اینجاست که اساسا این شعارهای شبهروشنفکرانه تا زمانی اعتبار دارد که با منافع کسانی که این شعارها را سر میدهند، تضادی نداشته باشد. یکی از تازهترین نمونههای این موضوع حضور فاطمه معتمدآریا، کامبوزیا پرتوی و شهریار اسدی از جمله چهرههایی سینمایی کشورمان در جشنواره سلیمانیه عراق است؛ آن هم درست در شرایطی که منطقه کردستان عراق به دنبال جدایی از کشور عراق و آغاز فتنهای بزرگ در منطقه خاورمیانه برای تجزیه چند کشور بزرگ و مهم منطقه است. موضوعی که بعید است این سینماگران نسبت به آن ناآگاه بوده باشند. پس آیا حضور این چند چهره سینمایی که از قضا پیش از این نیز سابقه انجام حرکتهای حاشیهآفرین داشتهاند را باید چیزی جز دهنکجی به حس وطنپرستی مردم کشورمان و تلاش برای حفظ تمامیت ارضی کشور در این برهه حساس دانست؟ ارسال به دوستان
رویدادها
موضع کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اکران رستاخیز ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|