|
در گفتوگوی «وطن امروز» با معاون مجمع ناشران انقلاب اسلامی مطرح شد
چوب انحصارگرایان لای چرخ نمایشگاه کتاب
گروه فرهنگ و هنر: اعلام اسامی اعضای شورای برنامهریزی نمایشگاه کتاب تهران خبری بود که باعث شد سیویکمین نمایشگاه کتاب در فاصله چند ماه تا برگزاری خود درگیر حواشی شود. خبری که با واکنش منفی فعالان حوزه نشر و اعتراض آنها به برخی از اتفاقات رخ داده در مسیر انتخاب اعضای این شورا روبهرو شد. مهمترین این اعتراضها متعلق به مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود که با ارسال نامهای خطاب به سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد به ترکیب شورای برنامهریزی نمایشگاه کتاب واکنش نشان داد و حضور برخی افراد در این جمع را نتیجه تسلیم شدن و انفعال معاونت فرهنگی برابر خاصهخواهیهای گروهی محدود دانست. ارسال به دوستان
اخبار
جوزانی «عملیات کورتاژ» را میسازد ارسال به دوستان
در آیین رونمایی از کتاب «آیینههای شعلهور» مطرح شد
تفاوت تصور شاعران دیروز و امروز از عاشورا
آیین رونمایی از اشعار آیینی حسین اسرافیلی با عنوان «آیینههای شعلهور» برگزار شد. به گزارش فارس، مصطفی محدثیخراسانی در این مراسم با اشاره به پیشینه شعر انقلاب گفت: انگشتشمار هستند شاعرانی که در شکلگیری بنای شعر انقلاب نقش داشتند و هر کدام از آنها بخشی از پازل شعر اولیه انقلاب را تشکیل میدهند که نبود هرکدام از آنها یک بخش را دچار خلأ میکند. از این رو، حسین اسرافیلی را در کنار مرحوم نصرالله مردانی میتوان قرار داد که پاسخگویی به شور و حماسه را با شعرشان در آن سالها که فضای جامعه میطلبید برعهده داشتند. وی افزود: مرحوم مردانی پرکارتر و درگیر ساخت ترکیبات در این حوزه بود و اگر اسرافیلی کمکار بود، دغدغه، وسواس و اندیشه عامل کمتر کار کردن او بوده است. این کارشناس ادبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعر آیینی گفت: برای شعر آیینی میتوان چند منظر متصور بود، در کنار تمام ارجمندیهای تاریخ اهلبیت(ع) و با توجه به اینکه مرکز ثقل این تاریخ، حماسه حسینی است و به خاطر عمق فاجعه و دنائت دشمنان، شعر فارسی همواره در چنبره سوگ قرار داشت و تا زمان محتشم نیز این سیطره ادامه دارد و حتی ترکیببند عاشورایی محتشم گاهی تبدیل به سوگنامه میشود. منظر دیگر در شعر آیینی کاری است که عمان سامانی کرده است و خودش آن را به اوج رسانده اما بعد از او دیگر پیگیری نشد. بعد مغفول در شعر آیینی، چرایی و علت این حماسه است، یعنی به جای طرح موضوع، به طرح موضع حرکت امام حسین(ع) پرداخته است که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، این خلأ جبران شد. محدثیخراسانی در بخش پایانی سخنانش گفت: شاعران وقتی به سوی شعر آیینی آمدند، نگاهشان آن نگاه عزتمندانه به آن وقایع بود که استاد گرمارودی و علی معلم از پیشگامان آن بودند و حسین اسرافیلی نیز در این مسیر سهم دارد. طنین عزتمندانه در اشعار این مجموعه دیده میشود، حتی آنجا که اشعار گرایش عرفانی دارد، باز هم رگههای حماسه در شعر به چشم میآید. ضیاءالدین خالقی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به یکی از ویژگیهای اغلب کتاب حسین اسرافیلی گفت: در همه کتابهای اسرافیلی، مناجاتنامه دیده میشود و این سنتی است که در میان شاعران گذشته بوده و اسرافیلی آن را همچنان ادامه میدهد و فراموش شدن این مساله در میان کتب شعرا، از عارضههای عصر روشنفکری است. وی افزود: شاعر در روندی نرم از نُرم شعر دیروز به نُرم شعر امروز میرسد و از مضامین شعر دیروز در خدمت شعر خود استفاده میکند. اینکه همه اسرافیلی را به زبان حماسی میشناسند، چیز ناگفتهای نیست. خالقی در ادامه گفت: شعر اسرافیلی کمتر به درد مداحی میخورد و اگر مداح یا ذاکری شعر او را انتخاب کند، سلیقهای متفاوت است و جا دارد اینجا یادی کنیم از مرحوم دکتر شریعتی که این زبان حماسی را مدیون او هستیم و حتی معتقدم زبان شعر سپید دکتر گرمارودی متأثر از مرحوم دکتر شریعتی است. در بخش دیگری از این مراسم رضا اسماعیلی با طرح یک سوال سخنان خود را آغاز کرد و گفت: چرا میگوییم شعر اسرافیلی حماسه است و این حماسه ریشه در کجا دارد؟ شاعران نسل اول انقلاب در دامن حماسههای دفاعمقدس رشد کردند و تصوری که از امام حسین(ع) و مساله عاشورا داشتند، با تصور شاعران نسل امروز تفاوت داشته است. این چهره ادبی در ادامه با طرح سوالی پیرامون وضعیت شعر آیینی امروز گفت: چرا شعر آیینی امروز دچار سستی شده که البته این سستی شامل تمام شعر آیینی روزگار ما نمیشود، زیرا به نظر میرسد شاعر نسل اخیر بخشی از تجربهاش را مدیون آن چیزی است که شنیده است و گاهی دیده میشوند شعرایی که به همان شنیدهها بسنده میکنند و شعر میگویند. البته نباید منکر برخی کوتاهیها در معرفی درست نهضت امام حسین(ع) به نسل اخیر باشیم. ارسال به دوستان
نویسنده کتاب «پنجرههای تشنه» در چلچراغ:
نباید در بند برنامهریزی برای نوشتن بود
مهدی قزلی، داستاننویس و مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان میهمان برنامه تلویزیونی «چهلچراغ» بود و از فضای ادبیات گذری به فهم معنا در مسیر عشق زد. به گزارش تسنیم، نویسنده کتاب «پنجرههای تشنه» که روزنوشتهای انتقال ضریح جدید امام حسین(ع) از قم به کربلا است، درباره چگونگی نگارش این اثر دل نگارانه، گفت: «بعد از انتقال ضریح رسما قافلهای درست شد و همه سعی کردند از آن قافله عقب نمانند. انتقال عجیبی بود و من برنامهریزی جزئی برای این کار کرده بودم. آقای آزادگان که مسؤولیت فرهنگی موضوع انتقال را به عهده داشت، قبلا صحبت کرده بود که یک نفر در محل حضور داشته باشد و درباره انتقال بنویسد. باید از ایشان تشکر کرد که آنقدر فهمیده است و تصمیم گرفت که به مستندنگاری این اتفاق مهم پرداخته شود. دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد ادامه داد: «برنامهریزی برای انتقال ضریح امام شده بود اما وسط اتوبان ساوه فهمیدیم اصلا برنامهریزی در این اتفاق معنایی ندارد هنگامی که اهالی یک روستا جاده را میبندند. من نویسنده لازم دارم در بند برنامهریزی برای نوشتن نباشم، همان گونه که در گذشته هم اینچنین بود. من 21 روز درگیر این مساله بودم و یک روز هم در عراق بودیم و من میهمان امام حسین(ع) بودم و این خودش حال خوبی به همراه داشت. من 21 روز در جریان لطف امام حسین(ع) بودم و حال خوبی که به دست آمد، با محوریت امام حسین(ع) بود». ارسال به دوستان
برگزاری نمایشگاه عکس «مرز تنهایی» با موضوع آوارگان میانمار
وقتی عکاس هم تحمل دیدن سوژه را نداشت!
نمایشگاه عکس «مرز تنهایی» با موضوع آوارگان میانمار با حضور ابراهیم رحیمپور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، مسعود شجاعیطباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، نور عالم عکاس بنگلادشی و جمعی از هنرمندان در گالری شماره یک خانه عکاسان در حوزه هنری افتتاح شد. پیش از این نیز از نقاشی «یالثارات الحسین (ع)» اثر حبیبالله صادقی نیز رونمایی شد. به گزارش مهر، در نشست افتتاحیه این نمایشگاه احسان باقری، رئیس خانه عکاسان ایران گفت: حدود یک ماه پیش مذاکرات خود را برای برگزاری چنین نمایشگاهی با عکاسان مختلف ایرانی و بنگلادشی آغاز کردیم و در نهایت با ۲ عکاس بنگلادشی به این توافق رسیدیم که آنها کمی به سمت مرز نزدیک شوند و از آنجا عکسهایی تهیه کنند. این عکاس در پایان با بیان اینکه آثار این نمایشگاه از میان ۲۵۰ عکس انتخاب شده است، بیان داشت: عکسهایی که از نور عالم و سومان پائول به دست ما رسید زیاد و برخی از این عکسها بسیار تلخ بود و خون و جراحت نیز در آنها دیده میشد که ترجیح دادیم عکسهایی با خون و جراحت را حذف کنیم، چون معتقد هستیم همین عکسها بخوبی گویای رنج مردم میانمار هست. همچنین در ادامه این مراسم نور عالم، عکاس بنگلادشی با بیان خاطرهای، گفت: یکی از روزها که برای سرکشی به کمپ یا اردوگاه خودساخته میانماریها در مرز رفتم با صحنه متولد شدن یک نوزاد در شرایطی بسیار ناراحتکننده مواجه شدم. این اتفاق آنچنان من را متاثر کرد که چند ساعتی دست از کار کشیدم و حتی چند روز حس حضور در منطقه را نداشتم. ارسال به دوستان
اخبار
«بازگشت عیسی» از داعش ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|