|
نگاهی به مجموعه شعر«چه تنهاست ماه» اثر حمیدرضا شکارسری
ماه خیلی هم تنها نیست!
وارش گیلانی: حمیدرضا شکارسری چند سال پس از شاعری کردن، کار نقد و بررسی اشعار شاعران همروزگار خود و بیشتر نقد اشعار شاعران همنسل یا نسلهای یکی- دو دهه قبل و بعد از خود را در دستور کار قرار داد، تا آنجا که در مرز 50 سالگی، دیگر بیشتر به عنوان منتقد مشهور شد تا شاعر، اگرچه تعداد مجموعهشعرهای چاپشدهاش گواه این است که او به اندازه کتابها و نقدهای مطبوعاتیاش، شعر هم سروده است، البته آمار دقیق دست خود او است! شکارسری، منهای دهه اول شاعریاش که بیشتر در قالبهای کلاسیک شعر میگفت، بعدها شاعری شد که بیشتر به سرودن شعرهای سپید مشتاق است و کمتر شعر سنتی یا کلاسیک میگوید و شاید کمتر از آن، تمایل به سرودن شعرهای نیمایی دارد؛ نوع شعرهایی (شعر نیمایی) که طی 3-2 دهه اخیر، در جامعه شعری نسبت به شعر سپید کمرونق شده و شاعران بسیار کمی تمایل به سرودن آن دارند؛ انگار با آمدن و بویژه جا افتادن شعر سپید، دیگر کهنه شده است؛ در صورتی که این اشتباه محض بوده و ظرفیت و ظرافتهای شعر و شیوه نیمایی بسیار گسترده است به طوری که شعرهای چشمگیر و حتی شاهکارهای بسیاری در این نوع، قابل خلق و آفریده شدن است.چه خوب است که شاعران- بویژه شاعران جوان ما- حداقل یک سال را به سرودن این نوع شعر اختصاص دهند تا تواناییهای خود را در این شیوه دریابند؛ تواناییهای خود در سرودن شعرهای نیمایی و کوتاه و غیرکوتاه و حتی بلند در حد منظومه! و شکارسری نیز در این مجموعه در حال تکرار تجربههای خود است، زیرا همه شعرهای این دفتر به شیوه نیمایی است. اما درباره مجموعه مدنظر، ابتدا میتوان گفت نام مجموعه مستعمل است؛ اگرچه «ماه» بیشتر انیس «تنهایی»ها بوده، هرچند از تنهایی و تنها بودن ماه کمتر سخن به میان آمده است. درباره زیباییها و زشتیهای یک شعر یا اثری که به عنوان شعر منتشر میشود، دلایل و سببهایی وجود دارد که بیاشاره به آنها (بالطبع به صورت کلیگویی که این فلان است و آن بهمان، پس مثلا در نتیجه این خوب است و آن بد)، قابل قبول برای مخاطب نیست؛ همانگونه که شعر باید از راههای خود برای مخاطب باورپذیر و جذاب باشد، همانگونه که از راه منطق و برهان شعری نیز باید چنین باشد. از اینرو، میگوییم شعر اول مجموعه در حد تخیل و بیانی که دارد، زیباست و هیچ زیبایی دیگری جز این دو وجه از وجوه بسیار و بیشمار شعر را برنمیتابد. یعنی اینگونه اشعار، با اینگونه ویژگیهای محدود، توانایی هیچگونه تغییر و تحولی را نصیب جهان نکرده و هیچ نگاهی را تازه نمیکند، با اینکه خالی از تخیل نیست و از بیان شاعرانه هم بینصیب نیست. البته اینگونه اشعار و نه الزاما این شعر، از یک منظر شاید قابل دفاع باشد؛ آنجا که بتواند یا میتواند در حد یک تابلوی زیبای نقاشی که کشیده شده و همچون میوهای رسیده، باشد. با این همه، شاید بتوان گفت اینگونه اشعار هیچ فایدهای ندارد و تنها فایدهاش آن است که نگاه ما را به زیبایی میدوزد یا دست بالا اینکه تلاش میکند مخاطبان زیبایی را فراموش نکند: ارسال به دوستان
علیرضا قزوه:
دستاورد بزرگ انقلاب «آوینی»ها هستند
علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، درباره دستاورد فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی طی 40 سال گفت: هیچ انقلابی در دنیا وجود ندارد که پشتوانههایی همانند شهدا داشته باشد. شهدا با خون خود حمایتی تاریخی و بیمانند از انقلاب داشتند و آنها بزرگترین هنرمندان عرصه هنر انقلاب هستند. به گزارش «وطن امروز»، وی که به بهانه فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی صحبت میکرد، با اشاره به تاثیر شهید سیدمرتضی آوینی در جریان هنر انقلاب گفت: هر کس در رشتهای خاص هنرمند است؛ یکی که شعر میگوید دیگر در سینما سررشتهای تخصصی ندارد اما آوینی همه را داشت. حال اگر فرض کنیم یک هنرمند همه چیز را هم بداند ولی شهید نشده است اما آوینی در کنار همه هنرهایش به مقام شهادت رسید و اینجاست که باید گفت آوینی یک هنرمند ششدانگ بوده است. او 7 هنر را آموخت و با صداقت کامل پشتوانهای مطمئن برای انقلاب شد. شهید آوینی اسوهای تمامعیار و نسخهای از انسان کامل است. او با هنر خود حقانیت انقلاب را به تصویر کشید و نشان داد چگونه یک انسان میتواند راه آسمان را بهتر از راه زمین بیاموزد. چنین افرادی پشتوانه انقلاب هستند، کسانی مانند مدافعان حرم که همه چیز را پشت سر گذاشتند و از زندگی دنیایی خود، از داراییهای خود دست شستند و راه ایثار را برگزیدند. مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در پایان تاکید کرد: این انقلاب به برکت بزرگانی همچون امام راحل و رهبر معظم انقلاب زنده است و چنین بزرگانی هستند که توانستهاند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب هنری، انقلاب فرهنگی و انقلاب ادبی رقم بزنند. این انقلاب انشاءالله با چنین پشتوانههایی به انقلاب حضرت مهدی(عج) متصل خواهد شد. ارسال به دوستان
حضور تازهترین فیلم جعفر پناهی در جشنواره فیلم کن
فیلمساز ممنوعالکار باز هم قانون را به سخره گرفت!
جعفر پناهی، فیلمساز ظاهرا ممنوعالکار که در دوران ممنوعالکاری سابقه ساخت 3 فیلم و بردن جوایز جشنوارههای مختلف از جمله خرس طلایی جشنواره برلین را دارد با جدیدترین ساخته خود «سه رخ» در بخش مسابقه جشنواره کن حاضر خواهد بود. به گزارش «وطنامروز»، جعفر پناهی که از جمله فیلمسازان پرحاشیه سینمای ایران است در حالی با فیلم «سه رخ» روانه هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن شده است که بر اساس قانون به مدت 20 سال از هرگونه فعالیتی در حوزه سینما منع شده است. نکته جالب این است که «سه رخ» سومین فیلم پناهی در دوران ممنوعالکاری او است و به نظر میرسد ضعف نهادهای نظارتی بر فعالیتش باعث شده او بتواند در این بازه زمانی نهتنها 3 فیلم بسازد، بلکه هر بار با این آثار متقاضی حضور در جشنوارههای بینالمللی شود و حتی در آخرین نمونه آن توانست با فیلم بدون مجوز «تاکسی» برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شود. بر اساس اخبار منتشر شده، داستان این فیلم پیرامون شخصیت 3 بازیگر زن است که یکی متعلق به دوران پیش از انقلاب است و دیگری یکی از بازیگران زن فعلی سینمای ایران و نفر سوم بازیگر جوانی است که هنوز در حال تحصیل این رشته است. باید منتظر بود و دید آیا وزارت ارشاد این بار نسبت به فعالیت غیرقانونی این فیلمساز و حضور فیلم او به عنوان یکی از نمایندگان سینمای ایران در جشنواره کن واکنشی نشان خواهد داد یا ترجیح میدهد به سکوت خود در مواجهه به فیلمسازی که اینگونه نسبت به قانون بیاعتنایی میکند، ادامه دهد. ارسال به دوستان
مرتضی امیریاسفندقه:
شعر انقلاب در شاهنامه فردوسی هم به رخ کشیده شده
در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره شعر انقلاب، مرتضی امیریاسفندقه با اشاره به شعر انقلاب گفت: شعر انقلاب در شاهنامه فردوسی هم به رخ کشیده شده است. آیین اختتامیه هفتمین جشنواره شعر انقلاب در مجموعه باغموزه هنرهای ایرانی با معرفی برگزیدگان برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از چهرههای سرشناس فرهنگی برگزار شد، محمدرضا ترکی، دبیر علمی این جشنواره با بیان اینکه برگزیدگان باید بیشتر به جامعه ادبی شناسانده شوند، گفت: این افراد و شاعران سرمایههای جدی کشور محسوب میشوند و باید بدانیم جریان شعر انقلاب به جایی رسیده است که قابل انکار نیست. در حالی که در روزگاری برخی آن را بایکوت میکردند ولی امروز به جایی رسیده که مخالفان نیز آن را نقد کرده و به رسمیت میشناسند؛ این امر را باید به فال نیک گرفته و مضامین و موجی را که انقلاب برای ادبیات بهوجود آورده، جدی بگیریم. ترکی خاطرنشان کرد: باید در مقوله ادبیات کار علمی انجام دهیم، امروز در کنار شعر شاهد مقولهای به نام نقد ادبی در شعر انقلاب هستیم. منتقدانی داریم که توانایی بالایی دارند و باید نقد آنها را جدی مکتوب کنیم چرا که هر اثری با کتابت ماندگار خواهد شد. وی در پایان گفت: منتقدان باید اندیشههایشان را به شیوه مکتوب درآورند و شعر انقلاب زمانی ماندگار و مانا خواهد شد که در کنار آن نقد ادبی هم وجود داشته باشد. مرتضی امیریاسفندقه، شاعر کشورمان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی گفت: خجالت میکشم از عکس شهیدان و کوچههایی که به نام شهدا مزین و مراقب نام ایران هستند. هم احساس شرم دارم، هم احساس شعف. احساس شرم از اینکه ما چه کردهایم؟! و احساس شعف از اینکه آنها کار خود را درست انجام دادهاند. وی افزود: شعر انقلاب در شاهنامه فردوسی هم به رخ کشیده شده است. حکیم ابوالقاسم فردوسی همت خود را گذاشت تا از آیین، دین و زبان پارسی دفاع کند. اگرچه در آن دوره، فضای مجازی دوران در اختیار شاعرانی بود که اکنون نامی از آنها نیست. بعدها فکر و فرهنگ او به سنایی، ناصرخسرو، سعدی، بیدل، میرزادهعشقی، پروین اعتصامی و... رسید. همه این شاعران از حیثیت زبان پارسی دفاع کردند. وی در پایان سخنان خود جای مرحوم غلامرضا شکوهی را خالی کرد و غزلهایی برای او خواند. در این مراسم همچنین محمدمهدی سیار و عباس براتیپور شعرخوانی کردند و از برگزیدگان بخشهای مختلف این دوره از جشنواره تقدیر به عمل آمد. ارسال به دوستان
اخبار
از پایتخت تا دورهمی در جمع برگزیدگان جشنواره نوروزی سیما ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از مستند «چرخ ناکوک» در خبرگزاری فارس ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|